Van Gogh, Gauguin, Cezanne olivat konservatiivejä

UskontoJaTaide

Kaikki kolme ranskalaistaiteilijaa tunnetaan myös hyvin konservatiivisinä kristittyinä. Erityisesti he ihailivat Jeesuksen ja Maria Magdaleenan suhdetta, jopa niin paljon että hakivat omasta elämästä yhtämäkohtia ja rinnastuksia Kristuksen elämään. Tämä on monelle yllätys, sillä taidepiirejä pidetään yleensä hyvin liberaaleina, sekulaareina, rationaalisina ja intellektuelleina. Tarina talun takaa -sarja nähtävissä Yle Areenassa.

31

340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Erityisesti he ihailivat Jeesuksen ja Maria Magdaleenan suhdetta"
      Rabbin ja opetuslapsen suhde on aina mielenkiintoinen mutta mitä erityisen ihailtavaa siinä näkivät?

      • UskontoJaTaide

        Ranskan katoliset uskovat, että paettuaan Roomasta, Maria ajautui Provencen rannikolle ja piilotteli vihaisia juutalaisia Lourdesin luolassa aina kuolemaansa asti. Siksi Etelä-Ranskassa on paljon tälle Marialle omistettuja kirkkoja.


      • UskontoJaTaide kirjoitti:

        Ranskan katoliset uskovat, että paettuaan Roomasta, Maria ajautui Provencen rannikolle ja piilotteli vihaisia juutalaisia Lourdesin luolassa aina kuolemaansa asti. Siksi Etelä-Ranskassa on paljon tälle Marialle omistettuja kirkkoja.

        Jaa, eikös ne olekaan Jeesuksen äidille Marialle rakennettuja kirkkoja...


      • UskontoJaTaide
        usko.vainen kirjoitti:

        Jaa, eikös ne olekaan Jeesuksen äidille Marialle rakennettuja kirkkoja...

        Ei, sillä Maria Magdalene on Arleansin ja koko Provencen kansallispyhimys.


      • UskontoJaTaide kirjoitti:

        Ei, sillä Maria Magdalene on Arleansin ja koko Provencen kansallispyhimys.

        Jaa, mitä sitten?


      • UskontoJaTaide
        usko.vainen kirjoitti:

        Jaa, mitä sitten?

        Niin, mitä sitten?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jaa, eikös ne olekaan Jeesuksen äidille Marialle rakennettuja kirkkoja...

        Tämä oli trollialoitus, sillä aloittaja ei edes tiennyt Goghin olevan hollantilainen ja syntyään Alankomaista? Kirkot ovat juuri äiti Marialle rakennettuja, niitä Notre Dame, meidän rouviamme, joka Mariana on syvästi vedonnut juuri ranskalaisiin. Täysin hän ei ole väärässä, sillä sille toiselle Marialle pyhitettyjä kirkko löytyy muutama kappale ja sellainen myytti on olemassa Etelä-Ranskassa kuin aloittaja väittää. Myös Goghilla oli jotain syvällisiä kristittyjä juuria jossain vaiheessa elämäänsä tai ainakin niistä hän keskustelu Gaugainin kanssa.

        https://en.wikipedia.org/wiki/St._Mary_Magdalene's_Church

        "Vincent Willem van Gogh (30. maaliskuuta 1853 Zundert, Pohjois-Brabant, Alankomaat – 29. heinäkuuta 1890 Auvers-sur-Oise, Val-d’Oise, Ranska) oli alankomaalainen, postimpressionistinen taidemaalari. Vaikka hänen maalauksensa eivät saaneet aikanaan suosiota, kuolemansa jälkeen häntä on pidetty ja edelleen pidetään yhtenä tärkeimmistä eurooppalaisista kuvataiteilijoista. Hänen teoksillaan oli suuri vaikutus ekspressionismin ja fauvismin syntyyn, kuten myös merkittävään osaan muusta 1900-luvun taiteesta. Hänen teoksistaan on maksettu ennätyssummia, ja myös hänen töidensä näyttelyt ovat hyvin suosittuja. "

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Vincent_van_Gogh


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Tämä oli trollialoitus, sillä aloittaja ei edes tiennyt Goghin olevan hollantilainen ja syntyään Alankomaista? Kirkot ovat juuri äiti Marialle rakennettuja, niitä Notre Dame, meidän rouviamme, joka Mariana on syvästi vedonnut juuri ranskalaisiin. Täysin hän ei ole väärässä, sillä sille toiselle Marialle pyhitettyjä kirkko löytyy muutama kappale ja sellainen myytti on olemassa Etelä-Ranskassa kuin aloittaja väittää. Myös Goghilla oli jotain syvällisiä kristittyjä juuria jossain vaiheessa elämäänsä tai ainakin niistä hän keskustelu Gaugainin kanssa.

        https://en.wikipedia.org/wiki/St._Mary_Magdalene's_Church

        "Vincent Willem van Gogh (30. maaliskuuta 1853 Zundert, Pohjois-Brabant, Alankomaat – 29. heinäkuuta 1890 Auvers-sur-Oise, Val-d’Oise, Ranska) oli alankomaalainen, postimpressionistinen taidemaalari. Vaikka hänen maalauksensa eivät saaneet aikanaan suosiota, kuolemansa jälkeen häntä on pidetty ja edelleen pidetään yhtenä tärkeimmistä eurooppalaisista kuvataiteilijoista. Hänen teoksillaan oli suuri vaikutus ekspressionismin ja fauvismin syntyyn, kuten myös merkittävään osaan muusta 1900-luvun taiteesta. Hänen teoksistaan on maksettu ennätyssummia, ja myös hänen töidensä näyttelyt ovat hyvin suosittuja. "

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Vincent_van_Gogh

        Mitä sitten?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jaa, mitä sitten?

        Hah. Kommentti kun huomaa taas nolanneensa itsensä.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mitä sitten?

        https://areena.yle.fi/1-4084177

        Kyllä ne Yle Areenasta löytyy. Ja Gauguiniin vaikutti myös kristinusko, mutta ei asia välttämättä ole sillä tavalla kuin Aloittaja esittää!


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        https://areena.yle.fi/1-4084177

        Kyllä ne Yle Areenasta löytyy. Ja Gauguiniin vaikutti myös kristinusko, mutta ei asia välttämättä ole sillä tavalla kuin Aloittaja esittää!

        Aivan. Olen lukenut heidän elämänkertojaan ja kristinusko kiinnosti, etenkin legendat ja nykyään kai heitä voisi kutsua kulttuurikristityiksi? Sillä millään muotoa kumpainenkaan ei elänyt konservatiivsen kristinuskon moraalisääntöjen mukaan.


      • mummomuori kirjoitti:

        Aivan. Olen lukenut heidän elämänkertojaan ja kristinusko kiinnosti, etenkin legendat ja nykyään kai heitä voisi kutsua kulttuurikristityiksi? Sillä millään muotoa kumpainenkaan ei elänyt konservatiivsen kristinuskon moraalisääntöjen mukaan.

        Gogh taisi olla viinaan menevä taiteilijarukka, joka ei saanut tunnusta aikanaan. Hän taisi elää paljolti veljensä rahoilla? En ole perehtynyt kumpakaan todella syvällisesti, mutta minusta aloitus oli provoilu, sillä ei heitä oikein konservatiivisina voi pitää, jos vertaa heitä esimrkiksi omanaikansa Britannian Viktorianaikaiseen konservatiiviseen henkeen? He saattoivat osin olla oman aikansa lapsia, mutta toisaalta taiteilijoina omaa aikaansa edellä? Minusta Gaugain mielenkiinto kristinuskoon Bretagnen osalta selittyi nuorella 17-vuotiaalla naisuskovaisella, johon lähes 40-vuotias eronnut 5 lapsen isä hurmaantui? Nuoren naisen takia taiteilija kävi kirkoissa ja sai uskonnollisia maalausaiheita? Nuori ihastus Madelaine oli esiintyi myös monessa hänen maalauksessaan.


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Gogh taisi olla viinaan menevä taiteilijarukka, joka ei saanut tunnusta aikanaan. Hän taisi elää paljolti veljensä rahoilla? En ole perehtynyt kumpakaan todella syvällisesti, mutta minusta aloitus oli provoilu, sillä ei heitä oikein konservatiivisina voi pitää, jos vertaa heitä esimrkiksi omanaikansa Britannian Viktorianaikaiseen konservatiiviseen henkeen? He saattoivat osin olla oman aikansa lapsia, mutta toisaalta taiteilijoina omaa aikaansa edellä? Minusta Gaugain mielenkiinto kristinuskoon Bretagnen osalta selittyi nuorella 17-vuotiaalla naisuskovaisella, johon lähes 40-vuotias eronnut 5 lapsen isä hurmaantui? Nuoren naisen takia taiteilija kävi kirkoissa ja sai uskonnollisia maalausaiheita? Nuori ihastus Madelaine oli esiintyi myös monessa hänen maalauksessaan.

        Kun taitelija on henkilö, jolla usein on vahva tunne-elämä sekä syvällinen temperamentti, lienee aika selvää että erilaiset uskonnolliset asiat vetävät puoleensa?


      • mummomuori kirjoitti:

        Kun taitelija on henkilö, jolla usein on vahva tunne-elämä sekä syvällinen temperamentti, lienee aika selvää että erilaiset uskonnolliset asiat vetävät puoleensa?

        Cezanne kuvasi kirkon ovea taiteessaan, koska oli lähellä hänen koulunsa ovea. Nuorena nähty vaikuttava ovi piirtyi mieleen ja putkahti hänen taiteeseen myöhemmin. Tulin vähän katsoneeksi myös Cezannetta Yle Areenasta. Ehkä uskonnollinen taide on vetänyt näitä taiteilijoita puoleensa. Gauguin yritti lahjoittaa kirkkoon taulun, mutta sitä ei vastaanotettu. Hänkin siis yritti tehdä kirkkotaidetta?


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Cezanne kuvasi kirkon ovea taiteessaan, koska oli lähellä hänen koulunsa ovea. Nuorena nähty vaikuttava ovi piirtyi mieleen ja putkahti hänen taiteeseen myöhemmin. Tulin vähän katsoneeksi myös Cezannetta Yle Areenasta. Ehkä uskonnollinen taide on vetänyt näitä taiteilijoita puoleensa. Gauguin yritti lahjoittaa kirkkoon taulun, mutta sitä ei vastaanotettu. Hänkin siis yritti tehdä kirkkotaidetta?

        Näin minäkin sen ymmärrän. Olet lukenut muutaman taiteilijan elämänkerran ja jotekin niissä ainakin on ollut sama vire - vahvaa hengellisyyttä mutta ei kuitenkaan mitään teologista taustaa.


    • Enpä näiden taiteilijoiden uskovaisuudesta tiedä mutta kun heidän taulujaan näkee niin silloin tajuaa heidän mestarillisuutensa. On nimittäin niitä nähty livenä maailmalla kulkiessa.

      • Minä katsoin YLE Areenasta Gauguain kohdan. Hänen maalaukseensa oli vaikuttanut ennen kaikkea nuoren hänen ihastuksensa uskonnollisuus. Minä ymmärsin Areenan videosta sen, että taitelija kävi kirkossa nuoren ihastusnaisen vetämänä, ei niinkään omista uskonnollisista lähteistään. En määrittele häntä konservatiiviseksi, sillä hän ja hänen ystävänsä Gogh olivat taiteen vallakumouksellisia minusta.

        https://areena.yle.fi/1-4084177


      • sage8.ei.kirj
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Minä katsoin YLE Areenasta Gauguain kohdan. Hänen maalaukseensa oli vaikuttanut ennen kaikkea nuoren hänen ihastuksensa uskonnollisuus. Minä ymmärsin Areenan videosta sen, että taitelija kävi kirkossa nuoren ihastusnaisen vetämänä, ei niinkään omista uskonnollisista lähteistään. En määrittele häntä konservatiiviseksi, sillä hän ja hänen ystävänsä Gogh olivat taiteen vallakumouksellisia minusta.

        https://areena.yle.fi/1-4084177

        Täytyypä katsoa Gauguinin elämänkerrasta mitä hänen uskonnollisuudesta siinä sanotaan. Vuonna 1889 hän maalasi vaikuttavan teoksen "Keltainen Kristus" ja samana vuonna "Omakuva pyhimyskehän kanssa" mutta sen jälkeen hän maalasi lähinnä eksoottisia naisia jos ei uskonnolliseksi aiheeksi lasketa teosta " Mistätulemme? Keitä olemme? Minne menemme?"

        Varmaankin Gauguinin nuoruuden naisihastus on vaikuttanut häneenkin niinkuin nuoruuden ihastukset kaikkiin vaikuttaa.


      • sage8.ei.kirj kirjoitti:

        Täytyypä katsoa Gauguinin elämänkerrasta mitä hänen uskonnollisuudesta siinä sanotaan. Vuonna 1889 hän maalasi vaikuttavan teoksen "Keltainen Kristus" ja samana vuonna "Omakuva pyhimyskehän kanssa" mutta sen jälkeen hän maalasi lähinnä eksoottisia naisia jos ei uskonnolliseksi aiheeksi lasketa teosta " Mistätulemme? Keitä olemme? Minne menemme?"

        Varmaankin Gauguinin nuoruuden naisihastus on vaikuttanut häneenkin niinkuin nuoruuden ihastukset kaikkiin vaikuttaa.

        https://areena.yle.fi/1-4084177

        Katso tuo linkki. Lapsuutensa hän eli Perussa palatsissa. Sen jälkeen hän meni nuorena naimisiin tanskalaisen naisen kanssa ja sai viisi lasta. Oli hetken rikas pörssimeklari. Sitten päätti ryhtyä lähempänä 40 ikävuottaan taitelijaksi. Tanskalainen vaimo ja tämän suku antoi hatkat. Sen jälkeen hän meni Bretagneen ja maalasi "Keltaisen Kristuksen", joka esiintyy videossa. Lähemmäs 40-vuotiaana ihastui 17-vuotiaaseen naiseen, josta teki monta maalausta. Nuori nainen oli uskovainen ja tämän takia hän kävi eri kirkoissa saaden vaikutteita maalauksiinsa. 42-vuotiaana muutti Polynesiaan.

        "Perheen äiti oli Aline Maria Chazal, puolittain perulaisen sosialistijohtajan ja feminismin esitaistelijan Flora Tristanin tytär. Perhe asui seuraavat viisi vuotta Limassa ja journalistin poika Paul sai lähtemättömiä vaikutteita Inkojen kulttuurista. Perhe palasi Orléansiin pojan ollessa kuusivuotias, missä hän opetteli ranskan kielen ja menestyi hyvin koulussa.[2]

        Paul värväytyi 17-vuotiaana kauppalaivastoon ja vietti seuraavat kuusi vuotta enimmäkseen merellä. Ollessaan merellä hän sai viestin äitinsä kuolemasta. Kolme vuotta myöhemmin Gauguin näki Ranskan ja Preussin välisen sodan meritaisteluita Pohjanmerellä vuonna 1870.
        Kiinnostus taiteeseen herää.

        Paulin palattua Pariisiin suku auttoi nuorukaista saamaan työpaikan pörssimeklarina vuonna 1872. Samana vuonna hän kiinnostui maalaamisesta 27-vuotiaana ja hänestä tuli asialleen omistautunut sunnuntaimaalari.

        Toukokuussa 1876 Gauguinin maalaus hyväksyttiin Salonkiin. Kaksi vuotta myöhemmin Pörssistä ansaitsemillaan rahoilla Gauguin alkoi kerätä nykytaidetta, varsinkin häntä maalaamiseen perehdyttäneen Pissarron maalauksia. Vuonna 1879 Degas ja Pisarro kutsuivat hänet esittämään teoksiaan impressionistien neljännessä näyttelyssä.[1]

        Pörssikurssien romahdettua 1882 Gauguin luopui finanssimaailmasta alkaen maalata päätoimisesti, minkä takia hänen elämänsä vaikeutui vuosikausiksi. Hänen tanskalainen vaimonsa Mette Gad ei sietänyt köyhyyttä ja lähti Tanskaan heidän lastensa kanssa. Gauguin seurasi häntä Kööpenhaminaan ja asui vaimon sukulaisten asunnossa elättäen itseään kauppamatkustajana. Tämä järjestely osoittautui toivottomaksi ja kahdeksan kuukauden kuluttua Gauguin pakeni Tanskasta takaisin Pariisiin.[1]

        Gauguin elätti itseään kiinnittämällä julisteita rautatieyhtiölle. Seuraavan kolmen vuoden aikana hän maalasi ainoastaan sopivia ja alulle pantuja maalauksia. Tänä aikana hänen taiteensa koki jyrkän muutoksen, osittain symbolismin vaikutuksesta. Maalauksessa Clovis nukkuu (1884) oudot valkoiset ”esineet” leijuvat ilmassa kuvaten pojan unta.

        Syksyllä 1887 Gauguin pakeni jälleen, tällä kerta Bretagneen, jossa eläminen oli halvempaa. Hän löysi maailman, joka tuntui hänestä primitiiviseltä, ja sellaisena puhtaalta ja vastustamattoman viehättävältä. Kuitenkin hän palasi Pariisiin, jossa puuhasi saviruukkujen tekemisen kanssa. Gauguinin keramiikka muistutti esikolumbiaanista taidetta."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Paul_Gauguin


      • Vincent.ja.Gaugain
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        https://areena.yle.fi/1-4084177

        Katso tuo linkki. Lapsuutensa hän eli Perussa palatsissa. Sen jälkeen hän meni nuorena naimisiin tanskalaisen naisen kanssa ja sai viisi lasta. Oli hetken rikas pörssimeklari. Sitten päätti ryhtyä lähempänä 40 ikävuottaan taitelijaksi. Tanskalainen vaimo ja tämän suku antoi hatkat. Sen jälkeen hän meni Bretagneen ja maalasi "Keltaisen Kristuksen", joka esiintyy videossa. Lähemmäs 40-vuotiaana ihastui 17-vuotiaaseen naiseen, josta teki monta maalausta. Nuori nainen oli uskovainen ja tämän takia hän kävi eri kirkoissa saaden vaikutteita maalauksiinsa. 42-vuotiaana muutti Polynesiaan.

        "Perheen äiti oli Aline Maria Chazal, puolittain perulaisen sosialistijohtajan ja feminismin esitaistelijan Flora Tristanin tytär. Perhe asui seuraavat viisi vuotta Limassa ja journalistin poika Paul sai lähtemättömiä vaikutteita Inkojen kulttuurista. Perhe palasi Orléansiin pojan ollessa kuusivuotias, missä hän opetteli ranskan kielen ja menestyi hyvin koulussa.[2]

        Paul värväytyi 17-vuotiaana kauppalaivastoon ja vietti seuraavat kuusi vuotta enimmäkseen merellä. Ollessaan merellä hän sai viestin äitinsä kuolemasta. Kolme vuotta myöhemmin Gauguin näki Ranskan ja Preussin välisen sodan meritaisteluita Pohjanmerellä vuonna 1870.
        Kiinnostus taiteeseen herää.

        Paulin palattua Pariisiin suku auttoi nuorukaista saamaan työpaikan pörssimeklarina vuonna 1872. Samana vuonna hän kiinnostui maalaamisesta 27-vuotiaana ja hänestä tuli asialleen omistautunut sunnuntaimaalari.

        Toukokuussa 1876 Gauguinin maalaus hyväksyttiin Salonkiin. Kaksi vuotta myöhemmin Pörssistä ansaitsemillaan rahoilla Gauguin alkoi kerätä nykytaidetta, varsinkin häntä maalaamiseen perehdyttäneen Pissarron maalauksia. Vuonna 1879 Degas ja Pisarro kutsuivat hänet esittämään teoksiaan impressionistien neljännessä näyttelyssä.[1]

        Pörssikurssien romahdettua 1882 Gauguin luopui finanssimaailmasta alkaen maalata päätoimisesti, minkä takia hänen elämänsä vaikeutui vuosikausiksi. Hänen tanskalainen vaimonsa Mette Gad ei sietänyt köyhyyttä ja lähti Tanskaan heidän lastensa kanssa. Gauguin seurasi häntä Kööpenhaminaan ja asui vaimon sukulaisten asunnossa elättäen itseään kauppamatkustajana. Tämä järjestely osoittautui toivottomaksi ja kahdeksan kuukauden kuluttua Gauguin pakeni Tanskasta takaisin Pariisiin.[1]

        Gauguin elätti itseään kiinnittämällä julisteita rautatieyhtiölle. Seuraavan kolmen vuoden aikana hän maalasi ainoastaan sopivia ja alulle pantuja maalauksia. Tänä aikana hänen taiteensa koki jyrkän muutoksen, osittain symbolismin vaikutuksesta. Maalauksessa Clovis nukkuu (1884) oudot valkoiset ”esineet” leijuvat ilmassa kuvaten pojan unta.

        Syksyllä 1887 Gauguin pakeni jälleen, tällä kerta Bretagneen, jossa eläminen oli halvempaa. Hän löysi maailman, joka tuntui hänestä primitiiviseltä, ja sellaisena puhtaalta ja vastustamattoman viehättävältä. Kuitenkin hän palasi Pariisiin, jossa puuhasi saviruukkujen tekemisen kanssa. Gauguinin keramiikka muistutti esikolumbiaanista taidetta."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Paul_Gauguin

        Vincent Van Gogh oli syntyjään alankomaalainen mutta muutti Arleansiin auringon, kauniiden naisten ja paikallisten ilotalojen takia. Van Gogh suunnitteli perustavansa kunnon taitelijakommuunin Ranskan takapajulana tunnettuun pikkukaupunkiin, mutta vain Gaugain tuli. Se oli kuitenkin virhe, sillä miesten yhteielo Arleanssissa päättyi riitaan jonka seurauksena Van Gogh leikkasi itseltään korvan osoittaakseen Gaugaille olevansa areenalla voitettu järkä ja vei sitten korvansa kaupungin kauneimmalle prostitoidulle. Van Gogh kärsi myös vahvasta Kristus-kompleksista ja samaisti itsensä Jeesukseen, mistä Vincentin veli oli suuresti huolissaan. Hän esimerkiksi oli maalannut pietaa esittävän teoksen Kristukselle omat kasvonsa. Lopulta kaupunkilaisten mitta tuli täyteen, eikä seinähulluna pidetty Van Gogh ollut muutenkaan kaupunkilaisten suosiossa, kute elokuva "Loving Vincent" osoittaa. Saatuaan häädön kaupungista, Van Gogh asettui paikalliseen mielisairaalaan, jossa muumuassa maalasi taulun laupiaasta Samarialaisesta.


      • sage8.ei.kirj
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        https://areena.yle.fi/1-4084177

        Katso tuo linkki. Lapsuutensa hän eli Perussa palatsissa. Sen jälkeen hän meni nuorena naimisiin tanskalaisen naisen kanssa ja sai viisi lasta. Oli hetken rikas pörssimeklari. Sitten päätti ryhtyä lähempänä 40 ikävuottaan taitelijaksi. Tanskalainen vaimo ja tämän suku antoi hatkat. Sen jälkeen hän meni Bretagneen ja maalasi "Keltaisen Kristuksen", joka esiintyy videossa. Lähemmäs 40-vuotiaana ihastui 17-vuotiaaseen naiseen, josta teki monta maalausta. Nuori nainen oli uskovainen ja tämän takia hän kävi eri kirkoissa saaden vaikutteita maalauksiinsa. 42-vuotiaana muutti Polynesiaan.

        "Perheen äiti oli Aline Maria Chazal, puolittain perulaisen sosialistijohtajan ja feminismin esitaistelijan Flora Tristanin tytär. Perhe asui seuraavat viisi vuotta Limassa ja journalistin poika Paul sai lähtemättömiä vaikutteita Inkojen kulttuurista. Perhe palasi Orléansiin pojan ollessa kuusivuotias, missä hän opetteli ranskan kielen ja menestyi hyvin koulussa.[2]

        Paul värväytyi 17-vuotiaana kauppalaivastoon ja vietti seuraavat kuusi vuotta enimmäkseen merellä. Ollessaan merellä hän sai viestin äitinsä kuolemasta. Kolme vuotta myöhemmin Gauguin näki Ranskan ja Preussin välisen sodan meritaisteluita Pohjanmerellä vuonna 1870.
        Kiinnostus taiteeseen herää.

        Paulin palattua Pariisiin suku auttoi nuorukaista saamaan työpaikan pörssimeklarina vuonna 1872. Samana vuonna hän kiinnostui maalaamisesta 27-vuotiaana ja hänestä tuli asialleen omistautunut sunnuntaimaalari.

        Toukokuussa 1876 Gauguinin maalaus hyväksyttiin Salonkiin. Kaksi vuotta myöhemmin Pörssistä ansaitsemillaan rahoilla Gauguin alkoi kerätä nykytaidetta, varsinkin häntä maalaamiseen perehdyttäneen Pissarron maalauksia. Vuonna 1879 Degas ja Pisarro kutsuivat hänet esittämään teoksiaan impressionistien neljännessä näyttelyssä.[1]

        Pörssikurssien romahdettua 1882 Gauguin luopui finanssimaailmasta alkaen maalata päätoimisesti, minkä takia hänen elämänsä vaikeutui vuosikausiksi. Hänen tanskalainen vaimonsa Mette Gad ei sietänyt köyhyyttä ja lähti Tanskaan heidän lastensa kanssa. Gauguin seurasi häntä Kööpenhaminaan ja asui vaimon sukulaisten asunnossa elättäen itseään kauppamatkustajana. Tämä järjestely osoittautui toivottomaksi ja kahdeksan kuukauden kuluttua Gauguin pakeni Tanskasta takaisin Pariisiin.[1]

        Gauguin elätti itseään kiinnittämällä julisteita rautatieyhtiölle. Seuraavan kolmen vuoden aikana hän maalasi ainoastaan sopivia ja alulle pantuja maalauksia. Tänä aikana hänen taiteensa koki jyrkän muutoksen, osittain symbolismin vaikutuksesta. Maalauksessa Clovis nukkuu (1884) oudot valkoiset ”esineet” leijuvat ilmassa kuvaten pojan unta.

        Syksyllä 1887 Gauguin pakeni jälleen, tällä kerta Bretagneen, jossa eläminen oli halvempaa. Hän löysi maailman, joka tuntui hänestä primitiiviseltä, ja sellaisena puhtaalta ja vastustamattoman viehättävältä. Kuitenkin hän palasi Pariisiin, jossa puuhasi saviruukkujen tekemisen kanssa. Gauguinin keramiikka muistutti esikolumbiaanista taidetta."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Paul_Gauguin

        Kiitos, hieno kuva. Kannattaisi monien katsoa. Yllättävän uskonnollinen kuva. Puhuttiin Jaakobin painista Magdalan Mariasta. Ja kirkoissa vierailtiin.

        Tätä on vielä kelattava ja mietittävä, mutta nyt vaimo kutsuu olohuoneeseen.


      • sage8.ei.kirj kirjoitti:

        Kiitos, hieno kuva. Kannattaisi monien katsoa. Yllättävän uskonnollinen kuva. Puhuttiin Jaakobin painista Magdalan Mariasta. Ja kirkoissa vierailtiin.

        Tätä on vielä kelattava ja mietittävä, mutta nyt vaimo kutsuu olohuoneeseen.

        "Kiitos, hieno kuva. Kannattaisi monien katsoa. Yllättävän uskonnollinen kuva. Puhuttiin Jaakobin painista Magdalan Mariasta. Ja kirkoissa vierailtiin."

        Minä ymmärsin sen siihen, että taiteilija kävi omaa painiaan suhteessa 17-vuotiaaseen Madelaineen. Lähemmäs 40-vuotias elämää kokenut taiteilija paini sen suhteen, että mitä tekee Madelaine suhteen? Se oli ehkä teos taiteilijan omasta sisäisestä kamppailusta, jonka keskiössä oli uskovainen Madelaine niin kuin tuon ajan hänen maalauksissaan muuten.? Tuo Areena video ei kestä kuin 26 tai 27 minuuttia, joten ei tosissaan paljon aikaa vie.


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        "Kiitos, hieno kuva. Kannattaisi monien katsoa. Yllättävän uskonnollinen kuva. Puhuttiin Jaakobin painista Magdalan Mariasta. Ja kirkoissa vierailtiin."

        Minä ymmärsin sen siihen, että taiteilija kävi omaa painiaan suhteessa 17-vuotiaaseen Madelaineen. Lähemmäs 40-vuotias elämää kokenut taiteilija paini sen suhteen, että mitä tekee Madelaine suhteen? Se oli ehkä teos taiteilijan omasta sisäisestä kamppailusta, jonka keskiössä oli uskovainen Madelaine niin kuin tuon ajan hänen maalauksissaan muuten.? Tuo Areena video ei kestä kuin 26 tai 27 minuuttia, joten ei tosissaan paljon aikaa vie.

        Kyllä minäkin tuohon tuloksseen tulin kun katsoin videon.

        Aika rankka juttu oli Gauguinille varmaankin myös vaimon ja lasten hylkääminen.


      • sage8 kirjoitti:

        Kyllä minäkin tuohon tuloksseen tulin kun katsoin videon.

        Aika rankka juttu oli Gauguinille varmaankin myös vaimon ja lasten hylkääminen.

        Sage8: "Aika rankka juttu oli Gauguinille varmaankin myös vaimon ja lasten hylkääminen."

        Oikeastaan hän ei hylännyt lapsia ja vaimoa. Häneltä meni hyvä tulonlähde meklarina alta, kun tuli vuoden 1882 pörssiromahdus. Sen jälkeen oli kituuttamista Pariisissa ja muutta Tanskaan, jossa tuleva taiteilija asui 8 kuukautta. Vaimo kyllästyi sinä aikana mieheensä, josta ei ollut enää perheenelättäjäksi. Köyhyys jo Ranskassa oli ottanut voimille. Vaimo hylkäsi köyhän Gauguin! Varakas pörssimeklari oli kelvannut puolisoksi, mutta ei enää varaton taiteilijan alku!

        Minusta ilmeisesti Gogh oli ajoittain syvästikin uskonnollinen, mutta Gauguinia kiehtoi lähinnä kristitty symboliikka taiteessa sekä uskovainen Madelaine?


      • Vähän huolimattomasti kirjoitin, kyllä minäkin tarkoitin että Mette jätti.

        Madeleine Bernardin, josta on muotokuva 1888, ja joka oli Gauguinin ihastuksen kohteena, jätti myös Gauguinin, nyt tosin Madeleinen äidin painostamana enkä minä tiedä oliko Madeleine osoittanut vastaihastusta ollenkaan.


      • sage8 kirjoitti:

        Vähän huolimattomasti kirjoitin, kyllä minäkin tarkoitin että Mette jätti.

        Madeleine Bernardin, josta on muotokuva 1888, ja joka oli Gauguinin ihastuksen kohteena, jätti myös Gauguinin, nyt tosin Madeleinen äidin painostamana enkä minä tiedä oliko Madeleine osoittanut vastaihastusta ollenkaan.

        Minusta siitä Madeleine jättämisestä ei taida olla todisteita.

        Minua seuraavasta syystä Madeleine-tarina kiinnostaa kovasti. Itseäni tässä lähenteli ilmeisesti 18-vuotias lukion kolmasluokkalainen. Hän tarjosi puhelinnumeroaan, mutta en ottanut sitä vastaan, sillä ikäeromme vähän arvelutti. Itselläni se alkoi 4X ja hän oli menossa vasta 1X. Tarjosin tälle abiturientille sähköpostiosoitettani, mutta hän ei koskaan ottanut yhteyttä. Syytä en tiedä, sillä en koskaan tainut enää häntä nähdä. Ehkä elämäni olisi ollut erilainen, jos maaliskuussa 2017 olisin ottanut vastaan lukiolaisen puhelinnumeron. Tai ehkä jonain päivänä olisin saanut häneltä tekstarin tai hyvästijätön saadusta puhelinnumerosta?

        Molemmat hetken tuijottelimme marraskuussa 2016 tosiamme ihastuneena silmiin. Hän olisi aivan voinut olla silloin varmasti 18-vuotiaana olla mallini, jos olisin ollut maalari niin kuin Gauguin. Oikeastaan minua kiinnosti videon tarina tämän oman lähielämäni taustan takia lähes 40-vuotias mies ja alle 20-vuotias lähtötasona. Itse ymmärsin sitä Jaakobin painia, sillä jotain sellaista kävin minäkin. Minulla se oli uskonnollista, mutta Gaugainilla se oli ilmeisesti symbolista, johon sopi hyvin lisätä uskonnollisia symboliikkaa Madeleinesta Bretagnen kirkkoasussa maalauksessa "Saarnan jälkeen" ?


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Minusta siitä Madeleine jättämisestä ei taida olla todisteita.

        Minua seuraavasta syystä Madeleine-tarina kiinnostaa kovasti. Itseäni tässä lähenteli ilmeisesti 18-vuotias lukion kolmasluokkalainen. Hän tarjosi puhelinnumeroaan, mutta en ottanut sitä vastaan, sillä ikäeromme vähän arvelutti. Itselläni se alkoi 4X ja hän oli menossa vasta 1X. Tarjosin tälle abiturientille sähköpostiosoitettani, mutta hän ei koskaan ottanut yhteyttä. Syytä en tiedä, sillä en koskaan tainut enää häntä nähdä. Ehkä elämäni olisi ollut erilainen, jos maaliskuussa 2017 olisin ottanut vastaan lukiolaisen puhelinnumeron. Tai ehkä jonain päivänä olisin saanut häneltä tekstarin tai hyvästijätön saadusta puhelinnumerosta?

        Molemmat hetken tuijottelimme marraskuussa 2016 tosiamme ihastuneena silmiin. Hän olisi aivan voinut olla silloin varmasti 18-vuotiaana olla mallini, jos olisin ollut maalari niin kuin Gauguin. Oikeastaan minua kiinnosti videon tarina tämän oman lähielämäni taustan takia lähes 40-vuotias mies ja alle 20-vuotias lähtötasona. Itse ymmärsin sitä Jaakobin painia, sillä jotain sellaista kävin minäkin. Minulla se oli uskonnollista, mutta Gaugainilla se oli ilmeisesti symbolista, johon sopi hyvin lisätä uskonnollisia symboliikkaa Madeleinesta Bretagnen kirkkoasussa maalauksessa "Saarnan jälkeen" ?

        Minulla on taidekirja Gauguinista ja siinä kerrotaan että Madeleinen äiti oli lopettanut Madeleinen suhteen mestariin. Tiedä sitten mikä on totuus.

        Sinun juttuusi en ota sen kummemmin kantaa mutta tälläista on joskus sattunut mullekin ja ne kyllä mietityttää yllättävän pitkään ja jättää, ainakin minulle,suloisenkipeät muistot.


      • sage8 kirjoitti:

        Minulla on taidekirja Gauguinista ja siinä kerrotaan että Madeleinen äiti oli lopettanut Madeleinen suhteen mestariin. Tiedä sitten mikä on totuus.

        Sinun juttuusi en ota sen kummemmin kantaa mutta tälläista on joskus sattunut mullekin ja ne kyllä mietityttää yllättävän pitkään ja jättää, ainakin minulle,suloisenkipeät muistot.

        No sinulla on vaimo ja minulla muutama naistuttava, mutta he ovat lähinnä naistuttavia. Ei ole sitä naista kainalossa, vaikka on muutaman naisen puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Sellaiset suhteet eivät ole kovin intohimoisia. Joitakin naisia kyllä tapaan kirkossa, kuten tämä Gauguin Madeleinea. Oikeastaan niitä naisia kaksi ja he ovat iältään 2X, mutta he ovat vain kirkkokavereita kahdessa eri kaupungissa. Tänään toinen sanoi jotain "moi" bussipysäkillä, joten hirvittävistä naissuhteista ei tässä vaiheessa voi julistaa. Lisäksi on entisiä kirkkokaverinaisia, joihin on joku yhteys eli tuollaista uskonnollista suhdetta voi olla vähän nuorempiin naisiin. Valitettavasti näistä naisista ei ole oikein vaimoksi asti, joten en voi julistaa niin kuin sinä, että "vaimo tuli eli joudun lopettelemaan".

        Siinä et tainut olla uskovainen, joten et ymmärrä suhdetta uskovaiseen naiseen? Uskovaisen nuoren naisen arvomaailma on ehkä erilainen ja monesti he ovat konservatiivisempia kuin samanikäiset ei-uskovaiset? Gauguin eli hetken kirkkouskovaisen maailmassa ennen kuin vaihtoi Ranskan Polynesiaan? Se maailma ei ollut molemmilla kerroilla luterilainen vaan katolinen ja ehkä lopulta eksoottisen maallinen?

        Pitää vielä katsoa Gogh ja Cezanne video, kun aikaa. Cezannen kortinpeluu ja toisen taiteilijan korvansa irtileikkaaminen ei ole konservatismia?

        https://areena.yle.fi/1-4084180


    • Van Gogh oli kiinnostunut Jeesuksen ja Maria Magdaleenan mahdollisesta lihallisesta suhteesta ja heidän väitetyistä merovingisuvun perillisistä Etelä-Ranskassa. Toisin sanoen hänen kristinoppinsa oli gnostilais-sävyistä Graal-mystiikkaa ja Da Vinci -koodin osastoa.

      • TuskinTunsiKokoTeosta

        Dan Brown oli tuskin kirjoittanut Davinci Koodia tai sarjan muitakaan kirjoja vielä tuolloin. Käsittääkseni Brown syntyi vasta 1964, kun taas Van Gogh kuoli jo 1890.


      • No jaa, kaikelaisia johtopäätöksiä toki voi tehdä, mutta en ihan sentää tuollaisia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe