Eräs koulukaverini oli lestadiolainen. Hän oli jotenkin niin huoleton ja luonnonlapsi, että jäin oikein kaipaamaan sitä. En ollut hänen kanssa erityiseti ystävä. Olimme silloin niin erilaisia. Juhlin kovasti ja hän ei. En tiedä mihin lestadiolaisiin hän kuului, koska en edes tiennyt niitä olevan näin monta. Haluaisin vähän infoa teiltä. Pyydän vastauksia kysymyksiini (asiallisia).
Montako eri tyypin lestadiolaisia on suomessa? ja millä nimellä nämä suuntaukset kulkevat nykyjään?
Miksi lestadilaisuus hajosi? tietääkseni ainakin 1960-luvulla?
Onko vanhoilliset suurin liike lestadiolaisista? (eikös ne suviseurat ole vanhoillisten vai kenen?)
Mitä seuroja muilla on? Onko myös suviseurat?
Onko LLL teille jokinlainen pyhimys vai tienviitoittaja?
Uskotteko että kaikki jumalaan uskovat pääsee taivaaseen teidän lisäksi?
Onko teillä jotain ns. kiellettyjen asioiden listaa, eli mitä voitte/ette voi tehdä?
Tai mitä asioita te ette tee (jos ajatellaan nykyajan keskiverto ihmiseen nähden?)
Miten tullaan lestadiolaiseksi? rukoilemalla?
Maksaako jäsenyytenne jotain?
Missä seurojanne vietetään?
Hyväksyttekö avoliittoa? jos ette miksi?
Ehkäisyä?
Onko seuroissa jokin pappi puhumassa vai kuka?
Kiitos jos vastaatte. Anteeksi epäselvyys. Päässä on vain niin paljon ajatuksia.
Pyydän vastausta
48
4861
Vastaukset
- Debora
Lestadiolaisia on noin 18 eri suuntausta. Osa niin pieniä, että voidaan katsoa hävinneiksi haaroiksi.
Hajaannuksia on tapahtunut 1900-luvun alussa, jolloin ensimäisestä, yhtenäisestä joukosta erosi vanhoillisuus, joka nykyään on suurin ja uusheräys, ja ne, jotka jäivät jäljelle, kulkevat esikoisten nimellä. 1934 vanhoillisuudesta lähti Rauhan sana,jota myös pikkuesikoisuudeksi kutsutaan. 1960-luvulla lähti n.s. pappislinja ja 1970-luvun lopussa n.s. töröläläisyys. Tähän liittyivät vl-liikkeessä "uskonvainot" eli "hoitokokousten sarja", josta varsinkin vl-palstalla puhutaan.
Syitä eroon on erilaisia ja samastakin erosta saat eri selityksen, riippuen siitä, kuka vastaa. Yleensä toista syytetään väärässä opissa tai hengessä olemisesta ja itseä pidetään oikeana;(
Vanhoilliset on suurin liike ja heinä on noin 100 000. Suviseuroihin kokoontuu vuosittain 70-80 000 ihmistä ja se on Suomen suurin uskonnollinen tapahtuma. Muillakin on seuroja, suurempia ja pienempiä, mm Rauhan sanalla on suvijuhlat.
LLL oli lestadiolaisen liikkeen perustaja, ei missään tapauksessa pyhimys. Liikkeen ulkopuoliset nimittävät ihmisiä LLL:n mukaan lestadiolaisiksi. Esikoisten seuroissa luetaan aluksi aina yksi LLL:n saarna ennenkuin oma puhuja eli saarnamies pitää saarnan.
Vanhoilliset ovat kaikkein jyrkimpiä opeissaan, he eivät usko, että muut kuin he pelastuvat ja pääsevät taivaaseen. Muilla suunnilla on jonkin verranväljempi seurakuntaoppi ja yleensä voi sanoa, että he uskovat, että ne, joilla on synnit anteeksi annetut Jeesuksen sovintotyön tähden, pelastuvat.
Vanhoillisilla (=vl) on suuri joukko asioita, joita he eivät pidä sopivina uskovaisille, mm tv, konserteissakäynti, alkoholin käyttö (ei edes vähäisessä määrin), esiaviolliset suhteen, myös avoliitto obn kiellettyjen listalla (sehän on sama kuin huoruus), maailmallinen musiikki (eli kaikki n.s. kevyempi musiikki, elokuvat, meikkaus, korvakorut jne, lista on melkoisen pitkä, mutta toisaalta he itse eivät tunnusta mitäänlistoja olevanolemassakaan. Kaikki vain käyttäytyvät näin ;)
Muissa joukoissa ei tällaisia pitkiä syntilistoja ole, tai ainakin ne ovat huomattavasti lyhyempiä.
Lestadiolaiseksi, eli uskovaiseksi tullaan tekemällä parannus. Siinä toiselta lestadiolaiselta pyydetään syntejä anteeksi. Keskustellaan ensin ja kerrotaan halu "tehdä parannus" eli hylätä maailmallinen elämänmeno. Sitten lestadiolainen siunaa kyseisen kyselijän sanomalla: synnit ovat anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Kyselijä sitten lupaa uskoa.
Lestadiolaisena oleminen ei maksa mitään. Jos haluaa, voi liittyä jäseneksi maalliseen organisaatioon ja maksaa pieni jäsenmaksu vuosittain, mutta mitään velvollisuutta ei ole liittyä muodollisesti jäseneksi. Minäkään en ole minkään yhdistyksen virallinen jäsen. Sitten vain aletaan käydä seuroissa ja muutetaan elämä vastaamaan liikkeen elämäntapaa.
Seuroja vietetään yleensä vähintään kerran viikossa eli sunnuntaina, mutta monesti on vielä seuroja lauantaina ja keskellä viikkoa. On nuorten iltoja ja lähetyspiirejä. Vl:t menevät rauhanyhditykselle ja esikoiset rukoushuoneelle. Siellä lauletaan virsiä ja hengellisiä lauluja, kuunnellaan saarnaa ja seurustellaan toisten uskovaisten kanssa usein kahvipöydässä.
Saarnaajana on yleensä maallikko, pappejakin joskus, mutta heitä pidetään samanarvoisina.
Vl:t eivät hyväksy lainkaan ehkäisyä, vainäärimmäisessä hädässä jos silloinkaan. Tarkoittaa,jos äidin henki tai terveys on uusien raskauksien takia uhattuna. Eikä siis avoliittoa, kuten jo mainitsin.
Tässä joitakin pääasioita. Kyselehän lisää tai voidaan odottaa muittenkin mielipiteitä:)Deboran analyysi oli varsin hyvä, vaikka ilmeisesti tila- ja aikasyistä jonkin verran yksinkertaistettu.
Syntilistoista kommentoin seuraavaa:
Kyllä muillakin lestadiolaissuuntauksilla on syntilistoja, pitkiäkin. Mutta muut suuntaukset eivät ole niin yhtenäisiä - tai ainakaan näytä niin yhtenäisille - kuin vanhoillisuus. Mm. esikoisuudessa, jonka edustaja itse olen, on varsinkin perinneuskollisemmalla siivellä varsin vakuuttavan oloiset ja jyrkät syntilistat. Asianomaiset tietenkin kiistävät tämän jyrkästi. Puhun kuitenkin siitä, mitä asia "de facto" on.
Sama koskee opin jyrkkyyttä. Debora tarkoittanee liikkeen virallista linjaa. Hän lienee oikeassa lausunnossaan, ainakin osittain. Mutta edelleen, muissakin liikkeissä on jyrkempi siipensä, joka mm. seurakuntaopissa ja sen eksklusiivisuudessa (toiset poissulkevuudessa) on ehdottoman tiukka.
Tämäntyyppisiä tarkennuksia olisi Deboran sinänsä ansiokkaaseen vastaukseen lisääkin, mutta olkoon enemmälti kommentoimatta tässä vaiheessa. Odotellaan muiden kannanottoja. Keskustelujen pituuksista päätellen tyhjentävän ja absoluuttisesti oikean vastauksen antaminen olisi hiukkasen työlästä. Kiitos kysyjälle ja Deboralle hyvästä avauksesta.- Leevi
Eslest kirjoitti:
Deboran analyysi oli varsin hyvä, vaikka ilmeisesti tila- ja aikasyistä jonkin verran yksinkertaistettu.
Syntilistoista kommentoin seuraavaa:
Kyllä muillakin lestadiolaissuuntauksilla on syntilistoja, pitkiäkin. Mutta muut suuntaukset eivät ole niin yhtenäisiä - tai ainakaan näytä niin yhtenäisille - kuin vanhoillisuus. Mm. esikoisuudessa, jonka edustaja itse olen, on varsinkin perinneuskollisemmalla siivellä varsin vakuuttavan oloiset ja jyrkät syntilistat. Asianomaiset tietenkin kiistävät tämän jyrkästi. Puhun kuitenkin siitä, mitä asia "de facto" on.
Sama koskee opin jyrkkyyttä. Debora tarkoittanee liikkeen virallista linjaa. Hän lienee oikeassa lausunnossaan, ainakin osittain. Mutta edelleen, muissakin liikkeissä on jyrkempi siipensä, joka mm. seurakuntaopissa ja sen eksklusiivisuudessa (toiset poissulkevuudessa) on ehdottoman tiukka.
Tämäntyyppisiä tarkennuksia olisi Deboran sinänsä ansiokkaaseen vastaukseen lisääkin, mutta olkoon enemmälti kommentoimatta tässä vaiheessa. Odotellaan muiden kannanottoja. Keskustelujen pituuksista päätellen tyhjentävän ja absoluuttisesti oikean vastauksen antaminen olisi hiukkasen työlästä. Kiitos kysyjälle ja Deboralle hyvästä avauksesta.Olen lähes puolivuosisataa seurannut Jeesuksen viitoittamaa tietä Esikois-lestadiolaisuudessa ja joidenkin mielestä voisin olla jopa sinun nimittämällä "perinneuskoisimmalla siivellä" niin silti en ole nähnyt ainuttakaan syntilistaa en itsellä enkä laajalla ystävä piirillänikään. Mahdanko sitten olla näitä raamatullisia vai kenties kirkollisia. Ehkä en kumpaakaan, koska en halveksi lapinmaan vanhimpia enkä äitiseurakuntaakaan. Ehkä en ole kirkollisiakaan koska näen kirkossa tapahtuvat opilliset harhat ja raamatun vastaiset opetukset liian selkeästi.
Voisitko tuoda yhdenkin listan näkösälle. Näitä listoja olen kyllä kuullut olevan niillä jotka ovat ottaneet etäisyyttä Esikoisista ja ovat käyneet näkymättömiksi yhteisistä tilaisuuksista. Se on tietysti hyvä että listat ovat heillä tallessa kun eivät enään tule Jumalan sanan kuuloon, joka paljastaisi heille heidän syntinsä. - Jotain vanhoillisia vastaan?
Viestistäsi sai sen kuvan että yritit antaa vanhoillista mahdollisimman huonon kuvan...
Onko sinulla jotain vanhoillisia vastaan? Etkö tiennyt että esim. Esikoisilla on vielä tiukemmat "säännöt"? Ja että esikoiset eivät eivät kanssa hyväksy ehkäisyä?
Ja on siellä joukossa varmasti muitakin konservatiivisia uskoja niitähän oli 18:toista
Etpä taida itsekkään kaikki noita ryhmiä tuntea.... - vielä...
Jotain vanhoillisia vastaan? kirjoitti:
Viestistäsi sai sen kuvan että yritit antaa vanhoillista mahdollisimman huonon kuvan...
Onko sinulla jotain vanhoillisia vastaan? Etkö tiennyt että esim. Esikoisilla on vielä tiukemmat "säännöt"? Ja että esikoiset eivät eivät kanssa hyväksy ehkäisyä?
Ja on siellä joukossa varmasti muitakin konservatiivisia uskoja niitähän oli 18:toista
Etpä taida itsekkään kaikki noita ryhmiä tuntea....Onpa muuten jännä juttu kun kuvailet Lestaadiolaisuuta kokonaisuutena. Melkein heti ensimmäisessä lauseessa alat kirjoittamaan V-l:ällien hoitokokouksista 70-luvulla. Rakkaus ei muista kärsimäänsä pahaa... Ootko koskaan kuullut?
- Listat tai ei
Leevi kirjoitti:
Olen lähes puolivuosisataa seurannut Jeesuksen viitoittamaa tietä Esikois-lestadiolaisuudessa ja joidenkin mielestä voisin olla jopa sinun nimittämällä "perinneuskoisimmalla siivellä" niin silti en ole nähnyt ainuttakaan syntilistaa en itsellä enkä laajalla ystävä piirillänikään. Mahdanko sitten olla näitä raamatullisia vai kenties kirkollisia. Ehkä en kumpaakaan, koska en halveksi lapinmaan vanhimpia enkä äitiseurakuntaakaan. Ehkä en ole kirkollisiakaan koska näen kirkossa tapahtuvat opilliset harhat ja raamatun vastaiset opetukset liian selkeästi.
Voisitko tuoda yhdenkin listan näkösälle. Näitä listoja olen kyllä kuullut olevan niillä jotka ovat ottaneet etäisyyttä Esikoisista ja ovat käyneet näkymättömiksi yhteisistä tilaisuuksista. Se on tietysti hyvä että listat ovat heillä tallessa kun eivät enään tule Jumalan sanan kuuloon, joka paljastaisi heille heidän syntinsä.Julistuksessa ja asenteissa nämä tulevat asiin. Turha niitä on yrittää kieltää. Eivät nämä isäin säännöt tietenkään miksikään listaksi ole kirjoitettuna missään.
Ainoat jotka joitakin ihmisiä halveksivat ovat juuri näitä tiukkis- esikoisia. Heillä halveksittujen ihmisten joukko on valtavan suuri.
Useita miljardeja. Käytännössä siis kaikki muut paitsi samoin uskovat, samaan joukkoon kuuluvat.
Muut esikoiset suhtautuvat teveellä tavalla kaikkiin kristityihin, siis myöskin lapin vanhimpiin, jotka ovat aivan saman arvoisia ihmisiä kun me kaikki muutkin.
Tiukkiksille he ovat paavin asemassa. Siis erehtymättömiä ihmisiä ja muun seurakunnan yläpuolella. On täysin käsittämätöntä kuinka kukaan voi pitää ketään syntistä ihmistä erehtymättömänä.
Hajaannusten tuoksinassa syntynyt äitiseurakunta-myytti pitäisi heti purkaa, koska se ei ole raamatullinen rakennelma. Se toimii kyllä jos johtaja on käsittänyt vanhurskauttamisen oikein, mutta ei silloin kun johtaja on itse uskon asemasta lain tekojen alla ja pyrkii alistamaan koko seurakunnan omaan väärään oppiinsa.
Raamatussa johtaja on aina kaikkien, siis koko seurakunnan alamainen ja palvelija, mutta äiti- myytissä johtajat on korotettu seurakunnan isänniksi ja pylväiksi väärin perustein. Jeesus on Herra seurakunnassa. - Uskova_
Jotain vanhoillisia vastaan? kirjoitti:
Viestistäsi sai sen kuvan että yritit antaa vanhoillista mahdollisimman huonon kuvan...
Onko sinulla jotain vanhoillisia vastaan? Etkö tiennyt että esim. Esikoisilla on vielä tiukemmat "säännöt"? Ja että esikoiset eivät eivät kanssa hyväksy ehkäisyä?
Ja on siellä joukossa varmasti muitakin konservatiivisia uskoja niitähän oli 18:toista
Etpä taida itsekkään kaikki noita ryhmiä tuntea....Et tunne es.lest. tilannetta joten älä sinä kirjoita mitään siitä.
- Debora
Jotain vanhoillisia vastaan? kirjoitti:
Viestistäsi sai sen kuvan että yritit antaa vanhoillista mahdollisimman huonon kuvan...
Onko sinulla jotain vanhoillisia vastaan? Etkö tiennyt että esim. Esikoisilla on vielä tiukemmat "säännöt"? Ja että esikoiset eivät eivät kanssa hyväksy ehkäisyä?
Ja on siellä joukossa varmasti muitakin konservatiivisia uskoja niitähän oli 18:toista
Etpä taida itsekkään kaikki noita ryhmiä tuntea....Esikoisia tunnen sangen vähän ja vasta viime kuukausina olen tietoisesti tutustunut heihin. Kirjoitin sen perusteella, mitä nyt tiedän.
Ja se, mitä kirjoitin vanhoillisista, on tosiaan totta, itse kokemaani. Jos joku sanoo sen antavan huonon kuvan vanhoillisista, niin se ei ole minun syytäni. "Totuudenpuhujalla ei ole yösijaa" näyttää pätevän.
Annoin ex tempore yksinkertaisen kuvan ulkopuoliselle kyselijälle ja tässähän on tilaa antaa itse lisää "lihaa" luitten ympärille, eli täydentää kuvaa. Miksi et tehnyt sitä?
Ja toisaalta, tämä on keskustelua lestadiolaisuudesta, ei kirjoittajista. Nälviminen ja toisten mollaaminen näyttää saaneen sijaa tällä palstalla ja itse asiaasta keskustelu jääneen vähemmälle.
Pitäisiköhän sheriffin ominaisuudessa alkaa poistaa kaikki kirjoitukset, joissa mollataan kirjoittajaa? Sinun tekstisi olisi oiva esimerkki sellaisesta, joka myrkyttää palstan ilmapiiriä eikä ole rakentavaa keskustelua:( - tunnen...
Uskova_ kirjoitti:
Et tunne es.lest. tilannetta joten älä sinä kirjoita mitään siitä.
Olen käynyt joskus heidän seuroissaankin...
Ja jutellut siellä heidän saarnamiestensä kanssa. Ja mitä nyt näitä foorumeita oon seuraillu... - KodinKynttilätär
Leevi kirjoitti:
Olen lähes puolivuosisataa seurannut Jeesuksen viitoittamaa tietä Esikois-lestadiolaisuudessa ja joidenkin mielestä voisin olla jopa sinun nimittämällä "perinneuskoisimmalla siivellä" niin silti en ole nähnyt ainuttakaan syntilistaa en itsellä enkä laajalla ystävä piirillänikään. Mahdanko sitten olla näitä raamatullisia vai kenties kirkollisia. Ehkä en kumpaakaan, koska en halveksi lapinmaan vanhimpia enkä äitiseurakuntaakaan. Ehkä en ole kirkollisiakaan koska näen kirkossa tapahtuvat opilliset harhat ja raamatun vastaiset opetukset liian selkeästi.
Voisitko tuoda yhdenkin listan näkösälle. Näitä listoja olen kyllä kuullut olevan niillä jotka ovat ottaneet etäisyyttä Esikoisista ja ovat käyneet näkymättömiksi yhteisistä tilaisuuksista. Se on tietysti hyvä että listat ovat heillä tallessa kun eivät enään tule Jumalan sanan kuuloon, joka paljastaisi heille heidän syntinsä.käynyt monille. Itsekin olen seurannut EL-kristilisyytä lähes 70 vuotta, eikä minulle ole kukaan yhtään listaa Raamatun ulkopuolelta näyttänyt. Mutta meitä on kyllä neuvottu ja varoitettu monista vaaroista, jotka väijyvät elämäntiellä kulkijaa. Mutta ne, jotka ovat alkaneet tekemään syntilistoja aseeksi kristillisyyden totuutta vastaan, ne ovat itse lopulta niihin kompastuneet ja loukanneet itsensä "loukkauskiveen " Kristukseen ja hänen oppiinsa.
- Listat tai ei
KodinKynttilätär kirjoitti:
käynyt monille. Itsekin olen seurannut EL-kristilisyytä lähes 70 vuotta, eikä minulle ole kukaan yhtään listaa Raamatun ulkopuolelta näyttänyt. Mutta meitä on kyllä neuvottu ja varoitettu monista vaaroista, jotka väijyvät elämäntiellä kulkijaa. Mutta ne, jotka ovat alkaneet tekemään syntilistoja aseeksi kristillisyyden totuutta vastaan, ne ovat itse lopulta niihin kompastuneet ja loukanneet itsensä "loukkauskiveen " Kristukseen ja hänen oppiinsa.
Raamatun ulkopuolelta on paljon.
Kolme esimerkkiä:
- Kunnioita iisaksonilaisia lapinvanhimpoia , tai yleensäkin lapinvanhimpia.
- Usko Raamatun vastaisesti, että on olemassa seurakunnan yläpuolella oleva, kaikkien maailman seurakuntien äitiseurakunta.
- Usko että esikoislestadiolaiset ovat vastoin Jumalan sanaa ainoita, jotka tulevat autuaiksi.
Voisin luetella ainakin sata sellaista, nimenomaan lestadiolaisille tyypillistä isäin säädöstä, jotka voidaan osoittaa Raamatun vastaisiksi tällä istumella.
Joten älä viiti ennee setenkymppinen immeinen yrittee, josset kerran tiiä.
Room. 9:30 Mitä me siis sanomme? Että pakanat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saavuttaneet vanhurskauden, mutta sen vanhurskauden, joka tulee uskosta;
Room. 9:31 mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.
Room. 9:32 Minkätähden? Sentähden, ettei se
- tapahtunut uskosta,
- vaan ikäänkuin teoista;
- sillä he loukkautuivat loukkauskiveen,
Room. 9:33 niinkuin kirjoitettu on: "Katso, minä panen Siioniin loukkauskiven ja kompastuksen kallion, ja
- joka häneen uskoo, se ei häpeään joudu."
Room. 10:1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat.
Room. 10:2 Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;
Room. 10:3 sillä kun he eivät tunne
- Jumalan vanhurskautta,
vaan koettavat pystyttää
- omaa vanhurskauttaan,
- eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.
Room. 10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi
- jokaiselle,
- joka uskoo. - Etsivä
Jotain vanhoillisia vastaan? kirjoitti:
Viestistäsi sai sen kuvan että yritit antaa vanhoillista mahdollisimman huonon kuvan...
Onko sinulla jotain vanhoillisia vastaan? Etkö tiennyt että esim. Esikoisilla on vielä tiukemmat "säännöt"? Ja että esikoiset eivät eivät kanssa hyväksy ehkäisyä?
Ja on siellä joukossa varmasti muitakin konservatiivisia uskoja niitähän oli 18:toista
Etpä taida itsekkään kaikki noita ryhmiä tuntea....Hei tarkoitukseni ei ollut antaa huonoa kuvaa kenestäkään. Korostan ettei minulla ole mitään uskovia vastaan. Olivatpa he sitten minkä sortin lestadiolaisia tahansa.
Päätelmä: Onko siis vanhoillislestadiolaisissa ja esikoislestadiolaisissa eniten samaa. Nämä ilmeisesti olivat ne pääliikkeet (suurimmat). Siis ei hirveästi eroja ilmeisesti?.
Miksi te riitelette keskenänne, eikö usko ole kuitenkin se pääasia. Vai onko nämä jutut täällä jotenkin insideä, etten ymmärtänyt kaikkea =)
Eihän sääntöjen tiukkuudella ole mielestäni merkitystä, vaan sillä että ihminen eläisi elämänsä oikein. Raamattu ilmeisesti neuvoo siinä, mutta kun se on niin vaikea selkoista ettei sitä aina ymmärrä. Tulkinta kysymys ilmeisesti. Mutta kuka tulkitsee oikein? Mistä se tietää kuka on oikeassa ja kuka ei? Joitakin asioita lestadiolaisuudessa ymmärrän itsekkin. Esim. alkoholi on ihan ok ettette juo sitä (ainakaan liikaa). Jatkuvasti sattuneista rikoksista on moni ollut alkoholin syytä ja muutenkin, eikös se pettäminenkin yleensä satu kännissä. Eli se on minusta ihan ok ettette juo. Onhan meitä muitankin jotka ei juo ollenkaan vaikkei lestadiolaisia ollakkaan. Koulussa kuuli kaikenlaisia huhuja "lestoista". Esim. pyykkikone juttuja (jos tiedätte) ja huivi pitäisi olla päässä kokoajan. Huhuja? onko?
Toivon ettei kukaan ota minua sillä asenteella enään, että olisi jotain vastaan. Ei minulla teitä vastaan mitään ole. Päinvastoin kunnioitan teitä. - Debora
Etsivä kirjoitti:
Hei tarkoitukseni ei ollut antaa huonoa kuvaa kenestäkään. Korostan ettei minulla ole mitään uskovia vastaan. Olivatpa he sitten minkä sortin lestadiolaisia tahansa.
Päätelmä: Onko siis vanhoillislestadiolaisissa ja esikoislestadiolaisissa eniten samaa. Nämä ilmeisesti olivat ne pääliikkeet (suurimmat). Siis ei hirveästi eroja ilmeisesti?.
Miksi te riitelette keskenänne, eikö usko ole kuitenkin se pääasia. Vai onko nämä jutut täällä jotenkin insideä, etten ymmärtänyt kaikkea =)
Eihän sääntöjen tiukkuudella ole mielestäni merkitystä, vaan sillä että ihminen eläisi elämänsä oikein. Raamattu ilmeisesti neuvoo siinä, mutta kun se on niin vaikea selkoista ettei sitä aina ymmärrä. Tulkinta kysymys ilmeisesti. Mutta kuka tulkitsee oikein? Mistä se tietää kuka on oikeassa ja kuka ei? Joitakin asioita lestadiolaisuudessa ymmärrän itsekkin. Esim. alkoholi on ihan ok ettette juo sitä (ainakaan liikaa). Jatkuvasti sattuneista rikoksista on moni ollut alkoholin syytä ja muutenkin, eikös se pettäminenkin yleensä satu kännissä. Eli se on minusta ihan ok ettette juo. Onhan meitä muitankin jotka ei juo ollenkaan vaikkei lestadiolaisia ollakkaan. Koulussa kuuli kaikenlaisia huhuja "lestoista". Esim. pyykkikone juttuja (jos tiedätte) ja huivi pitäisi olla päässä kokoajan. Huhuja? onko?
Toivon ettei kukaan ota minua sillä asenteella enään, että olisi jotain vastaan. Ei minulla teitä vastaan mitään ole. Päinvastoin kunnioitan teitä.Taisi tulla sohaisu äkäisten esikoislessujen arkaan paikkaan. He käyvät tällä palstalla omaa "inside"-sotaansa, ja haluavat minutkin siihen mukaansa.
Itse olen Rauhan Sanan joukoissa käyvä, ex-vl. Näistä kahdesta joukosta minulla siis on tietoja. Esikoisten asiaa opiskelen parhaillaan erään vanhan esikois-lestadiolaisen kanssa s-postin välityksellä. Hänen antamansa kuva on sellainen, joka näkyy palstalla: on tiukkapipoja, jotka käyvät kaikkien muitten kimppuun ja ovat jopa tiukempia kuin vl:t :) ja on sitten rauhaa rakastavia, armollisia, yksinkertaisia Jeesukseen ja hänen sovintotyöhönsä uskovia ihmisiä.
Esikoisten joukko vain ei ole jakaantunut, kuten vanhoillisten, heillä ei ole niin tiukkaa seurakuntaoppia, joka sallisi toisten ulos potkaisun jos jostain asiasta on vähänkään eri mieltä kuin liikkeen johto. Sinänsä se on plussaa. Mutta voi näitä veljessotia, mitkä siirtyivät tähän sinunkin ihan viattomaan ulkopuolisen kyselyyn:(
Pyydän anteeksi heidän puolestaan heidän erittäin ala-arvoista kirjoittamistaan.
Kun olet etsivällä ja kyselevällä mielellä, niin toki sinun täytyy vastauksia saada, eikä se ole sinun syysi, että nämä herrat käyvät toistensa kimppuun. Ja kun ei aina ole voitollista sillä rintamalla, niin käyvät meidän muittenkin kimppuun;(
Kirjoittele lisää vain, eiköhän sinulle jonkinlainen kuva kirkastu lestadiolaisuuden eri suunnista:) - Eliksiiri
Etsivä kirjoitti:
Hei tarkoitukseni ei ollut antaa huonoa kuvaa kenestäkään. Korostan ettei minulla ole mitään uskovia vastaan. Olivatpa he sitten minkä sortin lestadiolaisia tahansa.
Päätelmä: Onko siis vanhoillislestadiolaisissa ja esikoislestadiolaisissa eniten samaa. Nämä ilmeisesti olivat ne pääliikkeet (suurimmat). Siis ei hirveästi eroja ilmeisesti?.
Miksi te riitelette keskenänne, eikö usko ole kuitenkin se pääasia. Vai onko nämä jutut täällä jotenkin insideä, etten ymmärtänyt kaikkea =)
Eihän sääntöjen tiukkuudella ole mielestäni merkitystä, vaan sillä että ihminen eläisi elämänsä oikein. Raamattu ilmeisesti neuvoo siinä, mutta kun se on niin vaikea selkoista ettei sitä aina ymmärrä. Tulkinta kysymys ilmeisesti. Mutta kuka tulkitsee oikein? Mistä se tietää kuka on oikeassa ja kuka ei? Joitakin asioita lestadiolaisuudessa ymmärrän itsekkin. Esim. alkoholi on ihan ok ettette juo sitä (ainakaan liikaa). Jatkuvasti sattuneista rikoksista on moni ollut alkoholin syytä ja muutenkin, eikös se pettäminenkin yleensä satu kännissä. Eli se on minusta ihan ok ettette juo. Onhan meitä muitankin jotka ei juo ollenkaan vaikkei lestadiolaisia ollakkaan. Koulussa kuuli kaikenlaisia huhuja "lestoista". Esim. pyykkikone juttuja (jos tiedätte) ja huivi pitäisi olla päässä kokoajan. Huhuja? onko?
Toivon ettei kukaan ota minua sillä asenteella enään, että olisi jotain vastaan. Ei minulla teitä vastaan mitään ole. Päinvastoin kunnioitan teitä.Televisio ja ikkunallinen pesukone tulivat samoihin aikoihin Suomeen joskus 1950- ja 1960-lukujen taitteessa.
Alkuaikojen televisioruudut olivat kulmistaan hyvin pyöreitä ja muistuttivat siten pesukoneen pyöreää ikkunaa.
Yhtä jos toistakin lestadiolaista kiinnosti televisio ja oli halua hankkia sellainen.
"Jos jollakin on rietas mieli, niin hänellähän lähtee mielikuvitus lentoon jo katsoessaan pesukoneen ruudussa vilkahtelevia alusvaatteita", sanottiin.
Erään suurilevikkisen lehden toimittaja teki sitten jutun lestadiolaisista, ja - miten ollakaan - esitti asian siten, että lestadiolaisille ovat ikkunalasillisetkin pesukoneet syntiä, kun lasista voi nähdä, miten siellä naisten pikkuhousut, rintaliivit ja miesten kalsarit pyörivät. Herättämässä muka synnillisiä ajatuksia. Heh. - listat
Eslest kirjoitti:
Deboran analyysi oli varsin hyvä, vaikka ilmeisesti tila- ja aikasyistä jonkin verran yksinkertaistettu.
Syntilistoista kommentoin seuraavaa:
Kyllä muillakin lestadiolaissuuntauksilla on syntilistoja, pitkiäkin. Mutta muut suuntaukset eivät ole niin yhtenäisiä - tai ainakaan näytä niin yhtenäisille - kuin vanhoillisuus. Mm. esikoisuudessa, jonka edustaja itse olen, on varsinkin perinneuskollisemmalla siivellä varsin vakuuttavan oloiset ja jyrkät syntilistat. Asianomaiset tietenkin kiistävät tämän jyrkästi. Puhun kuitenkin siitä, mitä asia "de facto" on.
Sama koskee opin jyrkkyyttä. Debora tarkoittanee liikkeen virallista linjaa. Hän lienee oikeassa lausunnossaan, ainakin osittain. Mutta edelleen, muissakin liikkeissä on jyrkempi siipensä, joka mm. seurakuntaopissa ja sen eksklusiivisuudessa (toiset poissulkevuudessa) on ehdottoman tiukka.
Tämäntyyppisiä tarkennuksia olisi Deboran sinänsä ansiokkaaseen vastaukseen lisääkin, mutta olkoon enemmälti kommentoimatta tässä vaiheessa. Odotellaan muiden kannanottoja. Keskustelujen pituuksista päätellen tyhjentävän ja absoluuttisesti oikean vastauksen antaminen olisi hiukkasen työlästä. Kiitos kysyjälle ja Deboralle hyvästä avauksesta.minkä perusteella ne synti listat ovat tehty. Jos ajatellaan vaikka 800 vuotta takaperin ajanlaskussa minkälaiset syntilistat silloin oli ja miksi. Eikö henkilön henkilökohtainen usko Jeesuksen sovinto työhön ole se pelastus ja katuminen aikaisemmin tehtyihin synteihin. Eikö ns. uskovaisena oleva ihminen sydämessään jo tiedosta miten tulee elää. Miksi siis jotkut "listat"
- Tiedosta kiitollinen
Debora kirjoitti:
Taisi tulla sohaisu äkäisten esikoislessujen arkaan paikkaan. He käyvät tällä palstalla omaa "inside"-sotaansa, ja haluavat minutkin siihen mukaansa.
Itse olen Rauhan Sanan joukoissa käyvä, ex-vl. Näistä kahdesta joukosta minulla siis on tietoja. Esikoisten asiaa opiskelen parhaillaan erään vanhan esikois-lestadiolaisen kanssa s-postin välityksellä. Hänen antamansa kuva on sellainen, joka näkyy palstalla: on tiukkapipoja, jotka käyvät kaikkien muitten kimppuun ja ovat jopa tiukempia kuin vl:t :) ja on sitten rauhaa rakastavia, armollisia, yksinkertaisia Jeesukseen ja hänen sovintotyöhönsä uskovia ihmisiä.
Esikoisten joukko vain ei ole jakaantunut, kuten vanhoillisten, heillä ei ole niin tiukkaa seurakuntaoppia, joka sallisi toisten ulos potkaisun jos jostain asiasta on vähänkään eri mieltä kuin liikkeen johto. Sinänsä se on plussaa. Mutta voi näitä veljessotia, mitkä siirtyivät tähän sinunkin ihan viattomaan ulkopuolisen kyselyyn:(
Pyydän anteeksi heidän puolestaan heidän erittäin ala-arvoista kirjoittamistaan.
Kun olet etsivällä ja kyselevällä mielellä, niin toki sinun täytyy vastauksia saada, eikä se ole sinun syysi, että nämä herrat käyvät toistensa kimppuun. Ja kun ei aina ole voitollista sillä rintamalla, niin käyvät meidän muittenkin kimppuun;(
Kirjoittele lisää vain, eiköhän sinulle jonkinlainen kuva kirkastu lestadiolaisuuden eri suunnista:)Niin mitä eroa on esikoisilla ja pikkuesikoisilla, kun tuossa liki naapurissa on tietoni mukaan just pikkuisten rukoushuone, tosin nämä ovat tietääkseni ruotsinkielisiä.
Niin tuo kyseessä oleva paikka on Närvilän Rukoushuone Kokkolassa. - Debora
Tiedosta kiitollinen kirjoitti:
Niin mitä eroa on esikoisilla ja pikkuesikoisilla, kun tuossa liki naapurissa on tietoni mukaan just pikkuisten rukoushuone, tosin nämä ovat tietääkseni ruotsinkielisiä.
Niin tuo kyseessä oleva paikka on Närvilän Rukoushuone Kokkolassa.Sehän se sekoittaa kovasti, kun on esikoiset, tai isot esikoiset ja pikkuesikoiset. Kuitenkin pikkuesikoiset ovat lähteneet vanhoillisista v.-34 ja vanhoilliset ja esikoiset sekä uusheräys lähtivät kukin erilleen "kantalestadiolaisuudesta" 1900-luvun alkuvuosina, tosin esikoiset pitävät nimensä mukaan itseänsä alkuperäisinä lestadiolaisina.
Perusasioissa ei ole mitään eroja. Molemmat liikkeet oppinsa mukaan pitävät syntienanteeksiantamista ja -saamista Jeesuksen nimessä ja veressä perusasiana. Yksin armosta, yksin uskosta on tie autuuteen molempien mukaan. Käytännössä tavoissa on jonkin verran eroja.
Esikoisten seuroissa on kaikilla rippikouluikäisten ja sitä vanhempien naisten päässä huivi. He noudattavat Paavalin kirjeessä olevaa mainintaa, että naisten tulee peittää päänsä sanan kuulossa. Naiset myös käyttävät hametta seuroissa, ei pitkiä housuja, samoin naisilla on yleensä pitkät hiukset. Miehet eivät käytä solmiota ja monet eivät edes vihkisormusta. Yleensä korujen käyttöön on suhtauduttu kielteisesti. Siis täytyy olla vaatimaton. Rukoushuoneessa ei esikoisilla ole mitään koristeita, ei edes ruukkukukkia tai -kasveja. He kunnioittavat kovasti Ruotsin lapissa, Jällivaarassa (Gellivare) olevia "vanhimpia" ja heidän ohjeitaan. Osa esikoisista ei kunnioita enempää kuin ketä muuta kristittyä tahansa ja siinä onkin yksi sisäisten kiistojen aihe.
Pikkuesikoisten seurahuoneessa on ruukkukasveja, heidän naisensa eivät eroa mitenkään keskivertonaisista, eli ei huiveja, pitkiä housuja naisilla näkee myös, korujakin on kohtuullisesti. Miehet käyttävät kravattia. Heillä ei ole mitään auktoriteettia, joka sanelisi ohjeita tai neuvoja. Johtokin vaihdetaan tiheästi (sama henkilö saa olla korkeintaan kaksi vaalikautta johdossa) ettei kukaan ihminen pääsisi paisumaan eli luulemaan itseänsä paremmaksi kuin muut.
Mene vain Kokkolan pikkuesikoisten seurahuoneelle, vaikka se olisikin ruotsinkielinen. Kyllä siellä saarnat tulkataan suomeksi ja uskoisin kaikkien läsnäolijoitten osaavan suomea. Ellei osaa, hakee jonkun, joka osaa, jos haluat keskustella:) - Tiedosta kiitollinen
Debora kirjoitti:
Sehän se sekoittaa kovasti, kun on esikoiset, tai isot esikoiset ja pikkuesikoiset. Kuitenkin pikkuesikoiset ovat lähteneet vanhoillisista v.-34 ja vanhoilliset ja esikoiset sekä uusheräys lähtivät kukin erilleen "kantalestadiolaisuudesta" 1900-luvun alkuvuosina, tosin esikoiset pitävät nimensä mukaan itseänsä alkuperäisinä lestadiolaisina.
Perusasioissa ei ole mitään eroja. Molemmat liikkeet oppinsa mukaan pitävät syntienanteeksiantamista ja -saamista Jeesuksen nimessä ja veressä perusasiana. Yksin armosta, yksin uskosta on tie autuuteen molempien mukaan. Käytännössä tavoissa on jonkin verran eroja.
Esikoisten seuroissa on kaikilla rippikouluikäisten ja sitä vanhempien naisten päässä huivi. He noudattavat Paavalin kirjeessä olevaa mainintaa, että naisten tulee peittää päänsä sanan kuulossa. Naiset myös käyttävät hametta seuroissa, ei pitkiä housuja, samoin naisilla on yleensä pitkät hiukset. Miehet eivät käytä solmiota ja monet eivät edes vihkisormusta. Yleensä korujen käyttöön on suhtauduttu kielteisesti. Siis täytyy olla vaatimaton. Rukoushuoneessa ei esikoisilla ole mitään koristeita, ei edes ruukkukukkia tai -kasveja. He kunnioittavat kovasti Ruotsin lapissa, Jällivaarassa (Gellivare) olevia "vanhimpia" ja heidän ohjeitaan. Osa esikoisista ei kunnioita enempää kuin ketä muuta kristittyä tahansa ja siinä onkin yksi sisäisten kiistojen aihe.
Pikkuesikoisten seurahuoneessa on ruukkukasveja, heidän naisensa eivät eroa mitenkään keskivertonaisista, eli ei huiveja, pitkiä housuja naisilla näkee myös, korujakin on kohtuullisesti. Miehet käyttävät kravattia. Heillä ei ole mitään auktoriteettia, joka sanelisi ohjeita tai neuvoja. Johtokin vaihdetaan tiheästi (sama henkilö saa olla korkeintaan kaksi vaalikautta johdossa) ettei kukaan ihminen pääsisi paisumaan eli luulemaan itseänsä paremmaksi kuin muut.
Mene vain Kokkolan pikkuesikoisten seurahuoneelle, vaikka se olisikin ruotsinkielinen. Kyllä siellä saarnat tulkataan suomeksi ja uskoisin kaikkien läsnäolijoitten osaavan suomea. Ellei osaa, hakee jonkun, joka osaa, jos haluat keskustella:)Kiitos sinulle Debora hyvästä vastauksesta.
- Omopesu
Eliksiiri kirjoitti:
Televisio ja ikkunallinen pesukone tulivat samoihin aikoihin Suomeen joskus 1950- ja 1960-lukujen taitteessa.
Alkuaikojen televisioruudut olivat kulmistaan hyvin pyöreitä ja muistuttivat siten pesukoneen pyöreää ikkunaa.
Yhtä jos toistakin lestadiolaista kiinnosti televisio ja oli halua hankkia sellainen.
"Jos jollakin on rietas mieli, niin hänellähän lähtee mielikuvitus lentoon jo katsoessaan pesukoneen ruudussa vilkahtelevia alusvaatteita", sanottiin.
Erään suurilevikkisen lehden toimittaja teki sitten jutun lestadiolaisista, ja - miten ollakaan - esitti asian siten, että lestadiolaisille ovat ikkunalasillisetkin pesukoneet syntiä, kun lasista voi nähdä, miten siellä naisten pikkuhousut, rintaliivit ja miesten kalsarit pyörivät. Herättämässä muka synnillisiä ajatuksia. Heh.Peukonejuttu On alunperin ruotsalaisen uutistoimiston välitämä ikivihreä satujuttu 1960-luvulta
- Debora
Omopesu kirjoitti:
Peukonejuttu On alunperin ruotsalaisen uutistoimiston välitämä ikivihreä satujuttu 1960-luvulta
nimimerkki reinhard kirjoitti joku aika sitten, että kyse ei ole mistään sadusta, vaan hänen oman mummonsa pyykinpesukoneesta. Hänen mukaansa se oli totta. Itse olen nähnyt vanhan lehtileikkeen oululaisen vasemmiston lehden Kansan Tahdon artikkelista, jossa kerrottiin tuosta samasta asiasta, totena.
Itse kukin tehköön tästä haluamansa johtopäätökset;) - Se on vanha
Debora kirjoitti:
nimimerkki reinhard kirjoitti joku aika sitten, että kyse ei ole mistään sadusta, vaan hänen oman mummonsa pyykinpesukoneesta. Hänen mukaansa se oli totta. Itse olen nähnyt vanhan lehtileikkeen oululaisen vasemmiston lehden Kansan Tahdon artikkelista, jossa kerrottiin tuosta samasta asiasta, totena.
Itse kukin tehköön tästä haluamansa johtopäätökset;)Se on vanha rasistinen juttu, joka kiersi lehdissä jo 1960-luvulla.
- Analyysisi
Debora kirjoitti:
Taisi tulla sohaisu äkäisten esikoislessujen arkaan paikkaan. He käyvät tällä palstalla omaa "inside"-sotaansa, ja haluavat minutkin siihen mukaansa.
Itse olen Rauhan Sanan joukoissa käyvä, ex-vl. Näistä kahdesta joukosta minulla siis on tietoja. Esikoisten asiaa opiskelen parhaillaan erään vanhan esikois-lestadiolaisen kanssa s-postin välityksellä. Hänen antamansa kuva on sellainen, joka näkyy palstalla: on tiukkapipoja, jotka käyvät kaikkien muitten kimppuun ja ovat jopa tiukempia kuin vl:t :) ja on sitten rauhaa rakastavia, armollisia, yksinkertaisia Jeesukseen ja hänen sovintotyöhönsä uskovia ihmisiä.
Esikoisten joukko vain ei ole jakaantunut, kuten vanhoillisten, heillä ei ole niin tiukkaa seurakuntaoppia, joka sallisi toisten ulos potkaisun jos jostain asiasta on vähänkään eri mieltä kuin liikkeen johto. Sinänsä se on plussaa. Mutta voi näitä veljessotia, mitkä siirtyivät tähän sinunkin ihan viattomaan ulkopuolisen kyselyyn:(
Pyydän anteeksi heidän puolestaan heidän erittäin ala-arvoista kirjoittamistaan.
Kun olet etsivällä ja kyselevällä mielellä, niin toki sinun täytyy vastauksia saada, eikä se ole sinun syysi, että nämä herrat käyvät toistensa kimppuun. Ja kun ei aina ole voitollista sillä rintamalla, niin käyvät meidän muittenkin kimppuun;(
Kirjoittele lisää vain, eiköhän sinulle jonkinlainen kuva kirkastu lestadiolaisuuden eri suunnista:)ei ole aivan totuuden mukainen.
Jako menee näin.
Ensin ovat enemmistössä olevat tiukkapipot,
joilla ei ole mitään raamatullista perustaa uskolleen, vaan he seuraavat tiettyjä saarnaajia,
koska uskovat, että näiden virkaan kuuluu Jumalalta annettu ylivoimainen viisaus, joka pysyy heillä ja heidän seuraajillaan maailman loppuun asti.
Heissä on paljon kirkon ja pappien halveksijoita ja vihaajia. Se on kuitenkin osoitteetonta, yleistävää ja vailla asiatietoja.
Sitten on tähän tiukkaan ja ahdistavaan elämään kyllästyneitä, jotka ovat eräänlaisia kaikkiruokaisia yleishengellisiä. Heissä on paljon myös hurmahenkisyyttä. Heidän mielestään mitään ei saa sanoa vääräksi, kaikki pitäisi hyväksyä.
Joukossa lienee myös niitä, joilla uskon asiat vastaavat enemmänkin vain kulttuurisiin ja sosiaalisiin tarpeisiin.
Sitten on sellaisia, jotka ovat ahdistuksessaan, pettymyksessään, hengellisen kotinsa kriisissä lähteneet etsimään todellista ja kestävää pohjaa uskolleen.
He etsivät sitä Raamatun sanasta. He haluavat selkeää opillista opetusta. He arvostavat Lutheria, joka on teoriassa, mutta ei käyntännössä, ollut liikkeen opillinen auktoriteetti 150 vuotta.
He haluaisivat kuulla selvää raamatullista opetusta armosta, Jumalan läsnäolosta ilman vaatimuksia. Heidän parissaan on paljon opintopiirejä, jossa tutkitaan Sanaa, Lutherin Galatalaskirjeen selitystä yms.
Heillä ei ole mitään negatiivista asennetta esimerkiksi Rauhan Sanalaisia kohtaan. VL:iin
suhtautuminen on varauksellista, koska Oulu hierarkioineen edustaa samaa paavillisuutta kuin Jällivaara esikoisilla.
Heitä tiukkapipot ja yleishengelliset vastustavat,
kykenemättä kuitenkaan argumentoimaan selkeästi perustellen. Tiedollisen ja sanallisen avuttomuuden synnyttämä turhautuneisuus purkautuu vihana ja ilkeilynä.
Varsinkin tiukkapipojen kanssa on aivan mahdotonta käydä mitään opillista keskustelua, näille on Raamattu aivan tuntematon. He luottavat "kristillisyyden ymmärryksiin" ja "rakkaiden vanhimpien neuvoihin".
Näin tämä kriisi toteuttaa aivan samaa jakoa kuin uskonpuhdistuskin: Umpiluiset katolilaiset, sitten
maan ja taivaan välillä seilaavat hurmahenkiset, sitten pieni ryhmä reformaation kannattajia. - Debora
Analyysisi kirjoitti:
ei ole aivan totuuden mukainen.
Jako menee näin.
Ensin ovat enemmistössä olevat tiukkapipot,
joilla ei ole mitään raamatullista perustaa uskolleen, vaan he seuraavat tiettyjä saarnaajia,
koska uskovat, että näiden virkaan kuuluu Jumalalta annettu ylivoimainen viisaus, joka pysyy heillä ja heidän seuraajillaan maailman loppuun asti.
Heissä on paljon kirkon ja pappien halveksijoita ja vihaajia. Se on kuitenkin osoitteetonta, yleistävää ja vailla asiatietoja.
Sitten on tähän tiukkaan ja ahdistavaan elämään kyllästyneitä, jotka ovat eräänlaisia kaikkiruokaisia yleishengellisiä. Heissä on paljon myös hurmahenkisyyttä. Heidän mielestään mitään ei saa sanoa vääräksi, kaikki pitäisi hyväksyä.
Joukossa lienee myös niitä, joilla uskon asiat vastaavat enemmänkin vain kulttuurisiin ja sosiaalisiin tarpeisiin.
Sitten on sellaisia, jotka ovat ahdistuksessaan, pettymyksessään, hengellisen kotinsa kriisissä lähteneet etsimään todellista ja kestävää pohjaa uskolleen.
He etsivät sitä Raamatun sanasta. He haluavat selkeää opillista opetusta. He arvostavat Lutheria, joka on teoriassa, mutta ei käyntännössä, ollut liikkeen opillinen auktoriteetti 150 vuotta.
He haluaisivat kuulla selvää raamatullista opetusta armosta, Jumalan läsnäolosta ilman vaatimuksia. Heidän parissaan on paljon opintopiirejä, jossa tutkitaan Sanaa, Lutherin Galatalaskirjeen selitystä yms.
Heillä ei ole mitään negatiivista asennetta esimerkiksi Rauhan Sanalaisia kohtaan. VL:iin
suhtautuminen on varauksellista, koska Oulu hierarkioineen edustaa samaa paavillisuutta kuin Jällivaara esikoisilla.
Heitä tiukkapipot ja yleishengelliset vastustavat,
kykenemättä kuitenkaan argumentoimaan selkeästi perustellen. Tiedollisen ja sanallisen avuttomuuden synnyttämä turhautuneisuus purkautuu vihana ja ilkeilynä.
Varsinkin tiukkapipojen kanssa on aivan mahdotonta käydä mitään opillista keskustelua, näille on Raamattu aivan tuntematon. He luottavat "kristillisyyden ymmärryksiin" ja "rakkaiden vanhimpien neuvoihin".
Näin tämä kriisi toteuttaa aivan samaa jakoa kuin uskonpuhdistuskin: Umpiluiset katolilaiset, sitten
maan ja taivaan välillä seilaavat hurmahenkiset, sitten pieni ryhmä reformaation kannattajia.Hyvä, kun kerroit. Sain vähän lisää tietoa ja se osoitti tilanteen paljon pahemmaksi kuin kuvittelin:( Surullista:(
- Analyysi
Debora kirjoitti:
Sehän se sekoittaa kovasti, kun on esikoiset, tai isot esikoiset ja pikkuesikoiset. Kuitenkin pikkuesikoiset ovat lähteneet vanhoillisista v.-34 ja vanhoilliset ja esikoiset sekä uusheräys lähtivät kukin erilleen "kantalestadiolaisuudesta" 1900-luvun alkuvuosina, tosin esikoiset pitävät nimensä mukaan itseänsä alkuperäisinä lestadiolaisina.
Perusasioissa ei ole mitään eroja. Molemmat liikkeet oppinsa mukaan pitävät syntienanteeksiantamista ja -saamista Jeesuksen nimessä ja veressä perusasiana. Yksin armosta, yksin uskosta on tie autuuteen molempien mukaan. Käytännössä tavoissa on jonkin verran eroja.
Esikoisten seuroissa on kaikilla rippikouluikäisten ja sitä vanhempien naisten päässä huivi. He noudattavat Paavalin kirjeessä olevaa mainintaa, että naisten tulee peittää päänsä sanan kuulossa. Naiset myös käyttävät hametta seuroissa, ei pitkiä housuja, samoin naisilla on yleensä pitkät hiukset. Miehet eivät käytä solmiota ja monet eivät edes vihkisormusta. Yleensä korujen käyttöön on suhtauduttu kielteisesti. Siis täytyy olla vaatimaton. Rukoushuoneessa ei esikoisilla ole mitään koristeita, ei edes ruukkukukkia tai -kasveja. He kunnioittavat kovasti Ruotsin lapissa, Jällivaarassa (Gellivare) olevia "vanhimpia" ja heidän ohjeitaan. Osa esikoisista ei kunnioita enempää kuin ketä muuta kristittyä tahansa ja siinä onkin yksi sisäisten kiistojen aihe.
Pikkuesikoisten seurahuoneessa on ruukkukasveja, heidän naisensa eivät eroa mitenkään keskivertonaisista, eli ei huiveja, pitkiä housuja naisilla näkee myös, korujakin on kohtuullisesti. Miehet käyttävät kravattia. Heillä ei ole mitään auktoriteettia, joka sanelisi ohjeita tai neuvoja. Johtokin vaihdetaan tiheästi (sama henkilö saa olla korkeintaan kaksi vaalikautta johdossa) ettei kukaan ihminen pääsisi paisumaan eli luulemaan itseänsä paremmaksi kuin muut.
Mene vain Kokkolan pikkuesikoisten seurahuoneelle, vaikka se olisikin ruotsinkielinen. Kyllä siellä saarnat tulkataan suomeksi ja uskoisin kaikkien läsnäolijoitten osaavan suomea. Ellei osaa, hakee jonkun, joka osaa, jos haluat keskustella:)Debora näkyy pitäneen pienen mainoskatkon
oman liikkeen puolesta! (Aivan rakkain terveisin)
-------
Minä tutustuin aikoinaan kahteen pikkuessariin, jotka lukivat papiksi.
Muistan, kun he kertoivat minulle, että Jumalan sana on pyhä ja voimallinen, vaikka se kuuluisi
Härjän suusta (Luther sanoo).
Esikoisissahan on niin, että Jumalan sana on Jumalan sanaa vasta sitten, kun se kuuluu
Pyhän Hengen saaneen ihmsen suusta. Näin papinkin antama synninpäästö on viraton.
Kauhea oppi, jonka ristiriitaisuus ei tule mieleen ehtoollisella käydessä.
No, tämä tulee siis selkeästi Raamattua vastaan.
Luther, puhuu vallan eri tavalla. Laestadius myös, vaikka rajaa pietistiseen tyyliin sen virantoimitukseen, kun papilla on takki päällä. No, Laestadius oli itse papin takki päällä aina. - Anonyymi
Analyysi kirjoitti:
Debora näkyy pitäneen pienen mainoskatkon
oman liikkeen puolesta! (Aivan rakkain terveisin)
-------
Minä tutustuin aikoinaan kahteen pikkuessariin, jotka lukivat papiksi.
Muistan, kun he kertoivat minulle, että Jumalan sana on pyhä ja voimallinen, vaikka se kuuluisi
Härjän suusta (Luther sanoo).
Esikoisissahan on niin, että Jumalan sana on Jumalan sanaa vasta sitten, kun se kuuluu
Pyhän Hengen saaneen ihmsen suusta. Näin papinkin antama synninpäästö on viraton.
Kauhea oppi, jonka ristiriitaisuus ei tule mieleen ehtoollisella käydessä.
No, tämä tulee siis selkeästi Raamattua vastaan.
Luther, puhuu vallan eri tavalla. Laestadius myös, vaikka rajaa pietistiseen tyyliin sen virantoimitukseen, kun papilla on takki päällä. No, Laestadius oli itse papin takki päällä aina.Niin Luther kuin Lestadius opettavat, että synninpäästö eli anteeksiannon julistaminen on juuri Pyhän Hengen virka. Vielä lisäävät etteivät pappi eikä kukaan muukaan voi johdattaa ketään autuuden tiellä pitemmälle kuin mihin itse on päässyt uskossaan.
- 60-luvulla jo
Se on vanha kirjoitti:
Se on vanha rasistinen juttu, joka kiersi lehdissä jo 1960-luvulla.
Jaa silloin kun pesukoneet oli päältä ladattavia pulsaattorikoneita. Osasivat jo silloin katsoa vilahtavia rintsikoita. Jos todella haluaisi niitä katsella eikö helpompi olisi katsella oman vaimon päällä niitä.
- Analyysi
Anonyymi kirjoitti:
Niin Luther kuin Lestadius opettavat, että synninpäästö eli anteeksiannon julistaminen on juuri Pyhän Hengen virka. Vielä lisäävät etteivät pappi eikä kukaan muukaan voi johdattaa ketään autuuden tiellä pitemmälle kuin mihin itse on päässyt uskossaan.
Sinä Anonyymi olet taas yksi esimerkki niistä
harhaan johdetuista ihmisistä, jotka toistavat
nauhurin tavoin jotain käsitystä, mutta asian
todenperäisyydestä eivät tiedä mitään.
Sinä et näköjään tiedä mitä Laestadius ja Luther opettavat. Ota kiireesti selvää.
Sitten, kukaan ei ole mistään ihmisen johdattamisesta koskaan puhunut. Se on suorastaan asian vierestä tässä yhteydessä.
Mutta, sopiihan tuollainen järjen spekulointi niille, jotka haluavat jotain ihmisoppia puolustella.
Kysymys on syntisen armahtamisesta. Kysymys on avainten vallasta.
Pyhän Hengen virka.
No niin, lue ja hämmästy: Pyhä Henki on sidottu
Jumalan sanaan. - Anonyymi
Analyysi kirjoitti:
Sinä Anonyymi olet taas yksi esimerkki niistä
harhaan johdetuista ihmisistä, jotka toistavat
nauhurin tavoin jotain käsitystä, mutta asian
todenperäisyydestä eivät tiedä mitään.
Sinä et näköjään tiedä mitä Laestadius ja Luther opettavat. Ota kiireesti selvää.
Sitten, kukaan ei ole mistään ihmisen johdattamisesta koskaan puhunut. Se on suorastaan asian vierestä tässä yhteydessä.
Mutta, sopiihan tuollainen järjen spekulointi niille, jotka haluavat jotain ihmisoppia puolustella.
Kysymys on syntisen armahtamisesta. Kysymys on avainten vallasta.
Pyhän Hengen virka.
No niin, lue ja hämmästy: Pyhä Henki on sidottu
Jumalan sanaan.Sinähän viisas olet, kun et noin yksinkertaista asiaa ymmärrä Pyhän Hengen virasta. Pyhä Henki käy ulos Isästä ja Pojasta. Juuri tästä on Lutherkin todistanut. Analyysi yrittää järjellä näitä korkeita asioita selittää, mutta nämähän ovat vain uskolla käsitettäviä asoita. Järjeltä on niskat taitettava, näin veljeni Martti opettaa.
- Debora
Analyysi kirjoitti:
Debora näkyy pitäneen pienen mainoskatkon
oman liikkeen puolesta! (Aivan rakkain terveisin)
-------
Minä tutustuin aikoinaan kahteen pikkuessariin, jotka lukivat papiksi.
Muistan, kun he kertoivat minulle, että Jumalan sana on pyhä ja voimallinen, vaikka se kuuluisi
Härjän suusta (Luther sanoo).
Esikoisissahan on niin, että Jumalan sana on Jumalan sanaa vasta sitten, kun se kuuluu
Pyhän Hengen saaneen ihmsen suusta. Näin papinkin antama synninpäästö on viraton.
Kauhea oppi, jonka ristiriitaisuus ei tule mieleen ehtoollisella käydessä.
No, tämä tulee siis selkeästi Raamattua vastaan.
Luther, puhuu vallan eri tavalla. Laestadius myös, vaikka rajaa pietistiseen tyyliin sen virantoimitukseen, kun papilla on takki päällä. No, Laestadius oli itse papin takki päällä aina.Allaolevassa tekstissäsi on kokonaista kaksi pikkuesikoista, papiksi opiskelevaa, lausunut mielipiteensä. Muutaman vuoden kokemuksella pikkuesikoisista ei minulle ole sattunut ketään noin opettavaa eteeni.
>>>Minä tutustuin aikoinaan kahteen pikkuessariin, jotka lukivat papiksi.
Muistan, kun he kertoivat minulle, että Jumalan sana on pyhä ja voimallinen, vaikka se kuuluisi
Härjän suusta (Luther sanoo). - Analyysi
Debora kirjoitti:
Allaolevassa tekstissäsi on kokonaista kaksi pikkuesikoista, papiksi opiskelevaa, lausunut mielipiteensä. Muutaman vuoden kokemuksella pikkuesikoisista ei minulle ole sattunut ketään noin opettavaa eteeni.
>>>Minä tutustuin aikoinaan kahteen pikkuessariin, jotka lukivat papiksi.
Muistan, kun he kertoivat minulle, että Jumalan sana on pyhä ja voimallinen, vaikka se kuuluisi
Härjän suusta (Luther sanoo).Mitä tarkoitat?
Ei ole sattunut noin opettavaa?
Onko opetuksessa ristiriitaa?
Millä tavalla? - Analyysi
Anonyymi kirjoitti:
Sinähän viisas olet, kun et noin yksinkertaista asiaa ymmärrä Pyhän Hengen virasta. Pyhä Henki käy ulos Isästä ja Pojasta. Juuri tästä on Lutherkin todistanut. Analyysi yrittää järjellä näitä korkeita asioita selittää, mutta nämähän ovat vain uskolla käsitettäviä asoita. Järjeltä on niskat taitettava, näin veljeni Martti opettaa.
Sinähän se aikamoien pelle olet!
Eikä sanaakaan asiaa!
Kun sen jumalansanan ja Lutherin ja Laestadiuksen noin hyvin tunnet ja tiedät,
niin lyö sitten todisteet tiskiin, Anonyymi.
Näytä täällä, niin tutkitaan!
Muussa tapauksessa, pidä pienempää suuta
asioissa, joista et mitään tiedä!
Mutta, sinulla ei ole mitään todisteita.
Ei yhtään mitään.
MINÄ voisin tähän lyödä heti esiin, mitä
Laestadius ja Luther asiasta sanoo, mutta en
viitsi. Olenhan jos sanonutkin.
------------------
Mitä sitä lakkaamatta toistamaan, että Pyhän Hengen virka, Pyhä Henki käy ulos....
Ei siitä ole ollut puhekaan!
Puhun siitä, että Pyhä Henki on sidottu Jumalan
sanaan, eikä puhujansa pyhyyteen ja persoonaan.
Sana sen työn tekee, eikä ihminen.
--------------------
Tuollainen harhaoppi sopii tietysti hyvin siihen,
kun halutaan edistää lahkolaishenkeä ja papiston vastaisuutta.
--------------
Kyllä, siinä olet oikeassa, että viisas minä olen.
Et ole erehtynut.
Jumalalta olen saanut sen viisauden, että olen
tutkinut, mitä oppi-isämme Luther sanoo, mitä opetusisämme Laestadius. Niin en ole juossut kaikenlaisten opin tuulten perässä, enää.
Kaikki on Raamatulla perusteltu.
Mitä sinulla on? Pivontäysi huhupuheita. - Eliksiiri
60-luvulla jo kirjoitti:
Jaa silloin kun pesukoneet oli päältä ladattavia pulsaattorikoneita. Osasivat jo silloin katsoa vilahtavia rintsikoita. Jos todella haluaisi niitä katsella eikö helpompi olisi katsella oman vaimon päällä niitä.
En tiedä, kuka on pannut pesukone-jutun alulle. Kävin itse lukiota 1960-luvun alkuvuosina, ja muistan hyvin, kun meille hankittiin isän toimesta juuri kauppoihin tullut uutuus, ikkunallinen pesukone. Äiti oli siitä oikein ylpeä, niin hieno se oli - ja olihan meillä isona perheenä sille myös paljon käyttöä.
Kerran meillä oli paljon vieraita kylässä, useita pariskuntia, kaikki uskonsisaria ja -veljiä, esikoislestadiolaisia.
"Meillekin on sitten hankittu televisio", sanoi äitini yhtäkkiä vieraillemme ja piti paussin. Hän näytti jotenkin nauttivan ilmoituksensa tekemästä vaikutuksesta, aiheuttamastaan hämmennyksestä.
Kukaan ei kylläkään sanonut mitään, mutta hiljaisuus puhui puolestaan. (Minä olin vähän vaivautunut, että hän meni semmoisia uskottelemaan ja sai vieraat luulemaan vaikka mitä).
Kun äiti sitten selvitti, mikä se "televisio" meillä oli, kaikki nauroivat huvittuneina (ja olivat varmaan vähän huojentuneitakin). Sitä ikkunallista ihmettä käytiin sitten pesuhuoneessamme oikein joukolla katsomassa, kun äiti sitä tyytyväisenä esitteli.
"Tässä sitä sitten vaan istutaan ja katsotaan, kun kaikenlaiset syntiin houkuttelevat pitsihousut vilahtelevat lasiluukussa", sanoi hän. Hänen äänessään oli pientä flirttiä, kuulin sen selvästi.
Tiedän, että kauan sitten edesmennyt äitini keksi sen jutun aivan itse. Hän nauroi vielä perästäpäinkin, miten oli huomannutkin verrata pesukoneen lasiluukkua televisioruutuun, ja sekin häntä huvitti, miten vieraamme olivat luulleet, että hän tosiaan puhui oikeasta televisiosta - eikä pesukoneesta.
Häntä kiinnosti televisio, mutta eihän sellaista voitu silloin meille hankkia, semmoista synnin välikappaletta.
Meni varmaan vuosi, parikin, ennen kuin tämä lestadiolainen pesukonelegenda tuli tiedotusvälineissä vastaani. Useinhan monet ihmiset huomaavat samat asiat. Sen jälkeen pesukonejuttu onkin elänyt omaa elämäänsä.
Joskus olen miettinyt, pitävätköhän lestadiolaiset sitä itse yllä ja nauravat mielessään sille, kun ulkopuoliset - siis ne, jotka eivät lestadiolaisuutta tunne - ovat niin huulesta vedettäviä, että ottavat pesukone-tarinan tosissaan.
Piste iin päälle on kyllä se, että joku lestadiolainenkin on ottanut pesukonejutun tosissaan ja alkanut vältellä lasiluukullista pesukonetta. (Mikä minusta tuntuu kyllä aika uskomattomalta). - itseäsi
Eliksiiri kirjoitti:
En tiedä, kuka on pannut pesukone-jutun alulle. Kävin itse lukiota 1960-luvun alkuvuosina, ja muistan hyvin, kun meille hankittiin isän toimesta juuri kauppoihin tullut uutuus, ikkunallinen pesukone. Äiti oli siitä oikein ylpeä, niin hieno se oli - ja olihan meillä isona perheenä sille myös paljon käyttöä.
Kerran meillä oli paljon vieraita kylässä, useita pariskuntia, kaikki uskonsisaria ja -veljiä, esikoislestadiolaisia.
"Meillekin on sitten hankittu televisio", sanoi äitini yhtäkkiä vieraillemme ja piti paussin. Hän näytti jotenkin nauttivan ilmoituksensa tekemästä vaikutuksesta, aiheuttamastaan hämmennyksestä.
Kukaan ei kylläkään sanonut mitään, mutta hiljaisuus puhui puolestaan. (Minä olin vähän vaivautunut, että hän meni semmoisia uskottelemaan ja sai vieraat luulemaan vaikka mitä).
Kun äiti sitten selvitti, mikä se "televisio" meillä oli, kaikki nauroivat huvittuneina (ja olivat varmaan vähän huojentuneitakin). Sitä ikkunallista ihmettä käytiin sitten pesuhuoneessamme oikein joukolla katsomassa, kun äiti sitä tyytyväisenä esitteli.
"Tässä sitä sitten vaan istutaan ja katsotaan, kun kaikenlaiset syntiin houkuttelevat pitsihousut vilahtelevat lasiluukussa", sanoi hän. Hänen äänessään oli pientä flirttiä, kuulin sen selvästi.
Tiedän, että kauan sitten edesmennyt äitini keksi sen jutun aivan itse. Hän nauroi vielä perästäpäinkin, miten oli huomannutkin verrata pesukoneen lasiluukkua televisioruutuun, ja sekin häntä huvitti, miten vieraamme olivat luulleet, että hän tosiaan puhui oikeasta televisiosta - eikä pesukoneesta.
Häntä kiinnosti televisio, mutta eihän sellaista voitu silloin meille hankkia, semmoista synnin välikappaletta.
Meni varmaan vuosi, parikin, ennen kuin tämä lestadiolainen pesukonelegenda tuli tiedotusvälineissä vastaani. Useinhan monet ihmiset huomaavat samat asiat. Sen jälkeen pesukonejuttu onkin elänyt omaa elämäänsä.
Joskus olen miettinyt, pitävätköhän lestadiolaiset sitä itse yllä ja nauravat mielessään sille, kun ulkopuoliset - siis ne, jotka eivät lestadiolaisuutta tunne - ovat niin huulesta vedettäviä, että ottavat pesukone-tarinan tosissaan.
Piste iin päälle on kyllä se, että joku lestadiolainenkin on ottanut pesukonejutun tosissaan ja alkanut vältellä lasiluukullista pesukonetta. (Mikä minusta tuntuu kyllä aika uskomattomalta).tyhmillä tarinoillasi
- Kateellinen pulsaattorikone
itseäsi kirjoitti:
tyhmillä tarinoillasi
Vitsinähän tuo on tarkoitettukin olla, eikä siinä mitään niin tosikkomaisuutta olekaan.
Jotkut ottavat niin todesta, etenkin ulkopuoliset jotka pitävät totena tuota juttua ja levittävät sitä. Käyttäisivät vähän omaakin järkeä kuinka todenperäistä voisi olla pikkuhousujen ja muidenkaan vaatekappaleiden vilahtelu ikkunassa. Kas kun eivät ole keksineet pyykkinarulla roikkuvia pikkuhousuja ja rintsikoita. - vl2003
Kiitos Deboralle ansiokkaasta vastauksesta. Muutamie virheitä tai epätarkkuuksia siellä oli, mutta ei niistä nyt sen enempää. Uteliaisuus kuitenkin heräsi, kun totesit että "esiaviolliset suhteet ja avoliitto ovat vl:n kiellettyjen asioiden listalla". Et kai tarkoita, että jokin lestadiolaissuunta hyväksyisi moiset? Voiko esim. rauhansanalainen lestadiolainen hyvällä omallatunnolla elää avoliitossa?
Alkuperäiselle kysyjälle: vanhoillislestadiolaisuus on elinvoimainen niin nuorien kuin vanhojenkin ihmisten yhteisö. Monesti se kuitenkin ulkopuolisille näyttäytyy erilaisten sääntöjen kahlitsemana elämäntapana. Sisäpuolelta katsottuna tilanne ei ole näin, vaan usko todellakin on iloa, rauhaa ja vapautta Pyhässä Hengessä. Minkäänlaisia pääsyvaatimuksia ei ole, vaan jokainen on tervetullut tilaisuuksiin juuri sellaisena kuin on. Vanhoillislestadiolaisten seuratoiminta on organisoitu paikallisten rauhanyhdistysten toimesta. Esimerkiksi Kokkolan seudulla (jos olet sama joka kyseli rauhansanan talosta siellä) on vilkkaasti toimiva rauhanyhdistys. Tervetuloa! - Eliksiiri
itseäsi kirjoitti:
tyhmillä tarinoillasi
On makuasia, mikä on kenestäkin tyhmyyttä. Minua on kyllä kiinnostanut, miten pesukonelegenda on saanut alkunsa.
Sovinnaisuus, siis ympäristön tavalla ja ehdoilla eläminen, on turvallista. Mutta pitkästyttävää ajan oloon.
Jos pelkää ihmisiä ja itsensä munaamista niin, ettei uskalla olla tyhmä, vaan on itse umpinainen kuin muna, kun pitäisi sanoa jotakin, muuttuu elämä kovin tylsäksi.
"Itseäsi"-nimiseltä kirjoittajalta itseltään tihkuu tänne palstalle vain muutama köyhä sana, ei muuta. - Debora
vl2003 kirjoitti:
Kiitos Deboralle ansiokkaasta vastauksesta. Muutamie virheitä tai epätarkkuuksia siellä oli, mutta ei niistä nyt sen enempää. Uteliaisuus kuitenkin heräsi, kun totesit että "esiaviolliset suhteet ja avoliitto ovat vl:n kiellettyjen asioiden listalla". Et kai tarkoita, että jokin lestadiolaissuunta hyväksyisi moiset? Voiko esim. rauhansanalainen lestadiolainen hyvällä omallatunnolla elää avoliitossa?
Alkuperäiselle kysyjälle: vanhoillislestadiolaisuus on elinvoimainen niin nuorien kuin vanhojenkin ihmisten yhteisö. Monesti se kuitenkin ulkopuolisille näyttäytyy erilaisten sääntöjen kahlitsemana elämäntapana. Sisäpuolelta katsottuna tilanne ei ole näin, vaan usko todellakin on iloa, rauhaa ja vapautta Pyhässä Hengessä. Minkäänlaisia pääsyvaatimuksia ei ole, vaan jokainen on tervetullut tilaisuuksiin juuri sellaisena kuin on. Vanhoillislestadiolaisten seuratoiminta on organisoitu paikallisten rauhanyhdistysten toimesta. Esimerkiksi Kokkolan seudulla (jos olet sama joka kyseli rauhansanan talosta siellä) on vilkkaasti toimiva rauhanyhdistys. Tervetuloa!En tosiaankaan edes pyrkinyt täydelliseen vastaukseen, joten puutteita varmasti löytyy ja niitä toivon toisten kirjoittelijoiden täydentävän.
Ja kysymykseesi, vaikka tiedät vastauksen varmasti itsekin, vastaan että Rauhan sana ei hyväksy esiaviollisia suhteita eikä avoliittoja ;) - vl2003
Debora kirjoitti:
En tosiaankaan edes pyrkinyt täydelliseen vastaukseen, joten puutteita varmasti löytyy ja niitä toivon toisten kirjoittelijoiden täydentävän.
Ja kysymykseesi, vaikka tiedät vastauksen varmasti itsekin, vastaan että Rauhan sana ei hyväksy esiaviollisia suhteita eikä avoliittoja ;)En tosissani arvellutkaan, että Rauhan Sana hyväksyisi esimerkiksi avoliitot. Täysin varma en kuitenkaan voinut olla, ja kun viestistäsi ainakin ensi lukemalla sai sen käsityksen, että tuollaisten asioiden "kieltäminen" olisi joten vanhoillisten erityispiirre, niin ajattelinpa kysyä.
- veikka2
Eliksiiri kirjoitti:
En tiedä, kuka on pannut pesukone-jutun alulle. Kävin itse lukiota 1960-luvun alkuvuosina, ja muistan hyvin, kun meille hankittiin isän toimesta juuri kauppoihin tullut uutuus, ikkunallinen pesukone. Äiti oli siitä oikein ylpeä, niin hieno se oli - ja olihan meillä isona perheenä sille myös paljon käyttöä.
Kerran meillä oli paljon vieraita kylässä, useita pariskuntia, kaikki uskonsisaria ja -veljiä, esikoislestadiolaisia.
"Meillekin on sitten hankittu televisio", sanoi äitini yhtäkkiä vieraillemme ja piti paussin. Hän näytti jotenkin nauttivan ilmoituksensa tekemästä vaikutuksesta, aiheuttamastaan hämmennyksestä.
Kukaan ei kylläkään sanonut mitään, mutta hiljaisuus puhui puolestaan. (Minä olin vähän vaivautunut, että hän meni semmoisia uskottelemaan ja sai vieraat luulemaan vaikka mitä).
Kun äiti sitten selvitti, mikä se "televisio" meillä oli, kaikki nauroivat huvittuneina (ja olivat varmaan vähän huojentuneitakin). Sitä ikkunallista ihmettä käytiin sitten pesuhuoneessamme oikein joukolla katsomassa, kun äiti sitä tyytyväisenä esitteli.
"Tässä sitä sitten vaan istutaan ja katsotaan, kun kaikenlaiset syntiin houkuttelevat pitsihousut vilahtelevat lasiluukussa", sanoi hän. Hänen äänessään oli pientä flirttiä, kuulin sen selvästi.
Tiedän, että kauan sitten edesmennyt äitini keksi sen jutun aivan itse. Hän nauroi vielä perästäpäinkin, miten oli huomannutkin verrata pesukoneen lasiluukkua televisioruutuun, ja sekin häntä huvitti, miten vieraamme olivat luulleet, että hän tosiaan puhui oikeasta televisiosta - eikä pesukoneesta.
Häntä kiinnosti televisio, mutta eihän sellaista voitu silloin meille hankkia, semmoista synnin välikappaletta.
Meni varmaan vuosi, parikin, ennen kuin tämä lestadiolainen pesukonelegenda tuli tiedotusvälineissä vastaani. Useinhan monet ihmiset huomaavat samat asiat. Sen jälkeen pesukonejuttu onkin elänyt omaa elämäänsä.
Joskus olen miettinyt, pitävätköhän lestadiolaiset sitä itse yllä ja nauravat mielessään sille, kun ulkopuoliset - siis ne, jotka eivät lestadiolaisuutta tunne - ovat niin huulesta vedettäviä, että ottavat pesukone-tarinan tosissaan.
Piste iin päälle on kyllä se, että joku lestadiolainenkin on ottanut pesukonejutun tosissaan ja alkanut vältellä lasiluukullista pesukonetta. (Mikä minusta tuntuu kyllä aika uskomattomalta).Hehhee...! Naurattaa. Toi juttu kertoo aika hyvin lestoista. Ja sopii hyvin ainakin mun mielikuvaani meistä. Huumorintajua löytyy.
- eeäl
vl2003 kirjoitti:
En tosissani arvellutkaan, että Rauhan Sana hyväksyisi esimerkiksi avoliitot. Täysin varma en kuitenkaan voinut olla, ja kun viestistäsi ainakin ensi lukemalla sai sen käsityksen, että tuollaisten asioiden "kieltäminen" olisi joten vanhoillisten erityispiirre, niin ajattelinpa kysyä.
hyväksytä em. asioita, koska ne ovat raamatun mukaan syntiä.
- Anonyymi
Debora kirjoitti:
Sehän se sekoittaa kovasti, kun on esikoiset, tai isot esikoiset ja pikkuesikoiset. Kuitenkin pikkuesikoiset ovat lähteneet vanhoillisista v.-34 ja vanhoilliset ja esikoiset sekä uusheräys lähtivät kukin erilleen "kantalestadiolaisuudesta" 1900-luvun alkuvuosina, tosin esikoiset pitävät nimensä mukaan itseänsä alkuperäisinä lestadiolaisina.
Perusasioissa ei ole mitään eroja. Molemmat liikkeet oppinsa mukaan pitävät syntienanteeksiantamista ja -saamista Jeesuksen nimessä ja veressä perusasiana. Yksin armosta, yksin uskosta on tie autuuteen molempien mukaan. Käytännössä tavoissa on jonkin verran eroja.
Esikoisten seuroissa on kaikilla rippikouluikäisten ja sitä vanhempien naisten päässä huivi. He noudattavat Paavalin kirjeessä olevaa mainintaa, että naisten tulee peittää päänsä sanan kuulossa. Naiset myös käyttävät hametta seuroissa, ei pitkiä housuja, samoin naisilla on yleensä pitkät hiukset. Miehet eivät käytä solmiota ja monet eivät edes vihkisormusta. Yleensä korujen käyttöön on suhtauduttu kielteisesti. Siis täytyy olla vaatimaton. Rukoushuoneessa ei esikoisilla ole mitään koristeita, ei edes ruukkukukkia tai -kasveja. He kunnioittavat kovasti Ruotsin lapissa, Jällivaarassa (Gellivare) olevia "vanhimpia" ja heidän ohjeitaan. Osa esikoisista ei kunnioita enempää kuin ketä muuta kristittyä tahansa ja siinä onkin yksi sisäisten kiistojen aihe.
Pikkuesikoisten seurahuoneessa on ruukkukasveja, heidän naisensa eivät eroa mitenkään keskivertonaisista, eli ei huiveja, pitkiä housuja naisilla näkee myös, korujakin on kohtuullisesti. Miehet käyttävät kravattia. Heillä ei ole mitään auktoriteettia, joka sanelisi ohjeita tai neuvoja. Johtokin vaihdetaan tiheästi (sama henkilö saa olla korkeintaan kaksi vaalikautta johdossa) ettei kukaan ihminen pääsisi paisumaan eli luulemaan itseänsä paremmaksi kuin muut.
Mene vain Kokkolan pikkuesikoisten seurahuoneelle, vaikka se olisikin ruotsinkielinen. Kyllä siellä saarnat tulkataan suomeksi ja uskoisin kaikkien läsnäolijoitten osaavan suomea. Ellei osaa, hakee jonkun, joka osaa, jos haluat keskustella:)Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Debora !
Kirjoitit merkittävän kirjoituksen ja huomasin viestistäsi että sinulla on kysymystä kristillisyyden asioissa ..
Mutta muutamista kirjoituksistasi joudun ojentamaan sisar sinua . Kun kirjoitit että esikoisten rukoushuoneella ei ole ruukkukasveja niin joku omanvanhurskauden palvelija moittii esikoisia että he kieltävät ruukkukasveja . Kallis opetus isämme rovasti Laestadius sanoo eräässä saarnassaan : Laittakaa kukkia vaasiin kun kristittyjä tulee kylään . Kaikki ihanat ruusut oleanterit jotka taivaan Jumala on luonut niitä kristitty poimii ja laittaa kotiinsa vaasiin . On netissä ilmennyt joitakin ehkä ilkeästi sanottuna " paskan puhumista " esikois kristillisyydestä ja otettu esille esimerkiksi luukullinen pesukone että se olisi synniksi saarnattu . Sitten on myös kirjoitettu että kristillisyydessä laaditaan synti listoja joka on täyttä valhetta nimittäin sen minkä Pyhä Raamattu synniksi sanoo se on synti . Kirjoitit myös väärin että kristityt kunnioittavat Jällivaarassa vanhimpien ohjeita ja jotkut kristityt eivät kunnioita heidän ohjeitaan ???
Elävässä kristillisyydessä EI SAARNATA MÄÄRÄYKSIÄ TAI OHJEITA vaan kristitty sen saarnatun jumalan sanan edessä koettelee itseään olenko minä valmis astumaan ianksikkisuuteen jos kutsu tulee jotkut kirjoittavat että esikoiset VAATIVAT toisiltaan parannusta joka olisi sitä mustaa omaavanhurskautta . Muistakaa nyt rakkaat vanhoilliset ja uskossa ottaa vastaan tuhlaajapojan vertaus kun poika on KATUVAISENA lähtenyt synnin rapakosta . Isä ei ole katsonut ikkunasta vaan tullut portille vastaan ja saarnannut sen korkean evankeliumin viattomassa ja kalliissa ulosvuotaneessa sovintoveressä . Isä ei ole ottanut pojalta kristillisyyttä pois VAATINUT katumusta ja parannusta tai erottanut seurakunnasta voi kauhistus . Eikö se ole hirmuinen synti . Usko nyt sisar Debora kaikki synnit anteeksi herran Jeesuksen viattomassa ja kalliissa ulosvuotaneessa sovintoveressä . Siihen turvaamme tälläkin armon hetkellä amen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Debora !
Kirjoitit merkittävän kirjoituksen ja huomasin viestistäsi että sinulla on kysymystä kristillisyyden asioissa ..
Mutta muutamista kirjoituksistasi joudun ojentamaan sisar sinua . Kun kirjoitit että esikoisten rukoushuoneella ei ole ruukkukasveja niin joku omanvanhurskauden palvelija moittii esikoisia että he kieltävät ruukkukasveja . Kallis opetus isämme rovasti Laestadius sanoo eräässä saarnassaan : Laittakaa kukkia vaasiin kun kristittyjä tulee kylään . Kaikki ihanat ruusut oleanterit jotka taivaan Jumala on luonut niitä kristitty poimii ja laittaa kotiinsa vaasiin . On netissä ilmennyt joitakin ehkä ilkeästi sanottuna " paskan puhumista " esikois kristillisyydestä ja otettu esille esimerkiksi luukullinen pesukone että se olisi synniksi saarnattu . Sitten on myös kirjoitettu että kristillisyydessä laaditaan synti listoja joka on täyttä valhetta nimittäin sen minkä Pyhä Raamattu synniksi sanoo se on synti . Kirjoitit myös väärin että kristityt kunnioittavat Jällivaarassa vanhimpien ohjeita ja jotkut kristityt eivät kunnioita heidän ohjeitaan ???
Elävässä kristillisyydessä EI SAARNATA MÄÄRÄYKSIÄ TAI OHJEITA vaan kristitty sen saarnatun jumalan sanan edessä koettelee itseään olenko minä valmis astumaan ianksikkisuuteen jos kutsu tulee jotkut kirjoittavat että esikoiset VAATIVAT toisiltaan parannusta joka olisi sitä mustaa omaavanhurskautta . Muistakaa nyt rakkaat vanhoilliset ja uskossa ottaa vastaan tuhlaajapojan vertaus kun poika on KATUVAISENA lähtenyt synnin rapakosta . Isä ei ole katsonut ikkunasta vaan tullut portille vastaan ja saarnannut sen korkean evankeliumin viattomassa ja kalliissa ulosvuotaneessa sovintoveressä . Isä ei ole ottanut pojalta kristillisyyttä pois VAATINUT katumusta ja parannusta tai erottanut seurakunnasta voi kauhistus . Eikö se ole hirmuinen synti . Usko nyt sisar Debora kaikki synnit anteeksi herran Jeesuksen viattomassa ja kalliissa ulosvuotaneessa sovintoveressä . Siihen turvaamme tälläkin armon hetkellä amenettä et vaan ole tuijottanut liiaksi lasiluukullista pesukonetta !!!
- Anonyymi
Leevi kirjoitti:
Olen lähes puolivuosisataa seurannut Jeesuksen viitoittamaa tietä Esikois-lestadiolaisuudessa ja joidenkin mielestä voisin olla jopa sinun nimittämällä "perinneuskoisimmalla siivellä" niin silti en ole nähnyt ainuttakaan syntilistaa en itsellä enkä laajalla ystävä piirillänikään. Mahdanko sitten olla näitä raamatullisia vai kenties kirkollisia. Ehkä en kumpaakaan, koska en halveksi lapinmaan vanhimpia enkä äitiseurakuntaakaan. Ehkä en ole kirkollisiakaan koska näen kirkossa tapahtuvat opilliset harhat ja raamatun vastaiset opetukset liian selkeästi.
Voisitko tuoda yhdenkin listan näkösälle. Näitä listoja olen kyllä kuullut olevan niillä jotka ovat ottaneet etäisyyttä Esikoisista ja ovat käyneet näkymättömiksi yhteisistä tilaisuuksista. Se on tietysti hyvä että listat ovat heillä tallessa kun eivät enään tule Jumalan sanan kuuloon, joka paljastaisi heille heidän syntinsä.Nimimerkki Leevi .
Jo siinä mennään jo harhaan että kirjoitetaan tai puhutaan syntilistoista . Pois se minusta
Kun siis jo mainitaan SYNTILISTA !
Rovasti Laestadius tai Martti Luther eivät saarnaa syntilistoista vaan oikean armonjärjestyksen . Senvuoksi sanoisin että voi minua allrkirjoittanutta vajavaista ihmistä
Parannus saarna ei ole syntilistoja vaan että myös elämän vesi on kielen alla - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimimerkki Leevi .
Jo siinä mennään jo harhaan että kirjoitetaan tai puhutaan syntilistoista . Pois se minusta
Kun siis jo mainitaan SYNTILISTA !
Rovasti Laestadius tai Martti Luther eivät saarnaa syntilistoista vaan oikean armonjärjestyksen . Senvuoksi sanoisin että voi minua allrkirjoittanutta vajavaista ihmistä
Parannus saarna ei ole syntilistoja vaan että myös elämän vesi on kielen allaKristinuskossa ei tunneta armonjärjestystä lainkaan.
Mikä on siis kristinuskossa Tie Jumalan armoon, syntien anteeksiantoon ja iankaikkiseen elämään.
Ap. t. 16:30 Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
Ap. t. 16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".
Kannattaa pysyä Jumalan sanassa ja jättää ihmisopit kaikenlaisista "järjestyksistä" omaan arvoonsa. Usko Kristukseen on tie iankaikkiseen elämään.
- apv
Olipa sulla paljon kysymyksiä, kaikki tosin ihan aiheellisia, kun lukee perustelujasi.
- Suomessa on varmaan ainakin tusinan verran eri haaroja, mutta lienee kaksi suurempaa päälinjaa: vanhoilliset ja esikoiset. Aiheesta on jonkin verran kirjoiteltu selvityksiä.
- Liike alkoi hajota heti kun LLL oli saatu hautaan. Tuli kysymys siitä kuka johtaa (lue kuka on suurin). Sama lienee nytkin syynä eri liikkeisiin - niitä on niin paljon kuin on johtajahaluja. Useinkin syynä on jokin yksityiskohta eikä niinkään opin perustat. Toki niihinkin lienee tullut näkemyseroja eri liikkeiden välillä. Itse en ole niistä hirveän suurta numeroa pitänyt.
- Kaikilla on omat kesätapahtumat, suviseura VL:llä, juhannusseurat esikoisilla jne
- LLL oli luterilaisen kirkon pappi, hänen puheensa sai aikanaan aikaan heräyksen, kun hän saarnoissaan kosketteli sen ajan ihmisten omia tuntoja: LLL toi esille synnin ja Jumalan puolesta saarnasi anteeksiannon ja armon. LLL on siis 'etsikkoajan' ensimmäinen saarnamies. Esikoisilla hänen saarnanasa ovat edelleen käytössä ja arvostettuna. Ei siis mikään pyhimys tai uskonpuhdistaja. Tuo viitoittaja on aika oiva termi. LLL ei kuitenkaan rakentanut mitään uutta oppia, vaan toi esille sen mitä on Jumalan rakkaus.
- Usko on henkilökohtainen asia. Se kuka tulee autuaaksi ei ole kenenkään ihmisen päätösvallassa. Uskon, että tällä uskolla minkä esikoisissa voin omistaa, tulen autuaaksi. Armosta. Jumalalla on myös muita lampaita - niin Jeesus on itse sanonut. Tiedän että tämä ei ole virallinen näkemys eikä kaikki lestadiolaiset tätä ajatusta hyväksy.
- Teemme kaikkea mitä muutkin, mutta koska olemme saaneet kokea armon ja päässet uskomaan sovinnon autuudeksemme, niin emme tahdo tehdä syntiä. Toki siihen joudumme - usein. Syntiä on kaikki joka erottaa meidät Jumalasta. Toisinaan saarnoissa kuulee yhä 'listoja', mutta ei ole mitään virallista listaa kielletyistä asioista. Lähinnä asioita, joista varoitetaan: jo Paavali aikoinaan kirjoitti paljon asioista joita hän kehoitti kavahtamaan - karttamaan.
- Kuka on keskiverto? On paljon ihmisiä, joilla on 'yhteiskunnallinen vanhurskaus' eli eivät ryyppää ('älkää juopuko viinistä...'), sexaa (älä tee huorin) ym vaikka eivät usko korkeimpaan.
- lestadiolaiseksi tullaan kuten Jeesus vuorisaarnassaan kerto: lammashuoneesen tullaan ovesta - jeesus sanoo: minä olen ovi. Uskon kautta - uskomalla sovintotyö omalle kohdalle armosta. Sitten uskosta tulee rakkaus ja rakkauden hedelmät eli pyhityksen tie.
- Kiinteistöistä ja seurojen pidosta tulee kuluja, joten on jäsenmaksut. Niitä ei ole kait koskaan ainakaan keneltäkään esikoiselta karhuttu. Eli ei ole maksupakkoa, mutta ollaan jo aluella, jossa usko tuo hedelmiä.
- Esikoisten seurojen pitopaikkalista on mm. lehdessä 'Rauhan Side'. Lukuisilla paikoilla ympäri suomenniemeä pääasiassa omilla rukoushuoneilla. Kerropa ´paikkakunta, niin tulee osoitekin.
- Avosuhde ei ole raamatullinen yhdessäolomuoto. Se katsotaan synnissä elämiseksi. Avioliiton ulkopuolinen sexisuhde ei liioin ole Sanan mukaista. Älä tee huorin - selitys löytyy mm Lutterilta Katekismuksesta.
- Ehkäisyn virallinen kanta lienee kielteinen.
- Seurossa puhuu seurakunnan nimittämä saarnaaja, jonka siviilivirka voi olla pappi tai mikä tahansa muu ammatti.
Tärkeintä on tie taivaaseen: Ahdas portti on se, että pystyy uskomaan syntinsä armosta anteeksi annetuksi. Vain usko ihmisen puolelta. Vain armo Jumalalta, ainoa poika uhrattu minun puolestani. Usko sinäkin se, niin saat elää - iankaikkisesti. Tätä yhteyttä pitää kiinni rakkaus.- Anonyymi
Ystäväni apv !
Ei ollut kysymys siitä kuka on suurin ja kuka johtaa vaan siinä oli kysymys siitä kun kristityt uskoivat tuon mustan lohikäärmeen saarnaa eli omanvanhurskauden riettaan saarnaa ettei nuorille saa saarnata koreudesta eikä vanhoille ahneudesta . Meidän täytyy tehdä parempi kristillisyys etteivät Laestadiuksen parannus saarnat saa tulla meidän omalle tunnolle. Minä en vertaa vanhoillisia helluntai seurakuntaan mutta herää kysymys kun helluntai seurakunnassa saarnataan hirmuisesti viinan ja alkoholin kirousta mutta he kuitenkin hyväksyvät maailman koreuden ja kunnian riettaan palvelut eli kilpa urheilun . Eräs vanhoillinen veljemme kirjoitti että rauhanyhdistys saarnasi kovasti siitä Kittilän mustasta hengestä eli Uusherännäisyydestä mutta heillä itsellään kuitenkin oli ja onko edelleen samaa mustaa henkeä pakko parannuksin seurakunnasta erottamista ja hoito kokouksia . Eräs vanhoillinen kirjoitti ettei sellaista pidetä uskovaisena jos hän ei tee parannusta vioistaan . Voi kauhistus ! Lopuksi anon kaikilta anteeksi kaikkea sitä minkä rietas on vaikuttanut ja siinä omatuntoni haavoittunut Jumalan rauhaa
- Sieltä selviää.
Elikkä Suomen teologisen instituutin Iustitia nimisestä julkaisusta numero 14, vuodelta 2001.
Siellä on hyvin kattava selvitys kysymykseesi liittyen.
Siellä selvittävät asioita Jouko Talosen lisäksi
ainakin neljä minulle tuttua esikoislestadiolaista. Yksi kirjoittaja on erotettu Rauhanyhdistyksestä, ja toinen on aktiivi. Yhdestä kirjoittajasta en tiedä, mistä "haaraosastosta" hän on lähtöisin.
Jouko Talonen selvittää tässä julkaisussa laajahkosti juuri näitä hajaannuksia.
Siellä on myös kaikkiaan kuusi järkyttävää, runsaasti haaroittunutta puuta muistuttavaa kaaviokuvaa, lestadiolaisuuden häpeällisestä tiestä eri maanosissa ja valtioissa.
Katso ja kauhistu. - allu
mullakin on ollut just tommosia kysymyksiä päässä. kiitos kun kysyit.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!1075856Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1844882- 1213580
- 752794
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul602581On sillä rääpyä
Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva221988- 341654
Toisesta ketjusta syntyi ajatuksia
Annan lähes koko elämäni hänen vuokseen. Alan miettiä olenko menettänyt järkeni enkä vain huomaa sitä? Hyväkin asia mikä151329- 101284
- 101252