Narratuksi vierailla kolikoilla?

Kysyn.pankista

Sattuuko muille, että kun maksaa käteisellä, niin saan kummallisia kolikoita vastaamaan 5 senttistä? Minulle usein. Nyt sattui että sain Alkosta kahden euron kolikkona jonkun 5 euron vuoden 2011 juhlarahan. Ei sellaista netistä löydy, vaikka siellä usea juhlaraha onkin siltä vuodelta, ei juuri tämän näköistä, joten lienee väärennös.
Satuin juttelemaan harmissani toiselle ikäiselleni, hän oli pannut merkille, että aurinkolomapuumin jälkeen tyypillistä, mutta yrittäjänä osaa jo ennakoida, eikä tule narratuksi.

8

120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raha-on-väärä-raha

Totuuden silmässä, eipä niitä kolikoita joita saa palautusvastineena, tule katsottua koskaan millään kassalla. Ne sujahtaa johonkin taskuistani.
      Mutta on totta että kotioloissa, etenkin jos laittaa taskuhaitat kolikkopurkkiin, on joutunut huomaamaan, että outojakin rahoja on seassa.
      Merkille olen pannut, että euron ulkopuolisia kolikoita on siunaantunut Tallinnan reissuilla laivalta. Jopa laivan peliautomaateista olen saanut muistaakseni puolalaisia kolikoita, jotain sloteja.

• Raitis

Eikös alkoissakin ole jo kortimaksuautomaatit kassoilla, ei tarvitse hilujen kanssa pelehtiä.

• Kaikki-maksutavat

Kyllä Alkoissa käy juuri niitäkin, hilujen kanssa maksajia.
        Harvassapa on Alko ettei sen kulmilla norkoile porukkaa,
        "olisiko antaa euro tai kaksi".
        Ja mummot. Ne ovat niitä kolikko almoja. Useat.
        Sen toki ymmärtääkin, tavallaan.

• Kysyn.pankista

Hoksasin laittaa googleen haun väärennetyistä kolikoista. Sieltähän lantti löytyi, just samanlainen. Eli on varsin tehtailtu keplottelua varten. Luulisi olevan rikos antaa liikkeestä väärennettyä kolikkoa. Tekisi mieli viedä poliisille, mutta saattaa olla etten parin euron takia viitsi.
      Mutta laitan teille muillekin varoitukseksi tämän lopputiedon, kyllä me ikä-ihmiset olemme niitä joita katsotaan voitavan narrata. Itse alan tuijottaa joka lantin.
      Raitis, vien ruokia sairaalle kaupasta ja hän haluaa aina maksaa vain käteiselle, yleensä ostokset maksavat n. 20 €, jonnekin niitä seteleitä on sitten survottava.

• staka

Olen ottanut talteen erikoiskolikoita, koska eräs ystäväni kerää niitä. Ei niistä kaikista tolkkua saa ovatko oikeita tai vääriä, ei des suomalaisista. Entäs kun ulkomailta tulee näitä erikoisraha-kolikoita: ei mitään mahdollisuutta erottaa oikeaa väärästä.

Mullekin on tullut mieleen, että kolikoita lienee suht helppoa 'tehtailla'. 2-euroinen on sentään sen arvoinen että rahalla jotain jopa saa. Eli pitääpä olla tarkkana. Olen haikaillut viiden euron kolikkoa, mutta sitä varmaan väärennettäisiin vielä paljon enemmän.

Kiitos aloituksesta! Oli "hyvä kun tuli puheeks" ;-))

• kahden euron kolikon kokoinen ja näköinen raha
        on semmoinen mikä saataa hämätä maksettaessa
        eikä välttämättä ihminen tahallaan sitä anna
        vaan on saattanut saada takaisin maksaessaan jossain kassalla
        eikä sitä todellakaan vastaanottaessa tai saadessa takaisin
        kerkee edes huomaamaan
        mua vastapäätä istuva mies
        veikkaa että se olis thaimaalainen kolikko
        eikä se oo ihme että ihmisillä on huomaamatta niitä pussissa
        koska vielä viis vuotta sitten oli markkoja ja viiskytpennisiäkin
        iäkkäämpien miesten lompakoissa
        ei niillä kyllä yritetty maksaa mutta aina sanottiin
        että pitääpä muistaa ottaa pois
        ja taas seuraavalla kerralla sama tarina
        sit on joku sellainen kolikko joka käy johonkin peliautomaatteihin
        elikkä jos sieltä voittoo saa niin ei voi tietää minkä maan valuuttaa tulee.

• rahoja.laskien

Ei tiällä piäkaupunkiseudulla tarvita mitään aurinkolomakausia saadakseen vaihtorahana väärän vitosen, se onnistuu kaikkina vuodenaikoina ja vaikka lähikaupassa. Viiden sentin kolikko on mitä otollisin vaihdokkaaksi. Sen asemesta saan usein 1 sentin kolikon ( käytössä joissakin maissa ) ja yhden euron kolikon sijaan olen saanut samankokoisen ja -värisen, mutta kaiketi pakanamaan kolikon. Vääriä seteleitä en ole onnistunut saamaan tai sitten ovat olleet niin hyviä väärennöksiä, että menevät läpi kaikissa vaihdoissa. Onneksi kolikot ovat arvoltaan niin vähäisiä, että tappiot ovat pieniä, mutta harmittavia silti. Noh, laulussa sanotaan, että väärä vitonen onnen tuo. Sitä tässä odotellaan.

• Kysyn.pankista

Missä laulussa niin sanotaan. Väärä vitonen-laulussa sanotaan: Kun Käkisalmen markkinoilta ennen sotia / Väärän vitosen, isä toi kotia / Sanoi, että raha meille onnen suo / Rikkautta, rakkautta pirttiin tuo / Vaan aamusella talo paloi kivijalkaan, lehmä kuoli ja ylimalkaan/onni käänsi meille sen arkisen puolen..... Laulu jatkuu: Niin isä tuumas silloin mulle/
        Paas poika pussiis tuo/Ehkä vielä raha sulle onnen tuo. Siis ehkä..
        Polttaisin sen lantin jos voisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      172
      6832
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4582
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      35
      3883
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      67
      3145
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1925
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1656
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1640
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1553
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1429
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1197
    Aihe