Kuolevan ääni

unitaari

Koin sisälläni ja ajatuksissani puhuttelun, kun eräs ateisti puhui minulle kuolevan äänestä tai siten hänen sanansa tulkitsin. Olen niin laiska ihminen, että en jaksa tarkistaa, mitä hän sanasta sanaan kirjoitti, mutta kyseeessä taisi olla v.aari. Jos tahdot, niin voit toistaa ne sanat, joihin viittaan.

"Kuolevan ääni" on minulle kuvaus siitä, miten "vanha minä" käsityksineen ja oletuksineen kuolee, jotta uutta voisi syntyä tilalle. Olen kokenut tämän kerran aiemmin saatuani syntini anteeksi ja pyhän hengen asumaan sydämeeni. Se rauha ja ne kokemukset, jotka siitä seurasivat, eivät ole tieteellisesti todistettavissa. Ne ovat silti tosia kokemuksia ja monet muut kristityt ovat kokeneet saman asian. Samalla heidän arvomaailmansa ja suhtautumisensa uskovaisiin krisittyihin muuttuu. Niin myös minun kohdallani. Rakastan edelleen uskovia veljiä ja sisaria, vaikka en ole enää Jumalan lapsi heidän mielestään hylättyäni kolmiyhteisen jumalan opin.

Olen viime päivinä miettinyt sitä, onko Raamatun ilmoittama Jumala kaiken olevaisen luoja vai ei. En pidä edes sitä varmasti toteen näytettynä, että Jeesuksen kristuksen Jumala ja isä olisi sama kuin Vanhan testamentin ilmoittama Jumala. Olipa Jumala ja kaiken olevaisen luoja kuka tahansa, niin uskon hänen arvostavan moraalisesti korkeita ohjeita ja rakastamisen käskyä. Vanhan testamentin kuvaama jumala ei täytä niitä kriteerejä korkeasti moraalisesta Jumalasta, joita arvostan. Toisaalta luomakunta todistaa perin ankarasta ja välinpitämättömästä luojasta, joka antaa viattomien kärsiä sairauksista, onnettomuuksista ja katastrofeista.

En pitä tätä luojaa kumoavana asiana. Pidän sitä todisteena siitä, että luoja ei ole sellainen kuin toivoisin hänen olevan. Raamatun kirjaimelliseen tulkintaan uskovat kristityt ovat tässä mielessä paremmassa asemassa kuin minä. Heidän mielestään paha ja viattomien kärsimys tulivat maailmaan vasta Aatamin lankeemuksen jälkeen. On siinäkin teoriassa se ongelma, että onko oikein rankaista vanhempien lapsia vanhempien synneistä. Raamatun mukaan Jumala pitää sitä oikeudenmukaisena ja toimii sillä tavalla. Minä en usko, että sellainen Jumala on kaiken olevaisen luoja, vaikka tämä maailma pitääkin sisällään viattomien kärsimystä ja kuoleman.

37

432

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se oli jumalan luojan ääni.

• Kaikki se, mikä ei aja lahkon eliitin ja sen valtaapitävien etuja, on mielikuvitusolento saatanan ääntä ja se, mikä tuo lahkon piiriin maksavia asiakkaita on aina sandaaleissa ja valkoisessa mekossaan käyskentelevän mielikuvitusjumalan ääntä?

• Adventtiairut kirjoitti:

Kaikki se, mikä ei aja lahkon eliitin ja sen valtaapitävien etuja, on mielikuvitusolento saatanan ääntä ja se, mikä tuo lahkon piiriin maksavia asiakkaita on aina sandaaleissa ja valkoisessa mekossaan käyskentelevän mielikuvitusjumalan ääntä?

Olet hyvä esimerkki siitä, miksi kammoan ateisteja. Olet mielestäni tyypillinen ateisti, enkä tahdo olla sinun kaltaistesi ihmisten kanssa missään tekemisissä. Mieluummin viettäisin ikuisuuden helvetissä saatanan kanssa kuin eläisin tunnin sinun seurassasi.

• unitaari kirjoitti:

Olet hyvä esimerkki siitä, miksi kammoan ateisteja. Olet mielestäni tyypillinen ateisti, enkä tahdo olla sinun kaltaistesi ihmisten kanssa missään tekemisissä. Mieluummin viettäisin ikuisuuden helvetissä saatanan kanssa kuin eläisin tunnin sinun seurassasi.

Yleensä minä saan kovempaa kuraa niskaani kuin adventtiairut.

Olen pettynyt itseeni ja yritän tulla paremmaksi rienaajaksi.

• unitaari kirjoitti:

"Mieluummin viettäisin ikuisuuden helvetissä saatanan kanssa kuin eläisin tunnin sinun seurassasi."

Kiitos vain suunnattomasta lähimmäisen rakkaudestasi?
        Mielikuvitusolento saatanaa on täysin turha sotkea ihmissuhteisiin ja verrata sen satuolennon kanssa vietettyä aikaa todellisen ihmisen kanssa vietettyyn aikaan.

Aika moni ihminen on viettänyt aikaansa minun kanssani, eikä heille ole siitä mitään ongelmia koitunut. Vaimonikin on jo viettänyt kanssani yli 20 vuotta, eikä hän ole kertaakaan vetänyt esiin mitään saatana-korttia tai puhunut, että olisi mieluummin uskovaisten mielikuvitusolentojen kanssa helvetissä?

• he-ma kirjoitti:

Ok. Sinun kanssasi viettäisin vain minuutin, jos vaihtoehtona olisi ikuisuus helvetissä ja minuutti kanssasi pelastaisi minut siltä rangaistukselta.

• he-ma kirjoitti:

Mitä tarkoitat "rienaajalla"? Rienaatko tarkoituksella Jeesuksen kristukseen herranaan ja vapahtajanaan uskovia ihmisiä? Miksi? Miten luulet sen rienaamisen vaikuttavan heihin? Vahingoittaako se heitä aiheuttamalla mielipahaa tai muuta sellaista? Pidätkö oikeutettuna sitä, että vahingoitat lähimmäisiä rienaamalla ja harjoitat siten hengellistä väkivaltaa? Onko se mielestäsi hyvän tekemistä? Kertooko se siitä, että sinä olet erityisen hyvä ihminen tai edes keskiverto? Oletko mielestäsi parempi ihminen kuin uskovaiset, kun rienaat?

• unitaari kirjoitti:

Ok. Sinun kanssasi viettäisin vain minuutin, jos vaihtoehtona olisi ikuisuus helvetissä ja minuutti kanssasi pelastaisi minut siltä rangaistukselta.

Sinun tulee muistaa, ettei tässä keskustelussa ole kyse minun tai adventtiairuen valloittavan rakastettavista persoonista. Asioista voi keskustella, mutta henkilökohtaiset loukkaukset eivät tehoa asiastaan tietäviin, joten niitä on turha edes yrittää.

• Adventtiairut kirjoitti:

"Mieluummin viettäisin ikuisuuden helvetissä saatanan kanssa kuin eläisin tunnin sinun seurassasi."

Kiitos vain suunnattomasta lähimmäisen rakkaudestasi?
        Mielikuvitusolento saatanaa on täysin turha sotkea ihmissuhteisiin ja verrata sen satuolennon kanssa vietettyä aikaa todellisen ihmisen kanssa vietettyyn aikaan.

Aika moni ihminen on viettänyt aikaansa minun kanssani, eikä heille ole siitä mitään ongelmia koitunut. Vaimonikin on jo viettänyt kanssani yli 20 vuotta, eikä hän ole kertaakaan vetänyt esiin mitään saatana-korttia tai puhunut, että olisi mieluummin uskovaisten mielikuvitusolentojen kanssa helvetissä?

Lähimmäisen rakkaus ei johda siihen, että pitäisi viettää elämänsä pilkkaajien ja rienaajien seurassa. Raamatun kirjoitukset kehottavat välttämään sellaisten seuraa eikä se ole lähimmäisen rakastamisen käskyä vastaan. Mutta eihän rienaaja ja pilkkaaja voi tätä asiaa ymmärtää, joten jatka vain samaa rataa kuin olet toiminut tähän asti.

Et tainnut ymmärtää sitä, että kirjoitin kuvaannollista kieltä apuna käyttäen samoin kuin Jeesus, kun hän sanoi, että on parempi katkaista viettelevä käsi ja repiä silmät päästään kuin mennä Gehennan tuleen? En usko helvettiin ja todellisuudessa viettäisin mieluummin tunnin kanssasi kuin kärvistelisin helvetissä ikuisuuden.

Korostin sanoillani sitä inhon ja vastenmielisyyden tunnetta, jota koen lukiessani sinun viestejäsi ja päätellessäni niiden perusteella, millainen ihminen olet. Jos vaimosi viihtyy sinun seurassasi, niin se on hyvä asia eikä mikään ihme. Goebbelsin vaimo ja lapset viihtyivät hänen seurassaan kuolemaansa asti, mutta se ei todista Goebbelsia hyväksi ihmiseksi.

• unitaari kirjoitti:

Mitä tarkoitat "rienaajalla"? Rienaatko tarkoituksella Jeesuksen kristukseen herranaan ja vapahtajanaan uskovia ihmisiä? Miksi? Miten luulet sen rienaamisen vaikuttavan heihin? Vahingoittaako se heitä aiheuttamalla mielipahaa tai muuta sellaista? Pidätkö oikeutettuna sitä, että vahingoitat lähimmäisiä rienaamalla ja harjoitat siten hengellistä väkivaltaa? Onko se mielestäsi hyvän tekemistä? Kertooko se siitä, että sinä olet erityisen hyvä ihminen tai edes keskiverto? Oletko mielestäsi parempi ihminen kuin uskovaiset, kun rienaat?

Aika monta kysymystä.

Kyllä.
        Koska heidän uskonsa on vailla perusteita, mutta sen vaikutus yhteiskunnan hyvinvointiin on suuri.
        Toivottavasti havaitsevat että heidän olematon epäjumalansa ei pysty minua estämään.
        Toivottavasti se vahingoittaa heidän perusteetonta uskoaan.
        Hengelliseen väkivaltaan en myönnä syyllistyväni, äidin pienet lumihiutaleet saattavat toki pahastua huomatessaan minun olevan oikeassa.
        Ehdottomasti kyllä.
        En lähde hyvyyttäni arvioimaan, sen tehkööt muut.
        Älykkäämpi selvästi, koska uskonharhassa elävät eivät älyä elävänsä harhassa.

• he-ma kirjoitti:

Sinun tulee muistaa, ettei tässä keskustelussa ole kyse minun tai adventtiairuen valloittavan rakastettavista persoonista. Asioista voi keskustella, mutta henkilökohtaiset loukkaukset eivät tehoa asiastaan tietäviin, joten niitä on turha edes yrittää.

Jos henkilökohtaiset loukkaukset eivät tehoa, niin minkä vuoksi ateistit pilkkaavat tuon tuostakin Jeesukseen herranaan ja vapahtajanaan uskovia ihmisiä? Todistaako se pilkka ja uskovien halpana pitäminen heidän olevan rakastettavia persoonia?

• he-ma kirjoitti:

Aika monta kysymystä.

Kyllä.
        Koska heidän uskonsa on vailla perusteita, mutta sen vaikutus yhteiskunnan hyvinvointiin on suuri.
        Toivottavasti havaitsevat että heidän olematon epäjumalansa ei pysty minua estämään.
        Hengelliseen väkivaltaan en myönnä syyllistyväni, äidin pienet lumihiutaleet saattavat toki pahastua huomatessaan minun olevan oikeassa.
        Ehdottomasti kyllä.

"Koska heidän uskonsa on vailla perusteita, mutta sen vaikutus yhteiskunnan hyvinvointiin on suuri."

Kristinuskon vaikutus länsimaiden lainsäädäntöön on ollut suuri.

• he-ma kirjoitti:

Aika monta kysymystä.

Kyllä.
        Ehdottomasti kyllä.

"Älykkäämpi selvästi, koska uskonharhassa elävät eivät älyä elävänsä harhassa. "

Tämä väite voidaan kääntää sinua vastaan, koska sinä et itse älyä sitä, että elät harhassa kieltäessäsi luojan ja luomisen.

• unitaari kirjoitti:

Jos henkilökohtaiset loukkaukset eivät tehoa, niin minkä vuoksi ateistit pilkkaavat tuon tuostakin Jeesukseen herranaan ja vapahtajanaan uskovia ihmisiä? Todistaako se pilkka ja uskovien halpana pitäminen heidän olevan rakastettavia persoonia?

Perusteetonta uskoa ei tarvita, kuten tuossa miljoonan kysymyksen vastauksessa totesin.

Uskonharhassa elävä on vapaa milloin tahansa manaamaan jumalansa esiin, mutta jopa sinä ymmärrät, ettei se tule onnistumaan.

Kuitenkin jaksat jostain deistisestä jumalasta jauhaa? Kyllä se tulee esiin, jos on olemassa ja haluaa tulla. Ei siinä maan matosen spekulaatioista ole kuin haittaa hänelle itselleen ja kanssaihmisille.

• unitaari kirjoitti:

"Koska heidän uskonsa on vailla perusteita, mutta sen vaikutus yhteiskunnan hyvinvointiin on suuri."

Kristinuskon vaikutus länsimaiden lainsäädäntöön on ollut suuri.

Valitettavasti.

Muistanet Galileon ja tieteellisten teosten polttamisen, jotka onneksi säilyivät muhammadanistien toimesta kopioina.

Muistante myös ristiretket, noitavainot, pogromit jne.

• unitaari kirjoitti:

"Älykkäämpi selvästi, koska uskonharhassa elävät eivät älyä elävänsä harhassa. "

Tämä väite voidaan kääntää sinua vastaan, koska sinä et itse älyä sitä, että elät harhassa kieltäessäsi luojan ja luomisen.

Ainoa tapa kääntää se minua vastaan on manata se jumala esiin.

Lienet pikkuisen hidas ymmärtämään yksinkertaisiakin asioita?

• he-ma kirjoitti:

Perusteetonta uskoa ei tarvita, kuten tuossa miljoonan kysymyksen vastauksessa totesin.

Uskonharhassa elävä on vapaa milloin tahansa manaamaan jumalansa esiin, mutta jopa sinä ymmärrät, ettei se tule onnistumaan.

Kuitenkin jaksat jostain deistisestä jumalasta jauhaa? Kyllä se tulee esiin, jos on olemassa ja haluaa tulla. Ei siinä maan matosen spekulaatioista ole kuin haittaa hänelle itselleen ja kanssaihmisille.

Se deistinen Jumala ei halua tulla esiin sen enempää kuin on tullut esiin. Riippumatta siitä, tuomitseeko se deistinen Jumala ihmiset heidän tekojensa mukaan vai ei, niin minua kiinnostaa se, miten ihmiset käyttäytyvät lajitovereitaan kohtaan. Jos se käytös olisi ainoa kriteeri pitää totena evoluutioteoria, niin pitäisin sitä ehdottomasti totena. Ihminen on peto, joka tuhoaa lajikumppaneitaan... monet ateistiset diktatuurit ovat todisteena siitä, että ne eivät toimi uskonnollisia kansoja moraalisesti korkeammalla tasolla.

• he-ma kirjoitti:

Valitettavasti.

Muistanet Galileon ja tieteellisten teosten polttamisen, jotka onneksi säilyivät muhammadanistien toimesta kopioina.

Muistante myös ristiretket, noitavainot, pogromit jne.

Onko kaikki Raamattuun perustuva lainsäädäntö mielestäsi pahasta?

• unitaari kirjoitti:

Se deistinen Jumala ei halua tulla esiin sen enempää kuin on tullut esiin. Riippumatta siitä, tuomitseeko se deistinen Jumala ihmiset heidän tekojensa mukaan vai ei, niin minua kiinnostaa se, miten ihmiset käyttäytyvät lajitovereitaan kohtaan. Jos se käytös olisi ainoa kriteeri pitää totena evoluutioteoria, niin pitäisin sitä ehdottomasti totena. Ihminen on peto, joka tuhoaa lajikumppaneitaan... monet ateistiset diktatuurit ovat todisteena siitä, että ne eivät toimi uskonnollisia kansoja moraalisesti korkeammalla tasolla.

Miten sinä maan matonen voit tietää maailmojen luojan tahdon?

Pikkuisen suhteellisuudentajua.

Odottele rauhassa, niin et syyllisty mahdollisen jumalan pilkkaamiseen.

• he-ma kirjoitti:

Ainoa tapa kääntää se minua vastaan on manata se jumala esiin.

Lienet pikkuisen hidas ymmärtämään yksinkertaisiakin asioita?

Kuka on väittänyt, että Jumala tekee jotakin ihmisen pyynnöstä?

Raamatun mukaan ihmisen tulee pikemmin tehdä asioita Jumalan pyynnöstä kuin käskeä Jumalaa tekemään asioita ihmisten pyynnöstä. Raamatun mukaan pilkkaaja ja Jumalan kieltäjä saa elää kauan ja elää yltäkylläistä elämää Jumalan puuttumatta siihen, joten miten sinun valintasi elää erossa Jumalasta voisi olla todiste siitä, että Jumalaa ei ole olemassa edes Raamatun kirjoitusten mukaan?

Raamatun kirjoitukset nimenomaan vahvistavat todeksi sen, että syntinen ja jumalaton menestyy tässä elämässä ja elää vanhaksi Jumalan puuttumatta millään tavalla hänen elämäänsä, joten voidaanko tämän raamatullisen todisteen perusteella sanoa, että Jumala on sittenkin olemassa, koska hän tietää tuollaisen itsestään selvyyden?

• he-ma kirjoitti:

Miten sinä maan matonen voit tietää maailmojen luojan tahdon?

Pikkuisen suhteellisuudentajua.

Odottele rauhassa, niin et syyllisty mahdollisen jumalan pilkkaamiseen.

Tiedätkö sinä sen, miten lähimmäistä tulee kohdella, jotta ei toimi väärin? Jos maailmojen luoja kertoo sen, millä tavalla lähimmäistä tulee kohdella - rakastaa häntä niin kuin itseä - niin onko hän väärässä? Toki kaltaisesi ihmiset sanovat tuota käskyä ihmisten keksinnöksi, mutta vaikka se olisi ihmisten keksintöä, niin valitettavan harvat sitä edes auttavasti noudattavat. Jos ihmiset rakastaisivat toisiaan niin kuin itseään, niin silloin ei tehtäisi vahinkoa muille väärämielisen käytöksen kautta.

• unitaari kirjoitti:

Tiedätkö sinä sen, miten lähimmäistä tulee kohdella, jotta ei toimi väärin? Jos maailmojen luoja kertoo sen, millä tavalla lähimmäistä tulee kohdella - rakastaa häntä niin kuin itseä - niin onko hän väärässä? Toki kaltaisesi ihmiset sanovat tuota käskyä ihmisten keksinnöksi, mutta vaikka se olisi ihmisten keksintöä, niin valitettavan harvat sitä edes auttavasti noudattavat. Jos ihmiset rakastaisivat toisiaan niin kuin itseään, niin silloin ei tehtäisi vahinkoa muille väärämielisen käytöksen kautta.

Niinpä.

Vain väärämielinen väittää olevaiseksi sellaista, jota ei pysty todistamaan.

Olet siis väärämielinen valehtelija!

• unitaari kirjoitti:

Kuka on väittänyt, että Jumala tekee jotakin ihmisen pyynnöstä?

Raamatun mukaan ihmisen tulee pikemmin tehdä asioita Jumalan pyynnöstä kuin käskeä Jumalaa tekemään asioita ihmisten pyynnöstä. Raamatun mukaan pilkkaaja ja Jumalan kieltäjä saa elää kauan ja elää yltäkylläistä elämää Jumalan puuttumatta siihen, joten miten sinun valintasi elää erossa Jumalasta voisi olla todiste siitä, että Jumalaa ei ole olemassa edes Raamatun kirjoitusten mukaan?

Raamatun kirjoitukset nimenomaan vahvistavat todeksi sen, että syntinen ja jumalaton menestyy tässä elämässä ja elää vanhaksi Jumalan puuttumatta millään tavalla hänen elämäänsä, joten voidaanko tämän raamatullisen todisteen perusteella sanoa, että Jumala on sittenkin olemassa, koska hän tietää tuollaisen itsestään selvyyden?

Raamatulla ei ole todistusarvoa, se on fiktiivinen satukirja ja sitäpaitsi kerronnaltaa idioottitasoa.

• unitaari kirjoitti:

Onko kaikki Raamattuun perustuva lainsäädäntö mielestäsi pahasta?

Poistettu vastaukseni oli lyhyt ja ytimekäs 'kyllä'.

Raamattuun ei voi perustaa yhtään mitään, kaikki älyllinen siinä esitetty löytyy jo vanhemmista tarinoista.

Ei ole jårkevää perustaa lainsäädäntöä esimerkiksi Harry Potter-kirjoihin, koska ne eivät edusta todellista maailmaa, vaikkakin ovat mainiota luettavaa meille nörteille.

• he-ma kirjoitti:

Niinpä.

Vain väärämielinen väittää olevaiseksi sellaista, jota ei pysty todistamaan.

Olet siis väärämielinen valehtelija!

Onko väärämielistä väittää, että kaiken olevaisen luojaa ei ole olemassa eikä luojaa ole olemassa?

Voitko todistaa sen, että luomista ei ole tapahtunut eikä luojaa ole olemassa?

• he-ma kirjoitti:

Raamatulla ei ole todistusarvoa, se on fiktiivinen satukirja ja sitäpaitsi kerronnaltaa idioottitasoa.

Mitä mieltä ovat muut ateistit väitteestäsi, jonka mukaan Raamattu on "idioottitasoa"? Oletteko yhtä mieltä tästä asiasta?

• unitaari kirjoitti:

Onko väärämielistä väittää, että kaiken olevaisen luojaa ei ole olemassa eikä luojaa ole olemassa?

Voitko todistaa sen, että luomista ei ole tapahtunut eikä luojaa ole olemassa?

En toki, todistustaakka kuuluu positiivisen väitteen esittäjälle, joten ole hyvä vaan. En pidätä hengitystä.

Jos et tuota hyväksy, väitän ihan satavarmasti sinun olevan murhamies, joten ilmottaudu lähimpään vankilaan istumaan elinkautista - ethän voi vaatia minulta todisteita väitteeni taakse.

• he-ma kirjoitti:

Raamattuun ei voi perustaa yhtään mitään, kaikki älyllinen siinä esitetty löytyy jo vanhemmista tarinoista.

Ei ole jårkevää perustaa lainsäädäntöä esimerkiksi Harry Potter-kirjoihin, koska ne eivät edusta todellista maailmaa, vaikkakin ovat mainiota luettavaa meille nörteille.

Onko Harry Potter kirjoittajan J. K. Rowlingin tarkoitus ollut esittää historiallisesti tosia väitteitä Jumalasta ja sielujen pelastumisesta vai ei?

Miten on Raamatun kirjoittajien laita?

Ovatko Uuden testamentin kirjeet fiktiivisiä romaaaneja vai todellisille ihmisille ja seurakunnille osoitettuja kirjeitä, joiden sanoman pohjalla on kertomus historiallisesta Jeesuksesta?

• he-ma kirjoitti:

Raamattu tuomitsee esimerkiksi sen, että lapset eivät tottele vanhempiaan, ihmiset valehtelevat, varastavat ja tappavat toisiaan, joten ovatko nuo käskyt Harry Potter kirjoihin verrattava historiallinen lähde sille, miten lakeja tulisi säätää tai lapsia kasvattaa?

• unitaari kirjoitti:

Onko Harry Potter kirjoittajan J. K. Rowlingin tarkoitus ollut esittää historiallisesti tosia väitteitä Jumalasta ja sielujen pelastumisesta vai ei?

Miten on Raamatun kirjoittajien laita?

Ovatko Uuden testamentin kirjeet fiktiivisiä romaaaneja vai todellisille ihmisille ja seurakunnille osoitettuja kirjeitä, joiden sanoman pohjalla on kertomus historiallisesta Jeesuksesta?

Fiktiota aivan varmasti. Jeesus ei ollut koskaan olemassa ut:n tarkoittamassa mielessä.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15272363/totuus-jeesuksesta

Merkillepantavaa on, että jeesuksesta ei ole minkäänlaista merkintää historiassa, väitetyistä ihmeteoista huolimatta. Ainoa lähdehän on satukirja raamattu.

Ensimmäiset evankeliumit kirjoitettiin kirjoittajien mielikuvituksen tuotteena 60 vuotta väitetyn jeesushahmon väitetyn kuoleman jälkeen.

Kokeiles kirjoittaa presidentin uudenvuodenpuhe 60 vuoden takaa käyttämättä tallenteita.

-----

Nähdäkseni et pysty ottamaan vastaan tarjottua informaatiota, joten en näe syytä jatkaa tätä keskustelua, ellet keksi jotain todella merkittävää sanottavaa.

• he-ma kirjoitti:

En toki, todistustaakka kuuluu positiivisen väitteen esittäjälle, joten ole hyvä vaan. En pidätä hengitystä.

Jos et tuota hyväksy, väitän ihan satavarmasti sinun olevan murhamies, joten ilmottaudu lähimpään vankilaan istumaan elinkautista - ethän voi vaatia minulta todisteita väitteeni taakse.

Miksi esittäisin sinulle todisteita luojan olemassaolosta, sillä ne todisteet on esitetty sinulle monta kertaa, mutta et pidä niitä todisteena luojasta ja luomisesta? Turha on jankuttaa samoista asioista ja turhaa ovat sinun denialismisi mukaiset pyynnöt esittää positiivisia todisteita luojan olemassaolosta, kun et niitä totena pidä.

• he-ma kirjoitti:

Fiktiota aivan varmasti. Jeesus ei ollut koskaan olemassa ut:n tarkoittamassa mielessä.

Merkillepantavaa on, että jeesuksesta ei ole minkäänlaista merkintää historiassa, väitetyistä ihmeteoista huolimatta. Ainoa lähdehän on satukirja raamattu.

Ensimmäiset evankeliumit kirjoitettiin kirjoittajien mielikuvituksen tuotteena 60 vuotta väitetyn jeesushahmon väitetyn kuoleman jälkeen.

Kokeiles kirjoittaa presidentin uudenvuodenpuhe 60 vuoden takaa käyttämättä tallenteita.

-----

Nähdäkseni et pysty ottamaan vastaan tarjottua informaatiota, joten en näe syytä jatkaa tätä keskustelua, ellet keksi jotain todella merkittävää sanottavaa.

Niin, nuo ajoituksesi eivät ole tieteellisen tutkimuksen perusteella esitettyä faktaa vaan tutkijoiden henkilökohtaisia mielipiteitä ja arvauksia. Raamatun tieteellisen tutkimuksen perusteella Uuden testamentin vanhimmat kirjoitukset on kirjoitettu ensimmäistä kertaa vuosien 50 ja 57 välillä. Uuden testamentin kirjeet eivät tietenkään ole fiktiivisiä romaaneja vaan todellisille henkilöille ja seurakunnille osoitettuja kirjeitä. Vain aivopesty ateisti väittää niiden olevan fiktiivisiä romaaneja.

• he-ma kirjoitti:

-----

"Nähdäkseni et pysty ottamaan vastaan tarjottua informaatiota, joten en näe syytä jatkaa tätä keskustelua, ellet keksi jotain todella merkittävää sanottavaa. "

Sinä et ota vastaan vakavasti otettavaa Raamatun tutkimusta, joten turha on kanssasi näistä asioista kekustella. Olet jo paljastanut sen, millainen ihminen olet moraalin kannalta. Kiitos ei: keskustelu kanssasi on ajan haaskausta.

• unitaari kirjoitti:

Mitä mieltä ovat muut ateistit väitteestäsi, jonka mukaan Raamattu on "idioottitasoa"? Oletteko yhtä mieltä tästä asiasta?

Raamattu on idioottitasoa vain siinä tapauksessa, että se sijoitetaan aivan väärään kilpailusarjaan.

Kreationisteilla on paha tapa tehdä tämä virhe.

Jos Raamattua tarkastellaan suhteessa vertailukelpoisiin muihin vanhoihin kirjoituksiin, se on ihan hyvätasoista tekstiä.

• Joh.17

1. Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: "Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut;
      2. koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän kaikille, jotka sinä olet hänelle antanut.
      3. Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
      4. Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.
      5. Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.
      6. Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
      7. Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta.
      8. Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.
      9. Minä rukoilen heidän edestänsä; en minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut, koska he ovat sinun -
      10. ja kaikki minun omani ovat sinun, ja sinun omasi ovat minun - ja minä olen kirkastettu heissä.
      11. Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
      12. Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.
      13. Mutta nyt minä tulen sinun tykösi ja puhun tätä maailmassa, että heillä olisi minun iloni täydellisenä heissä itsessään.
      14. Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
      15. En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta.
      16. He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
      17. Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
      18. Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan;
      19. ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
      20. Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
      21. että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
      22. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -
      23. minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
      24. Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista.
      25. Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet minut lähettänyt.
      26. Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

• pyhpyh12834798234

Aloittajan harhat eivät meitä hetkauta.

Jeesus on Vanhan liiton Jahve. Piste.

• Onko se Herran enkeli vanhan liiton Jahve, joka puhui Moosekselle kasvoista kasvoihin ja ennusti tulevasta Mooseksen kaltaisesta profeetasta? (2Moos 3:1-14; 6:1-2; 5Moos 18:15-19; 34:10; Apt 7:30-40)

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      98
      6867
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      475
      4980
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      129
      2866
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      141
      2443
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      14
      2209
    6. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      35
      1192
    7. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      72
      1123
    8. Luuletko, että löydetään vielä

Yhteys takaisin? En tiedä enää mitä tehdä... tuntuu jo että olen vieraantunut sinusta. Naiselta
      Ikävä
      53
      1050
    9. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      103
      1013
    10. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      59
      954
    Aihe