masentunut

masentunutmasentnut

olen vain niin väsynyt ja tuntuu ettei enää kauan jaksa tätä elämää..
olen yksin ja makaan sängyssä,en jaksa nousta makaan vaan, ihmiset pelottavat enkä enää puhu hmisille, tiedän että olen säälittävä ihminen joka ei ansaitse mitään positiivistä,teen vaan takapakkia koko ajan...lääkkeitä en ole syönyt pitkään aikaan, siihen joutuisi nousta ja pelkään ihmisiä, heidän ei pitäisi olla tekemisissä tälläisen ihmisen kanssa joka olen, olen paha paha ihminen, enkä ansaitse elää...
en enää tiedä mitä teen,miksi edes kirjoitin tänne..anteeksi

15

424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haeapua

      sinuna menisin heti päivystykseen.

    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tilaneestasi tänne! Toivottomalta tuntuvan elämäntilanteen pohtiminen yksin on raskasta.

      Edelliseltä vastaajalta saitkin jo hyvän vinkin hakeutua päivystykseen. Ulkopuolinen tuki voisi olla sinulle hyvä voimavara. Asioista keskusteleminen voi tarjota uusia näkökulmia ja helpottaa jaksamista.

      Lisäksi on olemassa monenlaisia auttavia tahoja, joihin voit halutessasi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä ja anonyymisti. Tässä niistä muutama:

      - Verkkokriisikeskus Tukinet, https://www.tukinet.net/. Tukinetistä saa halutessaan itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      - Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa 010 195 202 arkisin klo 09.00-07.00 sekä viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 15.00-07.00.

      - Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Yhteystiedot löytyvät täältä: http://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua/kasvokkain/kriisikeskusverkosto

      Lämpimin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • cortina

      Mitä sinulle on tapahtunut, mikä on vienyt tilanteen tuohon? Liittyykö se ihmisiin? Työhön? Talouteen? Millainen on se - ehkä pitkäkin - matka joka on johtanut tähän?

      Kerro jollekulle, täällä tai muualla. Älä jää yksin.

    • cortina

      ...niin, mutta "päivystykseen" menoa en suosittele, ainakaan heti ensimmäisenä. Sieltä saat vaan lääkkeitä ja masennusdiagnoosin. Näistä kummastakin tulee sivuvaikutuksia. "Lääkkeestä" eli reseptihuumeesta fyysisiä haittavaikutuksia ja vierotusoireita, ja diagnoosista stigman ja potilaanroolin. Keskusteluapua jota tarvitsisit et välttämättä saa.

      Auttava puhelin on hyvä idea kyllä. Ja jos pääset terapiaan jotakin kautta - vaikka sitten sen "päivystyksen" kautta jos ei muuten.

      • alatteleMitäSanot

        ai ei lekuriin vaan kärsii yksin yksiösään? No minä en usko että kärsiminen kannattaa ja siksi haen mielummin apua ja hyväksyn hoidon ja niin kannattaa varmaan tehdä muidenkin. Mikä vitun diagnoosi stigma? Ketä se haittaa? Mielummin rela olo kuin mitä joku muu ajattelee. mua häiritsee todella vähän mitä joku minusta ajttelee. Ajattelee mitä haluaa jos ei ole omia juttuja ajateltavaksi. Kannattais vähän ajatella mitä suustaan päästelee. Ei kenekään tarvitse sairauksiaan hävetä.


      • cortina

        Masennus on henkistä kärsimystä, ei sairaus. Siihen pitäisi saada apua muualta kuin paikoista, missä hoidetaan sairauksia. Ja kyllä, kyllä joitakin ihmisiä haittaa kun inhimilliset tunteet leimataan sairauksiksi. Harmi ettei apua saa muuten. Vaihtoehtoja pitäisi olla. Kaikki ammattiauttajat eivät itsekään pidä siitä että heidän täytyy toimia terveydenhoidon osana, kun ymmärtävät vähän paremmin, ettei se mitä he hoitavat ole sairauksia.

        Hätätilassa kuitenkin neuvon menemään vaikka sitten sinne "Päivystykseen"... Mieluummin kuin esim. tekee jotain itselleen. On vain surkea asiantila tässä maassa että ihminen joka kärsii siitä mitä hänelle on elämässään tapahtunut ei saa keskusteluapua mistään muualta kuin terveyskeskuksesta tai sairaalasta. (ja kun ei siis välttämättä siis sieltäkään, vaan monesti pelkkiä pillereitä)


    • elämästä_tehdäänvaikeaa

      Elämästä tässä maassa tehdään vaikeaa hallitusten toimesta, ne haluaa ihmisille mahdollisimman vaikean elämäntilanteen viedä elämän hyvät asiat. Ei noista päätöksistä muuta ole päätellävissä.Miksi maahantulijoille on jatkuva piikki auki mutta heikennykset koskee pääosin vain kantasuomalaisia? Siksi koska hallitus haluaa pahaa ihmisille.

      Yhteiskunta tekee päätöksiä koko ajan jotka osoittaa että, ne haluaa masentuneiden päätyvän itsemurhiin ja muihin ikäviin ratkaisuihin. Viimeisin on uutinen jossa kerrotaan "Monet eläkkeet pienenevät ensi vuodesta alkaen" Myös pieniä työkyvyttömyyseläkkeitä siis myös leikataan. Itselle on koko nykyhallituksen vallassa olon alusta ollut selvää, että ne vaan nauraa ja taputtaa kuin voittoa juhlis aina jos masentunut vaikka tappaa itsensä kun elämä muuttuu liian ahdistavaksi ja elämän jatkumisella ei ole enää merkitystä. Näin ajattelee monet sellaisetkin jotka eivät nettiin kirjota. Jos olet työttömänä kiusataan aktiivimalleilla joka ei sovi kuin nippa nappa terveille jos olet eläkkeellä eläkettä heikennetään. Ei ole olemassa sellaista vaihtoehtoa missä ei tarttis stressata siksi varmasti elämänsä moni lopettaakin kun liikaa ahdistusta ja stressiä, kun elämä päättyy sitä ei enää ole sitten on ihan sama mitä hallitus päättää. Nykytilanteen valossa vaikea ymmärtää miksi kuolema esitetään aina itkemisen asiana vaikka se voi olla parasta ei tämä elämä täällä maailmassa ongelmatonta ole jatkuvaa taistelua, paperisotaa ja kaikkea sellaista.

      • HallitusVeiHousutJalasta

        Heh että hallituksen vika. sinä et nyt taida oikein tajuta ihan yksinkertaisia lainalaiuuksia. Verotulot pienenee niin ei taida oola mistä ottaa kaikille lisää. Onko sinulla joku ratkaisu tähän vai turhaanko vaan suutasi auot? Kyllä ne ongelmat löytyy suurimmaksi osaksi sieltä peilistä. Aina voi tehdä jotain mikä auttaa esim esim. hakea apua mistä tässä keskustelussa olikin kysymys. Pitää osata olla myöstyytyväinen siihen mitä on eikä aina vaan kadehtia että ei ole sitä tai tätä. Siinä elämän onnellisuuden taita.


      • Erc77

        Asiahan ei minulle kuulu mutta luin teidän molempien viestit. Hänen kenelle vastasit ja mitä kirjoitit. Todennäköisesti olet trolli tai sitten Sipilän hallitus on tehnyt sinusta kaiken aina oikein.

        Sinä väität tietävästi selityksen miksi leikkauksia tehdään etuuksiin. Mutta sitähän ei kysytty vaan siinä todettiin mihin tälläiset leikkaukset saattavat johtaa pahimmillaan. Et ilmeisesti ole diagnosoitua masennusta kärsinyt tai jos oletkin siihen liittyy jotain muita oireita jotka saa kirjoittamaan noin rumasti toisille. Mutta voin kertoa, että jos on oikein masentunut niin aktiivimallien kaltaisten aktivointijuttujen täyttäminen ei ole ihan niin helppoa kuin tuosta kirjoituksestasi saattaa jotkut virheellisesti ymmärtää. Kiitos ja anteeksi. Peace and love.


    • proelämä

      Olet masentunut, ihan oikein itsesi diagnosoit. Ajatuksesi siitä, että olisit säälittävä ja paha ihminen, joka ei ansaitsisi mitään positiivista tai edes elää, ovat oireita masennuksesta. Nämä ajatukset eivät pidä paikkaansa todellisuudessa. Et ole säälittävä vaan olet upea ihminen. Kaikissa meissä on varmaankin jonkin verran pahuutta, mutta sitä hyvyyttä on kyllä enemmän. Kukaan ei ole absoluuttisen paha tai absoluuttisen hyvä, ihminen on aina jotain siltä väliltä. Itseään voi myös kehittää enemmän hyvyyden suuntaan. Kyllä sinä ansaitset positiivisia asioita, ja sinä ansaitset elää. Onko näille ajatuksille jotain tiettyä syytä vai oletko vain todella masentunut?

    • ArvonsaKullakin

      Ihmetyttää minkälainen kuva täällä jollain on masentuneista. Vaikka mitä ikävää tapahtuisi niin siitä ei olisi ikäviä seurauksia ja lieve ilmiöitä. Kun itse näen asian toisin.

      Mielenkiintoinen havainto täältä palstalta yleisesti on että, jotkut kirjoittelevat tuntuu ajattelevan masentuneen ymmärtävän automaattisesti kaikki heikennykset mitä tehdään etuisuuksiin jotka vaikuttaa heidän etuisuuksiin. Voin kuitenkin kertoa ettei välttämättä ajattele niin. Heikennykset masentunut saattaa ajatella vaan sitä, että jotain on otettu pois. Ei häntä kiinnosta syy miksi leikkauksia johonkin on tehty. Mahdollisia kuvioita on työttömyysetuudella sinnittelevä työtön jatkuvia heikennyksiä työttömien myös hänen masentuneen etuihin, en jaksa enää, hakee sairauseläkettä (jos ei myönnetä) ratkaisu saattaa olla itsari. Omituista miten esimerkiksi eläketahot olettaa että, masentunut jaksaa paperi rumbaa mikä liittyy kaikenlaisiin hakemisiin. Jokin kielteinen päätös väärässä paikassa voi hyvinkin olla se viimeinen niitti jollekki. Sama kuin maan hallitus olettaa, että eläke-ikää voidaan nostaa ilman ikäviä seurauksia... se voi helposti realisoitua lisääntyneinä sairauseläke hakemuksina ainakin tai itsareina.

      Jollekin masentuneelle joko tämä yhteiskuntajärjestelmä jossa pieni porukka jossain eduskunnassa päättää heikennyksistä ja ne vain ilmoitusluonteisena asiana kerrotaan, että teiltä lähtee nyt tämä ja tämä etu. Omista eduistaan edustajat tinkimättä. Voi olla jo liikaa jollekkin.

      Ette välttämättä miten selkeä ratkaisu joillekkin tästä elämästä poistuminen voi olla jos liian paljon vaikeutetaan elämää. Se on vain kaunis ajatus, että voidaan ajaa läpi mitä vain heikennyksiä eikä siitä käytännöntasolla mitään ikävää seuraisi. Nämä on ikäviä totuuksia.

    • Diudau

      Minulla on aivan sama fiilis, mutta mies/ystävät patistivat hakemaan apua. Joinakin aamuina en vaan jaksa herätä pakollisiin menoihin, ja keksin mitä ihmeellisimpiä tekosyitä jäädä sänkyyn. Tänään raahauduin kouluterveyteen, ja sieltä he onneksi olivat katsoneet taustat (itsemurhayritys, pahoinpitelyn uhri, vaikea lapsuus....), ja ehdottivat psykoterapiaa. Itse en olisi tätä valinnut, mutta sairaana on vaikea katsoa tilannetta realistisesti. Enkä todellakaan ole mikään puhuja, kun taustalla on sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja ahdistusta.. Mutta jonot on pitkiä ja ehkä keväällä pääsen vasta vastaanotolle. Toivon ja uskon kuitenkin, että tästä on apua.. Tsemppiä ja älä luovuta niin ku itse tein monet kerrat!

    • myötäeläjä

      Ap, kirjoituksesi oli kuin tutun jota yritän auttaa mutta mitä voin tehdä? Tuntuu että mikään positiivinen tsemppaus ei auta kun maailma nähdään niin synkkänä. Yritän vetää ulos ja hetkellisesti auttaakin kunnes taas jokin pienikin tapahtuma esim koe mennyt huonosti saa luisumaan sängyn pohjalle. Neuvon ehkä liiaksikin, mutta mielestäni itsensä saa laittaa aina etusijalle eikä pohtia mitä ne muut ajattelevat, ei tarvi olla täydellinen ja miellyttää muita sellasesta ajattelusta sairastuu. Joskus on neuvoton olo kun mikään ei toista piristä yritän kuunnella ja auttaa mutta joskus ei vain jaksa ja on itekki väsynyt ja tarvitsisi voimia auttaa.

    • välinpitämättömyystappaa

      Mulla on aivan samat fiilikset kuin ap: lla, toisaalta en tunne itseäni pahaksi vaan kuolemanväsyneeksi, voimattomaksi ja epäonnistuneeksi. Raahaudun päivästä toiseen kuin haamu, tuntuu niin pahalta kun kukaan ei välitä ja yksinäisyys on musertavaa. Olen yhdentekevä ihmisroska, muille näkymätön ja samantekevä. En näe tulevaisuudessa mitään valoa enkä mahdollisuuksia, ja mennyt on täynnä epäonnistumisia ja häpeää. Itsemurha alkaa häämöttää hyvin lähellä, en vain ole löytänyt sopivaa tapaa lähteä. Elämäni on muutenkin täynnä tuskaa niin olisi edes lähtö kivuton. PS. Ihmisille vinkiksi, huomioikaa se eristyvä ja yhä huonommin voiva tuttavanne/sukulaisenne sillä hänellä saattaa olla todella paha olla. Jonain päivänä se on sitten myöhästä, kun ihminen ei vaan kestä enää ..

    • Onnellisnaymp.vuorokaude

      Suomihan on kolmanneksi epäempaattisin kansakunta, niin ei se elämä aina tunnu hyvältä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      155
      3230
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      97
      1715
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1657
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      124
      1525
    5. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      387
      1512
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1345
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      17
      1073
    8. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      62
      999
    9. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      48
      902
    10. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      262
      882
    Aihe