Tampereen ratikka tulee kiemurtelemaan kuin käärme

amatöörit.taas.asialla

Ratikkakiskojen väliin ei nimittäin jätetä yhtään lämpölaajenemisvaraa, vaan ne hitsataan päistään toisiinsa kiinni. Kiskot pakotetaan näin laajenemaan sivusuunnassa. Ala-asteikäisetkin tietävät kuinka silloin käy. No jos joku ei kuitenkaan satu tietämään, niin silloin käy näin:

https://www.stablwall.com/wp-content/uploads/2016/05/thermal-expansion.jpg

Luvassa on siis sivusuunnassa ravistelevaa kyytiä. Varsinkin seisaaltaan matkustaville tilanne on epämiellyttävä. Penkeillä istuvillakin hakkaa päät toisiinsa. Näinköhän saadaan ratikkaan vielä kypäräpakko?

76

1113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hitsaaja

      Mistä päättelet, että missään muualla ei hitsata kiskoja? Kyllä toi menetelmä on ihan yleisesti käytössä eri puolilla maailmaa eikä ehkä olisi, jos kokemukset olisivat huonoja? Myös rautateillä kiskot hitsataan ja kyyti on kyllä aika tasaista.

      • oikea.liitostapa

        Hellejakson aikana rakennettu rata ei tietenkään mutkittele, koska lämpötilakaan ei juuri enää nouse. Vaan talven tullen kiskot rapsahtavat poikki heikoimmasta kohdastaan (lienee siitä hitsaussaumasta).

        Oikeaoppinen tapa liittää kiskot toisiinsa on tehdä liitoksesta viisto, ja jättää väliin laajenemisvara. Limittäin olevat kiskot eivät aiheuta samanlaista kolketta mitä suorat kiskonpäät tekevät.

        https://contest.techbriefs.com/images/stories/entries2011/20110624201940_rail2.jpg


      • Kyllä.meki

        Tampereella hitsataan, kerta muuallaki


    • tää.on.kauheeta

      No voi hitto! Tää on ihan kauheeta. Siis ihan varmasti tulee ratikat kaatulemaan ja ihmisiä kuolemaan. Miten hitsissä on taas käynyt niin että mistään mitään ymmärtämättömät tunarit on laitettu tekemään, ja todellisten asiantuntijoiden osana on vain rähjätä netissä?

      • Öghzäg

        Älä rähjää. Eivät muutkaan rähjää.


      • eiironiaaedes

        Olet oikeassa näin on juuri tehty. Aloittaja on aivan oikeassa, lämpölaajeneminen on totta. Sen estämiseksi pitää juntata helvetin moiset painot ettei se pääse tapahtumaan. Aijemmin oltiin viisaita jätettiin laajenemisvara


    • Suunnitteluinssi

      Ratikka kulkee niiden kiskojen päällä leijumalla. Raiteisiin johdetaan vastakkais polariteettinen suuri virta joka pakottaa ratikan leijumaan radan päällä. Raiteiden kiemurtelu ei näin aiheuta ravistelu mihinkään suuntaan.

      • Muu.ins

        Ei leiju asematunnelissa. Jysähtää kiskoihin kiinni tietyssä kulmassa (=vaihesiirtokulma). Tässä kulmassa ratikka siirtyy joka vaiheessa


      • Suunnitteluinssi
        Muu.ins kirjoitti:

        Ei leiju asematunnelissa. Jysähtää kiskoihin kiinni tietyssä kulmassa (=vaihesiirtokulma). Tässä kulmassa ratikka siirtyy joka vaiheessa

        Tämä ongelma on ollut tiedossa jo 6kk. Viimeisimmissä testeissä vaihesiirtokulmaa moduloidaan kiskokulmalla niin että kiskoihin jysähtäminen estyy.


      • 12d3123d213d123

        Mitä vittua selität. Ei tasan tarkkaan ratikka leiju kiskojen päällä. Ratikan tuhansien kilojen paino estää sen.

        No opittapa kantapäänkautta tunarit saatana.


      • 123d13d123d23

        Jos magneeteilla koitettaisiin saada ratikka leijumaan, niin noin senttien alueelle kohdistuisi tuhansien kilojen paine. Ja tämä olisi helvetin murtuma-herkkää


      • Suunnitteluinssi
        123d13d123d23 kirjoitti:

        Jos magneeteilla koitettaisiin saada ratikka leijumaan, niin noin senttien alueelle kohdistuisi tuhansien kilojen paine. Ja tämä olisi helvetin murtuma-herkkää

        Missä on sanottu, että leijuttamiseen käytetään magneetteja?


      • Muu.ins
        Suunnitteluinssi kirjoitti:

        Missä on sanottu, että leijuttamiseen käytetään magneetteja?

        Massiivinen valehtelu riittää nostamaan ratikan ilmaan. Pysäkeistä tulee ongelma


      • Suunnitteluinssi
        Muu.ins kirjoitti:

        Massiivinen valehtelu riittää nostamaan ratikan ilmaan. Pysäkeistä tulee ongelma

        Pysäkit on suunniteltu mukautumaan leijuvaan ratikkaan.


    • KaikkiHaluuTampereelle

      Koko ratikkahanke perustuu ammattitaidottomien kampaviinerikonsulttien satuesseeseen, jossa on ennustettu Tampereelle tulevan miljoonia ihmisiä.

      Vielä kun joku kertoisi kenen kukkarosta nämä "1 ratikkaeuro tuottaa 10 euroa" otetaan, ja kenen kukkaroon ne siirretään? Ei ole kuulunut vastausta.

      Ei olisi mikään ihme vaikka kiskotkin rakennettaisiin päin persettä, koska eihän Tampereella ole kokemusta ratikkakiskojen yhteen liittämisestä. Kaikki opetellaan kantapään kautta.

      Näsinneulan kävi valamassa sentään unkarilaiset. Sekin hyötytappi olisi paikallisten tekemänä jo nurin. Hyvä investointi joka tapauksessa, koska sen ympärillä pyörii koko maailmankaikkeus.

      • en.oo.kuullut.ennen

        Mikä taho on sanonut yhden ratikkaeuron tuottavan kymmenen?


      • taaskotää
        en.oo.kuullut.ennen kirjoitti:

        Mikä taho on sanonut yhden ratikkaeuron tuottavan kymmenen?

        Kyselijäpösilö on hyvä ja käy korvalääkärissä. Vai onko sinulla valikoiva kuulo koskien valheita? Vain kivat valheet uskotaan ja kuunellaan?


      • en.oo.kuullut.ennen
        taaskotää kirjoitti:

        Kyselijäpösilö on hyvä ja käy korvalääkärissä. Vai onko sinulla valikoiva kuulo koskien valheita? Vain kivat valheet uskotaan ja kuunellaan?

        Lopetas nyt tuo jalan polkeminen. Teet itsestäsi aina vaan isomman pellen, vaikkei sitä heti uskoisikaan, että se on enää mahdollista. Tiedätkö sinä muuten, että paljonko sen sijoitetun euron on laskettu tuottavan?


      • byäää
        en.oo.kuullut.ennen kirjoitti:

        Lopetas nyt tuo jalan polkeminen. Teet itsestäsi aina vaan isomman pellen, vaikkei sitä heti uskoisikaan, että se on enää mahdollista. Tiedätkö sinä muuten, että paljonko sen sijoitetun euron on laskettu tuottavan?

        Ottaapa se koville kun kaikki eivät osta ratikkapropagandaa :-D Kerro nyt edes kuka ne moninkertaisina palautuvat ratikkaeurot saa? Tuskin tavallinen teiskolainen...


      • en.oo.kuullut.ennen
        byäää kirjoitti:

        Ottaapa se koville kun kaikki eivät osta ratikkapropagandaa :-D Kerro nyt edes kuka ne moninkertaisina palautuvat ratikkaeurot saa? Tuskin tavallinen teiskolainen...

        Tähän keskusteluun on laitettu linkki tietolähteeseen, jossa kerrotaan ratikan taloudellisista vaikutuksista. Kukaan ei ole edes yrittänyt kumota niitä tietoja, ja se on ihan ymmärrettävää. Ei täällä ole ketään sellaista, joka sen osaisi.

        Pidätkö sinä nimimerkkien taaskotää ja KaikkiHaluuTampereelle kirjoituksia jollain tavoin järkevinä? Toinen valehtelee surutta, toinen keskittyy henkilökohtaisuuksiin alemmuudentuntonsa takia, niin kuin sinäkin. Millä tavalla he edistävät omaa asiaansa?


      • Uskosta.sokea

        "Tähän keskusteluun on laitettu linkki tietolähteeseen"

        Tietolähteeseen? Eipä ole sellaista näkynyt. Seuraavaksi varmaankin väität että raamattu on tietolähde. Se konsulttien tekemä satupruju on pelkkää toiveajattelua.

        Tietolähteiden pitäisi perustua faktoihin, eikä uskomuksiin. Jos konsultit nimittäin osaisivat ennustaa, niin maailma olisi ollut valmis aikaa sitten. Mutta miksei ole, vaikka kaikki on perustunut "tietolähteisiin"? Osaatko kertoa?


      • Kjjkjvjjhjjv

        Itse asiassa ne ”uskomukset” ovat faktoja. Ne faktat ovat koottu muista vastaavista projekteista... Katsos kun Tampere ei ole maailman ensimmäinen kaupunki mihin tulee ratikka...


      • en.oo.kuullut.ennen
        Uskosta.sokea kirjoitti:

        "Tähän keskusteluun on laitettu linkki tietolähteeseen"

        Tietolähteeseen? Eipä ole sellaista näkynyt. Seuraavaksi varmaankin väität että raamattu on tietolähde. Se konsulttien tekemä satupruju on pelkkää toiveajattelua.

        Tietolähteiden pitäisi perustua faktoihin, eikä uskomuksiin. Jos konsultit nimittäin osaisivat ennustaa, niin maailma olisi ollut valmis aikaa sitten. Mutta miksei ole, vaikka kaikki on perustunut "tietolähteisiin"? Osaatko kertoa?

        Lue tänään kello 7:51 tähän keskusteluun lähetetty viesti.


    • Tamperenäyttäämallia

      Kokoomus ja Vihreät ovat kertoneet, että ratikka tuo siihen sijoitetut rahat tuplana takasin. Uskon heitä, vaikka missään muualla maailmassa ei olekaan vielä niin käynyt.

      • LueTuolta

      • kyllä.ratikalle

        Ne rahat tulevat takaisin muuta kautta kuin itse ratikasta. Kiinteistöverosta, uusien asukkaiden kunnallisveroista ja liiketoiminnan tuottavuuden noususta. Lisäksi siitä syntyy säästöä, että ratikan operointi on halvempaa kuin bussien operointi.


      • euroja-taivaalta
        kyllä.ratikalle kirjoitti:

        Ne rahat tulevat takaisin muuta kautta kuin itse ratikasta. Kiinteistöverosta, uusien asukkaiden kunnallisveroista ja liiketoiminnan tuottavuuden noususta. Lisäksi siitä syntyy säästöä, että ratikan operointi on halvempaa kuin bussien operointi.

        Mistä ne verorahat tulevat? Nyt on kyllä keksitty joku kumma rahasampo.

        Ainakin Helsingissä ratikan käyttökulut per matkustajakilometri ovat noin tuplat verrattuna busseihin.


      • kyllä.ratikalle
        euroja-taivaalta kirjoitti:

        Mistä ne verorahat tulevat? Nyt on kyllä keksitty joku kumma rahasampo.

        Ainakin Helsingissä ratikan käyttökulut per matkustajakilometri ovat noin tuplat verrattuna busseihin.

        Verorahat tulevat uusilta asukkailta, jotka muuttavat Tampereelle jostain muualta. Mistä on peräisin tieto, että Helsingissä ratikan käyttökulut ovat tuplat bussiin verrattuna ja mistä ne kulut syntyvät? Yksi kuljettaja voi kuskata 3:n bussin matkustajat, ratikka kuluttaa vähemmän energiaa kuin bussi eikä ratikkaan tarvitse vaihtaa moottoriöljyjä 2 kertaa vuodessa. Lisäksi rengaskulutus on vähäisempää kuin busseilla.


      • vetovoima.puuttuu
        kyllä.ratikalle kirjoitti:

        Verorahat tulevat uusilta asukkailta, jotka muuttavat Tampereelle jostain muualta. Mistä on peräisin tieto, että Helsingissä ratikan käyttökulut ovat tuplat bussiin verrattuna ja mistä ne kulut syntyvät? Yksi kuljettaja voi kuskata 3:n bussin matkustajat, ratikka kuluttaa vähemmän energiaa kuin bussi eikä ratikkaan tarvitse vaihtaa moottoriöljyjä 2 kertaa vuodessa. Lisäksi rengaskulutus on vähäisempää kuin busseilla.

        Miksi kukaan muuttaisi Tampereelle ylihinnoiteltuihin asuntoihin? Naapurikunnissa asumiskulut ovat vain murto-osa siitä mitä Tampereella.

        Joukkoliikenteen yksikkökustannusten lähde on HSL. He ovat laskeneet yhteen aivan kaikki kustannukset venttiilinhatuista kuljettajien lakkeihin.


      • kyllä.ratikalle
        vetovoima.puuttuu kirjoitti:

        Miksi kukaan muuttaisi Tampereelle ylihinnoiteltuihin asuntoihin? Naapurikunnissa asumiskulut ovat vain murto-osa siitä mitä Tampereella.

        Joukkoliikenteen yksikkökustannusten lähde on HSL. He ovat laskeneet yhteen aivan kaikki kustannukset venttiilinhatuista kuljettajien lakkeihin.

        Naapurikunnissa se auton pito aiheuttaa kanssa kustannuksia. Tampereella pystyy asumaan ja liikkumaan ilman omaa autoa.


      • autoistuminen.jatkuu
        kyllä.ratikalle kirjoitti:

        Naapurikunnissa se auton pito aiheuttaa kanssa kustannuksia. Tampereella pystyy asumaan ja liikkumaan ilman omaa autoa.

        Minkähän vuoksi pitäisi asua nimenomaan Tampereen keskustassa? Automarketeissa on helpompi käydä auton kanssa. Keskustassa asuminen ja kamojen roudaaminen on sitä paitsi liian työlästä nykyihmiselle.

        Muutaman neliömetrin kanakopeissa asuvat vain hipit, ituhipit ja muut narkkarit. Nettoveronmaksajat asuvat väljästi ja mukavasti aivan muualla.


      • Pipakokireel

        Maistus varmaan sullekin.


      • kiskot.ja.talous
        vetovoima.puuttuu kirjoitti:

        Miksi kukaan muuttaisi Tampereelle ylihinnoiteltuihin asuntoihin? Naapurikunnissa asumiskulut ovat vain murto-osa siitä mitä Tampereella.

        Joukkoliikenteen yksikkökustannusten lähde on HSL. He ovat laskeneet yhteen aivan kaikki kustannukset venttiilinhatuista kuljettajien lakkeihin.

        HSL vuosikertomuksessa on todelliset luvut. Toteutuneet kulut matkustajaa kohden ovat raitiotiellä halvemmat kuin toteutuneet kulut bussiliikenteessä.


      • kiskot.ja.talous

        Todellisessa kaupunkiympäristössä ja liikenneverkossa ei kannata ajaa kaikkia linjoja ratikalla tai kaikkia bussilla. Helsingissä moni bussilinja ajaa moottoritietä pitkin tai harvaan asutuilla alueilla. Ratikka on puolestaan omiaan kuormitetuilla linjoilla keskustan ja esim satamien välillä. Mm näistä vertailusyistä käytetään suunnittelussa myös hintaa matkustajan matkustamaa kilometriä kohden.


      • kokoomus.onnibus
        kiskot.ja.talous kirjoitti:

        HSL vuosikertomuksessa on todelliset luvut. Toteutuneet kulut matkustajaa kohden ovat raitiotiellä halvemmat kuin toteutuneet kulut bussiliikenteessä.

        "HSL vuosikertomuksessa on todelliset luvut. Toteutuneet kulut matkustajaa kohden ovat raitiotiellä halvemmat kuin toteutuneet kulut bussiliikenteessä."

        Valehteletko ammatiksesi vain ihan harrastuspohjalta?

        Kaiva nyt se HSL:n vuosikertomus itsellesi esiin ja katso sieltä kohta "tuotantokustannukset". Yllättäen ratikka kustantaa edelleen noin 2x enemmän mitä bussi.

        https://www.hsl.fi/sites/default/files/hsl_vuosikertomus_fi_2015_aukeamat_0.pdf

        Bussi: vähän yli 0,2 eur/mkm
        Ratikka: 0,4 eur/mkm


      • kyllä.ratikalle
        kokoomus.onnibus kirjoitti:

        "HSL vuosikertomuksessa on todelliset luvut. Toteutuneet kulut matkustajaa kohden ovat raitiotiellä halvemmat kuin toteutuneet kulut bussiliikenteessä."

        Valehteletko ammatiksesi vain ihan harrastuspohjalta?

        Kaiva nyt se HSL:n vuosikertomus itsellesi esiin ja katso sieltä kohta "tuotantokustannukset". Yllättäen ratikka kustantaa edelleen noin 2x enemmän mitä bussi.

        https://www.hsl.fi/sites/default/files/hsl_vuosikertomus_fi_2015_aukeamat_0.pdf

        Bussi: vähän yli 0,2 eur/mkm
        Ratikka: 0,4 eur/mkm

        Kiinnostaisi tietää, mistä ratikan suurempi tuotantokustannus johtuu. Jos siihen lasketaan jotain vaunujen hankintahintaa, niin sillä ei ole mitään tekemistä käyttökulujen kanssa.


      • Uskon-siis-olen
        kyllä.ratikalle kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää, mistä ratikan suurempi tuotantokustannus johtuu. Jos siihen lasketaan jotain vaunujen hankintahintaa, niin sillä ei ole mitään tekemistä käyttökulujen kanssa.

        Oletko sitä mieltä ettei Tampereellakaan pidä laskea noin 300 miljoonan infrainvestointia lainkaan ratikan kuluihin?

        Kuinka paljon voi itselleen valehdella päästäkseen itsensä kanssa yhteisymmärrykseen?


      • kyllä.ratikalle
        Uskon-siis-olen kirjoitti:

        Oletko sitä mieltä ettei Tampereellakaan pidä laskea noin 300 miljoonan infrainvestointia lainkaan ratikan kuluihin?

        Kuinka paljon voi itselleen valehdella päästäkseen itsensä kanssa yhteisymmärrykseen?

        Tottakai kaikki pitää laskea ratikan kuluiksi, mutta investointeja ei pidä laskea käyttökuluihin. Jos 300 miljoonan investointi kestää 100 vuotta, niin eihän se ole kuin 3 miljoonaa/vuosi.


      • Ljjkhjkhhjj

        Tämä on yksi mitä ei ymmärretä, kiskot tosiaan kestävät sen 100vuotta, mutta bussikaista pitää asvaltoida 5-10vuoden välein uudestaan...


      • maksettu.jo
        Ljjkhjkhhjj kirjoitti:

        Tämä on yksi mitä ei ymmärretä, kiskot tosiaan kestävät sen 100vuotta, mutta bussikaista pitää asvaltoida 5-10vuoden välein uudestaan...

        Itselleen valehtelu sen kuin kovenee :-D Kestää tosiaan sata vuotta huoltamatta...

        Tampereella ei muuten ole lainkaan varsinaisia bussikaistoja. Koko tieinfra on kaikkien käytössä. Henkilöautoilijat maksavat noin 6 kertaa enemmän veroja mitä palautuu tieliikenteeseen. Bussit kulkevat siis meidän henkiöautoilijoiden maksamalla tieverkolla.


      • kyllä.ratikalle
        maksettu.jo kirjoitti:

        Itselleen valehtelu sen kuin kovenee :-D Kestää tosiaan sata vuotta huoltamatta...

        Tampereella ei muuten ole lainkaan varsinaisia bussikaistoja. Koko tieinfra on kaikkien käytössä. Henkilöautoilijat maksavat noin 6 kertaa enemmän veroja mitä palautuu tieliikenteeseen. Bussit kulkevat siis meidän henkiöautoilijoiden maksamalla tieverkolla.

        Kuka väitti, että kestää 100 vuotta huoltamatta? Eihän junaratakaan kestä huoltamatta, mutta kyllä bussikaistoja asvaltoidaan suunnilleen joka kolmas vuosi. Ja kyllä, bussit käyttävät tieverkkoa ilmaiseksi, kun ei tarvitse maksaa dieselveroa. Siis myös raskasliikenne osallistuu tieverkon maksamiseen busseja lukuunottamatta.


      • kiskot.ja.talous
        kokoomus.onnibus kirjoitti:

        "HSL vuosikertomuksessa on todelliset luvut. Toteutuneet kulut matkustajaa kohden ovat raitiotiellä halvemmat kuin toteutuneet kulut bussiliikenteessä."

        Valehteletko ammatiksesi vain ihan harrastuspohjalta?

        Kaiva nyt se HSL:n vuosikertomus itsellesi esiin ja katso sieltä kohta "tuotantokustannukset". Yllättäen ratikka kustantaa edelleen noin 2x enemmän mitä bussi.

        https://www.hsl.fi/sites/default/files/hsl_vuosikertomus_fi_2015_aukeamat_0.pdf

        Bussi: vähän yli 0,2 eur/mkm
        Ratikka: 0,4 eur/mkm

        Ne on siis toteutuneet matkustajakilometrit silloin käytössä olleella linjaverkolla. Jos kaikki ratikkalinjat olisi lopetetettu ja laitettu bussit ajamaan ratikalta jääneitä linjoja, bussin matkustajakilometrin hinta olisi ollut korkeampi. Lisäkomponenttina vielä matkustajamäärän lasku kiskokertoimen seurauksena.

        Vertailu olemassaolevassa verkossa ei siis välttämättä kerro olennaisia asioita liikennevälineen ominaisuuksista, koska liikennöitävät linjat ovat matkustajamäärältään, nopeudeltaan ja pituudeltaan niin erilaisia.


      • 123ö
        kyllä.ratikalle kirjoitti:

        Verorahat tulevat uusilta asukkailta, jotka muuttavat Tampereelle jostain muualta. Mistä on peräisin tieto, että Helsingissä ratikan käyttökulut ovat tuplat bussiin verrattuna ja mistä ne kulut syntyvät? Yksi kuljettaja voi kuskata 3:n bussin matkustajat, ratikka kuluttaa vähemmän energiaa kuin bussi eikä ratikkaan tarvitse vaihtaa moottoriöljyjä 2 kertaa vuodessa. Lisäksi rengaskulutus on vähäisempää kuin busseilla.

        Hehhheh, vai uusilta asukkailta ne verorahat, taitavat olla suurin osa työttömiä tai opiskelijoita joten turhaa odotella niitä miljonäärejä jotka ostelisivat uudet miljoonan arvoiset kerrostalokämpätkään.


      • Res.kulj.au
        kyllä.ratikalle kirjoitti:

        Verorahat tulevat uusilta asukkailta, jotka muuttavat Tampereelle jostain muualta. Mistä on peräisin tieto, että Helsingissä ratikan käyttökulut ovat tuplat bussiin verrattuna ja mistä ne kulut syntyvät? Yksi kuljettaja voi kuskata 3:n bussin matkustajat, ratikka kuluttaa vähemmän energiaa kuin bussi eikä ratikkaan tarvitse vaihtaa moottoriöljyjä 2 kertaa vuodessa. Lisäksi rengaskulutus on vähäisempää kuin busseilla.

        Ratikan puolustelijat ovat tietämättömyydessään aivan uskomattomia.
        Luepa vaikka Tampereen raitiotieselvitys ja sieltä vertailu bussin ja ratikan kuluista.
        Ratikan kilometrikustannus on yli kaksinkertainen bussiin verrattuna ja vaunupäiväkustannus kolminkertainen.

        Tieto on siitä ikävää, että se pilaa monta mukavaa uskomusta.


      • elinkaariajattelu
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Ratikan puolustelijat ovat tietämättömyydessään aivan uskomattomia.
        Luepa vaikka Tampereen raitiotieselvitys ja sieltä vertailu bussin ja ratikan kuluista.
        Ratikan kilometrikustannus on yli kaksinkertainen bussiin verrattuna ja vaunupäiväkustannus kolminkertainen.

        Tieto on siitä ikävää, että se pilaa monta mukavaa uskomusta.

        Haluatko kommentoida tämän sivun sisältöä jotenkin:

        http://www.kaupunkiliikenne.net/kustannus.htm


      • Res.kulj.au
        elinkaariajattelu kirjoitti:

        Haluatko kommentoida tämän sivun sisältöä jotenkin:

        http://www.kaupunkiliikenne.net/kustannus.htm

        Liittyykö se mielestäsi jotenkin edelliseen kommenttiini, vai miksi esittelet ko. linkkiä?


      • elinkaariajattelu
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Liittyykö se mielestäsi jotenkin edelliseen kommenttiini, vai miksi esittelet ko. linkkiä?

        Lue niin huomaat.


      • kyllä.ratikalle
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Ratikan puolustelijat ovat tietämättömyydessään aivan uskomattomia.
        Luepa vaikka Tampereen raitiotieselvitys ja sieltä vertailu bussin ja ratikan kuluista.
        Ratikan kilometrikustannus on yli kaksinkertainen bussiin verrattuna ja vaunupäiväkustannus kolminkertainen.

        Tieto on siitä ikävää, että se pilaa monta mukavaa uskomusta.

        "Ratikan kilometrikustannus on yli kaksinkertainen bussiin verrattuna ja vaunupäiväkustannus kolminkertainen."
        Toisaalta onhan ratikan kapasiteettikin kolminkertainen. Kiinnostaisi tietää, mistä noi ratikan kilometri- ja vaunupäiväkustannukset syntyvät. Kuljettajan palkka on varmaan sama molemmissa, mutta ratikka kuluttaa vähemmän energiaa ja renkaita. Ratikkaan ei myöskään tarvitse vaihtaa moottoriöljyjä 2 kertaa vuodessa joten mitä noi kilometri- ja vaunupäiväkustannukset sisältävät???


      • Res.kulj.au
        kyllä.ratikalle kirjoitti:

        "Ratikan kilometrikustannus on yli kaksinkertainen bussiin verrattuna ja vaunupäiväkustannus kolminkertainen."
        Toisaalta onhan ratikan kapasiteettikin kolminkertainen. Kiinnostaisi tietää, mistä noi ratikan kilometri- ja vaunupäiväkustannukset syntyvät. Kuljettajan palkka on varmaan sama molemmissa, mutta ratikka kuluttaa vähemmän energiaa ja renkaita. Ratikkaan ei myöskään tarvitse vaihtaa moottoriöljyjä 2 kertaa vuodessa joten mitä noi kilometri- ja vaunupäiväkustannukset sisältävät???

        Kommentissani luki lähde aivan selvästi; Tampereen raitiotieselvitys.


      • kyllä.ratikalle
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Kommentissani luki lähde aivan selvästi; Tampereen raitiotieselvitys.

        En löytänyt tuolta raitiotieselvityksestä tietoa, mikä vaunun seisottamisessa maksaa. Jos raitiovaunun seisottaminen maksaa kolminkertaisesti sen mikä bussin, niin sehän on hyvin linjassa raitiovaunun kapasiteetin kanssa. Eli kolmen bussin seisottaminen maksaa saman kuin yhden ratikan?


      • Res.kulj.au
        elinkaariajattelu kirjoitti:

        Lue niin huomaat.

        Kyllä sen luin, siksi kysyin, että miten se liittyy kommenttiini, johon sillä vastasit.

        Linkissäsihän lähinnä kerrotaan, että tiheämmin asutulla alueella,matkustajakilometrim hinta, on pienempi kuin harvaan asutulla alueella.

        Ajattelu on sallittua, usein jopa suotavaa.


      • Res.kulj.au
        kyllä.ratikalle kirjoitti:

        En löytänyt tuolta raitiotieselvityksestä tietoa, mikä vaunun seisottamisessa maksaa. Jos raitiovaunun seisottaminen maksaa kolminkertaisesti sen mikä bussin, niin sehän on hyvin linjassa raitiovaunun kapasiteetin kanssa. Eli kolmen bussin seisottaminen maksaa saman kuin yhden ratikan?

        Miksi pitäisi löytyä tieto, minkä verran vaunun seisottaminen maksaa?


      • lask.päällikkö2
        kyllä.ratikalle kirjoitti:

        En löytänyt tuolta raitiotieselvityksestä tietoa, mikä vaunun seisottamisessa maksaa. Jos raitiovaunun seisottaminen maksaa kolminkertaisesti sen mikä bussin, niin sehän on hyvin linjassa raitiovaunun kapasiteetin kanssa. Eli kolmen bussin seisottaminen maksaa saman kuin yhden ratikan?

        Laske pelkät poistot. Ratikka maksaa 4 milj/kpl. Käyttöikä 30 v. Tästä saat vaikka vuosikohtaisen poiston. Vertaa sitä bussien vastaavaan. Kuinka paljon vastaavan kuljetuskapasiteetin bussit maksavat samalle ajalle? Näin saa suurimmat kiinteät kustannukset verrattaviksi.


      • kyllä.ratikalle
        lask.päällikkö2 kirjoitti:

        Laske pelkät poistot. Ratikka maksaa 4 milj/kpl. Käyttöikä 30 v. Tästä saat vaikka vuosikohtaisen poiston. Vertaa sitä bussien vastaavaan. Kuinka paljon vastaavan kuljetuskapasiteetin bussit maksavat samalle ajalle? Näin saa suurimmat kiinteät kustannukset verrattaviksi.

        Siis jos ratikan käyttöikä on 30 vuotta, niin saako yhden ratikan hinnalla 6 bussia?


      • palttiarallaa
        kyllä.ratikalle kirjoitti:

        Siis jos ratikan käyttöikä on 30 vuotta, niin saako yhden ratikan hinnalla 6 bussia?

        Telibussi maksaa noin 300 tonnia, ratikan kokoinen megabussi miljoonan. Käyttöaika busseille on suunnilleen 10 vuotta. Siitä voi ynnäillä.


      • ikä.vain.numero

        Stadissa on edelleen normispåraliikenteen tuotantokäytössä Tampereelta 1973 alkaen toimitettuja vaunuja. Hyvin toimii aamusta iltaan, kesällä ynnä talvella. Kansa kiittää jälkiasennetusta ilmastoinnista.


      • elinkaariajattelu
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Kyllä sen luin, siksi kysyin, että miten se liittyy kommenttiini, johon sillä vastasit.

        Linkissäsihän lähinnä kerrotaan, että tiheämmin asutulla alueella,matkustajakilometrim hinta, on pienempi kuin harvaan asutulla alueella.

        Ajattelu on sallittua, usein jopa suotavaa.

        Luetun tekstin ymmärtämällä huomaat, että käsityksesi on väärä. Joten miten on: onko tieto on siitä ikävää, että se pilaa mukavan uskomuksesi, vai sivuutatko tiedon ja jatkat uskomista?


      • päivitykset
        ikä.vain.numero kirjoitti:

        Stadissa on edelleen normispåraliikenteen tuotantokäytössä Tampereelta 1973 alkaen toimitettuja vaunuja. Hyvin toimii aamusta iltaan, kesällä ynnä talvella. Kansa kiittää jälkiasennetusta ilmastoinnista.

        Pitää tosiaan huomioida sekin, että ratikatkin tarvitsevat elinkaaripäivityksiä, jotka maksavat. Pelkkä hankintahinta ei ole lopullinen hinta. Bussit yleensä laitetaan kiertoon. Tampereen vanhoja busseja on nähty jossain Kaukasiassa saakkakin, tai ainakin kauhean etäällä kotipesästä.


      • Res.kulj.au
        elinkaariajattelu kirjoitti:

        Luetun tekstin ymmärtämällä huomaat, että käsityksesi on väärä. Joten miten on: onko tieto on siitä ikävää, että se pilaa mukavan uskomuksesi, vai sivuutatko tiedon ja jatkat uskomista?

        Ei käsitykseni ole väärä, pitää vain ymmärtää, mitä luettu teksti pitää sisällään.

        On tarkoitushakuista, verrata harvaan asutun alueen bussiliikenteen henklökilometrin hintaa, tiheästi asutulla alueella liikennöivän ratikan henkilökilometrin hintaan.

        Ja kun verrataan käyttökuluja, niin ratikan kilometrikustannus vaan on yli kaksinkertainen, bussiin verrattuna.


      • elinkaariajattelu
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Ei käsitykseni ole väärä, pitää vain ymmärtää, mitä luettu teksti pitää sisällään.

        On tarkoitushakuista, verrata harvaan asutun alueen bussiliikenteen henklökilometrin hintaa, tiheästi asutulla alueella liikennöivän ratikan henkilökilometrin hintaan.

        Ja kun verrataan käyttökuluja, niin ratikan kilometrikustannus vaan on yli kaksinkertainen, bussiin verrattuna.

        Ja ihan itse todistit, ettet ymmärrä lukemaasi...


      • Res.kulj.au
        elinkaariajattelu kirjoitti:

        Ja ihan itse todistit, ettet ymmärrä lukemaasi...

        Olet aivan vapaa yksilöimään virheeni.
        Jään mielenkiinnolla odottamaan.


      • Trrtpf
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Olet aivan vapaa yksilöimään virheeni.
        Jään mielenkiinnolla odottamaan.

        Isäsi virheen teki


      • elinkaariajattelu
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Olet aivan vapaa yksilöimään virheeni.
        Jään mielenkiinnolla odottamaan.

        Otat kokonaisuudesta yksityiskohdan ja laajennat sen kokonaisuutta määrittäväksi, vaikka kokonaisuuteen kuuluu paljon muutakin. Eväät tämän huomaamiseksi on sinulle annettu, mutta monen päivän yrityksestä huolimatta et vaan ymmärrä sitä.

        Tieto on siitä ikävää, että se pilaa monta mukavaa uskomusta.


      • Res.kulj.au
        elinkaariajattelu kirjoitti:

        Otat kokonaisuudesta yksityiskohdan ja laajennat sen kokonaisuutta määrittäväksi, vaikka kokonaisuuteen kuuluu paljon muutakin. Eväät tämän huomaamiseksi on sinulle annettu, mutta monen päivän yrityksestä huolimatta et vaan ymmärrä sitä.

        Tieto on siitä ikävää, että se pilaa monta mukavaa uskomusta.

        Kyllä, koska kyse on kustannusten vertailusta ja se "yksityiskohta", on koko vertailun perusta.

        Onko esittämässäni " yksityiskohdassa" joku virhe?
        Miksi postasit linkin vastaukseksi kommenttiini?
        Onko ratikan kilometrikustannus yli kaksinkertainen bussiin verrattuna?
        Onko ratikan vaunupäiväkustannus kolmimkertainen bussiin verrattuna?


      • elinkaariajattelu
        Res.kulj.au kirjoitti:

        Kyllä, koska kyse on kustannusten vertailusta ja se "yksityiskohta", on koko vertailun perusta.

        Onko esittämässäni " yksityiskohdassa" joku virhe?
        Miksi postasit linkin vastaukseksi kommenttiini?
        Onko ratikan kilometrikustannus yli kaksinkertainen bussiin verrattuna?
        Onko ratikan vaunupäiväkustannus kolmimkertainen bussiin verrattuna?

        Annoin sinulle tietoa, jota sinulla ei ollut. Sinun pitäisi vielä ymmärtää se. Kukaan muu ei voi ymmärtää sitä puolestasi, joten taitaa jäädä ymmärtämättä. Takerru vaan yksityiskohtiin, jos se tekee turvallisen olon, mutta kokonaisuuden käsittelyn joudut jättämään meille jotka ymmärrämme sen.


      • Res.kulj.au
        elinkaariajattelu kirjoitti:

        Annoin sinulle tietoa, jota sinulla ei ollut. Sinun pitäisi vielä ymmärtää se. Kukaan muu ei voi ymmärtää sitä puolestasi, joten taitaa jäädä ymmärtämättä. Takerru vaan yksityiskohtiin, jos se tekee turvallisen olon, mutta kokonaisuuden käsittelyn joudut jättämään meille jotka ymmärrämme sen.

        Et siis kykene vastaamaan suoriin kysymyksiin, etkä osoittamaan kirjoittamaani virheelliseksi, mutta silti jaksat pysyä uskossasi.

        Ideologialla ei oikein pärjää faktoja vastaan.


    • kiskot.ja.talous

      Vuonna 2017 HSL osti 60.2 miljoonaa ratikkamatkaa (2263 ratikkalähtöä arkipäivänä) hintaan 35,9 miljoonaa euroa. Vuonna 2017 HSL osti 180,1 miljoonaa bussimatkaa (21352 bussilähtöä arkipäivänä) hintaan 317,7 miljoonaa euroa.

      35,9 m e / 60,2 m matkaa = 0,60 e/matka raitiovaunussa
      35,9 m e / 2263 arkilähtöä = 15 864 e / ratikkalähtö

      317,7 m e / 180,1 m matkaa = 1,76 e/matka bussissa
      317,7 m e / 21352 arkilähtöä = 14879 e / bussilähtö

      Erikseen kuviossa kerrotaan matkustajakm:n hinta 2017, bussille noin 24 c ja ratikalle noin 27 c -- ja tekstissä todetaan, että reittisuunnittelu vaikuttaa näihin lukuihin. Jos ratikka ajaa muutaman kilometrin asemalta Katajanokalle tai bussi ajaa kilometritolkulla asemalta motaria Jakomäkeen; mkm on tietenkin erilainen. Helsingin nykyverkolla ratikkamatkat ovat keskimäärin lyhyempiä kuin bussimatkat. Se ei tarkoita sitä, että Katajanokalle kannattaisi ajaa bussilla. Päinvastoin, Katajanokalle kannattaa ajaa raitiovaunulla.

      Kohtuullisesti kuormitettuja linjoja kannattaa ajaa raitiovaunulla ja vähän kuormitettuja bussilla.

      • kiskot.ja.talous

        Kun näpyttää HSL:n 2017 numeroita vähän lisää, huomaa, että yksi ratikkalähtö kuljettaa hieman yli kolme kertaa sen matkustajamäärän, mitä yksi bussilähtö. Ratikkalähdön ja bussilähdön hinta eivät kuitenkaan poikkea radikaalisti toisistaan. Tämän prujun valossa HSL:n ratikkaliikenne on aivan järkevää.


      • järkipäätös.2

        mutta suuria summia kuitenkin, mitenkäs jos laskisi oman auton mukaan, minullakin vie dieseliä 5 l ja huollot teen pitkälti itse, uskon pääseväni halvemmalla kuin julkinen liikenne ja mukavaaus sekä joustavuus on omaa luokkaansa


      • kyllä.ratikalle
        järkipäätös.2 kirjoitti:

        mutta suuria summia kuitenkin, mitenkäs jos laskisi oman auton mukaan, minullakin vie dieseliä 5 l ja huollot teen pitkälti itse, uskon pääseväni halvemmalla kuin julkinen liikenne ja mukavaaus sekä joustavuus on omaa luokkaansa

        Kannattaa huomata, että auton omistaminen maksaa enemmän kuin sillä ajaminen. Jos autoa on pakko pitää omistuksessa, niin sillä kannattaa myös ajaa. Kiinteät maksut, vakuutukset, ajoneuvovero ja käyttövoimavero pitää maksaa vaikka et ajaisi metriäkään.


      • trafiikkia
        kyllä.ratikalle kirjoitti:

        Kannattaa huomata, että auton omistaminen maksaa enemmän kuin sillä ajaminen. Jos autoa on pakko pitää omistuksessa, niin sillä kannattaa myös ajaa. Kiinteät maksut, vakuutukset, ajoneuvovero ja käyttövoimavero pitää maksaa vaikka et ajaisi metriäkään.

        Auton omistaminen ei maksa yhtään sen jälkeen kun se on maksettu. Liikennekäytössä pitäminen toki maksaa.

        Mutta autolla ei kannata ajaa enempää kuin ne tarpeelliset ajot. Jokainen kilometri nimittäin maksaa.

        Mikäli omaa autoaan tarvitsee vain harvoin, niin silloin voi poistaa ajoneuvon liikennekäytöstä, jolloin katkeaa myös ajoneuvoveron perintä ja vakuutusmaksuissakin säästää (riippuen vakuutussopimuksesta).

        Liikennekäytöstä poiston voi tehdä netissä ja se maksaa 5 euroa. Ajoneuvon liikennekäyttöönotto ei maksa mitään.


      • kyllä.ratikalle
        trafiikkia kirjoitti:

        Auton omistaminen ei maksa yhtään sen jälkeen kun se on maksettu. Liikennekäytössä pitäminen toki maksaa.

        Mutta autolla ei kannata ajaa enempää kuin ne tarpeelliset ajot. Jokainen kilometri nimittäin maksaa.

        Mikäli omaa autoaan tarvitsee vain harvoin, niin silloin voi poistaa ajoneuvon liikennekäytöstä, jolloin katkeaa myös ajoneuvoveron perintä ja vakuutusmaksuissakin säästää (riippuen vakuutussopimuksesta).

        Liikennekäytöstä poiston voi tehdä netissä ja se maksaa 5 euroa. Ajoneuvon liikennekäyttöönotto ei maksa mitään.

        Mää siis tarkoitin sitä, että liikennekäytössä olevan auton omistaminen maksaa. Jos auto joutaa seisomaan pihassa liikennekäytöstä poistettuna, niin se kannattaa myydä kokonaan pois.


      • auton.tarvitsija
        kyllä.ratikalle kirjoitti:

        Mää siis tarkoitin sitä, että liikennekäytössä olevan auton omistaminen maksaa. Jos auto joutaa seisomaan pihassa liikennekäytöstä poistettuna, niin se kannattaa myydä kokonaan pois.

        Auton käyttöarvo on usein korkeampi kuin sen jälleenmyyntiarvo. Jos autoa ei tule koskaan tarvitsemaan, niin silloin se kannattaa toki hävittää.

        Mökkireissut ja muut lomamatkat tehdään usein autolla. Joku saattaa laskea vuokra-auton tulevan halvemmaksi, mutta jos lähtee vaikka pariksi viikoksi mökille, niin on aika hoopoa seisottaa sitä vuokra-autoa mökin pihassa ja maksaa siitä.


      • Hjuikka

        Viet kamat vuokratulla ja palautat ,mene itse bussilla,pyörällä,taksilla.


    • 123d1312d313d

      OLEN HELVETIN KYLLÄSTYNYT OSAAMATTOMAAN PASKA SUKUPOLVEEN TÄYSIN TUNAREITA, JOTKA PILAA KAIKEN OMALLA OSAAMATTOMUUDELLAAN. SILLÄ AIKAA OIKEA PORUKKA ON SIIRRETTY SYRJÄÄN PIENELLE TUELLE, JOKA JOUTUU KORJAAMAAN OSAAMATTOMAN PASKA PORUKAN PASKOMISET JA JÄÄNTEET TULEVINA VUOSINA: HAISTAKAA VITTU

      • Ei.mennyt.sullakaan.hyvi

        Sinä peräreikä rakensit valesokkeli taloja ja käytit vielä asbestia. Olen todella pettynyt sinuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe