Oliko Johannes kastaja Elia?

PääHajoaa

Johannes Kastaja sanoo itse EI (Jh 1:19-23). Jeesus sanoo taas kyllä (Mt 17: 10-13). Kumpi tässä on oikeassa? Jeesus vai Johannes sanoessaan eliasta? Pää hajoaa tästä ristiriidasta.

13

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjakääröt

      Joh.1:23 Biblia (1776). Hän sanoi: minä olen huutava ääni korvessa: valmistakaat Herran tietä, niinkuin Jesaias propheta sanoi.

    • VTssä_yksi_puolesta

      Vanhassa testamentissa on Mal. 4:5 (Raamattu 1933/38) "Katso, minä lähetän teille profeetta Elian, ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä."

      Yksi uskovainen sanoi että se on persoonallisessa muodossa sanottu, muttei muuten tiedä tai osannut ajatella mitä pitäisi ajatella.

      • Tarkennusta_ja_muutakin

        Edellisen lisäksi muistelin ja löysin tämmöisen kohdan Johannes Kastajasta, enkeli Gabrielin sanomana:

        (Raamattu 1933/38) (Luuk 1:17)
        "Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan."

        (Raamattu 1992) (Luuk 1:17)
        "Hän kulkee Herran edelläkävijänä Elian hengessä ja voimassa, hän kääntää isien sydämet lasten puoleen ja ohjaa tottelemattomat ajattelemaan hurskaiden tavoin, näin valmistaakseen kansan Herran tuloa varten. [Mal. 3:24; Sir. 48:10; Matt. 3:3; Mark. 9:12]"

        - - -

        Malakiaan kohta tarkemmin kahdesta käännöksestä:

        (Raamattu 1933/38) (Mal. 4:5-6)
        "5 Katso, minä lähetän teille profeetta Elian, ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä. 6 Ja hän on kääntävä jälleen isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet heidän isiensä puoleen, etten minä tulisi ja löisi maata, vihkisi sitä tuhon omaksi."

        (Raamattu 1992) Mal. 4:5-6
        "5 (3:23) Kuulkaa! Ennen kuin tulee Herran päivä, suuri ja pelottava, minä lähetän teille profeetta Elian. [Mark. 9:13] 6 (3:24) Hän kääntää isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet isien puoleen. Silloin en tuomitse maata perikatoon, kun tulen."

        Ainakin tuossa on persoonallisessa muodossa.


    • Eiköhän Johannes Kastajan kutsuminen Eliaksi ole vertauskuvallista.

      • Monimutkaista

        Mutta silloinhan Elia ei tullut ensin!


      • Monimutkaista kirjoitti:

        Mutta silloinhan Elia ei tullut ensin!

        Tässä pohdintaa asiasta. "Omille opetuslapsilleen Jeesus sanoi Johanneksesta: "Uskokaa tai älkää, juuri hän on Elia, jonka oli määrä tulla." (Matt. 11:14) Johannes oli hänelle vertauskuvallinen Elia, kääntymyksen saarnaaja, joka oli saapunut ihmisten luo juuri ennen Messiasta - ei siis kirjaimellisesti taivaista maan päälle tupsahtanut entisaikan profeetta.

        Synoptisissa evankeliumeissa on kuitenkin kerrottu hätkähdyttävästä ilmestysnäystä, jonka opetuslapset Pietari, Jaakob ja Johannes kokivat noustessaan Jeesuksen kanssa Taaborinvuorelle (Mark. 9:2-8; Matt. 17:1-9; Luuk. 9:28-36). Silloin he näkevät opettajansa kirkastuvan ja tämän rinnalla kaksi mieshahmoa, jotka tunnistavat Moosekseksi ja Eliaksi - lain ja profeettojen edustajiksi. Vaikka Elian läsnäolo olisi ollut pelkkä näkykokemus, monet jumaluusoppineet tulkitsivat sittemmin Malakian ennustuksen näin toteutuneen." https://tampereenseurakunnat.fi/sivustot/etsikko/hengen_paloa/jeesus_ja_kaverit/profeetta_elia.23484.blog


    • JohannesOnEliaAmen

      Matteus 11:2 Kun Johannes vankilassa kuuli Kristuksen teoista, hän lähetti opetuslapsensa 3 kysymään: "Oletko sinä se, jonka on määrä tulla, vai pitääkö meidän odottaa toista?" 4 Jeesus vastasi heille: "Kertokaa Johannekselle, mitä kuulette ja näette:

      5 Sokeat saavat näkönsä ja rammat kävelevät, spitaaliset puhdistuvat ja kuurot kuulevat, kuolleet herätetään henkiin ja köyhille julistetaan ilosanoma.
      6 Autuas se, joka ei minua torju."

      7 Heidän mentyään Jeesus alkoi puhua ihmisille Johanneksesta:
      "Mitä te lähditte autiomaahan katsomaan? Ruokoako, jota tuuli huojuttaa? 8 Vai mitä odotitte näkevänne? Kenties hienosti pukeutuneen miehen? Kuninkaanlinnoista te niitä löydätte, jotka hienostelevat vaatteillaan! 9 Mitä te sitten odotitte näkevänne? Profeetanko? Aivan oikein, ja minä sanon teille, että hän on enemmänkin kuin profeetta. 10 Hän on se, josta on kirjoitettu:

      -- Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien.

      11 "Totisesti: yksikään naisesta syntynyt ei ole ollut Johannes Kastajaa suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on taivasten valtakunnassa, on suurempi kuin hän. 12 Johannes Kastajan päivistä asti taivasten valtakunta on ollut murtautumassa esiin, ja jotkut yrittävät väkivalloin temmata sen itselleen. 13 Kaikki profeetat ja laki ovat Johannekseen asti olleet ennustusta, 14 ja uskokaa tai älkää, juuri hän on Elia, jonka oli määrä tulla. 15 Jolla on korvat, se kuulkoon!

      16 "Mihin minä vertaisin tätä sukupolvea? Se on kuin torilla istuvat lapset, jotka huutavat toisilleen: 17 'Me soitimme teille huilua, mutta te ette tanssineet, me pidimme valittajaisia, mutta te ette itkeneet mukana.' 18 Johannes tuli, hän ei syö eikä juo, ja ihmiset sanovat: 'Hänessä on paha henki.' 19 Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja ihmiset sanovat: 'Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja muiden syntisten ystävä!' Mutta Viisauden teoista Viisaus tunnetaan!"

      Matteus 17:9 Kun he laskeutuivat vuorenrinnettä, Jeesus sanoi heille: "Älkää kertoko tätä näkyä kenellekään ennen kuin Ihmisen Poika on herätetty kuolleista." 10 Opetuslapset kysyivät häneltä: "Miksi lainopettajat sanovat, että Elian pitää tulla ensin?" 11 "Elia kyllä tulee", hän vastasi, "ja panee kaiken taas kohdalleen. 12 Ja minä sanon teille, että Elia on jo tullut. Ihmiset vain eivät tunteneet häntä, vaan tekivät hänelle mitä tahtoivat. Samoin he tulevat tekemään Ihmisen Pojalle." 13 Silloin opetuslapset ymmärsivät, että hän oli puhunut heille Johannes Kastajasta.

      Luukas 7:18 Johanneksen opetuslapset kertoivat kaikesta tästä opettajalleen. Silloin hän kutsui kaksi heistä luokseen 19 ja lähetti heidät kysymään Herralta: "Oletko sinä se, jonka on määrä tulla, vai pitääkö meidän odottaa jotakuta muuta?" 20 Miehet tulivat Jeesuksen luo ja sanoivat: "Johannes Kastaja lähetti meidät kysymään sinulta: 'Oletko sinä se, jonka on määrä tulla, vai pitääkö meidän odottaa jotakuta muuta?'"
      21 Jeesus oli silloin juuri parantanut monien taudit ja vaivat, karkottanut pahoja henkiä ja antanut monelle sokealle näön. 22 Niinpä hän vastasi: "Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä olette nähneet ja kuulleet:

      Sokeat saavat näkönsä ja rammat kävelevät, spitaaliset puhdistuvat ja kuurot kuulevat, kuolleet herätetään henkiin ja köyhille julistetaan ilosanoma.
      23 Autuas se, joka ei minua torju."

      24 Kun Johanneksen lähettämät miehet olivat menneet pois, Jeesus alkoi puhua ihmisille Johanneksesta:
      "Mitä te lähditte autiomaahan katsomaan? Ruokoako, jota tuuli huojuttaa? 25 Vai mitä odotitte näkevänne? Kenties hienosti pukeutuneen miehen? Kuninkaanlinnoista te niitä löydätte, jotka koreilevat vaatteillaan ja elävät ylellisesti! 26 Mitä te sitten odotitte näkevänne? Profeetanko? Aivan oikein, ja minä sanon teille, että hän on enemmänkin kuin profeetta. 27 Hän on se, josta on kirjoitettu:

      -- Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien.

      28 "Minä sanon teille: yksikään naisesta syntynyt ei ole Johannesta suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on Jumalan valtakunnassa, on suurempi kuin hän.

      29 "Kaikki, jotka kuulivat Johannesta, publikaanitkin, taipuivat tunnustamaan, että Jumalan vaatimus oli oikea, ja ottivat Johannekselta kasteen. 30 Mutta fariseukset ja lainopettajat asettuivat Jumalan tahtoa vastaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta.

      31 "Mihin siis vertaisin tämän sukupolven ihmisiä? Millaisia he ovat? 32 He ovat kuin torilla istuvat lapset, jotka huutavat toisilleen: 'Me soitimme teille huilua, mutta te ette tanssineet, me pidimme valittajaisia, mutta te ette itkeneet mukana.' 33 Johannes Kastaja on tullut, hän ei syö leipää eikä juo viiniä, ja te sanotte: 'Hänessä on paha henki.' 34 Ihmisen Poika on tullut, hän syö ja juo, ja te sanotte: 'Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja syntisten ystävä!' 35 Mutta Viisauden tunnustavat oikeaksi kaikki Viisauden lapset."

    • Mielenkiintoisintahan tässä on se, että Jeesus sanoo Matteuksessa :

      " Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
      36. ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'. "

      Ja sitten, Elia tulee kääntämään ne takaisin.


      (Raamattu 1933/38) (Mal. 4:5-6)
      "5 Katso, minä lähetän teille profeetta Elian, ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä. 6 Ja hän on kääntävä jälleen isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet heidän isiensä puoleen, etten minä tulisi ja löisi maata, vihkisi sitä tuhon omaksi."

      • missäelia

        Löysitpä mielenkiintoisen kohdan - tämän mukaan Elia ei ole vielä tullut, mutta eikö Elia ollut se, joka sai tulenkin laskeutumaan taivaasta maanpäälle siellä VT:ssä? Oli Ilmesyskirjan 13 luvun 13 jae.

        Ja Herran suuri peljättävä päivä sitten kuvataan Ilmestyskirjassa.

        Olisiko Paavali ollut Elia - ainakin juutalaisille...


      • kylläonelia

        Mahtuisi oikein hyvin Jeesuksen ja lopunajan väliin, ja kunten täällä keskusteltiinasti, niin Paavali oli juutalainen, ei kristitty. Tosin Ilmestyskirjan mukaan Jeesus ei nyt ollut tuohon paavalilaiseen oppiin sitoutunut siihen että hänestä tehtiin uhri (Ilmestyskirjassa käytetään muotoa jopa teurastettu karitsa), koska vielä Ilmestyskirjankin mukaan tuomitsee ihmiset vain tekojen mukaan, mutta Paavalihan kannatti uhrikulttia kuten Eliakin - siihen uhriateriaanhan se tulikin löi taivaasta.


      • nosiinähänseon

        Niin, ja tuli löi taivaasta Paavalin väittämän mukaan Damaskoksen tiellä, kun Jeesus jätti hänellä valtakirjansa hänen väittämän mukaan.


    • säveltenmestarit

      Te varmaan todistaessanne itsellenne evankeliumin sanoin muistanette sen, että ne kaikki on tehty vain yhtä ja ainoaa tarkoitusta varten kristinuskoon todistamaan sitä mitä etsittekin. Ne eivät ole historiallisia sanoja, niitä on muokattu ja säädetty ja lisätty omia teologisia totuuksia ja täytetty aukkopaikkoja tarinoilla.

      "Tutkijoiden mukaan evankeliumeja ei ole kirjoitettu historiankirjoitukseksi, vaan niiden nimenomainen tarkoitus on ollut synnyttää ja vahvistaa uskoa Jeesukseen Jumalan poikana ja ihmisten vapahtajana. Evankeliumikirjat on kirjoitettu jälkikäteen suullisen ja osittain kirjallisen perimätiedon pohjalta.

      Esimerkiksi Kuulan mukaan varhaisen kirkon usko Jeesuksen ylösnousemukseen muokkasi merkittävästi suullista perimätietoa. Evankeliumien kirjoittajat, evankelistat, muokkasivat perimätietoa ja tulkitsivat niitä edelleen, mikä oli yleinen käytäntö antiikin maailmassa. Kirjoittajat eivät mekaanisesti kopioineet lähdettä vaan kirjoittivat niihin teologisia tulkintoja. Yksittäisten tiedonmurujen jättämät aukot saatettiin sepittää kiinni toisiinsa kirjoittajien omilla kerronnallisilla tarinoilla. Kirjoittajien tarkoituksena ei ollut laatia aukotonta historiallista raporttia vaan kertoa ja julistaa sanomaa."

      Ja ihan sama tarkoitushakuisuus koskee VT:tä kuin UT:täkin.

    • saarnasetä

      Ei kumpikaan, molemmat puhuvat täyttä paskaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      28
      2779
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      100
      1421
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      82
      1226
    4. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      376
      1078
    5. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      84
      1031
    6. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      102
      940
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      178
      930
    8. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      900
    9. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      78
      864
    10. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      836
    Aihe