Hyvä elämä, oma elämä.

earlyb

Kiitos, ei valittamista.
Elämäni on hyvää juuri tässä ja nyt.
Elän eläkeläisenä ehkä paremmin kuin moni työssäkävijä, vaikka eläkkeeni on pieni euromääräisenä. Aikahan on rahaa ja sitä minulla nyt on yllin kyllin.
Käytän aikani ensiksi rakkaiden haarastusteni, kirjoittamisen, itseopiskelun, liikunnan ja vapaa-ajan toiminnan parissa.
Ei menneisyys ole niin ruusuinen, etteikö sieltä voisi kaivella esiin harmituksen ja katumuksen aiheita, mutta olisinko sen onnellisempi niiden muistojen parissa jotka ovat elettyä elämää, mutta lakaisin elämään ne harmituksetkin uudelleen. Kuka tietää mitä elämällä on vielä tarjottimellaan minun eteen tuotavaksi. Toivottavasti kaikissa maljoissa on jotain jäljellä, koska en osaa edes ajatella niiden tyhjiä olevan.
Rikas elämä ei tarkoita rahaa ja tavaraa. Hilja Haahti, jonka sain tavata hänen vanhuudenpäivinään, sanoi, ettei kannata katsoa taaksensa ja olen kansaan samaa mieltä. Kaiken taakse jättäneeni koen kasvattaneen minua ihmisenä. Edessä avautuu uusi tulevaisuus jonka pituutta en voi tietää, en valita itselleni vain hyviä päiviä jotka otan käyttööni, vaan kaikki vaikeatkin hetket minun tulee ottaa tarjottimelta nautittavakseni.

Voin olla vastaanottavainen uusista asioista ja tiedon laajenemisesta, mutta yhtä hyvin voin unohtaa menneisyydestä sellaistakin jota haluaisin säilyttää ja muistaa.
En tiedä pitääkö minun olla jostain kateellinen ja kenen elämää voisin kadehtia?
Missään tapauksessa en voi elää muiden elämää, itse olen kaikkien valintojen kohdalla ratkaisuni tehnyt kulloisenkin tietämyksen ja viisauden pohjalta. Ei ole nyt aika valittaa siitä mitä en saanut.
En ehkä osannut ottaa kun minulle tarjottiin.
Sitäkään mikä minulla nyt on, en ehkä olisi ansainnut, mutta omalla työllä ja sisulla, tekemilläni valinnoilla ja päätöksillä olen saanut tämän elämäntilanteen, eikä ole aihetta laulaa itkuvirttä sellaisesta mistä en ole osannut pitää kiinni, tai mihin en ole tarttunut kun se on ollut tarjolla.

Tämä aika alkaa olemaan itsellenikin aikaa jolloin on hyvä muistaa omaa kuolevaisuuttaan. Mitä olen ja mitä minusta jää muistoina jälkipolville.
Tuskin nyt elossa olevien jälkeläisteni jälkeen tulee sukupolvia jotka minusta mitään tietävät, mutta toivon jättäneeni jotain säilyvää, jotain kerrottavaa ja luettavaa omaan elämäni arkistoon.
Astun hiljaa, kuljen eteenpäin, mutta tietoisena, että elämä ei vielä ole ohi, vaikka sen päämäärä on joka päivä askelia lähempänä.

Laulun sanoin; Elämälle kiitos.

41

1304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bussilla.kotiin

      Kiitos.
      Jos joku asia on turhaa, se on valittaminen . Se me ihmiset osataan ja kateus. Ei saa kehua tyytyväinen olostaan, sillä saa kateelliset liikkeelle.

      Kuulin tänään bussissa naisten juttuja pyykkituvan käytöstä. Yksi siinä kertoili, että heillä joku asukas vahtii toisten pyykinpesuja, ettei vain tuo kakaroittensakin pyykit talon pesukoneeseen. Toinen sanoi että hänelle ennen joulua yksi talon asukas tuli pesutupaan kysymään kenen pyykkejä peset. Sellasta se kerrostaloelämä, tai rivitalot sama juttu.
      Kateellisia löytyy kaikilta rintamilta.
      Kerran erehyin kertomaan että minulla on suhteita Juhannustannssit kirjan kirjoittaneeseen kirjailijaan, heti sain leuhkijan maineen. Eihän se ole kuin tavallinen tallaaja sekään, vaikka kirjat ovat olleet myyntivaltteja aikansa kukin.
      Ei kannata katoa taaksensa, hyvä vihje, kun harmittaa jonku möhläyksensä tunnustaminen. Aina ei kehtais myöntää tyhmiä tekoja.
      Kivasti kerroit, ihme ettei solvaajien armeija kiirehtiny korjaamaan sinulta luuloja pois.
      illanjatkoja ja muitakin jatkoja lumisateesta. Oli melkomoinen tuuli kun olin liikkeellä keskustassa.

      • Anonyymi

        Se on inhimillistä valittaa.


    • valivali

      Elämälle kiitos voin sanoa minäkin. Ihan hyvää elämää olen saanut elää koko elämänkaareni ajan, myös eläkeläisenä. Naapuriini muutti taannoin 85-vuotias nainen. Elämä oli kolhinut häntä monin tavoin, mutta hän ei valittanut, vaan sanoi ettei kukaan halua olla hänen seurassaan, jos hän vain valittaa. Se pitää paikkansa, en minä ainakaan halua kuulla valituksia. Eri asia ovat ystävät, joiden todellisia huolia kyllä kuuntelen.

    • Hedda.H

      Välillä tapellaan, sitten yritetään taas puhdistaa mainettaan ?
      "En tiedä pitääkö minun olla jostain kateellinen ja kenen elämää voisin kadehtia?".
      Miksiköhän nää jutut kuulostaa niiiiin omahyväisiltä ?
      Muita kuunnellaan salaa ja kytätään toisia ja sitten todetaan omahyväisesti :
      Enhän m i n ä mutta se toinen -
      Eikä se paranna kenenkään mainetta jos olisi ollut suhteissa Hannu Salaman kanssa,
      päinvastoin (hohotin kauan nauraa)

      • ootkos.parempi

        SUHTEESSA JA SUHTEITA. tarkentaisitko mitä nauroit ja mitä tarkoitit, jos olisi ollut suhteissa.

        eihän sitä tiedä vaikka sukulainen, ja kirjoittaja itsekin teki selväksi asian.

        ainahan täällä on naurajia, aikuinen, himmeli ja sirrkunen nauraa hohottanat niin että kurkun takusetkin näkyy, tiiäks nitä siellä toisessa päässä on?

        Ihan sivullisena; kykenetkö kilpailemaan Salaman kanssa?
        ellei ole näyttöä, ei kannata halveerata, siihen täällä kyetään, mutta ei yhteisöllisyyteen.


      • Aina--se

        nauramisestaa kertoo aina ja aina ja se on niin luotaantyöntävää että usein hyppään yli sen teeskentelevän pahantahtoisen olion. Yrittää peittää sillä pahoja suunnitelmiaan ja ajatuksiaan. Vaa eipä onnistu


    • kiittämistä

      Ihanasti elämä kohtelee kun antaa elää näinkin vanhana.
      Nuoruudessa katselin vanhempia ihmisiä ja 50 vuotta täyttänyt oli jo vanha. Ostettiin keinutuoli synttärilahjaksi. Loukkaantunut olisinn jos sellaisen lahjan olisin saanut, vaikka en toki olisi siitä moitteen sanaa lahjan antajille sanonut, meillä kun oli ja on tapana ostaa merkkipäivälahjat kylän yhteisellä lahjakeräyksellä. Annetuilla rahoilla ostetaan lahja, joku saa enemmän rahaa, joku tavaraa.
      Nyt ei enää voi kasikymppisestäkään, että on vanha, moni näyttää todella nuorekkaalta, liikkuu ja hoitaa itsensä. Luulisi ainakin kymmenen vuotta nuoremmaksi monia seiten ja kasikymppisiä.
      Oma elämä on ollut taistelua terveyden kanssa, mutta luoja on vanhuuteen jättänyt näitä hyviä vuosia kun on saattanut elää tavallisesti, niin kun muutkin.
      Eikä valittamalla voita pääpottia mistään arpajaisista. Turha on puhua jokaiselle vastaantulijalle kuinka reuma jäytää lonkissa ja kaikissa nivelissä on polttavaa pakotusta. Suuttumaan saa lapsetkin jos aina valittaa kun niitä näkee. Kertoo kun kysyvät, mutta turhan valittajaksi en toivottavasti ala. Kyllä minä silloin soitan ja kerron kun on jotain merkittävää. Onhan tämä nyt aivan sopivan lepposaa ja mukavaa kun on lämmin asunto ja palvelut toimii.
      Niin kun muutkin oma elämä on tärkein ja se ansahtee kiitoksen.
      Hyvä mun ainaki on kesää ootella. Kunhan näistä lumista ja pakkasista päästään.

    • jataas

      Olipa sieluntäyteinen kerronta Hyvä elämä,oma elämä!

      Tämä kerronta sai minutkin,sanavalmiin ihmisen ajattelemaan,kuinka harmoonisenelämän elänyt lähimmäinen kertoilee elettyä elämäänsä.
      Hän kertoilee mukaansatempaavalla kerronalla elämästään,ei korostaen maallista mammonaansa,ei henkistä pääomaansa,vaan en nyt sanoisi,että Havukkaahomaiseen tyyliin,mutta minulle kyllä kolahti.


      Jos näitä elämänkertoja olisi tarjolla joka päivä,niin lumet jäisi kolaamatta ja huoneet lämmittämättä amalta

      • Anonyymi

        Aivan, mitä sitä muuta voisi.


    • earlyb

      Tapasin 90 vuotiaan naisen joka asuu yksin omakotitalossaan, jossa on puu uuneja ja hella, niillä hän haluaa lämmittää pakkasillakin.
      Hänen suhtautumisensa elämään on ihailtavaa.
      Hän lukee lehtiä ja on hyvämuistisena tietoinen maailman tapahtumista juuri tässä ja nyt. Voi kun voisin saada muistini säilymään, kun nyt jo tuntuu ettei asioita kannata oman muistin varaan jättää. Tuo vanhus muisti kaikki sairaalassa tehtyjen tutkimusten tuloksistakin tärkeimmät veriarvot ja lukemat. Monelle nuoremmallekin on ongelmallista kaikkien niiden lyhenteiden muistaminen, mitä mikin tarkoittaa. Tämä vanhus oli niin järkevä kertoessaan kuinka veriarvot vaihtelivat jo sairaaklassa ja nyt ovat hoitajat ottaneet kokeita ja paineet mitanneet käydessään.

      Olen aina ihaillut vanhoja ihmisiä. Minusta ei koskaan tule niin herttaista ja hyväsydämistä kuin tämäkin tapaamani vanhus on. Minulla on paheeni ja mihin vanha koira karvoistaan.
      Tämä vanhus kertoi eläneensä hyvän elämän, vaikka leskenä on elänyt vuosikymmenet, eikä naislesken elämä isossa maalaistalossa ole ihan huoletonta niinä aikoina kun vielä oli viljan viljelyä ja karjaakin. Vieraista työvoimaa on ollut pakko palkata, mutta hän kertoi aina onnistuneensa palvelusväen kanssa. Se on onni sekin. Tiedän ettei hänellä ole aina ollut kaikki hyvin, mutta eipä hän sanallakaan valittanut. Ihailtavaa tyyneyttä, vanhuksen onnelliset kasvot katsoivat minuun päin, kun hän sanoi; "laita ne pellit kiinni ja pääset lähtemään kotiin sinäkin."
      Laitoin muurin pellit kiinni, lakaisin muutaman puu roskan muurin edestä ja olin valmis lähtemään kotiin.
      Olemme me onnellisia ihmisiä, meillä on ruokaa ja lämmin koti, niin sinulla kuin minullakin. Eihän meillä hätää ole, nukutaan yö ja huomenna katsotaan kuinka maailmalla on rauhaa rakennettu. Noin puheli ja minä painoin oven takanani kiinni. Eihän meillä mitään hätää ole.

      • Eihän meille ole luotu kaavaa,olemmeko hyväntuulisia,kun olemme saavuttaneet tietyn iän?
        Jotenkin meitä vanhuksia pidetään toki tyytymättöminä,aina valittavina sanoisinko "yhteiskuntajätteinä"
        Meitä vain on liikaa,tietenkin kun elinkaartamme yritetään pitää yllä,jotta lääketehtaat saisivat sijoittajille mahtavat osingot?
        En ole koskaan kuullut,että apteekki olisi mennyt konkurssiin?


      • Niin vielä kerronnastasi: se tavallaan soljuvuudellaan hipaisi Taataa,häntä joka hitaalla keronallisella kielellä kertoi elämämme kohokohdat.
        Taataa alankin kuunnella,hänen rakkaudentäyteistä kerrontaansahan kaiketi löytyy netistä??


    • vanhalta.palstalta

      Ei ole rohkeutta kovin näkyvälle paikalle viestiä postittaa, kun ei tiedä kuinka kovasti tulee korville.
      Tässä minun tarinani, äiti ja kehitysvammaiset tytöt.
      Rohkeasti aion tähän väliin lisätä tämän tarinan joka on totta ja osoittaa ettei hyväkään elämä näytä sivustakatsojasta hyvältä. Pariskunta sai kaksi lasta, tyttöjä molemmat ja molemmilla havaittiin varhaisessa vaiheessa kehityshäiriö. Molemmat tytöt kehitysvammaisia. Molemmat ovan vammastaan huolimatta suorittaneet peruskoulun normaalissa kouluyhteisössä, mutta vamman aiheuttamista ongelmista johtuen normaaliin työelämään ei kumpikaan ole soveltunut.
      Tyttöjen isä kuoli kun tytöt olivat murrosiässä. Äiti on käynyt työssä ja tytöt eräänlaisessa päiväkerhossa jossa he ovat suorittaneet sellaisia työtehtäviä joita jotkin teollisuuslaitokset antavat kehitysvammalaitoksiin työtehtäviksi ja tekijät saavat pienen korvauksen. Toinen on koonnut jotain koneen osia, toinen kutonut kankaita ja tehnyt hiukan vaativampia kokoomis ja kasaamistöitä.
      He olivat iloinen kolmikko kun tulivat kesämökille viikkoa tai viikonloppua viettämään. Äiti oli päässyt eläkkeelle, otti pienen koiran jota he yhdessä ulkoiluttivat ja hoitivat. He olivat tyytyväisiä elämäänsä. Äiti sanoi aina, että ei hän tietäisi mitä hän tekisi jos ei tyttöjä olisi. "Tytöt ovat minun elämäni aamu ja ilta," hän sanoi ja he halasivat ryhmähalia monta kertaa päivässä.
      Kunnes, eräänä aamuna puhelin soi ja tämä äiti sanoi hänellä todetun vakavan sairauden. "Minulla on syöpä. Kuinka tyttöjen nyt käy?"
      Hän ei ollut huolissaan itsestänsä, ei puhunut parantumisesta, vaan huolehti kuinka tyttöjen käy.
      Asiasta puhuttiin, äiti kirjoitti tytöille kirjeen jonka he saisivat äidin poismenon jälkeen, vaikka toki tytöille kerrottiin äidin sairaus ja he ymmärsivät asian ihan normaalisti. "Äiti voi kuolla ja meidän hyvä elämämme muuttuu huonoksi." Äiti oli sairaalassa ja toivoi toki vielä pääsevänsä kotiin, mutta lähtö tulikin hyvin nopeasti. Tytöt soittivat tilannetietoja sairaalasta ja ilmoittivat sitten, että äiti ei jaksanut, hän nukkui pois, mutta ei jättänyt meitä. Äiti on aina meitä lähellä, äiti on meissä ja kaikki rakkaus on tallella.
      Tytöt saivat omat kirjeensä jotka äiti oli kirjoittanut, jäähyväiskirje, joka oli täynnä rakkautta ja muistoja, se oli ohjeita ja opetuksia tuleviin päiviin, se oli kertaus siitä hyvästä elämästä josta äidin on mentävä ja jätettävä tytöt kaksin. Onneksi äiti aloitti heti, kuultuaan taudin vakavuudesta, järjestämään tyttöjen huoltajuutta ja toimeentuloa, otto yhteyttä kaikille tahoille joissa kehitysvammaisten asioita hoidetaan ja ennätti saada asiat kuntoon ennen kuolemaansa.
      Äiti puhui hyvän elämän elämästä. " Minulla on ollut hyvä elämä, kaikella on tarkoituksensa. Minä sain tytöt, että minulla olisi elämässä jokin tehtävä ja olen yrittänyt hoitaa sen tehtäväni niin ettei kukaan voi minua syyttää."
      Kyllä, kyllä moni antoi hänelle ohjeita siinäkin vaiheessa kunn hän itse joutui sairaseläkkeelle lonkkavammansa vuoksi. Moni sanoi, että pane tytöt laitokseen, niin saat elää omaa elämääsi. Moni sanoi, että on tuokin elämää, kaksi kehitysvammaista, laittais ne laitokseen kun eivät työhön kykene. Eihän tuo ole mitään elämää, sehän on lastenhoitoa kapalovauvasta tähän päivään.

      Aina on joku joka tietää asiat paremmin kuin asianomainen itse! Aina löytyy neuvojia ja arvostelijoita. "Minun elämäni voi olla paljon rikkaampaa ja onnellisempaa kahden kehitysvammaisen lapseni kanssa, kuin lapsettomalla naapurilla, mutta ne eivät ole mitenkään verrattavissa toisiinsa. Minä en tiedä mitä on lapsettomien elämä, mutta he tuntuvat tietävät minun elämäni olevan kurjaa ja raskasta." Noin hän puhui ja noin hän eli, täyttä elämää lapsillensa ja itsellensä.
      Tytöt muuttivat omiin asuntoihinsa, molemmat asuvat itsenäisesti, käyvät päiväkerhossa ja ovat läheisesti yhteydessä toisiinsa. Molemmille on vielä vaikeaa menetyksenn jälkeen, mutta molemmat puhuvat äidistä kauniisti ja arvostaen.
      "Äiti aina rakasti meitä ja elämää."

      • Elämän.synnyttäminen

        Minä tiesin, että lapsi oli syntymässä.
        Kannoin häntä kohdussani,
        tunsin sydämensä lyönnit
        ja jokaisesta liikkeestänsä tiesin lapseni elävän.

        Synnytin lapsen.
        Ensimmäiset parkaisut viilsivät minua.
        Olethan kunnossa lapseni,
        jaksathan hengittää tätä uutta happea
        joka ei virtaa suoniisi minusta,
        vaan tästä huoneesta.
        Suoraan pieniin keuhkoihisi,
        niin pieniin ja heikkoihin.
        Minun lapseni.
        Keskoslapseni jonka synnytin elämään.
        Jaksatko hengittää?
        Annoin sinulle elämän, - älä jätä minua!


      • Voi toi oli lähes parhainta tekstiä,mitä olen palstalla lukenut,kiitos vanhalta.palstalta.
        Kuinka voisi tulla korville,jos kertoo tositarinaa,joskin oletettavasti lainattua?

        Palstan haltuunotto tietyiltä tahoilta ja vihanlietsonta puskasta taatusti edesauttaa,etteivät uudet kirjoittelijat palstalle pahemmin ryntäile?
        No minun lumenluontiani se tuskin pahemmin haittaa,joten jatkakaa palstan alasajamista te joille palstatilavuus ei riitä


      • vanhalta.palstalta
        rituliini_38 kirjoitti:

        Voi toi oli lähes parhainta tekstiä,mitä olen palstalla lukenut,kiitos vanhalta.palstalta.
        Kuinka voisi tulla korville,jos kertoo tositarinaa,joskin oletettavasti lainattua?

        Palstan haltuunotto tietyiltä tahoilta ja vihanlietsonta puskasta taatusti edesauttaa,etteivät uudet kirjoittelijat palstalle pahemmin ryntäile?
        No minun lumenluontiani se tuskin pahemmin haittaa,joten jatkakaa palstan alasajamista te joille palstatilavuus ei riitä

        Rituliini. Kiitän kannaotostasi. Tuntuu kivalle kun joku nauttii lukemastaan.

        Mikäli kopioin tekstiä, kerron sen kyllä.
        Tarinoita ja kokemuksia ei ole tarve mistään etsiä tai lainata, niitä on kokemuspohjaisina muistilokerossa tuolla jossain hippokampuksessa ja sitä tukevissa aivolohkoissa. Toivon tuon aivotursokseni kykenevän tallentamaan edelleenkin koettua, kuultua ja nähtyä, sekä kykyä tuottaa tallennettua muistia selkeinä sanoina sieltä poiskin. Muisti heikkenee ja osa muistoista katoaa vaikka kuinka yrittäisin "syödä hyvin." Ravintokin, kuulemani mukaan, vaikuttaa muistiin
        Ikä kyllä tekee kaiken aikaa tehtäväänsä ja tallennustila aivojen kovalevyllä ei enää anna tietoja kovin nopeaan tahtiin ulos puhuttaviksi, melkoisia muistiharjoituksia tulee ajoittain harjoitettua, kun etsii sieltä kestomuistilokerosta vaikka sukulaisen osoitetta.
        Liian paljon olen siirtänyt säilytettävää muistia koneiden varaan ja siitä lyhyt muisti ei tykkää. Puhelin numerot pysyivät ennen pääaaä, nyt ne ovat puhelimen muistikostilla, kun niiden pitäisi olla omalla kovalevyllä joka on jo syntyessä ollut tuolla aivokopassa käyttövalmiina keräämään talteen kaiken sen mitä huomisissa voisin tarvita.

        Tarinoita riittää, mutta riittääkö minullakaan halua niitä kertoilla täällä, kun on tarpeellisempaa tallentaa niitä muilla tavoilla.
        Ketä ne nyt sitten kiinnostaisivatkaan, yhden mitättömän ihmisen elämäntarinaa monien jokien ylityksien ja valittujen tienhaarojen läpikäydystä elämästä.


    • Olipa pysähdyttävää tekstiä!
      Elämälle kiitos,sain siltä paljon!

    • maalla.on.mukavaa

      Täällä on lyöty monta kirjoittajaa niin alas ettei ole palstalla näkynyt.

      itse kaipaan tavallisia tarinoita, en mitään Nyyrikin ja Viikonloppu lehden rakkauskertomuksia, en Jallun paljastuksia, enkä katso lehden juoruja julkkisten elämästä.
      Pitkinä iltoina voisi selailla ja lukea mukavia kirjoittajien muistoja eletystä elämästä, kun täällä ollaan jo vanhhuden puolella itse kukin, ainakin niin oletan.

      omat tarinat ovat tuttuja, mutta eihän kukaan jaksa yksinpuhelua, ellei kukaan ole samoissa ajatuksissa ja ikäänkuin vastaavalla muistolla elävöittäisi ketjua.
      Kukaan ei jaksa yksin. Kiitos on kannustus, mutta keskustelupalstojen alunperinen tarkoitus on keskustella eri elämän aloilta. Tämäkin ikäryhmä, istu alas ja rupattele muiden kanssa. En ole innokas kirjoittamaan ja ottamaan kantaa kaikkiin politikointeihin ja riitoihin jotka valitettavan usein kehittyvät keskinäisen moitteen tyyssijoiksi joissa harva uskaltaa sanoa puoltavaa lausetta. Sellaisen sanoja jää itse jalkoihin.

      Politikointi on vaarallista siksikin, että se on yleensä ihmisille niin periaatteellinen asia, ettei vastaväitteitä sallita. Eräs politikko sanoikin aikoinaan, ettei politikointi ja vastaväittely ole terveellistä. Verenpaine nousee, pulssi kiihtyy ja elimistö kokonaisuudessaan hyökkää vastarintaan. Siitäkin syystä jätän politikoinnin muiden asiaksi. Seurata en jaksa, sen mitä seurannut olen, on ollut mielestäni asioiden ja ihmisten vastaväittelyä ilman tulosta.
      Tarinoinnin jatkoa odotan ja uusia jutustelijoita joille itseisarvona ei ole kuuluisuuden hakeminen, vaan itseilmauksen jalo taito laitetaan käyttöön ja tarinoita lukijoiden iloksi.

      Tarinankertojia oli joskus, lienevätkö kaikki jo tähtisumua.
      Kaipaan muutamia joiden tekstien sisällä oli joku viisauskin piilossa, poikkavatkokaan enää täällä.

      • kaupungissakinkivaa

        Keitä kaipaat ? Jos vaikka ovat täällä uusilla nikeillä tai puskissa ? Miten huomasit ne viisaudet, kun ne oli piilossa ? Ilmeisesti olet sinäkin niitä vanhanliiton kirjoittajia, olis kiva tietää nikkisi.


    • pirtinperältä

      Oikeaa elämää. Elämää, jossa ei syödä toisten edestä, eikä hypitä pöydällä.

      Eräässä "pitäjässä oli vanhapiika sisarukset jotka asuivat syntymäkodissaan. Viljelivät peltoja ja pitivät karjaa. Kovia olivat työtä tekemään. mutta olihan naapureista apua kun sitä tarvittiin.
      Uutisten aikaan istuivat pirtin pöydän ääreen kuuntelemaan tarkasti kaiken mitä siellä kerrottiin.
      Sattuipa sitten yksien uutisten aikaan naapuri istumaan tuvan pitkällä penkillä ja radiotoimittaja alkoi lukemaan pörssikursseja.
      " Ootkos sitä sinä Simo kuullu onko täältä joku sinne menossa?"
      "Ai, mihinkä?"
      "No tuonne pörssikursseille, kuuluvat kurssittavan kaikenlaisilla kursseilla?"
      "Ei niille kursseille mennä. Oot nyt aivan väärillä raiteilla. Ne kuuluu rikkaille ne pörssikurssit."
      " No miksi niitä sitte luetaan kaikelle kansalle, eikä sitte kurssiteta. Joutashan tästä toinen meistäki menemään.."

      Siskokset antoivat monet naurut, koska toinen kuuli huonosti ja toinen huusi, mutta väärinkäsityksiähän siinä syntyi tahattomastikin arkisen elämän mutkissa ja suorilla. Niistä riittäis puhetta toisillakin kylillä.

    • ihminen.vaan

      Allekirjoitukset eivät auta ketään mutta terapia ja aivopesu voisi auttaa vihamielisiä.

    • ei.uskon.asiaa

      Pitääkö uskoa, että tuulee, vaikka ei tunne sitä?

      Pitääkö uskoa, että taivaalla on tähtiä, vaikka ei näe niitä?

      Jotain voi uskoa tutematta ja näkemättä, mutta voiko näitä palstakirjoituksia pitää totena?

    • Hyvä elämä on minullakin.
      En olisi ruuhkavuosina uskonut että joskus voi elämä olla näin hyvin.
      Ei minulla ole loistokkaat kulissit, mutta sopivat juuri itselleni.
      Olen päässyt yli kaikesta mikä voisi aiheuttaa katkeruutta, onneksi.
      Vaikeat ajat auttavat arvostamaan nykyistä elämääni.
      Terveys on tärkeintä, sen jälkeen tulee kaikki muu, ilman terveyttä ei muillakaan asioilla ole juuri arvoa.
      En etsi palstalta mitään suuria viisauksia, on mukava lukea ihmisten arkipäivästä. Ei viisaudetkaan tietysti haittaa :)

      • sairastava

        En ole läheskään terve, sairastan syöpää mutta se on nyt paremmassa vaiheessa, kipuja on pystytty paljon vähentämään. Pahasti sanottu tuo, että muilla asioilla ei ole arvoa ilman terveyttä. Nyt sairastuttuani vasta huomaankin asioiden todellisen arvon. Perheeni on kaikki kaikessa, he tukevat ja auttavat ja antavat läheisyyttä. Iloitsen jokaisesta päivästä, oli arki tai pyhä. Ystävistä iloitsen, eivät ole mikään itsestäänselvyys vaan todellisia luojan lahjoja. Tuskin tulen terveeksi koskaan, on perussairautena myös diabetes, mutta siihenkin on lääkkeitä.


      • sairastava kirjoitti:

        En ole läheskään terve, sairastan syöpää mutta se on nyt paremmassa vaiheessa, kipuja on pystytty paljon vähentämään. Pahasti sanottu tuo, että muilla asioilla ei ole arvoa ilman terveyttä. Nyt sairastuttuani vasta huomaankin asioiden todellisen arvon. Perheeni on kaikki kaikessa, he tukevat ja auttavat ja antavat läheisyyttä. Iloitsen jokaisesta päivästä, oli arki tai pyhä. Ystävistä iloitsen, eivät ole mikään itsestäänselvyys vaan todellisia luojan lahjoja. Tuskin tulen terveeksi koskaan, on perussairautena myös diabetes, mutta siihenkin on lääkkeitä.

        Anteeksi :)
        Tarkoitinkin rahaa ja omaisuutta, nuo mainitsemasi asiat eivät koskaan menetä arvoaan.
        Kirjoitin vajaasti ja todella huonosti.
        Toivon sinulle paljon hyviä vuosia.


    • minuaeiautettu

      Minusta elämä on ja erityisesti on ollut perseestä. Tällaista ei luonnollisestikaan ole sopivaa sanoa, vaan hymistellä pitää. En olisi halunnut syntyä äpäränä, isyyttä ei selvitetty ja äitikin oli mitä sattui. Ei yhtään positiivista aikuista eikä opettajat koulussa kiinnittäneet pahoinvointiini huomiota.

      Hyviäkin asioita on elämässä ollut, erityisesti kun opin vähitellen itse auttamaan itseäni. Mitkään ammattiauttajat eivät siihen pystyneet, lähempi 50 vuotta tarpeetonta puheenpölinähoitoa ja ammattiauttajat myönsivät itsekin, että olin heille liian vaikea tapaus, en sopinut mihinkään muottiin.

      Nyt on melko surkea eläke, kun aikaa meni tarpeettomaan koulunkäyntiin kymmeniä vuosia, kaikki meni yli horisontin. Työelämässä olen pärjännyt kohtalaisesti kaikissa töissä, joita olen tehnyt, mutta eihän palkka ole kovin kummoinen, kun opettelee aina uuden homman ja aloittaa taas alusta.

      Nykyisin onneksi on ehkäisyvälineitä, joita voi käyttää, ennen kun mnee pöhnässä puskaan panemaan jotakuta satunnaistuttavaa.

      Arvostan kaikkia nuoria naisia (ja miehiä) jotka harkitsevat tarkoin, onko heistä lapsen tai useamman lapsen hoitajiksi ja huoltajiksi. Kaikista ei valitettavasti ole. On hyvä, kun sen tietää itse. Nykyäänkin on ihan liian paljon lapsia ja nuoria, joista kukaan ei kanna huolta, ei ohjaa heidän elämäänsä ja itse siihen ei kykene, jos kukaan ei ole sitä alunalkaenkaan ohjannut. Onneksi nykyään on myös kouluterveydenhuolto j muita palveluita. Eikä ihmistä jäteteä sänkyyn makaamaan ilman ohjausta jonnekin paikkaan, jos itse ei osata auttaa, kuten sa paska Totte Vaden aikanaan teki. YTHS:n kokenut psykologi. En yhtään häpeä pistää sen nimeä tänne. Kenellekään muulle en ole katkera, mutta se oli ammattiauttaja, joka sanoi, ettei osaa auttaa minua ja jätti omilleni, vaikka vuosien ajan yritin sitten ottaa häneen yhteyttä ja pyysin jotain apua.

      Jos se olisi tehnyt muutakin kuin jauhanut äitisuhdetta. Esimerkiksi tajunnut, että kaiki opinnot menivät yli hilseen, kerroin sen hänelle, mutta ei se siihen reagoinut. Ihminen on muutakin kuin äitinsä lapsi. Ihminen on kokonaisuus ja kokonaisuuteen kuuluvat myös opinnot, asuminen, raha yms. Jos joku olisi ohjannut minut keskeyttämään opinnot aiemmin. Tein sen sitten, kun en enää elänyt tilapäistöillä ja opintolainaa oli niin paljon, että en kehtaa sitä tähän laittaa. Lähempi 100 000 markkaa. Harmi, kun ei voi enää tehdä valitusta siitä äijästä, joka sen sijaan, että olisi auttanut mielenterveysongelmissa, pahensi niitä. Paraneminen alkoi, kun jätin sen paskayliopiston ja menin pysyvämmin töihin, ihan mitä vain sain.

      • ei.kirjautunut.tässä

        minuaeiautettu
        14.2.2019 14:53

        UUSI
        " Minusta elämä on ja erityisesti on ollut......"

        Hienoa kun uskallat kirjoittaa ja kertoa millaista se auttaminen ja tukeminen maassamme on ollut ja on monen kohdalla nykyiselläänkin.
        Kuinkahan moni on ollut samassa tilanteessa, mutta pieni huuto ei pitkälle ole kantanut. Palkkansa edestä ne tukihenkilöt ja psyykkisen tuen antajat aina työtä tekevät ja ellei auttaja paneudu autettavan tilanteeseen ja käy kiinni epäkohtiin, eihän hän silloin ole pätevä tehtäänsä hoitamaan.

        Usein olen kuullut kuinka hoitohenkilöstö on jopa syyllistänyt potilasta, avun sijaan on saanut moitteita siitä, että ei itse osaa hoitaa ongelmiansa.
        Psykiatriselle osastolle passittivat eräänkin nuoren ja sen jälkeen elämä onkin ollut lääkkeitä ja hoitojaksoja.

        Olet kuitenkin näyttänyt oman vahvuutesi tekemällä omia valintoja joiden kautta pääsit kiinni yhteiskuntaan ja työ elämään.

        Ei pelkällä opiskelulla ilmeisesti korkeille tikkaille kiivetä, jos opiskelu tuntuu vaikealta. Ihailen sinun tapauksessasi, sitä, että uskalsit lopettaa hoitosuhteen josta et hyötynyt.

        Toivon parempia päiviä elämääsi. Onni ei ole rahassa ja tavarassa se on oman elämän hallinnassa ja kyvyssä osata nauttia kaikesta siitä mitä on.

        Kaikkea hyvää sinulle!
        Dearamulet.


      • minuaeiautettu
        ei.kirjautunut.tässä kirjoitti:

        minuaeiautettu
        14.2.2019 14:53

        UUSI
        " Minusta elämä on ja erityisesti on ollut......"

        Hienoa kun uskallat kirjoittaa ja kertoa millaista se auttaminen ja tukeminen maassamme on ollut ja on monen kohdalla nykyiselläänkin.
        Kuinkahan moni on ollut samassa tilanteessa, mutta pieni huuto ei pitkälle ole kantanut. Palkkansa edestä ne tukihenkilöt ja psyykkisen tuen antajat aina työtä tekevät ja ellei auttaja paneudu autettavan tilanteeseen ja käy kiinni epäkohtiin, eihän hän silloin ole pätevä tehtäänsä hoitamaan.

        Usein olen kuullut kuinka hoitohenkilöstö on jopa syyllistänyt potilasta, avun sijaan on saanut moitteita siitä, että ei itse osaa hoitaa ongelmiansa.
        Psykiatriselle osastolle passittivat eräänkin nuoren ja sen jälkeen elämä onkin ollut lääkkeitä ja hoitojaksoja.

        Olet kuitenkin näyttänyt oman vahvuutesi tekemällä omia valintoja joiden kautta pääsit kiinni yhteiskuntaan ja työ elämään.

        Ei pelkällä opiskelulla ilmeisesti korkeille tikkaille kiivetä, jos opiskelu tuntuu vaikealta. Ihailen sinun tapauksessasi, sitä, että uskalsit lopettaa hoitosuhteen josta et hyötynyt.

        Toivon parempia päiviä elämääsi. Onni ei ole rahassa ja tavarassa se on oman elämän hallinnassa ja kyvyssä osata nauttia kaikesta siitä mitä on.

        Kaikkea hyvää sinulle!
        Dearamulet.

        Kiitokset palautteesta. Mukava, että luit, mitä kirjoitin ja viitsit vielä kommentoidakin.

        Minä en lopettanut sitä hoitosuhdetta, vaan se Totte Vaden ajoi minut kerran toisensa jälkeen pois, kun toistuvasti soitin hänelle ja pyysin apua. Hän sanoi minulle kutakuinkin näin: "en osaa auttaa, olen epäonnistunut". Sitä jatkui vuosikausia, uskalsin yleensä puolen vuoden jälkeen ottaa yhteyttää uudestaan ja uudestaan. Eiköhän siihenkin aikaan olisi ollut joitain opinto-ohjaajia. Ja jos ei ollut, niin johan sen nyt arkijärkikin sanoo kelle tahansa kaduntallaajalle, että kun ihminen aloittaa kerran toisensa jälkeen uutta ainetta ja menee yli hilseen, taas uutta ja uutta, niin jotain siinä on pielessä. Ei olisi ollut ylivoimaista hänelle keskustella myös ihan arkielämäni sujumisesta ja konkreettisista asioista. Siitä, että makasin opiskelija-asuntolan sängyssä päiväkaudet, paitsi milloin tein tilapäisiä siivous- ja muita töitä voidakseni maksaa vuokran ja ruuan. Mitään rahallisia avustuksia en mistään sunnasta saanut enkä hakenut, ei siihen aikaan annettu opiskelijoille edes toimeentulotukea, joka silloin oli nimeltään huoltoapu. Olen ollut tilapäistöissä myös sossussa ja antanut rahaa sellaisille, jotka pärjäsivät minua paremmin, siis rahallisesti.

        Jos en olisi voinut niin huonosti, niin olisin luultavasti sortunut päihteisiin, mutta en uskaltanut mennä minnekään, missä oli muita ihmisiä, pelkotilat olivat niin kammottavia.

        Elämäni parhaat muistot liittyvät työelämään, mikä johtuu tietysti tuosta taustasta. Muistan, miten helpottavaa oli, kun tiesi palkan riittävän kuukauden loppuun eikä tarvinnut edes yrittää avata niitä kammottavia oppikirjoja, joista en ymmärtänyt yhtään mitään.

        Olisin varmasti kyennyt suorittamaan jonkun ammatillisen tutkinnon, ruvennut vaikka sähkömieheksi (siis sähköhenkilöksi). Tässä vain yksi esimerkki. Työelämässä olen pärjännyt jopa eritäin hyvin, opetellut asiat joita on tarvittu ja ollut ennakkoluuloton hakemaan hommia eri aloilta. Opettelen kyllä mielelläni sellaista, joka liittyy työtehtäviin, vaikka sellaiste opiskelua ei arvostetakaan. Sitä nimitetään keittokirjamaiseksi oppimiseksi. En oikein ymmärrä, miksi sitä halveerataan. Eivät kaikki voi olla kiinnostuneita maailmaasyleilevistä teorioista eivätkä uneksi tohtorinväitöskirjoista.

        Minä arvostan tavallista elämää. Mielenrauhaa ja terveyttä. Taloudellinen tilanne saisi olla hieman parempi, vanhuuseläkkeeseen vaikkapa 500 euroa lisää/kk. Jäisi hieman säästöönkin.

        Nykyisin on esim. Ohjaamo, johon nuori voi kävellä sisään kadulta ja jossa läpikäydään myös muuta kuin ihmisen tunne-elämää ja äitisuhdetta. Ihan arjen asioita. Oman kokemukseni perusteella sanon, että jos arki on kunnossa, niin se vaikuttaa ihmisen mielenterveyteen enempi kuin mitkään puheenpölinähoidot.

        Arvostan itseäni ja omaa selviytymistäni, joka on aivan ja pelkästään oma ansioni. Mutta toisinaan menneisyys suututtaa. Erityisesti se Totte Vaden, mutta ihmettelen myös, mikseivät opettajat koulussa kiinnittänet minuun mitään huomiota. Voin huonosti, olin epämiellyttävän oloinen ja ulkonäkökään ei ollut siihen maailman aikaan kummoinen (sekin parani myöhemmin, kun itseluottamus koheni). Jos olisin ollut söpö ja kiltti tyttö ja voinut huonosti, niin vissiin olisi tullut sympatiaa.


      • elämä.opettaa

        Sympatiaa...

        Itse en olekäynyt kuin kansakoulun ja sen muutaman illan jatkokoulun. Päästötodistuksen sain kansakoulusta -56 keväällä, keskiarvo 9.9, mutta köyhä koti ei kyennyt ostamaan kirjoja ja maksamaan lukukausimaksuja, joten niillä eväillä maailmalle.

        Olin koulukiusattu, mutta ei siitä verestäviä haavoja jäänyt, eikä niistä painajaisuniksi asti tehoa riittänyt, kun koti oli hyvä ja suhteet kaikkiin ihmisiin lämpimiä niin kuin ne vain siihen maailmanaikaan voivat olla. Ei silloin vanhemmatkaan paljon sylissä paaponeet, enemmän se oli kasvattavaa opetusta ja ohjausta, ankaraakin kuria, mutta sen ajan tavan mukaan. Piiskaakin käytettiin ja tukkapölly oli ensimmäinen ojennus väärien tekojen jälkeen.

        Tunnen olevani tasapainoinen, vaikka en suuria ole elämässä saavuttanutkaan. Pieni eläke riittää kun sovittaa menot tuloihin ja säätökuuri on paikallaan silloin tällöin. Tuhlaamaan yllyin tänään, mutta vain välttämättömän laitteen hankinnassa, muutenhan elämässä olisi mustaa ellei saisi joskus hankkia sellaistakin mitä tarvitsee ja josta on hyötyä.

        Masentunut olen ollut, todella loppuun palanut ja elämähaluton minäkin. Harkitsin jopa itsemurhaa aikana jolloin kaikki ovet tuntuivat olevan kiinni ja elämänhalu nollilla. Onneksi löysin itseni, vaikka koville se otti. Oli paniikkihäiriöitä, oli lukkojentakana elämää, mutta ketään en toiminnallani loukannut, en siirtänyt pahaa oloa vihana muille ihmisille. Kun tuskaa kestää aikansa, voi löytää ihmeellisiä voimia jopa itsestään. Oli se opettavaa aikaa. Nyt tiedän millaista on elämä toivottomuudessa ja epätiedon keskellä, jopa sairauden pelkoja ja kiputiloja joille ei ollu syytä. Tuon kokeneena osaan olla empaattisempi kaikkia ihmisiä kohtaan.

        Sinulla on ollut monta vaihetta jolloin oma sisu ja apu on olleet enemmän kuin tärkeitä.
        Nyt sinulla on syytäkin olla elämääsi tyytyväinen, tunnet omat voimavarasi ja olet sopeutunut menneeseen. Katkeruus tuota "hoitohenkilöä" kohtaan on ymmärrettävää, eikä siinä ole mitään pahaa. Vaikka hän sanoi ettei voi sinua auttaa, olisi hänen pitänyt ohjata sinut jonkun toisen auttajan puheille. No, se on mennyttä aikaa, yritä unohtaa ja ajatella, ettei sinun syysi jos hän ei osannut!

        Tsemppiä elämääsi.


    • Anonyymi

      Hei Totte! Kävin luonasi keskustelemassa psyykkisistä vaikeuksistani 1970-luvun alussa opiskellessani Tampereen yliopistossa sosiaalityöntekijäksi. Mieleeni jäit äärettömän empaattisesti ja pätevästi suhtautuvana ihmisenä. Nyt täytin 70 v. - mistä nämä vuodet tulee... Kiitän sinua lämpimästi siitä, että tuit matkaani paremmaksi ihmiseksi ongelmaperheen lapsena. Lämpimin ajatuksin Marja Kivelä, Kuopio. 💖

      • Anonyymi

        Vasta lopussa voi sanoa oliko elämä hyvä vai ei. Vielä on turhan aikaista pohtia moista.
        Palataan asiaan kuolinvuoteella.


    • Anonyymi

      Varmaan hyviä pitkiä juttuja
      Naisten jaarituksia
      Ei pysty lukemaan
      Kunnioitan silti

      Ps. 50-luvulla puolivälissä kouluakäyneet eivät voi kärsiä köyhyydestä jatko-opintojen suhteen

      Hyvinvointivaltio virallisesti alkoi 1.7. 1962 mutta se oli ilmassa jo ainakin 5 vuotta sitä ennen eli sodan jälkeen syntyneet ovat eläneet opiskelun suhteen hyvinvointivaltiossa, lähes maksuton opiskelu tohtoriksi asti

      Sosiaalihuollosta sai ruokarahaa

      Se on selvä että vaateet paikattiin ja Punahilkka -kermankorviketta käytettiin. Ei se herkkua ollut

      Työväenluokkalainen typeryys on pääsyy köyhien opiskelemattomuuteen ja tietty oma laiskuus tai hinku perustaa perhe liian aikaisin jotta pääsee raatamaan ja paistamaan jauhelihaa

      • Anonyymi

        Olen vähään tyytyväinen ja yritän löytää kaikista asioista hyvät puolet
        niistä vastoinkäymisistäkin. Elämäni on kohtalaisen hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen vähään tyytyväinen ja yritän löytää kaikista asioista hyvät puolet
        niistä vastoinkäymisistäkin. Elämäni on kohtalaisen hyvä.

        Viisas olet.


    • Anonyymi

      Arkistonpenkoja on ollut ahkeralla päällä viime päivinä.
      Kerro miksi halusit nostaa tämän aloituksen esille ? Onko se omasi
      ja haluat kertoa jotain uutta ?

    • Anonyymi

      Kun elämän lahjan on saanut sitä pitää arvostaa. Maailma muuttuu ympärillä, itsekin muutumme sen mukana.

      Äitini sanoi minulle että yhtenä päivänä leikit loppui, niin ihminen kasvaa. Murrosiän kuohunta vaihe, aikuisuus.

      Tänään rakkaus oikein tulvahti sisinpääni. Se on tärkeintä elämässä.

    • Anonyymi

      On todella hieno kirjoitus.

    • Anonyymi

      Elämä on ihmisen parasta aikaa.

    • Anonyymi

      Hyvin menee, ei haittaa. Joku jaksaa juhannuksenakin katkerana haukkua hallitusta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe