Moottoriöljyjen erot ovat todellisuudessa paljon pienempiä kuin valmistajat tai öljyjä myyvät liikkeet antavat ymmärtää. Tuomalla vuoden parin välein markkinoille ”uusi” tuote öljyjen hintatasoa voidaan keinotekoisesti pitää korkealla. Normaalikäytössä kalliimmasta merkkiöljystä ei ole mitään hyötyä. Voisi sanoa, että kaikki myynnissä olevat öljyt ovat riittävän hyviä tavalliseen käyttöön.
Öljynsuodattimien laatu sen sijaan on asia, josta ei pahemmin puhuta. Tuulilasi testasi Toyota Corollan öljysuodattimia kymmenisen vuosia sitten. Toyotan oma merkkisuodatin, joka oli testatuista selvästi kallein, osoittautui testin huonoimmaksi.
Totuus moottoriöljyistä
83
34976
Vastaukset
- TkT
Länsi-Euroopan voiteluöljymarkkinat, maailmanlaajuisesti kehittyneimpinä markkinoina, kuluttavat suurimman osan ns. korkeamman laatuluokan voiteluöljyistä. Näille Euroopan voiteluainemarkkinoille leimaavaa on hidas kokonaiskulutuksen pieneneminen.
Ympäristövaatimukset ja lainsäädäntö asettavat suuria ja ankaria vaatimuksia voiteluöljyjen laadun edelleen kehittämiseksi.
Näitä vaatimuksia ovat pakoputkipäästöjen ja polttoaineenkulutuksen alentaminen edelleen sekä matalrikkisten tai jopa rikkivapaiden polttoaineiden käyttö.
Autonvalmistajat joutuvat ottamaan vaatimukset huomioon suunnitellessaan seuraavan sukupolven moottoreita ja oheislaitteita, ja joutuvat siksi tekemään läheistä yhteistyötä voiteluainevalmistajien kanssa. Nämä taasen joutuvat kehittämään pitempiikäisiä ja polttoaineenkulutusta vähentäviä voiteluaineita.
Voiteluainevalmistajat ovat tämän vuoksi joutuneet tekemään muutoksia omiin tuotteisiinsa, kalliiden API Group II ja Group III luokan perusöljyjen käyttö on lisääntynyt.
Näiden vähärikkisten perusöljyjen käyttö myös liuottimina voiteluöljyjen lisäainepaketeissa on mahdollistanut kulutusta estävän sinkki-dialkyyli-ditio-fosfaatin käytön jatkamisen.
Autonvalmistajat ovat osin joutuneet laatimaan omat voiteluöljyvaatimukset, täyttääkseen päästö- ja polttoaineenkulutusvaatimukset.
Huomioiden kaikki yllä mainittu on vähintäänkin arvelluttavaa puhua voiteluiaineista ns. vanhaan tyyliin. Osa- tai täyssyntettinen, moniasteöljy jne. Kaikki nämä ovat nykymoottreista puhuttaessa auttamattomasti historiaa.
Valitettavasti öljyyhtiöt ovat rakentaneet ”brandeja” ja sekoittaneet käsityksiä tahallisesti mainonnassaan, niin että kuluttajan on enää mahdotonta tietää missä mennään ja mistä puhutaan.
Uuden sukupolven voiteluaineet ovat todella jotakin muuta kuin vielä jokin vuosi sitten kehitetyt ”laatuöljyt” jotka pohjautuivat parhaimillaan API Group I perusöljyihin.
Jatkossakin tulee olemaan vaikeata erottaa voiteluaineet keskenään, johtuen pitkälti öljyyhtiöiden sekä autotarvikekauppiaiden sekä tukkuketjujen hankinta- ja markkinapolitiikasta.
Euroopan ulkopuolisilta alueilta on jatkossakin mahdollista tuoda todella edullisia ”laatuöljyjä” jotka eivät varmastikaan ole huonoja, mutta eivät täytä autonvalmistajan laatuvaatimuksia.
Uusimmat nykymoottorit jo asettavat vatimuksia voiteluöljyille joita ei entisajan laatuöljyt enää valitettavasti täytä. Parasta kaikessa on että ote laadusta on siirtymässä autoteollisuudelle pois ahneilta öljyyhtiöiltä.- Anonyymi
Group II ja group III eivät ole mitään kalliita. Nehän ovat vielä mineraaliöljyjä joita myydään muka, muka synteettisinä. Noitahan saa parlla kympillä neljän litran kannun. Group IV ja group V ovat huomattavasti kalliimpia. ja aitoja synteettisiä. Tosin group IV eli PAO valmistetaan raakaöljystä pidemmällä jalostusprosessilla. Group V eli esterit ovat todellisia synteettisiä, joiden valmistus ei pohjaudu raakaöljyyn..
Kyllä se laatu on edelleen ahneilla öljy-yhtiöillä. Autonvalmistaja määrittelee vain standardit mitä öljyn pitää täyttää.
- Tumppi-82
Ja tässä muutamavuosi sitten testattiin Volvon öljynsuodattimet. Volvon alkuperäinen oli selvästi paras.
"Normaalikäytössä kalliimmasta merkkiöljystä ei ole mitään hyötyä. Voisi sanoa, että kaikki myynnissä olevat öljyt ovat riittävän hyviä tavalliseen käyttöön"
Ei nyt ihan noinkaan.
Talviajossa varsinkin jyvät erottuu akanoista. Tulee taas mieleen vm-02 tekniikan maailmassa ollut öljytesti jossa halpa 0W40 täyssynteettinen moottoriöljy jähmettyi jossain -10asteessa. Eli selvästi huonompi tulos kuin 10w-40mineraaliöljy.
Ja hydraulissa venan"nostimilla" varustetut autot eivät yleensä pidä siitä halvimmasta öljystä. Noistimien kalkatus on tällöin hirveä.
Sitten vielä nämä uudet VAG:in pumppusuutin dieselit joissa on Longlife. Niihin ei saa kaataa litraakaan esim Mobil ykköstä. Vaan pumppusuuttimet vaativat oman lisäaineistuksensa- öljyistä
"Sitten vielä nämä uudet VAG:in pumppusuutin dieselit joissa on Longlife. Niihin ei saa kaataa litraakaan esim Mobil ykköstä. Vaan pumppusuuttimet vaativat oman lisäaineistuksensa"
Kyllä sinne voi muutakin öljyä laittaa. Tällöin vaan pitää vaihtaa öljyt normaalisti esimerkiksi 20000km välein eikä luottaa huoltovälinilmaisimeen (jos volkkarissa moinen on).
Pumppusuuttimilla kuitenkaan ei ole öljyn kanssa mitään tekemistä. - Jamppa1
öljyistä kirjoitti:
"Sitten vielä nämä uudet VAG:in pumppusuutin dieselit joissa on Longlife. Niihin ei saa kaataa litraakaan esim Mobil ykköstä. Vaan pumppusuuttimet vaativat oman lisäaineistuksensa"
Kyllä sinne voi muutakin öljyä laittaa. Tällöin vaan pitää vaihtaa öljyt normaalisti esimerkiksi 20000km välein eikä luottaa huoltovälinilmaisimeen (jos volkkarissa moinen on).
Pumppusuuttimilla kuitenkaan ei ole öljyn kanssa mitään tekemistä."Pumppusuuttimilla kuitenkaan ei ole öljyn kanssa mitään tekemistä."
-Kas kun niille sitten on tehty ihan oma luokitus 506 01 (longlife) ja 505 01 (kiinteä vaihtoväli)
"eikä luottaa huoltovälinilmaisimeen (jos volkkarissa moinen on). "
- Eiköhän sen nimenomaan ole volkkari ottanut käyttöön massatuotantoon. - Oilon
Jos ”0W-öljy” jähmettyy -10 asteessa, se ei ole oikeasti 0W-öljy. Ei yksi huono halpaöljy tee kaikista halpaöljyistä huonoja.
Mitä tulee talviajoon, lähes kaikissa autoissa on moottorilämmitin, jota useimmat käyttävät mahdollisuuksiensa mukaan, kuka käynnistymisen varmistamiseksi, kuka polttoainetalouden vuoksi. Kalliin 0W-öljyn hyvät kylmäominaisuudet ovat tämän vuoksi tarpeettomia ja turhasta maksettuja.
Mutta se mainonta... Mainonnan avulla kuluttajia voidaan ohjata halutulla tavalla.
Kallis öljy suojaa varmasti moottoria halpaa öljyä paremmin, mutta sen vaikutus tulee näkyville vasta jopa satojen tuhansien ajokilometrien jälkeen. Harva autonomistaja ajaa niin paljon yhdellä autolla. Sitten kun auto menee vaihdossa uuteen autoon, moottorissa käytetyn öljyn laadulla tai hinnalla ei ole mitään vaikutusta vaihtoarvoon, ehkä ainoastaan silloin jos moottori savuttaa. - Tumppi-82
öljyistä kirjoitti:
"Sitten vielä nämä uudet VAG:in pumppusuutin dieselit joissa on Longlife. Niihin ei saa kaataa litraakaan esim Mobil ykköstä. Vaan pumppusuuttimet vaativat oman lisäaineistuksensa"
Kyllä sinne voi muutakin öljyä laittaa. Tällöin vaan pitää vaihtaa öljyt normaalisti esimerkiksi 20000km välein eikä luottaa huoltovälinilmaisimeen (jos volkkarissa moinen on).
Pumppusuuttimilla kuitenkaan ei ole öljyn kanssa mitään tekemistä.Volkin pumppusuutin koneeseen ei saa laittaa litraakaan Mobil 1:stä tms. Mikäli käytössä on longlife ja pumppusuutin niin öljyluokitus on 506.01 ja mikäli on pumppusuutin ilman L&L:llää niin vaadittava luokitus on 505.01.
Tämä luokitus löytyy mm. Teboil diamond dieselin öljystä.
Jakapumpulliseen malliin saa mielestäni laittaa ihan tavallista öljyä.
Mutta VAG:in pumppusuuttimet vaativat jonkun oman lisäaineensa. - Tumppi-82
Oilon kirjoitti:
Jos ”0W-öljy” jähmettyy -10 asteessa, se ei ole oikeasti 0W-öljy. Ei yksi huono halpaöljy tee kaikista halpaöljyistä huonoja.
Mitä tulee talviajoon, lähes kaikissa autoissa on moottorilämmitin, jota useimmat käyttävät mahdollisuuksiensa mukaan, kuka käynnistymisen varmistamiseksi, kuka polttoainetalouden vuoksi. Kalliin 0W-öljyn hyvät kylmäominaisuudet ovat tämän vuoksi tarpeettomia ja turhasta maksettuja.
Mutta se mainonta... Mainonnan avulla kuluttajia voidaan ohjata halutulla tavalla.
Kallis öljy suojaa varmasti moottoria halpaa öljyä paremmin, mutta sen vaikutus tulee näkyville vasta jopa satojen tuhansien ajokilometrien jälkeen. Harva autonomistaja ajaa niin paljon yhdellä autolla. Sitten kun auto menee vaihdossa uuteen autoon, moottorissa käytetyn öljyn laadulla tai hinnalla ei ole mitään vaikutusta vaihtoarvoon, ehkä ainoastaan silloin jos moottori savuttaa.Halpaöljy-yhtiöillä on lisäksi tapana väärentää öljyluokitukset. Eli purkin kylkeen voidaan painaa API-SJ ilman ainuttakaan testiä. uuremmat yhtiöt eivät "uskalla" huijata. Ja tämä on fakta!
Ja toki monella on lämmitin kotona, mutta onko esim töissä tolppapaikkaa? Itselläni ei ole koulussa tolppapaikkaa ja auto ehtii kyllä jäätyä 8tunnissa -15-20asteen pakkasessa.
Ja eräs jälleenmyyntiin liittyvä juttu. On totta että auton myyntihinta ei nouse käytetyn öljyn ansiosta, paitsi:
hydraulisilla nostimilla on tapana kalkattaa huonoilla öljyillä. Mikäli huonolla öljyllä ajaa paljon niin kalkatus ei häviä paitsi nostimet vaihtamalla. Ostaja ei varmasti tykkää hyvää jos myynnissä oleva auto käy kylmänä kuin diesel. - eroja
Oilon kirjoitti:
Jos ”0W-öljy” jähmettyy -10 asteessa, se ei ole oikeasti 0W-öljy. Ei yksi huono halpaöljy tee kaikista halpaöljyistä huonoja.
Mitä tulee talviajoon, lähes kaikissa autoissa on moottorilämmitin, jota useimmat käyttävät mahdollisuuksiensa mukaan, kuka käynnistymisen varmistamiseksi, kuka polttoainetalouden vuoksi. Kalliin 0W-öljyn hyvät kylmäominaisuudet ovat tämän vuoksi tarpeettomia ja turhasta maksettuja.
Mutta se mainonta... Mainonnan avulla kuluttajia voidaan ohjata halutulla tavalla.
Kallis öljy suojaa varmasti moottoria halpaa öljyä paremmin, mutta sen vaikutus tulee näkyville vasta jopa satojen tuhansien ajokilometrien jälkeen. Harva autonomistaja ajaa niin paljon yhdellä autolla. Sitten kun auto menee vaihdossa uuteen autoon, moottorissa käytetyn öljyn laadulla tai hinnalla ei ole mitään vaikutusta vaihtoarvoon, ehkä ainoastaan silloin jos moottori savuttaa.Ai nytkö öljyissä onkin eroja? Kaikilla ei ole tolppapaikkaa joka paikassa kuten töissä jne. Moni auto suomessa on kokonaan ilman lohkolämmitintä. Lisäksi se lämmitin ei paljoa öljyä lämmitä, jos ei ole öljypohjaan kiinnitetty lämmitin. Oli hyvä lukea juuri tuosta TM öljytestistä ihan faktaa, kun esim paskin öljy oli pumpattavissa -30 asteen pakkasessa vasta 30 sekunnin kuluttua koneen käynnistymisestä. Parhaat öljyt olivat pumpattavsissa alle 2 sekunnissa. Testissä ollut halppisöljy oli vielä täyssynteettinen ainakin valmistajan mukaan. Eli kun tuollaista tervaa on koneessa, niin joka ikinen kerta kovalla pakkasella käynnistäessä kone pyörii ensimmäiset 30 sekunti käytännössä ilman öljyjä... tekee varmasti gutaa. Toki kone varmasti kestää pitkäänkin huonoja öljyjä, mutta en ymmärrä, että voiko jollekkin olla liian kallista ostaa esim Teboilin Diamondia (5W40) täyssynteettistä öljyä, joka on monessa testissä ollut erittäin hyvä öljy ja 4 litran kannu maksaa huikeat 25 euroa. Halppisöljyn saa ehkä 10 euroa halvemmalla... Shellin täyssynteettinen 5W40 öljy maksaa myöskin 25 euroa/kannu.
- on hyvä
Oilon kirjoitti:
Jos ”0W-öljy” jähmettyy -10 asteessa, se ei ole oikeasti 0W-öljy. Ei yksi huono halpaöljy tee kaikista halpaöljyistä huonoja.
Mitä tulee talviajoon, lähes kaikissa autoissa on moottorilämmitin, jota useimmat käyttävät mahdollisuuksiensa mukaan, kuka käynnistymisen varmistamiseksi, kuka polttoainetalouden vuoksi. Kalliin 0W-öljyn hyvät kylmäominaisuudet ovat tämän vuoksi tarpeettomia ja turhasta maksettuja.
Mutta se mainonta... Mainonnan avulla kuluttajia voidaan ohjata halutulla tavalla.
Kallis öljy suojaa varmasti moottoria halpaa öljyä paremmin, mutta sen vaikutus tulee näkyville vasta jopa satojen tuhansien ajokilometrien jälkeen. Harva autonomistaja ajaa niin paljon yhdellä autolla. Sitten kun auto menee vaihdossa uuteen autoon, moottorissa käytetyn öljyn laadulla tai hinnalla ei ole mitään vaikutusta vaihtoarvoon, ehkä ainoastaan silloin jos moottori savuttaa.No mikä on hyvä halpa-öljy? Ja paljonko maksaa 4 litran kannu?
- Oilon
on hyvä kirjoitti:
No mikä on hyvä halpa-öljy? Ja paljonko maksaa 4 litran kannu?
Eräs autotarvikeliikeketju myy omaa öljyään. Biltema myös myy öljyä oman tuotemerkkinsä alla. En usko, että näillä liikkeillä olisi varaa myydä mitään ala-arvoista tuotetta.
Huijausyritykset ovat asia erikseen. Jos öljy ei täytä laatuluokittelua, kyseessä on selvä huijaus.
Kuten niin monessa muussakin tuotteessa, hintaan vaikuttaa laatu ja ”merkki”. Toisinaan hintaero syntyy ”merkin” vaikutuksesta, kuten useasti on havaittavissa ns. merkkivaraosien kohdalla. - asiat sekaisin
Tumppi-82 kirjoitti:
Volkin pumppusuutin koneeseen ei saa laittaa litraakaan Mobil 1:stä tms. Mikäli käytössä on longlife ja pumppusuutin niin öljyluokitus on 506.01 ja mikäli on pumppusuutin ilman L&L:llää niin vaadittava luokitus on 505.01.
Tämä luokitus löytyy mm. Teboil diamond dieselin öljystä.
Jakapumpulliseen malliin saa mielestäni laittaa ihan tavallista öljyä.
Mutta VAG:in pumppusuuttimet vaativat jonkun oman lisäaineensa.Eivät pumppusuuttimet (toivottavasti) ole millään lailla kosketuksissa moottoriöljyyn.
LL-öljy lisäaineistus on niin paljon rankempaa, että se pystyy sitomaan epäpuhtaudet itseensä koko öljynvaihtovälin ajan.
Diesel-koneessa eniten öljyyn kertyy nokea ja bensakoneessa typen nitriittejä. - Jamppa1
asiat sekaisin kirjoitti:
Eivät pumppusuuttimet (toivottavasti) ole millään lailla kosketuksissa moottoriöljyyn.
LL-öljy lisäaineistus on niin paljon rankempaa, että se pystyy sitomaan epäpuhtaudet itseensä koko öljynvaihtovälin ajan.
Diesel-koneessa eniten öljyyn kertyy nokea ja bensakoneessa typen nitriittejä.ne asiat taitaa olla sekaisin. Ne pumput on koneen öljytilassa ja niitä käytetään nokka-akselilla kuten venttiileitäkin. Josta syystä kevlar-vahvisteinen jakoremmi. Niitä suuttimia on siis yksi per muki ja jokaisessa suuttimessa on nimensä mukaan yhdistettynä itse suutin ja ruiskutuspumppu, jolla tehdään yli 2000:n barin paine. Noissa ei ole siis pumppusuuttimien lisäksi erillistä ruiskupumppua vaan ainoastaan naftan siirtopumppu.
"Diesel-koneessa eniten öljyyn kertyy nokea ja bensakoneessa typen nitriittejä."
-Diesel tuottaa kylläkin enemmän typen oksideja kuin bensa. Siksi öljyssä tarvitaan riitävästi emäsreserviä. - säästät
Oilon kirjoitti:
Eräs autotarvikeliikeketju myy omaa öljyään. Biltema myös myy öljyä oman tuotemerkkinsä alla. En usko, että näillä liikkeillä olisi varaa myydä mitään ala-arvoista tuotetta.
Huijausyritykset ovat asia erikseen. Jos öljy ei täytä laatuluokittelua, kyseessä on selvä huijaus.
Kuten niin monessa muussakin tuotteessa, hintaan vaikuttaa laatu ja ”merkki”. Toisinaan hintaero syntyy ”merkin” vaikutuksesta, kuten useasti on havaittavissa ns. merkkivaraosien kohdalla.No paljonko säästä kun käytät jotain pilteeman öljyjä? Shellin täyssynteettinen 5W40 öljy maksaa 25 euroa kannu, samoin Teboilin Diamond.
- Katsastusmies_1
Oilon kirjoitti:
Jos ”0W-öljy” jähmettyy -10 asteessa, se ei ole oikeasti 0W-öljy. Ei yksi huono halpaöljy tee kaikista halpaöljyistä huonoja.
Mitä tulee talviajoon, lähes kaikissa autoissa on moottorilämmitin, jota useimmat käyttävät mahdollisuuksiensa mukaan, kuka käynnistymisen varmistamiseksi, kuka polttoainetalouden vuoksi. Kalliin 0W-öljyn hyvät kylmäominaisuudet ovat tämän vuoksi tarpeettomia ja turhasta maksettuja.
Mutta se mainonta... Mainonnan avulla kuluttajia voidaan ohjata halutulla tavalla.
Kallis öljy suojaa varmasti moottoria halpaa öljyä paremmin, mutta sen vaikutus tulee näkyville vasta jopa satojen tuhansien ajokilometrien jälkeen. Harva autonomistaja ajaa niin paljon yhdellä autolla. Sitten kun auto menee vaihdossa uuteen autoon, moottorissa käytetyn öljyn laadulla tai hinnalla ei ole mitään vaikutusta vaihtoarvoon, ehkä ainoastaan silloin jos moottori savuttaa.Kuten yllä jo mainitsin on minusta hyvä että ote voiteluöljyn laadusta on siirtymässä autonvalmistajille. Autonvalmistajan intresissä ei ole öljyn markkinointi maksimaalisella katteella, vaan vain ja ainoastaan taata moottorille siihen parhaiten soveltuva voiteluaine. Siksi tulemme jatkossa näkemään enemmänkin autonvalmistajien laatuluokkia.
Sama pätee jäähdytysnesteisiin. Valmistajat/Markkinoijat fokusoivat pelkästään kateeseen. Autonvalmistajat ovat jo kauan sitten todenneet että ns. "korroosionesto paketit" ovat huomattavasti tärkeämpi laatukriteeri kuin vain pakkasenkestävyys.
Suomessa varsinkin on muutamia vahvoja valmistajia joittenka standardituotteet eivät täytä autonvalmistajien laatuvaatimuksia.
Sekä voiteluaine että jäähdytysneste ovat nykymoottoreissa todellisia "high-tech" tuotteita. Halpojen tuotteiden myyjät, lähinnä autotarvikeliikkeet ja halpatavaratalot ovat omalta osaltaan "pilanneet" kuluttajan tottumuksia autonmoottorin kestonkin kustannuksella.
Ei enää päde totuus että "vasta satojen tuhansien kilometrien ajon jälkeen" erot voiteluaineen ja jäähdytinnesteen laadun suhteen tulevat esille moottorin kunnossa.
Väärä jäähdytinneste tuhoaa esimerkiksi alumiinisen vesipumpunroottorin alta aikayksikön.
Sopimaton voiteluaine aiheuttaa ongelmia jos ei muuten niin auton tietokoneen suhteen seuraavassa katsastuksessa. Päästöarvot tietokoneen rekisterissä johtavat hylkäämiseen. - Katsastusmies_1
Katsastusmies_1 kirjoitti:
Kuten yllä jo mainitsin on minusta hyvä että ote voiteluöljyn laadusta on siirtymässä autonvalmistajille. Autonvalmistajan intresissä ei ole öljyn markkinointi maksimaalisella katteella, vaan vain ja ainoastaan taata moottorille siihen parhaiten soveltuva voiteluaine. Siksi tulemme jatkossa näkemään enemmänkin autonvalmistajien laatuluokkia.
Sama pätee jäähdytysnesteisiin. Valmistajat/Markkinoijat fokusoivat pelkästään kateeseen. Autonvalmistajat ovat jo kauan sitten todenneet että ns. "korroosionesto paketit" ovat huomattavasti tärkeämpi laatukriteeri kuin vain pakkasenkestävyys.
Suomessa varsinkin on muutamia vahvoja valmistajia joittenka standardituotteet eivät täytä autonvalmistajien laatuvaatimuksia.
Sekä voiteluaine että jäähdytysneste ovat nykymoottoreissa todellisia "high-tech" tuotteita. Halpojen tuotteiden myyjät, lähinnä autotarvikeliikkeet ja halpatavaratalot ovat omalta osaltaan "pilanneet" kuluttajan tottumuksia autonmoottorin kestonkin kustannuksella.
Ei enää päde totuus että "vasta satojen tuhansien kilometrien ajon jälkeen" erot voiteluaineen ja jäähdytinnesteen laadun suhteen tulevat esille moottorin kunnossa.
Väärä jäähdytinneste tuhoaa esimerkiksi alumiinisen vesipumpunroottorin alta aikayksikön.
Sopimaton voiteluaine aiheuttaa ongelmia jos ei muuten niin auton tietokoneen suhteen seuraavassa katsastuksessa. Päästöarvot tietokoneen rekisterissä johtavat hylkäämiseen.he he lipesi
- huom
eroja kirjoitti:
Ai nytkö öljyissä onkin eroja? Kaikilla ei ole tolppapaikkaa joka paikassa kuten töissä jne. Moni auto suomessa on kokonaan ilman lohkolämmitintä. Lisäksi se lämmitin ei paljoa öljyä lämmitä, jos ei ole öljypohjaan kiinnitetty lämmitin. Oli hyvä lukea juuri tuosta TM öljytestistä ihan faktaa, kun esim paskin öljy oli pumpattavissa -30 asteen pakkasessa vasta 30 sekunnin kuluttua koneen käynnistymisestä. Parhaat öljyt olivat pumpattavsissa alle 2 sekunnissa. Testissä ollut halppisöljy oli vielä täyssynteettinen ainakin valmistajan mukaan. Eli kun tuollaista tervaa on koneessa, niin joka ikinen kerta kovalla pakkasella käynnistäessä kone pyörii ensimmäiset 30 sekunti käytännössä ilman öljyjä... tekee varmasti gutaa. Toki kone varmasti kestää pitkäänkin huonoja öljyjä, mutta en ymmärrä, että voiko jollekkin olla liian kallista ostaa esim Teboilin Diamondia (5W40) täyssynteettistä öljyä, joka on monessa testissä ollut erittäin hyvä öljy ja 4 litran kannu maksaa huikeat 25 euroa. Halppisöljyn saa ehkä 10 euroa halvemmalla... Shellin täyssynteettinen 5W40 öljy maksaa myöskin 25 euroa/kannu.
Rekan koneeseen voi mennä kymmenen tollasta 4 litran kannua. että kyllä tulee hintaa
- ihmeessä
huom kirjoitti:
Rekan koneeseen voi mennä kymmenen tollasta 4 litran kannua. että kyllä tulee hintaa
Joo, se pittää ottaa huomioon. Paljonkohan lentokoneeseen menee 4 litran kannuja? Tai panssarivaunuun? Joo, kyllä rekan kohdalla voi säästää 10 kannun osalta jopa 100 euroa. Se varmasti tuntuu rekan ylläpitokustannuksissa ihan helevetisti. Joten kannattaa hakea piilteemasta halppislitkuja rekkoihin ja vielä 4 litran kannuissa...
- ETTÄ...
öljyistä kirjoitti:
"Sitten vielä nämä uudet VAG:in pumppusuutin dieselit joissa on Longlife. Niihin ei saa kaataa litraakaan esim Mobil ykköstä. Vaan pumppusuuttimet vaativat oman lisäaineistuksensa"
Kyllä sinne voi muutakin öljyä laittaa. Tällöin vaan pitää vaihtaa öljyt normaalisti esimerkiksi 20000km välein eikä luottaa huoltovälinilmaisimeen (jos volkkarissa moinen on).
Pumppusuuttimilla kuitenkaan ei ole öljyn kanssa mitään tekemistä.OOTTE KAIKKI VOLKKARIPASKALLA AJAJAT HINTIT UMPIHOMOJA! .. BMW 4 EVER !
- Jatke
Jamppa1 kirjoitti:
"Pumppusuuttimilla kuitenkaan ei ole öljyn kanssa mitään tekemistä."
-Kas kun niille sitten on tehty ihan oma luokitus 506 01 (longlife) ja 505 01 (kiinteä vaihtoväli)
"eikä luottaa huoltovälinilmaisimeen (jos volkkarissa moinen on). "
- Eiköhän sen nimenomaan ole volkkari ottanut käyttöön massatuotantoon.BMW:ssä tuo on ollu ainakin -83 alkaen e30 mallista.
- homppelistit hoonaa
ETTÄ... kirjoitti:
OOTTE KAIKKI VOLKKARIPASKALLA AJAJAT HINTIT UMPIHOMOJA! .. BMW 4 EVER !
Ei kai se voi olla totta etä volkkarilla ajaa vaan homot? Homppelistit voi ajaa millä muullakin vaan ei ole kuitenkaan kiva kun homppelistin autossa leijuu paskan käry kun on sulkija väljistynyt hoonaamisesta. Bemari on hyvä auto.
- eiheruei
ETTÄ... kirjoitti:
OOTTE KAIKKI VOLKKARIPASKALLA AJAJAT HINTIT UMPIHOMOJA! .. BMW 4 EVER !
mikä on umpihomo???? eihän se silloin homottele,,jos se on ummessa???jos lehmä on ummessa ,,,maitoa ei heru...
kai se on sama sitten homppelillakin?? - Anonyymi
Tämä edellinen kommentti on hyvä esimerkki laatueroista. Kyseinen 0W-40 öljy ei edes täyttänyt viskositeettinsä osalta purkissa olevia arvoja. Tuskin täytti mitään muutakaan mitä purkissa lukee. Ja vielä täyssynteettinen. Se varmaan koski sitä öljyastian muovimateriaalia.:-) Näin meitä kuluttajia kusetetaan vielä nykyisinkin.
Jos ostat neljän litran astian synteettistä öljyä, on siinä synteettistä vain se purkin teksti. - Anonyymi
öljyistä kirjoitti:
"Sitten vielä nämä uudet VAG:in pumppusuutin dieselit joissa on Longlife. Niihin ei saa kaataa litraakaan esim Mobil ykköstä. Vaan pumppusuuttimet vaativat oman lisäaineistuksensa"
Kyllä sinne voi muutakin öljyä laittaa. Tällöin vaan pitää vaihtaa öljyt normaalisti esimerkiksi 20000km välein eikä luottaa huoltovälinilmaisimeen (jos volkkarissa moinen on).
Pumppusuuttimilla kuitenkaan ei ole öljyn kanssa mitään tekemistä.Kyllä on , ei se suutin itsessään hajoa vaan suuttimen käyttökoneisto joka on öljyn kanssa tekemisissä., Ei toimi suutin ilman öljyä.
- Anonyymi
Tumppi-82 kirjoitti:
Volkin pumppusuutin koneeseen ei saa laittaa litraakaan Mobil 1:stä tms. Mikäli käytössä on longlife ja pumppusuutin niin öljyluokitus on 506.01 ja mikäli on pumppusuutin ilman L&L:llää niin vaadittava luokitus on 505.01.
Tämä luokitus löytyy mm. Teboil diamond dieselin öljystä.
Jakapumpulliseen malliin saa mielestäni laittaa ihan tavallista öljyä.
Mutta VAG:in pumppusuuttimet vaativat jonkun oman lisäaineensa.Juu se suuttimen käyttökoneisto ei suutin.
- Anonyymi
asiat sekaisin kirjoitti:
Eivät pumppusuuttimet (toivottavasti) ole millään lailla kosketuksissa moottoriöljyyn.
LL-öljy lisäaineistus on niin paljon rankempaa, että se pystyy sitomaan epäpuhtaudet itseensä koko öljynvaihtovälin ajan.
Diesel-koneessa eniten öljyyn kertyy nokea ja bensakoneessa typen nitriittejä.Siellähän nuo venttiilikopan alla öljyssä uivat.
- Jamppa1
ken tahtoo. Entäs sitten kun palaa kansipahvi tai hajoo termostaatti? Siinähän ihmettelet esim. niiden Championin "0w-40" öljyjen kanssa.
Suodatintestissä, jos puhutaan samasta, oli muuten homma niin että Mann voitti ja Toyotan oma tuli heti perässä. Suodattimella on iso merkitys ei pelkästään suodattamisen vaan myös niiden venttiilien kannalta varsinkin jos suodatin ei ole pystyssä.- Oilon
Mitä kannentiivisteen palamisella tai termostaatin rikkoontumisella on tekemistä öljylaadun kanssa? Jos koneen lämpötila nousee liian korkeaksi, vika on todennäköisesti muualla kuin öljylaadussa.
Testi tehtiin kymmenisen vuotta sitten ja Toyotan merkkisuodatin oli todellakin huonoin. Ehkäpä laatua parannettiin ja menestys seuraavassa testissä olikin sitten jo parempi. - Jamppa1
Oilon kirjoitti:
Mitä kannentiivisteen palamisella tai termostaatin rikkoontumisella on tekemistä öljylaadun kanssa? Jos koneen lämpötila nousee liian korkeaksi, vika on todennäköisesti muualla kuin öljylaadussa.
Testi tehtiin kymmenisen vuotta sitten ja Toyotan merkkisuodatin oli todellakin huonoin. Ehkäpä laatua parannettiin ja menestys seuraavassa testissä olikin sitten jo parempi.vissiin eri testistä. Se mitä muistelin tais olla TM:ssä jo 80-luvulla. Kummallista jos mainitsemassasi testissä ei tojon oma putsari menestynyt? Mistä sen testin löytäisi?
"Mitä kannentiivisteen palamisella tai termostaatin rikkoontumisella on tekemistä öljylaadun kanssa?"
- No ihan kaikkea tekemistä. Ei sen öljylaadun merkitys varmaan ole yhtä iso jossain pullanmussutusajossa 60 -alueella kesällä vaan ääriolosuhteissa joihin auto varsinkin suomessa usein joutuu. Kylmä talvi, lämmin kesä (paitsi 2004) lisänä voi olla runsas lenkkarin käyttö.
Kovimmat ääriolosuhteet on silloin kun koneeseen tulee joku vika kuten termari, öljy- tai vesivuoto tms. joka nostaa lämmöt aivan liian korkealle. Esim. koneen keittäessä tarvitaan öljyltä vaparissakin samoja ominaisuuksia kuin turbossa eli kovaa lämmönkestoa. - Oilon
Jamppa1 kirjoitti:
vissiin eri testistä. Se mitä muistelin tais olla TM:ssä jo 80-luvulla. Kummallista jos mainitsemassasi testissä ei tojon oma putsari menestynyt? Mistä sen testin löytäisi?
"Mitä kannentiivisteen palamisella tai termostaatin rikkoontumisella on tekemistä öljylaadun kanssa?"
- No ihan kaikkea tekemistä. Ei sen öljylaadun merkitys varmaan ole yhtä iso jossain pullanmussutusajossa 60 -alueella kesällä vaan ääriolosuhteissa joihin auto varsinkin suomessa usein joutuu. Kylmä talvi, lämmin kesä (paitsi 2004) lisänä voi olla runsas lenkkarin käyttö.
Kovimmat ääriolosuhteet on silloin kun koneeseen tulee joku vika kuten termari, öljy- tai vesivuoto tms. joka nostaa lämmöt aivan liian korkealle. Esim. koneen keittäessä tarvitaan öljyltä vaparissakin samoja ominaisuuksia kuin turbossa eli kovaa lämmönkestoa.Testi oli Tuulilasissa joskus 1993-94 ja kesällä. Saksalainen Mann muistaakseni oli testivoittaja. (Aivan 80-luvun alussa TM teki vastaavan testin, jossa Mann myös nousi voittajaksi.)
Viat jäähdytysjärjestelmässä ovat aika harvinaisia. Lämpömittari kertoo kuljettajalle moottorin ylikuumenemisesta ja tällaisen tilanteen ilmetessä ajo kannattaisi lopettaa välittömästi.
Polttomoottori toimii suhteellisen huonolla hyötysuhteella, minkä vuoksi merkittävä osa bensiinin energiasisällöstä muuttuu lämpöenergiaksi. Mitä suurempi on koneen kuormitus, sitä suurempi on polttoaineen kulutus ja hukkalämmön tuotto. Suurella kuormituksella esim. 70 kW:n moottorin hukkalämmön tuotto voi olla 10 kW, jolloin jäähdytysjärjestelmän vikaantuessa jäähdytysjärjestelmä ei pysty (ainakaan kokonaan) siirtämään tätä lämpötehoa pois moottorista. Jos ajoa jatketaan, kansi ylikuumenee ja vioittuu. Hyvä öljy saattaa kestää korkeampia lämpötiloja, mutta ennen pitkää öljyn lämpötila nousee liian korkeaksi ja öljy voi syttyä palamaan tai kone leikkaa kiinni.
Kalliin öljyn käyttäminen paremman lämpösietoisuuden vuoksi vaikuttaa aika hataralta perusteelta. - Jamppa1
Oilon kirjoitti:
Testi oli Tuulilasissa joskus 1993-94 ja kesällä. Saksalainen Mann muistaakseni oli testivoittaja. (Aivan 80-luvun alussa TM teki vastaavan testin, jossa Mann myös nousi voittajaksi.)
Viat jäähdytysjärjestelmässä ovat aika harvinaisia. Lämpömittari kertoo kuljettajalle moottorin ylikuumenemisesta ja tällaisen tilanteen ilmetessä ajo kannattaisi lopettaa välittömästi.
Polttomoottori toimii suhteellisen huonolla hyötysuhteella, minkä vuoksi merkittävä osa bensiinin energiasisällöstä muuttuu lämpöenergiaksi. Mitä suurempi on koneen kuormitus, sitä suurempi on polttoaineen kulutus ja hukkalämmön tuotto. Suurella kuormituksella esim. 70 kW:n moottorin hukkalämmön tuotto voi olla 10 kW, jolloin jäähdytysjärjestelmän vikaantuessa jäähdytysjärjestelmä ei pysty (ainakaan kokonaan) siirtämään tätä lämpötehoa pois moottorista. Jos ajoa jatketaan, kansi ylikuumenee ja vioittuu. Hyvä öljy saattaa kestää korkeampia lämpötiloja, mutta ennen pitkää öljyn lämpötila nousee liian korkeaksi ja öljy voi syttyä palamaan tai kone leikkaa kiinni.
Kalliin öljyn käyttäminen paremman lämpösietoisuuden vuoksi vaikuttaa aika hataralta perusteelta.mitä muistelin oli tosiaan TM:stä.
"Viat jäähdytysjärjestelmässä ovat aika harvinaisia."
-Hohhoh. Tuo nyt ei todellakaan pidä paikkaansa. Termostaattien, flektien hihnojen ja lämpökytkimien, letkujen ja nestetoimisten öljynlauhduttimien kanssa on aina ollut ongelmia ja on edelleen.
"Hyvä öljy saattaa kestää korkeampia lämpötiloja, mutta ennen pitkää öljyn lämpötila nousee liian korkeaksi ja öljy voi syttyä palamaan tai kone leikkaa kiinni."
-Öljy ei syty koneessa palamaan. Kone leikkaa kiinni takuulla ennen kuin öljy leimahtaa. Mutta se kone ei leikkaa niin helposti hyvillä öljyillä. Jos tulee vikaa niin jää pelivaraa enemmän. Jos sulla on ollut yllä mainittuja vikoja niin tiedät että ne tilanteet tulee todella äkkiä, Kansipahvin palamiset ja keittämiset ei montaa minuuttia vaadi.
Yleisellä tasolla öljy on pieni kuluerä ja väärä paikka säästää. Lämmökeston lisäksi on huomioitava kylmäkäynnistykset ja polttoaineensäästö. - Keittäjä
Jamppa1 kirjoitti:
vissiin eri testistä. Se mitä muistelin tais olla TM:ssä jo 80-luvulla. Kummallista jos mainitsemassasi testissä ei tojon oma putsari menestynyt? Mistä sen testin löytäisi?
"Mitä kannentiivisteen palamisella tai termostaatin rikkoontumisella on tekemistä öljylaadun kanssa?"
- No ihan kaikkea tekemistä. Ei sen öljylaadun merkitys varmaan ole yhtä iso jossain pullanmussutusajossa 60 -alueella kesällä vaan ääriolosuhteissa joihin auto varsinkin suomessa usein joutuu. Kylmä talvi, lämmin kesä (paitsi 2004) lisänä voi olla runsas lenkkarin käyttö.
Kovimmat ääriolosuhteet on silloin kun koneeseen tulee joku vika kuten termari, öljy- tai vesivuoto tms. joka nostaa lämmöt aivan liian korkealle. Esim. koneen keittäessä tarvitaan öljyltä vaparissakin samoja ominaisuuksia kuin turbossa eli kovaa lämmönkestoa."Esim. koneen keittäessä tarvitaan öljyltä vaparissakin samoja ominaisuuksia kuin turbossa eli kovaa lämmönkestoa."
Toi juttu nyt ainakin vaatii vähän perustelua! Koneen keittäminen ei rasita öljyä normaalia enempää.
Teoriassa isompaa rasitusta voi syntyä sylintereissä jos moottori kuumenee niin paljon että leikkaa kiinni. Mutta ko tapauksessa minkään öljyn ominaisuudet ei auta, leikkaa jos leikkaa! - Rakentaja timppa
Jamppa1 kirjoitti:
mitä muistelin oli tosiaan TM:stä.
"Viat jäähdytysjärjestelmässä ovat aika harvinaisia."
-Hohhoh. Tuo nyt ei todellakaan pidä paikkaansa. Termostaattien, flektien hihnojen ja lämpökytkimien, letkujen ja nestetoimisten öljynlauhduttimien kanssa on aina ollut ongelmia ja on edelleen.
"Hyvä öljy saattaa kestää korkeampia lämpötiloja, mutta ennen pitkää öljyn lämpötila nousee liian korkeaksi ja öljy voi syttyä palamaan tai kone leikkaa kiinni."
-Öljy ei syty koneessa palamaan. Kone leikkaa kiinni takuulla ennen kuin öljy leimahtaa. Mutta se kone ei leikkaa niin helposti hyvillä öljyillä. Jos tulee vikaa niin jää pelivaraa enemmän. Jos sulla on ollut yllä mainittuja vikoja niin tiedät että ne tilanteet tulee todella äkkiä, Kansipahvin palamiset ja keittämiset ei montaa minuuttia vaadi.
Yleisellä tasolla öljy on pieni kuluerä ja väärä paikka säästää. Lämmökeston lisäksi on huomioitava kylmäkäynnistykset ja polttoaineensäästö.Öljynsuodatintesti TM 2/2003
Kirjoittanut: Moottorin pelastaja 3.11.2004 klo 22.04
Kun seuraavan kerran marssitte varaosaliikkeen tiskille,
älkää tyytykö siihen mitä myyjä tyrkyttää vaan vaatikaa parasta.
Ei maksa edes enempää.
Testitulokset Volvon suodattimelle:
1. Volvon alkup. 9,3 ******
2. Bosch 9,0 ******
3. Fiaam 8,9 ******
4. Fram 8,9 ******
5. Mann Filter 8,9 ******
6. Uni Clean 8,7 ****
7. Crosland 8,4 ****
8. Clean 8,0 ***
9. Teho Filter 7,8 ***
10. Champion 7,5 **
11. Full 7,4 **
12. Biltema 7,2 *
13. Purolator 7,2 *
14. M-Filter 7,0 *
15. Knecht 6.0 -
Volvo, Bosch ja Mann tulevat ilmeisesti samalta tehtaalta.
Samoin Fiaam ja Fram. Itse suorittaisin valinnan näistä viidestä. - Jamppa1
Keittäjä kirjoitti:
"Esim. koneen keittäessä tarvitaan öljyltä vaparissakin samoja ominaisuuksia kuin turbossa eli kovaa lämmönkestoa."
Toi juttu nyt ainakin vaatii vähän perustelua! Koneen keittäminen ei rasita öljyä normaalia enempää.
Teoriassa isompaa rasitusta voi syntyä sylintereissä jos moottori kuumenee niin paljon että leikkaa kiinni. Mutta ko tapauksessa minkään öljyn ominaisuudet ei auta, leikkaa jos leikkaa!mielelläni.
"Toi juttu nyt ainakin vaatii vähän perustelua! Koneen keittäminen ei rasita öljyä normaalia enempää."
-Tietenkin keittäminen rasittaa öljyä, silloinhan koneen lämpö nousee huomattavasti suunniteltua käyntilämpöä korkeammaksi. Kone on kuumempi joten öljykin on kuumempi.
"Teoriassa isompaa rasitusta voi syntyä sylintereissä jos moottori kuumenee niin paljon että leikkaa kiinni. Mutta ko tapauksessa minkään öljyn ominaisuudet ei auta, leikkaa jos leikkaa!"
-Nyt lienee paikallaan selventää mistä leikkaaminen johtuu. Leikkaaminen aiheutuu voitelun puutteesta, eli öljyn puuttumisesta tai sen muodostaman kalvon pettämisestä. Pettämisen voi aiheuttaa esim. kova pintapaine tai lämpö tai näiden yhdistelmä.
Kone ei siis sinänsä yleensä leikkaa kiinni siksi ettei se kestäisi lämpöä vaan siksi että öljy ei kestä määräänsä enempää lämpöä. Ei ole mitään tiettyä lämpötilaa missä kone öljystä riippumatta leikkaisi vaan se riippuu täysin öljystä. Eli "leikkaa jos leikkaa" on itsensä pettämistä ja yleensä vältettävissä kunnollisella huollolla, mukaanlukien laadukas öljy. - keittäjä
Jamppa1 kirjoitti:
mielelläni.
"Toi juttu nyt ainakin vaatii vähän perustelua! Koneen keittäminen ei rasita öljyä normaalia enempää."
-Tietenkin keittäminen rasittaa öljyä, silloinhan koneen lämpö nousee huomattavasti suunniteltua käyntilämpöä korkeammaksi. Kone on kuumempi joten öljykin on kuumempi.
"Teoriassa isompaa rasitusta voi syntyä sylintereissä jos moottori kuumenee niin paljon että leikkaa kiinni. Mutta ko tapauksessa minkään öljyn ominaisuudet ei auta, leikkaa jos leikkaa!"
-Nyt lienee paikallaan selventää mistä leikkaaminen johtuu. Leikkaaminen aiheutuu voitelun puutteesta, eli öljyn puuttumisesta tai sen muodostaman kalvon pettämisestä. Pettämisen voi aiheuttaa esim. kova pintapaine tai lämpö tai näiden yhdistelmä.
Kone ei siis sinänsä yleensä leikkaa kiinni siksi ettei se kestäisi lämpöä vaan siksi että öljy ei kestä määräänsä enempää lämpöä. Ei ole mitään tiettyä lämpötilaa missä kone öljystä riippumatta leikkaisi vaan se riippuu täysin öljystä. Eli "leikkaa jos leikkaa" on itsensä pettämistä ja yleensä vältettävissä kunnollisella huollolla, mukaanlukien laadukas öljy.Kiinnileikkaaminen tapahtuu, kun voitelukalvo pettää ja metallipinnat koskettavat toisiaan suurella pintapaineella.
Mäntä leikkaa kiinni sylinteriin, koska männästä ei siirry tarpeeksi lämpöä lohkoon. Tällöin mäntä laajenee liikaa ja alkaa "ahdistaa" sylinterissä. Voitelukalvo pettää, ja mäntä kuumenee voimakkaasti ja sulaa joiltakin kohdiltaan.
Myös kylmä kone voi leikata kiinni. Usein on käynyt niin, että talvipakkasella lähdetään kylmällä moottorilla ajamaan jääradalle heti täysillä. Mäntä kuumenee nopeasti, sylinteri on kylmä ja kiinni leikkaaminen tapahtuu.
Eli kiinni leikkautuminen tapahtuu silloin kun öljyn pintapaineen kestoraja ylitetään ja voitelukalvo puhkeaa riittävän pitkäksi ajaksi.
Moottorin keittäessä öljy ei mainittavammin rasitu, paitsi tietysti kiinnileikkaustilanteessa siinä kohdassa mäntää jossa leikkaaminen tapahtuu, joka on hyvin paikallinen ilmiö. Eli jos koneessa on tarpeeksi isot välykset, niin pieni keittäminen ei haittaa mitään, jos vettä riittää...Usein on moottoripyöräni keittänyt endurokisoissa, ja ilman mitään vaurioita. Kisassa ei ole aikaa edes pysähtyä, kone jäähtyy sitten kun päästään pahan paikan läpi "selvemmille vesille". Tietysti ei mikään laite äärettömästi kestä ja ei keittäminen tietenkään koneelle terveellistä ole.
Teoriassa asia on niin että niin kauan kuin neste kiehuu, niin nesteen lämpötila ei nouse yli sadan asteen. Männän ja sylinterien seinämien lämpötila kohoaa yli sadan, mutta koneen kuumuus ei öljyä pilaa, vaan lämpötilaan nähden liian pienet välykset. Lämpötilan nousu on hyvin paikallista.
Tulihan vuodatus...huh...taidetaan olla loppujen lopuksi asiasta aika lailla samaa mieltä...mistä tässä olikaan kysymys? - näkee
Rakentaja timppa kirjoitti:
Öljynsuodatintesti TM 2/2003
Kirjoittanut: Moottorin pelastaja 3.11.2004 klo 22.04
Kun seuraavan kerran marssitte varaosaliikkeen tiskille,
älkää tyytykö siihen mitä myyjä tyrkyttää vaan vaatikaa parasta.
Ei maksa edes enempää.
Testitulokset Volvon suodattimelle:
1. Volvon alkup. 9,3 ******
2. Bosch 9,0 ******
3. Fiaam 8,9 ******
4. Fram 8,9 ******
5. Mann Filter 8,9 ******
6. Uni Clean 8,7 ****
7. Crosland 8,4 ****
8. Clean 8,0 ***
9. Teho Filter 7,8 ***
10. Champion 7,5 **
11. Full 7,4 **
12. Biltema 7,2 *
13. Purolator 7,2 *
14. M-Filter 7,0 *
15. Knecht 6.0 -
Volvo, Bosch ja Mann tulevat ilmeisesti samalta tehtaalta.
Samoin Fiaam ja Fram. Itse suorittaisin valinnan näistä viidestä.Siinä näkee pilteeamn suodattimen laadun. Tuskin öljytkään on yhtään parempia verrattuna kunnon aineisiin... toki tuollakin suodattimella kone toimii, mutta säästääkö siinä mitään?
- Tumppi-82
näkee kirjoitti:
Siinä näkee pilteeamn suodattimen laadun. Tuskin öljytkään on yhtään parempia verrattuna kunnon aineisiin... toki tuollakin suodattimella kone toimii, mutta säästääkö siinä mitään?
Aiva. En ymmärrä ihmisiä jotka ostavat öljynsä Biltemasta. Totuus on että laatu maksaa. Ja Bilteman sisäänostajat ostavt ne tuotteet jotka ovat halvimpia. Mahdollisesti Biltemän öljykin voi olla tänään jotain eri tuotetta kuin huomenna.
Itse olen tilannut Biltmasta paljon tavaraa ja kaikki ovat olleet susia:
-Tuulilasipyyhkimet halkeseivat pakkasella
-Tri-mode suodatin ei kestaänyt tehoa juuri lainkaan
-sivuleikkurit olivat niin pehmeää ainettaa ettei 1.5mm johtoa saanut poikki.
-nokkatongit vääntyivät solmuun kun laitoin pikaklemmaria kiinni.
-Rautasahasta meni hampaat kun sahasin kuparikaapelia
-Tulppa-avain katkesi kun avasin ensimmäistä tulppaa.
-h4 polttimot paloivat ~1000km
En ostaisi moottoriöljyä tälläisestä paikasta autooni josta olen maksanut todella kovan hinnan. - Jamppa1
keittäjä kirjoitti:
Kiinnileikkaaminen tapahtuu, kun voitelukalvo pettää ja metallipinnat koskettavat toisiaan suurella pintapaineella.
Mäntä leikkaa kiinni sylinteriin, koska männästä ei siirry tarpeeksi lämpöä lohkoon. Tällöin mäntä laajenee liikaa ja alkaa "ahdistaa" sylinterissä. Voitelukalvo pettää, ja mäntä kuumenee voimakkaasti ja sulaa joiltakin kohdiltaan.
Myös kylmä kone voi leikata kiinni. Usein on käynyt niin, että talvipakkasella lähdetään kylmällä moottorilla ajamaan jääradalle heti täysillä. Mäntä kuumenee nopeasti, sylinteri on kylmä ja kiinni leikkaaminen tapahtuu.
Eli kiinni leikkautuminen tapahtuu silloin kun öljyn pintapaineen kestoraja ylitetään ja voitelukalvo puhkeaa riittävän pitkäksi ajaksi.
Moottorin keittäessä öljy ei mainittavammin rasitu, paitsi tietysti kiinnileikkaustilanteessa siinä kohdassa mäntää jossa leikkaaminen tapahtuu, joka on hyvin paikallinen ilmiö. Eli jos koneessa on tarpeeksi isot välykset, niin pieni keittäminen ei haittaa mitään, jos vettä riittää...Usein on moottoripyöräni keittänyt endurokisoissa, ja ilman mitään vaurioita. Kisassa ei ole aikaa edes pysähtyä, kone jäähtyy sitten kun päästään pahan paikan läpi "selvemmille vesille". Tietysti ei mikään laite äärettömästi kestä ja ei keittäminen tietenkään koneelle terveellistä ole.
Teoriassa asia on niin että niin kauan kuin neste kiehuu, niin nesteen lämpötila ei nouse yli sadan asteen. Männän ja sylinterien seinämien lämpötila kohoaa yli sadan, mutta koneen kuumuus ei öljyä pilaa, vaan lämpötilaan nähden liian pienet välykset. Lämpötilan nousu on hyvin paikallista.
Tulihan vuodatus...huh...taidetaan olla loppujen lopuksi asiasta aika lailla samaa mieltä...mistä tässä olikaan kysymys?tämä meidän näkemysero johtuu nyt siitä että minä puhun autoista ja sinä prätkistä, joskin varmasti asiantuntemuksella.
Prätkässä mäntä vi ahdistaa ja keittäminen ei ole niin vakavaa, mutta autoissa homma ei mene niin. Mäntä ei oikein pysty laajenemaan niin nopeasti/paljon ettei se mahtuisi liikkumaan. Ja se lämmön nouseminen ei ole mikään sekunttien kysymys pienellä alueella vaan koko padan ja konehuoneen lämpiäminen. Jos esim. vesipumppu tai termari lakkaa toimimasta se lämmön siirtyminen ei rajoitu mäntä/lohko väliin vaan se ei pääse ulos lohkosta.
50/50 jäähdytinneste kiehuu normaalipaineessa 107 asteessa. Paineistetussa systeemissä yleensä 120 kieppeillä. Jos vesivaipan lämpö on yli 120, on sylinteriseinien ja mäntien lämpö todella kova, jolloin siltä oljyltä kysytään sitä lämmönkestoa. Sille on ihan oma määritelmänsäkin, HTHS-viskositeetti, eli vähän sama kun nämä SAE 30,40,50 jne. mutta 150 asteen lämmössä.
Vähän lisää off-topiccina autossa palaa keittäessä usein vähintään kansipahvi tai jos bemarimiehiltä kysytään niin menee kansi kieroon. Pahin seuraus on tosiaan leikkaaminen. - että myös
Jamppa1 kirjoitti:
tämä meidän näkemysero johtuu nyt siitä että minä puhun autoista ja sinä prätkistä, joskin varmasti asiantuntemuksella.
Prätkässä mäntä vi ahdistaa ja keittäminen ei ole niin vakavaa, mutta autoissa homma ei mene niin. Mäntä ei oikein pysty laajenemaan niin nopeasti/paljon ettei se mahtuisi liikkumaan. Ja se lämmön nouseminen ei ole mikään sekunttien kysymys pienellä alueella vaan koko padan ja konehuoneen lämpiäminen. Jos esim. vesipumppu tai termari lakkaa toimimasta se lämmön siirtyminen ei rajoitu mäntä/lohko väliin vaan se ei pääse ulos lohkosta.
50/50 jäähdytinneste kiehuu normaalipaineessa 107 asteessa. Paineistetussa systeemissä yleensä 120 kieppeillä. Jos vesivaipan lämpö on yli 120, on sylinteriseinien ja mäntien lämpö todella kova, jolloin siltä oljyltä kysytään sitä lämmönkestoa. Sille on ihan oma määritelmänsäkin, HTHS-viskositeetti, eli vähän sama kun nämä SAE 30,40,50 jne. mutta 150 asteen lämmössä.
Vähän lisää off-topiccina autossa palaa keittäessä usein vähintään kansipahvi tai jos bemarimiehiltä kysytään niin menee kansi kieroon. Pahin seuraus on tosiaan leikkaaminen.Ja kun neste alkaa kiehumaan, niin sen lämmönjohtokyky romahtaa, jolloin koneen lämmöt nousevat äkillisesti.
- osssss
Rakentaja timppa kirjoitti:
Öljynsuodatintesti TM 2/2003
Kirjoittanut: Moottorin pelastaja 3.11.2004 klo 22.04
Kun seuraavan kerran marssitte varaosaliikkeen tiskille,
älkää tyytykö siihen mitä myyjä tyrkyttää vaan vaatikaa parasta.
Ei maksa edes enempää.
Testitulokset Volvon suodattimelle:
1. Volvon alkup. 9,3 ******
2. Bosch 9,0 ******
3. Fiaam 8,9 ******
4. Fram 8,9 ******
5. Mann Filter 8,9 ******
6. Uni Clean 8,7 ****
7. Crosland 8,4 ****
8. Clean 8,0 ***
9. Teho Filter 7,8 ***
10. Champion 7,5 **
11. Full 7,4 **
12. Biltema 7,2 *
13. Purolator 7,2 *
14. M-Filter 7,0 *
15. Knecht 6.0 -
Volvo, Bosch ja Mann tulevat ilmeisesti samalta tehtaalta.
Samoin Fiaam ja Fram. Itse suorittaisin valinnan näistä viidestä.mites motonetin suotimet.
- mua naurattaa
osssss kirjoitti:
mites motonetin suotimet.
Eikös se AMC ollut viimeisimmän vertailun surkein? Tojopalstalla eräs jäsen kovasti yrittääkin puolustella sitä skeidaa.
- rooooooooooooope
mua naurattaa kirjoitti:
Eikös se AMC ollut viimeisimmän vertailun surkein? Tojopalstalla eräs jäsen kovasti yrittääkin puolustella sitä skeidaa.
Juu se motonetin suodatin meni tukkoon yli 3 kertaa nopeammin kuin seuraavaksi huonoin. Ei pysty käsittämään että sellaisia saa edes myydä. Ei ole oikein mitään mieltä hakea sieltä osia kun hinnat ovat suunnilleen samat (uudempiin vehkeisiin kalliimmat) kuin varaosaliikkeessä ja tavara on pääsääntöisesti ihan sontaa.
- jimi
Joskus lueskelin jotain testiä ilmansuodattimista, niin yksi huonoimmista oli tämä eräs suomalainen tuhofiltteri. Kuuleman mukaan myös kyseisen firman öljynsuodattimet on täysin surkeita. Tiedä sitten pitääkö paikkansa.
- tigre
Hei !
Testitulosten tulkinnassa itse ainakin haluasin ensin tietää kuka on testannut ?, mitä on testattu ? ja kuinka on testattu ?
Tekniikan Maaailma on Suomessa erittäin arvostettu lehti, jonka testeihin on totuttu luottamaan.
Öljynsuodatintesti TM 2/2003
En ole nähnyt kyseistä lehteä, joten en tiedä miten suodattimet on testattu. Mutta jos tulokset on skaalattu vanhan kouluarvosanajärjestelmän mukaan, niin viisi ensimmäistä on saanut kiitettävän arvosanan, kolme-neljä seuraavaa on saanut hyvän arvosanan, neljä seuraavaa on saanut tyydyttävän arvosan ja kaksi viimeistä välttävän arvosanan. Testissä ei löytynyt täysin ala-arvoisia tuotteita.
Suomalainen "Tuhosuodatin" sijoittuu testissä jonnekkin tyydyttävän ja hyvän välimaastoon. Tämä pätee siis yhden tyyppiselle Volvo-auton suodattimelle.
Kuinka paljon sitten tuloksia voidaan yleistää eri merkkisiin autoihin ? Tulokset ovat varmasti suuntaa antavia ja lähtisin itse katsomaan listaa alkupäästä.
Omaan autooni kakkosena oleva Bosch-suodatin maksaa yli 30% enemmän kuin kuudentena oleva Uni Clean-suodatin. Uni Clean-suodatin on myös kaksi kertaa suurempi kuin Bosch-suodatin. Maalaisjärjellä voin arvailla, en tietää, että siinä voisi olla ennen suodatuspintaa kuin Boschin suodattimessa. Kun Bosch-suodatin saa vertailupisteet 9,0 ja Uni Clean-suodatin saa 8,7, niin haluanko maksaa 0,3 pisteen erosta yli 30 %:ia? Saisin joka kolman öljynsuodattimeni ilmaiseksi.
Testitulokset Volvon suodattimelle:
1. Volvon alkup. 9,3 ******
2. Bosch 9,0 ******
3. Fiaam 8,9 ******
4. Fram 8,9 ******
5. Mann Filter 8,9 ******
6. Uni Clean 8,7 ****
7. Crosland 8,4 ****
8. Clean 8,0 ***
9. Teho Filter 7,8 ***
10. Champion 7,5 **
11. Full 7,4 **
12. Biltema 7,2 *
13. Purolator 7,2 *
14. M-Filter 7,0 *
15. Knecht 6.0 -
- Hinta/laatu
Toisissa asioissa ei kannata säästää, esim. öljyt ja öljynsuodatin!
Ne vaikuttavat suoraan auton kulumiseen ja korjaustiheyteen.
Toisilla asioilla ei ole juurikaan vaikutusta auton kuntoon tai jälleenmyyntiarvoon, esim. renkaat tai "tuning-osat".
Jos yhtään arvostaa omaa Autoaan (kallis auto tai harrasteauto tai tunnearvoa), kannattaa Autoa pitää mahdollisimman hyvässä kunnossa ja kriittisimmissä kohteissa käyttää vain parhaita voiteluaineita jne.
Toissijaisissa paikoissa voi ajatella hinta-laatusuhdetta.- Tigre
Hei !
Moottoriöljyn valmistus on samanlaista kuin muu kokkaaminen - hyvät raaka-aineet ratkaisevat lopputuloksen. Perusöljyistä polyalfaolefiinit(PAO) eli API luokkan IV perusöljyt ovat parhaita, raaka-aineiden sisäfilettä. Niillä on korkea viskoiteetti-indeksi, eritäin hyvät kylmäominaisuudet ja kestävät hyvin. Lisäaineistus on sitten loppusilauksena tehtävää maustamista.
Suurin osa myytävistä synteettisistä moottoriöljyistä on valmistettu API luokan III perusöljyistä, jotka on valmistettu hydrausprosesseilla. Niillä on melkein yhtä hyvät kylmäominaisuudet kuin PAO-öljyillä ja ne sisältävät hiukan epäpuhtuksia, siis usean ihmisen jokapäivänen pizza. Monet 5W-40 moottoriöljyt ovat tätä tyyppiä.
Meille makkaran syöjille löytyy vielä API II luokan perusöljyt, jotka ovat muuten API luokan III kaltaisia, mutta niillä on matalampi viskositeetti-indeksi ja huonommat kylmäominaisuudet. Niitä kutsutaan korkealaatuisiksi mineraaliöljyiksi.
Vielä löytyy perinneruokaa, limppisoppaa API I luokan perusöljyt, jotka on valmistettu liuotinprosesseilla. Niissä on suurin määrä epäpuhtauksia, jotka lyhentävät käyttöikää ja voivat muodostaa moottoriöljyn sekaan limaa ja paakkuja. Nykyisin harvinaisia. - Jamppa1
Tigre kirjoitti:
Hei !
Moottoriöljyn valmistus on samanlaista kuin muu kokkaaminen - hyvät raaka-aineet ratkaisevat lopputuloksen. Perusöljyistä polyalfaolefiinit(PAO) eli API luokkan IV perusöljyt ovat parhaita, raaka-aineiden sisäfilettä. Niillä on korkea viskoiteetti-indeksi, eritäin hyvät kylmäominaisuudet ja kestävät hyvin. Lisäaineistus on sitten loppusilauksena tehtävää maustamista.
Suurin osa myytävistä synteettisistä moottoriöljyistä on valmistettu API luokan III perusöljyistä, jotka on valmistettu hydrausprosesseilla. Niillä on melkein yhtä hyvät kylmäominaisuudet kuin PAO-öljyillä ja ne sisältävät hiukan epäpuhtuksia, siis usean ihmisen jokapäivänen pizza. Monet 5W-40 moottoriöljyt ovat tätä tyyppiä.
Meille makkaran syöjille löytyy vielä API II luokan perusöljyt, jotka ovat muuten API luokan III kaltaisia, mutta niillä on matalampi viskositeetti-indeksi ja huonommat kylmäominaisuudet. Niitä kutsutaan korkealaatuisiksi mineraaliöljyiksi.
Vielä löytyy perinneruokaa, limppisoppaa API I luokan perusöljyt, jotka on valmistettu liuotinprosesseilla. Niissä on suurin määrä epäpuhtauksia, jotka lyhentävät käyttöikää ja voivat muodostaa moottoriöljyn sekaan limaa ja paakkuja. Nykyisin harvinaisia.oli ihan hauskasti selitetty!
Sulla unohtui siitä alusta vaan herrojen herkku eli esteripohjaiset öljyt. - öljymiehet
Jamppa1 kirjoitti:
oli ihan hauskasti selitetty!
Sulla unohtui siitä alusta vaan herrojen herkku eli esteripohjaiset öljyt.realismia sekaan,kaikesta tästä öljyn ja suodattimien korkea kulttuurista hyötyy..yllätys yllätys, valmistaja, markkinaketju ja autosi moottori ja autosi seuraava omistaja ja vähän ehkä sitäkin seuraava.. ja kukahan olikaan maksaja?
- samppa3
Kyllä renkaille on vaikutusta jälleenmyyntiarvoon, sehän kosketuksissa tiehen.
- 0000000000
Kannattaako maksaa brändistä vai luokituksista? Laatuluokitukset ovat kuitenkin ainoa käyttökelpoinen tapa verrata öljyjen paremmuutta (ilman laboratoriotestejä).
Auton luokitukset määrittävät, mikä tulee öljyn vähimmäistason olla. Öljyn luokitukset kertovat, mikä öljyn vähimmäistaso on. Ensisijaisena tulee siis luokitukset, koska sillä on väliä täyttyykö ne. Tavallisesti ei ole merkitystä, sattuuko moottorissa olemaan mobil 1, shell helix, teboil gold tai jotain muuta merkkiä... Viskositeetti valitaan tarvittavan pakkaskeston, juoksevuuden tai muiden ominaisuuksien perusteella.
Öljy vaikuttaa toki osaltaan moottorin kestävyyteen, mutta... se ei yksinään vaikuta miten pitkälle moottori lopulta kestää. Vain laboratorio-olosuhteissa saadaan niin vakio-olosuhteet, että voidaan testata öljyn laadun vaikutusta kulumiseen. Oikeassa ajossa vaikuttavia tekijöitä on paljon enemmän, suurimpina lienevät käyttäjä, moottorin valmistaja ja ajoympäristö. - Betroli
Itse olen ihmetellyt jatkuvaa bensanhinnan nousua, mutta miksi nuo moottoriöljyt sitten tuntuu pysyvän samoissa hinnoissa vuodesta toiseen?
- härää nyt 2011
kuules Betroli kannattaako vuoden 2005 kirjoituksia paljonkaan miettiä ja kommentoida?
- jepajuu
härää nyt 2011 kirjoitti:
kuules Betroli kannattaako vuoden 2005 kirjoituksia paljonkaan miettiä ja kommentoida?
Herääppä itse. Onko kirjoitusajalla väliä jos on asiaan tarkennettavaa. Suhteellisuusteoriakin on jo sata vuotta vanha juttu, mitäpä tuota enää huomioimaan kun sitä käyttävä Gps paikannuskin on jo olemassa.
- 2005 sai Suomessa
jepajuu kirjoitti:
Herääppä itse. Onko kirjoitusajalla väliä jos on asiaan tarkennettavaa. Suhteellisuusteoriakin on jo sata vuotta vanha juttu, mitäpä tuota enää huomioimaan kun sitä käyttävä Gps paikannuskin on jo olemassa.
Raaka-aineet on huonontuneet. Lisäaineilla korvataan krakatun mineraaliöjyn heikkouksia. Vanha oikea TÄYSSYNTEETTINEN oli erinomaista.
Voiteluöjylabratorioinssi tietää "Suomalaiset ajaa kuralla" Mainonta ja mielikuvat ohjaa autoilijoita.
Saksassa ei ajeta! - Faktaa kiitos
2005 sai Suomessa kirjoitti:
Raaka-aineet on huonontuneet. Lisäaineilla korvataan krakatun mineraaliöjyn heikkouksia. Vanha oikea TÄYSSYNTEETTINEN oli erinomaista.
Voiteluöjylabratorioinssi tietää "Suomalaiset ajaa kuralla" Mainonta ja mielikuvat ohjaa autoilijoita.
Saksassa ei ajeta!Milläs siellä saksassa ajetaan?
- Honompaa öljyä
Betroli on ytimessä. SIKSI moottoriöljyt tuntuu pysyvän samoissa hinnoissa.
Syy on, kun " täyssyntteettisiä" nykyisin tehdään mineraaliöljystä. Eikä enää käytetä täyssynteettisiä perusöljyjä. - öljylabra
Ehkä saadaan parempia öljyjä?
http://www1.eere.energy.gov/vehiclesandfuels/pdfs/deer_2011/thursday/presentations/deer11_qu.pdf- LAATUERO
PAO on sisäfilettä.
GRP III eli krakattu mineraaliöljy on potkaa.
- gsdgerwg
Nykyiset krakatut mineraalit pesevät lattiaa kymmenen vuotta vanhoilla PAO-öljyillä. Sen verran on lisäaineteknologiassa tapahtunut kehitystä.
Tämä on fakta. - Laadukkain
Mites nykyiset aidot PAO-öljyt. Ne on parantuneet... On sisäfilettä.
- PAO-synteettinen
Kriittisessä tilanteessa öljyjen ero voi olla EHJÄ tai RIKKINÄLNEN moottori.
SIKSI paras mahdollinen öljy.- hghgerr
Kerrotko vielä miten tuo toimii?.
Ainakin Mobil 1 0W-40 kun siirtyi osittain krakattuun, niin kalvonkesto parani. Mites tämän selität?
No kerron sen sulle: PAO:n määrällä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Se miten öljy toimii testeissä ja oikeassa moottorissa riippuu vain ja ainoastaan koko seoksen kemiallisista ominaisuuksista yhdessä, ei yhden perusöljyn ominaisuuksista.
Tämän takia ihan mikä vaan öljy, jolla on esim. API SN -luokitus, pesee suorituskyvyssä API SM -tuotteet. Oli raaka-aineet vaikka sitten pissaa ja hikeä. Näin se vain menee. - MINERAALIA KIITOS
Pao pelle on kriittisessä tilassa.
Kaatakaa sille krakattua mineraalia niin tulee järkiinsä.
- PAO-synteettinen
Kikkeliä on kiva imeä.
- PAO- korostuu
PAO;n osuus syntteettisten öljyjen markkinoista on 45%. PAO:n osuus on suurin.
http://www.ihs.com/products/chemical/planning/scup/synthetic-lubricants.aspx - PAO-korvaamaton
PAO:n käyttö lisääntyy vuosittain 4%.
Tuotanto lisääntyy jatkuvasti. Energiasäästö-öljy alhainen haihtuvuus takaa vahvan PAO:n kysynnän.
http://www.prnewswire.com/news-releases/group-iv--v-lubricants-pao-pag-and-esters-market-is-expected-to-reach-usd-47-billion-globally-in-2018-transparency-market-research-190647361.html
http://www.cpchem.com/en-us/news/Pages/Chevron-Phillips-Chemical-Announces-MOGoil-GmbH-as-Russia-Distributor-for-Synfluid%C2%AE-Polyalphaolefin-Products.aspx
http://www.stle.org/assets/document/03-13_Jay_Bickett_interview.pdf - PAO-KORVAAMATON
PAO kapasiteettia tulee jatkuvasti lisää...
http://www.lubesngreases.com/lubereport/14_14/basestocks/-4905.html?ET=lubesngreases:e138:a:&st=email
II JA III krakattu mineraali maksaa 1500$ tonni. PAO maksaa 5000$ tonni.
http://www.lubesngreases.com/lubereport/14_14/base-oil-report/-4864.html
2000 luvulla Mobil 1 oli vielä PAO-pohjaista.
http://www.calrecycle.ca.gov/publications/Documents/UsedOil\61105002.pdf- g33g
Mutta huonompi se oli voiteluominaisuuksissa kun nykyinen.
- Parannus ?
EI ollut. Oli stabiilimpi. Kuumakesto ja voitelukyky kuumassa ylivoimaista ja se säilyi loppuun asti.
KRAKATTU eli "nykyinen" toinii UUTENA, mutta vanhempana sen ominaisuudet romahtaa.
Pieni PAO:n määrä pelastaa, mutta sitä on kustannussyistä tosi vähän ja toisissa se on jätetty pois kokonaan.
Mobil käyttää sitä vähän 0W-XX öljyissään.
Enemmän 0W-20 öljyssä. PAO:n kysyntä tulee räjähtämään, kun polttoainetaloudellisuus ja ympäristösyyt vaatii sitä.
Tulevaisuudessa 0W-10 ja 0W-16 vaatii jo haihtuvuuden vuoksi sitä.
5W-XX öljyissä ei PAO: ta juuri näy....
RAHALLA JA OMILLA TESTEILLÄ saadaan Mosse ja Lada Bemariakin paremmaksi.
On tyhmä uskoa myyjien TESTEJÄ ! ! Ennen voitelun ja suojan takasi ZDDP fosforilla höystettynä, perusöljynä PAO ja mersun diesel kesti takseilla 1.5miljoonaa km ! ! 90 luvulla. - vanhaaasiaajoo
tässä ketjussa on jotain vuosikymmenen takaisia lässytyksiä öljyistä. voi jestas sentään. noniin eli asiaan. motox on riittävän hyvä öljy kaikkiin käytettyhin yli 200tkm ajettuihin autoihin. itse ajan puolisynteettisellä. halpaa ja laadukasta. ja eikun ajoa ja paljon. vaihto 10tkm välein AINA. vaihtakaa ne äljyt nimittäin longilfekoneet on paskoja. ne kuluu nopeasti. jos ei muuta niin ne pikeentyy sisältä. lopulta öljysihti tukossa ja kone leikkaa kiinni että PAM vaan.
- erkki_merkki
Missä on Motox Motonetin Datasheet? tuotteilleen? Ei hirveästi luottoa Motoxiin, ei nykyisin tietoa valmistajasta. Turvallisempi ostos Motonetistä Mobil, Neste, Shell tai Teboil. Ei ole juurikaan kalliimpaa ja tietää mitä moottoriin menee. Motonet ei kerro valmistajaa (joka on vaihtunut). Toki öljyt on hyvä vaihtaa 10tkm. välein.
- voitelupelastaaelämän
onko halvimmat teboilin kannutkin parempia kuin motoxin fullsynteettiset? teboiliahan saa 12 eurolla 4 litraa. siis mineraalia.
- motonet-motox
voitelupelastaaelämän kirjoitti:
onko halvimmat teboilin kannutkin parempia kuin motoxin fullsynteettiset? teboiliahan saa 12 eurolla 4 litraa. siis mineraalia.
Tietysti voi sitä omaa järkeäkin käyttää... Vai eikö voi? Ostappa sitten vaikka teräketjuöljyä kun halvalla saa. Nesteen, Mobilin, Teboilin ,Shellin jne. vastaavan laatuinen öljy tietenkin on nyt kyseessä. Kannattaako 0-5€ per kannu säästää kun ei edes tiedä valmistajaa. Motonet ottaa öljynsä virallisilta tukkureilta, ei ole harmaatuontia.
- krakattua
Motox tulee Liettuasta. On EU öljyä.
- motox-valmistaja
kuka on Motoxin valmistaja?
- varmaaatietooo
PAOPELLE !!!!!!!!!!!!
VASTAA KUN KYSYTÄÄN.
Kuka on Motoxin valmistaja?
Taisit vain arvata että Liettuasta..
Hiddo mikä fidiootti
- Timowski
Monta kertaa kuseksi moittimanne liukaste on aivan samaa, kuin maailman parhaaksi väittämänne ! Vain eri pakkauksessa 20 Eunukkia lisää hintaa . Ei öljylähteitä sekä valmistajia montaa ole maapallolla, ja se riittää, että autonvalmistajien kriteerit täyttyvät .
- tbainakihyvä
No omakokemus on että VW tdi koneet kestää TB öljyllä.ei ole konerikkoja ollu.
vaihtoväli alle 15tkm.
ja äkkiä ajatellen n.600000 testi km takana.. - ronkeliko
Genuine öljy (GM/SAAB) on Mobil 1:stä :)) samasta tuutista tulee , aivan kuin joku elintarvike omalla merkillä marketeissa (s ja k-kaupat) ei sen kummempaa, mutta kuluttaja päättää mistä maksaa. Brändistä vai itse tuotteesta.
- Anonyymi
Käytän Nesteen Pro LL-öljyjä. vaihto suodattimineen noin 90€.
Ajan aina tasan 15000km. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytän Nesteen Pro LL-öljyjä. vaihto suodattimineen noin 90€.
Ajan aina tasan 15000km.Yhtenäänkö öljyjä pitää vaihtaa, ei se kannata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtenäänkö öljyjä pitää vaihtaa, ei se kannata.
Kerran vuodessa. Nyt autolla ajettu 150000km.
Koko aikana vaihdettu:
Ilmasuodatin kolme kertaa
Raitisilmasuodatin kolme kertaa
Tulpat kaksi kertaa
Jarrunesteet kaksi kertaa
Moottoriölyt kymmenen kertaa
Auton maalipinnan briliantt-käsittely kaksi kertaa
Jäähdytinesteet/vesipumppu kerran jakopääremontin yhteydessä
Kaikki on ylhäällä pilkuntarkasti, hintoineen päivineen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerran vuodessa. Nyt autolla ajettu 150000km.
Koko aikana vaihdettu:
Ilmasuodatin kolme kertaa
Raitisilmasuodatin kolme kertaa
Tulpat kaksi kertaa
Jarrunesteet kaksi kertaa
Moottoriölyt kymmenen kertaa
Auton maalipinnan briliantt-käsittely kaksi kertaa
Jäähdytinesteet/vesipumppu kerran jakopääremontin yhteydessä
Kaikki on ylhäällä pilkuntarkasti, hintoineen päivineen.5w30 öljyt ovat nykyään yleisimmät.
Aina öljynsuodatin myös vaihtoon.
Max öljynvaihtoväli 20 t. km. jos pitää autoaan vuosia.
Moottorilämmittimen käyttö pakkasessa säästää eniten moottoria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan533278Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282939- 1212346
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111366
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802