Ylinopeuden syy kortin puute?

Tyrnäväntorpedo

Hesari kirjoitti taas kerran veneajokortista. Minulle on melko yhdentekevää tarvitaanko kortti vai ei, mutta löyhät perustelut kertovat jostain muusta kuin halusta lisätä turvallisuutta.

Esimerkkeinä kortin tarpeellisuudelle olivat ylinopeudet ja Nauvon onnettomuus.
Minä en usko, että ylinopeudet vesillä johtuvat siitä ettei tidä mitä merkit tarkoittavat enkä myöskään usko, että tähystyksen puute johtuisi siitä ettei tiedä, että pitäisi katsoa ympärilleen.

50

1180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jszhnsb7xcn

      Missään laissa ei lue missä yksikössä vesiliikenteen nopeusrajoitukset ovat. Kyse ei siis ole tiedon puutteesta vaan lainsäädännön puutteesta. Lain mukaan myös tuomioistuinten päätösten tulee perustua lakiin. Nyt nopeusrajoitusten rikkomista koskevat päätökset eivät em syystä voi lakiin perustua, eikä ajokortti muuttaisi asiaa mitenkään.
      Tähystys taas on osa lainsäädäntöön sisältyvää Suomessa ratifioitua kansainvälistä sopimusta yhteentörmäysten estämisestä vesillä.

      • Karttaplotterilla

        Mutta merikortissapa lukee. Km/h. Samoin viranomaisten nettisivuilla (tiedonhankkimis velvollisuus). Netissä on rajoitusalueet ja nopeudet.


      • Outoa.avautumista

        Pointti sulla siis olikaan mikä ?


      • Sillee
        Outoa.avautumista kirjoitti:

        Pointti sulla siis olikaan mikä ?

        Että olis hyvä jos olisi pakollinen kurssi jossa kerrottaisiin että pitää tähystäjä, kannattaa väistää, nopeusrajoitus on merimaileja ja peräaalloista ei laiturisssai tykätä.

        Eihän ollut vaikeeta kun oikein keskittyy?


      • jszhnsb7xcn
        Karttaplotterilla kirjoitti:

        Mutta merikortissapa lukee. Km/h. Samoin viranomaisten nettisivuilla (tiedonhankkimis velvollisuus). Netissä on rajoitusalueet ja nopeudet.

        Viranomaisen ylläpitämällä nettisivulla on väistämissäännötkin väärin: https://www.trafi.fi/veneily/tiedot_ja_taidot/vaistamissaannot
        "Moottoriveneen ja purjeveneen kohtaaminen "
        "Moottoriveneen tulee väistää purjevenettä lähestymissuunnasta riippumatta. "

        Ei tuomioistuin voi laillisesti perustaa tuomiotaan viranomaisen mielipiteeseen. Edelleenkään nopeusrajoituksen yksikköä ei ole millään laillisella tavalla määritelty, viranomaisella ei minkään lain mukaan ole oikeutta sitä määritellä. Sellainen oikeus tulisi laissa määritellä jos sellaisen haluttaisiin olevan olemassa. Niin on monessa muussa asiassa meneteltykin, eli kirjattu lakiin viranomaiselle tietty harkintavalta jossain asiassa.


      • jszhnsb7xcn
        Sillee kirjoitti:

        Että olis hyvä jos olisi pakollinen kurssi jossa kerrottaisiin että pitää tähystäjä, kannattaa väistää, nopeusrajoitus on merimaileja ja peräaalloista ei laiturisssai tykätä.

        Eihän ollut vaikeeta kun oikein keskittyy?

        Tuosta kurssista olisi hyötyä vain mikäli se olisi pakollinen myös syyttäjille, tuomareille ja liikenneviraston virkamiehille, ja kaikki kurssimateriaali olisi tarvittaessa puolustusasianajajan käytössä.
        Muuten tuollaisesta humpuukista olisi lähinnä vain haittaa niin veneilijöille vesillä liikkuessa kuin heidön oikeusturvalleen oikeudessakin.


      • shjjsfdhn
        Karttaplotterilla kirjoitti:

        Mutta merikortissapa lukee. Km/h. Samoin viranomaisten nettisivuilla (tiedonhankkimis velvollisuus). Netissä on rajoitusalueet ja nopeudet.

        Tiedonhankkimisvelvollisuus tarkoittaa tutustumista lainsäädäntöön, ei uskomista viranomaisen nettisivuille kirjoittamaa puppua: https://www.trafi.fi/veneily/tiedot_ja_taidot/vaistamissaannot


      • Tyrnäväntorpedo
        shjjsfdhn kirjoitti:

        Tiedonhankkimisvelvollisuus tarkoittaa tutustumista lainsäädäntöön, ei uskomista viranomaisen nettisivuille kirjoittamaa puppua: https://www.trafi.fi/veneily/tiedot_ja_taidot/vaistamissaannot

        Tarkoitatko siis, että jos näkee vesillä rajoitusmerkin eikä välitä siitä, niin se johtuu ettei ymmärrä sitä?

        Epäilen.
        Viimeksi, kun ajoin ylinopeutta, tulin väylälle rajoitusaluella. Näin vasta rajoituksen päättymistä koskevan merkin (Olisi hyvä saada rajoitusalueet merikarttaan). Ajokortti ei olisi auttanut.


      • Töttöröööö
        Sillee kirjoitti:

        Että olis hyvä jos olisi pakollinen kurssi jossa kerrottaisiin että pitää tähystäjä, kannattaa väistää, nopeusrajoitus on merimaileja ja peräaalloista ei laiturisssai tykätä.

        Eihän ollut vaikeeta kun oikein keskittyy?

        Paitsi että nopeusrajoitus on km/h. Et sillee.


      • Tyrnäväntorpedo

        Tulihan se sieltä 2.0


      • Sillee
        Töttöröööö kirjoitti:

        Paitsi että nopeusrajoitus on km/h. Et sillee.

        Joo sori. Oikeasti johtui helteen pehmentämästä päästä eikä ajokortin puutteesta. Olen itse suorittanut jokusen navigointitutkinnon ja harjoitellut vähän. Olen ihan toisissani sitä mieltä että Viron malli olisi hyvä. Jollaaa tai soutuvenetttä isomman veneen päälliköllä pitäisi olla vöistämissäännöt tentittynä, köliveneen tai yli 20hv moottoriveneen omistajalla pitäisi olla merkit ja merisäät opeteltua ja ihan tervettä olisi hankkia vähän käytännön kokemusta ennenkuin pistää nopean/raskaan/kalliin veneen tilaukseen.


      • exFlipperisti

        Samaa mieltä nimimerkin Sillee kanssa.

        Yksi ajokortin eduista on myös se, että sellainen voidaan ottaa pois jos törttöilee liikaa. Tietenkään ajokortti ei poista kaikkia ongelmia, mutta antanee joitain keinoja puuttua niihin.

        P.S. Ruotsissa nopeusrajoitukset ovat solmuina (ainakin Tukholman lähistöllä)


      • Ihanjunttiakyttäystä
        exFlipperisti kirjoitti:

        Samaa mieltä nimimerkin Sillee kanssa.

        Yksi ajokortin eduista on myös se, että sellainen voidaan ottaa pois jos törttöilee liikaa. Tietenkään ajokortti ei poista kaikkia ongelmia, mutta antanee joitain keinoja puuttua niihin.

        P.S. Ruotsissa nopeusrajoitukset ovat solmuina (ainakin Tukholman lähistöllä)

        Ihan mielipuolisten ja käytäntöjä tuntemattomien kontrollifriikkien puuhastelua tuollainen "ajokortti", joka vain lisää virkakoneistoa, mutta ei palvele mitään muuta.

        Mitä mahdollisuuksia "puuttua" ongelmiin se muka antaisi??? Jos rikot sääntöjä niin joudut vastuuseen jo nyt, vaikkei kortteja olekaan.

        Lisäksivalvonta olisi olematonta. Olen veneilly tutuilla vesillä merellä yli 40v. toista sataa tuntia vuodessa enkä ole ikinä joutunut ratsiaan. Ihan tosi. Väylillä ja isommissa satamissa on tuona aikana ollut kaksi ratsiaa kaiken kaikkiaan.

        Mitäs luulet? Törttöilijä törttöilee kortilla tai ilman. Tuollaisella "kortilla" tositörttöiöijä pyyhkisi perseensä, ja jatkaisi samaan malliin vaikka joku sen veisi pois.


      • exFlipperisti

        'Käytäntöjä tuntemattomia kontrollifriikkejä', aika päättäväinen arvio tietämättä ollenkaan kuka toisessa päässä kirjoittelee :D

        Mutta joka tapauksessa, olet oikeutettu mielipiteeseesi. Ja muut varmaan omiinsa.


      • lihamylly2
        Ihanjunttiakyttäystä kirjoitti:

        Ihan mielipuolisten ja käytäntöjä tuntemattomien kontrollifriikkien puuhastelua tuollainen "ajokortti", joka vain lisää virkakoneistoa, mutta ei palvele mitään muuta.

        Mitä mahdollisuuksia "puuttua" ongelmiin se muka antaisi??? Jos rikot sääntöjä niin joudut vastuuseen jo nyt, vaikkei kortteja olekaan.

        Lisäksivalvonta olisi olematonta. Olen veneilly tutuilla vesillä merellä yli 40v. toista sataa tuntia vuodessa enkä ole ikinä joutunut ratsiaan. Ihan tosi. Väylillä ja isommissa satamissa on tuona aikana ollut kaksi ratsiaa kaiken kaikkiaan.

        Mitäs luulet? Törttöilijä törttöilee kortilla tai ilman. Tuollaisella "kortilla" tositörttöiöijä pyyhkisi perseensä, ja jatkaisi samaan malliin vaikka joku sen veisi pois.

        Me olemme veneilleet 30 vuotta joutumatta ratsiaan.


      • Rajoitusperustuulakiin

        Kyllä vesiliikennemerkkien osaltakin on valtuutussännökset kunnossa.

        Asetuksessa vesikulkuväyluen metkitsemisestä on merenkulkuhallitukselle (jonka tehtäviä hoitaa tältä osin nykyään liikennevirasto) sälytetty oikeus mm. vesiliikennemerkkien ulkonäöstä ja merkityksestä päättäminen. Vesiliikennelain 5 pykälässä on velvoitettu kuljettajaa noudattamaan vesiliikennemerkeillä ilmaistuja määräyksiä, kieltoja ja rajoituksia. Sanotun lain 24 pykälässä säädetään vesiliikennerikkomuksena rangaistavaksi tämän lain nojalla annettuja määräyksiä. (Ja jos teko aiheuttaa vaaraa liikenneturvallisuudelle, se voi olla rikoslain 23 luvussa mainittujen liikenteeenturvallisuutta vaarantavien tekojen joukossakin).

        Jos liikennevirasto (tai sen edeltäjänä merenkulkuhallitus) on siis määrännyt nopeusrajoitusta ilmaisevan merkin sellaiseksi kuin se nyt on, eli nopeusrajoitus on ilmaistu kilometreinä tunnissa, on merkkiä sakon uhalla noudatettava.


      • Micce52__
        jszhnsb7xcn kirjoitti:

        Viranomaisen ylläpitämällä nettisivulla on väistämissäännötkin väärin: https://www.trafi.fi/veneily/tiedot_ja_taidot/vaistamissaannot
        "Moottoriveneen ja purjeveneen kohtaaminen "
        "Moottoriveneen tulee väistää purjevenettä lähestymissuunnasta riippumatta. "

        Ei tuomioistuin voi laillisesti perustaa tuomiotaan viranomaisen mielipiteeseen. Edelleenkään nopeusrajoituksen yksikköä ei ole millään laillisella tavalla määritelty, viranomaisella ei minkään lain mukaan ole oikeutta sitä määritellä. Sellainen oikeus tulisi laissa määritellä jos sellaisen haluttaisiin olevan olemassa. Niin on monessa muussa asiassa meneteltykin, eli kirjattu lakiin viranomaiselle tietty harkintavalta jossain asiassa.

        Mikä kohta siinä on väärin? Nopeasti lukemalla en virhettä löytänyt.


      • sivusta.seuraaja
        Rajoitusperustuulakiin kirjoitti:

        Kyllä vesiliikennemerkkien osaltakin on valtuutussännökset kunnossa.

        Asetuksessa vesikulkuväyluen metkitsemisestä on merenkulkuhallitukselle (jonka tehtäviä hoitaa tältä osin nykyään liikennevirasto) sälytetty oikeus mm. vesiliikennemerkkien ulkonäöstä ja merkityksestä päättäminen. Vesiliikennelain 5 pykälässä on velvoitettu kuljettajaa noudattamaan vesiliikennemerkeillä ilmaistuja määräyksiä, kieltoja ja rajoituksia. Sanotun lain 24 pykälässä säädetään vesiliikennerikkomuksena rangaistavaksi tämän lain nojalla annettuja määräyksiä. (Ja jos teko aiheuttaa vaaraa liikenneturvallisuudelle, se voi olla rikoslain 23 luvussa mainittujen liikenteeenturvallisuutta vaarantavien tekojen joukossakin).

        Jos liikennevirasto (tai sen edeltäjänä merenkulkuhallitus) on siis määrännyt nopeusrajoitusta ilmaisevan merkin sellaiseksi kuin se nyt on, eli nopeusrajoitus on ilmaistu kilometreinä tunnissa, on merkkiä sakon uhalla noudatettava.

        Katsokaapa tästä:
        https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/maarays_2017_vesiliikennemerkit_opasteet_web.pdf
        Lainaus: "Nopeusrajoitus: Merkillä (kuva 11) ilmoitetaan suurin sallittu nopeus kilometreinä tunnissa
        (km/h). Nopeusrajoituksen vaikutusalueen tarkennukset tai nopeusrajoitus solmuina (knots)
        ilmoitetaan tarvittaessa apumerkillä. "

        Eli kyllä se vaan voi suomessakin olla solmuina.


      • jszhnsb7xcn
        Rajoitusperustuulakiin kirjoitti:

        Kyllä vesiliikennemerkkien osaltakin on valtuutussännökset kunnossa.

        Asetuksessa vesikulkuväyluen metkitsemisestä on merenkulkuhallitukselle (jonka tehtäviä hoitaa tältä osin nykyään liikennevirasto) sälytetty oikeus mm. vesiliikennemerkkien ulkonäöstä ja merkityksestä päättäminen. Vesiliikennelain 5 pykälässä on velvoitettu kuljettajaa noudattamaan vesiliikennemerkeillä ilmaistuja määräyksiä, kieltoja ja rajoituksia. Sanotun lain 24 pykälässä säädetään vesiliikennerikkomuksena rangaistavaksi tämän lain nojalla annettuja määräyksiä. (Ja jos teko aiheuttaa vaaraa liikenneturvallisuudelle, se voi olla rikoslain 23 luvussa mainittujen liikenteeenturvallisuutta vaarantavien tekojen joukossakin).

        Jos liikennevirasto (tai sen edeltäjänä merenkulkuhallitus) on siis määrännyt nopeusrajoitusta ilmaisevan merkin sellaiseksi kuin se nyt on, eli nopeusrajoitus on ilmaistu kilometreinä tunnissa, on merkkiä sakon uhalla noudatettava.

        Aivan, eli väitteeni: " Edelleenkään nopeusrajoituksen yksikköä ei ole millään laillisella tavalla määritelty, viranomaisella ei minkään lain mukaan ole oikeutta sitä määritellä."
        Pitää edelleen paikkansa, koska https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/maarays_2017_vesiliikennemerkit_opasteet_web.pdf
        Lainaus: "Nopeusrajoitus: Merkillä (kuva 11) ilmoitetaan suurin sallittu nopeus kilometreinä tunnissa
        (km/h). Nopeusrajoituksen vaikutusalueen tarkennukset tai nopeusrajoitus solmuina (knots)
        ilmoitetaan tarvittaessa apumerkillä. "

        Eli kyllä se vaan voi suomessakin olla solmuina. Eikä yksittäisellä viranomaisella ole edelleenkään oikeutta muuttaa merkin merkintää tai sen tulkintaa mieleisekseen, vaan sen on oltava koko Suomessa sama samalle merkille, minkä liikennevirasto (ei kuka tahansa siellä tai jossain muualla työskentelevä viranomainen) on määrittänyt.


      • Bfkn
        jszhnsb7xcn kirjoitti:

        Aivan, eli väitteeni: " Edelleenkään nopeusrajoituksen yksikköä ei ole millään laillisella tavalla määritelty, viranomaisella ei minkään lain mukaan ole oikeutta sitä määritellä."
        Pitää edelleen paikkansa, koska https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/maarays_2017_vesiliikennemerkit_opasteet_web.pdf
        Lainaus: "Nopeusrajoitus: Merkillä (kuva 11) ilmoitetaan suurin sallittu nopeus kilometreinä tunnissa
        (km/h). Nopeusrajoituksen vaikutusalueen tarkennukset tai nopeusrajoitus solmuina (knots)
        ilmoitetaan tarvittaessa apumerkillä. "

        Eli kyllä se vaan voi suomessakin olla solmuina. Eikä yksittäisellä viranomaisella ole edelleenkään oikeutta muuttaa merkin merkintää tai sen tulkintaa mieleisekseen, vaan sen on oltava koko Suomessa sama samalle merkille, minkä liikennevirasto (ei kuka tahansa siellä tai jossain muualla työskentelevä viranomainen) on määrittänyt.

        Sotket käsitteet viranomainen ja virkamies.

        Liikennevirasto on viranomainen. Virkamies on henkilö, joka työskentelee viranomaisessa virkaa toimittaen.

        Vesiliikennemerkeistä päättää Liikennevirasto-niminen viranomainen.

        Liikenneviraston päätöksen mukaisesti nopeusrajoitusta ilmaisevassa vesiliikennemerkissä nopeus on aina ilmaistu kilometreinä tunneissa. (Sitä selventävässä lisäkilvessä saattaa olla nopeus ilmoitettu lisäksi solmuissa, mutta itse merkissä ei.)


    • Dsl.Cat

      Se on ylinopeuden kanssa vähän sama kuin tieliikenteessä. Vaikki liikennesäänöt on opeteltu autokouluvaiheessa, ei se ajonopeuden valintaan auta kun kyse omaksutusta tyylistä.

      Kieltämättä vaurastumisenpuuskassa hankittu menopeli uudelta aluevaltaukselta ja hyvän vaurastumiskyvyn omaava tietää jo kaiken itselleen tarvitsevan. Toisen kunnioitus ilman "minä itse ja ensin" asennetta olisi huomattavasti ennalta-arvattavampi muille kulkijoille mm. väistämis- ja kohtaamistilanteissa kun hän olisi pakollisen kurssin suorittanut - siis "saaristo navigointi" ja/tai kokeen läpäissyt vaikka itseoppineena. Oppisi ainakin mitä muut odottavat hältä kohtaustilanteissa. Nopeudella vain otetaan reaktioajoista pois..

      Ennalta-arvattavuus on kaiken a ja o.

    • Kortti.turhaa

      Ihminenhän ei noudata lakia muun kun kiinnijäämisen pelossa. Valvonta vesillä on niin olematonta, että kortitta ajaminen olisi monille vain liian houkuttelevaa. Ja taas ne, jotka tunnollisesti kävisivät kurssit ja hankkisivat kortin, eivät sitä tarvitsisi muutenkaan.

      Eikä kortti poista onnettomuuksia. Ei se poista niitä maanteiltäkään. Tutkikaa onnettomuustilastoja. Suurin osa hukkumisista tapahtuu pienellä veneellä ja kännissä lähivesillä. Niiltä tuskin korttia vaadittaisi kumminkaan.

      Olisiko kortti poistanut Nauvon onnettomuuden? Ei olisi, koska vahinkoja ja onnettomuuksia sattuu. Ei kukaan tahallaan aja toisen päälle tai alle. Tai jos ajaa, niin ei siinä silloin kortit auta.

    • SatamassaHeiluuKomiastii

      Asenne ja moraali ratkaisee, ei kortti.

      Pahimmat aallon tekijät näissä matalan nopeuden alueilla "buster" kokoluokan veneet ja vesiskootterit kyntävät aluksen perä syvällä, kun ajavat alle plaani nopeuden.

      • kenen.syy

        Niin ja kenen syy se mielestäsi on?
        Pitäisikö niiden siis plaanata nopeusrajoitusta rikkoen?
        Vai ajaa vieläkin hitaammin, vaikkei paikalla olisi aallontekokielto merkkiä?
        Vai pitäisikö merkkien asettamiseen oikeutettujen käyttää parempaa harkintaa?
        Vai pitäisikö lainsäädännössä määritellä minkä kokoisen aallon saa kieltoalueella tehdä, ja minkä kokoista ei saa?

        Asenne tosiaankin ratkaisee. Mutta kun kaikilla ei ole oikeaa asennetta, niin minkä tahon pitäisi asiaan puuttua ja miten? Väärä asennehan ei ole rikos eikä liiikennerikkomus, joten siihen ei voida juridisesti puuttua.


      • Tyrnäväntorpedo
        kenen.syy kirjoitti:

        Niin ja kenen syy se mielestäsi on?
        Pitäisikö niiden siis plaanata nopeusrajoitusta rikkoen?
        Vai ajaa vieläkin hitaammin, vaikkei paikalla olisi aallontekokielto merkkiä?
        Vai pitäisikö merkkien asettamiseen oikeutettujen käyttää parempaa harkintaa?
        Vai pitäisikö lainsäädännössä määritellä minkä kokoisen aallon saa kieltoalueella tehdä, ja minkä kokoista ei saa?

        Asenne tosiaankin ratkaisee. Mutta kun kaikilla ei ole oikeaa asennetta, niin minkä tahon pitäisi asiaan puuttua ja miten? Väärä asennehan ei ole rikos eikä liiikennerikkomus, joten siihen ei voida juridisesti puuttua.

        Moni pieni liukuva vene tekee vähiten aaltoa liukunopeudella. Nopeusrajoitus ja aaltojentekokielto ovat kuitenkin eri merkkejä ja niillä on erilainen tarkoitus. Niitä voidaan käyttää yhdessä tai erikseen.

        Isoimmat aallot tulevat isosta liukuvasta veneestä, joka liikkuu uppoumanopeudella. Samasta veneestä tulee isot aallot tietenkin myös liukunopeudella, mutta sentään hiukan pienemmät.

        Aaltojentekokielto ja nopeusrajoitusalueella varsinkin, jos ne ovat yhdessä, pitää joka tapauksessa varautua isoimpaan "laillisesti syntyvään" aaltoon. Jos väylällä liikkuu vaikkapa 50 ft veneitä, niin busteri tai skootteri saa aaltojen suhteen pörrätä miten vaan ilmna, että se ylittyy.

        Nopeusrajoituksen tarkoituksena on myös tehdä liikenteestä vähemmän häiritsevää aalloista riippumatta. Äänitaso alenee kaikilla vehkeillä nopeurajoitusalueella, vaikka aallot silti voivat olla melko isoja. Joissain kapeikoissa nopeudella on turvallisuudenkin kannalta merkitystä, vaikka veneet pyshtyvät nopeasti ja merellä on yleensä paljon tilaa - ainakin enemmän kuin maanteillä.


      • Ei.pitäisi.olla.vaikeaa
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Moni pieni liukuva vene tekee vähiten aaltoa liukunopeudella. Nopeusrajoitus ja aaltojentekokielto ovat kuitenkin eri merkkejä ja niillä on erilainen tarkoitus. Niitä voidaan käyttää yhdessä tai erikseen.

        Isoimmat aallot tulevat isosta liukuvasta veneestä, joka liikkuu uppoumanopeudella. Samasta veneestä tulee isot aallot tietenkin myös liukunopeudella, mutta sentään hiukan pienemmät.

        Aaltojentekokielto ja nopeusrajoitusalueella varsinkin, jos ne ovat yhdessä, pitää joka tapauksessa varautua isoimpaan "laillisesti syntyvään" aaltoon. Jos väylällä liikkuu vaikkapa 50 ft veneitä, niin busteri tai skootteri saa aaltojen suhteen pörrätä miten vaan ilmna, että se ylittyy.

        Nopeusrajoituksen tarkoituksena on myös tehdä liikenteestä vähemmän häiritsevää aalloista riippumatta. Äänitaso alenee kaikilla vehkeillä nopeurajoitusalueella, vaikka aallot silti voivat olla melko isoja. Joissain kapeikoissa nopeudella on turvallisuudenkin kannalta merkitystä, vaikka veneet pyshtyvät nopeasti ja merellä on yleensä paljon tilaa - ainakin enemmän kuin maanteillä.

        Aaltojentekokielto ja nopeusrajoitus samassa paikassa, tarkoittaa että ajat niin hiljaa, että aaltoja ei synny.


      • Tyrnäväntorpedo
        Ei.pitäisi.olla.vaikeaa kirjoitti:

        Aaltojentekokielto ja nopeusrajoitus samassa paikassa, tarkoittaa että ajat niin hiljaa, että aaltoja ei synny.

        Ei. Tarkoitan, että on kaksi eri liikenne merkkiä, joista toinen on aaltojentekokielto ja toinen nopeusrajoitus. Niitä voi käyttää yhdessä tai erikseen tarpeesta riippuen. Jos sitä verrataan liikenteeseen, niin samaan aikaan voi olla voimassa nopeusrajoitus ja pysäköintikielto tai sitten vain toinen on voimassa.

        Jos olet kiinnostunut aiheesta, käy vaikka saaristolaivurikurssi. Siellä opit mm. säännöt ja vesiliikennemerkit.

        Toihan oli vain trolli, mutta joku voi oikeasti olla noin yksinkertainen.


      • Joakim1
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Ei. Tarkoitan, että on kaksi eri liikenne merkkiä, joista toinen on aaltojentekokielto ja toinen nopeusrajoitus. Niitä voi käyttää yhdessä tai erikseen tarpeesta riippuen. Jos sitä verrataan liikenteeseen, niin samaan aikaan voi olla voimassa nopeusrajoitus ja pysäköintikielto tai sitten vain toinen on voimassa.

        Jos olet kiinnostunut aiheesta, käy vaikka saaristolaivurikurssi. Siellä opit mm. säännöt ja vesiliikennemerkit.

        Toihan oli vain trolli, mutta joku voi oikeasti olla noin yksinkertainen.

        Noinhan se on mutta käytäntö tökkii. Jos on nopeusrajoitus, se on yleensä melko suuri eli 15-20 km/h, jolla tulee pahimmat aallot. Tietysti nopeusrajoituksella on muitakin funktioita kuin aaltojen rajoitus, mutta noin alhaisella se taitaa olla päätarkoituksena. Pitäisi olla 10-12 km/h aaltojen kannalta ja 15 km/h jo ehdottomasti sakon paikka.

        Jos on pelkkä aallontekokielto, suuri osa veneistä hiljentää, mutta ei läheskään tarpeeksi. Typerintä on, että matkavauhdilla pieniä aaltoja tekevätkin lähes poikkeuksetta hiljentävät tuohon 15-20 km/h alueelle. Varmaankaan ei sakkoja tule, kun on mukamas yrittänyt vähentää aaltoja, vaikka oikeasti on tehnyt pahimmat mahdolliset aallot. Kunnolla liukuvalla veneellä aallonkieltoalueen ohi on yleensä paras ajaa mahdollisimman kovalla vauhdilla, jolloin aallot ovat pienet. Puoliliukuvalla tai raskaasti liukuvalla sitten pitää hiljentää runkonopeuteen tai alle.

        Nekin, jotka hiljentävät tarpeeksi, tekevät sen yleensä liian myöhään, jolloin nopeutta tiputtaessa tulleet valtavat aallot vyöryvät kieltoalueelle, vaikka vene ei itse kieltoalueella olleessa enää tekisikään suuria aaltoja.

        Mikään vene ei tee suuria aaltoja puhtaasti uppoamanopeudella eli enitään runkonopeutta ajettaessa. Solmu yli tuon on aallot jo suuret ja 2-3 solmua yli valtavat. Harvalla on malttia ajaa tarpeeksi hiljaa. Runkonopeushan on 5 m vesilinjalla reilut 5 solmua ja 10 m vesilinjalla vajaat 8 solmua.

        Kovin moni ei taida katsoa taakseen ja ymmärtää, millainen vaikutus veneensä aalloilla on satamissa?


      • Tyrnäväntorpedo
        Joakim1 kirjoitti:

        Noinhan se on mutta käytäntö tökkii. Jos on nopeusrajoitus, se on yleensä melko suuri eli 15-20 km/h, jolla tulee pahimmat aallot. Tietysti nopeusrajoituksella on muitakin funktioita kuin aaltojen rajoitus, mutta noin alhaisella se taitaa olla päätarkoituksena. Pitäisi olla 10-12 km/h aaltojen kannalta ja 15 km/h jo ehdottomasti sakon paikka.

        Jos on pelkkä aallontekokielto, suuri osa veneistä hiljentää, mutta ei läheskään tarpeeksi. Typerintä on, että matkavauhdilla pieniä aaltoja tekevätkin lähes poikkeuksetta hiljentävät tuohon 15-20 km/h alueelle. Varmaankaan ei sakkoja tule, kun on mukamas yrittänyt vähentää aaltoja, vaikka oikeasti on tehnyt pahimmat mahdolliset aallot. Kunnolla liukuvalla veneellä aallonkieltoalueen ohi on yleensä paras ajaa mahdollisimman kovalla vauhdilla, jolloin aallot ovat pienet. Puoliliukuvalla tai raskaasti liukuvalla sitten pitää hiljentää runkonopeuteen tai alle.

        Nekin, jotka hiljentävät tarpeeksi, tekevät sen yleensä liian myöhään, jolloin nopeutta tiputtaessa tulleet valtavat aallot vyöryvät kieltoalueelle, vaikka vene ei itse kieltoalueella olleessa enää tekisikään suuria aaltoja.

        Mikään vene ei tee suuria aaltoja puhtaasti uppoamanopeudella eli enitään runkonopeutta ajettaessa. Solmu yli tuon on aallot jo suuret ja 2-3 solmua yli valtavat. Harvalla on malttia ajaa tarpeeksi hiljaa. Runkonopeushan on 5 m vesilinjalla reilut 5 solmua ja 10 m vesilinjalla vajaat 8 solmua.

        Kovin moni ei taida katsoa taakseen ja ymmärtää, millainen vaikutus veneensä aalloilla on satamissa?

        Aaltojen kulkeutuminen aaltokietoalueelle on ihan puhtaasti merkin paikasta kiinni. Sen voi pistää hieman kauemmaksi ja ongelma on poistunut.

        En muista koska olisin viimeksi kulkenut alueella, jossa nopeusrajoitus (siis jossa on rajoitus) on yli 10 km/h. Poikkeuksena Helsingin edusta, jossa rajoitukset ovat väylillä Pihliksen pohjoispuolella. Nekin on lähinnä laivojen takia.

        15-20 km/h on älytön vauhti aaltojen kannalta. Sen rajoituksen käyttämisen pitäisi perustua johonkin muuhun syyhyn kuin aallonmuodostukseen. En pidä erityisemmin alle 10 km/h rajoituksista koska oma vene ei kulje alle 12 km/h edes toisen moottorin vaihde vapaalla. Tosin niitä harvemmin näkee, mutta joskus kuitenkin.

        Sillä n. 10 km/h vauhdilla oman veneen aalto on varmasti isompi kuin pienillä veneillä, mutta ainahan ison veneen aalto on isompi. Aallontekokiellon alueella ajan samaa pienintä mahdollista nopeutta. Se tietenkin pienentää aaltoa merkittävästi, mutta kooltaan se on aina ison busterin aaltoa isompi tekee mitä vaan.


      • se.totuus
        Ei.pitäisi.olla.vaikeaa kirjoitti:

        Aaltojentekokielto ja nopeusrajoitus samassa paikassa, tarkoittaa että ajat niin hiljaa, että aaltoja ei synny.

        Ei tarkoita. Olet ymmärtänyt aallontekokiellon merkityksen väärin, joten luepa se tästä:
        https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/maarays_2017_vesiliikennemerkit_opasteet_web.pdf
        sivulta 5/21
        Aaltoja todellakin saa merkin nimestä huolimatta merkin vaikutusalueella syntyä. Eikä juuri mikään vene voisi liikkua käytännössä lainkaan ilman että havaittavissa olevia aaltoja syntyy. Siksi aallon tekemistä kokonaan ei olekaan ko merkillä kielletty.


      • se.totuus
        Joakim1 kirjoitti:

        Noinhan se on mutta käytäntö tökkii. Jos on nopeusrajoitus, se on yleensä melko suuri eli 15-20 km/h, jolla tulee pahimmat aallot. Tietysti nopeusrajoituksella on muitakin funktioita kuin aaltojen rajoitus, mutta noin alhaisella se taitaa olla päätarkoituksena. Pitäisi olla 10-12 km/h aaltojen kannalta ja 15 km/h jo ehdottomasti sakon paikka.

        Jos on pelkkä aallontekokielto, suuri osa veneistä hiljentää, mutta ei läheskään tarpeeksi. Typerintä on, että matkavauhdilla pieniä aaltoja tekevätkin lähes poikkeuksetta hiljentävät tuohon 15-20 km/h alueelle. Varmaankaan ei sakkoja tule, kun on mukamas yrittänyt vähentää aaltoja, vaikka oikeasti on tehnyt pahimmat mahdolliset aallot. Kunnolla liukuvalla veneellä aallonkieltoalueen ohi on yleensä paras ajaa mahdollisimman kovalla vauhdilla, jolloin aallot ovat pienet. Puoliliukuvalla tai raskaasti liukuvalla sitten pitää hiljentää runkonopeuteen tai alle.

        Nekin, jotka hiljentävät tarpeeksi, tekevät sen yleensä liian myöhään, jolloin nopeutta tiputtaessa tulleet valtavat aallot vyöryvät kieltoalueelle, vaikka vene ei itse kieltoalueella olleessa enää tekisikään suuria aaltoja.

        Mikään vene ei tee suuria aaltoja puhtaasti uppoamanopeudella eli enitään runkonopeutta ajettaessa. Solmu yli tuon on aallot jo suuret ja 2-3 solmua yli valtavat. Harvalla on malttia ajaa tarpeeksi hiljaa. Runkonopeushan on 5 m vesilinjalla reilut 5 solmua ja 10 m vesilinjalla vajaat 8 solmua.

        Kovin moni ei taida katsoa taakseen ja ymmärtää, millainen vaikutus veneensä aalloilla on satamissa?

        Aallontekokielto merkki ei välttämättä vaadi, että yritetään pienentää syntyviä aaltoja.
        https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/maarays_2017_vesiliikennemerkit_opasteet_web.pdf
        sivu 5/21
        Entisellä nopeudella jatkaminen voi siis olla sallittua silloinkin, kun esimerkiksi nopeammin ajettaessa syntyisi aaltoja vähemmän. Jollain kevyellä kumpparilla yksin ajettaessa voi hyvin olla näin.


      • ei.nyt.ihan
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Aaltojen kulkeutuminen aaltokietoalueelle on ihan puhtaasti merkin paikasta kiinni. Sen voi pistää hieman kauemmaksi ja ongelma on poistunut.

        En muista koska olisin viimeksi kulkenut alueella, jossa nopeusrajoitus (siis jossa on rajoitus) on yli 10 km/h. Poikkeuksena Helsingin edusta, jossa rajoitukset ovat väylillä Pihliksen pohjoispuolella. Nekin on lähinnä laivojen takia.

        15-20 km/h on älytön vauhti aaltojen kannalta. Sen rajoituksen käyttämisen pitäisi perustua johonkin muuhun syyhyn kuin aallonmuodostukseen. En pidä erityisemmin alle 10 km/h rajoituksista koska oma vene ei kulje alle 12 km/h edes toisen moottorin vaihde vapaalla. Tosin niitä harvemmin näkee, mutta joskus kuitenkin.

        Sillä n. 10 km/h vauhdilla oman veneen aalto on varmasti isompi kuin pienillä veneillä, mutta ainahan ison veneen aalto on isompi. Aallontekokiellon alueella ajan samaa pienintä mahdollista nopeutta. Se tietenkin pienentää aaltoa merkittävästi, mutta kooltaan se on aina ison busterin aaltoa isompi tekee mitä vaan.

        " Aallontekokiellon alueella ajan samaa pienintä mahdollista nopeutta. Se tietenkin pienentää aaltoa merkittävästi, mutta kooltaan se on aina ison busterin aaltoa isompi tekee mitä vaan."

        Ei nyt sentään ihan mitä vaan, sehän tarkoittaisi jo sitäkin että modifioit veneesi kulkuominaisuuksia lisävarusteella, mikä alentaa vauhtia vaihde päällä aallokkoa aiheuttamatta, ja veneen aaltoa pienentäen. Esim jarruksi muotoiltu osa potkurien taakse liikkuvan asamaan malliin kuin vesisuihkuvedon kauha, mutta ohjaamassa vain osaa potkurivirrasta. Varmasti alenee aallonmuodostus huomattavassti, ja vauhti tippuu alle 10 km/h helpolla. Sen jälkeen veneesi aallonmuodostus olisi jo vähemmän kuin sen busterin liukukynnyksellä roikkuen keula pystyssä.


      • Mikä.nyt.oli.vaikeaa
        se.totuus kirjoitti:

        Aallontekokielto merkki ei välttämättä vaadi, että yritetään pienentää syntyviä aaltoja.
        https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/maarays_2017_vesiliikennemerkit_opasteet_web.pdf
        sivu 5/21
        Entisellä nopeudella jatkaminen voi siis olla sallittua silloinkin, kun esimerkiksi nopeammin ajettaessa syntyisi aaltoja vähemmän. Jollain kevyellä kumpparilla yksin ajettaessa voi hyvin olla näin.

        Kysehän oli, kun nopeusrajoitus ja aallontekokielto. Silloin ajat niin hiljaa, että aaltoja ei synny.


      • Joakim1
        se.totuus kirjoitti:

        Aallontekokielto merkki ei välttämättä vaadi, että yritetään pienentää syntyviä aaltoja.
        https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/maarays_2017_vesiliikennemerkit_opasteet_web.pdf
        sivu 5/21
        Entisellä nopeudella jatkaminen voi siis olla sallittua silloinkin, kun esimerkiksi nopeammin ajettaessa syntyisi aaltoja vähemmän. Jollain kevyellä kumpparilla yksin ajettaessa voi hyvin olla näin.

        En kai ole muuta väittänyt, mutta käytännössä suurin osa ei toimi tuon mukaisesti eli isontavat aaltojaan hidastamalla, vaikka aallontekokielto ei vaadi hidastamaan, vaan välttämään häiritsevien aaltojen muodostamista.

        Edes 10 m vene ei tee kovinkaan suuria aaltoja, jos vauhtia on tarpeeksi, esim. 25 solmua. 8-15 solmussa aallot on kamalat ja hyvin harva hidastaa enempää.


      • Joakim1
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Aaltojen kulkeutuminen aaltokietoalueelle on ihan puhtaasti merkin paikasta kiinni. Sen voi pistää hieman kauemmaksi ja ongelma on poistunut.

        En muista koska olisin viimeksi kulkenut alueella, jossa nopeusrajoitus (siis jossa on rajoitus) on yli 10 km/h. Poikkeuksena Helsingin edusta, jossa rajoitukset ovat väylillä Pihliksen pohjoispuolella. Nekin on lähinnä laivojen takia.

        15-20 km/h on älytön vauhti aaltojen kannalta. Sen rajoituksen käyttämisen pitäisi perustua johonkin muuhun syyhyn kuin aallonmuodostukseen. En pidä erityisemmin alle 10 km/h rajoituksista koska oma vene ei kulje alle 12 km/h edes toisen moottorin vaihde vapaalla. Tosin niitä harvemmin näkee, mutta joskus kuitenkin.

        Sillä n. 10 km/h vauhdilla oman veneen aalto on varmasti isompi kuin pienillä veneillä, mutta ainahan ison veneen aalto on isompi. Aallontekokiellon alueella ajan samaa pienintä mahdollista nopeutta. Se tietenkin pienentää aaltoa merkittävästi, mutta kooltaan se on aina ison busterin aaltoa isompi tekee mitä vaan.

        Mikä ihme vene ja moottoriasennus sinulla on? Siis kaksi konetta ja yhdelläkin kulkee tyhjäkäynnillä 12 km/h. Viittaa isoon veneeseen, mutta miksi se tekisi suuret aallot tuolla vauhdilla. Tai paremminkin valtavat, jos isolla Busterilla ei saa yhtä suuria ajamalla keula pystyssä 10 solmua

        Toisessa ketjussa on linkkejä rajoitusalueisiin. Onhan siellä paljon 15 ja 20 km/h rajoituksia, mutta näyttää 10 km/h olevan yleisempi.


      • tosi
        Joakim1 kirjoitti:

        Noinhan se on mutta käytäntö tökkii. Jos on nopeusrajoitus, se on yleensä melko suuri eli 15-20 km/h, jolla tulee pahimmat aallot. Tietysti nopeusrajoituksella on muitakin funktioita kuin aaltojen rajoitus, mutta noin alhaisella se taitaa olla päätarkoituksena. Pitäisi olla 10-12 km/h aaltojen kannalta ja 15 km/h jo ehdottomasti sakon paikka.

        Jos on pelkkä aallontekokielto, suuri osa veneistä hiljentää, mutta ei läheskään tarpeeksi. Typerintä on, että matkavauhdilla pieniä aaltoja tekevätkin lähes poikkeuksetta hiljentävät tuohon 15-20 km/h alueelle. Varmaankaan ei sakkoja tule, kun on mukamas yrittänyt vähentää aaltoja, vaikka oikeasti on tehnyt pahimmat mahdolliset aallot. Kunnolla liukuvalla veneellä aallonkieltoalueen ohi on yleensä paras ajaa mahdollisimman kovalla vauhdilla, jolloin aallot ovat pienet. Puoliliukuvalla tai raskaasti liukuvalla sitten pitää hiljentää runkonopeuteen tai alle.

        Nekin, jotka hiljentävät tarpeeksi, tekevät sen yleensä liian myöhään, jolloin nopeutta tiputtaessa tulleet valtavat aallot vyöryvät kieltoalueelle, vaikka vene ei itse kieltoalueella olleessa enää tekisikään suuria aaltoja.

        Mikään vene ei tee suuria aaltoja puhtaasti uppoamanopeudella eli enitään runkonopeutta ajettaessa. Solmu yli tuon on aallot jo suuret ja 2-3 solmua yli valtavat. Harvalla on malttia ajaa tarpeeksi hiljaa. Runkonopeushan on 5 m vesilinjalla reilut 5 solmua ja 10 m vesilinjalla vajaat 8 solmua.

        Kovin moni ei taida katsoa taakseen ja ymmärtää, millainen vaikutus veneensä aalloilla on satamissa?

        "Kovin moni ei taida katsoa taakseen ja ymmärtää, millainen vaikutus veneensä aalloilla on satamissa? "

        Suorakaiteen muotoiseen satama-altaaseen ajoi altaan perukoille hardtop-vene. Harmaatukkaisen kapupariskunnan veneestä aikoi samanikäluokkainen vieraspariskunta nousta maihin. Hommasta ei vähään aikaan tullut mitään ja hämmästyneitä ilmeitä riitti.

        Keikkuivat omissa räkäperäaalloissaan.


      • Tyrnäväntorpedo
        Joakim1 kirjoitti:

        Mikä ihme vene ja moottoriasennus sinulla on? Siis kaksi konetta ja yhdelläkin kulkee tyhjäkäynnillä 12 km/h. Viittaa isoon veneeseen, mutta miksi se tekisi suuret aallot tuolla vauhdilla. Tai paremminkin valtavat, jos isolla Busterilla ei saa yhtä suuria ajamalla keula pystyssä 10 solmua

        Toisessa ketjussa on linkkejä rajoitusalueisiin. Onhan siellä paljon 15 ja 20 km/h rajoituksia, mutta näyttää 10 km/h olevan yleisempi.

        Eihän 11-12km/h runkonopeus tarkoita vielä mahdottoman isoa venettä. Nopeus ei juuri muutu, vaikka molemmat moottorit olisivat vaihde päällä tyhjäkäynnillä ilmeisesti siksi, että nopeus vastaa potkurien pyörimisnopeutta eikä silloin ole väliä kuinka monta alla pyörii samaa nopeutta.

        Aalloista puhuttaessa ollaan taas sen ikuisuuskysymyksen äärellä kuinka paljon on paljon. Otan sen verran takaisin, että isolla Busterilla voi tekemällä tehdä isommat aallot. Koska en pidä sitä tilannetta todennäköisenä, jätin sen huomioimatta.

        Mistä tahansa kirjoituksesta tulisi raskas kirjoittaa ja vielä raskaampi lukea, jos niissä lueteltaisiin kaikki mahdolliset tilanteet ja niiden variaatiot. Pitäydytään siis yleiskielessä.


      • Hiukan.säälittävää
        Joakim1 kirjoitti:

        Mikä ihme vene ja moottoriasennus sinulla on? Siis kaksi konetta ja yhdelläkin kulkee tyhjäkäynnillä 12 km/h. Viittaa isoon veneeseen, mutta miksi se tekisi suuret aallot tuolla vauhdilla. Tai paremminkin valtavat, jos isolla Busterilla ei saa yhtä suuria ajamalla keula pystyssä 10 solmua

        Toisessa ketjussa on linkkejä rajoitusalueisiin. Onhan siellä paljon 15 ja 20 km/h rajoituksia, mutta näyttää 10 km/h olevan yleisempi.

        Tyrvääntorpeedolla ei ole venettä ollenkaan. Pelkkä palstabesserwiser joka googlen avulla roikkuu kommentoimassa palstalla. Trolli ja todella huono trollihan tuo on.


      • Joakim1
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Eihän 11-12km/h runkonopeus tarkoita vielä mahdottoman isoa venettä. Nopeus ei juuri muutu, vaikka molemmat moottorit olisivat vaihde päällä tyhjäkäynnillä ilmeisesti siksi, että nopeus vastaa potkurien pyörimisnopeutta eikä silloin ole väliä kuinka monta alla pyörii samaa nopeutta.

        Aalloista puhuttaessa ollaan taas sen ikuisuuskysymyksen äärellä kuinka paljon on paljon. Otan sen verran takaisin, että isolla Busterilla voi tekemällä tehdä isommat aallot. Koska en pidä sitä tilannetta todennäköisenä, jätin sen huomioimatta.

        Mistä tahansa kirjoituksesta tulisi raskas kirjoittaa ja vielä raskaampi lukea, jos niissä lueteltaisiin kaikki mahdolliset tilanteet ja niiden variaatiot. Pitäydytään siis yleiskielessä.

        Jos vene tekee isoja aaltoja jo 12 km/h nopeudella, vesilinja on enintään reilut 6 m. Miksi noin pienessä veneessä olisi kaksi moottoria ja miksi se kulkisi jo yhdellä tyhjäkäynnillä tuota 12 km/h, joka isojen aaltojen takia vaatii suuren työntövoiman.

        Kaksimoottorisina tuon kokoisia on lähinnä perämoottorilla tai sisäperällä, joilla yleensä tyhjäkäyntinopeus huomattavasti alle runkonopeuden eli 3-4 solmua.


      • Tyrnäväntorpedo
        Joakim1 kirjoitti:

        Jos vene tekee isoja aaltoja jo 12 km/h nopeudella, vesilinja on enintään reilut 6 m. Miksi noin pienessä veneessä olisi kaksi moottoria ja miksi se kulkisi jo yhdellä tyhjäkäynnillä tuota 12 km/h, joka isojen aaltojen takia vaatii suuren työntövoiman.

        Kaksimoottorisina tuon kokoisia on lähinnä perämoottorilla tai sisäperällä, joilla yleensä tyhjäkäyntinopeus huomattavasti alle runkonopeuden eli 3-4 solmua.

        Kuinka isoja sinä tarkoitat?
        Minä vertaan omia aaltoja muiden aaltoihin. Minun mielestäni ne ovat selkeästi isompia.
        Sinun mielestäsi ei ole.

        Tosin vain toinen meistä on nähnyt ne ja toinen ei.

        Pitääkö mitata ne sinulle?


      • Joakim1
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Kuinka isoja sinä tarkoitat?
        Minä vertaan omia aaltoja muiden aaltoihin. Minun mielestäni ne ovat selkeästi isompia.
        Sinun mielestäsi ei ole.

        Tosin vain toinen meistä on nähnyt ne ja toinen ei.

        Pitääkö mitata ne sinulle?

        En tietenkään tunne venettäsi aaltoineen, mutta ei tule heti mieleen yhtään näkemääni tai ajamaani venettä, josta tulisi tyhjäkännillä, varsinkin vain yhdellä koneella kaksimoottorisena, isommat aallot kuin Busterista, joka ajaa keula pystyssä. 99% veneistä ei tarvitse miettiä aaltojen kokoa tyhjäkäynnillä, sillä ne ovat olemattoman pienet.

        Mikä tekee veneestäsi poikkeuksen? Miksi se kulkee niin kovaa tyhjäkäynnillä puskien isompia aaltoja kuin Buster?

        Joku tällainen saattaa mennä 6 solmua tyhjäkäynnillä, mutta ei siitä aaltoja tule juuri lainkaan: https://youtu.be/h1JEGypEHdk?t=124

        Pienempikin vastaava saattaa kulkea melkein 6 solmua tyhjäkäynnillä, mutta ei siitäkään aaltoja tule. Tosin tämä yksilö ei näytä kulkevan niin kovaa tyhjäkäynnillä, mutta ei niitä aaltoja tule selvästi yli tyhjäkäynnilläkään: https://www.youtube.com/watch?v=fhsUaMsikro

        Sitten on joitain puoliplaanareita, joissa on matalakierroksinen diesel, jolla tyhjäkäyntinopeus on suuri, mutta 6 solmua tyhjäkäynnillä kulkevat ovat isoja ja eivät tee merkittävästi aaltoja noin hiljaisessa vauhdissa.


      • bullshittä
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Moni pieni liukuva vene tekee vähiten aaltoa liukunopeudella. Nopeusrajoitus ja aaltojentekokielto ovat kuitenkin eri merkkejä ja niillä on erilainen tarkoitus. Niitä voidaan käyttää yhdessä tai erikseen.

        Isoimmat aallot tulevat isosta liukuvasta veneestä, joka liikkuu uppoumanopeudella. Samasta veneestä tulee isot aallot tietenkin myös liukunopeudella, mutta sentään hiukan pienemmät.

        Aaltojentekokielto ja nopeusrajoitusalueella varsinkin, jos ne ovat yhdessä, pitää joka tapauksessa varautua isoimpaan "laillisesti syntyvään" aaltoon. Jos väylällä liikkuu vaikkapa 50 ft veneitä, niin busteri tai skootteri saa aaltojen suhteen pörrätä miten vaan ilmna, että se ylittyy.

        Nopeusrajoituksen tarkoituksena on myös tehdä liikenteestä vähemmän häiritsevää aalloista riippumatta. Äänitaso alenee kaikilla vehkeillä nopeurajoitusalueella, vaikka aallot silti voivat olla melko isoja. Joissain kapeikoissa nopeudella on turvallisuudenkin kannalta merkitystä, vaikka veneet pyshtyvät nopeasti ja merellä on yleensä paljon tilaa - ainakin enemmän kuin maanteillä.

        "Moni pieni liukuva vene tekee vähiten aaltoa liukunopeudella. "

        Tämä on joku ihmeellinen yleinen harhaluulo. Tietenkään et plaanissa näe niitä omia peräaaltoja, mutta kyllä plaanissa ajava 5-6 metrisen avove tekee ihan kiitettävät aallot, jotka huomaa sitten rannassa. Monissa venekerhotyylilissiä satamissa (peräpoiju, laituri) ohi ajava plaanava avovene keinuttaa veneitä, mutta ylensä sielloin plaanivene on jo kaukana.

        Pienimmät aallot plaanaava vene tekee kun sillä ajetaan ALLE runkonopuden. Minulla on noin 4 metrinen apuvene ja sillä ei voi ajaa 10 km/h, koska se tekee niin suuret aallot. Ajankin rajoitusalueella yleensä noin 2-3 solmun nopeudella (oma arvio). Plaaninopeudella kyseinen vene tekee aallot, joita en halua aiheuttaa rannassa oleville retkiveneille, kun niissä soppa läikkyy lautaselta.

        Koita vaikka joskus ajaa plaanissa avoveneellä ja tehdä 180 asteen käännös ja aja omien aaltojen läpi.

        Aja joskus plaanissa rantaan saakka ja kato, millainen peräaalto sitä venettäsi keinuttaa kun pysäytät sen ottamalla kaasun pois äkisti.


      • MonsterWelle
        bullshittä kirjoitti:

        "Moni pieni liukuva vene tekee vähiten aaltoa liukunopeudella. "

        Tämä on joku ihmeellinen yleinen harhaluulo. Tietenkään et plaanissa näe niitä omia peräaaltoja, mutta kyllä plaanissa ajava 5-6 metrisen avove tekee ihan kiitettävät aallot, jotka huomaa sitten rannassa. Monissa venekerhotyylilissiä satamissa (peräpoiju, laituri) ohi ajava plaanava avovene keinuttaa veneitä, mutta ylensä sielloin plaanivene on jo kaukana.

        Pienimmät aallot plaanaava vene tekee kun sillä ajetaan ALLE runkonopuden. Minulla on noin 4 metrinen apuvene ja sillä ei voi ajaa 10 km/h, koska se tekee niin suuret aallot. Ajankin rajoitusalueella yleensä noin 2-3 solmun nopeudella (oma arvio). Plaaninopeudella kyseinen vene tekee aallot, joita en halua aiheuttaa rannassa oleville retkiveneille, kun niissä soppa läikkyy lautaselta.

        Koita vaikka joskus ajaa plaanissa avoveneellä ja tehdä 180 asteen käännös ja aja omien aaltojen läpi.

        Aja joskus plaanissa rantaan saakka ja kato, millainen peräaalto sitä venettäsi keinuttaa kun pysäytät sen ottamalla kaasun pois äkisti.

        Nyt et ole tainnut olla paljoakaan vesillä. Kyllä siellä kulkiessa pian oppii tuntemaan aaltokoneet. Pienet pulpettiveneet ja tuulilasiveneet eivät todellakaan tee paljon mitään aaltoa kun ajavat reipasta liukunopeutta.
        Nuo pikkuveneet eivät tee mitään pelottavia aaltoja, vaikka miten ajaisivat.
        Raskaammat leveäperäiset tekevät aina häiritsevää aaltoa kun nopeutta on yli runkonopeuden.
        Oma kuusi ja puolimetrinen raskaalla sisäperädieselillä varustettu veneeni kyntää niin syvällä, että kieltoalueilla on ajettava kävelyvauhtia.
        Olen ajanut omien plaaniaaltojeni läpi ja todennut ne häiritsevän suuriksi, joten yritän kiertää toiset mahdollisimman kaukaa.
        Kun pikkuvene menee niin kovaa, että siitä ei ole pinnalla kuin viimeinen metri, niin jo maalaisjätkikin sanoo, ettei sieltä kummoista aaltoa voi tulla. Tietysti ei silläkään pidä aivan vierestä ajaa.


      • Buster.on.isompi
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Eihän 11-12km/h runkonopeus tarkoita vielä mahdottoman isoa venettä. Nopeus ei juuri muutu, vaikka molemmat moottorit olisivat vaihde päällä tyhjäkäynnillä ilmeisesti siksi, että nopeus vastaa potkurien pyörimisnopeutta eikä silloin ole väliä kuinka monta alla pyörii samaa nopeutta.

        Aalloista puhuttaessa ollaan taas sen ikuisuuskysymyksen äärellä kuinka paljon on paljon. Otan sen verran takaisin, että isolla Busterilla voi tekemällä tehdä isommat aallot. Koska en pidä sitä tilannetta todennäköisenä, jätin sen huomioimatta.

        Mistä tahansa kirjoituksesta tulisi raskas kirjoittaa ja vielä raskaampi lukea, jos niissä lueteltaisiin kaikki mahdolliset tilanteet ja niiden variaatiot. Pitäydytään siis yleiskielessä.

        11-12km/h runkonopeus tarkoittaa pienempää venettä kuin:
        https://www.buster.fi/fi/mallisto/buster-phantom#busterQ=&factoryOptions=&accentPanel=1646&hullSurfaceTreatments=&motors=1482
        Buster Phantom, kokonaispituus 9.47m.


      • kiagvtb67vm
        MonsterWelle kirjoitti:

        Nyt et ole tainnut olla paljoakaan vesillä. Kyllä siellä kulkiessa pian oppii tuntemaan aaltokoneet. Pienet pulpettiveneet ja tuulilasiveneet eivät todellakaan tee paljon mitään aaltoa kun ajavat reipasta liukunopeutta.
        Nuo pikkuveneet eivät tee mitään pelottavia aaltoja, vaikka miten ajaisivat.
        Raskaammat leveäperäiset tekevät aina häiritsevää aaltoa kun nopeutta on yli runkonopeuden.
        Oma kuusi ja puolimetrinen raskaalla sisäperädieselillä varustettu veneeni kyntää niin syvällä, että kieltoalueilla on ajettava kävelyvauhtia.
        Olen ajanut omien plaaniaaltojeni läpi ja todennut ne häiritsevän suuriksi, joten yritän kiertää toiset mahdollisimman kaukaa.
        Kun pikkuvene menee niin kovaa, että siitä ei ole pinnalla kuin viimeinen metri, niin jo maalaisjätkikin sanoo, ettei sieltä kummoista aaltoa voi tulla. Tietysti ei silläkään pidä aivan vierestä ajaa.

        "Kun pikkuvene menee niin kovaa, että siitä ei ole pinnalla kuin viimeinen metri, niin jo maalaisjätkikin sanoo, ettei sieltä kummoista aaltoa voi tulla."

        Maalaisjärkesi on väärässä, jos se noin luulee.
        Plaanatessa syntyvän aallon korkeuteen vaikuttavat pääasiassa vauhti ja plaanaavan pohjan takareunan syväys. Jos nuo seikat pidetään samana, niin suurempi vedessä olevan pohjan pituus (eli pieni tulokulma) pienentää syntyvää aaltoa, eikä suurenna sitä! Vastaavasti pieni vedessä olevan pohjan pituus samalla syväyksellä, eli suurempi tulokulma, suurentaa syntyvää aaltoa!
        Myös plaanatessa vedessä olevan pohjan leveydellä on vaikutus aallon kokoon, korkeuteen varsin pieni.


      • Jklll400
        kiagvtb67vm kirjoitti:

        "Kun pikkuvene menee niin kovaa, että siitä ei ole pinnalla kuin viimeinen metri, niin jo maalaisjätkikin sanoo, ettei sieltä kummoista aaltoa voi tulla."

        Maalaisjärkesi on väärässä, jos se noin luulee.
        Plaanatessa syntyvän aallon korkeuteen vaikuttavat pääasiassa vauhti ja plaanaavan pohjan takareunan syväys. Jos nuo seikat pidetään samana, niin suurempi vedessä olevan pohjan pituus (eli pieni tulokulma) pienentää syntyvää aaltoa, eikä suurenna sitä! Vastaavasti pieni vedessä olevan pohjan pituus samalla syväyksellä, eli suurempi tulokulma, suurentaa syntyvää aaltoa!
        Myös plaanatessa vedessä olevan pohjan leveydellä on vaikutus aallon kokoon, korkeuteen varsin pieni.

        Yleistät liikaa. Olen ajanut useita nopeita plaanaavia veneitä ja perskohtaisesti todennut tuon mitä monsterwelle kertoo.
        Kyllä se paino on suurin aallon aiheuttaja pienen nopeuden tuodessa siihen loppusilauksen.
        Pienet nopeat veneet saavat mielestäni plaanata vapaasti, kunhan eivät aivan vierestä suhaa.


    • asenneratkaisee

      Pahimpia aallontekijöitä ovat usein viranomaisveneet itse. Pari viikkoa sitten olimme jäädä rib-kumiveneen alle Uudenkaupungin kaupunginlahdessa. Kyseessä on kapean joen omainen ränni, jonka reunat ovat täynnä poijussa olevia veneitä. Veneet heiluivat holtittomasti toisiaan vasten ribin peräaalloissa. Vaikka olisi hätä ja kiire, niin luulisi, että viranomaisellakaan ei olisi oikeutta vaarantaa muita kulkijoita ja tuhota muiden omaisuutta.

      Kokemani perusteella viranomaisten puuttumiskynnys aallontekijöihin on melko korkea. Varsinkin ku eivät itsekään kelpaa esimerkiksi

      • nxncmdmfffg

        Juuri niin, asenne ratkaisee.
        Puuttumiskynnys on matala koska: https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/maarays_2017_vesiliikennemerkit_opasteet_web.pdf
        ei määrittele liialliseksi aallokoksi sellaista minkä veneilijät haluaisivat määritellä.
        Mitään sellaista aallonkorkeutta ei siis edes ole olemassa, mikä automaattisesti olisi jo aina liian korkeaa tuon dokumentin määrittelemällä tavalla riippumatta siitä minkälainen alus aallokon on aikaansaanut.


      • Vain.tyhjäpäille.vaikeaa
        nxncmdmfffg kirjoitti:

        Juuri niin, asenne ratkaisee.
        Puuttumiskynnys on matala koska: https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/maarays_2017_vesiliikennemerkit_opasteet_web.pdf
        ei määrittele liialliseksi aallokoksi sellaista minkä veneilijät haluaisivat määritellä.
        Mitään sellaista aallonkorkeutta ei siis edes ole olemassa, mikä automaattisesti olisi jo aina liian korkeaa tuon dokumentin määrittelemällä tavalla riippumatta siitä minkälainen alus aallokon on aikaansaanut.

        Ei niin kovin vaikeaa täsysipäiselle fiksulle veneilijälle ole tulkinta.

        6) Aallokon aiheuttamisen kielto: Merkin (kuva 6) vaikutusalueella aluksen tulee nopeuttaan
        säätämällä välttää sellaisen liiallisen aallokon tai muun imuvaikutuksen aiheuttamista, josta voi
        aiheutua vahinkoa paikallaan oleville tai liikkuville aluksille, rakenteille tai muulle ympäristölle
        ja vesistön käytölle. Aluksen tulee kuitenkin voida käyttää turvallisen ohjailukyvyn edellyttämää
        nopeutta. Merkin vaikutusalue tarkennetaan tarvittaessa apumerkillä. Merkissä on aallokkoa
        esittävä kuvio.


      • nxncmdmfffg
        Vain.tyhjäpäille.vaikeaa kirjoitti:

        Ei niin kovin vaikeaa täsysipäiselle fiksulle veneilijälle ole tulkinta.

        6) Aallokon aiheuttamisen kielto: Merkin (kuva 6) vaikutusalueella aluksen tulee nopeuttaan
        säätämällä välttää sellaisen liiallisen aallokon tai muun imuvaikutuksen aiheuttamista, josta voi
        aiheutua vahinkoa paikallaan oleville tai liikkuville aluksille, rakenteille tai muulle ympäristölle
        ja vesistön käytölle. Aluksen tulee kuitenkin voida käyttää turvallisen ohjailukyvyn edellyttämää
        nopeutta. Merkin vaikutusalue tarkennetaan tarvittaessa apumerkillä. Merkissä on aallokkoa
        esittävä kuvio.

        Mitä tuossa et ymmärtänyt? Kysy vaan ihan rohkeasti niin yritän auttaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe