Vuodenaikani väreissä.

On syksy, sataa, taivas on harmaa.

Aurinkoisena päivänä syksyn värimaailma on kaunis, ruosteen punaista, tumman vihreää, keltaisen eri sävyjä, sinistä, oranssia.

Talven värit ovat musta ja valkoinen.

Kevättalvi on hopeinen, kunnes aurinko värjää horisontin kullan väriseksi.

Kevät on tummanruskea, siniharmaa, beessi, vihreä.

Kesän värit ovat pastillisävyjä, sinistä, pinkkiä, sinisen ja punaisen eri sävyjä, keltaista, syvän vihreää. Loppukesästä taivaanranta auringon laskettua värjäytyy oranssiksi ja punaiseksi.

Olen kesän lapsi, mutta nautin värimaailmasta ympärilläni jokaisena vuodenaikana.

Miten kuvailet vuodenaikasi?

78

1716

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matt.mutenia

Menin 22.30 ulos ei vajaa 2 tuntii sitten. Jostain tuli valonpilkahdus, sitten useita myöhemmin kun näin että ne tulee lännestä päin.
      Elosalamoita. Niin kaukana ettei jyrinä voi kuulua. En tiedä miten kaukaa ne voivat näkyä syksyisessä yössä. Tuossa suunnassa on Itä-Uusimaa. Ovat voineet leimahdella meren ylläkin.
      En osaa sanoa. Metereologi tai muu asiantuntija ehkä osaisi.

Ruskanloistokin on minulle vähempiarvoinen kuin kevättalven lupaus taivaalla Isosta Valosta. Taannun loppusyksystä. Täydenkuunaika tai erikoisen kirkas tähtitaivas on lohdullinen. En jaksa seurata edes loimuavia revontulia hetken lapsia.

• Elosalamat ovat mystisiä, kauniita, kiehtovia. Eri vuodenajat vaikuttavat psyykkeen eri tavoin. Kevättalven merkit, auringon nousu horisontin yläpuolelle nostaa vireystasoa, kaamos on voitettu.

Syksyllä juuri tällaisina päivinä kuin tänään veto on pois. Väsyttää, tympii.

On tuolla taivaalla vaeltavalla mollukalla valtava merkitys meidän ihmispolojen jaksamiseen. En tykkää talvesta. Onneksi joulu antaa puhtia arkeen. Joulu on punainen, kullan ja hopesn värinen.

Unikaan ei ole vielä tullut. Liian laiska päivä. No, hain leipäpalan ja lasin maitoa, jospa nyt nukuttaisi. Huomen aamulla hiuksenikin vaihtaa väriä ; )

• Kuin hennon vihreänä, hallalle haavoittuvana oraspeltona, koen varhaisnuoruuteni herkät vuodet. Lämpöä ja aurinko kohden kurottavana, matkan varrella löytöretkiä tehden etsien, löytäen. Milloin riemun , milloin surun kyynelten kostuttaessa kasvavaa orasta.

Keskikesän harsomaisen pinnan erottaa jo korsivarsista, voi aavistaa jo kehittyneet tähkäpäät.
      Tuulten huojuttamana kuin aaltoillen, milloin sateen piiskaamana, osa menetettynä lakoon lyötynä, kehitti elämää hellivä aurinko runsautta ja elinvoimaa siemeniini.

Luonnon syksyssä, täyden kypsyyden väriloisteessa saan riemulla luovuttaa osani kypsyneiden tähkäpäiden muodossa Kylväjälleni.

Jonakin päivänä lohkoni jää korjattuna lepoon hellän lumivaipan alle, kuin unelmoiden ikiaikaista
      laulua toukokuun!

• Ramoona_

Sää aina kuin toukokuun...lauloi muuttolintu kotimaan ikävää Sisiliassa oksalla uljaimman puun, missä sypressit tuoksuvat talvellakin. Niin ihana kuin kukkiva värikylläinen lämmin ja valoisa kesä onkin, nautin siitä nimenomaan pitkän odotuksen jälkeen. Toukokuun hento viherrys , tummasta mullasta nousevat oraat ja ensimmäisten leskenlehtien ilmaantuminen kuraisille tienposkille ovat aina sykähdyttäviä kokemuksia. Kevään ihmeisiin kuuluu myös valkovuokkojen kukkamatot valoisassa lehtimetsässä, jota eivät puiden lehdet vielä varjosta. Sulamisvesien kirkas hopeinen kevätpuro tumman sammalen peittämien kivien uomassa , puiden ja pensaiden silmujen puhkeaminen oman aikataulunsa ja oman ominaissävynsä mukaan, kasvien versojen ponteva puskeminen maan povesta..ollaan matkalla valon myötä. Kesä kukkii niityillä, tienpientareilla, metsissä, puutarhoissa, aivan pakahduttavaa värien, tuoksujen ja muotojen kieltä.

Oranssina, keltaisena , punaisena, okran ja ruskean sävyjen yltäkylläinen ruskan värijuhla ihan hengästyttää ja tulvii aisteihin, antaa voimaa tuleviin harmaisiin päiviin. Kaikki loisto moninkertaistuu, kun taivas on huikeansininen ja ruskapuut heijastuvat kirkkaaseen tyyneen veteen. On helppoa saada upeita valokuvia, kuten kesän kukkaloistosta, auringonlaskuista.

Kameran kanssa koetan löytää sävyjä ja muotoja myös myöhäissyksyn ja alkutalven harmaudesta. Sumuisena päivänä huomaan tervaleppien latvustojen hienot muodot, lehmusten oksat kuin ryhdikästä hienoa grafiikkaa, maiseman muodot sulautuneina taustaan, havumetsän sahalaita melkein musta. Kun satunnainen auringonpilkahdus osuu tummaan männynkaarnaan, se alkaa hehkua kuparinpunaisena. Ensilumi muuttaa koko maiseman, pyöristää muodot ja peittää kaiken kuraisuuden ja roskaisuuden, hiljentää tienoot. Pakkasen aikaansaamat huurrepuut auringossa on jotain niin kaunista, ettei paraskaan kukkaloisto sille vertoja vedä.

No onkos tullut kesä nyt talven keskelle...senhän me teemme jouluna. Ikivihreä kuusipuu, lämpimänpunaiset kukat ja tekstiilit, valot, kimallus.
      On luonnollista verrata ihmiselämää vuodenaikoihin, orastavasta keväästä talven lepoon. Mutta niin kauan kuin olen elävien kirjoissa, haluan läpikäydä joka vuosi täysin siemauksin kaikki vuodenajat väreineen, tunnelmineen.

• rituliinivapaalla

Sen ihanuuden sain kokea Italiassa ja Sorrentossa! Kerroinkin miehelleni,kaiketi Z Topelius näki ja koki sen kaipauksen Sylvian joululaulussa!

On niin koskettavaa tekstiä,ettei sitä voi kirjoittaa,jollei näe maisemaa,jollei tunne kaipuuta kotimaahan,hän tunsi ja näin me saimme tämän ikiihanan Sylvian joululaulun.
        En koskaan voi kuunnella sitä kyynnelehtimättä!
        Minä nautin syksyn väriloistosta ja ihanaa samoilla sieniämpärin kanssa metsässä!
        Tein sen tänään ja tatteja tuli,joskin rämpiminen metsäkoneenjäljissä ei ollut sieniretkeni huipentuma?

Todella eihän meidän päivämme ole aina täydellisiä,ei minunkaan?

• Huomenta sielunsisaret, veljet.

Heräsin, luin väreistänne kaunista kerrontaa, helppo samaistua sini.sirkku ja ramoona maailmoihinne. Elämä alkaen hennon vihreästä oraspellosta ja päättyen ikilepoon hellän lumivaipan alle.

Kevät, kauneimman joululaulun kautta odotettuna, voimauttavana kokemuksena.
      Kesän kukkaloisto ja syksyn värikylläisyys. Talven valkoiset huurteiset puut.

Kamera, onneksi se on aina mukana, niin jos ei satu unohtumaan mitä ihmeellisimpiin piiloihin.

Lempituolini mökillä on järvelle aukeavien isojen ikkunoiden luona. Iso koivu, vuosikalenterini, seisoo talon ja järven välissä rantatörmällä. Se näyttää minulle oksistollaan vuodenajat.

Keväällä oksisto sojottaa kuin vanhan ihmisen nivelrikkoiset sormet, jotka lehtisilmujen puhjetessa notkistuvat. Kesällä rehevänä vihreässä kesämekossaan. Syksyllä se vaihtaa ylleen kirjavan villakoltun. Talvella se saa lumikuorrutetut oksat joihin aurinko sirottelee kevät talvella kultakimalletta.

Tästä on hyvä aloittaa. Hyvää alkanutta päivää.

• Olin kampaajalla hiukseni saivat vaalean punaruskean sävyn. En ole blondi en brunette vaan jotain siltä väliltä ; )

Uusi aloitus kehoittaa siirtymään väreistä musiikkiin.

https://www.youtube.com/watch?v=wGQ6VwUcxok

Titanicin tunnussävelen koen punaruskean sametin pehmeäksi kosketukseksi.

• oli_varmaan_värejäkin

Kyllä sitä nyt luontoa ihaillaan ja ylistetään. Mutta millaista oli, kun maapallo syntyi?

Jumala, tai kuka se nyt sitten olikin loi, maan 4,5 miljardia vuotta sitten. Jos täällä silloin jotain eli, ei sillä ollut hääppöiset oltavat. Aurinkoa kiersi kaasu- ja pölykiekko, joka tiivistyi planeetaksi. Sen jälkeen siihen osui toinen planeetta, Theia nimeltään. Irronneesta maapallon aineksesta syntyi Kuu. Maa muuttui kokonaan sulaksi kiven ja erilaisten kiinteiden aineiden ja haihuvien aineiden seokseksi. Sellaiseksi mitä maapallon sisällä on tänäkin päivänä. Sitten oli hiljaisempaa, kunnes aurinkokunnasta sinkoilleet kivenmurikat iskivät maan ja kuun täyteen kraatereita.

Näin oli, jos on Nature Ecology & Evolution - lehteä uskominen.

• kaikkia_tarvitaan

Juu, nyt on kaikki aivan sadunomaista.

• Miten esittäisit saman väreissä? Onhan se ollut suunnaton ilotulitus, sellaista ei ihminen pystyisi tekemään.

Kaikki se kauneus minkä ympärillämme näemme on seurausta noista historian tapahtumista. Miksi emme ylistäisi luontoa ja sen kauneutta ympärillämme.

Aurinko pilkistää pilvien takaa, tuulee rajusti, taidanpa lähteä hakemaan loput kesäkukkapurkit tänne kaupunkiin. Ehdin vielä nauttia niistä. Ostin tänään jäänsinisien kukkien sipuleita. Istutan ne keväällä.

• nautitaan.vielä

Aivan. Värit ovat maapallon pinnalla on vaihtumassa joka vuosi auringon polttamaksi hiekkaerämaaksi. Auringosta johtuvasta eroosiosta se eniten johtuu.
        Eli Maa aavikoituu omaa vauhtiaan. Valtioiden päämiehet eivät siitä kerro ettei kansalaiset hätääntyisi.
        Jotkut näkevät että uutta jääkautta päin ollaan menossa. Sitä ennen on kuitenkin paljon eläinten sukupuuttoja edessä.
        Nyt sanotaan että maapallolla joka yhdeksäs ihminen näkee kehitysmaissa nälkää parhaillaan. Miten tilanne korjaantuu kun eroosio syö meiltä vihreää pois?

Meret me ihmiset saastutamme muovirojulla. Synkät värit näen tulevaisuudessa.

• nautitaan.vielä kirjoitti:

Aivan. Värit ovat maapallon pinnalla on vaihtumassa joka vuosi auringon polttamaksi hiekkaerämaaksi. Auringosta johtuvasta eroosiosta se eniten johtuu.
        Eli Maa aavikoituu omaa vauhtiaan. Valtioiden päämiehet eivät siitä kerro ettei kansalaiset hätääntyisi.
        Jotkut näkevät että uutta jääkautta päin ollaan menossa. Sitä ennen on kuitenkin paljon eläinten sukupuuttoja edessä.
        Nyt sanotaan että maapallolla joka yhdeksäs ihminen näkee kehitysmaissa nälkää parhaillaan. Miten tilanne korjaantuu kun eroosio syö meiltä vihreää pois?

Meret me ihmiset saastutamme muovirojulla. Synkät värit näen tulevaisuudessa.

Onneksi et ole noita kauhukuvia näkemässä.

Kirjoitit "valtioiden päämiehet eivät siitä kerro". Tiedemiehet niistä raportoi, ei päämiehet.

Miksi tuhlata jäljellä oleva aikaamme noiden vääjäämättömien tapahtumien suremiseen. Tehdään omia pieniä tekoja tulevaisuuden pelastamiseksi. Itse olen vähentänyt omalta osaltani muovipussien käyttöä. Minulla on ostoskori kun menen kauppaan.

Niin ja hallitsematon syntyvyys siihen emme täällä kylmässä pohjolassa syyllisty, mutta emme voi sitä estääkää.

• siitäseelämäkuolee

Niin elämä loppuu ennen kuin se alkaakaan, varsinkin työelämä.
      Sellaista se elämä on.

17-vuotias on jo liian älytön tekemään mitään muuta kuin olemalla jäätelökioskilla.
      30-vuotias on jo loukkaantunut työtehtävissä niin paljon että ei kannata palkatakaan..

• niinsitäpitää

On niitä napakoitakin nuoria. Jos on hyvä luonnonmarjavuosi niin tekevät hyvän tilin moimimalla mustikoita kesälomallaan. Viime vuonna koululainen pääsi oikein otsikoihin poimimalla marjoja satasien edestä rahaa uutteruudellaan.

• Korppis..hyvääyötä
        niinsitäpitää kirjoitti:

On niitä napakoitakin nuoria. Jos on hyvä luonnonmarjavuosi niin tekevät hyvän tilin moimimalla mustikoita kesälomallaan. Viime vuonna koululainen pääsi oikein otsikoihin poimimalla marjoja satasien edestä rahaa uutteruudellaan.

Näihin kahteen kommenttiin ei voi muuta kuin todeta. On se ilimoja pijellyt

• Luonto on aina kaunista ja luonnon omat värit, vuodenajoista riippumatta, ovat upeita ja aitoja. Vuodenaikoja taas arvostaa aivan erityisesti jos on viettänyt lähes parikymmentä vuotta ikuisen kesän maissa joihin vain sadekauden pienet lämpötilanerot ja yön viileys toivat vaihtelua.
      Kevät ja syksy ovat minun vuodenaikojani; muuttumisen aika ja väreiltään intensiivisiä, ikäänkuin luonnolla olisi kiire ja tarve tuoda esille upeimmat saavutuksensa pienessä ajassa.

• elämäni_väreissä

Aatteillakin on värinsä.

• Pertikk

Tulin alkuviikolla mökiltä, edellisellä viikolla menin ni oli ihan kesää ei kuiteskaa sitä mitä alkukesllä, päivät on lyhentyneet, luonto on syvemmän vihreää vähäsen lehdet kellastuneet ja hiljaista, pois lähtiessä yltyi tuulemaan ja satamaan.
      Vielä olis kelejä olla mut ei ole nuoruuden intoa jolloin oltiin muikun kutuun asti eli marraskuulle eikä ole ennee muikkuverkkoja mut kaupan kalatiskiltä suap.

• "Vielä olis kelejä olla mut ei ole nuoruuden intoa jolloin oltiin muikun kutuun asti eli marraskuulle eikä ole ennee muikkuverkkoja mut kaupan kalatiskiltä suap."

Näinhän se on nykyisin, mutta on minulekin niin tuttua tuo muikun kalastus ja se mädin "lypsäminen" myyntiin.

Nyt on vain turvaudattava kaupan tiskiin, jos siellä olisi suolamuikkua ja tuhtia sianläskiä, josta saisi vielä sellaisen herkun, kuin kunnon perunalaatikon, joka ei ole mitään kermaperunoita.

Arvaa, että harmittaa, kun nuorena nyrpistelin kalalle, koska sitä oli aina, aina ja aina ja nyt olisin valmis maksamaan mitä hyvänsä, jos niiden tuoreiden kalojen äärelle pääsisin.

Ja mitä se hetken hupi, jos sinne menisinkin, niin entistä suurempi kaipu vain tulisi, joten näin menen ja muistelen vain niitä ihania rantakaloja, jotka oli nuotiolla paistettu, halsrattu, tai savustettu.

Tietenkin muistorikas on myös meidän saariretki, kun kalaa ei saatukaan riittävästi, eväät oli loppu ja siten vain kiisket kävi koukuun. Pakko oli nekin paistaa ja toisaalta hyvää ne oli nälkäiselle.

• Vaikka olisi taivas purppuraa
      vain kylmä rintaani pusertaa

Kevät mennyt on, kesäkin jo
      syksy synkkä saapui, ei lämmitä aurinko

Sydän kalvennut on jo rinnassain
      näen eessäni talven hyisen vain

Kylmiin tähtiinkö tiemme mennä on
      kanssa revontulten ja auringon

Jäinen multa, se lienee tahto Luojan
      lumen valkeus antaa haudalle suojan

https://www.youtube.com/watch?v=R5l4MghKGEA

• Olen kirjoittanut tämän runon vuosia sitten, heille jotka eivät näe kauneutta eikä hyvää ympärillään.

Pahan kasvot

Kateus kalvaa katkeran mieltä,
        kauneuden kateus raivaa tieltä.

Onni on suolaa onnettoma haavoihin,
        kade lankeaa ilkeyden kaavoihin.

Karkera kätkeytyy kateuden viittaa,
        nauraa ja ilkkuu ei tunteista piittaa.

Kauneutta kade ei järvellä nää
        kun airot on poikki ja ahvenen pää.
        Pyssyssä kovat ja kaislikossa hurtta
        eihän kade voi nähdä järvellä purtta.

Mandi

• korpikirjailija kirjoitti:

Olen kirjoittanut tämän runon vuosia sitten, heille jotka eivät näe kauneutta eikä hyvää ympärillään.

Pahan kasvot

Kateus kalvaa katkeran mieltä,
        kauneuden kateus raivaa tieltä.

Onni on suolaa onnettoma haavoihin,
        kade lankeaa ilkeyden kaavoihin.

Karkera kätkeytyy kateuden viittaa,
        nauraa ja ilkkuu ei tunteista piittaa.

Kauneutta kade ei järvellä nää
        kun airot on poikki ja ahvenen pää.
        Pyssyssä kovat ja kaislikossa hurtta
        eihän kade voi nähdä järvellä purtta.

Mandi

Koska näyttää siltä että tekstisi oli kohdistettu minun kirjoitukseeni niin tarkennan, että riimini ovat aivan tätä päivää. Perhepiiriirissäni on juuri tullut esille vakava sairaus, joka mitä ilmeisimmin tulee vaikuttamaan myös minun elämääni. Ja koska olen juuri itse 'selvinnyt' (?) vakavasta sairaudesta, on olo aika 'kolkko'.

Tilanne toi mieleeni talven kauniit mutta ah niin synkänkylmät värit. Upeita nekin on! Joten sopi mielestäni aloitukseen...

• Mrs.Winterbutton kirjoitti:

Koska näyttää siltä että tekstisi oli kohdistettu minun kirjoitukseeni niin tarkennan, että riimini ovat aivan tätä päivää. Perhepiiriirissäni on juuri tullut esille vakava sairaus, joka mitä ilmeisimmin tulee vaikuttamaan myös minun elämääni. Ja koska olen juuri itse 'selvinnyt' (?) vakavasta sairaudesta, on olo aika 'kolkko'.

Tilanne toi mieleeni talven kauniit mutta ah niin synkänkylmät värit. Upeita nekin on! Joten sopi mielestäni aloitukseen...

Koska kirjoitit runon lisäsin omani jstkumoksi runo-teemaan.

Aistin vakavuuden runosi takaa. En osoittanut runoani juuri sinulle vaan yleisenä huomionani, kun keskustellaan kauneudesta ympärillämme

Toivon, että huolesi olisi turha. Emme kukaan voi olla varmoja huomisesta, mutta eténpäin on jatkettava. Voimia.

• korpikirjailija kirjoitti:

Koska kirjoitit runon lisäsin omani jstkumoksi runo-teemaan.

Aistin vakavuuden runosi takaa. En osoittanut runoani juuri sinulle vaan yleisenä huomionani, kun keskustellaan kauneudesta ympärillämme

Toivon, että huolesi olisi turha. Emme kukaan voi olla varmoja huomisesta, mutta eténpäin on jatkettava. Voimia.

Kiitos.

• Waeltaja

Näppärä retkivalaisin paristoliitännällä. Hain itse. Ja kaasua purkissa.

• Tämä vuosia sitten kirjoittamani runo sopii hyvin aloituksen aiheen sisään.

Korpeni kirja

Korpi on kuin satumaa, jossa tarinat pilvillä ratsastaa.
      Tuuli auttaa, vauhtia antaa, tuulenpesästä tarinat pilville kantaa.
      Aurinko kirjaan sävyjä mättää, taivaan rannan jälkeensä värimereksi jättää.
      Yön pimeän kätköissä kartanolla kuu-ukko päivän tarinat lukee,
      kannon nokalla istuu, koivun kylkeen tukee.
      Piirtää järvelle keltaisen kuunsillan, rannalta rannalle tullessa illan.
      Kuljen toiselle puolen sillan yli, siellä on koppa ja kopasssa satujen syli.
      Aurinko nousee koivujen takaa, uudet satujen aiheet pilville jakaa.

Mandi

• miehen.rankka.yö

Korvessa eläjä tarvittoo rohkeen mielen. Asujasta riippuen, ei aina ole turvallista etenkään naisen yksin talossaan asua. Kättä pirempää on hyvä olla käsillä.
        Olen 15 vuotta sitten ollut kuukausia kotitilalla kaukana kaikesta. Koin kauhistuksen tunteja kun lukittujen ovien kautta kuulin huohottavan miesäänen astelevan yläkerran kamariin. Luulin että se oli joku kummitus, jonka näkemistä pumppuni ei kestäisi.

Sain nukuttua kuitenkin. En aamun valossakaan uskaltanut mennä yläkertaan katsomaan, mikä öinen kulkija oli. IIlalla metsästä tultuani totesin että huone on tyhjä.
        Ainakin yhdellä kyläläisellä ioi avaimet abloylukkoon, mutta hän oli perheellinen, muka luottomies. Nyt jälkeen päin ajattelen että olin raukkis kun en heti selvittänyt asiaa vaan pidin sitä kummituksena. Tyyppi hengitti raskaasti kuin jo edesmennyt veljeni.

• Yön tuntien mystiikkaa ; )

Et ilmeisesti ole perillä Korpi-sanasta kohdallani. Korpi-kainuulainen olen syntyjäni ja kirjoilla vieläkin Korvessa. Onhan Korpi hiukan etäällä Isolta kirkolta Helsingistä, mutta lentokoneella matkan tekee noin 1,5 h.

Asun kaupungin keskustassa. Kesämökkini on kaupunkialueen laidalla. Mökin ympärillä on pysyvää asutusta ja viereiset mökkinaapurini ovat edesmenneiden isokenkäisten jälkeläisiä. Paikka on hyvin suojattu. Talo on yksin minun omistama vain lapsillani on avaimet taloon ja talon yläkerrassa nukun itse ; )

Kättäpitenpää ei ole talon ovensuussa eikä kesä aikana ovetkaan ole lukittu.

Pikkutyttönä kun olimme kesäleirillä Paltaniemen Hövelössä, uskoimme, että siellä kummitteli ja kummittelihan siellä. Naulakko putosi alas ja valot sammui illalla kesken kummitusjuttujemme. Kirkuva tyttökatras juoksi alakertaan. Kun mysteeriä tutkittiin, ymmärrettiin, että naulakko oli ylikuormitettu ja kun se putosi alas se osui valokatkaisijaan ja valo sammui.

• Terapiaväri

Meitsi näkee vaaleanpunaista oli vuodenaika mikä tahansa. Ja siitä huolimatta että värianalyysin mukaan olen talvi-ihminen eli väreiltäni värikäs ja 'oikean' värinen. Ts. ei harmaata ja beigeä eikä minkäänlaisia 'taitettuja' värejä vaan oikeaa punaista, sinistä, vihreää ... ja varsinkin violettia.

• Eihän kysymys ole värianalyyseistä vaan kuinka koemme eri vuodenajat väreinä.

Värianalyyseustä sen verran, että olen juuri nyt hurahtanut pukeutumisessani vaaleanpunaiseen ; ) Kampaajani sanoi, kun astuit sisään vaaleanpunainen siis pinkki takki päälläsi, "Hämmennyin kuinka hyvin pinkki sopii ihonväriisi ja olemukseesi".

Musta, kovis ja pinkki softia ; )

• Väriloistetta

Sorry, mutta vaaleanpunainen ja pinkki ovat kaksi eri väriä. Aivan eri. Mutta kiwa jos pinkki pukee sinua, se on pirtsakka väri ja mustan kanssa todella tehokas katseen vangitsija.

• Väriloistetta kirjoitti:

Sorry, mutta vaaleanpunainen ja pinkki ovat kaksi eri väriä. Aivan eri. Mutta kiwa jos pinkki pukee sinua, se on pirtsakka väri ja mustan kanssa todella tehokas katseen vangitsija.

Piti oikein googlata. Vaaleanpunaonen on takkini. Pinkki on punaisempi. Tuostapa tuli myös mieleen elokuvan nimi käännös Vaaleanpunainen pantteri. Alkuperäiseltä nimeltä The pink panther.

• Mamistälöytäisinsen

Ehkä ihmiset siksi, pinkin pantterin takia, menevät vikaan noissa kahdessa värissä. Muutuin nyt muuten ihan vihreäksi, olen nimittäin jo aika monta talvea tuuminut, että tahdon vaaleanpunaisen talvitakin. Ei ole vieläkään.

• pink.pank
        korpikirjailija kirjoitti:

Piti oikein googlata. Vaaleanpunaonen on takkini. Pinkki on punaisempi. Tuostapa tuli myös mieleen elokuvan nimi käännös Vaaleanpunainen pantteri. Alkuperäiseltä nimeltä The pink panther.

Valitettavasti pink-sanalle ei ole kunnon suomennosta. Vain se pinkki. Täysin oma sävynsä.
        Ei se ole ollenkaan tavallinen vaaleanpunainen. Niinkuin ei vanha rusunpunainenkaan.

• Satojasävyjä

Nyt mun piti googeltaa värejä. Onko "vanha ruusunpunainen" niin kuin rosa, joka näyti lilalta? En kyllä ymmärrä miksi niitä sanottaisiin vanhaksi ruusunpunaiseksi kun punaruusuja on niiin monen sävyisiä ja no. punaisen sävyissä.

• näen_väärin

Mä oon värisokee.

• SkillaaN

Vuodenajat, sitä rikkautta, niiden vaihtelua ei kaikille riitä, olen onnellinen saadessani asua maassa missä sitä iloa ja nautinto on.
      Mikä vuoden aika olisikaan parempi kuin toinen, kaikilla oma vaikuttava ihastelun kohde.

Syksy on se mieleisin aika, vaikka saattaa olla sateinen ja viileäkin, aina se väri rikkaudellaan hurmaa.
      Vaahteroiden väri kylläisyys aina muuttuen ja eläen
      Metsään sieni retkelle, marjastamaan, tai ihan vaan kuljeskelemaan.
      Sadon korjuu, talveen varustautuminen, ihana on syksy.

Toinen on kevät, uusi alku kaikelle elämälle, toivoa hyvästä sadosta, niin pelloille kuin metsiinkin.
      Kevät antaa lupauksia, jotka sitten syys aika lunastaa.
      Keväällä tuntee itsensä uudelleen virtaa saaneena jaksavan vaikka mitä;)

Kesä se kovasti odotettu antaa täyttymyksen vihreydellään, runsailla kukka maisemillaan , mutta liiaksi sitä vahvaa vihreää alkaa silmää väsyttämään, siis syksy tuo pelastuksen.
      Nykyään tuo vihreys ympäröi liian kanssa, kun pellot metsittyvät ja vilja ei huoju tuulessa enää samassa määrin mitä ennen.

Syksystä siirtymä talveen, mikä voikaan olla vastine talviselle pakkasyölle, tähtitaivaineen, lumen narske jalkojen alla.
      Entäpä ne harsopukuiset koivut, mitkä muutama hetki sitten vahvoina vihreinä loisti, muuttuen keltasävyiseksi, kohta harsohame päälle puettuna.
      Talvi paksuine lumi hankineen antaa mahdollsiuuden luonnon ihasteluun vaikka suksille nousten.
      Monikasvoinen on kotimaamme luonto, miten sitä jaksaisikaan ainaista vihreyttä, kun on saanut syntymä lahjaksi tälläisten vuodenaikojen vaihtelut.

• Syksyn koen kauniina jos aurinko paistaa.
        Muutoin mieleni halajaa pois Suomesta.

Olin haravoimassa lehtiä mökillä vaikka vannoin, että jätän keväälle. Oli puolipilvistä, mutta aurinkokin paistoi. Tuuli voimakkaasti järveltä, joten haravointi oli kevyttä kun lehdet lentelivät edestäni kohti isompaa lehtikasaa.

Joutsenia oli kerääntynyt lepäämään ja syömään matalaan lahden poukamaan.

Onhan syksyssä kuten muillakin vuoden ajoissa omat ihanuutensa.

Vielä viikko ja sitten matkustan Hollantiin. Katselin sääkarttoja lupaavalta näyttää.

• ikiuski

vuodenajoista tämäkin

eilen katettiin pöytä linnuille
        västäräkki riemuitsi keväästä
        ihan äsken aurasivat muuttolinnut tien etelään
        kirsikkapuun lehdet punastuivat kainosti
        syystuulen kutsuessa ne tanssin pyörteisiin
        tänään sulkevat muurahaiset kekojensa ovet
        koivu riisuu lehtensä
        väsyneet airot aitassa soutajaa vailla
        veneen nukahtaessa rannalle
        kynttilöiden syttyessä istahtavat
        rahanvaihtajat
        temppelin portille

• Ramoona_

Täällä etelärannikolla ei ole vielä haravoitavaa, kuivat koivunlehdet hapertuvat itsekseen, aikanaan vaahteran lehdet ovat kuin sitkeitä nahkarukkasia, niitä on pakko poistaa nurmelta, mutta sitä ennen saadaan kokea niiden liekehtivät ruskavärit. Meri on mahtava lämpövarasto, saamme viettää leppeää syksyä pitkään. Tänään on sadepäivä, mutta liki kahteenkymppiin luvataan lämmön kipuavan viikon puolivälissä. Loka-marraskuulla on meillä ollut tapana lähteä valohoitoon, valtameren rannalle käyskentelemään pariksi viikoksi. Kanaria sopii lämpötilansa ja lentoaikansa puolesta, eri saaria vuoronperään.

Väreistä puheenollen (mehän muistamme aina pysyä otsikon aiheessa :) ihastuin ikihyväksi pari vuotta sitten varhaiskeväällä Hollannin Keukenhofin puistoon. Kun yksikin tulppaani ilahduttaa silmää, miten mahtava spektaakkeli syntyy 7 miljoonasta sipulikukasta , kaikkia värejä ja muotoja ! Silmänkantamattomiin, lisänä kukkivia puita, siltoja, suihkulähteitä, kukkapaviljonkeja...Kuljin kuin huumaantuneena, lähes joka polun, kertyi kävelyäkin yli 10 kilometriä. Helmisinililjoista oli rakennettu virta !

Varmasti on antoisaa viipyä pidempään toisessa maassa, varsinkin kun on mahdollisuus päästä olemaan osa paikallista elämää , parhaan mahdollisen oppaan kanssa. :) Keski-Euroopasta on myös katevää lennähtää vaikka toisille mantereille. Hyvää matkaa !

• eläkeläis.mies

Tänään sää vaikuttaa harmaalta ja sateiselta. Hiukan koleantuntuistakin. Onneksi vain pieni sade, pienempi harmi kun pitää ulos töihin lähteä. Linnuilla syksyinen muuttoruljanssi menossa.
      Ruska tuo värejä tilapäisesti siihen asti kun käy yöpakkanen. Siitä alkaa loppukessä kun lehtipuut nudeeraavat eli pudottavat lehtensä.
      Mielialakin vähän harmaansävyttämä, syksytunnelmainen, mutta siitä se iloksi muuttuu kun toimeen tartutaan ja menen koneelta pois.

• Voi mikä päivä. Pulssini akkaa viimein tasottua.

Se tunne kun et voi tehdä mitään kun sovittuja oikeuksia poletaan ja kun ylitsesi kävellään. Niin, joku kirjoitti ylpistymisestä, en pääse ylpistymään kun paikkasi osoitetaan.

Heräsin kaupunki asunnossani moottorisahan ääneen. Kun katsoin ulos leijaili pihamme iso pihlajapuu ilmassa kohti traktorin peräkärryä. Juoksin ulos hölmistyneenä, hei mitä teette ja kenen luvalla. Taloyhtiön isännöitsijän luvalla. Pyysin, isännöitsijää paikalle ei tullut, mutta ilmoitti työmiehen välityksellä, että olen vain vuokralainen eikä minulla ole mitää asiaan sanomista.
      Puut kaadetaan.

Olin voimaton, enkä tiennyt mitä teen koska minut mitätöitiin.

Otin aijemmat yhtiökokouksen pöytäkirjat ja menin asianajajan luokse. Yhtiökokouksen papereissa vuodelta 2014 luki, että jokainen osakas päättää omalta osaltaan mitä puita saa kaataa. Petze ilmoitti jo silloin ei yhtään puuta saa hänen pihaosuudeltaan kataa.

Hallituksen naisenergia alkoi jylläämään ja pienen piirin nurkkakokous kutsui puunkaatajat.

Kolme kaunista puuta kaksi pihlajaa ja yksi vaahtera saivat väistyä koska ne eivät miellyttäneet isännöitsijärouvaa. Kaatajat kertoivat tulevansa huomenna. Petze haki toimenpidekiellon. Katsotaan juttu on vielä kesken ja kesken jäi viikon työsuunnitelmani.

Asun talon alakerrassa, näky ikkunoistani on lohduton, aita ja ohikulkeva maantie kävelijöineen, joilla on suora näköyhteys asuntooni. Itkettää. kaipaan isoa pihapihlajaa, joiden oksilla linnut ilakoivat ja aterrioivat.

• Otan osaa. Mikään ei ole pahempaa kuin kauniiden ja hyväkuntoisten puiden kaato pihapiiristä. Minäkin vihastuin ennen maalle muuttoani kun ensiksikin minun ikkunani edessä kasvanut suuri kirsikkapuu joka keväällä suorastaan hukutti makuuhuoneeni ikkunan ruusunpunaiseen pilveen kukinnoillaan ja oksat niin lähellä että voin melkein ikkunasta niitä koskettaa, kaadettiin. kaataja, alueen suomalainen puistotyöläinen sanoi että oli tullut valituksia, että linnut paskoo pihoille...Minä olin aikoinani ihastunut juuri siihen asuntoon kun siinä oli se ihana kirsikkapuu….ja koska parvekkeeltani näki suoraan metsään. No eikös ne s------nat laittaneet "mun" metsän kumoon ja rakentaneet siihen kolme kahdeksankerroksista omistusoikeustaloa. Minä ostin mökin metsän laidasta jossa oli OMAA puustoa ja kanttarelleja kasvoi puuvajan vieressä ja omia joulukuusia tontilla. Sieltä sitten muutettiin tänne joenrantaan ja nyt on OMAT koivut ja männyt hedelmäpuut tontilla ja saadaan itse päättää.
        Lykkyä tykö toivottavasti toimenpidekielto pitää ja saatte pitää ainakin jokusen puun. Pihlajat ovat kauniita.

• kasvattajat-löytyy

" Taloyhtiön isännöitsijän luvalla. "
        Luulen ymmärtävän hyvin tuskasi ja voimattomuutesi, joka täälläkin koettiin noin 4-5-v sitten.

Asun siis kunnan rivitaloissa ja tietenkin kunta saa päättää, kun tulee uusi viemäröinti, niin kaikki kaadetaan pois.

Vastapäisen talon edessä oli korkea marja-aronia pensasto, josta minäkin keräsin kotiviini tarpeita, no se ei sureta, mutta ne asukkaat, joilla oli jo ihania kukkaistutuksia pihassaan, niin kaikki armotta pois ja pienellä varoitusajalla. Oli se todella surkea näky, kun hienot monivuotiset kukkaset meni roskalavalle.

Oli siellä eräskin (tosi iäkäs) rouva, joka oli kokenut niin kamalan kokemuksen ja joutui sairaalaan ja häipyi täältä. Hän oli tottunut siihen, että kotinsa edustalla oli se pensasaita ja nyt hän tunsi olevansa "näyteikkunassa, kun kaikki näki siihen pihaan.

Minä onneksi ehdin siirtämään kurpitsan ja joitain monivuotisia kukkasia auton takakonttiin ja olikin ainoa kesä, kun ne satoa tuotti, sillä myöhemmin minun shpaketti kurpitsani siirtyi parempiin suihin.

Jotenkin rohkenin pyytää silloin, että multaa jätettäisiin pihalleni, siis ei enää talon viereen, mutta sain kuitenkin sellaisen 4-metrisen kasvimaan, jossa nytkin rukola rehoittaa valtoimenaan, koska jostainsyystä se ei vain maistu nyt. Kerran olen kuivattanut sitä, mutta ne maistuu vain saunanvastoille, mutta ajattelin ne leikata, sillä mikäli ei lunta tule, niin niitä voi popsia koska vain, koska se on monivuotinen.

Kyllä siitäkin sain pienen huomautuksen, että kuinkas tuollainen multakumpare on jätetty tähän talon eteen?

Asukkaat on vaihtuneet usein ja yksi rakensi hienot kukkalavat talonsa eteen ja toinen, ent. puutarhuri tuo aina kesäksi laatikoissa pienen peruna ja puutarhaviljelmän, josta on salattia ja perunaa riittänyt minullekin.

• b-metsuri
        Paloma.se.co kirjoitti:

Otan osaa. Mikään ei ole pahempaa kuin kauniiden ja hyväkuntoisten puiden kaato pihapiiristä. Minäkin vihastuin ennen maalle muuttoani kun ensiksikin minun ikkunani edessä kasvanut suuri kirsikkapuu joka keväällä suorastaan hukutti makuuhuoneeni ikkunan ruusunpunaiseen pilveen kukinnoillaan ja oksat niin lähellä että voin melkein ikkunasta niitä koskettaa, kaadettiin. kaataja, alueen suomalainen puistotyöläinen sanoi että oli tullut valituksia, että linnut paskoo pihoille...Minä olin aikoinani ihastunut juuri siihen asuntoon kun siinä oli se ihana kirsikkapuu….ja koska parvekkeeltani näki suoraan metsään. No eikös ne s------nat laittaneet "mun" metsän kumoon ja rakentaneet siihen kolme kahdeksankerroksista omistusoikeustaloa. Minä ostin mökin metsän laidasta jossa oli OMAA puustoa ja kanttarelleja kasvoi puuvajan vieressä ja omia joulukuusia tontilla. Sieltä sitten muutettiin tänne joenrantaan ja nyt on OMAT koivut ja männyt hedelmäpuut tontilla ja saadaan itse päättää.
        Lykkyä tykö toivottavasti toimenpidekielto pitää ja saatte pitää ainakin jokusen puun. Pihlajat ovat kauniita.

Minulla oli kaupungin ryhmäpuutarha-alueella mökki. Ikkunan edessä oli kasvoi sellainen persjalkainen, hirmusen tuuhea koivu.
        Sen oksat kasvoivat kahnaamaan tuulella sekä ikkunaa että mökin paffekattoa. Olisin sen halunnut kaataa. - Ei hyvä poika täällä mitään saa kaataa ilman kaupungin herrojen lupaa, naapurit valistivat uutta asukasta.
        Nökötin kaupungin talon aulan penkillä tuntikausia voidakseni tavata päällikön, jolta lupa heltiäisi. Sitten Reino Helismaan näköinen virkailija töistä lähtiessään arveli että voi kai sitten kaataa sen puun.
        Hyvä lupa se oli. Sen jälkeen en enää kysellyt kun kaadoin tontteja varjostavia puita omiin nimiini. Kerran kokonainen kaupungiosa oli sähköt poikki kun pitkä koivu rojahti sähkölangoille.
        Vihainen sähkölaitksen mies kiristeli mull hammasta; tästä maksat sähkökatkosta maksat vielä kalliit rahat. En muista summaa, mutta ei ne pois ajaneet alueelta minua.
        Hyvä taivaan väri tänään, syksyisen harmaa. Sade tuli vasta illalla.

• Paloma@ ja kasvattajatlöytyy@

Taloyhtiössä on viisi huoneistoa. Istuin äskeen yhden naapurin leskirouvan kotona. Hän suri, että ei jaksa enää puoliaan pitää ja pyysi minua puolustamaan oikeuksiamme. Kävin asianajajan luona hän antoi ohjeita ja lähetin Petzelle toimenpidekiellon aĺekirjoitettavaksi. Se on myös postitettu isännöitsiä (leskelle) Yritin tavoittaa toista naisosakasta, mutta kun ohitin isännöitsiän ikkunan näin hänen istuvan keittiössä. Valot sammuivat välittömästi.

Tällaisia yhtiökokouksia eikä mistään löydy pöytäkirjoja.

Mutta enää emme saa takaisin kaunista pihlajaa emme vaahteraa. Ne rutattiin traktorin lavalle. Huomen aamuna show jatkuu. Katsotaan miten minun käy. Petze on hyvin pahoillaan, saamastani kohtelusta, mutta kiitollinen, että pidän huolta hänen ja hänen lastensa omaisùdesta.

Petzellä on taloyhtiön suurin asunto ja suurin piha, voitte arvata miltä se näyttäisi jos alkuperäisen suunnitelman mukaan huomen aamulla kaikki talon sivustan puut lyödään alas.

Kaljultahan se näyttäisi. Rumalta ja tyhjältä.

• Mielenkiintoinen päivä. Pùnkaatajat tulivat. Näytin heille toimenpidekieltoa. Mentiin isännöitsijän ovelle joka hymyssä suin kertoi, että ei tiedä kiellosta mitään. Ei hän tiennyt edellisten pöytäkirjojen päätöksistä mitään ei siis mistään mitään.

Mitä tehdään kysyi puunkaataja. En minä tiedä vastasi isännöitsijä.

Puunkaatajat lähtivät pois.

Kaunis talon sivustan pensas- ja pihlajoiden rivistö ruskanväreissä jäi paikoilleen.

On vaikea ennustaa mikä meitä odottaa kun palaamme Hollannista.

• kasvattajat-löytyy

"On vaikea ennustaa mikä meitä odottaa kun palaamme Hollannista."

Arvaukseni on, että puhtaaksi kaluttu piha, valitettavasti. Mikäli ymmärrän oikein, on asuntonne kaupungin vuokratontilla, siis piha on kaupungin omistama, vaikka asuntonne onkin omistusasunto.

Muistelen sielunisilmillä sitä aikaa, kun muutin tänne ja oli ihanat kukkaistutukset jokaisella ja enimmäkseen monivuotisia ja se ihana marja-aronia aita tuon vastakkaisen talon edessä, joka oli syksyisin tosi värikäs. Myös luumupuita oli useita ja nyt on kaikki pois. On vain ankea nurmikko pläntti ja siinä välissä tie. Hyvä näkyvyys vastakkaiselle puolelle ja jos iltaisin ei ole pimennysverhot alhaalla, ....niin mikä mahtava näytös, kun mummit ja papat käyvät nukkumaan.

Siitä olen iloinen, että asuntoni edestä kaadettiin iso koivu, jossa oli ikuinen(suuri) muurahaispesä maanalla, joten joka kesä oli niitä murkkuja jokapaikassa. Yritin niitä häätää, mutta eihän mummin taidot riittäneet hävittämään sitä muurahaisten määrää, joka levisi joka asuntoon ja nyt ne on pois, onneksi.

Nyt on kenenkään vaikea tehdä istutuksiaan, siis kukkiaan tänne, koska talon seinusta on sepelistä ja toisaalta ei ole lupa tehdäkkään mitään, paitsi minun multapenkkiäni ei ole vielä siivottu pois.

Asuuko tämä isännöitsijä siinä samassa talossa, kun mainitsit, että siinä on useita huoneistoja? Mahtaa olla kiva, siis epämukava tunne asua samassa kiinteistössä. En vaihtaisi osia teidän kanssa, vaikka aikamoista kalabalia täälläkin sattuu.

Milloin huudetaan kurkku suorana, soitellaan poliiseja apuun ja taas sovitaan, kuten nämä raiskatut naiset, joista muistan sellaisen version kuuleeni poliisiradiosta, että ensin me ryypättiin, sitten tapeltiin ja sitten raiskattiin ja taas me ryypättiin, kunnes poliisit kutsuttiin!D

Onneksi olen alusta saakka pitänyt varani, että ketään en kutsu kotiini ja hyvin harvoin käyn edes naapureissa, josta olen saanut kyllä ylpeän maininnan, mutta miksi kutsuisin, koska todellakin viihdyn yksin, tai ainakin ilman noita naapureita.

Nyt voimia teille molemmille, kun palaatte Jouluksi kotiin, niin yllätys varmasti odottaa. Toivottavasti olisi mieluinen.

• kasvattajat-löytyy kirjoitti:

"On vaikea ennustaa mikä meitä odottaa kun palaamme Hollannista."

Arvaukseni on, että puhtaaksi kaluttu piha, valitettavasti. Mikäli ymmärrän oikein, on asuntonne kaupungin vuokratontilla, siis piha on kaupungin omistama, vaikka asuntonne onkin omistusasunto.

Muistelen sielunisilmillä sitä aikaa, kun muutin tänne ja oli ihanat kukkaistutukset jokaisella ja enimmäkseen monivuotisia ja se ihana marja-aronia aita tuon vastakkaisen talon edessä, joka oli syksyisin tosi värikäs. Myös luumupuita oli useita ja nyt on kaikki pois. On vain ankea nurmikko pläntti ja siinä välissä tie. Hyvä näkyvyys vastakkaiselle puolelle ja jos iltaisin ei ole pimennysverhot alhaalla, ....niin mikä mahtava näytös, kun mummit ja papat käyvät nukkumaan.

Siitä olen iloinen, että asuntoni edestä kaadettiin iso koivu, jossa oli ikuinen(suuri) muurahaispesä maanalla, joten joka kesä oli niitä murkkuja jokapaikassa. Yritin niitä häätää, mutta eihän mummin taidot riittäneet hävittämään sitä muurahaisten määrää, joka levisi joka asuntoon ja nyt ne on pois, onneksi.

Nyt on kenenkään vaikea tehdä istutuksiaan, siis kukkiaan tänne, koska talon seinusta on sepelistä ja toisaalta ei ole lupa tehdäkkään mitään, paitsi minun multapenkkiäni ei ole vielä siivottu pois.

Asuuko tämä isännöitsijä siinä samassa talossa, kun mainitsit, että siinä on useita huoneistoja? Mahtaa olla kiva, siis epämukava tunne asua samassa kiinteistössä. En vaihtaisi osia teidän kanssa, vaikka aikamoista kalabalia täälläkin sattuu.

Milloin huudetaan kurkku suorana, soitellaan poliiseja apuun ja taas sovitaan, kuten nämä raiskatut naiset, joista muistan sellaisen version kuuleeni poliisiradiosta, että ensin me ryypättiin, sitten tapeltiin ja sitten raiskattiin ja taas me ryypättiin, kunnes poliisit kutsuttiin!D

Onneksi olen alusta saakka pitänyt varani, että ketään en kutsu kotiini ja hyvin harvoin käyn edes naapureissa, josta olen saanut kyllä ylpeän maininnan, mutta miksi kutsuisin, koska todellakin viihdyn yksin, tai ainakin ilman noita naapureita.

Nyt voimia teille molemmille, kun palaatte Jouluksi kotiin, niin yllätys varmasti odottaa. Toivottavasti olisi mieluinen.

Tontti on taloyhtiön ja isännöitsijä naapurin ledkirouva
        Ei hän omien sanojensa mukaan mitään tiedä. Minä taas tiedän, että taloyhtiön kokousten pöytäkirjojen päätöksiä öitää noudattaa. Ei se, että pihlaja estää isännöitsiän näkymiä.

• kerrolisäää

Ai siis Hollannin Petze omistaa sen asunnon missä asut ? Maksatko vuokraa ? Ihanko totta se on suurin ja kaunein koko yhtiössä, kyllä sinua on onnistanut elämässä !Montako neliötä ja onko kaakelit ja parketit ? Hienoa että ihan tuomarin kanssa suojelet Petsen omaisuutta. Nyt saadaankin jännittää jouluun asti, miltä näyttää siellä asunnon pihalla. Onko sisätiloihin home tai vesivahinko iskenyt tai ilkeä isännöitsijätär kaadattanut kaikki pihapuut.

• Iltaa@
        Kun tilanne rauhoittui kävin iltäpäiväköllösille. Sen jälken ajoin mökille. Otin mukaani kukkapotteja ja suuntasin Prismaan.

Ostin sinikatajia.jotka istuton ulos ikkunani eteen sekä ikkuna-tarraa, jolla eristin näkyvyyttä sisätiloihin.

Siirryin alakerran patiolta yläparvekkeelle. Nyt voin nauttia rauhallisista ja suojaisista kynttiläilloista.

Päivän taiston jälkeen valkkis maistuu hyvälle.

• Traumaa pukkaa moottorisahan ääni.

Puunkaataja käynnisti taas tänä aamuna  moottorisahansa. Ryntäsin ovelle. Onneksi, huokaisin, pilkkoi etupihalla kaatamiaan kahta koivua. Nyt koivun pölkyt ovat levällään nurmikolla. No, ei ne minua häiritse ovat sivussa näkökentästäni. Mietin, mitä isännöitsijäleski on keittiönpöytä kokouksissa päättänyt niille tehdä. Ihanko omalle kesämökille vie vai meneekö jakoon. No, mitäpä se minulle kuuluu, olen hänelle "vain vuokralainen".

Ei saanut vielä tahtoaan kokonaan läpi vietyä. P.n puiden ja istutusten alas ajoa ja käveltyä ylivuokralaisen. Vaikka saikin kaadatettua parhaat päältä, kauniin ison pihlajan ja toisen pienemmän sekä nuoren vaahterapuun. En muuten haravoi kaadosta jääneitä lehtiä ja puruja, miksi haravoisin olenhan vain vuokralainen.

Sain eilen tehtyä näkösuojan kadulta sisään ikkunatarralla. Nätti siitä tuli. Lisäksi sinikatajat ja kesämökiltä tuomani puusaavi kukkaistutuksineen suojaa ikkunoiden edessä yksityisyyttäni.

Ystävättäreni soitti äskeen. Kehitimme rikosnoveĺlin juonen.

Isännöitsijärouva juoksutti lenkillä sairasta miestään, sillä seurauksella, että ukko sai sydärin ja kuolla kupsahti. Sattumaa vai harkittu murha.
      "Mutta se isännöitsijärouva oli kiva" ihmetteli  P.n tytär.
      "Kaikki alkoi kun Mandi tuli taloon."
      "Hän ei voinut sietää Mandia."
      "Miten se ilmeni?"
      "Jos hän vei roskapusseja roskiksee, tai haki ruohonleikkurin työkaluvarastosta, Mandin auto oli haitolla myös jos  hänen poikansa sattuu tulemaan, eikä pojan auto sovi  pihaan".

Puutkin  P.n pihalla alkoivat varjostamaan hänen pihaansa, vaikka aurinko, koko ylhäällä olon ajan paistaa suoraan hänen pihaosuudelleen.

"Onko hän mustasukkainen Mandille, ja jos on miksi?"

Niin, Mistä onkaan kysymys?

• punasukkainen

voi jessu sentään.....

• 70100

Tänään päikkärit jäivät liian lyhyiksi kun siinä jännitin etten vaan pommiin nuku. Aurinko vielä lämmittää mukavasti. Havupuut, jotka ikkunassani näkyvät muuttavat väriä vasta lumikoristuksen myötä. Pitääkin katsoa sillä silmällä että tuleeko hyvä käpyvuosi.

• b-luokan-metsuri

Kellertymään vaahterat käyvät latvoistaan. Jostain syystä naakat eivät suosi niinkään vaahterapuuta kokoontumispaikakseen.
      Havupuun latvaoksat kelpaavat niille poudalla mutta sadetta ehkä pitävät ja yöpyvätkin suurissa puiston tukkikokokuusissa.
      Niiden yöpymispaikan kyllä kuulee kun naakat käyvät vielä keskusteluja ainakin iltamyöhällä.

• Huomasin, että minua oli kaivattu uudella aloituksella. En ole pystynyt peskittymään näihin jonnin joutaviin turpakaräjöinteihin.

Olen ollut täystyöllistetty matkalle lähtö touhuissa ja tässä pihaskatastrofin selvittelyssä. Juttu on edennyt, olen lunastanut paikkani vääryyden vastustajana ja seuraavassa yhtiökokouksessa olen mukana virallisena edustajana en siis "vain vuokralaisena".

Tapahtumien kulku on selvinnyt. Kolmen hengen kokous vahvistettuna metsurilla, jolle oli osoitettu maalimerkein alas sahattavat puut. Ei kokouskutsuja muille osakkaille, ei päätöksistä kirjattuja pöytäkirjoja, ei aikaisempiin päätöksiin tutustumista, Aikaisempien päätöksien vastaiset toimenpiteet, tavoitteena kaikki puut ja pensaat moottorisahalla sileeksi kahdelta takapihalta. Toisen omistaja väsynyt sairas leskirouva (pyysi minua puolustamaan hänen pihapuitaan)
      Toisen omistaja Hollannissa. Onneksi sain hankittua toimenpidekiellon puuston ja pensaiden jatkotoimille kunnes toisin päätetään. Seuraavassa kokouksessa olen täysvaltaisena päättäjänä ajamassa P.n asioita sillä hän jää vielä kotimaahansa kun itse palaan marraskuun lopulla Suomeen.

Seuraavan yhtiökokouksen ensimmäinen tehtävä.
      Vaihtaa isännöitsijä.
      Valita taloyhtiölle ulkopuolinen henkilö isännöitsijäksi.
      Organisoida piha-alueemme kuntoon saattamisen. Kantojen poisto ja uusien puiden istutukset. Sekä huoneistoamme sivuavan pensasrivistö asianmukainen harvennushoito.

Eihän metsuri ole puutarhuri.

• ottijatuota

Näyttää siltä, että sulla tulee aina naapurien kanssa kärhämää, asut sitten missä tahansa.

Missähän vika?

• korppishuomenta
        ottijatuota kirjoitti:

Näyttää siltä, että sulla tulee aina naapurien kanssa kärhämää, asut sitten missä tahansa.

Missähän vika?

Kysyt missä vika.

Kysyin samaa ystäviltäni, mikä vika minussa on?

Vastaukset koosteena.

Otat tilat haltuusi, se on liikaa joillekin.
        Olet rehellinen, sitä ei jotkut voi sietää.
        Tukeudut faktoihin, joita esim. sinäkin vääristelet.
        Puolustat heikompia kun heitä kaltoin kohdellaan.
        Ystävänä sinuun voi luottaa.

Nyt lue koko kommenttiketjuni läpi. Erottele fakta ja fiktio.

• järkikäteenjakokoukseen

Isännöitsijä (vai hallituksen puheenjohtajastako puhelet) ei päätä mitään vaan päätökset tekee yhtiökokous joka joukostaan valitsee hallituksen joka puolestaan joukostaan valitsee puheenjohtajan ja hallitus myös hallituskaudellaan päättää, palkataanko isännöitsijä avuksi yhtiön tehtäviin tai ei. Jos tehdyt valinnat osoittautuvat toimimattomiksi on ylimääräisen yhtiökokouksen paikka.

• korppishuomenta
        järkikäteenjakokoukseen kirjoitti:

Isännöitsijä (vai hallituksen puheenjohtajastako puhelet) ei päätä mitään vaan päätökset tekee yhtiökokous joka joukostaan valitsee hallituksen joka puolestaan joukostaan valitsee puheenjohtajan ja hallitus myös hallituskaudellaan päättää, palkataanko isännöitsijä avuksi yhtiön tehtäviin tai ei. Jos tehdyt valinnat osoittautuvat toimimattomiksi on ylimääräisen yhtiökokouksen paikka.

Huomenta@

Päätöksen teki hallitus keittiöåöytä kokouksessaan. Hallitukseen kuuluu isännöitsijä (osakas) puheenjohtaja ja sihteeri.

Olen mennyt läpi taloyhtiön pöytäkirjoja
        Niiden mukaan isännöitsijä on ollut pääsääntöisesti yksi taloyhtiönosakas.

Päytäkirjojen mukaan päätöksiä toimenpiteistä on muutettu mielivaltaisesti vuosien jälkeen päätöksistä sen hetkisten hallituksen jäsenten toimesta.

Nyt puheenjohtaja on mielin kielin edessäni saadessaan tietää, että edustan virallisesti asunnon omistajaa. En luota puheenjohtajaan, antaa itsestään kuvan pehmeänä ex-isukkina ja valehtelee päin naamaa.

Huomenna makustn Hollantiin. Teemme omat suunnitelmme. Palaan marraskuun lopulla jolloin on virallinen yhtiökokous.

Tämä on pieni taloyhtiö jossa on akkavalta koska parin vuoden sisällä on kuollut kaksi vaikuttajapersoonaa. Lisäksi kaikista kuluista pihistellään ja tärkeät teot jää tekemäättä.

Olen itse toiminut useammassa taloyhtiössä. En ole ikään törmännyt tällaiseen pikkuhitler taloyhtiöön.

P. ei ole ollit aktivindn kielimuurin takia ja on luottanut päätöksiin..Enää ei sillää hänen yksityisyyttään loukattiin syvästi kaatamalla luvatta hänelle tärkeät puut.

• korppishuomenta
        korppishuomenta kirjoitti:

Huomenta@

Päätöksen teki hallitus keittiöåöytä kokouksessaan. Hallitukseen kuuluu isännöitsijä (osakas) puheenjohtaja ja sihteeri.

Päytäkirjojen mukaan päätöksiä toimenpiteistä on muutettu mielivaltaisesti vuosien jälkeen päätöksistä sen hetkisten hallituksen jäsenten toimesta.

Nyt puheenjohtaja on mielin kielin edessäni saadessaan tietää, että edustan virallisesti asunnon omistajaa. En luota puheenjohtajaan, antaa itsestään kuvan pehmeänä ex-isukkina ja valehtelee päin naamaa.

Huomenna makustn Hollantiin. Teemme omat suunnitelmme. Palaan marraskuun lopulla jolloin on virallinen yhtiökokous.

Tämä on pieni taloyhtiö jossa on akkavalta koska parin vuoden sisällä on kuollut kaksi vaikuttajapersoonaa. Lisäksi kaikista kuluista pihistellään ja tärkeät teot jää tekemäättä.

Olen itse toiminut useammassa taloyhtiössä. En ole ikään törmännyt tällaiseen pikkuhitler taloyhtiöön.

P. ei ole ollit aktivindn kielimuurin takia ja on luottanut päätöksiin..Enää ei sillää hänen yksityisyyttään loukattiin syvästi kaatamalla luvatta hänelle tärkeät puut.

Tumppelo sormet lipsuu puhelimen pikkunäytöllä. Toivottavasti kirjoitus ymmärettävää.

• rehellisiä-ollaan

Huomenta@

Mikä on ex-isukki, joka on mielinkielin edessäsi? Täällä kirjoituspalstoilla (50 -60 -70 ) on aika monikin joutunut olemaan mielinkielin edessäsi, koska olet mielestäsi rehellinen?

Tuo mielinkielin oleminenkaan ei välttämättä tarkoita, että mielipiteesi ja päätöksesi on hyväksytty.

ps. satuin lukemaan kirjoituksesi Kiira Korven (60 lesken) jutusta, jossa huokailit, että olisimpa nuori ja j.n.e ja olethan tuonnut kiitettävästi esiin itseäsi mitä uljaimmin kuvin ammeessa ja kumiveneessä, kuvitellen, että olet edelleennuori ja kaunis , mutta kyllä se niin on korppis, että emme ole enää Kiira Korven veroisia.

Kuinkas tämä Anneli Jääteenmäki sanoikaan, että olen niin rehellenin,...jotain ja toinen Anneli Auer, joka oli myös rehellinen, puhumattakaan humepoliispäälliköstä Aarniosta?

• voipelk

Huomenta@

Olen aina ollut sitä mieltä ja olen yhä, että jos tänne tullaan asumaan ja elämään niin äidinkielemme pitää opetella.

• olemekko-sittenkään
        voipelk kirjoitti:

Olen aina ollut sitä mieltä ja olen yhä, että jos tänne tullaan asumaan ja elämään niin äidinkielemme pitää opetella.

Olen samaa ihmetellyt, että älykäs mies, oliko peräti koulun rehtori, ei oppisi kieltä, johon on muuttanut. Asunut täällä ties kuinka kauan ennenkuin tutustui Korppikseen noin 12-vuotta sitten jossain kapakassa. Korppishan korostaa, että he puhuvat englantia keskenään, mutta onhan se hienoa Kainuulaiselle sekin meriitti, että toiset olisivat hänelle kateellisia.

Tuohan on jo tuttua korppiksen kommenteista, jos joku erehtyy hänen mielipiteitään arvostelemaan, niin heti on valttikortti esillä, että olette vain kateellisia hänen elämästään.

• ajattelemattomuuttako
        olemekko-sittenkään kirjoitti:

Olen samaa ihmetellyt, että älykäs mies, oliko peräti koulun rehtori, ei oppisi kieltä, johon on muuttanut. Asunut täällä ties kuinka kauan ennenkuin tutustui Korppikseen noin 12-vuotta sitten jossain kapakassa. Korppishan korostaa, että he puhuvat englantia keskenään, mutta onhan se hienoa Kainuulaiselle sekin meriitti, että toiset olisivat hänelle kateellisia.

Tuohan on jo tuttua korppiksen kommenteista, jos joku erehtyy hänen mielipiteitään arvostelemaan, niin heti on valttikortti esillä, että olette vain kateellisia hänen elämästään.

Ehkä sinun ’ korppis’, kannattaisi hiukan hillitä tuota päsmäröintiäsi, koska ”paha kello kauas kuuluu”, ja asuntojen arvo saattaa laskea. Ei kukaan halua muuttaa pieneen asunto-osakeyhtiöön, jossa riidellään noinkin mahtipontisesti.
        Ja - tuo faktatieto hollantilaisen suomenkielen osaamattomuudesta ei herätä kovin paljon kunnioitusta miehen älykkyyttä kohtaan.

• rehellisiä-ollaan kirjoitti:

Mikä on ex-isukki, joka on mielinkielin edessäsi? Täällä kirjoituspalstoilla (50 -60 -70 ) on aika monikin joutunut olemaan mielinkielin edessäsi, koska olet mielestäsi rehellinen?

Tuo mielinkielin oleminenkaan ei välttämättä tarkoita, että mielipiteesi ja päätöksesi on hyväksytty.

ps. satuin lukemaan kirjoituksesi Kiira Korven (60 lesken) jutusta, jossa huokailit, että olisimpa nuori ja j.n.e ja olethan tuonnut kiitettävästi esiin itseäsi mitä uljaimmin kuvin ammeessa ja kumiveneessä, kuvitellen, että olet edelleennuori ja kaunis , mutta kyllä se niin on korppis, että emme ole enää Kiira Korven veroisia.

Kuinkas tämä Anneli Jääteenmäki sanoikaan, että olen niin rehellenin,...jotain ja toinen Anneli Auer, joka oli myös rehellinen, puhumattakaan humepoliispäälliköstä Aarniosta?

Tässä lähtökiireiden keskellä tein pari työkeikkaa. Aamulla kampaajalla hiusten juurihoidossa ja joitakin viimekäden ostoksia myös tein. Auto pitää viedä vuokraparkkiin. Airport taxi tilattu ja lanttukukko ostettu. Ruisleipää vielä laukkuun ja menoksi.

Perjantaina sattunutta. Kunnon x- isukki (taloyhtiön puheenjohtaja) tuli työmatkaltaan kotiinsa. Juttutuokiomme jälkeen ilmoitti menevänsä valmistelemaan ruokaa lapsilleen, jotka ovat tulossa viikonlopuksi isukin luo.

Ei näkynyt lapsia, mutta uusi tyttöystävä asusti isukin luona koko viion lopun.

Mielinkielin oleminen minun edessä ei onnistu joten sitä on turha täälläkään yrittää.

Joskus haluaisin kääntää aikakonetta ja palata nuoruuteen. Sinä se vain kuvittelet, en minä. Minä tiedän olevani hyvin säilynyt 71-vuotias.

Pääsinkö parhaaseen A-ryhmään. Anneli, Anneli, Aarnio🌞

Kuuskymppiset täällä äiteen perässä kun ei ole kelle kiukutella. Huomasin kun vierailin palstallanne ML.kin on vaitonainen.

• ajattelemattomuuttako kirjoitti:

Ehkä sinun ’ korppis’, kannattaisi hiukan hillitä tuota päsmäröintiäsi, koska ”paha kello kauas kuuluu”, ja asuntojen arvo saattaa laskea. Ei kukaan halua muuttaa pieneen asunto-osakeyhtiöön, jossa riidellään noinkin mahtipontisesti.
        Ja - tuo faktatieto hollantilaisen suomenkielen osaamattomuudesta ei herätä kovin paljon kunnioitusta miehen älykkyyttä kohtaan.

No, uskon teidän jotka tänne peräpäähän on iskostuneet olevan persaukisia, jotka eivät omista muuta kuin kaupungin vuokrakämäpän.

Meillä on P.n kanssa yhteensä kuusi lasta, jotka jokainen puhuu täydellistä englantia, kolme lisäksi hollantia ja viisi näiden kielten lisäksi kotosuomea. Kieltämättä joudun käyttämään googlen kääntäjää kun käsittelen taloyhtiön lakiasioista englanniksi. Kun pykäläkieltä käytetään se ei lie monelle suomalaisellekaan itsestään selviö. Asuntoyhtiölaki on myös erilainen Suomessa kuin Hollannissa.

Ole huoleti kyllä P. suomea puhuu sen minkä tarvii.

Olemme usen naureskelleet kun ravintolassa suomalaiset pakkaavat juttusillemme. Kova on halu sönkätä englantia vaikka voisivat käyttää suomen kieltäkin. Oletko joutunut koskaan tilanteihin joihin mustaihoiset joutuvat usein. Heille aletaan puhumaan englantia vaikka he ovat suomslaisia.

• klunksklonks
        korppis kirjoitti:

Tässä lähtökiireiden keskellä tein pari työkeikkaa. Aamulla kampaajalla hiusten juurihoidossa ja joitakin viimekäden ostoksia myös tein. Auto pitää viedä vuokraparkkiin. Airport taxi tilattu ja lanttukukko ostettu. Ruisleipää vielä laukkuun ja menoksi.

Perjantaina sattunutta. Kunnon x- isukki (taloyhtiön puheenjohtaja) tuli työmatkaltaan kotiinsa. Juttutuokiomme jälkeen ilmoitti menevänsä valmistelemaan ruokaa lapsilleen, jotka ovat tulossa viikonlopuksi isukin luo.

Ei näkynyt lapsia, mutta uusi tyttöystävä asusti isukin luona koko viion lopun.

Mielinkielin oleminen minun edessä ei onnistu joten sitä on turha täälläkään yrittää.

Joskus haluaisin kääntää aikakonetta ja palata nuoruuteen. Sinä se vain kuvittelet, en minä. Minä tiedän olevani hyvin säilynyt 71-vuotias.

Pääsinkö parhaaseen A-ryhmään. Anneli, Anneli, Aarnio🌞

Kuuskymppiset täällä äiteen perässä kun ei ole kelle kiukutella. Huomasin kun vierailin palstallanne ML.kin on vaitonainen.

Puheistasi päätellen todellakin olet sitä parasta AA-ryhmää...

• oletteneroja
        korppis kirjoitti:

No, uskon teidän jotka tänne peräpäähän on iskostuneet olevan persaukisia, jotka eivät omista muuta kuin kaupungin vuokrakämäpän.

Meillä on P.n kanssa yhteensä kuusi lasta, jotka jokainen puhuu täydellistä englantia, kolme lisäksi hollantia ja viisi näiden kielten lisäksi kotosuomea. Kieltämättä joudun käyttämään googlen kääntäjää kun käsittelen taloyhtiön lakiasioista englanniksi. Kun pykäläkieltä käytetään se ei lie monelle suomalaisellekaan itsestään selviö. Asuntoyhtiölaki on myös erilainen Suomessa kuin Hollannissa.

Ole huoleti kyllä P. suomea puhuu sen minkä tarvii.

Olemme usen naureskelleet kun ravintolassa suomalaiset pakkaavat juttusillemme. Kova on halu sönkätä englantia vaikka voisivat käyttää suomen kieltäkin. Oletko joutunut koskaan tilanteihin joihin mustaihoiset joutuvat usein. Heille aletaan puhumaan englantia vaikka he ovat suomslaisia.

Olette poikkeuksellisen lahjakkaita kaikki. Yleensä kielen oppii täydellisesti vain jos se on äidinkieli, tai jos asuu pitkään kieltä puhuvassa maassa sitä aktiivisesti opiskellen ja käyttäen tai opiskelee yliopistossa ja käy pitempiä jaksoja kieltä puhuvassa maassa. Mihin ryhmään te kuulutte ja missä kielitaitonne on arvioitu ? Mitä tarkoitat vuokrakämpän omistamisella, sitä tunnut halveksivan ?

• oletteneroja kirjoitti:

Olette poikkeuksellisen lahjakkaita kaikki. Yleensä kielen oppii täydellisesti vain jos se on äidinkieli, tai jos asuu pitkään kieltä puhuvassa maassa sitä aktiivisesti opiskellen ja käyttäen tai opiskelee yliopistossa ja käy pitempiä jaksoja kieltä puhuvassa maassa. Mihin ryhmään te kuulutte ja missä kielitaitonne on arvioitu ? Mitä tarkoitat vuokrakämpän omistamisella, sitä tunnut halveksivan ?

Koettakaa ottaa ryhdikkäästi vastaan kritiikkini. Mina otan omani.

• petri.64.v
        korppis kirjoitti:

Koettakaa ottaa ryhdikkäästi vastaan kritiikkini. Mina otan omani.

Aivan. On sanottu että maailma on paikka jossa saa mitä tilaa. Vaatimattomasti eläneet vanhempani ohjeistivat tekemään työtä mitä saa. Myös olemaan lojaali tuntemattomillekin ihmisille.
        Olin työelämän aikana hyväkuntoinen. Säästin työlläni hyvän asunnon. Saan myös kohtuullista eläkettä. Olisi matkustaminenkin mahdollista, mutta se ei kiinnosta.
        Tuhannet riidat ovat loppuneet siihen etten provosoidu.
        Miehenä en enää halua sitoutua uuteen suhteeseen. Retkeilen suomalaisessa luonnossa kaikkina vuodenaikoina. Etelä-Suomessakin ruskoaika kirkkaina väreineen on alkamassa.
        Ilma alkaa olla täynnä happea. Hyvissä varusteissa on mahtavaa liikkua.

• petri.64.v kirjoitti:

Aivan. On sanottu että maailma on paikka jossa saa mitä tilaa. Vaatimattomasti eläneet vanhempani ohjeistivat tekemään työtä mitä saa. Myös olemaan lojaali tuntemattomillekin ihmisille.
        Olin työelämän aikana hyväkuntoinen. Säästin työlläni hyvän asunnon. Saan myös kohtuullista eläkettä. Olisi matkustaminenkin mahdollista, mutta se ei kiinnosta.
        Tuhannet riidat ovat loppuneet siihen etten provosoidu.
        Miehenä en enää halua sitoutua uuteen suhteeseen. Retkeilen suomalaisessa luonnossa kaikkina vuodenaikoina. Etelä-Suomessakin ruskoaika kirkkaina väreineen on alkamassa.
        Ilma alkaa olla täynnä happea. Hyvissä varusteissa on mahtavaa liikkua.

Olen vaellellut luonnossa paljonkin nuorempana. Nyt ei enää kiinnosta, itsesuojeluvaistoa lie. Kai sitä menisi lujempaakin jos selkä antaisi myöten.

Mökillä kesän kun möyrästää hapesta ei ole puutetta. Nyt mökkikauden jälkeen on ihanaa päästä uusiin maisemiin. Asfaltille ja terasseille, ihmisvilinään, taidenäyttelyihin sekä museoihin. Tykkään vaihteluista. En viihtyisi samoissa maisemissa kokoaikaisesti. Onneksi minulle on annettu mahdollisuus liihottaa maailmalla.

Huomen aamuna lennän Helsinkiin. Käyn lounaalla esikoiseni kanssa ja jatkan matkaani Hollantiin.

Vanhemmilleni oli tärkeää, että me lapset kävisimme kouluja. Pojat lukivat, sisko meni nuorena naimisiin ja minä liehusin maailmalla, elättäen itseni tarjoilijana. Aloitin kuitenkin opiskelemaan aikuisena. Isä näki lempityttönsä hiuksilla yo-lakin kaksi viikkoa ennen kuolemaansa. Olin onnellinen, että hän näki ja oli ylpeä.

Riidat eivät lopu maailmasta ikinä. Ei tarvitse täälläkään kuin kirjoittaa totta jo vain asiat hovissa muuttuvat. En luota hevillä ihmisiin. Tämän viikon puiden kaato tuli kuvainnollisesti puun takaa. Miksi, emme saaneet nauttia puiden varjossa istuskelusta ja linnuista pihlajapuussa. En ymmärrä. Olen vihainen etenkin P. puolesta.

Toinen hassu asia on jota ihmettelen, mikä halu ihmisillä täälläkin on vanhoja ihmisiä naittaa. Mitä se enää hyöveijää. On helppo elää hyvässä suhteessa jos molemmilla on vapaus ja johon kuuluu myös luottamus.

Hyvää syksyä sinulle Petri.

• siinähänse

No kun niitä petskun ommaisuuksia pittääp valvoo ja ite petskuakkii kun kaikki ainakin isännöitsijäfrouva sen ukon itelleen haluaa ja sen ommaisuuvet tietenki. Niin on annettu ymmärtää mantan toimesta. Mutta kun se haukkumisen osote on nyt väärä, ette asu täällä suomi 24, tai ainakaan muut kuin sinä. Tasapuolisuuten vuoksi olisi nyt saatavasen isännöintifrouvan mielipide ja näkemys tänne. Eiköhän mennä kysymään !!??

• korppishuomenta

Lue vastaukseni ottijatuota-nimimerkille. Sisäistä lukemasi, erottele faktat fiktioistä.

Haavoitettu karhu on vaarallinen.

• aiettä

sie siis out karhu ja sisares ol sus, kovvoo v äkkee sielollaa.

• sivuraidetekstiä

Johan on kirjavaa muukin kuin syksy.

• puskalukija

Lue vastaukseni ottijatuota-nimimerkille. Sisäistä lukemasi, erottele faktat fiktioistä.

Haavoitettu karhu on vaarallinen.

Tekstisi ei valitettavasti anna oikeutta nikillesi, ellei se sitten kerro sammalvuoteelle korpipannun viereen nukahtaneen kirjailijan unikuvista.

• puskalukija

Ulvotko itse myötätunnosta vai kerrotko puutteesta?

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      73
      5012
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      119
      4721
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      80
      4213
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      107
      4189
    5. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      3
      3328
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      124
      3137
    7. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2848
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      28
      2787
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      40
      2773
    10. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2762
    Aihe