Haluan kuolla

Masentunutteini

Mitä tapahtuu jos soittaa itsemurha numeroon ja sanoo että on aktiivisesti yrittänyt itsemurhaa, tuleeko poliisi

28

621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AAAPEEeee

      Mun isä on köyhä alkoholisti, mun elämä on aina ollut täyttä paskaa, mulla ei oo kavereita ja kaikki mun suhteet on kestäny max 3 kk. Koulussa mua pidetään outona
      Aijon luultavasti tehä sen mutta en uskalla

    • proelämä

      Olet vasta teini-ikäinen. Se tarkoittaa sitä, että sinulla on paljon elämää vielä elettävänä. Kunhan pääset pois kotiympyröistä, niin kotiolosuhteista johtuva ahdistus helpottaa. Sinulla on paljon aikaa ja mahdollisuuksia. Voit vielä luoda hyviä ja ehkä koko loppuiän kestäviä ystävyyssuhteita. Voit valita itsellesi jonkin kivan ammatin ja opiskella siihen. Joku päivä löydät sitten sen oman rakkaan ja perustat oman perheen. Ei sinulla ole asiat niin huonosti kuin luulet. Jos tuntuu, ettet jaksa, niin lepää välillä, ja etsi joku luotettava ihminen, jolle voit puhua. Apua saa kouluterveydenhoitajalta tai koulukuraattorilta, terveyskeskuksesta, nuorisopsykiatrian poliklinikalta, seurakunnalta tai kriisipuhelimesta. Älä luovuta.

      • nirripois

        Noinhan se ideaali tapauksessa menee, mutta eivät ne asiat siitä välttämättä parane ja sitten jonain päivänä huomaat että oletkin samoissa itsetuhoisissa ajatuksissa rypevä ahdistunut ja masentunut keski-ikäinen. Joskus nuorempana sitä vielä elätteli toivoa siitä, että asiat lähtevät parempaan suuntaan. Nyt alkaa olla toivo jo mennyt. Pahinta on, että useimmat ikätoverisi ovat onnistuneet laittamaan elämänsä kasaan, on perhettä jne. Noh, jotkut jäävät syrjään elämästä. Tällä kertaa se satuin vain olemaan minä.


      • proelämä

        On sinullakin vielä toivoa. Surullista kuitenkin, että sinulla on ongelmat jatkuneet jo niin kauan. Et ole kuitenkaan ainoa. Ja elämä voi vielä muuttua paremmaksi myös sinulla. Ei se ole mitenkään kiveen hakattua, että keski-ikäisenä ei voisi päästä eroon ongelmistaan. Kyllä se on mahdollista. Ehkä et vain vielä ole löytänyt sitä juttua, joka sinua auttaisi. Kokeile jotain uutta mitä et ole aiemmin tehnyt. Keinoja on monia. Yksi hyvä juttu sinulle saattaisi olla itseapukirjallisuuden lukeminen.


    • Masentunutteini

      Oon sosiaalisesti ahdistunu, mul o helvetin vaikeeta löytää ketään joka vois olla mun oikee ystävä. Parhaita sosiaalisia hetkiä mitä mulla on ollu oli vanhojen luokkalaisten kanssa kännäämiset. Joo sitä kautta saattaa löytyy ihmisiä ku itsetunto kohoaa alkoholin mukana mutta ainoo hyvää mitä sieltä tuli oli suhde mitä luulin onnistuvan kusahti yllättäen. En uskalla lähestyy ketään kenestä oon kiinnostunu koska sosiaaliset paineet ja masennus estää mut. Oon jopa monien mielestä tosi hyvän näköinen ja pitkä, saan paljon kommentteja mun ulkonäöstä, mutta en osaa lähestyä ketään. Ja nyt istun mun lukitussa huoneessa pilleripurkit pöydällä ja mietin oikeasti mun elämän lopettamista mutta samalla tiedän että tarviin apua. Ajattelin soittaa kriisikeskukseen mutta jos sanon niille että ajattelan aktiivisesti itsemurhaa niin tulee maija ja valkotakkiset kotiovelle.

      • proelämä

        Onkohan sinulla sosiaalisten tilanteiden pelko? Ainakin jotain sosiaalista ahdistuneisuutta. Se saattaa iän myötä helpottaa monella. Sitä voi myös hoitaa. Yleensä sosiaalisten tilanteiden pelkoa hoidetaan kognitiivisen psykoterapian ja masennuslääkkeiden avulla. Terapiassa pitäisi pohtia ahdistavan tilanteen herättämiä automaattisia ajatuksia, eli sellaisia jotka tuntuvat tulevan mieleen vähän kuin itsestään. Siedätyshoito on toinen menetelmä. Itsehoitona voi auttaa esim. kirjoittaminen tai liikunta. Sinun ei tarvitse kärsiä. On olemassa monia teitä ulos kärsimyksestä, muita kuin itsemurha, joka tuottaa lopulta vain lisää kärsimystä. Ehdottaisin, että kävisit vaikka koulu- tai opiskelijaterveydenhuollossa. Tukea ja apua on tarjolla!


    • Masentunutteini

      Kaikki ihmiset kenelle kerron että oon itsetuhonen sekä masentunut yllättyy hirveesti koska ei mun tyyppisil oleta tollasia.

      • hbbhjjjj

        Valtakunnallinen mielenterveys seuran kriisipuhelimen numero on 010195202
        Sinne voi soittaa tuntemattomana.


    • Toivoa_on

      Hei,
      Nyt ensimmäisenä jätä pillerit ottamatta! Ei ole kiire tehdä mitään. Ensinnäkin asiat parantuvat varmasti. Mutta toisaalta: tarvitaan jokin syvempi päämäärä ja ankkuri elämälle joka kestää varmasti. Nimittäin jos onni ja olemassa olon mieli liittyy vain siihen, että on kavereita ja myöhemmin töitä, rahaa, statusta jne. jne., niin kaikki on kuitenkin tyhjän päällä lopulta.

      Itse olen jo 43-vuotias. Olen tällä hetkellä melko yksinäinen. Mokasin monet parisuhteeni. itsekin olin hyvin epävarma nuorena ja aloin käyttää alkoholia. Se ei ole hyvä idea. On erityisen vaarallista, jos alkaa käyttää alkoholia sosiaalisia tilanteita varten ja niissä selviytymiseksi. Riippuvuus tulee hyvin helposti. Alkoholi varmasti aiheuttaa masennusta jo aivan aivokemiallisesti.

      Itse tulin 38-vuotiaana uskoon. Olin n. 7-vuotiaasta alkaen jonkin sortin ateisti ja varsinkin yläasteelta 25-vuotiaaksi saakka. Nyt koen, että usko antaa omat ahdistukset ja tunnetilat ylittävän vastauksen, mielekkyyden ja tarkoituksen elämälle. Se ei kenties tapahdu hetkessä, mutta olen kuullut sanottavan, että kun alkaa etsiä Jumalaa, Jeesusta Kristusta, niin kyllä hän vastaa tavalla tai toisella. Näin hän lupaa itsekin: "Etsikää, niin te löydätte, kolkuttakaa, niin teille avataan..."

      Uskossa tärkeää on rakkaus; Jumala on rakkaus. Tämä ei ole mitään sellaista romanttista elokuva-rakkautta, vaan taustalla on kreikan agape-sana, joka tarkoittaa rakkautta, joka haluaa auttaa muita, kärsiä muiden puolesta ja antaa jotakin itsestään muille. Pikkuhiljaa alkaa meissäkin kasvaa tämä rakkaus ja masennusta ja itsetuhoisuutta vastaan paras lääke pidemmällä tähtäimellä on muiden auttaminen. Eräs saarnamies, Tapani Suonto, kirjoitti kirjassaan, että jos joku kokee, että hän on pakahtumaisillaan epätoivosta, niin parasta mitä hän voisi tehdä olisi etsiä joku jota voisi auttaa! No, tämä ei tietenkään käy niin helposti, mutta jo mahdollisuuden näkeminen voi auttaa.

      Laitan sinulle linkin yhteen ortodoksisen kirkon masennusta käsittelevään artikkeliin; ei se ehkä ole paras mahdollinen, mutta siitäkin voit jo saada ajateltavaa:
      http://www.ortodoksi.net/index.php/Ortodoksisen_kirkon_näkökulmia_masennukseen_(opetuspuhe)

      Sinulla on perhetaustasi takia paljon "vajetta" rakkaudessa, mutta usko pois, voit löytää hyviä ja terveitä tapoja saada sitä takaisin. Usko myös, että Jumalalla on hyvä tahto meitä ihmisiä kohtaan ja hän voi auttaa meitä tässä pahasti langenneessa maailmassa.

    • mene

      mene veikkonen rohkeasti seurakunta yhteyteen sieltä saat oikeita ystäviä ja kiinostavia harrastuksi i samalla
      mene rohkeasti ja muista että sielä on jo iloisina sellaisia joillon ollut samoja ongelmia kuin sinulla
      itse kun sairastuin ajattelin tehdä samoin ja kuljin sellaisissa paikoissa joissa lähtö oli lähellä mutta usko pelasti minut se pelastaa sinutkin mene rohkeasti

    • kurres

      Ne ottavat sinut elektroniseen valvontaan. Seuraavat kaiken nettiliikenteesi ja viestittelysi. Kaupungilla seuraavat sinua myös. Laittavat kasvojentunnistuskameroihin pärstäsi tai ihan kännykkää tai muuta seurantalaitetta. Tarjoavat hurjasti lääkkeitä, joilla tuhoat ainakin pitempään käytettyinä aivosi. Eivät ne hyvää hyvyyttään tee, vaan koska saavat palkkaa. Yrittäisin kotikonstein parantumista - et tule menestymään elämässä, vaikka itsetuhoajatuksista pääsisitkin, jos näitten lääkeloukkuun ja kyttäykseen joudut.

    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tilanteestasi tänne! Edellisiltä kirjoittajilta olet jo saanutkin monia hyviä neuvoja. Minäkin kannustan sinua hakemaan apua itsellesi. Kerro ajatuksistasi myös läheisillesi.

      Tässä tiedoksesi vielä pari paikkaa, joihin voit halutessasi olla yhtyedessä matalalla kynnyksellä ja anonyymisti:

      - Sekasin-chat nuorille, https://sekasin247.fi/. Sekasin-chat on auki vuoden jokaisena päivänä, maanantaista perjantaihin klo 7-24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin 15-24. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.

      - Verkkokriisikeskus Tukinet, https://www.tukinet.net/. Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

      Tsemppiä avun hakemiseen!

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • Käy-maksaan-kuitenkin

      hautauskulut ennakkoon niin saat paremman palvelun kuoleman jälkeen.

      • Minulla-olisi-sinulle

        pari diagnoosia.


    • kiin

      usko itse kaikki voi tulee hyvää.toivo on edessa.

    • todistaa

      Itsemurha ajatukset on demonisia koska paholainen tahtoo tuhota sinut mutta Jeesus rakastaa sinua ja tahtoo pelastaa sinut. Huuda Herraa Jeesusta nyt apuun, anna pelastaa itsesi. Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.
      Jeesus sanoi:
      Joh 10:10 Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

      • toisaalta

        Eivät kaikki itsemurhaajatukset ole demonisia, voi olla psyykksistä syistä johtuvaa myös ja paljon todennäköisemmin.


    • Kanervasaakuolla

      Kannattaa vetää käteen. Se auttaa.

    • ettäsillälailla

      Varmaan joku kiva täti opastaa sut uusille urille elämässäsi. T. Hengellinen-Helena

      • Moneen.lähtöön

        Uskonnollisuus ja katsomuksellisuus on ihan olennainen osa ihmisyyttä, sen vääristyneet ja väkivaltaiset tai muuten vaan typerät toteutumiset sitten pahempi juttu. Kuten on monissa muissakin asioissa vastaavat laidat.

        Eipä se yleinen näköalaton ja ahdasmielinen uskonnon ja hengellisen etsinnän kieltely myöskään ainakaan paljon "uria" taida avata? Jos jotakuta aidosti helpottaa niin olkoon niin - itsestäni tuntuisi kyllä lähinnä samalta kuin muidenkin henkisten ja / tai ruumiillisten valmiuksien ja mahdollisuuksien kieltäminen.


    • näitä_on_nähty

      Konkreettiset asiat saattavat auttaa, ei pelkkä puheenpölinä. Palvelevissa numeroissa saattaa vastata joku aikuiseksi kasvanut kiltti pikkutyttö, jonka kanssa juttelusta on enempi hallaa kuin hyötyä. Joka ei osaa asettua toisen ihmisen asemaan ja näkee vain oman tapansa elää oikeaksi. Eläkkeelle jääneitä mummeleita, ainakin henkisesti. Naisauttajat ovat usein tätä samaa sorttia muutenkin, ei toisenlaisia ihmisiä vapaaehtoistyö eikä ammattiauttaminen kiinnosta.

      Jos sen sijaan vastaa joku, joka ottaa huomioon juuri sen mitä sanot ja kommentoi sitä, niin se voi auttaa himpun verran eteenpäin. Jos puhelimessa on ihminen, inhimillinen olento, jolla on tunteet ja myös käytännön asioihin otetta.

    • kuin_tuulilaivaa

      Itsari kannattaa joskus.
      Eihän sitä kannata kenellekään kertoa, että mitä on tekemässä. Omassa elämässä asiat on niin että, täältä on helppo lähteä jos sellainen tilanne tulee. Vois melkein sanoa että, kuolema on ainoa asia mitä odotan samalla pääsis pois tästä pahasta maailmasta. Pahemmin kiinnosta jäädä seuraamaan mitä heikennyksiä tämän hallituksen aikana vielä tehdään, mihin kaikkeen mahdollinen gcm sopimus johtaa mitä järjettömyyksiä eu-tekee. Eu:kin on sellaista jolle äänestin ei ja tiesin näistä asioista mitä on koko ajan toteutunut silti jotuu olla tossa paskassa mukana. Itsarilla tästä päästään sitten mitkään nämä järjettömyydet jotka on muiden aiheuttamia eikä liity omiin tekemisiin eivät koskea.

      Voisi väittää että, Itsari on aliarvostettu vaihtoehto, elämän jatkaminen ei ole aina kannattavaa, järkevää. Vainajalle eivät mahda mitään eivätkä voi huonoilla päätöksillään ja niiden lieveilmiöillä kiduttaa.

      • Psykpot

        Mutta vainaja ei voi enää pistää kampoihin huonolle järjestelmälle.


      • mietinvain

        Mielenterveyspotilasko sitten voi?


      • Psykpot

        No miksei voisi. Voi tehdä valituksia tai kirjottaa vaikka johonkin lehteen yleisöosastolle tai äänestää tai jotain, kai niitä jotain on. Itse olen joskus miettinyt että kirjoittaisiko jonnekin eduskuntaan kirjeen psykiatrisen hoidon tasosta. Niin, voi olla että ei uskota, kun on mielenterveyspotilaan leima, mutta voi olla että uskotaan, jos pystyy tarpeeksi hyvin perustelemaan asiansa, esim. alan yleisillä käytännöillä ja lainsäädännöllä. Tosin en tiedä mihin kirjeen kirjoittaisin, saisikohan jostain jonkun poliitikon sähköpostiosoitetta...


      • narrative

        Nuo kirjeet täytyisi tehdä porukalla, jotta tehoavat ... :)


      • narrative

        Minusta kannattaisi lakata käyttämästä itsestään ja muista sanaa "mielenterveyspotilas". Psyykkinen kärsimys ja siitä johtuvat toimintakyvyn vaikeudet eivät ole sairautta eikä häiriöitä, vaan normaalia reagointia epänormaaleihin tilanteisiin: ylivoimaiseen stressiin ja traumakokemuksiin.


    • Abigail

      Älä nyt ihmeessä ala listimään itseäsi! Ei kannata. Hae apua, saat sitä yllä. Miksi tuo käy edes mielessäsi?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe