Köyhyys ja kurjuus

Omillaan

herättävät sympatiaa? Jos on koko elämänsä ajan tullut toimeen vähällä, pitääkö eläkeläisenä olla olot paremmin? Sairaus on eri juttu, mutta ellei ole koskaan maksanut esim. eläkevakuuutusmaksuja, pitäisikö silti saada eläkettä? Näissä eläkeasioissa tapahtuu tulonsiirtoa. Ns hyväosaiset maksavat monen köyhän ja kurjan eläketurvan eikä siitä kukaan kiitä.

40

605

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaa-leppi

Miten niin herättää myötätuntoa? Täällä ainakin lyödään kuin vierasta sikaa, omapa on syysi!

• Pertikk

Tarkoitat loiseläjiä, matkanvarrella on tullut huomatuksi tyyppejä jotka tosiaan haluavat elää toisten kustannuksella, he ovat laiskoja, päihteiden käyttäjiä. Sairautensa takia on toinen juttu.
      Nuorena olisi ollut rahalle enempi käyttöä kun vain olisi ollut kuitenkin oli riittävästi normaali perheen tarpeisiin.
      Nyt vanhana on riittävästi rahaa kun ei kuluta kuin tarpeelliseen ja tilillä on oltava aina sen verran että saavat komiasti hautaan, tytär huomautti jo aikanaan.

• "Nyt vanhana on riittävästi rahaa kun ei kuluta kuin tarpeelliseen ja tilillä on oltava aina sen verran että saavat komiasti hautaan, tytär huomautti jo aikanaan."

Minulle ei edes tytär huomauttanut, mutta itse olen hänelle kertonut halvimmat hautaustoimenpitee, joista olin ottanut selvää netistä.

Onhan tuo ikuisuus ongelma, kuinka joku ajautuu köyhyyteen ja kurjuuteen meidän ikäisissä, kun taas joku ihannoi sitä Kekkosen aikaa, kun jokaiselle oli töitä?

Miksi he eivät olleet sitten töissä ja ansaineet eläkettä, että nyt olisi edes jonkinlainen toimeentulo, ilman jotain asuntotukia ja yhteiskunnan avustuksia?

• flegmaatti

Epistä on. Kun nuorena todella oli puutteita ja tarpeita niin köyhän lapsuudenkodin tausta oli totuttanut puutteeseen ja omatoimisuuteen. Oli turha odottaa apua tai tukea mistään.

Lapsiperheen aktiivivuodet menivät samoissa merkeissä. Penskat tottuivat jo hyvin pieninä, että on turha vedota siihen mitä muilla on. Se ei kuulunut meille, eikä meidän oleminen muille.
        Teimme hyvin suuren osan tarpeellisesta itse. Tonttiviljely ja keräilytalous oli kunniassaan.
        Tein ylimääräisiä työkeikkoja ja pidin vanhaa autoraatoa hengissä näpit rasvassa keväisin ja syksyisin.

Lapset lähtivät. Vaihdoimme asumismuotoa kun lopetimme töissä käymisen. Kulut pienenivät.

Köyhä lapsuus ja puutteen vuodet olivat totuttaneet siihen, että elämme omien, todellisten tarpeiden mukaan jotka ovat hyvin vähäiset.
        Selkäytimeen syöpynyt periaate on, että vaikka rahaa saattaisi hieman ollakin niin ei sitä ole pakko tuhlata. Käytön kohteetkin on oltava perusteltuja.

• sven.tuuva.jr
        Kristiina23 kirjoitti:

"Nyt vanhana on riittävästi rahaa kun ei kuluta kuin tarpeelliseen ja tilillä on oltava aina sen verran että saavat komiasti hautaan, tytär huomautti jo aikanaan."

Minulle ei edes tytär huomauttanut, mutta itse olen hänelle kertonut halvimmat hautaustoimenpitee, joista olin ottanut selvää netistä.

Onhan tuo ikuisuus ongelma, kuinka joku ajautuu köyhyyteen ja kurjuuteen meidän ikäisissä, kun taas joku ihannoi sitä Kekkosen aikaa, kun jokaiselle oli töitä?

Miksi he eivät olleet sitten töissä ja ansaineet eläkettä, että nyt olisi edes jonkinlainen toimeentulo, ilman jotain asuntotukia ja yhteiskunnan avustuksia?

Köyhyys kurjuus ja lopulta hiippakunnan vaihto edessä. Olen maksanut jo uurnapaikan. Netistä löydän arkunteko-ohjeen.
        Sattuu varastossa olemaan 22mm paksuista raakalautaa. Ei niitä höylätä tarvi. Riittää kun kreppipaperilla vuoraa ja nitojalla kiinnittää verhoilun.

Mutta lottovoittohan voi muuttaa kaiken. Voisin hyvittää minuun vihoissa olevaa poikaani tukulla 500 ekun seteleitä. Poika sanoo että hylkäsin hänet kun oli vielä.murrosvuosiikäinen. Nyt elän tasaraha-aikaa. Aina pa.

• Aikuinen____

Myötäelämistä korostava intiaaneilta lainattu totuus:
      Älä tuomitse naapuriasi ennen kuin olet kulkenut mailin hänen mokkasiineissaan.

• Kun yleinen hyvinvointi saavuttaa sellaisen tason kuin meillä on, että kukaan ei kuole viluun, nälkään tai tauteihin, ellei itse niin tahdo, niin köyhyydestä puhuminen taitaa olla vähän tarkoitushakuista.

Niinpä nykyisin taidetaan puhua enemmän huono-osaisuudesta: huonot kortit jo lähdössä, huono onni jatkossa ? Epätasa-arvo on myös suosittu aihe, ainakin nyt, kun vaalitkin lähestyvät..))

Kiitollisuus olisi hyvä asenne kenelle tahansa ja se voisi lievittää tuota meidän kansantaudiksi nimettyä kateutta..))

Toisaalta, epäoikeudenmukaisuuden kokemus sekoitetaan usein kateuteen, vaikka minusta ne ovat hiukan eri asioita.

• voiressukkaa

Tuo kateuskortti on itsestään epävarmojen ja huonon itsetunnon omaavien valttikortti. Oma huonommuudentunne panee koko ajan selostamaan tekemisiään ja jopa syömisiään, menemisiään että muut saisivat käsityksen suositusta onnellisesta ihmisestä jolla on oikea perhe ympärillään ja paljon seurapiiriä. Kukaan tasapainoinen rakastettu ja pidetty ihminen ei näe tarvetta todistella jotain itselleen ja muille tällaisella julkisella palstalla eikä siihen ole edes aikaa. Mitä tuollakin yrittää todistella kun jatkuvasti vaihtaa kuvia, jopa syömistään mössöistä ? Kun aiheellisesti huomautetaan tuosta harhasta, alkaa sättiminen, suuttuminen . raivostuminen ja kun ei enää muuta keksi, leimaa MUUT kateellisiksi, vaikka kaikki kirjoittelu kertoo tämän omasta kateudestaan.

Ei se ole meidän muiden vika, jos on pieleen mennyt ja varmaan on ihan itse karkottanut ihmisiä läheltään. Täälläkin kaikkoaa kaikki kauas noin vastenmielistä käytöstä.

• Keiden.muiden

Mistä tuollainen epäluulo jotakin palstalaista kohtaan? Monihan kertoo täällä miehiä myöten ostoksistaan ja ruokaresepteistään. Eihän siinä pitäisi mitään pahaa olla, ruuanlaiton iloa pikemminkin. Minusta ihan normaalin arkielämän iloja. Eihän aina löydy aiheita aloituksiin, eikä kaikkiin voi vastatakaan.
        FB:ssa on ruokakuvia monella, minusta ihan hauskoja nähdä, mutta eihän täällä sellaisia kuvia ole nähty ?, miksi noin ikäviä johtopäätöksiä toisista?

• voiressukkaa kirjoitti:

Tuo kateuskortti on itsestään epävarmojen ja huonon itsetunnon omaavien valttikortti. Oma huonommuudentunne panee koko ajan selostamaan tekemisiään ja jopa syömisiään, menemisiään että muut saisivat käsityksen suositusta onnellisesta ihmisestä jolla on oikea perhe ympärillään ja paljon seurapiiriä. Kukaan tasapainoinen rakastettu ja pidetty ihminen ei näe tarvetta todistella jotain itselleen ja muille tällaisella julkisella palstalla eikä siihen ole edes aikaa. Mitä tuollakin yrittää todistella kun jatkuvasti vaihtaa kuvia, jopa syömistään mössöistä ? Kun aiheellisesti huomautetaan tuosta harhasta, alkaa sättiminen, suuttuminen . raivostuminen ja kun ei enää muuta keksi, leimaa MUUT kateellisiksi, vaikka kaikki kirjoittelu kertoo tämän omasta kateudestaan.

Ei se ole meidän muiden vika, jos on pieleen mennyt ja varmaan on ihan itse karkottanut ihmisiä läheltään. Täälläkin kaikkoaa kaikki kauas noin vastenmielistä käytöstä.

Minustakin kateuskorttia käytetään hiukan huolimattomasti. Ärsyyntyminen taitaa kai olla yleisempää, jos jollakulla on tarve jatkuvasti esitellä itseään, elämäänsä ja saavutuksiaan.
        Ne, jotka ovat facessa, kertovat, että siellä se on hyvinkin yleistä.
        Yleistymään päin se on kyllä minusta koko kulttuurissa, melkein sanoisin, että me eletään esittelykulttuurissa, kaikki tahtovat olla esillä, tulla huomatuiksi.

Meidän ikäluokassa se ei kai ole kovin yleistä. Ainakin lapsuudestani muistan, että omakehua pidettiin jonkinlaisena tyhmyytenä ja sille salaa naureskeltiin.

Tuohon aloitukseen viitaten, kyllä kai köyhätkin tahtovat tulla huomatuiksi, noteeratuiksi. Ja siinä mielessä on tietysti hyvä, että ilmiötä tarkastellaan laaja-alaisesti, ei pelkkänä yksilön ongelmana tai epäonnistumisena.

• vanhapalstalainen
        voiressukkaa kirjoitti:

Ketä sinä edustat? muita kuin itseäsi.
        Suoraan sanoen, olet kade kun et voi jakaa kuvia ravitolakäynneistä, et puhua sukulaisista, etkä matkoistasi. Syy on se, että jos alkaisit fb;ssä niitä jakamaan, tai blogin avaisit, sinuthan tunnistettaisiin ja silloinhan olisitkin aikamoisessa liemessä noiden jo kirjoittamiesi viestin oikeelisuudesta ja asiallisuudesta.
        Lyöt muita kuin vierasta sikaa, mutta omasihan olisi jo tappanut.

Minulla on Fb sivut ja minulla on bogi, kirjoitan julkisesti ja täällä ihan muuten vaan, kun en halua olla laumassa haukuttavana. Siihenkin on totuttu, mutta sekin kyllästyttää.

Jokainen puhuu vain omista asoistaan ja kellä muulla niihin on oikeus, ei ainakaan minulla muiden asioihin mitään sanomista. Me julkkikset, mutta minulla ei ole rekattua nikkiä täällä, toisaallahan esiinnytäänkin omalla nimellä.

• flegmaatti

Minusta kateus ja tunne epäoikeudenmukaisuudesta ovat sisällöltään hyvinkin erilaisia!
        Vahingonilo ja kateus ovat sisaruksia.

Huono-osaisuudella ja varsinkin syrjäytyneisyydellä puolustellaan useimmiten omaa laiskuutta ja loisimisen helppoutta.
        Muuttaessamme nykyiseen asuntoomme, asui talossa lukuisia, ikääntyneitä naisleskiä joiden taustasta oli helppo päätellä eläkkeiden pienuus ja elämisen niukkuus.
        Kertaakaan en kuullut yhdenkään valittavan huono-osaisuuttaan tai muutakaan vastaavaa.
        Surkein valitus koski yhden leskirouvan kiihkotonta kertomusta miesvaijastaan joka viinan himossaan särki lapsen säästöporsaan.

Ylipäätään, kulttuurissamme ei saisi missään todeta mitään positiivista.
        Ei toisessa ihmisessä koska se hetättää heti epäluuloja tarkoituksesta, eikä missään nimessä mistään omasta olemisestaan jossa OMASTA mielestään on hyvä.

Olen joskus ilkeyttäni yhdistänyt kanssaihmisen ilmiselvän vahingonilon välillisesti omaan tyytyväisyyteeni.

• ketjuja

Tasa-arvosta puhutaan kuin se olisi itsestään selvää. Ei se ole, me synnymme jo eriarvoisina, aivan samoin kuin elänkunnassa. On upeita yksilöitä, alfauroksia ja naaraita kaikkine synnynnäisine ominaisuuksineen Ne ominaisuudet sitten jalostuvat ja vahvistuvat sukupolvi sukupolvelta, kun lähtökohdat ravinto, ja turvallinen kasvuympäristö luovat geeniperinnön.
      Toisaalla on päinvastoin, kurjuus luo kurjuutta, joskin harvat sinnikkäimmät/lahjakkaimmat saavat murrettua tuon ikeen.

• Nykykoulutuksen myötä tuo @ kurjuus luo kurjuutta @ ilmiö on sentään vähenemässä. Silti nuoren oma lahjakkuus, elinympäristön kannustus ja kasvatus vaikuttanevat onnistuneeseen lopputulokseen.

• Tainäinpäin

"Kurjuus luo kurjuutta" vain, jos alistuu siihen ajattelutapaan, joka tuottaa kurjuutta. Jotta ehkä enemmän ajattelu- kuin geenijuttu. Ja jos tahtoo uskoa vain geeneihin, niin niitä kannattaa narrata ... eli ajatella.

• Aikuinen____

YLEn sivulla tänään julkaistussa Kati Holstikon tapauksessa löytyi onneksi lopulta apua, Mutta aina ei näin hyvin käy - oma syynsäkö, jos eivät kykene työhön?

Aloittaja @Omillaan kirjoittaa
      " ellei ole koskaan maksanut esim. eläkevakuuutusmaksuja, pitäisikö silti saada eläkettä? Ns hyväosaiset maksavat monen köyhän ja kurjan eläketurvan eikä siitä kukaan kiitä."
      Kuinka syvään pitää syrjäytyneen kumartaa eläkkeestä, jolla hädin tuskin elää?
      @Omillaan, käsi sydämelle. Oletko varmasti omillasi? Mietipä, olisiko sinulla aihetta kiittää?

"Kati Holstikko yritti hakea apua kunnes jätti koulun kesken ja syrjäytyi
      – Tutkija: "On kansallinen itsepetos olettaa, että päiväkoti ja koulu tasaisivat erot perhetaustassa"
      Uusi selvitys osoittaa, että perheen ongelmat kasvattavat moninkertaisesti lapsen riskiä syrjäytyä aikuisena. Katso jutusta lista suurimmista riskeistä."

"Kati Holstikon ongelmat ehtivät kasautua siinä määrin, että hän vietti kotioloissa lopulta kolme vuotta. Käänne parempaan tapahtui, kun hän käveli terveyskeskukseen.
      Sieltä hän sai lähetteen poliklinikalle, jossa paniikkihäiriötä alettiin hoitaa. Psykiatri kertoi myös Helsingin Diakonnissalaitoksen Vamos-palvelusta, jossa autetaan nuoria kiinni elämänhallintaan, opiskeluun ja työhön.
      Holstikko meni mukaan.
      – Se oli ensimmäinen paikka, jossa minua todella kuunneltiin ja asiat otettin puheeksi, hän sanoo.
      Vamoksen tuella Holstikko teki toissa keväänä jotain, joka todistaa, ettei vaikea perhetausta yksin tarkoita huonoa koulumenestystä.
      Hän suoritti peruskoulun loppuun poikkeuksellisen hyvillä arvosanoilla. Keskiarvo oli 8,7."

YLE Uutiset Syrjäytyminen28.9.2018 klo 05:31päivitetty 28.9.2018 klo 09:05
      https://yle.fi/uutiset/3-10421890

• tyttölapsieläkkeellä

Kaikkein köyhimmillä ei ole varaa tietokoneeseen, tai älypuhelimeen joiden kautta pääsisi tänne valittamaan kurjuuttaan ja huono-osaisuuttaan.

Uskallan väittää omien kokemusteni ja paljon heikossa taloudellisessa tilanteessa eläviä tuntevana, koska osallistun vapaaehtoisena hoitohenkilönä heidän elämäänsä, että useimmat heistä eivät valita!
      Eivät ole kateellisia naapurille jolla on paremmin, koska he ovat oppineet omien kokemustensa kautta näkemään, ettei kaikilla ole samoja lähtökohtia elämän hyvinvoinnin rakentamiseen.

Pitää olla valittajan luonne! Valittajilla ei mikään ole koskaan hyvin ja ainakaan he itse eivät ole syyllisiä omaan kurjuuteensa. Auta armias jos joku kehuu omilla hyvillä asioillansa, silloin paholainen istuu valittajan olkapäälle ja käskee huomauttamaan, ettei kenenkään tarvitse omista hyvyyksistään mitään täällä pujua!

Niin, täällä pitäisi kaikkien myötäillä suurimman epäonnistujan valituksia, valittajan puheenvuoroja pitää kiittää, kun hän uskaltaa sanoa kuinka asiot ovat, muut pitäkööt suut supussa varallisuudestansa.

Uskoisin täällä olevan paljon sellaisia hyvä osaisia joita ei yhtään tippaa kiinnosta yhtyä valitusvirteen. Pienistä eläkkeistä voi puhua valittamatta kurjuutta. Eläkkeitä ei ole korotettu, katsoin juuri omaa eläkettäni ja tänä vuonna saan 5000 euroa vähemmän käteen kuin sain yli kymmenen vuotta sitten.
      Enkä valita. Elän silti ihan yltäkylläisesti kun osaan käyttää vähät rahani oikein. Kukaan ei auta minua, enkä minä ketään. Kukin tulkoon toimeen omillaan, nuorilla on työnsä ja olen aikani heitä auttanut ja tukenut, nyt pidän huolen itsestäni, valittamatta.

Jokaiseen päivään kuuluu ainakin kolme hyvää asiaa, joiltakin näyttää puuttuvan se ensimmäinenkin.

• Luin ketjun ja mielestäni tyttölapsieläkkeellä kirjoitit hyvin. Mitäpä tuohon lisäämään.

• e.lä.mä

Hyvä olisi ollut paljon rahaa jo nuorena. Hyvä kuitenkin kun on vanhana. Itseään vain voi syyttää kun ei ollut rohkea taloudessa.

• elämäätäälläkin

e.lä.mä
        28.9.2018 18:59

Oletpa enemmän kuin hyvän asenteen ottanut!
        Köyhyydestä valittajalla on aina joku syyllinen jonka syytä juuri hänen huono eläkkeensä ja kaikki muutkin asiat elämässä.
        Voi voi, kun kaikilla meillä on samat oikeudet tereydenhuoltoon yms. palveluihin ja nehän ovat samaa tasoa joka puolella maatamme.

• e.lä.mä
        elämäätäälläkin kirjoitti:

e.lä.mä
        28.9.2018 18:59

Oletpa enemmän kuin hyvän asenteen ottanut!
        Köyhyydestä valittajalla on aina joku syyllinen jonka syytä juuri hänen huono eläkkeensä ja kaikki muutkin asiat elämässä.
        Voi voi, kun kaikilla meillä on samat oikeudet tereydenhuoltoon yms. palveluihin ja nehän ovat samaa tasoa joka puolella maatamme.

Asenteeni tulee siitä että tuskin kukaan Teistä on elänyt sitä köyhyyttä mitä minulla on ollut, tosin sain vähän vanhana käytyä koulua ja oppia taloutta jne.

• flegmaatti
        e.lä.mä kirjoitti:

Asenteeni tulee siitä että tuskin kukaan Teistä on elänyt sitä köyhyyttä mitä minulla on ollut, tosin sain vähän vanhana käytyä koulua ja oppia taloutta jne.

Kun lapsuuden kotoa lähtiessä on ollut vain tuulen huuhtoma perse niin eipä tarvitse olla kiitollinen kenellekään!
        Tiedän myös mitä on 4:n vuorokauden eläminen pelkän kraanaveden varassa. Urakkatyössä alkoivat Scanian taka-akselin jarrurummut kopulta painamaan.
        Pari muuta pohjakosketusta opettivat suunnittelemaan taloutta.

Opetimme omille lapsillemme ettei kaikkea näkyvissä olevaa haluttavaa lopultakaan travitse.

• SAMAAeripaketissa

Monasti yksilön köyhyys ei johdu henkilöstä itsestään, vaan olosuhteista missä joutuu elämään. Sivistyneessä yhteiskunnassa kenenkään ei tarvitsisi nähdä nälkää, mutta siinäpä se syy tulikin jo mainittua. Sivistyneessä, on se avainsana.
      Me elämme poliittisessa eäoikeudenmukaisuudessa syntymästämme kuolemaamme asti. Täysin oikeudenmukaista yhteiskuntaa ei ole maan päällä,
      on vain erillaisia asteita toimeentulossa. Näin se on ollut ja tulee jatkumaan.

• pelihelvetin-orja

Köyhyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyssssssssssssssssss,

jooo, o

en olisi köyhä jos en olisi tuhjaaja-poika /tyttö

en osaa säästää,
      kaikki menee sormien läpi mitä tuleeki,
      RAY peliautomaattien kitaan,

toistaiseksi ei kuitenkaan tehdä velkaa,
      eletään kädestä suuhun menetelmänä,
      totisesti tympii oma holtiton rahan käyttö, suorastaan vituttaa,
      aivan kahelia pelata idioottimaisia RAY;n pelejä,

olisin rikas jos en sortuisi jatkuvasti RAY:n peikoneitten lumoihin,
      joka kuukausi saisin säästöön satoja euroo jos kiertäisin kaukaa RAY;N pelikoneet,

mistä oikea apu peli- hulluutteen

• syynä-ray

Saat dopamiinipotkuja pelikoneista ja jännityksestä Siitähän sinä maksat. Elämä ilman dopamiiniä on käynyt tylsäksi. Vieroitushoitoa tarvitset.

• ray-syytteeseen-
        syynä-ray kirjoitti:

Saat dopamiinipotkuja pelikoneista ja jännityksestä Siitähän sinä maksat. Elämä ilman dopamiiniä on käynyt tylsäksi. Vieroitushoitoa tarvitset.

totta, hoitoa trvis, mutt ku ei saa aikaseksi hakeutua hoitoon,
        sama peli-helvetti jatkuu ijäisyyteen,

se harmittaa
        pitäs keretä säästää paperi- arkku-rahat,
        paperi arkkukki maksa 900 euroo,
        ihan kiskuri hinta pahvista ja paperista,

tai sitt pankon paloteltuna tyhjään tynnyriin

• e.lä.mä

Lapsuudesta muistan paljon, hiekkalaatikolla oli puunpalasia joilla leikin. Kaksi vuotiaasta alkaen muista kaikki, äiti ja isä ei uskonut piti kertoa, uskoivat.

Melko vanhana elin ruoka palkalla asunto oli ilmainen.

Autoin isääni 7 vuotiaasta lähtien metsätöissä aina kun olin vapaalla.

Kiitän heitä jotka auttoivat kun kävin koulun .

Olen kuitenkin kiitollinen Suomelle ja suomalaisille, vaikka olen sanonut tyhmiä sanoja.
      Elämä voi olla mutkikasta, olen yleensä positiivinen tähän aikaan 48 vuotta Ruotsissa, näin leskenä monia vuosia näkyy koko elämä välähdyksenä omassa tietokoneessa silloin tällöin.

Monen tutun kuolema pistää ajattelemaan tätä elämän tarkoitusta

• e.lä.mä

Pelaan joka arkipäivä --siinä rahastoissa laskua on tullut yli 10t euroa pienellä ajalla, näin on ollut kymmeniä vuosia kuitenkin aina voitto lopussa.. Tietenkin olisi hyvä nähdä tulevaisuuden rahassa. En vaihda-pelko on sairautta.

• e.lä.mä

Tullut miinusta!

• pannaan.köyhät.lujille

Köyhyyttä on koettu. Aineellisen omaisuuden osalta on aloitettu suurin piirtein tyhjästä.
      Henkistä pääomaa tosin oli.

On sittemmin kertynyt, kiitos yritteliäisyyden, aineellistakin omaisuutta kaiken muun ohella muutaman kaupunkiasunnonkin verran.

Joka tässä iässä on köyhä, saa syyttää kyllä eniten itseään. Rahan ruikuttaja tosi asiassa arvosteleekin itseään.

Muuten, köyhä ei ole se, jolla on vähiten, vaan se, jolta puuttuu eniten. Rikas ei ole se, jolla on eniten, vaan se, jolta puuttuu vähiten.

Aineellisesti vähän omistava voi siten ollakin rikas, kun häneltä ei puutu mitään.

• Viatonsivullinen

En ole kokenut hetkeä ettei olisi ollut rahaa maksaa laskua, senverran hyvin on mennyt. Käytän rahaa järkevästi, olen tyytyväinen keskinkertaiseen elämään. Olen kai sittenkin vain keskinkertainen, kohtuullisuuteen taipuva 🙃

• Omillaan

Vieläkin tulee aikoja, kun pitää miettiä, mistä rahaa laskuihin, mutta aina olen selvinnyt. Tuo köyhyys ja kurjuus koskee usein ihmissuhteitakin. Odotetaan, että joku tulee viihdyttämään. Minulle se on vieras ajatus. Olen koko elämänkaaren ajan saanut ystäviä, joita olen myös auttanut. Lähiomaisissa on niin monia avun tarvitsijoita, että vapaaehtoiseksi avuksi vieraalle ei ole voimia. Lisäksi pitää osata olla yksinkin.

• alletonni

Antiikin aforismisi sisältää vinhan viisauden!

Ilmeisesti on pelkkää itsesuggestiota kun olen aina ollut tulohini tyytyväinen eivätkä rahani ole koskaan loppuneet täysin.
        Tarpeeni eivät ole koskaan ylittäneet mahdollisuuksieni rajoja.

12v kesäni lapsenvahtina tuotti 50mk / kk ja ostin siitä itselleni mm. hamekankaan josta äitini ompeli minulle hameen. Ostin myös yhdet kengät mutta aina minulle jäi hieman rahaa.

60-luvun liikeapulaisen palkka ei ollut juhlava mutta siitäkin minulle jäi säästöön sen verran, että ostimme säästöilläni perheemme ensimmäisen auton.

Mieheni on luonnehtinut itseään metallin sekatyöläiseksi jolla oli viimeisten vuosien aikana eri pituisia työttömyysjaksoja ja pitäaikaistyöttömänä hän pääsi putkeen 57 vuotiaana.

Yleisen "tasoajattelun" mukaan meidän pitäisi olla tyytymättömiä, vähäosaisia ja köyhiä.
        Onneksemme me emme ajattele siten vaan jatkamme elämäämme itsesuggestion tilassa.

• Meidän sukupolvi voi mielestäni olla ihan ylpeä siitä, että elämänhallinta on meillä hyvin hanskassa. Minäkään en tunne ketään ikätoveria, joka valittaisi rahan puutetta, omillaan tullaan toimeen ja selvitään vähällä jos se on tarpeen.

Tietysti lehdistä saa joskus lukea, että myös eläkeläiset käyvät leipäjonossa,
      sossussa tai seurakunnan diakoniatoimistossa hakemassa apua toimeentuloonsa, mutta aika harvinaista kai se sittenkin on, kun monet etuudet- mm vuokratuki - irtoaa Kelasta aika helposti, ymmärtääkseni.
      Sairastuminen tai muut isot elämänmuutokset voivat tietenkin suistaa talouden sijoiltaan, mutta eikös niihinkin ole jotakin helpotusta saatavissa ?

• Hallaahon.äänestäjä44

"ostimme säästöilläni perheemme ensimmäisen auton"

Jos on köyhä, tämä se sitten pitääkin köyhänä jatkossa

" pitäaikaistyöttömänä hän pääsi putkeen 57 vuotiaana"

those were the shining days, ihanaa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005228751.html Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen ... 65 vuoden iän ylittäneiden määrä tulee yli kolmikertaistumaan vuosisadan puoleen väliin mennessä

"Sairastuminen tai muut isot elämänmuutokset voivat tietenkin suistaa talouden sijoiltaan, mutta eikös niihinkin ole jotakin helpotusta saatavissa ? "

Kyllä, tamperelaiset titaaninivelet ja menoksi
      https://www.coxa.fi/hoitoon-hakeutuminen/koska-leikkaukseen/

• Voi.tätä.kurjuutta

Suomi on maailman kärjessä inhimisillen pääoman vertailussa, en tiedä miten vertailussa valittelun ja tyytymättömien kärkisijoissa.
      Epäilen että narisijat ja kinisijät ovat enemmän äänessä valkka ei olisi aihetta siitä on tullut tapa.

• no.noin.se.on

Kurjaa on sillä, jolla rahavarat ovat niukat, terveys reistailee ja seksi puuttuu.
      Niitäkin joukossamme on.

• toiveajatteluako-

juuu, noin on,,,,,,
        mutta
        se asia pitää korjata,

ei ku nyt suusäkkiä myöten ja säästämään joka euro,
        arkkurahat pitää saada kasaan,
        nyt loppui pelihelvetissä ravaaminen,

• Emppaattikko

Kuollut varaton jätetään mätänemään siihen mihin sattui kuolemaan. Heitetään ovesta pihalle jos sattui kuolemaan sisätiloihin. Varattomat eläkeläiset velvoitetaan tekemään itsemurha, omalla kustannuksellaan. Köyhät velvoitetaan vähintään kerran vuodessa tulemaan henkilökohtaisesti kiittämään sinua tulonsiirroistasi heille, ainakin kilometrin säteeltä.

• Käsittämätöntäshittiä

Missä se empatia on? Ei ainakaan tässä kommentissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      53
      4330
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      81
      4013
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3498
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3420
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      106
      2435
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2298
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2179
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      36
      2169
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2149
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      2044
    Aihe