Missä asiallinen aloitukseni?

rukoilukuolleenpuolesta

Laitoin aloituksen jossa kysyttiin kuolleiden puolesta rukoilemisesta, että mitä Raamattu siitä sanoo. Muuta ei viestissä lukenut. Kun tulin katsomaan mahd. vastauksia, ketju on poistettu. Mikä siinä oli asiatonta.

34

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olehyvä

      En tiedä miksi poistettiin. Ehdin lukea vastauksia. Yhdessä sanottiin että Raamatun mukaan ei saa rukoilla kuolleen puolesta. Toisessa sanottiin että katolisen kirkon mukaan saa, koska heillä on jotain Raamatun ulkopuolisia tietolähteitä siinä mihin kuolleet menevät. Kolmannessa sanottiin, että katolisen kirkon oppi vaihtelee tässä asiassa.

      • Niin, minä vastasin, että siitä ei ole mitään hyötyä kuten kerrotaan rikas mies ja Lasarus tapauksessa. En sanonut, että se on kiellettyä.

        Jokainen ihminen pättää eläesssään mikä on hänen suhtensa Jumalaan eikä sitä joku toinen voi ihmisen kuoleman jälkeen rukouksilla muuttaa 🤓


    • Kristinuskonharhassa kuten muissakin epäjumalia palvelevissa yhteisöissä ei koskaan huomioida palvotun jumalan kyvyttömyyttä auttaa tai pelastaa onnettomuuden uhreiksi joutuneita. Sensijaan mukarukoillaan menehtyneiden mukasielujen pelastamiseksi ikäänkuin jotain oman hyvänolon tuottamiseksi menehtyneiden kustannuksella saataisiin.

      Helvetin noloa sakkia! Vemppaamisellakin pitäisi jotain rajaa olla!

    • luetuosta
    • Aika mahdoton tietää...

      • ei.uutta

        Ei ole yllätys, ettet sinä tunne Raamattua.


      • ei.uutta kirjoitti:

        Ei ole yllätys, ettet sinä tunne Raamattua.

        Ai Raamattu kertoo miksi aloittajan aloitus on poistettu....no en kyllä olisi uskonut, että siellä sellainen profetia on, huonosti on tullut tosiaan siinä tapauksessa luettua.


      • pohdi.tätä.älä.jankuta
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ai Raamattu kertoo miksi aloittajan aloitus on poistettu....no en kyllä olisi uskonut, että siellä sellainen profetia on, huonosti on tullut tosiaan siinä tapauksessa luettua.

        "Laitoin aloituksen jossa kysyttiin kuolleiden puolesta rukoilemisesta, että mitä Raamattu siitä sanoo."


      • pohdi.tätä.älä.jankuta kirjoitti:

        "Laitoin aloituksen jossa kysyttiin kuolleiden puolesta rukoilemisesta, että mitä Raamattu siitä sanoo."

        Minä kuitenkin vastasi siihen varsinaiseen kysymykseen
        "Missä asiallinen aloitukseni?"

        Tuossa lainaamassasi kohdassa hän ei kysy mitään, hän kertoo aloituksestaan ja sitten ihmettelee sitä poistamista ja se siinä näyttää olevan se pääasia. Joten siihen minä vastasin.


    • Näinseasiaon

      Kuolleiden puolesta rukoilemisessa ei ole mitään hyötyä koska ajasta iöisyyteen siirtyneiden kohdalla esim. parannuksen tekeminen ei enää ole mahdollista. Jeesus sanoi: "IHmisen Pojalla on valta antaa syntejää anteeksi MAAN PÄÄLLÄ".

      Meidän on pakko päästää irti kuolleistamme, vaikka se onkin varsinkin rakkaiden kohdalla kovin tuskallista. Kuollet ovat Jumalan käsissä. Jumala on heidät tänne antanut ja Jumala on heidät myös pois ottanut, niinkuin aikanaan meidätkin jokaisen.

      Mutta jokin surua lievittävä ja lohduttava vaikutus voi olla sillä jos joku esim. tuntee tarvetta rukoilla vaikkapa kuoleen lapsensa taikka muun rakkaansa puolesta. Se hänelle sallittakoon sillä emme ole kivestä tehtyjä. Kunhan ei aleta manata kuolleita tai noituutta harjoittaa erilaisten meedioiden ym. kanssa eli pyrkiä yhteyteebn kuolleidne kanssa niin en näe mitään pahakaan siinä jos joku vaikka lapsensa keskenmenossa menettänyt tuntee ahdistavaa surua ja rukoileesyntymättömän lapsensa puolesta. Jos Jumala häntä kuulee niin se on Hänen asiansa.

      Tällaisessa asiassa ei pidä olla kovin tuomitseva tai jyrkkä, kunhan ei aleta em. epäjumalanpalvelusta, noituutta, meedioita, spiritismiä tms. minkä Jumala on kieltänyt.

      Surevaa lohdutettakoon ja lohduttakoon myös Ihmisille laupias Taivaallinen Isämme Häntä, niin me rukoilemme ja toivotamme.

    • Raamatun mukaan kuolleiden puolesta voi rukoilla.
      Paavalin mukaan myös kastamisen voi tehdä kuolleen puolesta ja mainitsee niin tehdynkin.

      1. Kor. 15:29 Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? Ellei kuolleita lainkaan herätetä, miksi he kastattavat itsensä näiden puolesta?
      30. Entä mitä varten me joka hetki antaudumme vaaraan?
      31. Niin totta kuin te olette minun ylpeyteni Herramme Kristuksen Jeesuksen edessä, minä katson joka päivä kuolemaa silmiin.

      Mormonit, edustavat perinteisempää kristinuskoa, joten he tekevätkin noin.

      • Paavali ei missään tuossa sano, että kastaminen tai rukoileminen kuolleiden puolesta olisi suotavaa. Kunhan ojentaa Korinttilaisa ja toteaa, että turhaa touhua😉


      • Näinseasiaon
        usko.vainen kirjoitti:

        Paavali ei missään tuossa sano, että kastaminen tai rukoileminen kuolleiden puolesta olisi suotavaa. Kunhan ojentaa Korinttilaisa ja toteaa, että turhaa touhua😉

        Niin juuri. Jotkut tuolloin (niinkuin ehkä nytkin) rukoilivat kuolleiden puolesta, ja uskovat sillä jotain saavuttavansakin mutta ei Paavali sano että niin tulisi tehdä.

        Mutta tuo kohta kuolleiden puolesta kastattamisesta on syytä tuntea historiallisilta lähtökohdiltaan ja taiustoiltaan. Nimittäin alkukristillisyydessä kastetta pidettiin paljon suuremmassa kunniassa kuin meillä. Jopa niin suuressa että pelättiin tilannetta että kasteen jälkeen vielä tehtäisiin syntiä.(niin palava rakkaus monilla oli Jeesukseen) Niinpä syntyi käsitystä että kastetta lykättiin kuoleman hetkeen saakka ja äärimmilleen vietynä kastatettiin jo kuolleidne puolesta.

        Tämä kaikki on tietenkin epäkristillistä sillä kaste on lähde, joka pulppuaa koko elämän ajan puhdistusta syntiöää ja saastaisuutta vastaan. Kasteen armo on armoa johon syntinen rikkoja saa aina palata. Kastetta käytetään oikein kun se ymmärretään Jumalan armoksi, jatkuvan armon lähteeksi, eikä siihen tule suhtautua pelon- jakausuhun sekaisella kunnioituksella niin että sitä ja sen suomaa autuutta ei uskalleta käyttää lainkaan vaan pelätään tulla kastetuiksi koska sen jälkeen saatetaan vielä langeta syntiin.

        Tämän siis kertoo meille kirkkohistoria. Mutta nämä kuolleitten puolesta kasteita ottaneet elivät hyvin vahvassa uskossa siihen että kuoleman jälkeen jatkuu iäinen elämä.


        Mekin saisimme kunnioittaa ja olla kiitollisempia omasta kasteestamme!


      • Näinseasiaon kirjoitti:

        Niin juuri. Jotkut tuolloin (niinkuin ehkä nytkin) rukoilivat kuolleiden puolesta, ja uskovat sillä jotain saavuttavansakin mutta ei Paavali sano että niin tulisi tehdä.

        Mutta tuo kohta kuolleiden puolesta kastattamisesta on syytä tuntea historiallisilta lähtökohdiltaan ja taiustoiltaan. Nimittäin alkukristillisyydessä kastetta pidettiin paljon suuremmassa kunniassa kuin meillä. Jopa niin suuressa että pelättiin tilannetta että kasteen jälkeen vielä tehtäisiin syntiä.(niin palava rakkaus monilla oli Jeesukseen) Niinpä syntyi käsitystä että kastetta lykättiin kuoleman hetkeen saakka ja äärimmilleen vietynä kastatettiin jo kuolleidne puolesta.

        Tämä kaikki on tietenkin epäkristillistä sillä kaste on lähde, joka pulppuaa koko elämän ajan puhdistusta syntiöää ja saastaisuutta vastaan. Kasteen armo on armoa johon syntinen rikkoja saa aina palata. Kastetta käytetään oikein kun se ymmärretään Jumalan armoksi, jatkuvan armon lähteeksi, eikä siihen tule suhtautua pelon- jakausuhun sekaisella kunnioituksella niin että sitä ja sen suomaa autuutta ei uskalleta käyttää lainkaan vaan pelätään tulla kastetuiksi koska sen jälkeen saatetaan vielä langeta syntiin.

        Tämän siis kertoo meille kirkkohistoria. Mutta nämä kuolleitten puolesta kasteita ottaneet elivät hyvin vahvassa uskossa siihen että kuoleman jälkeen jatkuu iäinen elämä.


        Mekin saisimme kunnioittaa ja olla kiitollisempia omasta kasteestamme!

        Raamatussa Jeesus on malliesimerkkinä kuolleiden puolesta rukoilemisessa.
        Hän kävi itse tuonelassa auttamassa "vangiksi jääneitä henkiä"


      • Näinseasiaon
        Pe.ku kirjoitti:

        Raamatussa Jeesus on malliesimerkkinä kuolleiden puolesta rukoilemisessa.
        Hän kävi itse tuonelassa auttamassa "vangiksi jääneitä henkiä"

        Jeesus onkin Jumala. Kaikkivaltias. Kuolleita herättämällä Hän osoitti olevansa tätä. Samaa kertovat Hänen ihmeelliset, muutkin yliluonnolliset tekonsa.

        Me olemme ihmisiä eikä meille ole mahdollista rikkoa Kaikkivaltiaan Jumalan asettamia luonnonlakeja kuten heräättää kuolleita yms. Siksi Jeesusta ei voi verrata meihin.


      • Näinseasiaon kirjoitti:

        Jeesus onkin Jumala. Kaikkivaltias. Kuolleita herättämällä Hän osoitti olevansa tätä. Samaa kertovat Hänen ihmeelliset, muutkin yliluonnolliset tekonsa.

        Me olemme ihmisiä eikä meille ole mahdollista rikkoa Kaikkivaltiaan Jumalan asettamia luonnonlakeja kuten heräättää kuolleita yms. Siksi Jeesusta ei voi verrata meihin.

        Raamatussa ei missään sanota Jeesuksen olevan Jumala.
        Raamatussa on satoja kohtia, joissa kiistetään Jeesuksen olevan Jumala.


      • Uskova1
        Näinseasiaon kirjoitti:

        Jeesus onkin Jumala. Kaikkivaltias. Kuolleita herättämällä Hän osoitti olevansa tätä. Samaa kertovat Hänen ihmeelliset, muutkin yliluonnolliset tekonsa.

        Me olemme ihmisiä eikä meille ole mahdollista rikkoa Kaikkivaltiaan Jumalan asettamia luonnonlakeja kuten heräättää kuolleita yms. Siksi Jeesusta ei voi verrata meihin.

        Jeesuksen tuonelassa käynti tapahtui ennen ylösnousemusta, hänen ollessaan ihminen muiden joukossa, joten siltä kantilta katsoen rukoilu tuonelassa on merkkinä meille siitä, että kuolleiden puolesta voi rukoilla.


      • Näinseasiaon
        Pe.ku kirjoitti:

        Raamatussa ei missään sanota Jeesuksen olevan Jumala.
        Raamatussa on satoja kohtia, joissa kiistetään Jeesuksen olevan Jumala.

        Niin, mitäpä sinä siitä voisitkaan ymmärtää? Joka pimeässä vaeltaa, eihän se mitään näe.


      • Näinseasiaon
        Uskova1 kirjoitti:

        Jeesuksen tuonelassa käynti tapahtui ennen ylösnousemusta, hänen ollessaan ihminen muiden joukossa, joten siltä kantilta katsoen rukoilu tuonelassa on merkkinä meille siitä, että kuolleiden puolesta voi rukoilla.

        Jeesuksen Tuonelassa käymisellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa tuleeko meidän rukoilla kuolleiden puolesta. Aivan mielivaltaista ja umpimähkäistä olisi yhdistekllä näitä kahta asiaa tällä tavalla. Se ei palevele uskoa eikä evankeliumia, ei myös ns. aja Kristusta! Tällä tapahtumalla oli aivan muu funktio:

        Jumala on elävien ja kuolleiden Herra, joka hallitsee niin Tuonelassa kuin maan päälläkin! Kun Jeesus oli voittanut ristillä synnin, maailman ja turmion vallan, Hän kävi Tuonelassa julistamassa voittoa,

        todistukseksi niille hengille, jotka ennen muinoin, Nooan aikana olivat olleet tottelemattomia Hänen sanalleen. Nooan arkki on esikuva Kristuksen armotyöstä.


      • Näinseasiaon kirjoitti:

        Jeesuksen Tuonelassa käymisellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa tuleeko meidän rukoilla kuolleiden puolesta. Aivan mielivaltaista ja umpimähkäistä olisi yhdistekllä näitä kahta asiaa tällä tavalla. Se ei palevele uskoa eikä evankeliumia, ei myös ns. aja Kristusta! Tällä tapahtumalla oli aivan muu funktio:

        Jumala on elävien ja kuolleiden Herra, joka hallitsee niin Tuonelassa kuin maan päälläkin! Kun Jeesus oli voittanut ristillä synnin, maailman ja turmion vallan, Hän kävi Tuonelassa julistamassa voittoa,

        todistukseksi niille hengille, jotka ennen muinoin, Nooan aikana olivat olleet tottelemattomia Hänen sanalleen. Nooan arkki on esikuva Kristuksen armotyöstä.

        Minä perustelin asiaa Raamatusta lainaamillani todisteilla ja sinä omalla mielikuvituksellasi.

        Minun faktan ja sinun fiktion välillä on siis aikamoinen ero


      • Pe.ku kirjoitti:

        Raamatussa Jeesus on malliesimerkkinä kuolleiden puolesta rukoilemisessa.
        Hän kävi itse tuonelassa auttamassa "vangiksi jääneitä henkiä"

        Älä höpötä. Miten Hän muka heitä auttoi 😂❓


      • EX-hellarille
        Pe.ku kirjoitti:

        Minä perustelin asiaa Raamatusta lainaamillani todisteilla ja sinä omalla mielikuvituksellasi.

        Minun faktan ja sinun fiktion välillä on siis aikamoinen ero

        Raamattuun ei ole tallennettu, että Jeesus sanoi juuri nämä sanat: ”Minä olen Jumala.” Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei hän olisi julistanut olevansa Jumala. Katsotaanpa ensin Jeesuksen omia sanoja (Joh. 10:30): ”Minä ja Isä olemme yhtä.” Meidän tarvitsee ainoastaan tarkastella juutalaisten reaktiota hänen väitteeseensä tietääksemme, että hän väitti olevansa Jumala. He halusivat kivittää hänet juuri tästä syystä. "Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen" (Joh. 10:33). Juutalaiset tulkitsivat Jeesuksen sanat niin, että hän väitti olevansa Jumala. Huomaa, että Jeesus ei kiellä väitettä olevansa Jumala. Tämä osoittaa, että Jeesus todellakin sanoi olevansa Jumala ilmoittaessaan, että ”minä ja Isä olemme yhtä” (Joh. 10:30). Joh. 8:58 on toinen esimerkki. Jeesus julisti: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille; ennen kuin Aabraham syntyi, olen minä ollut.” Juutalaiset reagoivat aikomalla kivittää Jeesuksen (Joh. 8:59) jumalanpilkan vuoksi ja Mooseksen lain vaatimusten mukaisesti (3. Moos. 24:15).

        Johannes toistaa Jeesuksen jumalisuuden kirjoittamalla: ”Sana oli Jumala” ja ”Sana tuli lihaksi” (Joh. 1:1, 14). Tämä osoittaa selvästi, että Jeesus on Jumala ihmisen muodossa. Ap. t. 20:28 kertoo meille: ”huolehtikaa seurakunnasta, jonka Herra [suomalaisessa käännöksessä; monessa muussa käännöksessä ”Herran” sijasta ”Jumala”] omalla verellään on itselleen lunastanut.” Kuka lunasti seurakunnan - Jumalan seurakunnan - omalla verellään? Jeesus Kristus. Ap. t. 20:28 julistaa, että Jumala lunasti seurakunnan omalla verellään. Jeesus on siis Jumala!

        Opetuslapsi Tuomas huudahti Jeesukselle: ”Minun Herrani ja Jumalani!” (Joh. 20:28). Jeesus ei oikaise hänen sanojaan. Tiit. 2:13 rohkaisee meitä odottamaan Jumalamme ja Pelastajamme – Jeesuksen Kristuksen – tulemista (ks. myös 2. Piet. 1:1). Heprealaiskirjeessä (Hepr. 1:8) Isä Jumala todistaa Jeesuksen todellisesta henkilöllisyydestä: ”Mutta Pojastaan hän sanoo: - Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka.” Isä puhuu Jeesuksesta käyttämällä sanaa Jumala.

        Ilmestyskirjassa enkeli käskee apostoli Johannesta palvomaan vain Jumalaa (Ilm. 19:10). Raamatussa Jeesusta palvotaan monessa yhteydessä (Matt. 2:11; 14:33; 28:9,17; Luuk. 24:52; Joh. 9:38). Hän ei koskaan nuhtele ihmisiä, jotka palvovat häntä. Jos Jeesus ei olisi Jumala, hän olisi kieltänyt ihmisiä palvomasta häntä, aivan kuten Ilmestyskirjan enkeli teki. Raamatusta löytyy paljon muitakin jakeita ja kohtia, jotka puhuvat Jeesuksen jumaluuden puolesta.

        Jeesuksen on oltava Jumala ennen muuta siksi, että jos hän ei ole Jumala, hänen kuolemansa ei olisi riittänyt sovittamaan koko maailman syntejä (1. Joh. 2:2). Kukaan luotu ei pystyisi maksamaan äärettömälle Jumalalle syntien ääretöntä rangaistusta. Vain Jumala voi kärsiä sellaisen äärettömän rangaistuksen. Vain Jumala voi ottaa maailman synnit kantaakseen (2. Kor. 5:21), kuolla ja nousta kuolleista ja osoittaa siten voittaneensa synnin ja kuoleman.


      • EX-hellarille kirjoitti:

        Raamattuun ei ole tallennettu, että Jeesus sanoi juuri nämä sanat: ”Minä olen Jumala.” Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei hän olisi julistanut olevansa Jumala. Katsotaanpa ensin Jeesuksen omia sanoja (Joh. 10:30): ”Minä ja Isä olemme yhtä.” Meidän tarvitsee ainoastaan tarkastella juutalaisten reaktiota hänen väitteeseensä tietääksemme, että hän väitti olevansa Jumala. He halusivat kivittää hänet juuri tästä syystä. "Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen" (Joh. 10:33). Juutalaiset tulkitsivat Jeesuksen sanat niin, että hän väitti olevansa Jumala. Huomaa, että Jeesus ei kiellä väitettä olevansa Jumala. Tämä osoittaa, että Jeesus todellakin sanoi olevansa Jumala ilmoittaessaan, että ”minä ja Isä olemme yhtä” (Joh. 10:30). Joh. 8:58 on toinen esimerkki. Jeesus julisti: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille; ennen kuin Aabraham syntyi, olen minä ollut.” Juutalaiset reagoivat aikomalla kivittää Jeesuksen (Joh. 8:59) jumalanpilkan vuoksi ja Mooseksen lain vaatimusten mukaisesti (3. Moos. 24:15).

        Johannes toistaa Jeesuksen jumalisuuden kirjoittamalla: ”Sana oli Jumala” ja ”Sana tuli lihaksi” (Joh. 1:1, 14). Tämä osoittaa selvästi, että Jeesus on Jumala ihmisen muodossa. Ap. t. 20:28 kertoo meille: ”huolehtikaa seurakunnasta, jonka Herra [suomalaisessa käännöksessä; monessa muussa käännöksessä ”Herran” sijasta ”Jumala”] omalla verellään on itselleen lunastanut.” Kuka lunasti seurakunnan - Jumalan seurakunnan - omalla verellään? Jeesus Kristus. Ap. t. 20:28 julistaa, että Jumala lunasti seurakunnan omalla verellään. Jeesus on siis Jumala!

        Opetuslapsi Tuomas huudahti Jeesukselle: ”Minun Herrani ja Jumalani!” (Joh. 20:28). Jeesus ei oikaise hänen sanojaan. Tiit. 2:13 rohkaisee meitä odottamaan Jumalamme ja Pelastajamme – Jeesuksen Kristuksen – tulemista (ks. myös 2. Piet. 1:1). Heprealaiskirjeessä (Hepr. 1:8) Isä Jumala todistaa Jeesuksen todellisesta henkilöllisyydestä: ”Mutta Pojastaan hän sanoo: - Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka.” Isä puhuu Jeesuksesta käyttämällä sanaa Jumala.

        Ilmestyskirjassa enkeli käskee apostoli Johannesta palvomaan vain Jumalaa (Ilm. 19:10). Raamatussa Jeesusta palvotaan monessa yhteydessä (Matt. 2:11; 14:33; 28:9,17; Luuk. 24:52; Joh. 9:38). Hän ei koskaan nuhtele ihmisiä, jotka palvovat häntä. Jos Jeesus ei olisi Jumala, hän olisi kieltänyt ihmisiä palvomasta häntä, aivan kuten Ilmestyskirjan enkeli teki. Raamatusta löytyy paljon muitakin jakeita ja kohtia, jotka puhuvat Jeesuksen jumaluuden puolesta.

        Jeesuksen on oltava Jumala ennen muuta siksi, että jos hän ei ole Jumala, hänen kuolemansa ei olisi riittänyt sovittamaan koko maailman syntejä (1. Joh. 2:2). Kukaan luotu ei pystyisi maksamaan äärettömälle Jumalalle syntien ääretöntä rangaistusta. Vain Jumala voi kärsiä sellaisen äärettömän rangaistuksen. Vain Jumala voi ottaa maailman synnit kantaakseen (2. Kor. 5:21), kuolla ja nousta kuolleista ja osoittaa siten voittaneensa synnin ja kuoleman.

        Aamen.


    • Loogisesti

      Väärinuskovaiset eivät tietenkään tahdo että heidän vääräuskoisuutensa tulee ilmi. Joten onko ihme jos nuo benny hinn -ihailijat ja menestysteologian kannattajat sen poistattavat. Eihän heitä sananvapaus miellytä ellei se sitten koske niitä jotka ovat eri mieltä heidän kanssa.

    • Jobinpostia

      Saarn.4:2 9:5 Jes.26:14 Kuolleet eivät virkoa eloon, vainajat eivät nouse: niin sinä olet heille kostanut, tuhonnut heidät ja hävittänyt kaiken heidän muistonsa.

    • Koiviston Make lähti kerran,
      puolesta Herran herättämään raatoa kuolleista.

      Rukoillen tuonpuoleista palauttamaan hengen ruumiseen,
      jossa nuori mies oli elänyt.

      Ei se Make mitään pelännyt, kun Nokian missiosta oli näky
      ja niinko Mika vieressä kuin vanha käly, muka turvana,
      kun Herraa eivät olleet hurmanna - nuo vanhat kriminaalit.

      Olkoon vainajan nimi vaikka Erkki,
      kun ois kolmannella käskyllä pitänyt tulla Herran merkki.
      Nouse ylös! Rukoilen Herran nimeen, nouse ylös!

      No, miten voi mädäntynyt ihmisraato nousta, kun on maksa ja keuhkot poissa, jääneet obduktiolaitokseen spiiliuokseen.
      Oli jo ruumiin ehtineet avata ennen kuin yhtään Raamatunlausetta osattiin tavata kuolinvuoteen äärellä.

      No, ihmeitä voi tapahtua. Siinä päästiin vasta vanhemmia shokeeraamasta, kun piti hommasta luopua.

      Niin paljon voi uskostakin juopua, vanhat alkkikset.

    • tyhjää.puuhaa

      Seurakunnan kirkkoherra puoltaa kuolleitten puolesta rukoilemista. Hän sanoi Lutherin antaneen luvan siihen. Liittyi varmaan enemmän siihen että eräs vanha ämmä palvoo kuollutta miestään ja muidenkin pitäisi. Akka on seurakunta aktivisti. Ehkä kirkkoherra odottaa akan testamenttaavan rahansa seurakunnalle.

    • Juutalaisten apokryfissa Makkabilaiskirjassa sanotaan, että kuolleiden puolesta rukoileminen on hyödyllistä:

      ”Sillä jos hän (Juudas) ei olisi odottanut taistelussa kaatuneiden nousevan ylös, niin olisi ollut liikaa ja mieletöntä rukoilla kuolleiden puolesta. Hän myös oli sitä mieltä, että hurskaasti kuolleita odotti mitä ihanin armopalkka. On siis pyhä ja hurskas ajatus rukoilla kuolleiden puolesta, että he vapautuisivat synneistänsä”. ( 2 Makkabilaiskirja 12: 44 – 45.)

    • oliko_oikein

      Noinko siellä lukee KTS??
      nettihaulla minulle ainakin tuli tällainen: 44 Tryfon sanoi Jonatanille: »Miksi sinä olet haalinut kaiken tuon väen tänne? Emmehän me ole keskenämme sodassa. 45 Anna heidän mennä kotiin! Ota mukaasi muutama mies ja tule kanssani Ptolemaikseen, niin luovutan kaupungin sinulle. Saat saman tien muutkin linnoitukset ja kaikki alueen sotilaat ja virkamiehet. Sitten minä lähden täältä ja palaan kotipuoleen; tätä vartenhan minä tänne tulin.»


    • Oliko_oikein

      Vaikuttaa siltä että tahallasi olet siteeranut kirjoitusta väärin vetäen siihen mukaan omaa oletustasi.
      Kohta kuuluu kokonaisuudessaan näin, ja sen myötä tulkintakin voi olla näkemyksestäsi poikkeava.
      "44. Sillä jos hän ei olisi odottanut taistelussa kaatuneiden nousevan ylös, niin olisi ollut liikaa ja mieletöntä rukoilla kuolleiden puolesta. 45. Myöskin hän otti huomioon, että hurskaasti kuolleita odottaa mitä ihanin armopaikka - mikä pyhä ja hurskas ajatus! Siitä syystä hän toimitti sovitusuhrin kuolleitten puolesta, että he vapautuisivat synnistänsä."

      • KTS-------

        Voi ymmärtää vain yhdellä tavalla. Jos tai koska ylösnousemus on niin kuolleiden puolesta on hyvä rukoilla sanoo Makkabilaiskirja.


      • KTS------- kirjoitti:

        Voi ymmärtää vain yhdellä tavalla. Jos tai koska ylösnousemus on niin kuolleiden puolesta on hyvä rukoilla sanoo Makkabilaiskirja.

        Eipä sitten ihme, ettei sitä ole hyväksytty kaanoniin 🤓


    • Loogisesti

      Eiköhän tuossa nyt sekoiteta vainajahenkiin sekaantuminen muihin asioihin, eivätkä ne ole keskenään verrainnolliset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

      – Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      373
      39760
    2. Särkynyt sydän

      Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      114
      8296
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

      Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      31
      5900
    4. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

      Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      21
      4378
    5. Paskakaivo Kuhmo

      Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      62
      3815
    6. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

      Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3501
    7. Uskotko yliluonnolliseen?

      Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      74
      3061
    8. Miten sinut

      Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      32
      2808
    9. Mitä kuuluu?

      Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      18
      2391
    10. Keilahalli

      Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      17
      2229
    Aihe