Mikä teologinen peruste on vihkiä kaksi miestä?

miten.se.on

Tai kaksi naista?
Joko tälle asialle on löydetty perusteet Raamatusta tai luterilaisista tunnustuskirjoista?
Vai onko se edellenkin pelkkä maallinen vaatimus mihin kirkkoa pakotetaan taipumaan?

104

1124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ero.kirkosta

      Koko vihkiminen jumalankasvojenedessä on kirkon julistamaa harhaoppia.

      • miten.se.on

        Et siis osaa vastata, selvä.


      • miten.se.on kirjoitti:

        Et siis osaa vastata, selvä.

        Tilanne on niin paha, ettei ole ainakaan raamatullista perustetta sille, että papit vihkivät kirkoissa ketään. Siten on yhtä raamatullista tai teologista vihkiä kaksi naista tai kaksi miestä.


    • dikduk

      Mikä on teologinen peruste vihkiä ketään?

      • Eroajo

        Noitamenoja


      • miten.se.on

        Onko tullut luettua Raamattua?


      • dikduk
        miten.se.on kirjoitti:

        Onko tullut luettua Raamattua?

        Ei Raamatussa vihitä ketään, juhlitaan kun maksu morsiamesta/morsiamista on suoritettu ja nainen/naiset muuttavat miehen kotiin.


      • msmsmsm
        dikduk kirjoitti:

        Ei Raamatussa vihitä ketään, juhlitaan kun maksu morsiamesta/morsiamista on suoritettu ja nainen/naiset muuttavat miehen kotiin.

        Liiton solmiminen on vihkimistä. Luulisi sinun leikkijuutalaisena tietävän.


      • msmsmsm kirjoitti:

        Liiton solmiminen on vihkimistä. Luulisi sinun leikkijuutalaisena tietävän.

        Suomessa ei kuitenkaan nykyään makseta morsiamesta ja sitten vasta vihitä. Raamatussa on toinen käytäntö. Siellä ei ole vihkijää mainuttu.


      • dikduk
        msmsmsm kirjoitti:

        Liiton solmiminen on vihkimistä. Luulisi sinun leikkijuutalaisena tietävän.

        Ei ole vihkimistä ja kyse oli omaisuuden hankkimisesta mies oli naisen/ naiset hankittuaan heidän omistajansa , "baal". Ei siis ole vihkimisiä eikä teologisia perusteita niille.


      • msmsms
        dikduk kirjoitti:

        Ei ole vihkimistä ja kyse oli omaisuuden hankkimisesta mies oli naisen/ naiset hankittuaan heidän omistajansa , "baal". Ei siis ole vihkimisiä eikä teologisia perusteita niille.

        Kyse oli sukujen yhdistymisestä. Yritä nyt leikkiä vähän paremmin sitä juutalaista.


      • msmsms kirjoitti:

        Kyse oli sukujen yhdistymisestä. Yritä nyt leikkiä vähän paremmin sitä juutalaista.

        Suomessa ei kuitenkaan sukuja yhdistetä siirtämällä rahaa toisen sukuun avioliiton kautta.


      • dikduk
        msmsms kirjoitti:

        Kyse oli sukujen yhdistymisestä. Yritä nyt leikkiä vähän paremmin sitä juutalaista.

        Nainen muutti osaksi miehen perhettä ja sukua, ei ketään silti vihitty vaan kyseessä oli kauppa olivat perusteet mitkä hyvänsä tuolle kaupalle. Naisesta maksettiin aina oli syynä mikä hyvänsä, halu, vahinko tai jokin muu syy, paitsi jos nainen oli vapaa, vaikka eronnut tai ilman miespuolisia sukulaisia.


      • msmsmsm
        dikduk kirjoitti:

        Nainen muutti osaksi miehen perhettä ja sukua, ei ketään silti vihitty vaan kyseessä oli kauppa olivat perusteet mitkä hyvänsä tuolle kaupalle. Naisesta maksettiin aina oli syynä mikä hyvänsä, halu, vahinko tai jokin muu syy, paitsi jos nainen oli vapaa, vaikka eronnut tai ilman miespuolisia sukulaisia.

        Kyllä, oli todella reilua antaa maksu naisen perheelle jolta naisen työpanos oli naimisiin menon jälkeen pois. Hyvä systeemi.


      • msmsmsm kirjoitti:

        Kyllä, oli todella reilua antaa maksu naisen perheelle jolta naisen työpanos oli naimisiin menon jälkeen pois. Hyvä systeemi.

        Oliko tuo pilaa? Ei tainnut naisilla olla "työpanosta", vaan miehet toivat leivän pöytään. Niin olisi, vaikka välirahaa ei maksettaisikaan. Vai eikö kyse ollut rakkaudesta, vaan rahasta?


      • dikduk
        torre12 kirjoitti:

        Oliko tuo pilaa? Ei tainnut naisilla olla "työpanosta", vaan miehet toivat leivän pöytään. Niin olisi, vaikka välirahaa ei maksettaisikaan. Vai eikö kyse ollut rakkaudesta, vaan rahasta?

        Oli naisillakin työpanos, monesti suurikin, ei joka äijä ollut osaava eikä tervekään . Suvun ja perheen ulkopuolella naisilla ei juuri ollut montakaan mahdollisuutta itseään elättää, mutta yhdessä asiassa he olivat välttämättömiä, lasten tekoon vaadittiin naisenkin työpanos .


      • dikduk kirjoitti:

        Oli naisillakin työpanos, monesti suurikin, ei joka äijä ollut osaava eikä tervekään . Suvun ja perheen ulkopuolella naisilla ei juuri ollut montakaan mahdollisuutta itseään elättää, mutta yhdessä asiassa he olivat välttämättömiä, lasten tekoon vaadittiin naisenkin työpanos .

        Tuossa ajettiin kai takaa rahallisia työpanoksia, kun rahaa piti kuulemma antaa välirahana.


      • leikkijuutalaisille
        dikduk kirjoitti:

        Oli naisillakin työpanos, monesti suurikin, ei joka äijä ollut osaava eikä tervekään . Suvun ja perheen ulkopuolella naisilla ei juuri ollut montakaan mahdollisuutta itseään elättää, mutta yhdessä asiassa he olivat välttämättömiä, lasten tekoon vaadittiin naisenkin työpanos .

        Naisella oli mahdollisuus elättää itsensä huorana perheen ulkopuolella.
        Mikset ole tutustunut elämään 4000 - 2000 vuotta sitten.


    • En tiedä niin perusteista, mutta sinun kiinnostuksesi asiaan taitaa olla sammumaton?

      • homottajalle

        Et siis tiedä perusteita mutta silti homotat.


      • miten.se.on

        Eikö tämä ole ajankohtainen aihe kirkossa?


      • Kekkd
        miten.se.on kirjoitti:

        Eikö tämä ole ajankohtainen aihe kirkossa?

        Todellakin on mutta kun homottajat eivät pysty keskusteleen sen teologisesta puolesta.


      • homottajalle kirjoitti:

        Et siis tiedä perusteita mutta silti homotat.

        Eerikatässämoi ei "homota". vaikka ei pidä homoja pahoina. Ehkä Breivik ja Hitler ovat pahempia kuin yksikään homo ikinä.


      • miten.se.on kirjoitti:

        Eikö tämä ole ajankohtainen aihe kirkossa?

        Siitä en tiedä, mutta täällä se on joka päiväinen aihe.


      • homottajalle
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Siitä en tiedä, mutta täällä se on joka päiväinen aihe.

        Ja joka päivä sinä olet siinä pää auki.


      • lauttamiees

        Avioliitto osn myös taloudellinen liitto ja perusteet löytyvät lakikirjasta.


      • mitä.sitten_
        lauttamiees kirjoitti:

        Avioliitto osn myös taloudellinen liitto ja perusteet löytyvät lakikirjasta.

        Mitä sitten?


      • homottajalle kirjoitti:

        Ja joka päivä sinä olet siinä pää auki.

        Kurjaa, jos se ärsyttää sinua....


      • homottajalle
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kurjaa, jos se ärsyttää sinua....

        Tee asialle jotain ja ole pari viikkoa pois!


      • homottajalle kirjoitti:

        Tee asialle jotain ja ole pari viikkoa pois!

        Kenelle sinä siinä tapauksessa nälvit?


    • nää_on_näitä

      Onko sukupuolielimien malli ja muoto Jumalan syynissä

      • Ainakin Jumala kuulemma näkee kaiken! Mikä mahtaakaan eniten kiinnostaa?


      • kipapili

        Jahve ainakin tykkää leikellyistä pippeleistä, siksi juutalaiset leikkelee pilejä.


      • Lalskssk
        kipapili kirjoitti:

        Jahve ainakin tykkää leikellyistä pippeleistä, siksi juutalaiset leikkelee pilejä.

        Leikkasitko ihan kokonaan pois omasi?


    • seurasetä

      Teologinen peruste on vihkiä kaksi miestä, jopa kolmaskin, koska heillä on suurempi viehtumys omaan sukupuoleensa kuin vastakkaiseen. Mutta nyt kuitenkin etsitään sopivaa käytäntöä, mikä olisi edullisempaa kirkon talouden suhteen. Sanoakseni piispa Mäkisen sanoin: he ovat vain kaksi meistä. Toisaalta on taas vaara, että jos tulee taas jäsenkato, niin jää monen kirkon paanukatto tervaamatta.

    • <<Joko tälle asialle on löydetty perusteet Raamatusta tai luterilaisista tunnustuskirjoista?
      Vai onko se edellenkin pelkkä maallinen vaatimus mihin kirkkoa pakotetaan taipumaan?>>

      En tiedä vihkimisen teologista perustetta, mutta Raamatussa Mariakin oli kihlattu, eikä vihkimisestä puhuta Raamatussa mitään.

      Jos kirkko vihkii homoja, niin se on kirkon juttu. Sille ei ole Raamatussa perusteita. Mutta ei monelle muullekaan kirkon opettamalle asialle ole Raamatullista perustetta.

      • Joo. Jos mentäisiin Raamatun mukaan, pitäisi vihkimiset lopettaa ainakin kirkossa. Mutta kun kuitenkin on niin, että alun perin kirkko alkoi vihkimään.


    • kieltolause

      Emme voi pitää raamatullisena näkemystä, että seksiä harrastanut pari on naimisissa, vaikka he eivät ole täyttäneet muita avioliiton ehtoja. Tiettyjen raamatunkohtien perusteella, esim. 1. Kor. 7:2, esiaviollinen seksi on moraalitonta. Jos esiaviollinen yhdyntä aikaansaa parin avioitumisen, silloin sitä ei voi pitää moraalittomana, koska parista tulee aviopari yhdynnän hetkellä. Ei ole mitään perusteita naimattomalle parille seksin harrastamiseen ja sen perusteella pitää itseään avioparina ja sen perusteella julistaa kaikki sitä seuraavat yhdynnät moraalisiksi ja Jumalaa kunnioittavaksi.

      Mikä näin ollen muodostaa avioliiton Jumalan silmissä? Mielestämme seuraavia periaatteita pitäisi noudattaa: 1) Niin kauan kuin vaatimukset ovat kohtuulliset eivätkä vastoin Raamattua, parin pitäisi hyväksyttää liittonsa yhteiskunnan silmissä. 2) Parin pitäisi noudattaa niitä kulttuuri- ja perhetraditioita, joita tyypillisesti sovelletaan parin avioituessa "virallisesti". 3) Parin pitäisi myös täyttää avioliittonsa seksuaalisesti, noudattaen "yhdeksi lihaksi" tulemisen periaatetta.

      Miesten välisessä yhdynnässä ei täytetä Jumalan käskyä lisääntymisestä " lisääntykää ja täyttäkää maa ". Tämä yhdyntä on vain himojen ja viettien mailmaa, mallien ja liskoaivojen tuottamaa kulttuuria, joka ei ole sopusoinnussa mitenkään raamatun käsitysten mukaan elämästä.

      Jos kirkko vihkii tälläisiin pers-reikä suhteisiin miehet ei se ole raamatun eikä tradition mukaista. Kirkko tekee näin tehdessään suuren virheen, lakkaa olemasta kansankirkko ja kuvastaa, että hyväksyy sitä moraalittomuutta ja synnin hyväksyntää missä langennut ihminen on valjastettu sielunvihollisen kuolaimin ja ohjain kulkemaan hänen tietään.

      • Toisaalta käsky "lisääntyä ja täyttää maa" ei liity suoraan avioliittoon. Lisääntyä käskettiin ilman naimisiin menoa. Heteroliitoissa on muuten näitä "pers-reikä suhteita", vaikka minun ja mieheni avioliitossa ei ole.


      • <<Tiettyjen raamatunkohtien perusteella, esim. 1. Kor. 7:2, esiaviollinen seksi on moraalitonta. Jos esiaviollinen yhdyntä aikaansaa parin avioitumisen, silloin sitä ei voi pitää moraalittomana, koska parista tulee aviopari yhdynnän hetkellä. Ei ole mitään perusteita naimattomalle parille seksin harrastamiseen ja sen perusteella pitää itseään avioparina ja sen perusteella julistaa kaikki sitä seuraavat yhdynnät moraalisiksi ja Jumalaa kunnioittavaksi.>>

        Tuo Raamatun paikka menee näin: "mutta haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa ja kunkin naisen oman miehensä kanssa." Siinä ei puhuta mitään vihkimisestä, ainoastaan siitä, että on elettävä oman puolisonsa kanssa (siis miehen ja naisen ei siis naisen ja naisen tai miehen ja miehen).

        Laitan vielä Raamatusta koko asiaa käsittelevän kohdan, josta selviää tarkemmin. On huomattava, että Paavali itse oli yksin, mahdollisesti kuitenkin ollut joskus naimisissa? Paavali odotti Jeesuksen takaisintuloa, niin kuin aikalaisensakin, jo elinaikanaan.

        1. Kor. 7:1-16 Avioliitto ja naimattomuus
        1 Otan nyt puheeksi asian, josta kirjoititte. Miehen on kyllä hyvä olla koskematta naiseen, 2 mutta haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa ja kunkin naisen oman miehensä kanssa. 3 Mies täyttäköön aviovelvollisuutensa vaimoaan kohtaan, samoin vaimo miestään kohtaan. 4 Vaimon ruumis ei ole hänen omassa vallassaan vaan miehen, samoin ei miehen ruumis ole hänen omassa vallassaan vaan vaimon. 5 Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne, paitsi ehkä yhteisestä sopimuksesta joksikin aikaa, jotta voitte keskittyä rukoukseen; palatkaa sitten taas yhteen. Muutenhan Saatana pääsee kiusaamaan teitä, kun ette kuitenkaan pysty hillitsemään itseänne. 6 Sanon tämän myönnytyksenä enkä käskynä. 7 Soisin kaikkien elävän niin kuin itse elän. Jokaisella on kuitenkin oma Jumalalta saatu armolahjansa, yhdellä yksi, toisella toinen.
        8 Naimattomille ja leskille minä sanon, että heidän olisi hyvä pysyä yksin niin kuin minäkin. 9 Mutta elleivät he jaksa hillitä itseään, menkööt naimisiin, sillä on parempi mennä naimisiin kuin palaa himon tulessa. 10 Naimisissa oleville taas annan käskyn, en minä vaan Herra: vaimo ei saa erota miehestään. 11 Jos hän kuitenkin eroaa, olkoon menemättä enää naimisiin tai sopikoon miehensä kanssa. Samoin ei mies saa erota vaimostaan.
        12 Sitten sanon vielä, en Herran sanana vaan omanani: Jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, miehen ei pidä jättää häntä. 13 Ja jos uskovalla naisella on aviomies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, vaimon ei pidä jättää miestään. 14 Mies, joka ei usko, on uskovan vaimonsa pyhittämä, ja vaimo, joka ei usko, on uskovan miehensä pyhittämä. Muutenhan teidän lapsenne olisivat epäpuhtaita; nyt he kuitenkin ovat pyhiä. 15 Mutta jos se puoliso, joka ei usko, tahtoo erota, niin erotkoon. Uskovaa veljeä tai sisarta ei tällaisessa tapauksessa sido mikään pakko. Jumala on kutsunut teidät elämään rauhassa. 16 Ja mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mies, mistä tiedät, voitko pelastaa vaimosi?

        Raamattu ei todellakaan tuomitse avoliitossa eläviä, jotka elävät uskollisesti oman puolisonsa kanssa (heterosuhteessa). Mutta kirkko ja kirkon perinteisiin kangistuneet kristityt ovat tehneet tästäkin asiasta silmätikun, joilla voivat osoittaa omaa erinomaisuuttaan.


      • totisesti
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Tiettyjen raamatunkohtien perusteella, esim. 1. Kor. 7:2, esiaviollinen seksi on moraalitonta. Jos esiaviollinen yhdyntä aikaansaa parin avioitumisen, silloin sitä ei voi pitää moraalittomana, koska parista tulee aviopari yhdynnän hetkellä. Ei ole mitään perusteita naimattomalle parille seksin harrastamiseen ja sen perusteella pitää itseään avioparina ja sen perusteella julistaa kaikki sitä seuraavat yhdynnät moraalisiksi ja Jumalaa kunnioittavaksi.>>

        Tuo Raamatun paikka menee näin: "mutta haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa ja kunkin naisen oman miehensä kanssa." Siinä ei puhuta mitään vihkimisestä, ainoastaan siitä, että on elettävä oman puolisonsa kanssa (siis miehen ja naisen ei siis naisen ja naisen tai miehen ja miehen).

        Laitan vielä Raamatusta koko asiaa käsittelevän kohdan, josta selviää tarkemmin. On huomattava, että Paavali itse oli yksin, mahdollisesti kuitenkin ollut joskus naimisissa? Paavali odotti Jeesuksen takaisintuloa, niin kuin aikalaisensakin, jo elinaikanaan.

        1. Kor. 7:1-16 Avioliitto ja naimattomuus
        1 Otan nyt puheeksi asian, josta kirjoititte. Miehen on kyllä hyvä olla koskematta naiseen, 2 mutta haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa ja kunkin naisen oman miehensä kanssa. 3 Mies täyttäköön aviovelvollisuutensa vaimoaan kohtaan, samoin vaimo miestään kohtaan. 4 Vaimon ruumis ei ole hänen omassa vallassaan vaan miehen, samoin ei miehen ruumis ole hänen omassa vallassaan vaan vaimon. 5 Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne, paitsi ehkä yhteisestä sopimuksesta joksikin aikaa, jotta voitte keskittyä rukoukseen; palatkaa sitten taas yhteen. Muutenhan Saatana pääsee kiusaamaan teitä, kun ette kuitenkaan pysty hillitsemään itseänne. 6 Sanon tämän myönnytyksenä enkä käskynä. 7 Soisin kaikkien elävän niin kuin itse elän. Jokaisella on kuitenkin oma Jumalalta saatu armolahjansa, yhdellä yksi, toisella toinen.
        8 Naimattomille ja leskille minä sanon, että heidän olisi hyvä pysyä yksin niin kuin minäkin. 9 Mutta elleivät he jaksa hillitä itseään, menkööt naimisiin, sillä on parempi mennä naimisiin kuin palaa himon tulessa. 10 Naimisissa oleville taas annan käskyn, en minä vaan Herra: vaimo ei saa erota miehestään. 11 Jos hän kuitenkin eroaa, olkoon menemättä enää naimisiin tai sopikoon miehensä kanssa. Samoin ei mies saa erota vaimostaan.
        12 Sitten sanon vielä, en Herran sanana vaan omanani: Jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, miehen ei pidä jättää häntä. 13 Ja jos uskovalla naisella on aviomies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, vaimon ei pidä jättää miestään. 14 Mies, joka ei usko, on uskovan vaimonsa pyhittämä, ja vaimo, joka ei usko, on uskovan miehensä pyhittämä. Muutenhan teidän lapsenne olisivat epäpuhtaita; nyt he kuitenkin ovat pyhiä. 15 Mutta jos se puoliso, joka ei usko, tahtoo erota, niin erotkoon. Uskovaa veljeä tai sisarta ei tällaisessa tapauksessa sido mikään pakko. Jumala on kutsunut teidät elämään rauhassa. 16 Ja mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mies, mistä tiedät, voitko pelastaa vaimosi?

        Raamattu ei todellakaan tuomitse avoliitossa eläviä, jotka elävät uskollisesti oman puolisonsa kanssa (heterosuhteessa). Mutta kirkko ja kirkon perinteisiin kangistuneet kristityt ovat tehneet tästäkin asiasta silmätikun, joilla voivat osoittaa omaa erinomaisuuttaan.

        Aamen!


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Tiettyjen raamatunkohtien perusteella, esim. 1. Kor. 7:2, esiaviollinen seksi on moraalitonta. Jos esiaviollinen yhdyntä aikaansaa parin avioitumisen, silloin sitä ei voi pitää moraalittomana, koska parista tulee aviopari yhdynnän hetkellä. Ei ole mitään perusteita naimattomalle parille seksin harrastamiseen ja sen perusteella pitää itseään avioparina ja sen perusteella julistaa kaikki sitä seuraavat yhdynnät moraalisiksi ja Jumalaa kunnioittavaksi.>>

        Tuo Raamatun paikka menee näin: "mutta haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa ja kunkin naisen oman miehensä kanssa." Siinä ei puhuta mitään vihkimisestä, ainoastaan siitä, että on elettävä oman puolisonsa kanssa (siis miehen ja naisen ei siis naisen ja naisen tai miehen ja miehen).

        Laitan vielä Raamatusta koko asiaa käsittelevän kohdan, josta selviää tarkemmin. On huomattava, että Paavali itse oli yksin, mahdollisesti kuitenkin ollut joskus naimisissa? Paavali odotti Jeesuksen takaisintuloa, niin kuin aikalaisensakin, jo elinaikanaan.

        1. Kor. 7:1-16 Avioliitto ja naimattomuus
        1 Otan nyt puheeksi asian, josta kirjoititte. Miehen on kyllä hyvä olla koskematta naiseen, 2 mutta haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa ja kunkin naisen oman miehensä kanssa. 3 Mies täyttäköön aviovelvollisuutensa vaimoaan kohtaan, samoin vaimo miestään kohtaan. 4 Vaimon ruumis ei ole hänen omassa vallassaan vaan miehen, samoin ei miehen ruumis ole hänen omassa vallassaan vaan vaimon. 5 Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne, paitsi ehkä yhteisestä sopimuksesta joksikin aikaa, jotta voitte keskittyä rukoukseen; palatkaa sitten taas yhteen. Muutenhan Saatana pääsee kiusaamaan teitä, kun ette kuitenkaan pysty hillitsemään itseänne. 6 Sanon tämän myönnytyksenä enkä käskynä. 7 Soisin kaikkien elävän niin kuin itse elän. Jokaisella on kuitenkin oma Jumalalta saatu armolahjansa, yhdellä yksi, toisella toinen.
        8 Naimattomille ja leskille minä sanon, että heidän olisi hyvä pysyä yksin niin kuin minäkin. 9 Mutta elleivät he jaksa hillitä itseään, menkööt naimisiin, sillä on parempi mennä naimisiin kuin palaa himon tulessa. 10 Naimisissa oleville taas annan käskyn, en minä vaan Herra: vaimo ei saa erota miehestään. 11 Jos hän kuitenkin eroaa, olkoon menemättä enää naimisiin tai sopikoon miehensä kanssa. Samoin ei mies saa erota vaimostaan.
        12 Sitten sanon vielä, en Herran sanana vaan omanani: Jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, miehen ei pidä jättää häntä. 13 Ja jos uskovalla naisella on aviomies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, vaimon ei pidä jättää miestään. 14 Mies, joka ei usko, on uskovan vaimonsa pyhittämä, ja vaimo, joka ei usko, on uskovan miehensä pyhittämä. Muutenhan teidän lapsenne olisivat epäpuhtaita; nyt he kuitenkin ovat pyhiä. 15 Mutta jos se puoliso, joka ei usko, tahtoo erota, niin erotkoon. Uskovaa veljeä tai sisarta ei tällaisessa tapauksessa sido mikään pakko. Jumala on kutsunut teidät elämään rauhassa. 16 Ja mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mies, mistä tiedät, voitko pelastaa vaimosi?

        Raamattu ei todellakaan tuomitse avoliitossa eläviä, jotka elävät uskollisesti oman puolisonsa kanssa (heterosuhteessa). Mutta kirkko ja kirkon perinteisiin kangistuneet kristityt ovat tehneet tästäkin asiasta silmätikun, joilla voivat osoittaa omaa erinomaisuuttaan.

        Millä tavoin kirkko ja muut ovat tuominneet avioliitossa eläviä? En ole ollenkaan huomannut.


      • linnun.laulu
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Tiettyjen raamatunkohtien perusteella, esim. 1. Kor. 7:2, esiaviollinen seksi on moraalitonta. Jos esiaviollinen yhdyntä aikaansaa parin avioitumisen, silloin sitä ei voi pitää moraalittomana, koska parista tulee aviopari yhdynnän hetkellä. Ei ole mitään perusteita naimattomalle parille seksin harrastamiseen ja sen perusteella pitää itseään avioparina ja sen perusteella julistaa kaikki sitä seuraavat yhdynnät moraalisiksi ja Jumalaa kunnioittavaksi.>>

        Tuo Raamatun paikka menee näin: "mutta haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa ja kunkin naisen oman miehensä kanssa." Siinä ei puhuta mitään vihkimisestä, ainoastaan siitä, että on elettävä oman puolisonsa kanssa (siis miehen ja naisen ei siis naisen ja naisen tai miehen ja miehen).

        Laitan vielä Raamatusta koko asiaa käsittelevän kohdan, josta selviää tarkemmin. On huomattava, että Paavali itse oli yksin, mahdollisesti kuitenkin ollut joskus naimisissa? Paavali odotti Jeesuksen takaisintuloa, niin kuin aikalaisensakin, jo elinaikanaan.

        1. Kor. 7:1-16 Avioliitto ja naimattomuus
        1 Otan nyt puheeksi asian, josta kirjoititte. Miehen on kyllä hyvä olla koskematta naiseen, 2 mutta haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa ja kunkin naisen oman miehensä kanssa. 3 Mies täyttäköön aviovelvollisuutensa vaimoaan kohtaan, samoin vaimo miestään kohtaan. 4 Vaimon ruumis ei ole hänen omassa vallassaan vaan miehen, samoin ei miehen ruumis ole hänen omassa vallassaan vaan vaimon. 5 Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne, paitsi ehkä yhteisestä sopimuksesta joksikin aikaa, jotta voitte keskittyä rukoukseen; palatkaa sitten taas yhteen. Muutenhan Saatana pääsee kiusaamaan teitä, kun ette kuitenkaan pysty hillitsemään itseänne. 6 Sanon tämän myönnytyksenä enkä käskynä. 7 Soisin kaikkien elävän niin kuin itse elän. Jokaisella on kuitenkin oma Jumalalta saatu armolahjansa, yhdellä yksi, toisella toinen.
        8 Naimattomille ja leskille minä sanon, että heidän olisi hyvä pysyä yksin niin kuin minäkin. 9 Mutta elleivät he jaksa hillitä itseään, menkööt naimisiin, sillä on parempi mennä naimisiin kuin palaa himon tulessa. 10 Naimisissa oleville taas annan käskyn, en minä vaan Herra: vaimo ei saa erota miehestään. 11 Jos hän kuitenkin eroaa, olkoon menemättä enää naimisiin tai sopikoon miehensä kanssa. Samoin ei mies saa erota vaimostaan.
        12 Sitten sanon vielä, en Herran sanana vaan omanani: Jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, miehen ei pidä jättää häntä. 13 Ja jos uskovalla naisella on aviomies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, vaimon ei pidä jättää miestään. 14 Mies, joka ei usko, on uskovan vaimonsa pyhittämä, ja vaimo, joka ei usko, on uskovan miehensä pyhittämä. Muutenhan teidän lapsenne olisivat epäpuhtaita; nyt he kuitenkin ovat pyhiä. 15 Mutta jos se puoliso, joka ei usko, tahtoo erota, niin erotkoon. Uskovaa veljeä tai sisarta ei tällaisessa tapauksessa sido mikään pakko. Jumala on kutsunut teidät elämään rauhassa. 16 Ja mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mies, mistä tiedät, voitko pelastaa vaimosi?

        Raamattu ei todellakaan tuomitse avoliitossa eläviä, jotka elävät uskollisesti oman puolisonsa kanssa (heterosuhteessa). Mutta kirkko ja kirkon perinteisiin kangistuneet kristityt ovat tehneet tästäkin asiasta silmätikun, joilla voivat osoittaa omaa erinomaisuuttaan.

        Hyvä Raamatunkohta meille jokaiselle. Kaikkinainen seksuaalinen nautiskelu ilman lisääntymistarkoitusta, on siis tulkittava siveettömyyden ja haureuden himoissa rypemiseksi niin avioliitossa kuin muissakin säädyissä.
        Oman ruumiinsa himojen palvonta kaikessa nautinnonhakuisuudessaan turmelee mielen, vaikka edustaakin niin fyysistä kuin psyykkistä hyvinvointiamme.
        Rakkaudesta voimme tehdä kaikkemme toistemme hyväksi, pelkästä himosta ansaittu palkka on käytetty jo ennen syntymäämme.
        Ollaan säästäväisiä ja mietitään miksi haluamme seksin nautinnoissa kokea elämämme täyttymyksen hetkiä, riisuttu ajatus pukee alastomuuttamme paremmin puettuna kuin hattuhyllyllä.
        Kuka olikaan se joka totuuden tuskassa kaipaa ystäväänsä omaksi kynnysmatokseen, vailla huolta huomisesta ja olemattomuutemme varjoissa itseään hyväillen... aviopuolison vieressä myhäillen...


      • riip.pu.maton

        Ehdottomasti samaa mieltä, uskonnollisin perustein avioliittoon vihkimisestä tulee pikaisesti luopua ja jättää homma maistraateille kaikkien ihmisten osalta.
        Ainakin suomalaisessa yhteiskunnassa valmiuksia ja kykyjä uskonnollisin perustein avioliittoon vihkimiseen ei näytä olevan.
        Kirkolliskokos on nyt käsitellyt asiaa tarpeeksi ja koska selkeää yksimielisyyttä perusteista ei ole löydetty, kyse mitä ilmeisimmin on täysin uskonnollisesta viitekehyksestä riippumattomasta asiasta.
        Maistraatit kykenevät hoitamaan paljon uskottavammin.


      • aehaeh
        riip.pu.maton kirjoitti:

        Ehdottomasti samaa mieltä, uskonnollisin perustein avioliittoon vihkimisestä tulee pikaisesti luopua ja jättää homma maistraateille kaikkien ihmisten osalta.
        Ainakin suomalaisessa yhteiskunnassa valmiuksia ja kykyjä uskonnollisin perustein avioliittoon vihkimiseen ei näytä olevan.
        Kirkolliskokos on nyt käsitellyt asiaa tarpeeksi ja koska selkeää yksimielisyyttä perusteista ei ole löydetty, kyse mitä ilmeisimmin on täysin uskonnollisesta viitekehyksestä riippumattomasta asiasta.
        Maistraatit kykenevät hoitamaan paljon uskottavammin.

        Homot ja lesbot voivat mennä maistraattiin ja jättää kirkon rauhaan.


      • aehaeh kirjoitti:

        Homot ja lesbot voivat mennä maistraattiin ja jättää kirkon rauhaan.

        Miksi pidät homoja ja lesboja sellaisina, jotka ei saisi olla kirkon jäseniä saaden saman palvelun kuin muutkin?


      • riip.pu.maton
        aehaeh kirjoitti:

        Homot ja lesbot voivat mennä maistraattiin ja jättää kirkon rauhaan.

        Ihan heterona Evlut kirkon maksavana jäsenenä olen sitä mieltä, että kirkko pitää olla ihan jokaista ihmistä varten.
        Kirkolliskokous on yksimielisyyden puutteellaan osoittanut, ettei Uskonnollisin perustein Suomessa tulisi vihkiä avioliittoon minkään seksuaalisen suuntauksen omaavia ihmisiä.
        Uskonnollinen peruste on osoitettu Kirkolliskokouksen toimesta vajavaiseksi.
        Jos asiaa pitää vuodesta toiseen vatuloida, lainsäätäjän pitää ottaa uskonnollisilta yhteisöiltä (vast.) oikeudet sellaisiin toimenpiteisiin, jotka perusteetta rikkovat valtiosääntömme mukaisia oikeuksia.
        Maistraattien tehtävänhoitajat kykenevät vihkimään ihmisiä laillisesti.


      • aehaeh
        riip.pu.maton kirjoitti:

        Ihan heterona Evlut kirkon maksavana jäsenenä olen sitä mieltä, että kirkko pitää olla ihan jokaista ihmistä varten.
        Kirkolliskokous on yksimielisyyden puutteellaan osoittanut, ettei Uskonnollisin perustein Suomessa tulisi vihkiä avioliittoon minkään seksuaalisen suuntauksen omaavia ihmisiä.
        Uskonnollinen peruste on osoitettu Kirkolliskokouksen toimesta vajavaiseksi.
        Jos asiaa pitää vuodesta toiseen vatuloida, lainsäätäjän pitää ottaa uskonnollisilta yhteisöiltä (vast.) oikeudet sellaisiin toimenpiteisiin, jotka perusteetta rikkovat valtiosääntömme mukaisia oikeuksia.
        Maistraattien tehtävänhoitajat kykenevät vihkimään ihmisiä laillisesti.

        Kirkko ei ala muuttaa oppiaan sen takia, että homot maksavat kirkollisveroa. Kannattaa erota jos heille ei käy kirkon oppi.


      • aehaeh kirjoitti:

        Kirkko ei ala muuttaa oppiaan sen takia, että homot maksavat kirkollisveroa. Kannattaa erota jos heille ei käy kirkon oppi.

        Heh heh. Missä se on, että juuri homot eivät kuulu kirkon oppiin? Mistä sellainen tulee.

        Kun Jumala asetti sen ketkä eivät saa mennä temppelin pyhimpään, niin homoja ei kielletty.


      • riippu.maton
        aehaeh kirjoitti:

        Kirkko ei ala muuttaa oppiaan sen takia, että homot maksavat kirkollisveroa. Kannattaa erota jos heille ei käy kirkon oppi.

        Toivottavasti kaikki uskonnolliset yhteisöt (vast) pitävät oppinsa ja tarkastelevat Raamatulla perustelemaansa avioliittonäkemystään luopuakseen avioliittoon vihkimisestä maallisena toimenpiteenä. Voisivat sitten keskittyä ydintehtäväänsä.


      • ni.in.on

        Uskonnollisin perustein avioliittoon vihkimisestä tuleekin luopua ja jättää toimenpide maistraateille.

        Valiokunnan monisanainen mietintö osoittaa vahvasti avioliittokäsityksestä luopumisen tarvetta.
        Julkisuuteen annettu lausuma kertoo kaiken oleellisen ihmisen halusta olla elämää suurempi ja säädellä toinen toistamme.
        -Hyi, hävetkää ja katsokaa millaisina itseänne pidätte!
        Haluamme unohtaa olevamme rypemässä samassa karsinassa kaiken muunkin elollisen kanssa ja mitä saamme ansioistamme palkaksi... heh, vatsan täydeltä kylläisyyttä.
        Jos kirkolliskokouksen pitää nälkäänsä tyydyttääkseen syödä omien ajatustensa puuroa, laittaisivat lautaselleen muutakin kuin oman keitoksensa...
        Hauskaa ja ah niin ironista katsella vikisevien ja rahan hieltä haisevien kuninkaiden kokoontumista odottamaan kaukaloihinsa apetta ihmisten hinnalla...
        Puurokattilan hämmentäjille palkkioksi riittäisi oivasti pala omaa erinomaisuuttaan, tuopillisella omahyväisyyttään kylläisyytensä painikkeeksi.
        Yhtään ihmistä ei pidä vihkiä avioliittoon pelkän puurokattilan porinalla, siihen riittää maistraatin antama mandaatti.
        Kelle se ei riitä tai kelpaa ja kuitenkin nauttii kansakuntamme lakien suojissa hyvinvoinnistamme... osoittakoon itsensä kelvolliseksi parempaan... arvioijia riittää kyllä...


    • Voisi laajemminkin kysyä: Onko maallisten lakien mukaan elämiselle mitään teologista perustetta?

      • kesä.aamu

        Samaa miettinyt, miksi rasvattu saranta kitisee vähemmän kuin kuiva... molemmat kuluvat käytössä ja käyttämättöminä kumpaakaan ei tarvita.
        Jotenkin tuntuu aloituksen aiheesta jälleen kerran, miten taiteilija työssään ilman sivellintä luulee pelastavansa maailman värikkäällä luomuksellaan...


      • moniakin

        Antakaa keisarille mikä kaisarin on ja Jumalalle mikä Jumalan on.
        Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmistä.


      • moniakin kirjoitti:

        Antakaa keisarille mikä kaisarin on ja Jumalalle mikä Jumalan on.
        Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmistä.

        Et ole tosissasi. Jumalaa tottelemalla tuli Raamatussakin ruumiita.

        Mutta kaikesta on näkynyt kuinka vuosisatojen aikana lait muuttuvat, ei edes Raamatun lakien mukaan mennä enää. Suomesta poistettiin kuolemanrangaistus 1932, homopareille annettiin oikeus mennä avioliittoon 2014.


      • AWRET
        moniakin kirjoitti:

        Antakaa keisarille mikä kaisarin on ja Jumalalle mikä Jumalan on.
        Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmistä.

        aAMEN!


      • kesä.aamu
        moniakin kirjoitti:

        Antakaa keisarille mikä kaisarin on ja Jumalalle mikä Jumalan on.
        Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmistä.

        Nimenomaan! Ihmisten kehittämästä maallisesta avioliittoon vihkimisestä uskonnollisin perustein tulee luopua ja jättää vihkiminen maistraateille.


      • hyvä.jut.tu
        AWRET kirjoitti:

        aAMEN!

        Olen kanssasi samaa mieltä, avioliitoon vihkimiselle ei ole uskonnollisia perusteita.
        Kuuluvat kaikkien ihmisten osalta maistraatin tehtävänhoitajien suoritettavaksi.


      • sdtk
        kesä.aamu kirjoitti:

        Nimenomaan! Ihmisten kehittämästä maallisesta avioliittoon vihkimisestä uskonnollisin perustein tulee luopua ja jättää vihkiminen maistraateille.

        Homot voivat mennä maistraattiin mutta änkeävät kirkkoon, miks?


      • sdtk kirjoitti:

        Homot voivat mennä maistraattiin mutta änkeävät kirkkoon, miks?

        Siks, koska homot eivät ole mitään erikoisihmisiä.

        Osa heistä haluaa kirkkohäät kuten muutkin. Olet kyselyiässä.


      • kesä.ilta
        sdtk kirjoitti:

        Homot voivat mennä maistraattiin mutta änkeävät kirkkoon, miks?

        Ihmisiä ei tulisi vihkiä avioliittoon uskonnollisin perustein ainakaan ennenkuin nykyinen avioliittokäsitys sekä vihkijät ja vihittävät on tarkasteltu ja todennettu Raamatullisiksi.
        Siihen saakka maistraatit hoitavat homman.
        Toivottavasti ennen ajanlaskumme päättymistä edes yksi aviopari ennätetään vihkiä.


      • moniakin kirjoitti:

        Antakaa keisarille mikä kaisarin on ja Jumalalle mikä Jumalan on.
        Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmistä.

        "Antakaa keisarille mikä kaisarin on ja Jumalalle mikä Jumalan on.
        Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmistä."

        Ymmärränkö oikein, että on teologisisa perusteita noudattaa maallisia lakeja, paitsi silloin, kun ne ovat ristiriidassa omien uskonnonnollisten näkemysten kanssa?

        (Olisi siis teologinen peruste hyväksyä esimerkiksi perintökaari, mutta hylätä avioliittolaki.)


    • MaahanYlösnousemusMaahan

      Liberaalisaatanallinen valheopetus hyväksyy homostelun synnin.

      • juuri.niin

        Kuten Eerika ja mummomuori.


      • juuri.niin kirjoitti:

        Kuten Eerika ja mummomuori.

        Tai kuten Jeesus; hän ei puhu mitään pahaa homoista tai homoilusta. Ei ole vaatinut muitakaan puhumaan.


    • kirjoituksissalöytyy

      Ei todellakaan löydy teologisia perusteita. Sen sijaan löytyy selvät teologiset perusteet täydelle homoseksin kiellolle sekä Uudesta että Vanhasta testamentista.

      • Jos homoseksiä on se kun vaikka kaksi biseksuaalista on keskenään. Tosin Jumala puhuu vain yhdestä teosta: makaamisesta. Sinä täydestä kiellosta.

        Yksikään homo ei kuitenkaan makaa miehen kanssa kuten makaa naisen kanssa.


      • dikduk

        VTssä .ei kielletä naisten välisiä suhteita.


    • TotuusSattuuQC

      Teologiset perusteet siihen aikaan sopivalle kannalle on kautta aikain aina löydetty. Ja niin löydetään nytkin tulkitsemalla haluttuja kohtia halutulla tavalla.
      On naivia kuvitella että Raamatun tulkinta voitaisiin koskaan erottaa sen ajan ajattelutavasta ja tehdä vain jotain "puhdasta" tulkintaa.

      • sfh

        No esitä sitten se Raamatun kohta ja tulkintasi sille.


      • TotuusSattuuQC
        sfh kirjoitti:

        No esitä sitten se Raamatun kohta ja tulkintasi sille.

        Ihan vain voidaan todeta että Raamattu kuvaa sen ajan yhteiskuntaa jossa lukemattomat nykyajan ajattelutavat ja käytännöt sekä myös yhtäläiset ihmisoikeudet olivat vieraita. Raamatun tapa kuvata sekä avioliitoa että myös seksuaalisuutta oli siis sidoksissa sen ajan käsityksiin ja tarpeisiin. Siksi emme voi suoraan päätellä että jos jotain ei ollut siihen aikaan tai jotain on pidetty pahana silloin, asia olisi välttämättä niin nykyään. Asioiden syyt ja seuraukset muuttuvat.


      • sfh
        TotuusSattuuQC kirjoitti:

        Ihan vain voidaan todeta että Raamattu kuvaa sen ajan yhteiskuntaa jossa lukemattomat nykyajan ajattelutavat ja käytännöt sekä myös yhtäläiset ihmisoikeudet olivat vieraita. Raamatun tapa kuvata sekä avioliitoa että myös seksuaalisuutta oli siis sidoksissa sen ajan käsityksiin ja tarpeisiin. Siksi emme voi suoraan päätellä että jos jotain ei ollut siihen aikaan tai jotain on pidetty pahana silloin, asia olisi välttämättä niin nykyään. Asioiden syyt ja seuraukset muuttuvat.

        Et esitä, vai?


      • niin.tai.näin
        sfh kirjoitti:

        Et esitä, vai?

        Kirkolliskokous nähdäkseni osoitti yksimielisyyden puutteellaan, ettei todellista teologista perustetta uskonnolliselle avioliitolle ole.
        Lisäksi joissakin naapurimaissa evlut kirkot vihkivät ihmisiä seksuaalisuuteen katsomatta, vaikea on löytää lainmukaista perustetta kirkolliskokouksen päätökselle toimia osana yhteiskuntaa valtiosääntöä rikkoen.
        Perustuslain kirkolle suomalle oikeudelle toimia vastoin kaikkia muita koskevaa lainsäädäntöä on oltava evlut kirkon sisällä yksimielisen selkeä hyväksyntä. Nyt se ei näyttäisi niin olevan, joten vihkioikeudet tulisi rajata vain maistraateille.


      • sfh kirjoitti:

        Et esitä, vai?

        Esimerkisi sellainen, että emme anna lapsiamme Mokokille. Se on jotain muuta aikaa ja kulttuuria.


      • Mokoki
        torre12 kirjoitti:

        Esimerkisi sellainen, että emme anna lapsiamme Mokokille. Se on jotain muuta aikaa ja kulttuuria.

        Onko Mokoki joku homo?


      • TotuusSattuuQC
        sfh kirjoitti:

        Et esitä, vai?

        "Et esitä, vai?"

        En esitä koska mitään yksittäistä kohtaa on mahdotonta esittää. Kyse on siitä suuresta periaatteellisesta kysymyksestä, tulkitaanko Raamattua miten paljon peilaten sitä mikä on nykyinen käsitys maailmasta ja ihmisestä ja miten paljon Raamattu on kirjoitusaikansa käsityksen kuva.
        Kaikkia Raamatun käsityksiähän emme joka tapauksessa muutenkaan nykyään noudata kirjaimellisesti.


      • sfh
        TotuusSattuuQC kirjoitti:

        "Et esitä, vai?"

        En esitä koska mitään yksittäistä kohtaa on mahdotonta esittää. Kyse on siitä suuresta periaatteellisesta kysymyksestä, tulkitaanko Raamattua miten paljon peilaten sitä mikä on nykyinen käsitys maailmasta ja ihmisestä ja miten paljon Raamattu on kirjoitusaikansa käsityksen kuva.
        Kaikkia Raamatun käsityksiähän emme joka tapauksessa muutenkaan nykyään noudata kirjaimellisesti.

        Kerro toki minkä Raamatun kohdan sinä tulkitset homomyönteiseksi.
        Onko sinulla oikeus murhata jos joku kävelee päin punaista?


      • Mokoki kirjoitti:

        Onko Mokoki joku homo?

        Ei, vaan tässä perätään sit kuuluuko Raamatun aikainen elämä ja säännöt meille.


      • TotuusSattuuQC
        sfh kirjoitti:

        Kerro toki minkä Raamatun kohdan sinä tulkitset homomyönteiseksi.
        Onko sinulla oikeus murhata jos joku kävelee päin punaista?

        "Kerro toki minkä Raamatun kohdan sinä tulkitset homomyönteiseksi."

        En minkään koska maailma oli hyvin homovihamielinen tuohon aikaan tuossa paikassa. Kehottivat jopa kivittämään homot. Tästä ei kuitenkaan seuraa että näin pitäisi tapahtua nykyisin. Aivan kuten emme enää kivitä avioliiton ulkopuolista seksiäkään harrastavia vaikka siihenkin suhtauduttiin Raamattussa hyvin kielteisesti.

        "Onko sinulla oikeus murhata jos joku kävelee päin punaista?"

        Miksi olisi? Kysehän on juuri siitä että sekä 2000-vuotta sitten että nykyisin ihmiset tajuavat että murhaaminen on väärin. Käsitykset erialisten seksuaalisuuksien vääryydestä taas ovat muuttuneet ratkaisevasti maailman muuttuessa.


      • sfh
        TotuusSattuuQC kirjoitti:

        "Kerro toki minkä Raamatun kohdan sinä tulkitset homomyönteiseksi."

        En minkään koska maailma oli hyvin homovihamielinen tuohon aikaan tuossa paikassa. Kehottivat jopa kivittämään homot. Tästä ei kuitenkaan seuraa että näin pitäisi tapahtua nykyisin. Aivan kuten emme enää kivitä avioliiton ulkopuolista seksiäkään harrastavia vaikka siihenkin suhtauduttiin Raamattussa hyvin kielteisesti.

        "Onko sinulla oikeus murhata jos joku kävelee päin punaista?"

        Miksi olisi? Kysehän on juuri siitä että sekä 2000-vuotta sitten että nykyisin ihmiset tajuavat että murhaaminen on väärin. Käsitykset erialisten seksuaalisuuksien vääryydestä taas ovat muuttuneet ratkaisevasti maailman muuttuessa.

        Et siis löydä Raamatusta mitään homomyönteistä? En minäkään.


      • sfh kirjoitti:

        Et siis löydä Raamatusta mitään homomyönteistä? En minäkään.

        Minä en löydä Raamatusta myönteistä suhtautumista saunomiseen, mutta silti saunon aina kun on mahdollista. Ja harjoitan homoseksiä.


    • Omnia.vincit

      Jos ne kaksi rakastaa toisiaan ja vapaaehtoisesti haluaa pysyä yhdessä? Ja haluaa yhteisönsä tietävän sen! Eikö se riitä?

      • Tähhhh

        Mikä siinä on teologiaa?


    • evl

      Nostetaan ylös.

      • sielunhoitaja

        Tehdään niin.


      • raamatunlukija
        sielunhoitaja kirjoitti:

        Tehdään niin.

        Minä myös!


      • vivamossa
        raamatunlukija kirjoitti:

        Minä myös!

        Sekä minä.


    • Ihanaa

      Mäkinen on luovuttanut sauvansa ja ristinsä!!!!

      • srj65

        HYVÄ!


    • kui2

      Kukas se taas hyväksyy sen avioerojen synnin muitta mutkitta, Viidesläiset ja? TAASKO jo unohtui ja tehtiin vain uus aloitus siitä miten homoja ei voi.. sitä ja tätä. Ompa somaa.

      • dghwrtshjn

        Missä viidesläiset ovat sen hyväksyneet???


      • kui2

        no se Miikka -Ruokanen on jo kolmannessa aviossa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Onhan siitä täällä ketju, mutta kun SINä vain tahallasi toistatat näitä, et sinä oikeasti välitä hevon......, mitä on


      • Kai96
        kui2 kirjoitti:

        no se Miikka -Ruokanen on jo kolmannessa aviossa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Onhan siitä täällä ketju, mutta kun SINä vain tahallasi toistatat näitä, et sinä oikeasti välitä hevon......, mitä on

        Kerro toki mikä on ollut hänen erojensa syy ennenkuin alat tuomita.
        Eikä Ruokanen ole viidesläinen.


      • Kai96 kirjoitti:

        Kerro toki mikä on ollut hänen erojensa syy ennenkuin alat tuomita.
        Eikä Ruokanen ole viidesläinen.

        Voihan olla, että hänen kaikki vaimonsa ovat pettäneet. Uskovien avioliitot. Pakko erota syntiä tekemättä.


    • kui2

      Taasko unohtui avioerojen synnit, viidesläisetkin hyväksyy ja..?
      Mutta taas tehtiin vain uus aloitus siitä miten homoja ei voi.. sitä ja tätä. Onpa somaa.

    • >> Mikä teologinen peruste on vihkiä kaksi miestä? <<

      Kultainen sääntö.

      • kui2

        sopii mulle mainiosti :)


      • sfmry
        kui2 kirjoitti:

        sopii mulle mainiosti :)

        Menkää keskenänne naimisiin.


      • hyvä-idea
        sfmry kirjoitti:

        Menkää keskenänne naimisiin.

        Hyvä idea!


    • Mitähän-vielä

      Jumala teki liiton ihmisen kanssa, sitä liittoa älköön kukaan rikkoko.
      Ihmiset keskenään tekevät mitä tahtovat, teologian tai sen puutteeen vuoksi
      Vuosituhansien aikana omaisuussjärjestelyt ovat olleet vihkimisen ydintä.

      • Siis se liitto tehtiin israelilaisten kanssa: ei muiden ihmisten.

        Nykyään tehdään avioehtoja, ettei eron jälkeen pääse toisen omaisuuteen. Minä olin sillä lailla "rikkaissa naimisissa", mutta ei minulle raha mitään merkitse.


    • > Mikä teologinen peruste on vihkiä kaksi miestä?
      Rohkeat ja inhimilliset ihmiset ovat aina muuttaneet Raamatun vääriä uskomuksia. Esim orjien ja naisten aseman muuttaminen tasa-arvoiseksi on näitten ihmisten toimesta muutettu inhimilliseksi ja paremmaksi vaikka Raamattu on näitä sortanut. Nyt on homojen aika tulla tasa-arvoiseksi heteroiden kanssa.

    • noei

      Ei mitään perustetta, yksiselitteisesti!

      Avioliitto on Jumalan säätämys ja tarkoitettu vain kahdelle vastakkaista sukupuoltaoleville pareille!

      "mies luopukoon isästään ja åidistään ja liittyköön vaimoonsa ja niin heistä tulee yksi liha" 1Moos 2:24
      Jeesus vahvisti myös tämän: Matt: 19: 4-6

      .....Luoja alussa loi heidät mieheksi ja naiseksi, ja sanoi: Sen tähden mies luopukoon isästään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa, ja niistä kahdesta tulee yksi liha, Niin he eivät ole enää kaksi vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt , sitä älköön ihminen eroittako!

      Se ei ole tasa-arvo eikä myöskään ihmisarvo -kysymys.

      Kysessä on yhteiskunnan yhdestä merkittävimmästä peruspilarista jonka tarkoitus on laajempi kuin vain kahden ihmisen suhde. On kysymys perheen perustamisesta , lapsista ja suvuista sekä sitä kautta sukulaisuus-suhteista.
      Tämmäöisen asian rikkominen ja sen kanssa muunlaisten ihmis-suhteiden sekoittaminen , rinnastaminen ja niinollen avioliittoinstituution romuttaminen ja sen erityisaseman romuttaminen ei tule tapahtumaan ilman vakavia negatiivisia seurauksia tulevien sukupolvien elämässä.

      Asia on yhtä selvä kuin yhteenlasku 1 1=2 , ei vaadi valtavaa älyllistä - eikä teologistakaan ponnistelua.

      Sellainen kirkko, joka väittää olevansa kristillinen kirkko , ei voi poiketa tästäkään kysymyksestä missään muodossa , muutoin se on oman kristillisen uskonsa kieltänyt kirkko , eikä sitä pidä myös enää semmoisena pitää.

      Sateenkaari Papit ja piispat voivat hyvin perustaa oman kirkkokuntansa ja muunnella siellä raamatun ilmoitusta mielensä ja ajan trendien mukaan nuoleskellen tätä maailmaa ja kuvitella olevansa kuinka suuria ja avarakatseisia kristittyjä tahansa, mitään perinteisesti kristillisten arvojen mukaan syntynyttä jo olemassa olevaa kirkkoa sisältä väkivalloin muuttamatta!
      Silti kukaan todellinen kristitty ja moni ei- kristittykään moista teatteria ei kristinuskoksi kutsu.

      Aikoinani erosin lut kirkosta juuri näiden liberaalien sekoilujen tähden, eikä kaduta.Kuulun toiseen kirkkokuntaan josssa kyllä vielä ja toivottavasti tulevatkin sukupolvet pitävät Ramattua auktoriteettina opillisessa ja yhteiskunnallisessakin elämässä, kuinka tulee toimia ja elää kristittynä yksilönä ja surakuntana!

      Silti on kurjaa ja surkuhupaisaa jos ei olisi todella vakavasta luopiokristillisyyden esiinmassista kysymys, katsella kirkon alasajoa, jossa kaikki keinot näyttää olevan luvallisia ja mikä pöyristyttävintä, ylintä kirkon johdosta käsin joiden nyt kaiken järjen mukaan luulisi viimeisenä olevan polkemassa Jumalan sanaa maahan.
      Sokeita sokeain taluttajia jotka molemmat putoavat kuoppaan!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mieleni harhailee sinussa

      Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      15
      3815
    2. Jännitän sinua J mies

      Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      126
      1444
    3. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      93
      1298
    4. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

      "Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      312
      1236
    5. Kuinka kauan kesti että ihastuit

      Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      60
      1165
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

      Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      72
      1120
    7. Taposta murhaksi

      Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      44
      1075
    8. Tunneälyä testaamaan!

      Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      951
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

      paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      86
      885
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

      En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      48
      828
    Aihe