Mitä kaikkea pidät totena Raamatussa?

Deity-unknown

Mitä kaikkea pidät totena Raamatussa?

Tämä on hyvin vaikea kysymys, johon en osaa itse vastata. Pidän totena joitakin Raamatun kertomuksia, mutta olen varma siitä, että monet sen kertomukset ovat tarua tai liioittelua, joten miten voisin tietää sen, mitkä kertomukset ovat kirjaimellisesti totuudellista historiaa ja mitkä eivät?

Minulla ei ole mitään luotettavaa keinoa tämän asian erottamiseen. Luulin aiemmin, että Jumalan pyhä henki ohjaisi ajatteluani siten, että erottaisin totuuden taruista, mutta en voi enää luottaa sellaiseen hengen ohjaukseen omassa elämässäni. Olen sitä mieltä, että Raamattuun tulee suhtautua hyvin kriittisesti ja välttää pitämästä sokeasti totena sen sisältämiä kertomuksia. Vain siten on mahdollista välttyä väärän todistuksen antamiselta eli valehtelulta, joka on moraalisesti tuomittava väärä teko.

67

767

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Deity-unknown

Uskotko, että Jumala teki maasta savipatsaan ja puhalsi sen sieraimiin, niin että siitä savipatsaasta tuli ensimmäinen elävä ihminen, Aatami?

Uskotko, että Jumala nukutti Aatamin syvään uneen, minkä jälkeen hän otti Aatamin kyljestä palan lihaa ja luuta, josta kasvatti tai muovaili Aatamin vaimon, Eevan?

Uskotko, että Mooses teki ne ihmeet, joita hänen sanotaan tehneen?

Uskotko, että Egyptin taikurit (Jannes ja Jambres) tekivät samoja ihmeitä kuin Mooses? Onko Jumala tehnyt kaikki ne ihmeet, jotka on mainittu Raamatussa? (2Moos 4-14)

Uskotko, että Jumala heitti taivaasta Israelin vihollisten päälle raekiviä, niin että tappoi enemmän sotilaita kuin Israelin armeija? (Joos 10:11)

Uskotko, että Nooan ajan tulva oli globaali ja ”kaikki” eläimet tulivat Nooan arkkiin ja elivät sovussa keskenään?

Uskotko, että Nooa uhrasi heti tulvan päättymisen jälkeen arvokkaita lajien viimeisiä yksilöitä uhrina Jumalalle?

Uskotko, että Jumala pysäytti auringon ja kuun liikkeet siten, että Israel saattoi taistella vihollisiaan vastaan kokonaisen ”päiväkauden” tauotta? (Joos 10:13)

Uskotko, että Jumala siirsi aurinkoa ja/tai maapalloa siten, että Aahaan aurinkokello siirtyi taaksepäin kymmenen astetta? (2Kun 20:11: Jes 38:8)

Uskotko, että Joona vietti ”valaan” (meripedon) vatsassa kolme päivää ja kolme yötä?

Uskotko, että Pietari löysi kalan suusta kolikon Jeesuksen sanojen mukaan?

Uskotko, että Jeesus käveli veden päällä ja vieläpä keskellä voimakasta aallonkäyntiä ja tuulta? (Matt 14:24-34; Mark 6:45-52; Joh 6:16-21)

Uskotko, että Jeesus tyynnytti myrskyn pelkän sanansa voimalla? (Matt 8:24-27; Mark 4:37-41)

Uskotko, että Jeesus teki voimallisia tekoja, paransi sairaita ja herätti kuolleita?

Uskotko, että apostolit tekivät sitä samaa, mitä Jeesus teki?

Uskotko, että Jumala on herättänyt Jeesuksen ylös kuolleista ja ottanut tykönsä ”taivaaseen”?

• BlackBerryWay_EiKirj

Uskon noihin kaikkiin paitsi kohdasssa Nooan uhri, josta sanot "arvokkaita lajien viimeisiä yksilöitä uhrina ". Näin ei ole Raamatussa,
        sekä Joonan niellyt oli "suuri kala", ei muuta mainintaa kuten valas tai meripeto.

• sdaguy1

Kristinuskoon kuuluu sellainen käsite kuin "ihmeet". Mielestäni jo tämä olemassaolo kaikkine ilmiöineen on ihme, mutta joskus Jumala puuttuu suoraan asioiden "normaaliin" kulkuun.

Luetellut esimerkit ovat kaikki uskottavia ihmeitä. Egyptin taikureiden ihmeet olivat Saatanasta.

Näissä jotkut haksahtavat: he luulevat, että KAIKKI ihmeet ovat Jumalasta.

Nooa otti arkkiin puhtaita, uhreiksi kelpaavia eläimiä seitsemän paria tai yksilöä, joten jostakin puhtaasta lajista hänellä on helposti voinut olla jäljellä monta yksilöä niin, että ne eivät kuolleet sukupuuttoon.

• Deity-unknown

Kristinusko lepää niiden silminnäkijöiden todistuksen varassa, jotka sanovat nähneensä kuolleista heränneen Jeesuksen ja hänen nousunsa ylös taivaaseen sekä sen jälkeiset ilmestymiset valituille ihmisille. Jos Raamatussa mainitut ihmeet eivät ole todella tapahtuneita, niin miksi Jeesuksen kuolleista herääminen olisi historiallinen fakta? Mitä jos ensimmäiset apostolit tai pian heidän jälkeensä eläneet ”kristityt” todistajat Paavali etunenässä ovat valehdelleet eikä Jumala olekaan herättänyt Jeesusta ylös kuolleista? Mihin silloin uskosi perustuu?

Sadat miljoonat ihmiset ovat kokeneet saaneensa synnit anteeksi ja Jumalan rauhan pyhän hengen osallisuuden kautta viimeisten 500 vuoden aikana. Se on suurin todistus sen puolesta, että evankeliumi ja Raamatun kirjoitukset voisivat olla historiallisesti totta etenkin Jeesuksen kuolleista heräämisen kohdalla, mutta tämäkään todistus ei ole riittävä, jotta asiasta voitaisiin olla täysin varmoja. Itse asiassa monet asiat todistavat Jeesuksen kuolleista heräämistä ja taivaaseen nousemista vastaan, jos järkeä on lupa käyttää.

Miten siis on? Onko minun pysyttävä kristittynä sen vuoksi, että olen kokenut syntien anteeksisaamisen ja Jumalan pyhän hengen osallisuuden sekä muutamia johdatuksia tai yliluonnollisia tapahtumia elämässäni? Ei välttämättä. Syntien anteeksisaaminen ja johdatus voivat olla jonkin tuntemattoman Jumalan tekoja sen sijaan, että kyse olisi Jeesuksen kristuksen Jumalasta ja isästä tai Vanhan testamentin kuvailemasta JHVH:sta, joka on itse asiassa useimmissa kohdissa Jumalan lähettämä enkeli sen sijaan, että olisi näkymätön henki ja Korkein Jumala itse.

Totuutta rakastavana sieluna minun on pidettävä totena vain sellaisia asioita, joista voin olla melko varma, että ne ovat totta. Syntien anteeksisaaminen ja pyhän hengen osallisuus ovat sellaisia asioita. Raamatun kirjoitukset eivät sen sijaan ole sellaisia asioita. En voi tietää, mitkä kohdat Raamatussa ovat Jumalan hengen vaikutuksesta syntyneitä ja mitkä ovat jotakin muuta – jopa valhetta ja totuuden vääristelyä.

En voi pitää itseäni enää tunnustavana kristittynä, vaikka pidän edelleen mahdollisena sen, että Jumala olisi herättänyt kuolleista poikansa, ihmisen kristuksen Jeesuksen. Järkeni sanoo, että se on epätodennäköistä, mutta mahdollista. En välttämättä kaipaa ikuista elämää sellaisten olentojen kanssa, jotka eivät tee koskaan mitään pahaa vaan tekevät ainoastaan hyvää. Koska tässä elämässä ei sellaisia olentoja ole, niin en voi tietää, miltä sellaisten kanssa eläminen tuntuisi. Itse en sellainen olento ole, joten olisi väärin antaa minun elää sellaisten kanssa ikuisesti.

Olen sitä mieltä, että ikuinen tuhoutuminen on minun kohdallani parempi vaihtoehto kuin ikuinen elämä, koska en ole pyhittynyt tarpeeksi ja oppinut elämään Jumalan tahdon mukaan. En usko koskaan kokevani sellaista mielenmuutosta, joka tekisi siitä mahdollisen ja koska olen ruumiillinen olento, niin en voi kuvitella eläväni henkenä tai muuttuvani sellaiseksi hengelliseksi olennoksi silmänräpäyksessä, joka ei enää ”syntiä” tahtoisi tehdä. Hyvän ja pahan taistelu sisälläni ja maailmassa ei ole tuottanut hyvän kiistatonta voittoa enkä usko sen olevan edes mahdollista.

• Deity-unknown

Nämä ajatukseni johtavat Jeesukseen kristukseen, Nasaretilaiseen. Tekikö hän eläessään koskaan syntiä? Pidän synnin tekemistä hyvin todennäköisenä, mutta on mahdollista, että Jeesus olisi elänyt kolme ja puoli vuotta elämänsä lopussa tekemättä silloin lainkaan syntiä. Sekin on saavutus, johon kukaan ihminen ei mielestäni nykyään pysty. Ikuisuudessa kaikkien ihmisten pitäisi olla samanlaisia kuin Jeesus tai Aatami ennen lankeemustaan syntiin. Onko se mahdollista? On, mutta ei kovin todennäköistä, jos asiaa järjellä ajatellaan. Jeesuksen synnittömyydellä ei ole tällä hetkellä minulle enää sitä merkitystä, mikä sillä oli aiemmin aktiivisena kristittynä ollessani.

Jumala voi antaa ihmisille syntejä anteeksi, vaikka he eivät uskoisi evankeliumia ja sovituksen sanaa, johon kristityt ovat sidotut. Jumala on antanut ihmisille syntejä anteeksi jo ennen evankeliumin aikakautta ja Jeesuksen syntymää, joten miksi syntien anteeksisaaminen olisi sidottu evankeliumin totena pitämiseen? Apostolit eivät uskoneet siihen, että Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista, joten miksi muiden ihmisten pitäisi uskoa se asia voidakseen saada syntinsä anteeksi? Apostolit ”uskoivat” evankeliumin vasta sen jälkeen, kun olivat nähneet Jeesuksen ylösnousseena. Eikö tämä ole puolueellista toimintaa Jumalalta, jos hän vaatisi muilta sen asian totena pitämistä, jota he eivät ole nähneet?

• Deity-unknown

Olen juutalaisten kanssa samaa mieltä siinä asiassa, että elämää ei kannata rakentaa kuoleman jälkeisen iankaikkisen elämän toivon tai helvetin pelon varaan. On tärkeintä elää tätä elämää täysin rinnoin ja nauttia siitä luojan antamien mahdollisuuksien mukaan. Mitä kauemmin ihminen on terve sekä ruumiiltaan että mieleltään, sitä kauemmin hän voi nauttia elämästä eikä sen nautinnon tarvitse perustua ”syntiin” tai ”pahan tekemiseen”. Ihminen voi nauttia hyvän tekemisestä ja iloita muiden ihmisten menestyksestä sekä onnesta, vaikka ei itse saisi kokea sitä samaa. Se on Jumalan mielen mukaista ajattelua ja elämää, vaikka ihminen ei pitäisi totena joitakin väitteitä koskien Jumalaa.

En arvosta kovinkaan paljon sellaisia ihmisiä, jotka tekevät hyvää ja karttavat pahaa palkinnon saamisen toivossa. Monet kristityt ovat valitettavasti juuri sellaisia ihmisiä. On parasta tehdä hyvää ja karttaa pahaa odottamatta saavansa mitään palkintoa tai rangaistusta sen vuoksi. Vain pyyteetön hyvän tekeminen ja pahan karttaminen ovat arvokasta Korkeimman silmissä. Näin uskon enkä muuta voi. Uskoni voi muuttua tiedon lisääntymisen ja asenteeni muutosten kautta, mutta tällä hetkellä ajattelen asioista niin kuin olen edellä kertonut. Jos olen erehtynyt tai eksynyt pois totuudesta, niin olen ainakin vilpitön uskossani: eivätkö kaikki ole?

• sdaguy1

Arveletko, että voisit nauttia muiden onnesta, jos olisit vaikkapa kalju, ruma, 140 cm pitkä, 140 kg painava, kaltoin kohdeltu (koti- ja koulukiusaus kasvuvuosina, ylenkatse, vastakkaisen sukupuolen ylenkatse, usein rikosten uhri (vähät rahat pullerolta pois!), jne), kouluttamaton, ikisinkku, uneton, yksinäinen, ystävätön, sisäänpäinkääntynyt, ujo, hiljainen, katkera, monia sairauksia sairastava, äärimmäisen köyhä, huonossa ja pienessä vuokrakämpässä köyhällä alueella kaukana rikkaiden silmistä asuva, kerjäämällä ja kansaneläkkeestä ja soskusta rahaa saava, ruokajonoista epäterveellistä ruokaa saava henkilö?

Kun näkisit kauniita, rikkaita, onnellisia, huippukoulutettuja, huipputerveitä, hoikkia, skandinaavisen oloisia uskovia nuoria pareja, jotka olisivat täysin toistensa ja samanlaisen ystäväpiirin lumoissa ja kävisivät todistamassa seurakunnassaan, "miten hyvä Herra on tälläkin viikolla ollut" ja miten taivaan ihanuudet odottavat heidän suurta samanhenkisten samanlaista joukkoa (he siis saisivat "parhaat molemmista maailmoista"!) ja menisivät pitkillä ja treenatuilla jaloillaan koko etelän auringon tasaisesti ruskettama lauma äänekkäästi ja iloisesti jutellen ohitsesi "pikku pullukkaa väistellen" (sinun ohitsesi, joka katkerana olet menossa helvettiin!!) kohti läheiselle parkkialueelle jättämiään uusia ja isoja Bemareita, Audeja, Mersuja, Porscheja, Lexuksia, Tesloja, avoautoja, jne.

Voisikohan pullukka jollakin konstilla tulla uskoon? Mitähän teologit tällaiseen ääriesimerkkiin sanoisivat?

• sdaguy1 kirjoitti:

Arveletko, että voisit nauttia muiden onnesta, jos olisit vaikkapa kalju, ruma, 140 cm pitkä, 140 kg painava, kaltoin kohdeltu (koti- ja koulukiusaus kasvuvuosina, ylenkatse, vastakkaisen sukupuolen ylenkatse, usein rikosten uhri (vähät rahat pullerolta pois!), jne), kouluttamaton, ikisinkku, uneton, yksinäinen, ystävätön, sisäänpäinkääntynyt, ujo, hiljainen, katkera, monia sairauksia sairastava, äärimmäisen köyhä, huonossa ja pienessä vuokrakämpässä köyhällä alueella kaukana rikkaiden silmistä asuva, kerjäämällä ja kansaneläkkeestä ja soskusta rahaa saava, ruokajonoista epäterveellistä ruokaa saava henkilö?

Kun näkisit kauniita, rikkaita, onnellisia, huippukoulutettuja, huipputerveitä, hoikkia, skandinaavisen oloisia uskovia nuoria pareja, jotka olisivat täysin toistensa ja samanlaisen ystäväpiirin lumoissa ja kävisivät todistamassa seurakunnassaan, "miten hyvä Herra on tälläkin viikolla ollut" ja miten taivaan ihanuudet odottavat heidän suurta samanhenkisten samanlaista joukkoa (he siis saisivat "parhaat molemmista maailmoista"!) ja menisivät pitkillä ja treenatuilla jaloillaan koko etelän auringon tasaisesti ruskettama lauma äänekkäästi ja iloisesti jutellen ohitsesi "pikku pullukkaa väistellen" (sinun ohitsesi, joka katkerana olet menossa helvettiin!!) kohti läheiselle parkkialueelle jättämiään uusia ja isoja Bemareita, Audeja, Mersuja, Porscheja, Lexuksia, Tesloja, avoautoja, jne.

Voisikohan pullukka jollakin konstilla tulla uskoon? Mitähän teologit tällaiseen ääriesimerkkiin sanoisivat?

Onhan niitä paljon pahempiakin esimerkkejä, esim. syntymästään asti vakavasti vammaiset ihmiset, jotka eivät opi kunnolla edes puhumaan saatika hoitamaan omia asioitaan ja pitämään huolta hygieniastaan. Eivät sellaiset ihmiset voi koskaan oppia tuntemaan kaiken luojaa ja ymmärtämään luomista kovin syvällisellä tasolla, kun eivät osaa kunnolla kommunikoida edes ihmisten kanssa. Mutta eipä heiltä sellaista kukaan vaadikaan - vähiten kaiken luoja. Luoja arvioi ihmisiä sen mukaan, mikä kyky heillä on ymmärtää asioita: valo ja vapaus tuovat vastuun. Jos valoa (tietoa ja ymmärrystä) on vähän, niin silloin vastuutakin on vähän samoin kuin vapautta valita eri vaihtoehtojen välillä. Mutta jos tietoa (valoa) on paljon ja vapautta valita käytetään väärin, niin silloin vastuu on suurempi ja sen perusteella voidaan vaatia vapauttaan väärin käyttänyt tilille teoistaan.... eikö vain?

• Edellisessä esimerkissäni se pikkupullukka on täysissä järjen voimissa, vaikkakin vain peruskoulun käynyt. Sehän hänen elämäänsä aika paljon sotkee, kun näkee ympärillään niin valtavan kontrastin itseensä ja ymmärtää sen täysin.

• Katsotaanpataas
        sdaguy1 kirjoitti:

---Voisikohan pullukka jollakin konstilla tulla uskoon? Mitähän teologit tällaiseen ääriesimerkkiin sanoisivat?---

Olipas hyvä esimerkki.

Ajattelet siis, että ne komeat ja kauniit ihmiset ottaisivat tämän ruman pullukan leikkeihinsä palvomaan mielikuvitusukkoaan?

Niihin leikkeihin pullukasi ei pääsisi.

Oletetaan siis, että hän sitten löytää rumia pullukoita ja menee heidän leikkeihin palvomaan ja ylistämään sinunkin palvomaa mielikuvitushahmoa.

Miten käy?

Tuleeko hänestä komea, hyvin koulutettu ja omistaako hän kohta Audin?

Ei suinkaan. Hän on yhä ruma, huonosti koulutettu pullukka, joka vain menettää loputkin rahansa tuon satuhahmon palvontaleikeissä.

Jos hän haluaa menestyä, hänen on tehtävä työtä itse, eli hankittava koulutus, hyvä ammatti jne.

Jos hän haluaa komistua, hänen on tehtävä työtä, siinä ei mitkään satuhahmot auta, vaan hänen pitää kuntoilla, katsoa mitä suuhunsa laittaa jne. Jos ei muu auta, hänen pitää turvautua ihmisen apuun, eli kirurgin veitseen.

Hänen pitää alkaa oman elämänsä herraksi, eli tehtävä ankarasti työtä menestyäkseen.

Siksi lahkoissa ja uskontojen parissa puuhastelee tänä päivänä niitä rumia pullukoita, jotka odottavat jonkin mielikuvitususkon parantavan elämäänsä, eivätkä he itse kykene ottamaan vastuuta elämästään. Uskonnot ovat kyvyttömiä varten.

• Juutinraumaa
        Katsotaanpataas kirjoitti:

---Voisikohan pullukka jollakin konstilla tulla uskoon? Mitähän teologit tällaiseen ääriesimerkkiin sanoisivat?---

Olipas hyvä esimerkki.

Ajattelet siis, että ne komeat ja kauniit ihmiset ottaisivat tämän ruman pullukan leikkeihinsä palvomaan mielikuvitusukkoaan?

Niihin leikkeihin pullukasi ei pääsisi.

Oletetaan siis, että hän sitten löytää rumia pullukoita ja menee heidän leikkeihin palvomaan ja ylistämään sinunkin palvomaa mielikuvitushahmoa.

Miten käy?

Tuleeko hänestä komea, hyvin koulutettu ja omistaako hän kohta Audin?

Ei suinkaan. Hän on yhä ruma, huonosti koulutettu pullukka, joka vain menettää loputkin rahansa tuon satuhahmon palvontaleikeissä.

Jos hän haluaa menestyä, hänen on tehtävä työtä itse, eli hankittava koulutus, hyvä ammatti jne.

Jos hän haluaa komistua, hänen on tehtävä työtä, siinä ei mitkään satuhahmot auta, vaan hänen pitää kuntoilla, katsoa mitä suuhunsa laittaa jne. Jos ei muu auta, hänen pitää turvautua ihmisen apuun, eli kirurgin veitseen.

Hänen pitää alkaa oman elämänsä herraksi, eli tehtävä ankarasti työtä menestyäkseen.

Siksi lahkoissa ja uskontojen parissa puuhastelee tänä päivänä niitä rumia pullukoita, jotka odottavat jonkin mielikuvitususkon parantavan elämäänsä, eivätkä he itse kykene ottamaan vastuuta elämästään. Uskonnot ovat kyvyttömiä varten.

Tuli ensimmäiseksi tuossa lopussa mainitsemistasi uskontojen parissa puuhastelevista Anne Pohtamo.
        Ai niin.. just meinasin panna viestin liikkeelle, mut miehistä vaikka Hesen perustaja.

• Näin.se.on

Kukaan ei ole itse voinut päättää syntymästään, siksi kuolema on myös yhtä yhdentekevää.
      Kaikki on sattumaa, niinkuin on havaittavissa asioiden tapahtumisesta ympärillämme.
      Millään ei tarvitsekaan olla mitään tarkoitusta. On siis täysin turhaa ja merkityksetöntä pohtia elämää tai kuolemaa.

Jotkut sairaat ihmiset yrittävät keksiä kaikelle selityksiä ja uskovaiset ihmispoloiset ovat siitä sairaammasta päästä, koska antavat kusettaa itseään.

• Jobinpostia

Nämä Raamatun paikat ovat satuja. 5Moos.8:4 29:5 Neh.9:21 5Moos 28:68 Job.9:7 Job.37:6

• Deity-unknown

5.Mooseksen kirja:
        8:4 Sinun vaatteesi eivät kuluneet yltäsi, eivätkä sinun jalkasi ajettuneet näinä neljänäkymmenenä vuotena.

29:5 Ja minä kuljetin teitä erämaassa neljäkymmentä vuotta: teidän vaatteenne eivät kuluneet yltänne, eivätkä kenkäsi kuluneet jalassasi.

28:68 Ja Herra vie sinut laivoilla takaisin Egyptiin samaa tietä, josta minä sanoin sinulle: 'Et ole sitä enää näkevä.' Ja siellä teitä kaupitaan vihollisillenne orjiksi ja orjattariksi, mutta ostajaa ei ole."

Nehemia:
        9:21 Neljäkymmentä vuotta sinä elätit heitä erämaassa, niin ettei heiltä mitään puuttunut, eivät heidän vaatteensa kuluneet, eivätkä heidän jalkansa ajettuneet.

Job:
        9:7 hän kieltää aurinkoa, ja se ei nouse, ja hän lukitsee tähdet sinetillään;

37:6 Sillä hän sanoo lumelle: 'Putoa maahan', samoin sadekuurolle, rankkasateittensa ryöpylle.

Tarua mitä ilmeisimmin, mutta minkäs teet, kun "seurakunta" opettaa ja sanoo, että nämä kohdat ovat historiallisesti tosia ja siihen on pakko uskoa, jos mielii olla oikea tosi kristitty ja pelastua... kuka ylipäätään tahtoo nykyään enää elää ikuisesti ja luulee muuttuvansa silmänräpäyksessä olennoksi, joka ei enää syntiä tee eikä edes halua sitä tehdä...?

• Tarkkaväännös

Joh.14:16 Biblia (1776) Ja minä rukoilen Isää, ja hän antaa teille toisen Lohduttajan, että hän teidän kansanne olis ijankaikkisesti. Kirjoitetaan: olisi, iankaikkisesti.

• Mutta eikö auringon pysäyttäminen ja muut sellaiset ihmeet ole Jumalalle pikkujuttuja maailmankaikkeuden luomisen rinnalla? En ole aivan selvillä, mitä Jumala Sanan mukaan loi 6 1 vrk:ssa, aurinkokunnan vai Linnunradan vai maailmankaikkeuden, mutta uskon hänen tehneen sen 168 tunnissa.

Jeesuksen vertaukset ovat kuvakieltä, niitä ei pidä ottaa tosielämänä.

Myös apokalyptiikka käyttää kuvakieltä (Ilmestyskirjan Babylon ja Jerusalem eivät ole Lähi-Idässä), ja Jeesus käyttää vertaustensa ulkopuolellakin kuvakieltä, joka ei paksukalloisille opetuslapsille useinkaan avautunut, he tulkitsivat sen kirjaimellisesti (32. Mutta hän sanoi heille: "Minulla on ruokaa, josta te ette tiedä." 33. Opetuslapset kummastelivat keskenään: "Onko joku tuonut hänelle syötävää?", Joh. 4)

• "Mutta eikö auringon pysäyttäminen ja muut sellaiset ihmeet ole Jumalalle pikkujuttuja maailmankaikkeuden luomisen rinnalla?"

Kyllä, ne ovat pikkujuttuja. Mitä siitä muuten seuraisi, jos maapallon pyörimisliikettä muutettaisiin niin paljon, että aurinkokello siirtyisi 10 astetta taaksepäin? Tai että pyöriminen pysäytettäisiin "päiväkauden" ajaksi? En tiedä. Tietääkö joku?

• TaikauskoaVain
        Deity-unknown kirjoitti:

"Mutta eikö auringon pysäyttäminen ja muut sellaiset ihmeet ole Jumalalle pikkujuttuja maailmankaikkeuden luomisen rinnalla?"

Kyllä, ne ovat pikkujuttuja. Mitä siitä muuten seuraisi, jos maapallon pyörimisliikettä muutettaisiin niin paljon, että aurinkokello siirtyisi 10 astetta taaksepäin? Tai että pyöriminen pysäytettäisiin "päiväkauden" ajaksi? En tiedä. Tietääkö joku?

Jos nuo hölmöt sadut olisivat totta niin elämä olisi loppunut planeetaltamme tuolloin. Mutta nuo raamatun kirjoittaneet taikauskoiset tolvanat eivät olleet perillä fysiikasta, eivätkä mistään muustakaan vaan olivat taikauskoisia hölmöjä.

Jos maapallo olisi äkisti pysähtynyt jonkin taikatemppuilevan jumalan tahdosta niin mikään tällä planeetalla ei olisi sitä pysäystä elävänä selvittänyt. Ehkä torakat, ei muut. Mutta koska täällä on muutakin elämää kuin torakat, niin kyseessä on taikauskoinen sepitelmä.

• TaikauskoaVain kirjoitti:

Jos nuo hölmöt sadut olisivat totta niin elämä olisi loppunut planeetaltamme tuolloin. Mutta nuo raamatun kirjoittaneet taikauskoiset tolvanat eivät olleet perillä fysiikasta, eivätkä mistään muustakaan vaan olivat taikauskoisia hölmöjä.

Jos maapallo olisi äkisti pysähtynyt jonkin taikatemppuilevan jumalan tahdosta niin mikään tällä planeetalla ei olisi sitä pysäystä elävänä selvittänyt. Ehkä torakat, ei muut. Mutta koska täällä on muutakin elämää kuin torakat, niin kyseessä on taikauskoinen sepitelmä.

Joo, mut ota huomioon, että kaikki materia tottelee Jumalaa, ja myös fysiikan lait, jotka hän voi halutessaan milloin vain muuttaa tai kumota väliaikaisesti tai pysyvämmin. Joten äkkipysäys ei olisi Jumalalle ongelma.

• SatujaUskot
        sdaguy kirjoitti:

Joo, mut ota huomioon, että kaikki materia tottelee Jumalaa, ja myös fysiikan lait, jotka hän voi halutessaan milloin vain muuttaa tai kumota väliaikaisesti tai pysyvämmin. Joten äkkipysäys ei olisi Jumalalle ongelma.

Höpönlöpö. Tuo on niin lapsellisen typerä selitys että ilmankos olet joutunut tuon taikauskoisen lahkon huijaamaksi.

Miksi sen taikovan taivasukkelin piti sadussa pysäyttää maapallo? Miksi se ei maagisilla taikavoimillaan auttanut niitä typeryksiä suoraan?

Koska kyseessä on typerä, taikauskoinen satu. Surullista on, että 2000-luvulla löytyy niin typeriä aikuisia että he uskovat satuja totena. No heitä varten on amerikkalaiset lahkot, joten ne typerykset rahoittavat lahkojen pappien mukavaa elämää.

• SatujaUskot kirjoitti:

Höpönlöpö. Tuo on niin lapsellisen typerä selitys että ilmankos olet joutunut tuon taikauskoisen lahkon huijaamaksi.

Miksi sen taikovan taivasukkelin piti sadussa pysäyttää maapallo? Miksi se ei maagisilla taikavoimillaan auttanut niitä typeryksiä suoraan?

Koska kyseessä on typerä, taikauskoinen satu. Surullista on, että 2000-luvulla löytyy niin typeriä aikuisia että he uskovat satuja totena. No heitä varten on amerikkalaiset lahkot, joten ne typerykset rahoittavat lahkojen pappien mukavaa elämää.

Miten niin monella kommentoijalla toistuu rahojen syytäminen lahkolle? Onko ev.lut. lahko? Sinun mielestäsi ei varmaan ole, koska kirkollisvero on vain 1,5 %, joten ahneet seurakuntalaiset voivat arvella taivasasioittensa olevan hyvällä tolalla, kun on kirkollisvero maksettu. Ev.lut. pappi muuten saa parempaa palkkaa kuin SDA-pappi. Ja SDA-papiksi opiskelu on paljon kalliimpaa kuin Suomen ilmaisissa yliopistoissa.

Jumala on kaikkivaltias, sen jopa ev.lut. lahko myöntää. Mutta eikö häneltä sitten kuitenkaan perusfysiikan hallitsemiseen riitä kaikkivaltius?

• SatujaOvat
        sdaguy kirjoitti:

Miten niin monella kommentoijalla toistuu rahojen syytäminen lahkolle? Onko ev.lut. lahko? Sinun mielestäsi ei varmaan ole, koska kirkollisvero on vain 1,5 %, joten ahneet seurakuntalaiset voivat arvella taivasasioittensa olevan hyvällä tolalla, kun on kirkollisvero maksettu. Ev.lut. pappi muuten saa parempaa palkkaa kuin SDA-pappi. Ja SDA-papiksi opiskelu on paljon kalliimpaa kuin Suomen ilmaisissa yliopistoissa.

Jumala on kaikkivaltias, sen jopa ev.lut. lahko myöntää. Mutta eikö häneltä sitten kuitenkaan perusfysiikan hallitsemiseen riitä kaikkivaltius?

Sinun taikauskoinen lahkosi pyörittää miljardibisnestä. Missä se näkyy Suomessa? Ei missään koska rahat menee jenkkeihin lipeville liikemiehille jotka lahkoasi pyörittävät.

Maapallon pysäyttäminen satusi taikaukon maagisilla taikavoimilla näkyisi tänäkin päivänä kaikkialla maapallolla. Edes yhtä merkkiä ei ole missään. Kummallista. Taikaukko teki maagisen taikatempun ja sen jälkeen piilotti kaikki jäljet maagisesta taikatempusta. Häpesikö hän temppuaan? Todennäköisesti. Tai sitten kyseessä on taikauskoinen satu.

Helvetin uskottavia satuja ja vaaditaan ihan oikea typerys että nuo sadut totena uppoavat. No ne samat typerykset tuuppaavat rahansa jenkkeihin lipeville liikemihille niin ei kai heiltä paljoa voi odottaa.

• sdaguy1
        SatujaOvat kirjoitti:

Sinun taikauskoinen lahkosi pyörittää miljardibisnestä. Missä se näkyy Suomessa? Ei missään koska rahat menee jenkkeihin lipeville liikemiehille jotka lahkoasi pyörittävät.

Maapallon pysäyttäminen satusi taikaukon maagisilla taikavoimilla näkyisi tänäkin päivänä kaikkialla maapallolla. Edes yhtä merkkiä ei ole missään. Kummallista. Taikaukko teki maagisen taikatempun ja sen jälkeen piilotti kaikki jäljet maagisesta taikatempusta. Häpesikö hän temppuaan? Todennäköisesti. Tai sitten kyseessä on taikauskoinen satu.

Helvetin uskottavia satuja ja vaaditaan ihan oikea typerys että nuo sadut totena uppoavat. No ne samat typerykset tuuppaavat rahansa jenkkeihin lipeville liikemihille niin ei kai heiltä paljoa voi odottaa.

Älä viitsi toistaa tuota hölmöä rahaväitettäsi! Sulla ei ole siitä mitään todisteita. Olet aika wanhan koulun tiedeuskovainen. Ehkä olet kansa- tai peruskoulun käynyt etkä tiedä fysiikasta etkä teologiasta yhtään mitään. On muuten olemassa paljon sinua lukeneempia uskovaisia fyysikoita tässäkin minun lahkossani. Et ymmärrä myöskään "ihmeen" käsitettä. Jumalan työnkuvaan on pelastushistorian aikana silloin tällöin kuuluneet ihmeet, jolloin hänen säätämänsä luonnonlait ovat väliaikaisesti rikkoutuneet. Mutta ei Jumala ateistilahkolaisille ole siitä taivaalle jättänyt mitään pysyvää todistetta.

Lue vähän enemmän oikeaa tiedettä ja Raamattua ja jätä nuo lapselliset heitot vähemmälle. Mikä sulla on niissä tarkoituksena? Ärsyttääkö? Oletko luopioadventisti ja nyt omatunto polttelee ja pitäisi sitä hölmöillä kirjoituksilla rauhoitella?

• satujaovat
        sdaguy1 kirjoitti:

Älä viitsi toistaa tuota hölmöä rahaväitettäsi! Sulla ei ole siitä mitään todisteita. Olet aika wanhan koulun tiedeuskovainen. Ehkä olet kansa- tai peruskoulun käynyt etkä tiedä fysiikasta etkä teologiasta yhtään mitään. On muuten olemassa paljon sinua lukeneempia uskovaisia fyysikoita tässäkin minun lahkossani. Et ymmärrä myöskään "ihmeen" käsitettä. Jumalan työnkuvaan on pelastushistorian aikana silloin tällöin kuuluneet ihmeet, jolloin hänen säätämänsä luonnonlait ovat väliaikaisesti rikkoutuneet. Mutta ei Jumala ateistilahkolaisille ole siitä taivaalle jättänyt mitään pysyvää todistetta.

Lue vähän enemmän oikeaa tiedettä ja Raamattua ja jätä nuo lapselliset heitot vähemmälle. Mikä sulla on niissä tarkoituksena? Ärsyttääkö? Oletko luopioadventisti ja nyt omatunto polttelee ja pitäisi sitä hölmöillä kirjoituksilla rauhoitella?

kyllä sen verran tiedän fysiikasta että kun maapallon pyörimisliike pysähtyy niin siitä ei mikään selviä hengissä, olipa sadussa miten mahtava taikatemppuileva jumala tahansa.

Maapinnan pyörimisliike on nopeinta päiväntasaajalla. Siellä maanpinnalla kehänopeus Maan akselin suhteen on runsaat 1 650 km/h eli 463 m/s. Pistetään sinut lentokoneeseen joka liikkuu 1650 km/h ja se pannaan pysähtymään metrin matkalla. Saat rukoilla apua selviämiaeen miltä tahansa jumalalta, vaikka kaikilta. Miten luulet käyvän? Tuleeko maaginen taikaukkosi apuun.

siinä sinulle fysiikkaa, mutta et sinä tuosta osaa johtopäätöksiä tehdä, koska olet uskovainen. Uskot satuja totena.

• sdaguy1
        satujaovat kirjoitti:

kyllä sen verran tiedän fysiikasta että kun maapallon pyörimisliike pysähtyy niin siitä ei mikään selviä hengissä, olipa sadussa miten mahtava taikatemppuileva jumala tahansa.

Maapinnan pyörimisliike on nopeinta päiväntasaajalla. Siellä maanpinnalla kehänopeus Maan akselin suhteen on runsaat 1 650 km/h eli 463 m/s. Pistetään sinut lentokoneeseen joka liikkuu 1650 km/h ja se pannaan pysähtymään metrin matkalla. Saat rukoilla apua selviämiaeen miltä tahansa jumalalta, vaikka kaikilta. Miten luulet käyvän? Tuleeko maaginen taikaukkosi apuun.

siinä sinulle fysiikkaa, mutta et sinä tuosta osaa johtopäätöksiä tehdä, koska olet uskovainen. Uskot satuja totena.

Nuo on peruskoulufysiikkaa, jossa yksinkertaistetaan reilusti. Coriolisvoimia ei oteta huomioon. Hyvä, että muistat peruskoulusta jotakin!

• SinunVuorosi

No kuules opiskellut valopää, adventtikirkon tulevaisuuden toivo.

Selitäpä nyt meille tyhmille että miten coriolisvoima muuttaa tilannetta?

Ja tietenkin se taivaallinen mielikuvitusystäväsi joka sanoo tiukassa paikassa zimzalabim. Sillähän sinä sen lopulta itsellesi valehtelet. Zimzalabimillä.

• SatujaVain
        sdaguy1 kirjoitti:

Nuo on peruskoulufysiikkaa, jossa yksinkertaistetaan reilusti. Coriolisvoimia ei oteta huomioon. Hyvä, että muistat peruskoulusta jotakin!

Siinäpä amerillalaisen lahkon huumaamalle vähän faktoja.

http://tieku.fi/maailmankaikkeus/aurinkokunta/maa/maan-pyorimisliike-estaa-katastrofeja

Tiede-lehden keskutelussa "pysäyttikö hihhuli maapallon" asiaa käsiteltiin laajemminkin. Jos maapallo olisi todellakin pysähtynyt kuin seinään ammoin, niin se energia olisi sulattanut maapallon pinnan laavaksi noin tuhannen kilometrin syvyyteen asti ym.

https://www.tiede.fi/keskustelu/25412/ketju/pysayttiko_hihhuli_auringon

Raamatun sadut on moneen kertaan käsitelty siellä sun täällä eikä niiden vatvominen enää juuri ketään kiinnosta. Paitsi niitä amerikkalaisten liikemiesten sokaisemia pölvästejä parissa hassussa lahkossa.

• sdaguy1
        SatujaVain kirjoitti:

http://tieku.fi/maailmankaikkeus/aurinkokunta/maa/maan-pyorimisliike-estaa-katastrofeja

Tiede-lehden keskutelussa "pysäyttikö hihhuli maapallon" asiaa käsiteltiin laajemminkin. Jos maapallo olisi todellakin pysähtynyt kuin seinään ammoin, niin se energia olisi sulattanut maapallon pinnan laavaksi noin tuhannen kilometrin syvyyteen asti ym.

Raamatun sadut on moneen kertaan käsitelty siellä sun täällä eikä niiden vatvominen enää juuri ketään kiinnosta. Paitsi niitä amerikkalaisten liikemiesten sokaisemia pölvästejä parissa hassussa lahkossa.

Tiede-lehti ei ota huomioon ihmeiden mahdollisuutta.

• Ihmeetkuuluusatuihin
        sdaguy1 kirjoitti:

Tiede-lehti ei ota huomioon ihmeiden mahdollisuutta.

Ei niin koska niistä ei ole todisteita.

Tuolla hokemalla jokainen jumala on totta. Jokainen satu on totta. Jokainen tonttu on totta.

Mutta sinulle ja kaltaisillesi on hyvä sijoituspaikka: jokin amerikkalainen huuhaalahko, jossa saatte rahoittaa lipevien ja valehtelevien liikemiesten elämää.

• sdaguy1
        SatujaVain kirjoitti:

Kummallinen väite on tuo, että lähettäisin rahaa lipevien amerikkalaisten liikemiesten taskuun. Enpä tiedä, mistä olet sen päähäsi saanut.

USA:n Adventtikirkko rahoittaa lähetystyötä enemmän kuin minkään muun maan Adventtikirkko, tosin en tiedä sda-kirkon hallinnosta, että meneekö ne eri osastojen tai muiden hallinnollisten yksiköiden rajat maiden rajojen mukaan.

• HölmöOlet
        sdaguy1 kirjoitti:

Kummallinen väite on tuo, että lähettäisin rahaa lipevien amerikkalaisten liikemiesten taskuun. Enpä tiedä, mistä olet sen päähäsi saanut.

USA:n Adventtikirkko rahoittaa lähetystyötä enemmän kuin minkään muun maan Adventtikirkko, tosin en tiedä sda-kirkon hallinnosta, että meneekö ne eri osastojen tai muiden hallinnollisten yksiköiden rajat maiden rajojen mukaan.

Sitähän sinä teet. Uhraat kymmenyksen palkastasi amerikkalaisille liikemiehille. Adventtikirkko on miljardibisnestä. Sinä hölmö annat heille rahasi ja he upottavat päähäsi valheita että jokin jumala olisi sinusta kiinnostunut. Typeriä satuja, joilla ei ole pienintäkään mahdollisuutta olla totta vuonna 2018.

• Tämä-on-faktaa

"Mitä kaikkea pidät totena Raamatussa?"

Raamatussa ei ole mitään tosiasioihin viittaavaakaan.
      Raamattu on kannesta kanteen taikauskoisten ja sivistymättömien ihmisten satuja/tarinoita, joilla tarinoilla ei todellisuuden kanssa ole mitään tekemistä.
      Raamattu kuuluu samaan kastiin Kalevala-eepoksen kanssa.

• Ateistit usein morkkaavat Raamattua epätieteellisyydestä väittäen mm., että Raamattu opettaa maan olevan litteä.

Tästä asiasta Jobin kirjassa kylläkin saa aivan toisenlaisen mielikuvan:

7. Pohjoisen hän kaarruttaa autiuden ylle, ripustaa maan tyhjyyden päälle.
        8. Hän sitoo vedet pilviinsä, eivätkä pilvet halkea niiden alla. Job 26:7-8.

Pohjoinen "kaartuu autiuden ylle".
        Jos jotain "ripustetaan tyhjyyden päälle", niin eikö siitäkin ennemmin tule mieleen pallo kuin pannukakku?

• voitaivas
        sdaguy kirjoitti:

Ateistit usein morkkaavat Raamattua epätieteellisyydestä väittäen mm., että Raamattu opettaa maan olevan litteä.

Tästä asiasta Jobin kirjassa kylläkin saa aivan toisenlaisen mielikuvan:

7. Pohjoisen hän kaarruttaa autiuden ylle, ripustaa maan tyhjyyden päälle.
        8. Hän sitoo vedet pilviinsä, eivätkä pilvet halkea niiden alla. Job 26:7-8.

Pohjoinen "kaartuu autiuden ylle".
        Jos jotain "ripustetaan tyhjyyden päälle", niin eikö siitäkin ennemmin tule mieleen pallo kuin pannukakku?

---8. Hän sitoo vedet pilviinsä, eivätkä pilvet halkea niiden alla.---

SIis tämä taivaallinen taikaukko sitoo vedet pilviin?

Tuohan on hölynpölyä. Pilvet ovat vettä, ei siinä ole pilveä, johon vesi on sidottu, vaan pilvet itsessään ovat ilmavirtausten kannattamana leijuvaa aerosolia, joka koostuu jääkiteistä tai vesipisaroista. Kun pisarat ja kiteet kasvavat riittävän painaviksi, ne putoavat alas sateena.

Taas hyvä esimerkki raamatun takapajuisuudesta ja takauskoisuudesta. Jokin taikaukko sitoo veden pilviin kiinni, vaikka pilvet ovat vettä.

• sdaguy1
        voitaivas kirjoitti:

---8. Hän sitoo vedet pilviinsä, eivätkä pilvet halkea niiden alla.---

SIis tämä taivaallinen taikaukko sitoo vedet pilviin?

Tuohan on hölynpölyä. Pilvet ovat vettä, ei siinä ole pilveä, johon vesi on sidottu, vaan pilvet itsessään ovat ilmavirtausten kannattamana leijuvaa aerosolia, joka koostuu jääkiteistä tai vesipisaroista. Kun pisarat ja kiteet kasvavat riittävän painaviksi, ne putoavat alas sateena.

Taas hyvä esimerkki raamatun takapajuisuudesta ja takauskoisuudesta. Jokin taikaukko sitoo veden pilviin kiinni, vaikka pilvet ovat vettä.

Et ymmärrä, että hebreassa käytetään paljon kielikuvia.

• HöpsisVaan
        sdaguy1 kirjoitti:

Et ymmärrä, että hebreassa käytetään paljon kielikuvia.

Ei tuossa mitään kielikuvia tarvita. Taikaukkosi olisi voinut kirjoittaa omin pikku kätösin sinne satukirjaan, että pilvet ovat ilmavirtausten kannattamana leijuvaa aerosolia, joka koostuu jääkiteistä tai vesipisaroista. Kun pisarat ja kiteet kasvavat riittävän painaviksi, ne putoavat alas sateena. Oisivat ne kamelin kakkaa taputtelevat taikauskoiset pösilötkin tuolloin jotain oppineet.

Ja raamatussa olisi ollut edes yksi kohta, joka ei olisi hölynpölyä.

• Hei_

Raamatun kaikki kertomukset on ymmärrettävä "kirjaimellisesti," mutta ne pitää ymmärtää totuuden mukaisesti ja oikein.
      Raamattu paljolti itse selittää itseään, eli jostakin muualta kohtaa Raamatussa löytyy asiakokonaisuuteen vahvistusta ja samankaltaisuutta.
      Kuitenkin kannattaa aloittaa oikeasta päästä. Raamattu on niin iso kirja, ettei Raamattua kukaan ehdi elämänsä aikana hyvin selittää kokonaan.

>>> Tiedustele, ja hanki kirjallisuudesta vastauksia. Kysymykset avautuvat vähitellen järjestyksessä. Aloita helpoimmasta päästä. Käytännössä tahtoo olla niin että ihmisen on uskonsa vilpittömyydessä olla mukana ylittämässä kynnyksiä. Rappuset kerrallaan vaikeampi asia avautuu aikanaan, kun aika on kypsä asian ymmärtämiselle.

Raamatun asioissa tutuistakin näkökulmista löytyy uusia näkökulmia jokaiselle koko elämän ajan. Ei pidä kompastua liian vaikeisiin kysymyksiin, vaan voi lykkää vaikeimpia asioita tuonnemmaksi. Tieto muuttuu ja kasvaa ajassa uskon ja tiedon mukaan. Mielipide muuttuu. Jokaisen ihmisen ei tarvitse olla Raamatun tutkija niin että pitäisi olla "kaikentietäväinen" joka asiassa. Usein tarvitaan isojenkin kokonaisuuksien ymmärtämistä ensin "pohjatiedoksi." Ajallaan kaikki selviää vilpittömälle tutkijalle. Jumala ei vaadi ihmiseltä vaikeiden teologioiden ymmärtämistä.

-Kriittinen saa olla ja kriittinen pitääkin olla. Skeptikolle ei Raamatusta jää kuitenkaan kansiakaan käteen.
      -Vakaa päätös vilpittömään uskoon on eduksi. Pyhän Hengen apu on tarpeellista että Raamatun kaikki kysymykset voisivat avautua. Jumalan oma Henki on vilpittömän tukena.
      -Alkukielen merkitys, ja oman aikansa tapahtumakulttuurin ymmärtäminen asiayhteydessä kysymyksissä usein auttaa. Alkukielen termin asiayhteydet voi joskus joutua tutkimaan koko Raamatun osalta, että yhden sanan merkitys voisi selvitä.
      - Asiayhteyden selvittäminen; Raamatun osaa tai jaetta pitää lukea edestä ja takaakin, ymmärtääkseen mihin asiayhteyteen asia kuuluu. Lisäksi on huomioitava mitä koko Raamattu samasta asiasta sanoo.

Itse aikoinaan päätin selvittää itselleni koko Raamatun. Selvitin Raamatun jokaisen jakeen yksi kerrallaan itselleni. Hankin niitä vastauksia kirjallisuudesta, ja en antanut periksi ennen kuin itse osasin selittää asian.

Hengellistä kirjallisuutta kertyi yksitoista metriä hyllykkööni. Niissä on kuitenkin vain muutama sellainen arvokas - sellaisessa merkityksessä arvokas, että voi käyttää nk. hakuteoksia.
      Teologeja on jokainen teologian maisteri Suomessa, mutta hengellisiä huipputeologeja -ne ovat jo harvemmassa. Muutamalta sellaiselta sain paljon tietoa.

Täällä on paljon lässynlässyn- mutta kriittisenä voi joskus löytää vastauksiakin -etsivä vilpitön joka haluaa todella selvittää Raamatun kysymyksiä.
      Skeptikoille ei jää Raamatusta kansiakaan käteen, mutta kriittinen saa olla.
      Ihmisen pitääkin itse sisäistää, mutta ymmärtää ettei anna itsensä kaatua, jos yrittää alkuun tutkia liian vaikeita kysymyksiä. Askel kerrallaan. Itse lykkäsin aina kaiken mitä en ymmärtänyt tuonnemmaksi, ja kaikki valkeni aikanaan järjestylksessä, kun aika oli kypsä.

• Jobinpostia

Toinen Raamatun paikka, kumoaa toisen. Matt.13:3 Ja hän puhui heille paljon vertauksilla......Matt.13:34 "ja ilman vertausta hän ei puhunut heille mitään." Mark.4:34 Ja ilman vertausta hän ei puhunut heille. Mutta opetuslapsillensa hän selitti kaikki, kun he olivat yksikseen. Mitä mahtoi selittää?

• Raamatun profetia on taivaallista Jumalan omaa sanomaa aina suuremmalle ihmisjoukolle.

Tietysti kaikilla Jumalan Hengen lahjojen haltijoillakin on ollut omiakin sanoja.

Kuitenkin asiayhteydessä on ollut kyse siitä että Jeesus on omille oppilailleen selittänyt tarkemmin, taivutellut rautalangoista.

Akatemia on ollut 400-500 eKr, -ja opetusmetodi oli vertauksilla opettaminen.

Sokrates oli opettaja joka dialogeissa oppilaansa kanssa antoi sellaisia sanoja vertauksin, että oppilas lopulta itse antoi vastauksen. Platon ja Aristotele olivat kuuluisia Sokraten oppilaita.
        Vertauksilla opetettiin.

Vertauksilla opettaminen oli sen ajan opetusmetodi. Jeesus oli tietysti vertauksilla opetuksen mestariopettaja.

Jeesus siis selitti omille oppilailleen tarkemmin vertauksiaan. Näin ajattelen minä asiayhteydessä.

• vaaittu.ja.punnittu

Kun vaakakuppiin laittaa Sanat ja hyppää toiseen vaakakuppiin, että voisi selvittää itse sen, että kaikki tieto olisi hallinnassa. Onnistuisikohan se?

Jos uskonsa perustaa oman selvityksen varaan, voi löytää voimastaan vain kykenemättömyyden ja sitäkautta epäuskon.
      Vilpitön pohdinta kylläkin on hyvä.

Niin, voihan siihen toiseen vaakakuppiin antaa Herran laittaa sittenkin Pyhän Henkensä, joka tutkii Jumalan kaiken salaisuudetkin, niin silloin tapahtuu. Niin on monelle tapahtunut ja Joonaan merkkikin selventyy.

Nykyään, kun keinotekoisesti ihminen alkaa kasvattaa "lihaa", miettien siinä avainta Adamin kylkiluu- puheongelmaan, on huomattava, että se on kirjoitettuna kaikkeen aikaan.
      Nyt, kun jotain ymmärrämme DNA.sta. Tämä kylkiluu asia selviää aika lailla.
      Eva- liha, minun lihastani ja luu, minun luistani. Eli ollaan yhtä, no - pientä kromosimuutosta lukuunottamatta. DNA- kyllä passaa.
      Mutta, olisiko aikaisemmat sukupolvet ymmärtäneet, jos kirjoitukset olisi pykänneet DNA.sta kertomuksen.
      Kuinka moni aikainsaatossa olisi ollut h-moilasena?
      Eli tässä sitä ollaan.

Silti kaikki tietomme on tänäänkin vajavaista, ja vasta täydellisyydessä avautuu lopullinen totuus.
      Tuskin selitys-porfessuuria annetaan kenellekään, siinä aletaan olla silloin "Hyvän ja Pahantiedonpuun hedelmissä.
      Miksi näin - hedelmissä?
      Koska ymmärrykseni mukaan ihmisen käsissä on silloin oma ongelma, pyritään jumalina selittämään asioita.
      - Jumalan hallintavallassa asia on taas järjestyksessä.

Meillä on Elämänpuun hedelmä "Luojamme= Jeesus" tuomassa Elämän ja se riittää vaakakupin oikeisiin mittoihin, sen mukaan, kuin rakkauden mitoissa elämässämme tarvitaan elettäväksi.

Henkilökohtaisesti en ota kannettavaksi sellaista reppua, että pitäisi alkaa vuolla evästä kullekin hänen tarpeisiinsa.
      On vain määrättymäärä leivänkannikoita ja muutama kala, se riittäköön kohdaltani.
      Ja jos sen Herra siunaa, menköön jakoon.
      Mutta, jos alan paistelemaan kalani kaikennäköisissä rasvoissa ravinnoksi, se voi muuttua epäterveelliseksi.
      Olkoon se näin vertauksinkin asiasta puhelua.

Toivottavasti aloittaja antaa Hengen vaikuttaa Voimana tahtomisen ja tekemisen.
      Voi olla, että Jumala jehovantodistajilla jättää kirjaimen hengeksi ja pojaksi.
      Itse kumarrun Hengen ja Pojan edessä, koska juuri Henki kirkastaa Pojan ja Poika Isän, eli Herra on siinä YKSI.

• Kirjakääröt

Matt.5:28 Biblia (1776) Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo vaimon päälle himoitaksensa häntä, hän teki jo huorin hänen kanssansa sydämessänsä.

• vaimojen.suoja

2Mo 20:17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa

Rom 7:7 Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse".

• vaaittu.ja.punnittu2

Toisaalta, kun ja jos "hengenheimolaisuus" - uskoviin ei ota tulta, niin vaellus henkilökohtaisesti Isän edessä, rukouskammiosta arkeen, ja sapattiin rakkaudessa Kristukseen, tuokoon Hengessä sen hedelmän, että nimi on Elämänkirjassa, eli siinä kirjassa, mikä Sanan mukaan on kirjoitettuna taivaissa.
      Muotouskonnollisuus on hapattanut eräänkin taikinan tässä ajassa, ja siksi jos ajetaan ulos synägookasta, tavallaan vapauttaa tehtäväkentästä siinä yhteisössä, missä on toiminut.
      Näin kävi kirjoittajalle helluntaissa. Ei ole puheoikeutta. Siksi en mene, koska he eivät halua sitä kirjoituksia, mistä olen puhunut, mutta eivät vääräksikään ole sitä sanoneet.
      He saavat vapauden keskenään elää, puhua ja toimia. He eivät ole minulle tilivelvollisia.
      Olen siksi vapaa. Olen toisaalta vapaa - jos jonkun rinnalla käyn kahveella torstaipiirissä.
      En irvistelekään heille, tervehdin rakkaudella, sillä evankeliumityö on aivan toisilla harteilla, eli se on Jumalantyö.

Paikkani on rukouskammio. Kuuntelen sitä Sanan puhetta ja Isän sanomaa Pojasta, sijaisesta, uhrista, eli rakkauden syvimmistä olemuksista, johon meidät on luotu tässä ajassa.
      Repussa saattaa olla reikäleivästä palanen, jyrsitään sitä elämäksi.
      Ehkä saatan siitä siivun leikata kaverille. Ja se kala - jonka saan kalastamalla, voi tuoda hätätilanteeseen jopa keisarillekin tarpeeseensa, kunhan keisarikin eläisi pukeutuneena, eikä alastomana kekkuloisi.
      Niin, esitän odotukseen rukouskammion, sekä odotuksen siihen, että Isä saisi puhua ja pukea omansa häitä varten.
      Kirjoitukset pidän siinä totena, että niissä on opit ja ohjeet elämää varten ja elämä on niin arvokas, että Isän lahjoittama, haluan elää Hänen rakkautensa tähden sitä armolahjana iankaikkisesti.
      Eli arvo onkin Isän kättenteot, eivät omani. Arvokkuus ei ole ihmisen, vaan Jumalan, Jumalantyö.

• JeesusTieTotuusElämä

Itse uskon koko Raamattuun,
      Mut oma ymmärrys Raamatun kaikista kohdista voi olla vajaa,
      Mutta kuinka voisin tyhjentävästi ymmärtää Jlasta ihan kaiken, minä luotu ihminen
      Riittää kun luotan ja Herran Henki näyttää ja opettaa, loput sitten ajarajan tuollapuolen.
      Ja monta kohtaa oon saannut elää todeksi ja niistä otetaan voimaa niihin kohtiin milloin on vaikeaa joku kohta

• BlackBerryWay_EiKirj

Koko Raamattu on Totuus.

• Kirjakääröt

Hebr.10:28 Biblia (1776) Jos joku Moseksen lain rikkoo, hänen pitää ilman armoa kuoleman kahden taikka kolmen todistajan kautta.

• kirjoitettu.on

Heb 10:21 ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija",
        Heb 10:22 niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä; pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen; ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin;

Heb 10:25 älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.
        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä, vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!
        Heb 10:30 Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa". Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.

• Kirjakääröt

Jaak.2:13 Biblia (1776) Sillä armotoin tuomio pitää hänen päällensä tuleman, joka ei laupiutta tehnyt; ja laupius kehuu tuomiota vastaan.

• Risti-riita

1Kor.15:4 Biblia (1776) Ja että hän oli haudattu, ja nousi ylös kolmantena päivänä, Raamattuin jälkeen. Mark.10:34 "ja kolmen päivän perästä hän on nouseva ylös."

• Korppii

Job.39:3 Biblia (1776) Kuka valmistaa kaarneelle ruan, kuin hänen poikansa huutavat Jumalaa, ja ei he tietä, eksyksissä, kussa heidän ruokansa on?

• "Mitä kaikkea pidät totena Raamatussa?... Minulla ei ole mitään luotettavaa keinoa tämän asian erottamiseen. "

No ei kai joku nyt ihan tosissaan luule, että jollakin olisi ? Voi voi.

Ei, kenelläkään ei ole luotettavaa keinoa erottaa, onko Raamatun kirjoitukset ihan vaan satua, vai onko niiden takana jokin PH, jolla tosin oli aika silleen ailahteleva muisti, jos PH nyt sitten niitä kirjoituksia inspiroi, sen verran ristiriitoja on PH:lle päässyt lipsahtamaan mukaan. No ihan varmasti ei siis ole mistään yliluonnollisesta olennosta kyse, lähinnä dementiapotilaan tasolla olevasta.

Kun kerran on 100% päivänselvää jokaiselle tervejärkiselle, ettei kyseinen teksti ole minkään jumalolennon kirjailemaa, niin se pitää silloin ottaa sen perusteella mitä se todistettavasti onkin, eli eri ihmiset ovat kirjoittanet mielipiteitään siitä mitä ajattelevat maailmasta ja Jumalasta, ja jokin älypäärykelmä on joskus liki 300 vuotta myöhemmin päättänyt, että nämä ovat sitten NIIN-inspiroituja ja pyhiä kirjoituksia että näistä me poijaat heitellään kristillinen pyhä kirjasto kasaan.

Näin siinä sitten kävi. Totuus ei voittanut.

• sdaguy1

Jos vaivautuisit tutkimaan Raamattua, niin huomaisit jo sen sävystä, että kyseessä ei ole maallisen kirjoittajan teksti. Tai tietysti joku kirjasi asiat paperille tai pergamentille Hengen vaikuttamana.

16. Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
        17. Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".
        18. Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,
        19. sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.
        20. Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
        21. koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
        22. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
        23. ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.
        24. Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
        25. nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
        26. Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
        27. samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
        28. Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.
        29. He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä;
        30. ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,
        31. vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta;
        32. jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

Edellä on hyvä kuvaus tästä lopun ajan itseriittoiseen ja arroganttiin tyhmyyteen ajautuneesta maailmasta. Jumala antaa ymmärtää, että "hänen olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,"
        eli ihmisen pitäisi tämän valtavan maailmankaikkeuden nähdessään olla täynnä kunnioitusta ja kiitosta, mutta pienet akateemisetkin ressukatkin luulevat itseään niin viisaiksi, että ovat pudonneet kaikkein tyhmimpien joukkoon: Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa". Turmiollinen ja iljettävä on heidän väärä menonsa; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on. Ps.53:2. Sillä mikä voisikaan olla tyhmempää kuin mennä näissä pelastusasioissa omaa koppavuuttaan Paholaisen virittämään ansaan ja joutua raukka akateemikko tai nobelisti kadotukseen.

• jumalasionsatua
        sdaguy1 kirjoitti:

Jos vaivautuisit tutkimaan Raamattua, niin huomaisit jo sen sävystä, että kyseessä ei ole maallisen kirjoittajan teksti. Tai tietysti joku kirjasi asiat paperille tai pergamentille Hengen vaikuttamana.

16. Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
        17. Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".
        18. Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,
        19. sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.
        20. Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
        21. koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
        23. ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.
        24. Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
        25. nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
        26. Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
        27. samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
        28. Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.
        29. He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä;
        30. ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,
        32. jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

Edellä on hyvä kuvaus tästä lopun ajan itseriittoiseen ja arroganttiin tyhmyyteen ajautuneesta maailmasta. Jumala antaa ymmärtää, että "hänen olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,"
        eli ihmisen pitäisi tämän valtavan maailmankaikkeuden nähdessään olla täynnä kunnioitusta ja kiitosta, mutta pienet akateemisetkin ressukatkin luulevat itseään niin viisaiksi, että ovat pudonneet kaikkein tyhmimpien joukkoon: Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa". Turmiollinen ja iljettävä on heidän väärä menonsa; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on. Ps.53:2. Sillä mikä voisikaan olla tyhmempää kuin mennä näissä pelastusasioissa omaa koppavuuttaan Paholaisen virittämään ansaan ja joutua raukka akateemikko tai nobelisti kadotukseen.

>> joutua raukka akateemikko tai nobelisti kadotukseen. >>

Tässä on vain sellainen ongelma, että kun sinä sairastut ja menet lääkäriin niin silloin sinä luotat evoluutioteorian tuottamaan tietoon, koska siihen moderni lääketiede tänä päivänä perustuu.

Kun sinä käytät gps:ää löytääksesi vieraassa kaupungissa taikaukkosi palvontapaikan, niin silloin sinä luotat suhteellisuusteoriaan, joka taas selittää mm alkuräjähdyksen.

Ja niin edelleen. Sinun homeiset satusi eivät tee yhtään mitään, mutta se maailma, jonka sinä koetat saduillasi kieltää (Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet), paranrtaa sinun sairautesi, ohjaa sinut oikealle tielle, tekee autostasi turvallisen, tuottaa sinulle yltäkylläisesti ruokaa jne jne jne jne.

• sdaguy1
        jumalasionsatua kirjoitti:

Tässä on vain sellainen ongelma, että kun sinä sairastut ja menet lääkäriin niin silloin sinä luotat evoluutioteorian tuottamaan tietoon, koska siihen moderni lääketiede tänä päivänä perustuu.

Kun sinä käytät gps:ää löytääksesi vieraassa kaupungissa taikaukkosi palvontapaikan, niin silloin sinä luotat suhteellisuusteoriaan, joka taas selittää mm alkuräjähdyksen.

Ja niin edelleen. Sinun homeiset satusi eivät tee yhtään mitään, mutta se maailma, jonka sinä koetat saduillasi kieltää (Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet), paranrtaa sinun sairautesi, ohjaa sinut oikealle tielle, tekee autostasi turvallisen, tuottaa sinulle yltäkylläisesti ruokaa jne jne jne jne.

GPS käyttää mm. kvanttimekaniikkaa, joka on oikeaa tiedettä. Lääketiede ei missään hoidoissa sovella evoluutioteoriaa, joka on tarua.

• ÄäliöOlet
        sdaguy1 kirjoitti:

GPS käyttää mm. kvanttimekaniikkaa, joka on oikeaa tiedettä. Lääketiede ei missään hoidoissa sovella evoluutioteoriaa, joka on tarua.

Höpsis. Lääkiksessä käydään evoluutioteoria kattavasti läpi ja koko moderni lääketiede perustuu moderniin biologiaan, jonka kivijalka on evoluutioteoria. Tämä on fakta, jota ei kumota jonkun amerikkalaiseen lahkoon hurahtaneen idiootin mielipiteellä. Katso lääkiksen opetusohjelma jos et usko, pölvästi.

• sdaguy1
        ÄäliöOlet kirjoitti:

Höpsis. Lääkiksessä käydään evoluutioteoria kattavasti läpi ja koko moderni lääketiede perustuu moderniin biologiaan, jonka kivijalka on evoluutioteoria. Tämä on fakta, jota ei kumota jonkun amerikkalaiseen lahkoon hurahtaneen idiootin mielipiteellä. Katso lääkiksen opetusohjelma jos et usko, pölvästi.

Kyllä minä oon ne tutkinnu. Mut kun se on opetusohjelmassa, niin ei se merkkaa sitä, että sitä missään hoitomuodossa pystyttäisiin soveltamaan.

• egoeimi-eikirj

""Mitä kaikkea pidät totena Raamatussa?... Minulla ei ole mitään luotettavaa keinoa tämän asian erottamiseen. "

Ei, kenelläkään ei ole luotettavaa keinoa erottaa, onko Raamatun kirjoitukset ihan vaan satua, vai onko niiden takana jokin PH, jolla tosin oli aika silleen ailahteleva muisti, jos PH nyt sitten niitä kirjoituksia inspiroi, sen verran ristiriitoja on PH:lle päässyt lipsahtamaan mukaan. No ihan varmasti ei siis ole mistään yliluonnollisesta olennosta kyse, lähinnä dementiapotilaan tasolla olevasta."

Olen sitä mieltä, että puhut ristiriitaisesti. Ensin sanot, että kenelläkään ei ole luotettavaa keinoa... hmmm. mihin?... näytät kuitenkin olevan sitä mieltä, että sinulla on luotettava keino sanoa, että "PH" ei ole Raamatun kirjoitusten takana eikä mistään yliluonnollisesta olennosta ole kyse Raamatun takana. Vertaat sitten oletettua Jumalan henkeä Raamatun kirjoitusten takana dementiapotilaaksi. Onko sinulla siis luotettava tapa erottaa se, onko Raamatutta MITÄÄN Jumalan hengen vaikuttamaa vai onko se kokonaan dementiapotilaan vaikutusta tai satuja, jollaisena näytät sen kertomuksia pitävän?

Miten selität (Jeesuksen) Kristuksen kärsimyksestä, kuolemasta ja kuolleista heräämisestä kertovat profetiat? Kirjoitettiinko ne vasta sen jälkeen, kun asiat olivat tapahtuneet, niin kuin kaikki muutkin aiemmat profetiat? Tässä muutamia Kristusta koskevia profetioita, jotka on yhdistetty Nasaretilaiseen Jeesukseen:

- Jumalan pyhä henki ohjaa häntä. Jes 11:1-10; Apt 10:38
        - Julistaa evankeliumia (hyvää sanomaa) pyhän hengen voitelussa. Jes 61
        - On Mooseksen kaltainen profeetta. 5Mo 18:15-19
        - Saapuu Jerusalemiin ratsastaen aasilla. Sak 9:9
        - Hän on synti- ja vikauhri, jonka kuoleman (elämän uhraamisen) kautta saadaan synnit anteeksi (tullaan sovitetuiksi Jumalan kanssa). Jes 53; Matt 20:28; 26:26-28; Mark 14:22-24
        - Kärsii ja kuolee ristillä, johon hänet on lävistetty. Psa 22 (j.16|17); 69; Sak 12:10
        - Jumala herättää hänet ylös kuolleista (kolmantena päivänä) ja korottaa kaikkien herraksi ja kuninkaaksi ikuisiksi ajoiksi. Psa 2; 16:10; 89:20-38; Jes 9:5-6; Dan 7:13-14; (Hoos 6:2)
        - Jumala tekee hänestä iäti pysyvän ylipapin. Psa 110
        - Jumala tekee hänestä iäti pysyvän kuninkaan ja herran. Psa 2, 45 ja 110

Raamatussa on Mooseksen kirjoista lähtien profetioita siitä, miten Israelin kansa on joutuva hajaannukseen pakanakansojen sekaan, mutta on palaava sieltä takaisin (aikojen lopulla), mutta arvelen sinun tulkitsevan kaikki tällaiset profetiat sen jälkeen kirjoitetuiksi, kun JUUDAn kuningaskunta oli palannut omaan maahansa Babylonian pakkosiirtolaisuudesta (Israel ei palannut koskaan kansana takaisin Assyriasta, jonne se joutui pakkosiirtolaisuuteen). Kristityt tulkitsevat osan näistä profetioista koskevan sitä paluumuuttoa, joka kiihtyi toisen maailman sodan jälkeen...

• Voijestasjoo
        sdaguy1 kirjoitti:

Kyllä minä oon ne tutkinnu. Mut kun se on opetusohjelmassa, niin ei se merkkaa sitä, että sitä missään hoitomuodossa pystyttäisiin soveltamaan.

Varmaan olet joo. Yhtä uskottava väite kun on raamatun ja muiden satukirjojen väitteet.

Oletkos kuullut evolutiivisestä lääketieteestä? Siinä on yksi ala joka tulee lähivuosina mullistamaan lääketieteen ja se on viimeinen naula näiden höperöiden tiedevastaisten lahkojen arkkuun ja niitä lahkoja rahoittaville typeryksille.

Evolutiivista lääketiedettä voi mennä opiskelemaan biologian nanotieteiden opintosuuntiin. Sinne vaan kiistämään tosiasioita ja hokemaan että raamattu on totuus.

Sillä satukirjalla voi perseensä pyyhkiä.

• sdaguy1
        jumalasionsatua kirjoitti:

Tieteiden luotettavuudella on arvojärjestys, joka perustuu niiden teorioiden varmuuteen ja/tai suureen todennäköisyyteen. "Kovat" tieteet logiikka, matematiikka ja fysiikka ovat huipulla, vaikka Enqvistin kaltaiset fyysikot hieman syövät omaa uskottavuuttaan asenteellisuudellaan. Kun puhuisi vain kosmologiaa eikä heittäisi omia jumalattomia spekulaatioitaan sekaan.

Sitten tulevat kemia, tekniikan eri alat, tähtitiede (sovellettua fysiikkaa, kuten kosmologiakin, joiden uskottavuutta on ruvennut syömään ateistien spekulaatiot).

Sitten tulevat geo- ja biotieteet, joissa on myös uskottavuusongelmia Lyellin uudesta geologiasta ja Darwinista lähtien. Lääkäreitä ja heidän alaansa kansa jumaloi, vaikka se on vain sekalainen kokoelma alati muuttuvia käytäntöjä ja BigPharman rahanahneutta, ja se vaatii vahvoja istumalihaksia enemmän kuin aivoja. Pääsin parhailla pisteillä lääkikseen, mut enemmän kiinnostaa matikka ja fysiikka. Evoluutiomedisiina, no siinä on kritiikin aiheita, eikä se mitenkään osoita Darwinin olleen oikeassa.

• egoeimi-eikirj kirjoitti:

""Mitä kaikkea pidät totena Raamatussa?... Minulla ei ole mitään luotettavaa keinoa tämän asian erottamiseen. "

Ei, kenelläkään ei ole luotettavaa keinoa erottaa, onko Raamatun kirjoitukset ihan vaan satua, vai onko niiden takana jokin PH, jolla tosin oli aika silleen ailahteleva muisti, jos PH nyt sitten niitä kirjoituksia inspiroi, sen verran ristiriitoja on PH:lle päässyt lipsahtamaan mukaan. No ihan varmasti ei siis ole mistään yliluonnollisesta olennosta kyse, lähinnä dementiapotilaan tasolla olevasta."

Olen sitä mieltä, että puhut ristiriitaisesti. Ensin sanot, että kenelläkään ei ole luotettavaa keinoa... hmmm. mihin?... näytät kuitenkin olevan sitä mieltä, että sinulla on luotettava keino sanoa, että "PH" ei ole Raamatun kirjoitusten takana eikä mistään yliluonnollisesta olennosta ole kyse Raamatun takana. Vertaat sitten oletettua Jumalan henkeä Raamatun kirjoitusten takana dementiapotilaaksi. Onko sinulla siis luotettava tapa erottaa se, onko Raamatutta MITÄÄN Jumalan hengen vaikuttamaa vai onko se kokonaan dementiapotilaan vaikutusta tai satuja, jollaisena näytät sen kertomuksia pitävän?

Miten selität (Jeesuksen) Kristuksen kärsimyksestä, kuolemasta ja kuolleista heräämisestä kertovat profetiat? Kirjoitettiinko ne vasta sen jälkeen, kun asiat olivat tapahtuneet, niin kuin kaikki muutkin aiemmat profetiat? Tässä muutamia Kristusta koskevia profetioita, jotka on yhdistetty Nasaretilaiseen Jeesukseen:

- Jumalan pyhä henki ohjaa häntä. Jes 11:1-10; Apt 10:38
        - Julistaa evankeliumia (hyvää sanomaa) pyhän hengen voitelussa. Jes 61
        - On Mooseksen kaltainen profeetta. 5Mo 18:15-19
        - Saapuu Jerusalemiin ratsastaen aasilla. Sak 9:9
        - Hän on synti- ja vikauhri, jonka kuoleman (elämän uhraamisen) kautta saadaan synnit anteeksi (tullaan sovitetuiksi Jumalan kanssa). Jes 53; Matt 20:28; 26:26-28; Mark 14:22-24
        - Kärsii ja kuolee ristillä, johon hänet on lävistetty. Psa 22 (j.16|17); 69; Sak 12:10
        - Jumala herättää hänet ylös kuolleista (kolmantena päivänä) ja korottaa kaikkien herraksi ja kuninkaaksi ikuisiksi ajoiksi. Psa 2; 16:10; 89:20-38; Jes 9:5-6; Dan 7:13-14; (Hoos 6:2)
        - Jumala tekee hänestä iäti pysyvän ylipapin. Psa 110
        - Jumala tekee hänestä iäti pysyvän kuninkaan ja herran. Psa 2, 45 ja 110

Raamatussa on Mooseksen kirjoista lähtien profetioita siitä, miten Israelin kansa on joutuva hajaannukseen pakanakansojen sekaan, mutta on palaava sieltä takaisin (aikojen lopulla), mutta arvelen sinun tulkitsevan kaikki tällaiset profetiat sen jälkeen kirjoitetuiksi, kun JUUDAn kuningaskunta oli palannut omaan maahansa Babylonian pakkosiirtolaisuudesta (Israel ei palannut koskaan kansana takaisin Assyriasta, jonne se joutui pakkosiirtolaisuuteen). Kristityt tulkitsevat osan näistä profetioista koskevan sitä paluumuuttoa, joka kiihtyi toisen maailman sodan jälkeen...

"Olen sitä mieltä, että puhut ristiriitaisesti. Ensin sanot, että kenelläkään ei ole luotettavaa keinoa... hmmm. mihin?... näytät kuitenkin olevan sitä mieltä, että sinulla on luotettava keino sanoa, että "PH" ei ole Raamatun kirjoitusten takana eikä mistään yliluonnollisesta olennosta ole kyse Raamatun takana. Vertaat sitten oletettua Jumalan henkeä Raamatun kirjoitusten takana dementiapotilaaksi."

Höpöhöpö. Luepa kirjoitukseni uudelleen, ja tällä kertaa ajatuksella.

Sanoin, että jos PH on kirjoitusten takana, hänen käytöksensä asiassa muistuttaa lähennä dementiapotilaan käytöstä, joka sanoo yhdellä hetkellä yksi ta toisella kaksi, kun häneltä jotakin kysyy, niin vastaa kolme.

• sdaguy1 kirjoitti:

"Jos vaivautuisit tutkimaan Raamattua, niin huomaisit jo sen sävystä, että kyseessä ei ole maallisen kirjoittajan teksti. "

HYYVIIIIIIIN mielenkiintoista. Hyyyvviiiiin mielenkiintoista.

Kerropa, mistä teknisessä tarkastelussa erottaa Hengen tekstin siitä, mitä joku ihminen on kirjoittanut ?

Siitäkä, että Hengen tekstissä on ristiriitoja ?

• PelleOlet
        sdaguy1 kirjoitti:

Tieteiden luotettavuudella on arvojärjestys, joka perustuu niiden teorioiden varmuuteen ja/tai suureen todennäköisyyteen. "Kovat" tieteet logiikka, matematiikka ja fysiikka ovat huipulla, vaikka Enqvistin kaltaiset fyysikot hieman syövät omaa uskottavuuttaan asenteellisuudellaan. Kun puhuisi vain kosmologiaa eikä heittäisi omia jumalattomia spekulaatioitaan sekaan.

Sitten tulevat kemia, tekniikan eri alat, tähtitiede (sovellettua fysiikkaa, kuten kosmologiakin, joiden uskottavuutta on ruvennut syömään ateistien spekulaatiot).

Sitten tulevat geo- ja biotieteet, joissa on myös uskottavuusongelmia Lyellin uudesta geologiasta ja Darwinista lähtien. Lääkäreitä ja heidän alaansa kansa jumaloi, vaikka se on vain sekalainen kokoelma alati muuttuvia käytäntöjä ja BigPharman rahanahneutta, ja se vaatii vahvoja istumalihaksia enemmän kuin aivoja. Pääsin parhailla pisteillä lääkikseen, mut enemmän kiinnostaa matikka ja fysiikka. Evoluutiomedisiina, no siinä on kritiikin aiheita, eikä se mitenkään osoita Darwinin olleen oikeassa.

Pääsit parhailla pisteillä lääkikseen?

Heh. Miten kehtaat puhua tuollaista paskaa ja valehdella? Ai niin, olet uskovainen.

Mitäs muuten vastailit biologian osioissa, joka perustuu suurelta osin lukion biologian kurssiin 4, ihmisen biologia?

Vastasit kysymyksiin koskien ihmisen evoluutiota että jokin jumala taikoi ihmisen 6000 vuotta sitten, vai miten pääsit parhailla pisteillä lääkikseen?

Evoluutioteoria sattuu olemaan tällä hetkellä kattavimmin ja laajimmin sekä parhaiten perusteltu ja todistettu tieteellinen teoria, johon perustuu koko moderni biologia. Ja esimerkiksi lääketiede perustuu moderniin biologiaan, niin et osaa tehdä siitä johtopäätöksiä?

No et tietenkään koska olet umpityperän amerikkalaisen lahkon jäsen.

• satua_ja_sutinaa

Raamattu on kaikkien aikojen satukirja. Joitain siihen kirjoittaneita novellisteja kutsutaan profeetoiksi. Eli profeetta on novellisti.

• sdaguy1

Koko Raamattu on profeettojen kirjoittama. Mm. profeetta Paavalin ja profeetta Johanneksen ja profeetta Pietarin. Profeetta välittää Jumalan puheen ihmisille eli on Jumalan äänitorvi.

• g.b

Profeetat ovat loppuneet Jeesukseen, profetiat ei. Paavali ja Johannes olivat apostoleja.

• sdaguy1
        g.b kirjoitti:

Profeetat ovat loppuneet Jeesukseen, profetiat ei. Paavali ja Johannes olivat apostoleja.

Apostoleja, mutta myös profeettoja. Kaikki Rtun kirjoittajat olivat profeettoja eli Jumalan äänitorvia.

• Kirjakääröt

1Moos.1:21 Biblia (1776) Ja Jumala loi suuret valaskalat, ja kaikkinaiset liikkuvaiset eläimet, jotka veden kuohuttivat yltäkyllä kukin lajinsa jälkeen......Valaat ovat, kyllä nisäkkäitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      73
      3350
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      46
      3112
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      51
      2351
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      341
      1999
    5. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      140
      1759
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1575
    7. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      12
      1432
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      12
      1269
    9. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      45
      1204
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1120
    Aihe