Joko olette pisteyttäneet hävittäjät

6587

50

736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ylikessu72

      Seuraavat pari vuotta ovat mielenkiintoisia, koska nähdään pitääkö Gripen Ng:n aikataulu ja miten ELSO:n päivitykset tulevat Rafaleen, Gripeniin ja kilpailijoihin. Eli onko esim. Gripen EW oikeasti Growlerin haastaja. Saako valmistaja f35:n käyttökustannuksia kuriin?Sitten on iso kysymys, mitä ominaisuuksia oikeasti haetaan. Eli onko torjuntahävittäjä sittenkin tärkeämpi painotuksena kuin monitoimihävittäjä? Mikä merkitys on supercruisella ja lakikorkeudella?

      • itämereen.uimaan

        Juu olen pisteyttänyt: rissalan tukikohtaan tankattavaksi palaavat koneet kiittävät satakunnanpoikia, kun koko taivas on valaistu siksi hetkeksi.

        Yksikään aselaji ei tee sitä yksin. Menikö ne Rissalaan vai minne? Ja mistä tulee ne korvaavat jo tankatut?

        1Hz - 3 THz (Milläs taajuusaluella se infrapuna tai röntgen olivatkaan?)

        Minkä vuoksi olla piilossa, kun voi sokaista. Taitavamman etu.


      • Faptor

        Supercruicea ei löydy kuin F-22 Raptorista ja sitä ei saa myydä ulkomaille.


    • RuotsinEtuTaasTärkein

      Suomen aina Ruotsi nuoleskeleva ja palveleva svekoeliitti taitaa lopulta hankkia sen Jas-romun?

      Entinen ilmavoimien korkea upseeri sanoi, että Hornetien hankkimisen aikaan SDP ja RKP vaativat jo silloin Jassin hankkimista??? Tuon upseerin mukaan se olisi lopettanut koko ilmapuolustuksen Suomesta pariksi vuosikymmeneksi! Koska silloista Jassia ei koskaan saatu toimintakuntoiseksi.

      Todellisia maanpettureita nuo suomalaiset svekomaanit...

      • MyyjänEtuTärkein

        Ihan yks´ hailee vaikka silloin olisi hankittu Jasseja Hornettien sijasta.
        Onko Horneteille, ja myös koko ilmapuolustukselle, ollut muka mitään järkevää käyttöä näiden kuluneiden vuosikymmenien aikana?


      • Ylikessu72

        Termi "Fleet in being" kannattaa tsekata. Eihän me hankita toivota noille käyttöä kuin rutiinimaisessa rajavalvonnassa. Kun hornettien hankintapäätös aikanaan tehtiin, oli neukkula juuri hajonnut ja sen yhden juoppoköörin vallankaappausyrityksestä oli vain kuukausia. Kukaan ei osannut ennustaa, minkälainen mörköooppera itänaapurissa alkaisi pyöriä. No onneksi Moskova on sittemmin pysynyt rauhallisena, eikä ole esim. sekaantunut naapuriensa asioihin tai yrittänyt järjestellä rajojaan ;)


      • Flat_out_wrong
        MyyjänEtuTärkein kirjoitti:

        Ihan yks´ hailee vaikka silloin olisi hankittu Jasseja Hornettien sijasta.
        Onko Horneteille, ja myös koko ilmapuolustukselle, ollut muka mitään järkevää käyttöä näiden kuluneiden vuosikymmenien aikana?

        Viime vuosina aika kovasti tarvittu hätistelemään Venäläisiä koneita pois ilmatilasta.


      • uskottavuus
        MyyjänEtuTärkein kirjoitti:

        Ihan yks´ hailee vaikka silloin olisi hankittu Jasseja Hornettien sijasta.
        Onko Horneteille, ja myös koko ilmapuolustukselle, ollut muka mitään järkevää käyttöä näiden kuluneiden vuosikymmenien aikana?

        Ajat muuttuvat. Mutta hornetit ja ennen kaikkea ne nuolet tulivat oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan. Hintansa väärttejä. Ei ole ollut tarvetta käyttää, ko ovat uskottavia.


      • Vastaus
        MyyjänEtuTärkein kirjoitti:

        Ihan yks´ hailee vaikka silloin olisi hankittu Jasseja Hornettien sijasta.
        Onko Horneteille, ja myös koko ilmapuolustukselle, ollut muka mitään järkevää käyttöä näiden kuluneiden vuosikymmenien aikana?

        "Onko Horneteille, ja myös koko ilmapuolustukselle, ollut muka mitään järkevää käyttöä näiden kuluneiden vuosikymmenien aikana?"

        Sotaako sinä kaipaat osoitukseksi siitä, että armeijalla on jotain "käyttöä"?

        Suomen puolustusvoimat toimii ennalta ehkäisevänä pelotteena mahdolliselle hyökkääjälle ja ilmavoimat on osa tuota kokonaisuutta.

        Olisiko Suomen pitänyt takoa miekat auroiksi vuonna 1935 vain sen vuoksi, että vuonna 1932 Suomi ja Neuvostoliitto olivat solmineet hyökkäämättömyyssopimuksen, eikä armeijalla siten ollut mitään käyttöä?

        Ilman muuta tuolla toimenpiteellä olisi vältytty talvisodalta, tosin sillä seurauksella, että maassa olisi ollut jälleen armeija, puna-armeija, Moskovan komennossa, eikä Suomen valtiojohdon olisi tarvinnut enää tuskailla pienillä resursseilla sitä, miten itänaapuri pidetäänkin itänaapurina.


      • j35adam

        JAS oli aikanaan keskneräinen ja sen Ilmavoimat tiesivät, eikä hankinnalle ollut perusteita. Uusiin JAS on sensijaan aikataulussa eikä kokonaan uusi kone, vaan yhdistelmä vanhempaa ja uutta, eikä sensuhteen hätää ole. Kyvyiltään JAS on pätevä peli eikä mikään romu, kuten ei mikään muukaan nyt ehdolla olevista.


    • selvää.säästöä

      Sotakalustoa ei kannata hankkia kuin aivan sodan alussa, muutoinha ne ovat aivan luppokäytössä.
      Siis. Hankinnat tehdään vasta n. 4 viikkoa ennen sodan alkamista. Esim. 30- luvulla olisi säästetty pitkä penni, jos aseostot olisi tehty vasta marraskuussa, koska sota syttyi 30.11.31939. Ennen marraskuuta tehdyt ostokset olivat täysin turhia.

      Tämä toimii monella muulla alalla.
      Esim. terveysministeriön kansliapäälikkö Heikki S. von Hertzen vaatii kalliiden hoitojen lopettamista kuukausi ennen potilaan (= asiakkaan) kuolemaa. Näin säästetään selvää rahaa, koska viimeinen kuukausi on hoidollisesti kallis.

      Mikä on viimeinen kuukausi?
      Se on helposti laskettavissa: esim. potilaan kohdalla lasketaan kuukausi taaksepäin hänen kuolemasta ja sen pystyy jokainen jäsenkirjavirkamies helposti laskemaan ja osoittamaan hoitohenkilökunnalle.

      • vain.alustoja

        Dassaultin alusta olisi mielenkiintoinen. Lähellä olevalla toimittajalla on ylitsevuotavaa voimaa, jonka jakamiseen alusta on suunniteltu. Kuka tietää oliko se suomalainen vain ranskalainen pilotti?


    • jasgripenhyväote

      Jos suomessa olisi miliardi jas gripeniä valmiudessa olisi maailma rauhallisempi paikka.Malliksi voisimme tuhota jonkun maan malliksi opetukseksi historiaan opiksi miten käy jos ei olla kunnolla. vaikka irak täysin absoluuttiseksi ei kiveä kiven päällä malliksi esim.

      Ja jos ei venäjä lähde ukrainasta venäjän päälle 500 miljoonaa griippeniä tyhjentämään kuormansa niin jo maailman rauha alkaisi.
      Paljon koneita jas gripeneitä suomeen kiitos.

      MUISTAKAA RAUHAN HÖSSÖTTÄJÄT MUISTAKAA!!!
      SUOMEN TAIVAALLA LENTÄÄ AINA LENTOKONEITA OLKOON NE SUOMALAISIA KONEITA !!!!!!!!!!!!!!

      Aivan sama putoaako joku lintuun ,koneita tehdään lisää koko ajan. Kun sota alkaa koneita putoaa luoteihin ja ohjuksiin.

    • EFpohdintaa

      Kävin speksejä läpi. EF on tarjokkaista yllättäen ainoa, joka pystyy laukaisemaan air-to-air -ohjukset supercruisesta. EF on selkeästi ilmaherruushävittäjä, muilla on eri rooli.

    • Ostetaan sellainen mitä on varaa lentääkin eikä vain makuuttaa hallissa lentäjien harjoitellessa simulaattorilla.

      • BNMG

        No siinä tapauksessa Gripen, Super Hornet, Rafale ovat ainoat vaihtoehdot.

        Eurofighter ja F-35 ovat kalleimmat hankkia ja lentää.


      • Ylikessu72

        EF ja F-35 ovat kalliimpia lentää. Mutta toisaalta ne ovat myös koneita, joita vastaan kukaan ei halua lentää. Jos maksetaan kovemmasta pelotevaikutuksesta esim. 1 mrd €, siten että se jakautuu 30 v jaksolle niin raha ei mene hukkaan. EF:ää ei pysty tuhoamaan iskanderilla maantietukikohtaan ja se on "migintappaja" nopeutensa ja aseittensa vuoksi. F-35 taas on näkymätön Suomen rajan ulkopuolella oleville tutkille. Hyödylliset idiootit haluaisivat Suomeen mahdollisimman vähän, mahdollisimman tehottomia ja mahdollisimman epävarmoja koneita. Mitä jos Gripen E ei pääse ikinä laivuekäyttöön? Mitä jos sen ohjelmisto-ongelmia ei pystytä ratkaisemaan 15 vuoteen? Mitä jos Gripenin huoltokulut ovatkin tosiasiassa 3-kertaiset suunniteltuun verrattuna? Mitä jos jotain sen elementtiä ei saada tyyppihyväksyttyä 5 vuoteen? Mitä jos gripenin Meteor-integraatio ei onnistu? Onko Gripen E ampunut vielä yhtään ohjusta?


      • airplane-pictures
        BNMG kirjoitti:

        No siinä tapauksessa Gripen, Super Hornet, Rafale ovat ainoat vaihtoehdot.

        Eurofighter ja F-35 ovat kalleimmat hankkia ja lentää.

        Hyvä vaihtoehto olisi hankkia Gripen E malleja 34kpl ja Super Hornet Block-3 malleja 30kpl poista 12kpl on Growler elektronisen sodankäynnin malleja.

        Molemmat ovat halvimpia hävittäjiä kaikista viidestä vaihtoehdosta ja kummassakin koneessa on saman General Electricin (GE) valmistamat moottorit. Tämä alentaisi koneiden huoltokustannuksia.

        Toinen hyvä mahdollisuus olisi hankkia pelkkiä Growlereita noin 12-14kpl ja kaikki loput Gripeneitä. Näin saataisiin uusimman Growler mallin ja siihen tulevan NGJ - Next Generation Jammer häirintälaitteiston huippuominaisuudet ja Gripenin halpa hankinta - ja lentotunnin hinta.


      • airplane-pictures
        airplane-pictures kirjoitti:

        Hyvä vaihtoehto olisi hankkia Gripen E malleja 34kpl ja Super Hornet Block-3 malleja 30kpl poista 12kpl on Growler elektronisen sodankäynnin malleja.

        Molemmat ovat halvimpia hävittäjiä kaikista viidestä vaihtoehdosta ja kummassakin koneessa on saman General Electricin (GE) valmistamat moottorit. Tämä alentaisi koneiden huoltokustannuksia.

        Toinen hyvä mahdollisuus olisi hankkia pelkkiä Growlereita noin 12-14kpl ja kaikki loput Gripeneitä. Näin saataisiin uusimman Growler mallin ja siihen tulevan NGJ - Next Generation Jammer häirintälaitteiston huippuominaisuudet ja Gripenin halpa hankinta - ja lentotunnin hinta.

        " Super Hornet Block-3 malleja 30kpl poista 12kpl on Growler elektronisen sodankäynnin malleja."

        Siis tarkoitin "joista" 12kpl on Growler elektronisen sodankäynnin malleja.

        Super Hornet/Growler ja Gripen yhdistelmä olisi taloudellinen ja teknisesti hyvin yhteensopiva vaihtoehto.


      • varalipas
        airplane-pictures kirjoitti:

        " Super Hornet Block-3 malleja 30kpl poista 12kpl on Growler elektronisen sodankäynnin malleja."

        Siis tarkoitin "joista" 12kpl on Growler elektronisen sodankäynnin malleja.

        Super Hornet/Growler ja Gripen yhdistelmä olisi taloudellinen ja teknisesti hyvin yhteensopiva vaihtoehto.

        2 konetyypin ratkaisua ei enää haluta. Pitäisi olla kaksinkertainen koulutus, kahdet eri simulaattorit, kaksinkertainen huolto, kaksinkertainen varaosavalikoima... kaksi kertaa kaikkea. Ja se ensimmäinen kone on kallein, hinta tippuu siitä eteenpäin. Suurvallatkin pyrkivät vähentämään konetyyppejä. Useampaa konemallia harrastavat suurvaltojen lisäksi jotkut tolkuttoman rikkaat arabimaat. Mehän joudumme joka tapauksessa pitämään jonkun vuoden ajan 2 systeemiä v. 2025-30 kun uusi konetyyppi astuu palvelukseen. Vaikka valinta olisi SH niin suurin osa varaosista ym. on eri tavaraa.


      • Ei_kalliille_föönille
        varalipas kirjoitti:

        2 konetyypin ratkaisua ei enää haluta. Pitäisi olla kaksinkertainen koulutus, kahdet eri simulaattorit, kaksinkertainen huolto, kaksinkertainen varaosavalikoima... kaksi kertaa kaikkea. Ja se ensimmäinen kone on kallein, hinta tippuu siitä eteenpäin. Suurvallatkin pyrkivät vähentämään konetyyppejä. Useampaa konemallia harrastavat suurvaltojen lisäksi jotkut tolkuttoman rikkaat arabimaat. Mehän joudumme joka tapauksessa pitämään jonkun vuoden ajan 2 systeemiä v. 2025-30 kun uusi konetyyppi astuu palvelukseen. Vaikka valinta olisi SH niin suurin osa varaosista ym. on eri tavaraa.

        Hävittäjän moottori on noin 30-40% koko koneen huoltokustannuksista.

        Super Hornet ja Gripen käyttävät samaa moottorityyppiä joten varaosat olisivat samat, samoin kuin työkalut ja mekaanikkojen koulutus.


    • PremiumLentäjä

      osaan jo lentää f-35 konetta...koska kävin jenkeissä katsomassa uuden top gun 2 pätkän...suomessa ei edes tiedetty pätkästä vielä mitään.

    • toteaja

      Jas-Gripen on paras Suomelle

      • KiinanTekele

        Juu.....vikoja on vaan yhtä paljon kuin volvon ford-moottorissa....eli täysi pommi.


    • eurofigtherTyphoon

      Eurofighteria suosittaisin -tehokkuussyistäkin sekä poliittisista syistä koska ranskalaiset ja englantilaisetkin ovat olleet suunnittelussa... eurooppailaista yhteistyötä.'

    • kiertelijä-

      Ensisijaisesti Trumpin laitteita pitää vältellä.

    • Adgjl

      SH on vaan liian vanha ja suunniteltu maataistelukoneeksi, joka kykenee puolustautumaan mutta ilmataistelu ei ole sen päälaji. SH ei ole tehokas enää 2030-luvun ilmataisteluissa. F35 taas on hidas ja kömpelö, aselasti on pieni ja luottaa liikaa häiveominaisuuksiinsa. Gripen NG on paperilla hyvä, mutta jos sen kehitystyö tai tuotannon käynnistys venyy 5 vuotta niin sitten jouduttaisiin välissä ihmettelemään mitä tapahtuu, jos ruotsalaiset vain levittelevät käsiään. Rafalesta tulossa uusi päivitys sopivasti = tehoja lisää ja paremmat häiveominaisuudet, lisäksi elektroniikka on vaatimusten mukainen. Kisan musta hevonen siis. Tosin meillä systeemit vaihtuisi sitten täysin. EF olisi selkeänä torjuntahävittäjänä noista kovin, mutta mikä sen todellinen luotettavuus ja hinta ovat? Vaikuttaa että hintoja ja käyttökustannuksia halutaan kaikissa painaa alas ja muutenkin on ostajan markkinat.

      • sotilaspassendaaleri

        >SH on vaan liian vanha ja suunniteltu maataistelukoneeksi, joka kykenee puolustautumaan mutta ilmataistelu ei ole sen päälaji. SH ei ole tehokas enää 2030-luvun ilmataisteluissa.

        SH olisi toimivaksi todettu kaksimoottorinen ratkaisu.
        2030 luvun ilmataistelussa vastustaja ammutaan 200km etäisyydeltä tai näkymättömyydestä. Ensimmäiseen Hornet on hyvä, mutta vastustaja ei saa hiippailla liki.

        > F35 taas on hidas ja kömpelö, aselasti on pieni ja luottaa liikaa häiveominaisuuksiinsa.

        F35 voi olla totaalisen ylivoimainen ilmataistelussa. Tällä hetkellä näyttää että sitä voi ampua vain jos pääsee salaa sen taakse.

        Mutta se ei ole ehkä riittävä yksinään.

        > Gripen NG on paperilla hyvä, mutta jos sen kehitystyö tai tuotannon käynnistys venyy 5 vuotta niin sitten jouduttaisiin välissä ihmettelemään mitä tapahtuu, jos ruotsalaiset vain levittelevät käsiään.

        Gripen voisi olla hyvä ratkaisu koska jos se vaikka myöhästyy, varmasti järjestyy muuta gripemn tuotantoa sijaiskoneeksi.
        Edullinen ja voitaneen tehdä suurelta osin yhteistyössä.

        > Rafalesta tulossa uusi päivitys sopivasti = tehoja lisää ja paremmat häiveominaisuudet, lisäksi elektroniikka on vaatimusten mukainen.

        Ranskalaiset ei osaa tehdä mitään.

        >EF olisi selkeänä torjuntahävittäjänä noista kovin, mutta mikä sen todellinen luotettavuus ja hinta ovat?

        Tunnistuslentoihin hyvä, mutta tuskin nuilla 2030 tekisi sen enempää kuin esim SH:lla.

        Ehkä voisi jopa valita edullisimman, "cost reduction" versiona 50kpl ja huippuvarusteltuna muutama tjsp.


      • ihan_vaan_ajatus
        sotilaspassendaaleri kirjoitti:

        >SH on vaan liian vanha ja suunniteltu maataistelukoneeksi, joka kykenee puolustautumaan mutta ilmataistelu ei ole sen päälaji. SH ei ole tehokas enää 2030-luvun ilmataisteluissa.

        SH olisi toimivaksi todettu kaksimoottorinen ratkaisu.
        2030 luvun ilmataistelussa vastustaja ammutaan 200km etäisyydeltä tai näkymättömyydestä. Ensimmäiseen Hornet on hyvä, mutta vastustaja ei saa hiippailla liki.

        > F35 taas on hidas ja kömpelö, aselasti on pieni ja luottaa liikaa häiveominaisuuksiinsa.

        F35 voi olla totaalisen ylivoimainen ilmataistelussa. Tällä hetkellä näyttää että sitä voi ampua vain jos pääsee salaa sen taakse.

        Mutta se ei ole ehkä riittävä yksinään.

        > Gripen NG on paperilla hyvä, mutta jos sen kehitystyö tai tuotannon käynnistys venyy 5 vuotta niin sitten jouduttaisiin välissä ihmettelemään mitä tapahtuu, jos ruotsalaiset vain levittelevät käsiään.

        Gripen voisi olla hyvä ratkaisu koska jos se vaikka myöhästyy, varmasti järjestyy muuta gripemn tuotantoa sijaiskoneeksi.
        Edullinen ja voitaneen tehdä suurelta osin yhteistyössä.

        > Rafalesta tulossa uusi päivitys sopivasti = tehoja lisää ja paremmat häiveominaisuudet, lisäksi elektroniikka on vaatimusten mukainen.

        Ranskalaiset ei osaa tehdä mitään.

        >EF olisi selkeänä torjuntahävittäjänä noista kovin, mutta mikä sen todellinen luotettavuus ja hinta ovat?

        Tunnistuslentoihin hyvä, mutta tuskin nuilla 2030 tekisi sen enempää kuin esim SH:lla.

        Ehkä voisi jopa valita edullisimman, "cost reduction" versiona 50kpl ja huippuvarusteltuna muutama tjsp.

        Mielestäni kahden hävittäjän malli ei ole poissuljettu ainakaan kustannusten vuoksi.

        Esimerkiksi F-35 ja Super Hornet, tai F-35 ja Gripen. Jos kerta ollaan valmiita ostamaan koko hävittäjälaivastollinen kaikkein kalleinta mallia (F-35) ja sen hankinta ja elinkaarikustannukset tulevat olemaan noin 50-miljardia euroa, niin valitsemalla niiden seuraksi jonkun halvemman hävittäjän kuten Gripen tai Super Hornet, saadaan elinkaarikustannuksia laskettua.

        Esimerkiksi suhteessa 30kpl F-35 ja 34kpl Gripen = 64kpl. Näin kalleimpien koneiden määrä laskee, joka laskee huolto, lentotunti ja elinkaaripäivityksen kustannuksia niin paljon että kokonaishinta on pienempi kuin kalleimman mallin mukaan olisi. Tällöin kustannussyyt eivät voi olla peruste olla valitsematta kahta hävittäjää. Kalleimman hävittäjän hinnalla ja elinkaarikustannuksella kun saa ostettua ja huollettua koko elinkaarensa ajan noin 2-3kpl halvempaa hävittäjää.


      • Ideoita_vaan
        ihan_vaan_ajatus kirjoitti:

        Mielestäni kahden hävittäjän malli ei ole poissuljettu ainakaan kustannusten vuoksi.

        Esimerkiksi F-35 ja Super Hornet, tai F-35 ja Gripen. Jos kerta ollaan valmiita ostamaan koko hävittäjälaivastollinen kaikkein kalleinta mallia (F-35) ja sen hankinta ja elinkaarikustannukset tulevat olemaan noin 50-miljardia euroa, niin valitsemalla niiden seuraksi jonkun halvemman hävittäjän kuten Gripen tai Super Hornet, saadaan elinkaarikustannuksia laskettua.

        Esimerkiksi suhteessa 30kpl F-35 ja 34kpl Gripen = 64kpl. Näin kalleimpien koneiden määrä laskee, joka laskee huolto, lentotunti ja elinkaaripäivityksen kustannuksia niin paljon että kokonaishinta on pienempi kuin kalleimman mallin mukaan olisi. Tällöin kustannussyyt eivät voi olla peruste olla valitsematta kahta hävittäjää. Kalleimman hävittäjän hinnalla ja elinkaarikustannuksella kun saa ostettua ja huollettua koko elinkaarensa ajan noin 2-3kpl halvempaa hävittäjää.

        Tuo on hyvä huomio!

        Tosin se toimii vain kalleimpien hävittäjien kohdalla. Eli F-35 ja Eurofighter. Halvempien kohdalla kaksi mallia vain kasvattaa kustannuksia, mutta kalleimmat ovat jo niin hurjan kalliita että kaksinkertainen varaosavarasto ja lentäjäkoulutus hukkuu jo pelkästään yhden hävittäjän elinkaarikustannuksiin.
        Siksi suosisin valikoimaa F-35 ja Super Hornet tai Gripen. Koska silloin päästäisiin käsiksi aitoon viidennen sukupolven hävittäjään ja saataisiin toisesta hävittäjämallista halvempi jokapäivän tunnistuslentoja tekevä malli.
        Mutta Rafale, Gripen ja Super Hornet valittaessa taas yksi konemalli on taloudellisempi.


      • Fakta_Juttu
        Ideoita_vaan kirjoitti:

        Tuo on hyvä huomio!

        Tosin se toimii vain kalleimpien hävittäjien kohdalla. Eli F-35 ja Eurofighter. Halvempien kohdalla kaksi mallia vain kasvattaa kustannuksia, mutta kalleimmat ovat jo niin hurjan kalliita että kaksinkertainen varaosavarasto ja lentäjäkoulutus hukkuu jo pelkästään yhden hävittäjän elinkaarikustannuksiin.
        Siksi suosisin valikoimaa F-35 ja Super Hornet tai Gripen. Koska silloin päästäisiin käsiksi aitoon viidennen sukupolven hävittäjään ja saataisiin toisesta hävittäjämallista halvempi jokapäivän tunnistuslentoja tekevä malli.
        Mutta Rafale, Gripen ja Super Hornet valittaessa taas yksi konemalli on taloudellisempi.

        Hyvä valikoima olisi 30kpl F-35 ja loput 34kpl Gripeneitä. Yhteensä 64kpl.

        Koko laivasto pelkästään F-35 hävittäjiä maksaisi noin 10 - 12 miljardia. Kun taas Gripenit maksaisivat noin 7-miljardia.

        F-35 hävittäjien (64kpl) koko elinkaarikustannus 30-käyttövuodelle on laskettu olevan noin 50-miljardia. Jos valtio on valmis maksamaan tuollaisen summan, niin sen pitäisi olla valmis myös harkitsemaan kahta eri hävittäjämallia. Etenkin jos toinen niistä on huomattavasti halvempi hankkia ja ylläpitää seuraavat 30-vuotta. Kaksi mallia joista toinen on selkeästi halvempi, alentaisi 30-vuoden elinkaarikustannuksia merkittävästi.


      • sinä-et-osaa-mitään
        sotilaspassendaaleri kirjoitti:

        >SH on vaan liian vanha ja suunniteltu maataistelukoneeksi, joka kykenee puolustautumaan mutta ilmataistelu ei ole sen päälaji. SH ei ole tehokas enää 2030-luvun ilmataisteluissa.

        SH olisi toimivaksi todettu kaksimoottorinen ratkaisu.
        2030 luvun ilmataistelussa vastustaja ammutaan 200km etäisyydeltä tai näkymättömyydestä. Ensimmäiseen Hornet on hyvä, mutta vastustaja ei saa hiippailla liki.

        > F35 taas on hidas ja kömpelö, aselasti on pieni ja luottaa liikaa häiveominaisuuksiinsa.

        F35 voi olla totaalisen ylivoimainen ilmataistelussa. Tällä hetkellä näyttää että sitä voi ampua vain jos pääsee salaa sen taakse.

        Mutta se ei ole ehkä riittävä yksinään.

        > Gripen NG on paperilla hyvä, mutta jos sen kehitystyö tai tuotannon käynnistys venyy 5 vuotta niin sitten jouduttaisiin välissä ihmettelemään mitä tapahtuu, jos ruotsalaiset vain levittelevät käsiään.

        Gripen voisi olla hyvä ratkaisu koska jos se vaikka myöhästyy, varmasti järjestyy muuta gripemn tuotantoa sijaiskoneeksi.
        Edullinen ja voitaneen tehdä suurelta osin yhteistyössä.

        > Rafalesta tulossa uusi päivitys sopivasti = tehoja lisää ja paremmat häiveominaisuudet, lisäksi elektroniikka on vaatimusten mukainen.

        Ranskalaiset ei osaa tehdä mitään.

        >EF olisi selkeänä torjuntahävittäjänä noista kovin, mutta mikä sen todellinen luotettavuus ja hinta ovat?

        Tunnistuslentoihin hyvä, mutta tuskin nuilla 2030 tekisi sen enempää kuin esim SH:lla.

        Ehkä voisi jopa valita edullisimman, "cost reduction" versiona 50kpl ja huippuvarusteltuna muutama tjsp.

        "Ranskalaiset ei osaa tehdä mitään."

        Ranska on ilmailupuolen kärkimaa yhdessä USA:n kanssa. Airbusin matkustajakoneet, Dauphin ja Puma helikopterit, Mirage-hävittäjät, Rafale jne. Lujaa laatua ranskanmaalta.


    • Passisotilas

      Suomi tarvitsee sellaisen hävittäjän, joka kulkee mahdollisimman lujaa, koska koneita käytetään pääasiassa tunnistautumiseen. Venäläiset hävittäjät kulkevat todella lujaa, lujempaa kuin amerikkalaiset koneet.

      • content_uploads

        Huippunopeutta ei voi käyttää kuin hetkellisesti missään konetyypissä. Polttoaineenkulutus on vaan niin hurjaa ettei minkään koneen tankit riitä siihen.
        Nopeus on nykyaikana epäoleellista kun koneen sensoritekniikka on tarpeeksi nykyaikaista ja aseistus viimeisintä huutoa.


    • heheheh

      Heh, Li Andersson (yllättäen) Ilta-Sanomien mukaan ei haluaisi Suomeen 64 hävittäjää, koska "Suomen ei pidä valmistautua hyökkäyssotaan"... Miten pihalla voi ihminen olla? Naurattaisi ellei itkettäisi. Malli Cajander kelpaisi varmasti naapurille kyllä...

      • Hornettien korvaajiksi sopisivat parhaiten robotti ohjatut kuumailmapallot. Alhaiset hankinta


      • toteaja-

        Li on oikeassa. f-35 on tarkoitettu hyökkäämiseen. sitä suomi ei tarvitse.


    • ta- ja käyttökustannukset, sopivat pommittajien torjuntaan, ei vaaraa omille joukoille. Jos pommikone törmää kuumailmapalloon, se vaurioituu tai putoaa, siinä idea.

    • ekonomistiikko

      Tunnistus lennolla ei tartte olla mukana muutako kamera 14 pixeliä x2 ,siis molemmilla puolillaja ehkä muovi jäljennökset alla pommeista. - uskokaa nyt siis muovi lootat a 100 ja kamera a 100 euroa ,halvalla selvitään.

      • Voihan_Jösses

        "muovi jäljennökset alla pommeista"

        Mitä tehdään pommeilla tunnistuslennon aikana?

        Olipa ne sitten oikeita tai ei.


    • laatua-ranskasta

      Rafale rules! Pienikokoinen, 2-moottorinen, helkutin hyvä suorituskyky, hyvä toimintasäde, helkutin hyvä ELSO ja omasuoja, oikeasti lentävä ja valmis tuote.

      Ranskalaislla on todella kovat näytöt sotilasilmailun saralla jo Mirage-sarjan myötä.

    • Eurofaitteri

      Kahdessa koulutus-. huolto-, varaosa- ja asejärjestelmässä ei ole meidän oloissamme mitään taloudellista järkeä. Pitää hommata yksi konetyyppi, jonka taktinen operointikyky vastaa meidän tarpeitamme. Kun sitten tueksi hommataan jonkun vuoden päästä uusi it-ohjuskalusto, niin näiden taktìikan ja tutkasysteemeiden yhteiskäytön pitää toimia. Lisäksi pitää muistaa, että eri valmistajien todellisesta tutkahäirintäkyvystä ei julkisuudessa huudella. Muitakin ominaisuuksia varmaan avataan vasta mahdolliselle ostajalle. Ostajan taas pitää osata selvittää, mikä on vain puhetta. Ja hintaan taas vaikuttaa se, onko myyjän peruspaketti meille ok, vai maksaako joku räätälöinti maltaita. Jos hinta saataisiin asialliseksi, niin Eurofighter olisi meikäläisen suosikki. Oikea ilmaherruushävittäjä.

      • että-sillai

        Kaksi konetyyppiä ei suinkaan välttämättä ole kallein vaihtoehto.

        Esimerkiksi F-35 koneiden 30-vuoden elinkaarikustannus on järkyttävät 50-miljardia euroa. Vertailuksi valtion vuosibudjetti on noin 70-miljardia euroa.

        Jos hankitaan esimerkiksi Gripeneitä tai Super Hornetteja vaikkapa puolet, tai jopa 2/3 osaa koko laivastosta, mahtuu näiden halvempien hävittäjien elinkaarikustannus alle sen kustannuksen jos koko laivasto olisi F-35 hävittäjiä.


      • Cncncncn

        Alat olla jäljillä. F35:a tarvitaan muiden jatkoksi oikeastaan 6-10 kpl. Eli tiedusteluun ja tutkakaluston tuhoamiseen. Huolto, simulaattorit ja koulutus voidaan vuokrata pohjoisesta naapurista.


      • Shit-Show

        "Eurofighter olisi meikäläisen suosikki. Oikea ilmaherruushävittäjä. "

        Itävalta on päättänyt luopua vasta saamistaan Eurofighter hävittäjistä niiden kalleuden vuoksi. Ehkä ei kannata hankkia konetyyppiä jonka huolto ja lentotunti on huippukallis, mutta koneen runko on silti 4-sukupolven ja siksi ei omaa häiveominaisuuksia. Tässä tapauksessa kannattaa mennä sitten suoraan F-35 hävittäjiin, jos tällaisia suuria summia ollaan valmis laittamaan hävittäjähankintoihin.


      • independent
        että-sillai kirjoitti:

        Kaksi konetyyppiä ei suinkaan välttämättä ole kallein vaihtoehto.

        Esimerkiksi F-35 koneiden 30-vuoden elinkaarikustannus on järkyttävät 50-miljardia euroa. Vertailuksi valtion vuosibudjetti on noin 70-miljardia euroa.

        Jos hankitaan esimerkiksi Gripeneitä tai Super Hornetteja vaikkapa puolet, tai jopa 2/3 osaa koko laivastosta, mahtuu näiden halvempien hävittäjien elinkaarikustannus alle sen kustannuksen jos koko laivasto olisi F-35 hävittäjiä.

        Itse suosisin F-35 ja Gripen E yhdistelmää esimerkiksi suhteessa 25 39 = 64 kpl. Suurin hyöty, minimaalisimmalla kustannuksella.
        F-35 toimisi häiveominaisuuksien ja uusimman sensoritekniikan vuoksi uskottavana pelotteena ja Gripen halvemman lentotunnin hinnalla toimisi jokapäivän perus tunnistuslentoja tekevänä hävittäjänä.


      • kun-ollaan-asialla
        independent kirjoitti:

        Itse suosisin F-35 ja Gripen E yhdistelmää esimerkiksi suhteessa 25 39 = 64 kpl. Suurin hyöty, minimaalisimmalla kustannuksella.
        F-35 toimisi häiveominaisuuksien ja uusimman sensoritekniikan vuoksi uskottavana pelotteena ja Gripen halvemman lentotunnin hinnalla toimisi jokapäivän perus tunnistuslentoja tekevänä hävittäjänä.

        "Itse suosisin F-35 ja Gripen E yhdistelmää esimerkiksi suhteessa 25 39 = 64 kpl. Suurin hyöty, minimaalisimmalla kustannuksella."

        Saab on laskenut Gripen E mallin olevan niin halpa että sen 64kpl elinkaarikustannus olisi 10 miljardia euroa seuraavalle 30 vuodelle.

        Kun vertaa tuota F-35 elinkaarikustannuksiin jotka liikkuvat siinä 40 - 50 miljardissa.

        Pelkkä Gripen laivasto olisi todella halpa vaihtoehto ja yhdistelmä F-35 ja Gripen säästäisi sekin useita kymmeniä miljardeja veronmaksajien rahoja. Eli jos ihan välttämättä halutaan häiveteknologiaa ilmavoimille, niin halvemmalla se saadaan kun hankitaan osa hävittäjistä jotakin halvempaa mallia.
        Toinen hinnaltaan hyvin lähellä Gripeniä on Super Hornet joka tulee olemaan Yhdysvaltojen laivaston kone joka tulee lentämään F-35 hävittäjien kanssa pitkälle tulevaisuuteen.
        Super Hornetin etu Gripeniin olisi se että samaan kauppaan kuuluisi pieni määrä elektronisen sodankäynnin Growler koneita jotka antaisivat aivan uuden ulottuvuuden ilmavioimien kykyyn.


    • EfEfEf

      Itävallan EF:t ovat vanhinta 1-versiota. Nyt on tuotannossa 3-versio. Britit ovat operaatiokäytössä saaneet toisaalta kulunkeja per tunti leikattua selvästi.

    • Pohorintaa

      Itävallan 15 hävittäjäkonetta on niin pieni määrä, että käyttökustannukset olisivat korkeat millä tahansa konetyypillä. Varikko, varaosat, huoltohenkilöstö ym ym. täytyy kumminkin olla. Pitää olla täysi kyky isompiin ja pienempiin ohjelman mukaisiin huoltoihin, mutta mitään mittakaavahyötyjä ei saada. Juuri tämä osoittaa, miksi Suomi ja moni muukin maa haluaa selvitä yhdellä monikäyttöisellä konetyypillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5178
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1512
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1353
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      958
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      63
      728
    Aihe