Tarinoiden julkaiseminen lehdessä?

tarinaniskijä

Haikeudella ajattelen sitä aikaa, kun kirjailijanalut saattoivat lähettää novellejaan lehtiin, saada sillä hieman rahaa ja kokemusta kirjoittamisesta. Onko enää mitään paikkoja, minne voisi tarjota novelleja, satuja, lyhyitä rikospähkinöitä tms. julkaistavaksi?
Toinen asia on sitten se, että hyväksyykö mikään lehtitalo tai kustantamo enää koneella kirjoitettuja käsikirjoituksia? Nytkin tässä tietokoneella naputtelen, mutta käytännössä minun olisi helpompi kirjoittaa sähkökirjoituskoneellani.

9

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtalotoveriii

      "Toinen asia on sitten se, että hyväksyykö mikään lehtitalo tai kustantamo enää koneella kirjoitettuja käsikirjoituksia? "

      Ainakin tulojen ansaintamielessä voit unohtaa nämä lehtitalot, kustantamot yms. Lähetätpä niille millä tahansa laitteella tuotettua tekstiä, mitään palautetta sieltä ei kuulu, rahallisesta korvauksesta puhumattakaan. Niillä on omat sisäpiirinsä, joilta ne tarvitsemansa tekstit ja niiden uudet tuottajasukupolvet saavat.

      Kuten alussa huomiostasi kerroit, nykyään ei todellakaan ole tahoa, josta aloitteleva tai melko kokenutkaan proosan kirjoittaja saisi rahapalkkaa tekemästään työstä.

      • Hulluksitullut

        Niin totta, että raivostuttaa!

        Olen ihmetellyt kuinka pienet ja suuret kustantajat lähettävät viikonkin sisällä viestin, että kiitos mutta ei sovi kustannusohjelmaamme.
        Varmasti ehtivät lukea tekstit, eikö vain? (lähetin 2)

        Ja toiseksi, olen saanut tutustua eri arvostelupalveluihin, olen jopa käynyt heidän luonaan ja maksanut korkeita tuntipalkkoja.
        Tekstejäni on kiitetty ja ihailtu, sen jälkeen kun ne on korjattu kuntoon - luonnollisesti.

        Ja tässä ollaan. Minulle riittää nyt.
        Tämä harrastus nielee paljon aikaa ja rahat, kun näinkin pitkälle päästään.

        Käyn toki mielelläni kirjakaupoissa ja ostan kirjoja - varsinkin ruotsalaiset ja italialaiset tuntuvat kirjoittavan hyviä menestyskirjoja nykyään. Saavat kaunokirjallisen veren kiehumaan.
        Kaikki pisteet heille.

        Himoitsen rikkoa, repiä ja riehua. Survaista tietokoneen parvekkeelta asfalttiin ja rynnätä perään.

        Mutta ei vielä.

        Luen ensin piruuttani Elena Ferranten neljännen osan loppuun……


      • LopetetaanPorukalla

        Sitten tähän tekstien tuottamisella ansaitsemiseen on viime vuosikymmeninä tullut uusi erikoinen este, jota monikaan ei osaa ottaa huomioon. Sen muodotavat kustannustoimittajat, jotka pääasiassa ovat kaupunkimaisissa oloissa kasvaneita, akateemisesti koulutettuja naisihmisiä.

        Erno Paasilinna totesi aikoinaan, että tullakseen krjailijaksi, ihmisen pitää ensin elää sellainen elämä, että on mistä kirjoittaa. Valitettavasti tämä sääntö ei enää pure uuden polven kustannustoimittajia lähestyttäessä. Heistähän kukaan ei ole elänyt tai kokenut juuri mitään muuta, kuin perhe- lukusali- tai kännäilyelämää. He suosivat abstraktia maailmaa kuvaavia, tapahtumaköyhiä japikkutarkkoja sipellyksiä sisältäviä käsikirjoituksia, jota he elämänkokemukseltaan itse edustavat. Tämä heille tosin suotakoon, sillä aiempina aikoina nämä kirjailijatyypit jäivät paitsioon. Nyt elämme näiden em. ihmistyyppien aikakautta ja heitä suosivien kustannustoimittajien ehdoilla.


      • Lopetetaanvaan

        Olen vähän samaa mieltä nimimerkki Lopetetaanporukalla kanssa. Tosin tuo Erno Paasilinnan kommentti on turhan naiivin romanttinen. Ikään kuin kaikkien täytyisi olla jokin Hemingway! Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla, ei elämällä. Ei "elämä" maagisella tavalla tiivisty tekstiksi.
        Mutta totta on, että kirjalliset piirit on aika yhdenmukaisia: (pää)kaupunkilaisia, naisvaltaisia, liberaaleja, punavihreitä. akateemisesti koulutettuja.
        Lehdet eivät oie enää moneen vuoteen julkaisseet kaunokirjallisuutta, unohtakaa se.


      • eirohkea
        Hulluksitullut kirjoitti:

        Niin totta, että raivostuttaa!

        Olen ihmetellyt kuinka pienet ja suuret kustantajat lähettävät viikonkin sisällä viestin, että kiitos mutta ei sovi kustannusohjelmaamme.
        Varmasti ehtivät lukea tekstit, eikö vain? (lähetin 2)

        Ja toiseksi, olen saanut tutustua eri arvostelupalveluihin, olen jopa käynyt heidän luonaan ja maksanut korkeita tuntipalkkoja.
        Tekstejäni on kiitetty ja ihailtu, sen jälkeen kun ne on korjattu kuntoon - luonnollisesti.

        Ja tässä ollaan. Minulle riittää nyt.
        Tämä harrastus nielee paljon aikaa ja rahat, kun näinkin pitkälle päästään.

        Käyn toki mielelläni kirjakaupoissa ja ostan kirjoja - varsinkin ruotsalaiset ja italialaiset tuntuvat kirjoittavan hyviä menestyskirjoja nykyään. Saavat kaunokirjallisen veren kiehumaan.
        Kaikki pisteet heille.

        Himoitsen rikkoa, repiä ja riehua. Survaista tietokoneen parvekkeelta asfalttiin ja rynnätä perään.

        Mutta ei vielä.

        Luen ensin piruuttani Elena Ferranten neljännen osan loppuun……

        Kustannustoimittajat eivät väitäkään lukevansa käsikirjoituksia kokonaan. Silmäilevät alkua, ehkä hieman muualtakin. Kauniisti sanottuna: ei tarvitse syödä koko lautasellista tietääkseen että se on kaurapuuroa.


    • Itykkh

      On kyllä niin totta tuo mitä kirjoititte kustannustoimittajista. Jos ei sovi heidän kuplaansa niin julkaisematta jää.

      • kjjhjhghggfdsaaa

        Sellaisilla kirjailjoilla, kuin Kalle Päätalo, Väinö Linna, Heikki Turunen tai edes Veikko Huovinen, ei olisi nykyisten kustannustoimittajien aikakaudella mitään mahdollisuutta saada tekstejään läpi.

        Eikä heidän kaltaisiaan kirjailijatyyppejä ole viime vuosikymmeninä enää esiin noussutkaan.


      • ssssssssssssssss
        kjjhjhghggfdsaaa kirjoitti:

        Sellaisilla kirjailjoilla, kuin Kalle Päätalo, Väinö Linna, Heikki Turunen tai edes Veikko Huovinen, ei olisi nykyisten kustannustoimittajien aikakaudella mitään mahdollisuutta saada tekstejään läpi.

        Eikä heidän kaltaisiaan kirjailijatyyppejä ole viime vuosikymmeninä enää esiin noussutkaan.

        Olen täysin samaa mieltä!
        Kirjoitetaan scifiä… sepä se.
        Miksi???

        Siksi, ettei tiedetä kulttuurista, eikä historiasta mitään.
        Keksitään tulevaisuutta kun ei ole mitään sanottavaa…..

        Minä en niitä lue.


    • AsianEtu

      Eri aikakausina on erilaiset painopisteet ja kirjailijoiden on sopeuduttava siihen.

      30 vuotta sitten ei esim. spekulatiivisella kotimaisella kirjallisuudella ollut tilaa, naturalismi puri lujaa. Nyt on toisin.

      Tämä on kirjailijan dilemma, jos ei satu osumaan siihen aikakausimenoon mikä on vallalla. Toisaalta, jos teksti on laadukasta, taitavaa, osaavaa - saa se aina huomiota.

      Mutta nämä ajat eivät kyllä ole taiteen tekijän kannalta helpoimmat. Ehkä ne eivät koskaan ole sellaisia olleetkaan.

      Mikä siis eteen? Ehkä omakustanteiden määrä kasvaa ja omakustantajat panostavat ulkopuoliseen apuun toimittamisen & markkinoinnin mielessä? Syntyy Suomessakin uudenlaisempi kirjakustantamisen linja perinteisen rinnalle.

      Helppoa sekään ei ole.

      Kustannustoimittaja on yksi osa portinvartijoita, suuremmassa roolissa ovat linjan valitsevat kirjalliset johtajat, joiden alaisina toimittajat elävät. Ostavat lukijat on koko ajan pienenevä joukko...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1912
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe