Miten kellään on varaa taloon, maksaa paljon?

mitenhalvemmalla

Olemme suunnittelemassa taloa Pohjanmaalle. Talo olisi yksi kerroksinen, noin 110 kolme makuuhuonetta. Hinnoista on nyt pudotettu takka pois ja tarjouksia pyydetty sähkö ilmalömpöpumpulla.

Tarjoukset noin 186 000 (mitä nyt on saatu, vasta kaksi)
Lisämaksut kiitokalusteisiin ja muihin 10 000
Liittymät 10 000
Vastaava mestari 3000
Pihatyöt 7000
Tonttityöt salaojat ja muut 35 000
=251 000
Autotalli 25 000
=276 000
Tontti 15000
=291 000

Jotenkin luulen, että tämä ei edes riitä. Emme varsinaisesti ole ihan tuon tulotason ihmisiä, ihan tavallisia, mutta laina otetaan niin että on maksettu ennen eläkettä, mikä sekin on jo riski.
Tämän jälkeen piha pitäisi vielä saada jonkun näköiseksi, eli maksut eivät lopu siihen että kantaa tavarat sisään.

Ihmettelen vain miten niitä isompia ja komeampia Kannustaloja rakennetaan?
Toiset sanovat että ei se teidän projekti noin paljon voi maksaa! Mietin että miten tästä voi päästä halvemmalla? Jotain osaamme tehdä itse, mutta samaan aikaan maksamme vuokraa noin 900/kk joten sen tekemisen pitäisi tuoda todella säästöjä ettei säästetty raha siirry pidempään vuokralla oloaikaan.

Huoli liittyy siihen, ettei tontti ole ihan kuumimmalta paikalta (tässä kylässä hyvät tontit maksavat noin 40-50 t€ ), kaava-alueella kuitenkin, jos taloa pitää ryhtyä myymään, saako siitä enää edes omia takaisin?

Vanhempi talo läheltä kaupunkia maksaa noin 250 000 euroa, eikä talo remontoimalla uudeksi muutu, siksi tämä rakennusprojekti.

31

692

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitenhalvemmalla

Lisäystä. Olemme miettineet myös sitä, että talo tultaisiin pystyttämään meille. Sisusteet pitäisi kuitenkin ostaa erikseen ja märkätilat teettää. Tästä syystä säästökohteet tuntuvat vähän hankalilta.

• vanhatimpuri

Hyvä käytyetty?

• syrjäseudunasukki

Tai sitten huonompi käytetty. Me ostettiin 8500€ vanha v. 1951 rakennettu rintamamiestalo isolla tontilla. On nyt asuttu monta vuotta pienillä kuluilla, ei olla tehty kuin ihan pakolliset korjaukset ja jotain pintaremppaa. Missään muualla ei asu näin halvalla!
        Tälläisessä jos asuu, niin vaikka rakentaa hissukseen uuden talon samalle tontille. Jää nimittäin asumiskuluista melkoisesti säästöön uudenkin rakentamiseen.

• Raksaaj

Aatelitalolta kannattaa myös kysyä.

• Tottottt

Huimaako päässä avaa silmit.
      Eihän kukaan rakenna maaseudulle, et saa edes puolia pois mitä tulee maksamaan.
      Siellä taloja myynnissä halvalla. Tee tarjous 1/2 hinnasta pois.
      Kerro paikkakunta.

• työttömänäollut

Onko kyseessä ensimmäinen talonne, kun kerta asutte vuokralla? Minä ainakin pääsin asumaan edullisesti omakotitaloon aikoinaan, kun ostin tontin halvimman mahdollisen (siis sellaisen, jossa ei tarvinnut paalutella ym. järjettömiä perustuskustannuksia). Siihen simppeli perustalo pitkästä tavarasta ja muutin mahdollismman keskeneräiseen asumaan, että kuluja ei tullut asumisesta muualla. Eli unohdin täysin talopaketit, tai en ihan, kun piirustukset kopioitiin yhden talopakettifirman sivuilta ja niillä haettiin rakennusluvat. Rakennekuvia kopsattiin muualta.
      Käytin kierrätysmateriaaleja aika paljon, lähinnä toisten rakentajien talopaketeista ylitse jäänneitä tarvikkeita; harkkoja, tiiliä ym. Talolle tuli hintaa kaikkineen alle 50000€!!

• heikki59

Ihan samaa olen miettinyt. Onko nyt joku buumi kun hinnat noussut 20 %

• useammanrakentanut

Ei mitään järkeä ostaa talopaketeissa turhia löylyjä! Olette lopun elämää velkavankeudessa, jos jonnekin Pohjanmaalle rakennatte kalliin talon talopaketilla, ikinä ei saa omiaa pois myyden. Joko ostatte valmiin talon joltain puoleen hintaan tai rakennatte itse pitkästä tavarasta talon.
      On näihin ratkaisuja olemassa! Ei rahalla kannata työtä ostaa.
      Kyttäilkää vaikka pakkohuutokaupasta talo, jos ei ole kiirettä. Raha on halpaa pankista lainaten ja jalat kannattaa pitää tiukasti maassa.
      Olen useamman omakotitalon rakentanut ja uuden talon rakentaa varsin edullisesti ilman talopaketteja.

• Johanneksena

Miksi talon pitää olla uusi? Autotallin voit pudottaa aluksi ainakin laskelmista pois. Osta käytetty talo pääset halvemalla. Rintamamiestalossa halvimilla on sitten sen tyylistä asumista rintamamiestalossa.

• Uusonuus

Rintamamiestalo, eläminen siinä ei uutta vastaa ja remontteihin saat rahaa uppoamaan ja myydessä no ei siitä sen enempää

Tuoreiden hinnat oli hetki sitten 200teur nyt 300 teur, jotenkin on hinnat muuttunu:)

• Johanneksena

Onhan se uus varmaan hyvä rahahasta tuntuu aloittajallakin nimenomaan kiikastavan. Olen aina asunu vanhassa talossa nyt tosin kerrostalossa 60v vanhassa.

• syrjäseudunasukki
        Uusonuus kirjoitti:

Rintamamiestalo, eläminen siinä ei uutta vastaa ja remontteihin saat rahaa uppoamaan ja myydessä no ei siitä sen enempää

Tuoreiden hinnat oli hetki sitten 200teur nyt 300 teur, jotenkin on hinnat muuttunu:)

Mihin ihmeen remontteihin saa rahaa uppoamaan??? Me ostettiin tämä v, 1951 rakennettu rintamamiestalo isolla tontilla 8500€:lla, siis alle kymppitonnilla!!! On vaan asuttu nyt monta vuotta, pientä pintaremppaa on tehty ja jotain ihan pakollisia korjauksia, kuten mm. lämminvesivaraaja (biltemasta himppa yli 100€) ja viemäriputkia uusin (ihan peräti sain uppoamaan 300€). Edellinen omistaja oli vaihtanut alkuperäisen huopakaton peltikatteeksi, joten katto kestää meidän loppuelämän.
        Myyden tästä ei varmaan saa 10000€ enempää, mutta mitä siitä, on ollut halpaa asumista!

• Mitenhalvemmalla

Tarkoitus olisi myydä oma pois ja muuttaa vuokralle, pelaamme tämän suhteen varman päälle. Uutta olemme haluamme siksi, että silloin voi olla varma, että perustukset on tehty oikein ja taloa villoitettu vasta kun siihen on oikeat olosuhteet. Luotto rakentamiseen ei ole kovin vahva eikä käytetystä koskaan voi olla varma mitä seinien sisältä todellisuudessa löytyy.
      Vanhasta rintamiestalosta. Sellainen maksaa kylämme keskustan tuntumassa noin 170 000 euroa ja rempata saa koko sydämmellä.
      Mietin tuota kommettia missä kehoitetaan unohtamaan talopaketit ja tekemään pitkästä? Kaikenlasita pintaremppaa, paitsi kylppäri, osaamme tehdä, mutta emme rakentaa taloa?
      Voiko talon rakennuttaa kohtuuhintaisemmin jotenkin muutein kuin talopaketilla?

Takaisin rahaan. Olen katsellut 20 talojen hintoja, kallita kun ottaa huomioon että ovat jo rempan tarpeessa. 40 vuotta vahoista talosta ei saa juuri mitään, vaikka olsi kaikki vaihdettu. Meidän on tarkoitus asua talossa noin 20 vuotta, jos nyt ostaisimme 20 vuotta vanhan talon, olisi se meidän muuttaessa 40 vuotias aikapommi, sitä samaa mitä ei nyt tahdo saada myytyä.
      Saattaa olla että talon arvo ikään kuin nousisi, mutta niin nousee niiden kaupungin rivitalojenkin, mihin olisi sitten eläkkeeelä tarkoitus muuttaa. Vaikuttaa vain kovasti siltä, että kaukaisen lähiömme talon hinnalla ei taida saada kummoista rivaria 20 vuoden kuluttua.

• useammanrakentanut

Että miten halvemmalla saa talon. Osaavia kirvesmiehiä on vapaalla vaikka kuinka, jotka osaavat tehdä talon alusta loppuun. Rungon pystytys tottuneelta kirvesmiesporukalta ei vie aikaa paljoakaan, vaikka tekisivät kattotuolitkin paikan päällä. Eli talo vesikattoon (minkä monet talopakettifirmat tarjoavat), on se nopein juttu tehdä ja siihen ei paljoa rahaa mene. Sen jälkeen alkaa talopaketissakin rahaa menemään.
        Olen itse tehnyt joskus yksin talon viikossa (valmiille perustuksille) vesikattoon valmiilla tehdatekoisilla kattotuoleilla. Perustuksetkaan ei ole kummoinen tehdä ja ne pitää monasti talopakettiinkin tehdä erikseen, ei kuulu yleensä pakettiin.
        Kun talon runko on pystyssä vesikatto päällä, tietää varmasti, että mitä on seinän välissä, mutta omilla kokemuksilla en luota talopakettien seiniin. Kaksi kertaa olen nähnyt omaa taloani rakentaessa naapuristossa, kuinka pakettitalon seinistä on puuttuneet joistakin elementeistä eristeet. Molemmat tapaukset tulivat ilmi, kun talot olivat jo lähes valmiita ja ulkoseiniin jouduttiin tekemään läpivientejä, eikä porauksissa tullut mitään viitteitä eristeistä. Tarkempi tutkimus osoitti sitten, että useita ulkoseinäelementtejä oli ilman eristeitä!! Tehtaan edustajat kävivät ihmettelemässä ja takuuseen purettiin taloja ulkopuolelta ja lisättiin tyhjiin koolinkien väleihin eristeet. Kolmannesta tapauksesta vain kuulin, missä keittiön kaapissa pullapitko jäätyi talvipakkasella ja sieltäkin puuttui eristeet ulkoseinästä. Tulee vain mieleen, että kuinka moni asuu sellaisessa pakettitalossa, missä puuttuu eristeitä seinistä, tuskin nämä minun kohdalleni osuneet tapaukset ovat ainoat laatuaan.

• Johanneksena

40v aikapommi sinähän vitsin murjaisit. Saahan sitä hysteriaa luoda aivan mistä haluaa. Uusi on sinulle sit paras ratkaisu rahaa vaan myyjälle riittävästi siinähän se.

• missämuka

Missä muka noin kalliita rintsikoita muka on? Jos 170000€ maksaa niin jo on kallis! Ykkönen vähintään pois edestä, kun Kehä III ulkopuolella myydään. Nyt on talot halpoja.

• uusitalo_on_uusi

Uusi talo on tietty aina uusi, mutta en mitään pakettialoa minäkään hankkisi, jos rahasta on tiukkaa tai sitä ei halua käyttää kohtuuttomia summia.
        Kaikkihan alkaa jo heti tontin hankinnasta, millä saa säästettyä. Edullisia tontteja löytyy (jopa alle 1000€ !!!)ja vieläpä sellaisia, missä ei tarvitse älyttömiä maanvaihtoja ja paalutuksia. Jo tontissa ja perustuksissa saa palamaan rajusti rahaa.
        Talo niin yksinkertainen kuin vain voi olla, netistä löytyy ilmaisia piirustuksia tai talotehtaalta voi hankkia edulliset piirustukset ilma, että ostaa talopakettia. Ihan perus suorakaidepohja ja yksi kerroksinen talo on tosi halpa tehdä. Koko tohelo täytyy olla, että saa yli 100000€ menemään n. 100m² omakotitaloon tontteineen kaikkineen.

• vanhatimpuri

Pohjanmaalta saa isompiakin maalaistaloja, vanhoja siis, joissa on trossipohja, ja luonnonkivi perustus, melko edullisesti, Hirsirungolla, jne, jos sen sijainti, mahdollisten työpaikkojen suhteen on järkevä. Se, jos lompuuki on kunnossa, ja tilit täys, sama missä asuu..

• Itsekin_rakentanut

Hatunnosto keskustelun avaajalle rohkeasta valinnasta. Joskus on sanottu että talonpaketin osuus on kokonaishinnasta noin 1/3 ja se on aika hyvä lähtökohta hinta-arvioille. Eli olet aivan oikeassa, talo ei ole lopputarkastuskunnossa (eikä edes muuttokunnossa) tuolla 291 000 eurolla. Vaikka saisit pohjat, lattiavalut, vesikatot ja ulkoseinät kuntoon niin mites sisäseinät? Entä tasoitukset, maalaukset, parketit, laattahommat, vesieristykset, LVIS hommat talossa, puhallusvillat välikatolla, puutarhan laitot, kodinkoneet, keittiö- ja kiintokalusteet,...

Missä sitten säästää? Joku ehdotti tuossa jo pakkohuutokauppoja tai muuten jotain vanhan talon ostamista. Jos sellainen ei käy niin sitten suosittelen että pyri rakentamaan suhteellisen tasaiselle tontille mutta ei saviseen paikkaan ettei joudu paaluttamaan. Ja yritä suunnitella asiat ajoissa mahdollisimman valmiiksi ettei joudu purkamaan ja uudelleentekemään jotain jo tehtyä. Etenkin rakenne-, elementti- ja kiintokalustesuunnitelmien pitäisi olla täysin valmiita (ja muuttumattomia) jo ennenkuin edes aloitatte LVI- tai sähkösuunnitelman tekemistä. Muuten voi käydä niin että vesijohto puuttuu tai viemäri on väärässä paikassa. Ja jos/KUN joudutte tekemän massavaihtoja niin yrittäkää löytää joku sellainen paikka jossa tarvitsivat teiltä poislähtevää maata, eipähän tarvitse maksaa jätemaamaksuja.

Olemme itse rakentaneet/rakennuttaneet omakotitalon jossa asumme nyt. Ja rahaa meni selvästi enemmän kuin olimme arvanneet, tosin meillä on rinnetontti jossa piti tehdä massojenvaihtoja ja rakennella erilaisia tukimuureja. Ja tämä siitä huolimatta vaikka rakensimme lama-aikaan, teimme itse ja isovanhemmat auttoivat monissa rakennustöissä.

Käy liittymässä rakentaja.fi palveluun, sieltä löytyy hyviä neuvoja,. Ja kerrothan miten homma menee.

• Rakennustiedettä

Valmistalon villoitusta? Onhan se loputon kaivo jos ajattelee, pihaan saa uppoamaan mitä vaan, toiselle kelpaa nurmi ja pari pensasta, toisella kivitykset suihkulähteet. Ulkovarasto yms talliin saa uppoo myös mitä vaan. Mielestäni tontti on se mikä on ihmisten ilmoilla kallis !

• Itsekin_rakentanut

Totta kai sen yläpohjan puhallusvillan voi sopia urakkaan sisältyväksi ja niin mekin teimme. Mutta jos pyytää tarjouksen eikä nimenomaan vaadi tuota niin luultavasti saa tarjouksen johon se ei kuulu

• Itsekin_rakentanut

Pieni korjaus: rakenne- ja kiintokalustesuunnitelmien pitäisi olla täysin valmiita (ja muuttumattomia) jo ennenkuin edes aloitatte LVI- tai sähkösuunnitelman tekemistä. Mutta elementtisuunnitelmat voi tosin tehdä vasta kun sähkösuunnitelma on valmis koska monissa elementeissä sähköjohdoille laitetaan valmiit läpimeniputket jo tehtaalla.

• mitensitäajattelee

Rakennatte itse. Hinta on silloin -50-80% .
      Teetetty työ maksaa aina.
      Putki ja sähköhommia joutuu teettämään.
      Sitten jos miettii, että maksatte nyt 900€ on vuodessa 10800
      on 10 vuodessa 108000 ja 30 vuodessa 324000.
      Tarviiko kaikkea omistaa?
      25 vuotta olisi 270 000. Ei huolia ei kiinteistöveroja, ei korkoja.

Itse mietin kesämökin ostoa ja tulin siihen tulokseen, että siinä ei ole mitään järkeä.
      Samoista syistä, kun em mietintä.

• eikoskaanvuokralla

Vanhin tätini miehensä kanssa toteutti tuota, että asuivat vuokralla koko aikuiselämänsä. Maksoivat vuokrina pienestä kerrostaloasunnosta vuosikymmenien aikana melkoisen ison omakotitalon hinnan. Mitään heiltä ei jäännyt perinnöksi omaisuutta, sukulaiset (sisarukset) kustansivat hautajaisetkin, kun lapset täysin rahattomia hekin.
        Oliko sitten vaivan arvoista? Vaikka vuokralla asumista kehutaan ja ylistetään, että säästyy rahat muuhun, niin tätini miehensä kanssa olisivat kaiken hehkutuksen jälkeen pitäneet olla rikkaita, vaan mitään ei heille karttunut omaisuutta. Eivät matkustelleet maailmalla, eivät ajaneet hyvillä autoilla. Eläkkeet riitti jotenkin asumiseen, kun saivat asumistukea, sukulaisilta lainailivat rahaa aina välillä.
        Omaa asuntoon olisivat päässeet oikein sukulaisten avustamana, kun olisi lainat taattu, mutta ei kelvannut. Joten voi sitä näinkin elää!

Itse en ole koskaan asunut vuokralla, aina on ollut oma asunto. Kolme omakotitaloa olen elämäni aikana rakentanut ihan itse, siis piirtänyt piirustukset, sahannut puutavaran, rakentanut alusta loppuun itse, muurannut, laatoittanut, tehnyt putki- ja sähkötyöt ym. Missään ei tienaa niin hyvin, kuin itse rakentamalla!

• Itsekin_rakentanut

Sitten olisi vielä yksi säästövinkki joka tosin taitaa tulla hieman liian myöhään alkuperäiselle kysyjälle: Jos suunnittelet oman talon rakentamista, tarjoudu talkooavuksi jollekin taloa jo rakentavalle. Työmaalla tekemällä ja mukanaolemalla oppii kaikenlaista että mitä kannattaa tehdä, mitä ei kannata tehdä, miten joku asia kannattaa tehdä, On paljon asioita jotka on hankala selittää mutta jotka huomaa nopeasti mukanaolemalla kun käy muutaman kuukauden ajan työmaalla iltaisin ja viikonloppuisin. Ja miksikö jonkun toisen työmaalla? Koska silloin näet ne virheet mitä toinen tekee ja ehkpä itse vältät ne omassa rakennusprojektissasi. Googlaapa myös mm Talo Värjölä, siellä on hyviä vinkkejä.

• talkoissaollut

Tämä on totta, että toisten rakennuksilla apuna olemalla oppii tosi hyvin. Kannattaa tarjoutua kavereille avuksi rakennuksille, niin pääsee näkemään monenlaista työtapaa. Samalla voi saada itselleenkin apua omassa rakennusprojektissa vastavuoroisesti. Me tehtiin aikoinaan muutaman kaverin kanssa itsellemme omakotitalot, ensi käytiin kukin toisten rakennuksilla talkoissa, että hommat tuli tutuksi, sitten oli helpompi aloittaa omiakin rakentamisia. Porukalla velttiin anturat ja nostettiin kattotuoleja, sekä paljon siltä väliltä. Edullisesti saatiin talot itsellemme silloin, pakettitaloa meistä ei silloin kukaan edes ajatellut rakentavansa, oli se itse rakentaen niin paljon edullisempaa.

• Ållavaiei

Ihan totta vanhasta ei uutta saa, ainakaan järkihintaan.

Ite mietin vähän tätä, että edullisin valmistalo, ilman ”lisävarusteita” yms tallia ja pihakin ilman mitään erikoista ja eikä liika neliöitä!, mitäs sanotte tästä!!??

• Uusiuusi

Joskus kannattaa miettiä rahan sijasta myös mitä haluaa. Uusi on aina uusi makso mitä makso. Ja niitä säästö vinkkejä sitten, säästää voi monessa, materiaaleissa, varusteissa ym ym. Mutta asioissa mitä ei voi tulevaisuudessa juuri muuttaa, esim. Neliöt, pohjaratkaisut ym. Ei kannata säästää

• Byggetman

Aivan olen tätä sanonut ennenkin, jos on mahdollista niin yläkertavaraus kannattaa!!!, jos ei ite rakenna mutta jos joutuu myymään on siinä hyvä valtti.

• Itsekin_rakentanut

Aivan. Jo tonttia hankittaessa mutta viimeistään rakennuslupakuvia piirtäessä sitä lyö lukkoon monta sellaista asiaa mitä ei ehkä tule edes ajatelleeksi. Esim hieman halvemmat kattotuolit saattavat tarkoittaa ettet koskaan tee taloosi ullakkoa, et edes kylmänä käyttöullakkona. Pieni ajattelemattomuus lattiarakenteessa poissulkee pysyvästi niin tiilihormin kuin oikeat tulisijat (siis tiilestä, vuolukivestä tai vastaavista tehdyt) ja jättää mahdolliseksi vain kevythormin&kevyet tulisijat mallia peltikamiina. Samoin keskuspölynimuri on helppo asentaa kun se suunnitellaan taloon jo hyvissa ajoin mutta jo rakennettuun taloon asennus onkin isompi homma.

Joku tuolla kommentoikin jo mistä voi säästää. Laita vaikka halvempaa parkettia tai halvinta mahdollista laminaattia, ne on helppo vaihtaa jos niihin joskus kyllästyy. Mutta jos fuskaat talon pohjatöissä niin sitä ei voi korjata muuta kuin purkamalla koko talon pois.

Muuten, jos on tarkoitus rakentaa itse ja tehdä sekä talo- että autotalli niin suosittelisin aloittamaan homman autotallista, Mahdolliset pikkuvirheet tulevat tehtyä sen kanssa ja talosta tulee sitten parempi, lisäksi onpahan joku säänsuojainen paikka esim talon eristevilloille, kipsilevyille ja parketeille.

• useamman_rakentanut
        Itsekin_rakentanut kirjoitti:

Aivan. Jo tonttia hankittaessa mutta viimeistään rakennuslupakuvia piirtäessä sitä lyö lukkoon monta sellaista asiaa mitä ei ehkä tule edes ajatelleeksi. Esim hieman halvemmat kattotuolit saattavat tarkoittaa ettet koskaan tee taloosi ullakkoa, et edes kylmänä käyttöullakkona. Pieni ajattelemattomuus lattiarakenteessa poissulkee pysyvästi niin tiilihormin kuin oikeat tulisijat (siis tiilestä, vuolukivestä tai vastaavista tehdyt) ja jättää mahdolliseksi vain kevythormin&kevyet tulisijat mallia peltikamiina. Samoin keskuspölynimuri on helppo asentaa kun se suunnitellaan taloon jo hyvissa ajoin mutta jo rakennettuun taloon asennus onkin isompi homma.

Joku tuolla kommentoikin jo mistä voi säästää. Laita vaikka halvempaa parkettia tai halvinta mahdollista laminaattia, ne on helppo vaihtaa jos niihin joskus kyllästyy. Mutta jos fuskaat talon pohjatöissä niin sitä ei voi korjata muuta kuin purkamalla koko talon pois.

Muuten, jos on tarkoitus rakentaa itse ja tehdä sekä talo- että autotalli niin suosittelisin aloittamaan homman autotallista, Mahdolliset pikkuvirheet tulevat tehtyä sen kanssa ja talosta tulee sitten parempi, lisäksi onpahan joku säänsuojainen paikka esim talon eristevilloille, kipsilevyille ja parketeille.

"Muuten, jos on tarkoitus rakentaa itse ja tehdä sekä talo- että autotalli niin suosittelisin aloittamaan homman autotallista"
        Tätä minäkin kannatan, että rakentaa ensin tuon autotalli/piharakennuksen ja sitä suosittelen vielä rakentamaan sellaiseksi, että siihen saa asuttavan huoneen askartelu tms. nimikkeellä, suihku ja wc ei ole myöskään pahasta. Ja tuo huone kannattaa tehdä sillä, että siinä voi asua jo heti taloa rakentaessa, sekä myöhemmin vuokrata vaikkapa jollekin opiskelijalle.
        Autotalli/piharakennus nousee nopeasti, siinä todellakin oppii jo rakentamaan, ellei aiempaa kokemusta ole ja siitä on hyötyä monessa mielessä. Hyviä ilmaisia piirustuksia löytyy netistä tälläisiin rakennuksiin, joten heti saa kustannukset pysymään kurissa. Ja tuollaisen rakennuksen rakentaa helposti kierrätystarpeista, siis aina löytyy jostain sopivat kattotuolit ja muut tarpeet, joilla saa tehtyä tuon alkuun. Ja mikä parasta, jos lainaa tarvitsee ottaa pankista, tuolla rakennuksella saa jo lainaankin vakuutta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7549
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1833
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1830
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1515
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      958
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      890
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      800
    9. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      31
      749
    10. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      21
      709
    Aihe