Oudon äärellä

Loreena

Olen oudon äärellä. Kodissani on niin oudon hiljaista,------, ollut jo hieman yli vuoden. Olen aina digannut perhe-elämää, siitä luopuminen on ollut minulle suuri haaste. Se tapahtui 1990-luvun alikupuolella, ja nyt vuosi sitten tuli uusi haaste.

Luopuminen on ollut minulle elämän haasteista ehkä suurin., ensin perhe-elämän kuvioista luopuminen, sitten lasten lähtö sinivalkoisin siivin suureen maailmaan. Hki-Vantaan kentällä kummallakin kertaa itkin ikkunasta katsellen koneen lähtöä suureen maailmaan. En voinut muuta kun kädet ristissä pyytää heille turvallista matkaa kohti uusia elämän mahdollisuuksia. Suomessa oli suuri lamakausi menossa.joten koulutetuille ei yksinkertaisesti ollut työmahdollisuuksia.

Ristiriitaisin tuntein, sitä minkä varaan olin elämääni rakentanut, putosi pohja pois jalkojeni alta. MInun oli nyt selviydyttävä yksin, oli aika vaikeaa hyväksyä silloin ja nyt, Paluuta menneeseen ei ole, -nii-in, siis paluuta menneeseen elämään ei yksinkertaisesti ole. On tosi asia.

Vuosi sitten tapahtunut terveydellinen kriisini on vielä meneillään tosin hieman analysointi on vielä kesken. mitä se on vaikuttanut ja vaikuttaa elämässäni. Päällimmäisenä askarruttaa hämmentyneisyyden tunne, monella eri tavalla sekä tahoilla.

Yksinäisinä iltoina huomaan miettiväni, mihin vuodet oikein katosivat- menivät. Miksi kohtaloni on tämä. Tänään kävelin syksyn loskaisessa säässä katselin puiden lehtien peittämiä entisiä polkuja. Huomasin luonnon valmistautuvan uuteen vuodenaikaan hävittäen kesän kasvuston voimaksi uuden kevään kasvustolle.

Talvea kohti olemme menossa - uusi vuosi 2019 jännittää, mitähän se tuo tullessaan. Monen monta kertaa olen näitä polkuja tallannut, milloin iloisena, milloin surullisena. Nyt ikääntyessä olen ymmärtänyt, tuulet, tuiskut, pakkaset ja aurinkoiset päivät liittyvät väjäämättä meidän jokaisen elämään, mitä ne sitten tuovatkin tulessaan, päivät kulkevat omaa kulkuaan kohti aurinkoisia, parempia päiviä~~~~~~~~sellaisia aikoja toivon meille kaikille.

Kellot ovat siirtyneet talviaikaan, aika kohtaa huomenna marraskuun. Voidaan hyvin, odotetaan joulua ja uutta vuotta, jotka toisivat iloisia hyviä päiviä elämäämme.

13

281

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Loreena
      • väliinputoajaama

Kiitos Loreena!
        Olipa upeaa kerrontaa! Voi Loreena,et sinä ole yksin! Minä olen sopeuttanut jo itseni niihin raameihin,etten enää edes muista ko.asiaa?

No tietty iltaisin,kun tintitkin ovat menneet omille orsileen,siis noiden isojen kuusten oksille!
        Silloin tulee se tyhjyys elämään,että olenkohan nyt aivan terve tuolta yläpäästäni,kun vielä täällä korvessa yksin"kökötän"?

Olen vielä rempannut navettaa,poistanut lehmien syöttökaukalot ja nyt minulla matot siellä lattialla?
        Minulla oli siellä Saabini aikoinaan,siis mieheni teki siitä autotallin!
        Tyttäreni ei kannustanut minua lainkaan,kun kerroin kuinka ihana se navetta nyt on?
        Hän sanoi: Olisit nekin rahat käyttänyt matkailuun,olisinhan todella niillä rahoilla päässyt Tallinnaan ja poiskin sieltä,mutta eihän se ollut minunjuttuni?

Tänään ollut todella syksyisenharmaa päivä! Järvikin alkaa luoda jääpeitettään,että turhaa odotella pilkkikelejä,näin amalla kulkee

• e.lä.mä
      • Loreena

Kiitos kauniista "ruusu melodiasta" lämmitti tosi paljon kuuntelijoiden mieliä. Kuuntelin muitakin kauniita esityksiänne.

• Kristiina..23

Minun nykyisessä kodissani on ollut hiljaista jo 12-vuotta, mutta aina on sellainen takaportti, johon voi mennä halutessani, siis lapseni ja hänen lapsensa.

Toki muistan senkin ajan, kun omat lapseni lähti maailmalle, toinen nuorena (16-v??) ja toinen hieman vanhempana.

Kyllähän siinä aina itku tuli, kun he lähtivät, mutta toisaalta kiitollisuus siitä, että heillä tuntui menevän hyvin, koska usein kävivät myös meillä, siis kotona.

Edelleen on Espoon kotimme säilyttäneet lasten omat huoneensa, johon tuntuukin olevan aikamoista trafiikkia, kun vaihtavat säilytettiviä tavaroitaan omiin huoneisiinsa.

Sekavan kirjoitukseni vuoksi sanoisin, että minulla on varsinainen koti Epoossa, jossa mieheni asuu ja sitten vuokra-asunto tyttäreni lähellä.

Minä haluan asua täällä tyttären lasten vuoksi, koska on ihanaa nauttia tästä "mummoudesta", ainakin niin kauan, kunnes he alkavat inhota minua. Mitään viitteitä ei ole onneksi vielä ja ihania keskusteluja on käyty myös tuon teinitytön kanssa.

• aatoksin

Kyllä ne lastenlasten tapaamiset kuuluu niihin onnellisiin kanssakäymisiinelämän aikana. Paljon raikkaita juttuja kertovat, ja kuuntelevatkin antaen palautetta, jos korjaa tai joutuu täydentämään tietämättömyyttä.

Miniäni jää eläkkeelle vuoden vaihteessa, viimeisen lapsenlapsensa hän haluaa hoitoon pois leikkikoulusta. En usko, 5 vuotiaalle on hyväksi olla "vain" mummon hoidossa, sosiaalisuus kasvaa tarhassa paremmin, vaan äitinsähän sen ratkaisee viime kädessä ☺️

• Sinulle "aatoksin"

Minäkään en usko, että 5-vuotiaan on hyvä olla vain mummin kanssa, koska tarhassa on paljon virikeempää toimitaa ja ennenkaikkea sopeutumista toisten lasten kanssa.

Omista lapsistani muistan, kun jouduin riepottamaan heitä aluksi yksityisiin hoitoihin ja kun vihdoin sain tarhapaikan heille, niin vanhempi totesikin; "äiti, mä en tiennyt, kuinka hyvän hoitopaikan sait meille".

Lapsenlapsenikin ovat olleet tarhassa, johon heitä kuskailin ja hyvin viihtyivät. Siitäkin on huvittava muisto, koska heidän tätinsä oli siellä ja kävi sitten jonkun täydentävän koulutuksen, koska tarha oli ns. Steiner koulu/tarha.

Jostain syystä poika oli sitten hermostunut jollekin hoitajalle ja todennut; "sinunkin täytyisi mennä koulutukseen!"

Tosin tämä samainen poika oli antanut hyviä vihjeitä ravivetoihin ja jääkiekon pelaajiin, koska isänsä kanssa he tiesivät "kaikesta kaikki", vaikka voittoja ei tullutkaan.

Minä en hevillä vaihda tätä ihanuutta, kun saan tavata lapsenlapsiani ja voisin melkein sanoa, että lapsesta ei niin väliä, koska mistä hän keksii joskus, että olen hieman liian puhelias, jos heillä on vieraita, siis heidän tuttujaan?

• e.lä.mä

Loreena tulee aika ja hetki kun tapaamme olen siitä varma.
      Ajalle emme voi mitään vain ottaa kaikki vastaan oli hyvää tai huonoa.

• e.lä.mä
    • hämmentää

hämmentävää on tämä siirtyminen ns.vanhuuteen.ensin hämmenny ku perustat perhettä ja koulutat lapsias he lähtee!ja niin pitääkin,antaa siivet,mut pärjääkö he?kyllä,paremmin ku minä.hämmennys tulee siit teinkö edes jotain oikein,etten vaan ollu,minä,minä.jokapaikkaanko yritin keretä.ja nyt hämmentää et teinkö ees vähä.oikein.

• e.lä.mä

https://www.youtube.com/watch?v=I7h0ivpHSCo

Vanhuus on kaikilla elävillä niin ihmisillä samoin luonnossa. Puhutaan että muisti huononee minulla vain paranee--lähi muisti on sama.

Pidän suomalaisesta musiikista.

Hyvää elämää Teille Kaikille.

• e.lä.mä

Hänen hauta on minun hoidossa pidän hyvää huolta siellä joka viikko,hän on läheinen sielu. Meille molemmille oli yllätys hänen sielu, kissan muodossa olimme vaimoni haudalla hautakivelle tuli kissa ja maukui tuli alas ja halusi nuolle häntä---niin oli pois, hän sanoi ei tavallista kävelimme ja istuimme penkille aurinko paistoi, kuin joku sanoi minulle katso taakse ja tein kissa oli matkalle kohti penkkiä tein paikan jalla niin oli kissa hänen luona maukui ja suuteli häntä.
        Näin oli pari viikkoa kissa hänelle tapaamisilla.

Aika on poistanut nämä.

Elämä on jatkuvaa

• adam.huonompi

Jossakin päin suomea oli sanonta outo nokkii. Liekö ollut uhkaussävytteinen sanonta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      42
      3880
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      39
      3466
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3078
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2920
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      85
      1914
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1908
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1749
    8. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      32
      1693
    9. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      29
      1691
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1644
    Aihe