Ero 60-vuotiaana

Miten uuden elämän rakentaminen onnistuu kun mittarissa on 60v.
Terveisin Rannalle Jäänyt

82

7318

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syvällä

      Kyllähän se onnistuu, parisuhteeseen en varmaan tosin tässä elämässä ole enää valmis, luottamus ihmissuhteisiin meni, mutta muuten se siitä pikkuhiljaa rakentuu. Moni uskaltaa uuteen suhteeseenkin, ei sekään pois ole suljettu. Kannattaa antaa ajan jonkin verran kulua ja kuulostella itseään, mitä haluaa loppuelämältään, ei kannata tehdä asioita "näytän sille exälle" -meiningillä - tai no, jos siltä tuntuu, saa toki niinkin tehdä. Alussa masennuin, mutta nyt toivuttuani olen tehnyt asioita, joista nautin ja nautin myös siitä, ettei tarvitse kenenkään kanssa neuvotella vaan voi tehdä ihan miten tykkää.

      • aamu_55

        "Kyllähän se onnistuu, parisuhteeseen en varmaan tosin tässä elämässä ole enää valmis, luottamus ihmissuhteisiin meni, mutta muuten se siitä pikkuhiljaa rakentuu. "

        Hassua miten eritavalla ihmiset ajattelevat. Omalla kohdallani en ajattele mitään sinnepäinkään, että avioeron myötä minulla olisi mennyt luottamus ihmissuhteisiin. Itseasiassa aika päinvastoin. Itseluottamukseni nousi eron myötä. En tietenkään hypähdellyt riemusta erotessani, vaan tunsin rohkeasti ottavani vastuuta hyvinvoinnistani (ja myös lasten). Ehkä minulla kävi tuuri, mutta myös läheiset ystävyyssuhteeni sukulaisuussuhteeni (myös exän sukulaisiin) paranivat erotessa entisestään. Itseasiassa aika kumma miten ihmiset avautuvat takaisin, kun heille avautuu. Ehkä vaikeista asioista puhuminen rohkaisee toisiakin puhumaan?


        Sitten tuo sana "pikkuhiljaa"... siitä oikein piti naurahtaa. Nuorena ajattelin tekeväni niin ja näin "pikkuhiljaa". Keski-ikään ja avioeroon asti päässeenä ajattelin, että nyt saa "pikkuhiljaa "riittää. Elämä ei jatku loputtomiin. Nyt tehdään heti eikä viidestoista päivä. Yritän suosia spontaania toimintaa niin paljon kuin mahdollista.


    • omastaitsestäsikiinni

      Loppuelämäsi laatu ja hyvyys on täysin sinusta itsestäsi kiinni.
      Ei siinä muuta kuin uusi tai vanha asunto sisustetaan nätiksi kodiksi, ryhdytään kuntoilemaan, syödään terveellisesti, ylläpidetään vanhoja harrastuksia ja tarvittaessa hankitaan uusia harrastuksia, liikutaan paljon ulkona ja eletään loppuelämää.

      Kun hyväksyy sen tosiasian ettei puoliso enää halunnut elää sinun kanssasi yhdessä, on kiitollinen niistä yhteisistä vuosista mitä on ollut. Katkeruus, viha, kauna eksää kohtaan kuluttavat energiaa ja mustaavat mielesi, pilaavat loppuelämäsi.

      • aamu_55

        "Kun hyväksyy sen tosiasian ettei puoliso enää halunnut elää sinun kanssasi yhdessä, on kiitollinen niistä yhteisistä vuosista mitä on ollut. "

        Juuri näin. Sama tosiasia on hyväksyttävä, vaikka itse hain aktiivisesti eroa. Olen kiitollinen exälle yhteisistä vuosista. Mutta minkä sille tekee, kun on erottava, niin on. Minullakin kesti puolisen vuotta, kun ajatukset exästä olivat kovin negatiivisia ja mikä pahinta - kiersivät päässäni ympyrää. Hulluksihan siinä meinasi tulla. Etenkin aamulla ja illalla "negatiivinen ex, miksi noin, miksi näin, negatiivinen ex, negatiivinen ex". Kokeilin ensimmäistä kertaa elämässäni ajatusten tietoista kohdentamista toisin. Heti kun huomasin ajatuksen "negatiivinen ex" ryhdyin ajattelemaan meidän onnellisia aikoja. Se toimi! Kannattaa muidenkin kokeilla, jos siihen on hyvä mahdollisuus :)!


      • ilta_55
        aamu_55 kirjoitti:

        "Kun hyväksyy sen tosiasian ettei puoliso enää halunnut elää sinun kanssasi yhdessä, on kiitollinen niistä yhteisistä vuosista mitä on ollut. "

        Juuri näin. Sama tosiasia on hyväksyttävä, vaikka itse hain aktiivisesti eroa. Olen kiitollinen exälle yhteisistä vuosista. Mutta minkä sille tekee, kun on erottava, niin on. Minullakin kesti puolisen vuotta, kun ajatukset exästä olivat kovin negatiivisia ja mikä pahinta - kiersivät päässäni ympyrää. Hulluksihan siinä meinasi tulla. Etenkin aamulla ja illalla "negatiivinen ex, miksi noin, miksi näin, negatiivinen ex, negatiivinen ex". Kokeilin ensimmäistä kertaa elämässäni ajatusten tietoista kohdentamista toisin. Heti kun huomasin ajatuksen "negatiivinen ex" ryhdyin ajattelemaan meidän onnellisia aikoja. Se toimi! Kannattaa muidenkin kokeilla, jos siihen on hyvä mahdollisuus :)!

        Kerroitki koskaan puolisolle miksi halusit noin tai näin, niin että hän ymmärsi mitä oikeasti halusit??


      • Anonyymi
        ilta_55 kirjoitti:

        Kerroitki koskaan puolisolle miksi halusit noin tai näin, niin että hän ymmärsi mitä oikeasti halusit??

        Kerroitko. Puhuitko. Yritittekö. Oliko kolmas jo tullut suhteeseen ja kaikki oli siinä. Ilmoitusluontoisesti.
        Kokemuksia. Kertokaa.


      • Anonyymi
        ilta_55 kirjoitti:

        Kerroitki koskaan puolisolle miksi halusit noin tai näin, niin että hän ymmärsi mitä oikeasti halusit??

        Kerroitko. Puhuitko. Kerroitko toiveistasi.


    • Oppeliini1

      Sinulla on reilut 20 vuotta aloitekykyistä elämää jäljellä.
      Kuten jo aiemmat sanoivat, mene mökistäsi ulos muiden seuraan haraastamaan mitä ikinä aina olet halunnut , tai jotain aivan upo uutta. Varmista että elät terveellisesti ( roskaruoat sioille, liikuntaa enemmän jne.) .
      Tulet saamaan elästä vielä hyvin paljon irti kehittämä itseäsi niin henkisesti kuin fyysisestikin.

    • yhdenkerran

      Niin minäkin olen seurat,että erottuaan,varsinkin naiset puhkeavat kukkaan,ei ole enää paha olo,ei ahdista,on aikaa itselle,aletaan liikkua,ja pitää huolta itsestä.Monelle se tietää lisää hyviä vuosia.Ei pidä jäädä tuleen makaamaan!

    • Liianpitkäharkinta

      Kyllä vain, ero 60-vuotiaana näyttää minun kohdallani ainoalta oikealta vaihtoehdolta. Kuopus kohta lähtee omilleen ja opiskelemaan. En enää jaksa elää puolisoni määrittämällä tavalla, jonka taas määrittelevät hänen vanhempansa. Lasten takia unohdin/pakotin unohtamaan oman itseni noin 20:ksi vuodeksi. Puoliso ja vanhempansa ovat nyt menettäneet lopullisesti otteensa minusta. Nyt keräilen itseäni kaiken tapahtuneen jäljiltä. Miksi annoinkaan sen tapahtua. En ole koskaan ollut kiinnostunut muista. En ole ikinä pettänyt enkä usko, että eron jälkeen tulee muuta kuin oma elämä ihan vaan itseni kanssa. Sen ajattelin rakentaa hyväksi. Vielä ei ole liian myöhäistä - eihän?

      • y15

        En enää jaksa elää puolisoni määrittämällä tavalla, jonka taas määrittelevät hänen vanhempansa. Lasten takia unohdin/pakotin unohtamaan oman itseni noin 20:ksi vuodeksi. Puoliso ja vanhempansa ovat nyt menettäneet lopullisesti otteensa minusta.
        TÄRKEINTÄ ON YMMÄRTÄÄ OMAN OSUUDEN ASIOIDEN KULUSSA, JOS OMAN HYVINVOINNIN ON SYYSTÄ TAI TOISESTA JÄÄNYT HOITAMATTA. (KUTEN MINULLA) se helpottaa kaikkien elämää, kun selvitään mahdollisimman vähillä erimielisyyksillä. On turha syytellä muita omista tekemättömistä asioista

        ¨Nyt keräilen itseäni kaiken tapahtuneen jäljiltä. Miksi annoinkaan sen tapahtua.¨

        Samaa olen miettinyt usein, mutta kun ymmärsin oman osuuden tapahtumien kulussa, on elämä helpottunut huomattavasti.


      • y15 kirjoitti:

        En enää jaksa elää puolisoni määrittämällä tavalla, jonka taas määrittelevät hänen vanhempansa. Lasten takia unohdin/pakotin unohtamaan oman itseni noin 20:ksi vuodeksi. Puoliso ja vanhempansa ovat nyt menettäneet lopullisesti otteensa minusta.
        TÄRKEINTÄ ON YMMÄRTÄÄ OMAN OSUUDEN ASIOIDEN KULUSSA, JOS OMAN HYVINVOINNIN ON SYYSTÄ TAI TOISESTA JÄÄNYT HOITAMATTA. (KUTEN MINULLA) se helpottaa kaikkien elämää, kun selvitään mahdollisimman vähillä erimielisyyksillä. On turha syytellä muita omista tekemättömistä asioista

        ¨Nyt keräilen itseäni kaiken tapahtuneen jäljiltä. Miksi annoinkaan sen tapahtua.¨

        Samaa olen miettinyt usein, mutta kun ymmärsin oman osuuden tapahtumien kulussa, on elämä helpottunut huomattavasti.

        Jotta tulevaisuus menisi paremmin on hyvä ymmärtää menneisyys. Jotenkin helppo luiskahtaa toisten määrittelemään rooliin ja malliin. Voimia se varmasti vaatii mutta kyseessä on vain oma elämä.


      • y15
        kuusnolla kirjoitti:

        Jotta tulevaisuus menisi paremmin on hyvä ymmärtää menneisyys. Jotenkin helppo luiskahtaa toisten määrittelemään rooliin ja malliin. Voimia se varmasti vaatii mutta kyseessä on vain oma elämä.

        Tärkein asia mielestäni on se ettei asiat riitaudu, elettyä elämää ei voi enää muuttaa.


    • tervettäyksinoloa

      Yksinelämisen alkuun olet saanut kaikki tarvittavat ohjeet edellisiltä vastaajilta.
      Haluatko sinä toimia niiden mukaan, onkin sitten eri asia.

    • mikp

      Aika tutustua itseesi kunnolla, antaa huomiota. Siitä se uuden paremman elämän rakentaminen lähtee ja onnistuu.

    • tyytyväinen

      Useimmilla 60-vuotiaalla on perusasiat kunnossa. Lapset maailmalla. Siitä on hyvä alkaa elämään omaa elämää. Niin minä tein yli 60v. Onnea vain sinunkin uuteen matkaan. Mennyttä ei voi muuttaa, mutta tulevaan voi vaikuttaa.

    • 56230

      Se mitä olen nähnyt niin näkyy onnistuvan hyvin.

    • owekldjoreklerjl

      Riippuu sukupuolesta. Jos olet nainen, vietät todennäköisesti loppuelämäsi yksin, sillä myös 60 -miehet hakevat itseään mieluiten reilusti nuorempia naisia. Eivät he tietenkään ikäistensä kanssa halua hengailla. Rannalle heitettiin minutkin, kun 50 vuotta tuli mittariin. 8 vuotta vanhempi mies oli ylläpitänyt salasuhdetta jo monta vuotta itseään 20 vuotta nuoremman naisen kanssa. Siitä on nyt kolme vuotta. Sen olen oppinut, että 50 -nainen on sekä työelämässä että parisuhteessa ongelmajäte, johon kukaan ei halua koskea pitkällä tikullakaan.

      • rakkauselämään

        Näin yli viiskymppisenä naisena arvostan omaa elämääni, enkä halua enään minkäänlaisia sorkkijoita kuvioihini. Miehet saa puolestani tehdä mitä haluaa, samoin naiset. Tässä iässä arvomaailma on jossain muussa kuin jalkojenvälissä tai päässä joka on sekasin ihastuksista.

        Joten minä en ainakaan ole ongelmajätettä, elän elämäni hyvillä mielin elämänkaareni loppuun asti.


      • lklk

        "Riippuu sukupuolesta. Jos olet nainen, vietät todennäköisesti loppuelämäsi yksin, sillä myös 60 -miehet hakevat itseään mieluiten reilusti nuorempia naisia."

        Höpöhöpö. Aina voi hakea. Kyllä nainenkin on vapaa hakemaan ja löytämään nuorempia miehiä (samoin työpaikkoja). Se on ihan omasta asenteesta kiinni. Kuten Lemmy sanoi osuvasti "if you think you are too old to rock 'n roll then you are" > tämä pätee aivan kaikkeen muuhunkin.

        Minullakin on nuorempi mies, vain tosin 9v nuorempi. Mikään puuma en ole.


      • nähtyä
        lklk kirjoitti:

        "Riippuu sukupuolesta. Jos olet nainen, vietät todennäköisesti loppuelämäsi yksin, sillä myös 60 -miehet hakevat itseään mieluiten reilusti nuorempia naisia."

        Höpöhöpö. Aina voi hakea. Kyllä nainenkin on vapaa hakemaan ja löytämään nuorempia miehiä (samoin työpaikkoja). Se on ihan omasta asenteesta kiinni. Kuten Lemmy sanoi osuvasti "if you think you are too old to rock 'n roll then you are" > tämä pätee aivan kaikkeen muuhunkin.

        Minullakin on nuorempi mies, vain tosin 9v nuorempi. Mikään puuma en ole.

        " Vain " 9 vuotta ei nyt tunnu isolle, mutta katsoppa kun olette yli 70 ..


    • timmimimmi

      Ei se ole aivan noin,jos nainen pitää huolen itsestään,eikä päästä itseään lihomaan.
      Monet naiset eivät piittaa ulkonäkönsä hoitamisesta ,läskit hölskyen löntystellään,en yhtään ihmettele jos mies ei halua kajota sormenpäälläkään.

      • rakkauselämään

        Niin..............kaikki naiset eivät elä miehiä varten.


      • Timminaikkonen

        Miehet saa lihota muodottomiksi ja röökata sekä litkuttaa olutta.
        Tilastojen mukaan läskejä on enempi miehissä.


    • Elämäonkoulu

      Mihin ihminen on elämänsä käyttänyt jos ei 60:nä tiedä, miten 'elämä rakennetaan' ?

      • Sitä tässä juuri mietin ja ihmettelen?


      • Syvällä

        Nuorena on elämä edessä, on paljon auki olevia vaihtoehtoja. Kun elät, ovi toisensa jälkeen sulkeutuu. Kuuskymppisenä on jo rakentanut yhden elämän, joka onkin sitten romuttunut enemmän tai vähemmän. Ne suunnitelmat ja haaveet, jotka on olleet, tuhoutuvat. Kyllä ne mahdolliset vaihtoehdot ja uudet haaveet rakentuvat ajallaan, mutta se ei käy hetkessä, eikä sitä voi tehdä väkisin. Ensin on hyvästeltävä ne vanhat ja tehtävä surutyö. Uutta nuoruutta ei enää tule ja moni asia ei ole enää mahdollista, mutta silti yleensä kussakin elämäntilanteessa on vielä olemassa paljon mahdollisuuksia.


      • aamu_55
        Syvällä kirjoitti:

        Nuorena on elämä edessä, on paljon auki olevia vaihtoehtoja. Kun elät, ovi toisensa jälkeen sulkeutuu. Kuuskymppisenä on jo rakentanut yhden elämän, joka onkin sitten romuttunut enemmän tai vähemmän. Ne suunnitelmat ja haaveet, jotka on olleet, tuhoutuvat. Kyllä ne mahdolliset vaihtoehdot ja uudet haaveet rakentuvat ajallaan, mutta se ei käy hetkessä, eikä sitä voi tehdä väkisin. Ensin on hyvästeltävä ne vanhat ja tehtävä surutyö. Uutta nuoruutta ei enää tule ja moni asia ei ole enää mahdollista, mutta silti yleensä kussakin elämäntilanteessa on vielä olemassa paljon mahdollisuuksia.

        " Kuuskymppisenä on jo rakentanut yhden elämän, joka onkin sitten romuttunut enemmän tai vähemmän. Ne suunnitelmat ja haaveet, jotka on olleet, tuhoutuvat."

        "Yhden elämän"; vertauskuva, eikö niin? Eihän jokaisen elämässä ole kuin yksi elämä, vai mitä? Ajattelen elämää kokonaisuutena, jossa on erilaisia aikakausia. Suunnitelmat voi mennä aina uusiksi, haaveetkin, mutta pohjimmiltaan ne ovat kuitenkin vain ajatuksia. "Tuhoutuminen" kuulostaa turhan dramaattiselta. Tietysti joku voi jäädä jumiin, kielteisen ajatusmaailmansa uhriksi, mutta se on vältettävissä kohtelemalla itseään hyvin, lempeästi.


      • Syvällä

        Käytin kyseistä ilmaisua jatkona edelliseen kommentointiin, jossa ihmetellään, miten ei 60-vuotias tiedä, miten elämä rakennetaan. Käytetäänhän paljon myös sanontaa "uusi elämä". Suunnitelmat menevät usein uusiksi, mutta itse koin eron sallaisena rysäyksenä, että itsensä sai kaapia kyllä uudelleen kasaan ja aloittaa monta asiaa pohjalta. Oletan, että aloittajalla on hieman samankaltaisia fiiliksiä, ainakin tilapäisesti, ennenkuin "uusi elämä" alkaa rakentumaan - tai uusi suunta siihen ainukaiseen löytyy, kuinka sen haluaa sitten ilmaista.


    • painajaistakerrakseen

      eiköhän mieskin vanhene, ja olen mielummin yksin eron jälkeen kuin alkoholisoituneen kyvyttömän vanhan miehen kanssa..

    • Aikuinen63

      Älä ole niin epätoivoinen. Täältä vastarannalta saattaa löytyä vastakaikua. T. 63v

    • lyylimatilda

      Erottiin sovussa, ei jäänyt puolin eikä toisin mitään ikävää hampaan koloon, mukavia muistoja jäi paljonkin ja yhteydet toistemme sukulaisiin toimivat yhä vaikka erosta on jo yli 10 vuotta aikaa.

      Olen tykännyt olla yksin, ei ole vielä tuntunut yksinäiseltä, eikä siltä että pitäisi uutta kumppania etsiskellä. Kun on tulee toimeen itsensä kanssa ja hyvissä väleissä muidenkin kanssa, niin mikäs se on elellessä eron jälkeen.

    • Retikka

      Elämää on vielä paljon edessä ja toisaalta, mistäpä sitä kukaan tietään, miten pitkään elämää on....

      No, olen samanikäinen kuin Aloittaja ja teimme mieheni kanssa ratkaisun, että emme eroa mutta muutamme erillemme. Toinen haluaa asua keskustassa ja toinen maaseudulla, joten pääsimme helpohkosti yhteisymmärrykseen. Elämämme muuttui, molemilla. Viikot vietämme erillämme ja viikonloput yhdessä -toimii!

      Tämä siis vaihtoehtoisena esimerkkinä ja toisaalta myös esimerkkinä siitä, miten suhde, uusi tai vanha, piristyy ja piristää kunhan vain löytää oikean tavan ja oikean ihmisen. Seksi sujuu, menoja on löytynyt kaikenlaisia patikoinnista pubikierroksiin ja elokuvista mökkiviikonloppuihin.

      Tekemiset ja tapahtumat eivät ole iästä kiinni!

      • Twelvepoints

        Todella hienoa, avaraa, tervetullutta uutta ajattelua tähän aikaan.


    • Tahvo53

      Niin, ei se uuden paristuhteen ” hankkiminen” oikein kiinosta vaikka olenkin muutaman vuoden nuorempi. Pitäisi taas muuttaa itselle mieluisia asioita ja jakaa aikaa uusien ihmisten kanssa, ei kyllä kiinnosta tippaakaan. Itse asiassa olen hyvin sinut ajatuksen kanssa jossa ei enää kukaan sotkeudu minun elämään. Olen hyvinkin valmis jatkamaan ja elämään elämää ilman parisuhdetta, lapset, lastenlapset ja ystävät riittävät mainiosti menemään eteenpäin.

      • tahvo63

        Tässä toinen "tahvo" joka ajattelee asioista vähän samalla tavalla. Minulla ei ole lapsia, eikä siis lapsenlapsia, mutta muuta sukua on. Juuri äsken tulla tupsahti ovelle serkku jota en ole nähnyt 40 vuoteen. Ja juttua piisas.
        Mutta parisuhteeseen en koskaan enää ala.
        Ystäviä voin hommata mutta ei sen kummempaa. Ikää minulla on 63 ja pääsin juuri eläkkeelle. Muutin synnyinseudulleni.
        Vähän välillä orpo olo, mutta parempi näin kun ainainen epävarmuus; "mitä seuraavaksi".
        Nyt itse voin määritellä mitä seuraavaksi.


      • tarja_55

        Minä puolestani ratkaisin asian "hankkimalla" parisuhteen eli uuden miehen eron jälkeen. Asumme kuitenkin erillään. Ei ole tärkeää se, että pääsemme samaan kylppäriin pesemään hampaat päivittäin...


      • Risto_55
        tarja_55 kirjoitti:

        Minä puolestani ratkaisin asian "hankkimalla" parisuhteen eli uuden miehen eron jälkeen. Asumme kuitenkin erillään. Ei ole tärkeää se, että pääsemme samaan kylppäriin pesemään hampaat päivittäin...

        Hyvä keino jos hakee pelkästään seurustelu/seksikumppania ja voi tietenkin kertoa että on parisuhteessa. Mutta kaikilla on omat tarpeet, minä haluan perisuhteelta hiukan enemmän.
        Kaikki kulkee tyylillään, ei ole oikeita eikä vääriä tyylejä.


      • Näinkinvoielää
        Risto_55 kirjoitti:

        Hyvä keino jos hakee pelkästään seurustelu/seksikumppania ja voi tietenkin kertoa että on parisuhteessa. Mutta kaikilla on omat tarpeet, minä haluan perisuhteelta hiukan enemmän.
        Kaikki kulkee tyylillään, ei ole oikeita eikä vääriä tyylejä.

        Ei sen tarvii olla mikään seurustelu tai ainoastaan sexikumppani, olen avioliitossa ja asutaan kumpikin omissa asunnoissa.
        Olemme jo melkeen 60 v ja molemmilla hyvä työ omilla paikkakunnilla , eikä näin vanhat voi sanoa itseään irti, kun kummallakaan ei ole mitään mahdollisuuksia saada enää sitte työtä. Eletään viikonloput ja lomat yhdessä.
        Kuhan eläkepäivät koittaa niin sitte katsotaan mitä tehdään , minulla oma rivaripätkä ja puolisolla omakotitalo.


    • Olen eronnut 55 vuotiaana, aluksi on vaikeaa mutta jos hakeudut muiden ihmisten pariin elämä alkaa sujua. Uusi parisuhde harvoin onnistuu eikä elämää pidä enää iäkkäänä rakentaa yhden ihmisen varaan. Mene ihmisten pariin, hanki harrastuksia, älä rasita muita ihmisiä kertomalla kuinka sinulle on käynyt, ei kukaan sellaista jaksa pitkään kuunnella, riittää kun kerrot rauhallisesti mitä on sattunut. Voit myös turvautua ammattiapuun, siellä voit purkaa pahaa oloasi, he kuuntelevat koska se on heidän työtään.

      • tahvo63

        Tai niin kuin minä: Kun alkaa ketuttamaan hyppään pyörän selkään, ja poljen 20km. Siihen asti kun tulee talvi ja on liukasta tämä onnistuu.
        Kapakoihin en mene t.m.s. paikkoihin. Keskitalvella teen hyvää ruokaa, ratkon kuvaristikoita, ehkä soitan jollekin sukulaiselle ja pyydän käymään. Onneksi suvussamme on myös niitä jotka tulevat vain, soittavat ovikelloa ja kysyvät, mitä kuuluu.
        Ensi kesäksi hommaan uuden pyörän ja retkivarusteet ja suunnistan lappiin. Noin 2 viikon reissu.


      • tahvo63 kirjoitti:

        Tai niin kuin minä: Kun alkaa ketuttamaan hyppään pyörän selkään, ja poljen 20km. Siihen asti kun tulee talvi ja on liukasta tämä onnistuu.
        Kapakoihin en mene t.m.s. paikkoihin. Keskitalvella teen hyvää ruokaa, ratkon kuvaristikoita, ehkä soitan jollekin sukulaiselle ja pyydän käymään. Onneksi suvussamme on myös niitä jotka tulevat vain, soittavat ovikelloa ja kysyvät, mitä kuuluu.
        Ensi kesäksi hommaan uuden pyörän ja retkivarusteet ja suunnistan lappiin. Noin 2 viikon reissu.

        Teetkö pyörä reissuja yksin?


    • vapaa_sielu_ja_kulkija

      Rakastuin aikoinaan itseni vastakohtaan, sosiaaliseen ja menevään. Mies taas sanoi ihastuneensa minun liikunnallisuuteen ja rauhallisuuteen. Lapset tasoittivat meidän erilaisuutta, aika meni työssä, kotona ja lasten kanssa touhutessa. Kun lapset muuttivat pois kotoa, mies olisi luuhannut pitkin kyliä kaikki vapaa-ajat ja minä taas pitkin metsiä yksin tai mieluummin kaksin. Oli jatkuvaa ristiriitaa siitä mitä tehdään, miestä ei huvittanut omin jaloin liikkuminen, minusta vastaavasti oli ikävää roikkua viikonloppuja maailmaa parantelemassa isommissa porukoissa, etenkin jos ulkona oli kaunis ilma.
      Erottiin yhteistuumin täysin hyvässä hengessä. Elämää kuitenkin molemmilla toivottavasti vielä edessä muutama vuosikymmen tehdä sitä mitä eniten itsellä tekee mieli. Omaisuus saatiin jaettua sovussa, rahat riittivät kummallakin uuden asunnon ostoon, elämä sujahti omiin uomiinsa hyvin pian eron jälkeen.

      Minä olen patikoinut jo liki tuhat kilometriä ulkomailla, useampi reissu on tullut tehtyä. Mieli tekee seuraavaksi Islantiin, ehkä sinne ensi kesänä pariksi viikoksi.

    • Eimitääneroa

      Ihan samoin kun olisit 30 v.

      • Kehity

        Höpö-höpö, meinaatko että 30-vuotiaan elämänkokemus ja -näkemys vastaa / on sama kuin 60-vuotiaan ?


    • Eimitääneroa

      Höpöt vaan itelles, en ole puhunut elämänkokemuksesta yhtään mitään, on sitte 30 v tai 60 v niin ositus on tehtävä ja oma asunto haettava, ja alettava elää omaa elämää, 60 v ei enää tartte mennä lastenvalvojalle, kun tenavat jo aikuisia ja velkaakaan ei yleensä enää ole 60vuotiailla. Jokainen työstää eronsa tavallaan.

      • 8564

        Juuri näin. 60-vuotiaana ero on paljon kätevämpää kuin nuorempana, jolloin pitää tosiaan usein järjestellä lasten asiat, omaisuus ja velat ym.

        Ja aina muistetaan keljuilla naisten rupsahtamisesta, seksihaluttomuudesta ja muusta ikävästä. "Pelotella", ettei enää saa miestä. Kuka nainen haluaa miehen, joka ei halua häntä? Hyvin harva. Joskus ns. asiantuntijatkin sanovat että miehet on yli 65v loppu. Miksi naisten pitäisi 50-60 vuotiaana hakea itselleen saman ikäistä tai vanhempaa miestä? Parisuhde ei ole iästä kiinni. Tosiasia, että useat (ja aina enenevässä määrin) naiset ovat puolisoitaan/kumppaneitaan nuorempia.


      • LähdenKreikkaan
        8564 kirjoitti:

        Juuri näin. 60-vuotiaana ero on paljon kätevämpää kuin nuorempana, jolloin pitää tosiaan usein järjestellä lasten asiat, omaisuus ja velat ym.

        Ja aina muistetaan keljuilla naisten rupsahtamisesta, seksihaluttomuudesta ja muusta ikävästä. "Pelotella", ettei enää saa miestä. Kuka nainen haluaa miehen, joka ei halua häntä? Hyvin harva. Joskus ns. asiantuntijatkin sanovat että miehet on yli 65v loppu. Miksi naisten pitäisi 50-60 vuotiaana hakea itselleen saman ikäistä tai vanhempaa miestä? Parisuhde ei ole iästä kiinni. Tosiasia, että useat (ja aina enenevässä määrin) naiset ovat puolisoitaan/kumppaneitaan nuorempia.

        Jep ,ei tosiaankaan kiinnosta alkaa omaishoitajaksi.


      • Hoidanhoivaanhuolehdin

        Oho, ja ma olen kuvitellut että rakkauteni on kylmää.


    • woreukjsfjjerk

      Siinä on vaan se ongelma että useimmat naiset rupsahtaa jo alle viiskymppisinä kun taas useimmat miehet näyttää vereviltä ja nelikymppisiltä vielä kuusikymppisinä. Viiskymppinen nainen ei kelpaa kenellekään, ei edes itseään vanhemmille miehille koska nekin etsivät nuorempia naisia suhteeseen seksin takia. Viiskymppisenä naisia lakkaa seksi kiinnostamasta ja tulee vaihdevuosihulluus.

      • 8564

        Työnnä jonnekin tuo ongelmasi, sillä sitä ei ole. Rupsahtaa voi jo alle kolmikymppisenä (= ei pidä huolta terveydestään ( mielenterveys), hyvinvoinnistaan), niin miehet kuin naisetkin. Yleensä siihen on etupäässä henkinen syy. Itse tunnen valtavan paljon kaikenikäisiä ihmisiä; viisikymppiset ovat elämänsä vedossa. Tosin miehet valittavat, etteivät jaksa mitään kuten nuorena.

        Viisikymppisenä naista voi lakata seksi kiinnostamasta esim. oman ilkeän miehensä kanssa, joka saanut naisen itsetunnon mahdollisimman alas. Eron jälkeen tämä helpottaa. Huono parisuhde, energiasyöppö mies vie paljon energiaa. Eron jälkeen nainen puhkeaa kukoistukseen. Harva miettii miten paljon henkinen hyvinvointi vaikuttaa fyysiseen hyvinvointiin. Naisten kohdalla tämä korostuu. Miehelle on terveellistä elää parisuhteessa, naiselle ei.


      • Hehhehh

        Paskan marjat, kaikki rupsahtaa, jos on huonot elämän tavat , monista 50 -60 v miehistä tupakoi ja vetää kaljaa kaksin käsin, eivätkä liiku, kantavat kauheeta paskamahaa, kun taas naiset syövät terveellisesti ja liikkuvat hoitavat itseään ja äijät kuolee melkeen 10v aikaisemmin kun naiset. 60v äijä on loppu ,jos on huonot elämäntavat.
        Vaihdevuosista ei tartte kärsiä gyneltä saa siihen lääkityksen.


      • hmm-

        Kaikki, kaikenikäiset rupsahtavat, jos elämäntavat ovat mitä on.

        Ihmisen hyvinvointi alkaa henkisestä tasapainosta. Nyt on jo todettu, että monilla nuorilla miehillä on paljon ongelmia sen suhteen. Ollaan masentuneita, juodaan alkoholia, syödään mitä sattuu milloin sattuu. Töitä ei ole, ei opiskelupaikkaakaan, ei ystäviä jne.

        Niinikään minkä ikäiset naiset tahansa hakevat yleisemmin apua ongelmiinsa, syövät terveellisesti, ovat sosiaalisia, liikkuvat. Miehet heittäytyvät epätoivoon ja antavat huonojen elintapojen viedä hautaan. Alkoholi on kirous numero yksi.


      • y15
        hmm- kirjoitti:

        Kaikki, kaikenikäiset rupsahtavat, jos elämäntavat ovat mitä on.

        Ihmisen hyvinvointi alkaa henkisestä tasapainosta. Nyt on jo todettu, että monilla nuorilla miehillä on paljon ongelmia sen suhteen. Ollaan masentuneita, juodaan alkoholia, syödään mitä sattuu milloin sattuu. Töitä ei ole, ei opiskelupaikkaakaan, ei ystäviä jne.

        Niinikään minkä ikäiset naiset tahansa hakevat yleisemmin apua ongelmiinsa, syövät terveellisesti, ovat sosiaalisia, liikkuvat. Miehet heittäytyvät epätoivoon ja antavat huonojen elintapojen viedä hautaan. Alkoholi on kirous numero yksi.

        Kaikki, kaikenikäiset rupsahtavat, jos elämäntavat ovat mitä on.
        JOTKUT OVAT PERINNÖLLISESTI RUPSAHTANEITA HENKISESTI

        Ihmisen hyvinvointi alkaa henkisestä tasapainosta. Nyt on jo todettu, että monilla nuorilla miehillä on paljon ongelmia sen suhteen. SIIS NUORTEN MIESTEN MASENTUNEISUUS ON LISÄÄNTYNYT, Ollaan masentuneita, juodaan alkoholia, syödään mitä sattuu milloin sattuu. Töitä ei ole, ei opiskelupaikkaakaan, ei ystäviä jne. PIENI OSUUS NUORISTA MIEHISTÄ ON MASENTUNEITA, KUTEN NUORISTA NAISISTAKIN

        Niinikään minkä ikäiset naiset tahansa hakevat yleisemmin apua ongelmiinsa, SIIS NE KETÄ OVAT SAANEET APUA syövät terveellisesti, ovat sosiaalisia, liikkuvat.VÄÄRÄ YLEISTYS JOKA ANTAA KUVAN ETTÄ ONGELMA OLISI PELKÄSTÄÄN MIEHILLÄ, TOSIN MIEHET LÄHESTYVÄT LÄHELLE NAISIA MASENNUKSESSA Miehet heittäytyvät epätoivoon ja antavat huonojen elintapojen viedä hautaan. Alkoholi on kirous numero yksi. ALKOHOLIN KÄYTTÖ ON LISÄÄNTYNYT ROIMASTI NAISILLA, OVAT LÄHES MIESTEN TASOLLA

        MITÄ HYÖDYT ASIOIDEN VÄÄRISTELYLLÄ


      • Tilastotkertoo
        y15 kirjoitti:

        Kaikki, kaikenikäiset rupsahtavat, jos elämäntavat ovat mitä on.
        JOTKUT OVAT PERINNÖLLISESTI RUPSAHTANEITA HENKISESTI

        Ihmisen hyvinvointi alkaa henkisestä tasapainosta. Nyt on jo todettu, että monilla nuorilla miehillä on paljon ongelmia sen suhteen. SIIS NUORTEN MIESTEN MASENTUNEISUUS ON LISÄÄNTYNYT, Ollaan masentuneita, juodaan alkoholia, syödään mitä sattuu milloin sattuu. Töitä ei ole, ei opiskelupaikkaakaan, ei ystäviä jne. PIENI OSUUS NUORISTA MIEHISTÄ ON MASENTUNEITA, KUTEN NUORISTA NAISISTAKIN

        Niinikään minkä ikäiset naiset tahansa hakevat yleisemmin apua ongelmiinsa, SIIS NE KETÄ OVAT SAANEET APUA syövät terveellisesti, ovat sosiaalisia, liikkuvat.VÄÄRÄ YLEISTYS JOKA ANTAA KUVAN ETTÄ ONGELMA OLISI PELKÄSTÄÄN MIEHILLÄ, TOSIN MIEHET LÄHESTYVÄT LÄHELLE NAISIA MASENNUKSESSA Miehet heittäytyvät epätoivoon ja antavat huonojen elintapojen viedä hautaan. Alkoholi on kirous numero yksi. ALKOHOLIN KÄYTTÖ ON LISÄÄNTYNYT ROIMASTI NAISILLA, OVAT LÄHES MIESTEN TASOLLA

        MITÄ HYÖDYT ASIOIDEN VÄÄRISTELYLLÄ

        Ei siinä mitään vääristelyä ollut, kyllä muutamat nuoret miehet syrjäytyvät, enempi kun nuoret naiset, kaikenlaisista sairauksissa naiset hakevat apua herkemmin ,kun miehet, muutamat miehet parantaa vaivansa viinalla.
        Naiset elää noin 7 v kauemmin kun miehet, siis naiset huolehtii terveydestään paremmin kun miehet.


      • y15
        Tilastotkertoo kirjoitti:

        Ei siinä mitään vääristelyä ollut, kyllä muutamat nuoret miehet syrjäytyvät, enempi kun nuoret naiset, kaikenlaisista sairauksissa naiset hakevat apua herkemmin ,kun miehet, muutamat miehet parantaa vaivansa viinalla.
        Naiset elää noin 7 v kauemmin kun miehet, siis naiset huolehtii terveydestään paremmin kun miehet.

        _Nyt kirjoitat totta
        kyllä muutamat nuoret miehet syrjäytyvät ja määrä on lähes sama kuin nuorten naisten masenteneisuus.

        Naiset elää noin 7 v kauemmin kun miehet, siis naiset huolehtii terveydestään paremmin kun miehet.

        muutamat miehet/naiset parantaa vaivansa viinalla. Naisten alkoholin käyttö on lisääntynyt huomattavasti, naiset naukkailevat pitkin viikkoa ja miehet juovat enemmän humalahakuisesti, mutta määrällisesti naiset ja miehet juovat yhtä paljon. TÄMÄ ON ASIA MISTÄ HARVOIN PUHUTAAN


      • Tilastotkertoo

        Juodaanhan Etelä-Euroopassa viiniä melkeen joka päivä lasillinen tai kaks, mutta siellä ei juoda humalahakuisesti, silti niissä maissa ihmiset ovat terveempiä , kun Pohjois-Europpalaiset.
        Naisten juominen on sodanjälkeisten naisten ongelma ennenvanhaan oli häpeä, jos nainen joi ja tupakoi, ainakin maaseudulla.


      • y15
        Tilastotkertoo kirjoitti:

        Juodaanhan Etelä-Euroopassa viiniä melkeen joka päivä lasillinen tai kaks, mutta siellä ei juoda humalahakuisesti, silti niissä maissa ihmiset ovat terveempiä , kun Pohjois-Europpalaiset.
        Naisten juominen on sodanjälkeisten naisten ongelma ennenvanhaan oli häpeä, jos nainen joi ja tupakoi, ainakin maaseudulla.

        Minä kirjoitin suomalaisista


      • Tilastotkertoo
        y15 kirjoitti:

        Minä kirjoitin suomalaisista

        Minä taas kirjoitin EU kansalaisista johon mekin kuulumme.


      • y15
        Tilastotkertoo kirjoitti:

        Minä taas kirjoitin EU kansalaisista johon mekin kuulumme.

        Naiset elää noin 7 v kauemmin kun miehet onko näin myös EU:ssa


      • Tilastot
        y15 kirjoitti:

        Naiset elää noin 7 v kauemmin kun miehet onko näin myös EU:ssa

        On ,koko Euroopassa naiset elää kauemmin kun miehet.


      • Anonyymi

        Minua alkoi seksi kiinnostamaan vasta yli 50. Mieheltä lopahti. Yhteisiä vuosia 38. Nyt ikää 65. Voi paska!


    • oottesairaita

      Olen hattua myöden täynnä tätä seksi/läski/keskustelua ja ulkonäköpainoitteista yhteiskuntaa.

    • faktatämä

      ei kukaan mies huoli vanhaa naista jos saa nuoremman
      vanhoille naisille jää vain ne jotka ei kelpaa kenellekään muille, ovat joko alkoholisoituneita tai mielenvikaisia tai muuten kelvottomia elämään kenenkään kanssa

      • Tääonfakta

        Ei kukaan nainen huoli vanhaa miestä ,jos saa nuoremman ,vanhoille miehille jää vain ne jotka ei kelpaa kenellekään muille ,ovat juoppoja tai katkeria mielenvikaisia ,tai muuten vaan kelvottomia elämään minkäänlaisessa parisuhteessa.


    • Kaikesta_selviaa_
      • Kateriina

        Samat mietteet täällä kuuskymppisellä naisella, jonka mies haki avioeron pitkän liiton jälkeen. Helppoa ei ole; välillä kovasti ahdistavaa ja kyyneleitä on tullut paljon vuosien saatossa. Toisinaan jo iloisempiakin päiviä kun lapset ja lastenlapset käyvät ja ystävät myös. Ehkä paras lääke tähän kaikkeen on aika. Elämänmuutos on niin suuri. Kuitenkin on lohdullista lukea näitä viestejä saman kokeneilta ihmisiltä kun saa huomata ettei olekaan ihan yksin näiden asioiden kanssa. Ja elämä voi jatkua paljon parempana tulevaisuudessa. Voimia vaan meille kaikille!


    • Anonyymi

      Niin sitäpä tässä pohdin. Emme ole vielä eronneet mutta se leijuu koko ajan ilmassa. Se jos mikä on raskasta. Odotan toisen ilmoittavan mihin tulokseen on tullut pohdinnoissaan mutta vastausta ei kuulu. Hän itse heitti ehdotuksen ilmaan aivan yllättäen. Toki olen jo jonkin aikaa vastannut ettei kaikki ole kuin pitää. Kielsi joka kerran kysyessäni " mikä mättää" ei mikään. Kaikki on hyvin. Mutta totuus tuli vasta myöhemmin kännipäissään. Haluaa eron, vapauden ja nuoruuden takaisin. Muuttaa "kivikylään" ja aloittaa nuorekkaan elämän. Kerroin että se vain sopii. Mutta ensin on myytävä talo, autot ja muut koneet, hoidettava velat ja sitten on vapaa lähtemään minne haluaa. No talon myynti on mietinnässä kun ei saa haluamaansa. Ero paperikin viemättä. Halusi viettää viikon poikamies "ryyppäys" viikkoa ja miettiä vielä. No viikko meni mutta ei ollut pohtinut asioita. Tullessaan ei jaksanut asiasta keskustella. Tähän haluaisin konsulttiapua miten tällaisen jahkaajan kanssa jaksaa niin että asiat hoituu ripeästi. Koska ero ajatus on heitetty ilmaan on mielestäni liitto jo tuhoon tuomittu.

      • Anonyymi

        Hae sinä se ero, eiköhän asiat ala hoitumaan.


      • Kyllä se pallo on sinulla. Nuoruus ei tule takaisin ja se hurja Biletys on hankalaa yksin rahattomana.
        Ota ero.


      • Anonyymi
        kuusnolla kirjoitti:

        Kyllä se pallo on sinulla. Nuoruus ei tule takaisin ja se hurja Biletys on hankalaa yksin rahattomana.
        Ota ero.

        Juu näin voisin tehdä mutta omaisuus pitää muuttaa rahaksi ensin. Ja siihen toinen ei ole kovin aktiivinen. Olen pohtinut suostuisiko könttäsummaan ja hän saisi pitää talot ja tavarat ja loppuvelat. Itse toki häviäisin mutta eipähän olisi mitään vastuitakaan sen jälkeen. Kaikki ne on hänen härpäkkeisiin otettu, paitsi talo. Myyköön sitten miten tahtoo ja mitä haluaa. Tätä en ole vielä ehdottanut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu näin voisin tehdä mutta omaisuus pitää muuttaa rahaksi ensin. Ja siihen toinen ei ole kovin aktiivinen. Olen pohtinut suostuisiko könttäsummaan ja hän saisi pitää talot ja tavarat ja loppuvelat. Itse toki häviäisin mutta eipähän olisi mitään vastuitakaan sen jälkeen. Kaikki ne on hänen härpäkkeisiin otettu, paitsi talo. Myyköön sitten miten tahtoo ja mitä haluaa. Tätä en ole vielä ehdottanut.

        Selvä vaihtoehto. Kannattaa vaan jotenkin selvittää se rahallinen puoli niin ei tarvi miettiä jälkikäteen.
        Häviäminenkin on ihan hyvä kun sen tietää etukäteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu näin voisin tehdä mutta omaisuus pitää muuttaa rahaksi ensin. Ja siihen toinen ei ole kovin aktiivinen. Olen pohtinut suostuisiko könttäsummaan ja hän saisi pitää talot ja tavarat ja loppuvelat. Itse toki häviäisin mutta eipähän olisi mitään vastuitakaan sen jälkeen. Kaikki ne on hänen härpäkkeisiin otettu, paitsi talo. Myyköön sitten miten tahtoo ja mitä haluaa. Tätä en ole vielä ehdottanut.

        Ositus yleensä tehdään vasta eropaprujen jättämisen jälkeen, ei avioparina.


    • Anonyymi

      Niinpä
      Itte mokasin kun aloin muhinoida työkaverin kanssa. Mua yli 30 v nuorempi tyttö rakastui tämmösen 60 v ukkoon.
      Meni talot jne. Mut oon aika tyytyväinen.
      Seksi sujuu ja muutenkin olo aika hyvä

      • Anonyymi

        Se jättää sinut.


      • Näin se on. Kun arkku kutsuu ei katsota onko kämppä vuokra vai oma.


    • Anonyymi

      Ei se seksi kauaa sinulla enää suju, joten nauti nyt.
      Se 30 v nuorempi löytää nuoren miehen ja jättää sinut. Nauti nyt.

    • Anonyymi

      Ei olisi ei tulisi

    • Anonyymi

      Ongelmaa

    • Anonyymi

      Lopulta jäät yksin.

      • Sitten on hyvä kuolla.


    • Anonyymi

      Oi ihana vapaus...

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      323
      3784
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      271
      2170
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      111
      1525
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1373
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      94
      1370
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1237
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1208
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1054
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1048
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      934
    Aihe