RIEMUITSE, sinä hedelmätön...

Osaisiko joku kertoa, mitä riemuitsemisen aihetta siinä on, jos on hedelmätön?

Gal.4:27
Sillä kirjoitettu on: "Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja...

39

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysymyksesi on väärin aseteltu. Ei Israel ole hedelmätön, vaan se luulee olevansa.

      Todellisuudessa Israelin jälkeläiset ovat lukuisat. Ja nämä jälkeläiset eivät ole äiti porton poikia, joita ihan oikein kavahdat.

      . . .Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies." Jes. 54:1

      • "Kysymyksesi on väärin aseteltu. Ei Israel ole hedelmätön, vaan se luulee olevansa. "

        Mikä Israel luulee olevansa hedelmätön?


    • Adviss

      Jospa tuo kuvaa sitä, että pelastus ei kulje sukupuussa...synnytysten kautta. Riemuitse siis siitä, että pelastus on mahdollinen kaikille, jotka uskovat eikä siihen tarvita sitä, että olisi synnynnäinen juutalainen, adventisti tai jokin muu...

    • eikirj

      Uuden ja vanhan liiton esikuvia ovat Saarai (hedelmätön) ja Haagar (hedelmällinen). Opetus (tai yksi sen osa) on, että Jumalalle ei synny lapsia "lihan tahdosta" (miehen tahdosta) luonnollisen syntymän kautta: tarvitaan hengellinen (hengestä) syntyminen ja se tapahtuu Jumalan lupauksen mukaan uudessa liitossa. "Luonnollinen Israel" (lihallinen) ei peri Jumalan valtakuntaa: se annetaan Hengestä (Jumalasta) syntyneille, joiden joukossa on sekä syntyperäisiä israelilaisia (esim. apostolit) ja pakanoita (esim. Luukas ja Kornelius). Lihan mukaan syntyneellä on eri "luonto" kuin Hengen mukaan syntyneellä (Hengestä syntyneellä): lihan mukaan syntynyt on aina vainonnut Jumalan todellisia lapsia ja tämä näkyy mm. kirkkohistoriassa tai sitä ennen juutalaisten suorittamassa vainossa kristittyjä kohtaan.

      • Kuinka ollakaan, "eikirj" ymmärsi tämän oikein. No se nyt ei ollut mikään yllätys.

        Sen sijaan ihmetyttää, miksi muut eivät tätä ymmärrä, vaikka Raamatussa aivan selvästi tämä asia kerrotaan.

        Room.9
        6 Mutta ei niin, että Jumalan sana olisi harhaan mennyt. Sillä eivät kaikki ne, jotka ovat Israelista, ole silti Israel,
        7 eivät kaikki ole lapsia sentähden, että ovat Aabrahamin siementä, vaan: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset";
        8 se on: eivät ne, jotka lihan puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia, vaan LUPAUKSEN LAPSET, ne luetaan siemeneksi.
        9 Sillä lupauksen sana oli tämä: "Minä palaan tulevana vuonna tähän aikaan, ja silloin Saaralla on oleva poika".

        24 Ja sellaisiksi hän myös on kutsunut meidät, ei ainoastaan juutalaisista, vaan MYÖS PAKANOISTA,
        25 niinkuin hän myös Hoosean kirjassa sanoo: "Minä olen kutsuva KANSAKSENI sen, joka ei ollut minun kansani, ja RAKKAAKSENI sen, joka ei ollut minun rakkaani.
        26 Ja on tapahtuva, että siinä paikassa, jossa heille on sanottu: 'Te ette ole minun kansani', siinä heitä kutsutaan ELÄVÄN JUMALAN LAPSIKSI."

        Room.4
        13 Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan USKONVANHURSKAUDEN KAUTTA.
        14 Sillä JOS ne, jotka PITÄYTYVÄT LAKIIN, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja LUPAUS KÄYNYT MITÄTTÖMÄKSI.
        15 Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.
        16 Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että LUPAUS PYSYISI LUJANA KAIKELLE SIEMENELLE, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on MEIDÄN KAIKKIEN ISÄ
        17 -niinkuin kirjoitettu on: "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" -sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka KUOLLEET ELÄVIKSI TEKEE ja KUTSUU OLEMATTOMAT, IKÄÄNKUIN NE OLISIVAT.
        18 Ja Aabraham toivoi, VAIKKA EI TOIVOA OLLUT, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: "Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva",
        19 eikä hän heikontunut uskossansa, vaikka näki, että hänen ruumiinsa oli KUOLETTUNUT - sillä hän oli jo noin satavuotias - ja että Saaran kohtu oli KUOLETTUNUT;
        20 mutta JUMALAN LUPAUSTA hän ei epäuskossa epäillyt, vaan vahvistui uskossa, ANTAEN KUNNIAN JUMALALLE,

        Hebr.11:11 (1992)
        Koska Abraham ja Saara uskoivat, he kykenivät saamaan jälkeläisen, vaikka Saara oli HEDELMÄTÖN ja heidän aikansa jo oli ohi. Abraham piti LUPAUKSEN ANTAJAA LUOTETTAVANA

        Gal.4
        4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
        5 lunastamaan lain alaiset, että me PÄÄSISIMME LAPSEN ASEMAAN.
        6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
        7 Niinpä sinä ET SIIS ENÄÄ OLE ORJA, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, OLET MYÖS PERILLINEN Jumalan kautta.
        8 Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole.
        9 Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden HEIKKOJEN JA KÖYHIEN ALKEISVOIMIEN puoleen, joiden ORJIKSI taas uudestaan tahdotte tulla?
        10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista....

        21 Sanokaa minulle te, jotka tahdotte lain alaisia olla, ettekö kuule, mitä laki sanoo?
        22 Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen ORJATTARESTA, toinen VAPAASTA.
        23 Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan (luonnonnjärjestyksen 1992) mukaan, vapaan taas LUPAUKSEN VOIMASTA.
        24 Tämä on KUVANNOLLISTA PUHETTA; nämä naiset ovat KAKSI LIITTOA: toinen on Siinain vuorelta, joka SYNNYTTÄÄ ORJUUTEEN, ja se on HAAGAR;
        25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja VASTAA NYKYISTÄ JERUSALEMIA, joka elää orjuudessa lapsineen.
        26 Mutta se Jerusalem, joka YLHÄÄLLÄ ON, on vapaa, ja SE ON MEIDÄN ÄITIMME.
        27 Sillä kirjoitettu on: "ILOITSE SINÄ HEDELMÄTÖN, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
        28 Ja te, veljet, olette LUPAUKSEN LAPSIA, niinkuin Iisak oli.
        29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi HENGEN MUKAAN SYNTYNYTTÄ, niin nytkin.
        30 Mutta mitä sanoo Raamattu? "AJA POIS ORJATAR POIKINENSA; sillä orjattaren poika EI SAA PERIÄ vapaan vaimon pojan kanssa."
        31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.


      • kerettiläinen kirjoitti:

        Kuinka ollakaan, "eikirj" ymmärsi tämän oikein. No se nyt ei ollut mikään yllätys.

        Sen sijaan ihmetyttää, miksi muut eivät tätä ymmärrä, vaikka Raamatussa aivan selvästi tämä asia kerrotaan.

        Room.9
        6 Mutta ei niin, että Jumalan sana olisi harhaan mennyt. Sillä eivät kaikki ne, jotka ovat Israelista, ole silti Israel,
        7 eivät kaikki ole lapsia sentähden, että ovat Aabrahamin siementä, vaan: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset";
        8 se on: eivät ne, jotka lihan puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia, vaan LUPAUKSEN LAPSET, ne luetaan siemeneksi.
        9 Sillä lupauksen sana oli tämä: "Minä palaan tulevana vuonna tähän aikaan, ja silloin Saaralla on oleva poika".

        24 Ja sellaisiksi hän myös on kutsunut meidät, ei ainoastaan juutalaisista, vaan MYÖS PAKANOISTA,
        25 niinkuin hän myös Hoosean kirjassa sanoo: "Minä olen kutsuva KANSAKSENI sen, joka ei ollut minun kansani, ja RAKKAAKSENI sen, joka ei ollut minun rakkaani.
        26 Ja on tapahtuva, että siinä paikassa, jossa heille on sanottu: 'Te ette ole minun kansani', siinä heitä kutsutaan ELÄVÄN JUMALAN LAPSIKSI."

        Room.4
        13 Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan USKONVANHURSKAUDEN KAUTTA.
        14 Sillä JOS ne, jotka PITÄYTYVÄT LAKIIN, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja LUPAUS KÄYNYT MITÄTTÖMÄKSI.
        15 Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.
        16 Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että LUPAUS PYSYISI LUJANA KAIKELLE SIEMENELLE, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on MEIDÄN KAIKKIEN ISÄ
        17 -niinkuin kirjoitettu on: "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" -sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka KUOLLEET ELÄVIKSI TEKEE ja KUTSUU OLEMATTOMAT, IKÄÄNKUIN NE OLISIVAT.
        18 Ja Aabraham toivoi, VAIKKA EI TOIVOA OLLUT, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: "Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva",
        19 eikä hän heikontunut uskossansa, vaikka näki, että hänen ruumiinsa oli KUOLETTUNUT - sillä hän oli jo noin satavuotias - ja että Saaran kohtu oli KUOLETTUNUT;
        20 mutta JUMALAN LUPAUSTA hän ei epäuskossa epäillyt, vaan vahvistui uskossa, ANTAEN KUNNIAN JUMALALLE,

        Hebr.11:11 (1992)
        Koska Abraham ja Saara uskoivat, he kykenivät saamaan jälkeläisen, vaikka Saara oli HEDELMÄTÖN ja heidän aikansa jo oli ohi. Abraham piti LUPAUKSEN ANTAJAA LUOTETTAVANA

        Gal.4
        4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
        5 lunastamaan lain alaiset, että me PÄÄSISIMME LAPSEN ASEMAAN.
        6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
        7 Niinpä sinä ET SIIS ENÄÄ OLE ORJA, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, OLET MYÖS PERILLINEN Jumalan kautta.
        8 Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole.
        9 Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden HEIKKOJEN JA KÖYHIEN ALKEISVOIMIEN puoleen, joiden ORJIKSI taas uudestaan tahdotte tulla?
        10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista....

        21 Sanokaa minulle te, jotka tahdotte lain alaisia olla, ettekö kuule, mitä laki sanoo?
        22 Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen ORJATTARESTA, toinen VAPAASTA.
        23 Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan (luonnonnjärjestyksen 1992) mukaan, vapaan taas LUPAUKSEN VOIMASTA.
        24 Tämä on KUVANNOLLISTA PUHETTA; nämä naiset ovat KAKSI LIITTOA: toinen on Siinain vuorelta, joka SYNNYTTÄÄ ORJUUTEEN, ja se on HAAGAR;
        25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja VASTAA NYKYISTÄ JERUSALEMIA, joka elää orjuudessa lapsineen.
        26 Mutta se Jerusalem, joka YLHÄÄLLÄ ON, on vapaa, ja SE ON MEIDÄN ÄITIMME.
        27 Sillä kirjoitettu on: "ILOITSE SINÄ HEDELMÄTÖN, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
        28 Ja te, veljet, olette LUPAUKSEN LAPSIA, niinkuin Iisak oli.
        29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi HENGEN MUKAAN SYNTYNYTTÄ, niin nytkin.
        30 Mutta mitä sanoo Raamattu? "AJA POIS ORJATAR POIKINENSA; sillä orjattaren poika EI SAA PERIÄ vapaan vaimon pojan kanssa."
        31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.

        Yksi mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että Aabraham ei suinkaan uskonut heti siihen, mitä Jumala lupasi, vaan otti itselleen orjavaimon Haagarin saadakseen hänestä Jumalan lupaaman jälkeläisen (Mal 2:15) ja oli siten uskoton sekä Herraa (JHVH) että Saaraita kohtaan, mutta lopulta hänet kuitenkin otettiin uskon esikuvaksi ikään kuin hän olisi ollut hurskas uskova koko elämänsä ajan, mutta hänestä tuli täysin uskollinen vasta siinä vaiheessa, kun hän oli valmis uhraamaan Jumalan käskystä oman poikansa Iisakin (miten Aabraham kuuli Jumalan äänen ja saattoi olla varma siitä, että Jumala puhui?).

        Toki Aabraham oli jo aiemmin totellut Jumalaa lähtiessään omasta maastaan kohti Jumalan hänelle osoittamaa maata...


      • kerettiläinen kirjoitti:

        Kuinka ollakaan, "eikirj" ymmärsi tämän oikein. No se nyt ei ollut mikään yllätys.

        Sen sijaan ihmetyttää, miksi muut eivät tätä ymmärrä, vaikka Raamatussa aivan selvästi tämä asia kerrotaan.

        Room.9
        6 Mutta ei niin, että Jumalan sana olisi harhaan mennyt. Sillä eivät kaikki ne, jotka ovat Israelista, ole silti Israel,
        7 eivät kaikki ole lapsia sentähden, että ovat Aabrahamin siementä, vaan: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset";
        8 se on: eivät ne, jotka lihan puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia, vaan LUPAUKSEN LAPSET, ne luetaan siemeneksi.
        9 Sillä lupauksen sana oli tämä: "Minä palaan tulevana vuonna tähän aikaan, ja silloin Saaralla on oleva poika".

        24 Ja sellaisiksi hän myös on kutsunut meidät, ei ainoastaan juutalaisista, vaan MYÖS PAKANOISTA,
        25 niinkuin hän myös Hoosean kirjassa sanoo: "Minä olen kutsuva KANSAKSENI sen, joka ei ollut minun kansani, ja RAKKAAKSENI sen, joka ei ollut minun rakkaani.
        26 Ja on tapahtuva, että siinä paikassa, jossa heille on sanottu: 'Te ette ole minun kansani', siinä heitä kutsutaan ELÄVÄN JUMALAN LAPSIKSI."

        Room.4
        13 Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan USKONVANHURSKAUDEN KAUTTA.
        14 Sillä JOS ne, jotka PITÄYTYVÄT LAKIIN, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja LUPAUS KÄYNYT MITÄTTÖMÄKSI.
        15 Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.
        16 Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että LUPAUS PYSYISI LUJANA KAIKELLE SIEMENELLE, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on MEIDÄN KAIKKIEN ISÄ
        17 -niinkuin kirjoitettu on: "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" -sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka KUOLLEET ELÄVIKSI TEKEE ja KUTSUU OLEMATTOMAT, IKÄÄNKUIN NE OLISIVAT.
        18 Ja Aabraham toivoi, VAIKKA EI TOIVOA OLLUT, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: "Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva",
        19 eikä hän heikontunut uskossansa, vaikka näki, että hänen ruumiinsa oli KUOLETTUNUT - sillä hän oli jo noin satavuotias - ja että Saaran kohtu oli KUOLETTUNUT;
        20 mutta JUMALAN LUPAUSTA hän ei epäuskossa epäillyt, vaan vahvistui uskossa, ANTAEN KUNNIAN JUMALALLE,

        Hebr.11:11 (1992)
        Koska Abraham ja Saara uskoivat, he kykenivät saamaan jälkeläisen, vaikka Saara oli HEDELMÄTÖN ja heidän aikansa jo oli ohi. Abraham piti LUPAUKSEN ANTAJAA LUOTETTAVANA

        Gal.4
        4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
        5 lunastamaan lain alaiset, että me PÄÄSISIMME LAPSEN ASEMAAN.
        6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
        7 Niinpä sinä ET SIIS ENÄÄ OLE ORJA, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, OLET MYÖS PERILLINEN Jumalan kautta.
        8 Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole.
        9 Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden HEIKKOJEN JA KÖYHIEN ALKEISVOIMIEN puoleen, joiden ORJIKSI taas uudestaan tahdotte tulla?
        10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista....

        21 Sanokaa minulle te, jotka tahdotte lain alaisia olla, ettekö kuule, mitä laki sanoo?
        22 Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen ORJATTARESTA, toinen VAPAASTA.
        23 Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan (luonnonnjärjestyksen 1992) mukaan, vapaan taas LUPAUKSEN VOIMASTA.
        24 Tämä on KUVANNOLLISTA PUHETTA; nämä naiset ovat KAKSI LIITTOA: toinen on Siinain vuorelta, joka SYNNYTTÄÄ ORJUUTEEN, ja se on HAAGAR;
        25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja VASTAA NYKYISTÄ JERUSALEMIA, joka elää orjuudessa lapsineen.
        26 Mutta se Jerusalem, joka YLHÄÄLLÄ ON, on vapaa, ja SE ON MEIDÄN ÄITIMME.
        27 Sillä kirjoitettu on: "ILOITSE SINÄ HEDELMÄTÖN, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
        28 Ja te, veljet, olette LUPAUKSEN LAPSIA, niinkuin Iisak oli.
        29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi HENGEN MUKAAN SYNTYNYTTÄ, niin nytkin.
        30 Mutta mitä sanoo Raamattu? "AJA POIS ORJATAR POIKINENSA; sillä orjattaren poika EI SAA PERIÄ vapaan vaimon pojan kanssa."
        31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.

        Terkkuja vaan, Kere !

        Kas tässä se probleemi kiteytyy, kun ihmiset eivät kertakaikkiaan halua ymmärtää lukemaansa.
        "Lukee, lukee, vaan ei soisi ymmärtävänsä ?" - Mikä se on ?
        No Raamattu !!!


      • Anonyymi
        Exap kirjoitti:

        Terkkuja vaan, Kere !

        Kas tässä se probleemi kiteytyy, kun ihmiset eivät kertakaikkiaan halua ymmärtää lukemaansa.
        "Lukee, lukee, vaan ei soisi ymmärtävänsä ?" - Mikä se on ?
        No Raamattu !!!

        No moi vaan, Exap !

        Joku on näemmä nostanut ketjuni unholasta. No minulla ei ole mitään lisättävää aiheeseen. Keskityn tällä hetkellä mieluummin haaveilemaan Lapista, sillä sairastuin viime kesänä Kuusamon reissulla entisen hulluuden lisäksi vielä jonkinlaiseen lapinhulluuteenkin !

        https://www.youtube.com/watch?v=ICskBnITTps
        "Lähde Lappiin, saat pois huolet
        Lähde Lappiin, ennen kuin kuolet" :-D

        - Kere -


    • Sitä-se-tarkoittaa

      "Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja..."

      Se tarkoittaa sitä, että jos on hedelmätön, eikä voi saada lasta, niin toisin, että olisi murheissaan, tulisi siitä olla onnellinen. Lapsen kasvatus kun ei ole mitään herkullista puuhaa.

    • PasiToivonen

      Ei tarvitse vaihtaa kakkavaippoja.

      • Raamatussa kerrotaan myös toisesta äidistä, joka suinkaan ei ole hedelmätön, vaan sillä on paljon jälkeläisiä.

        Ilm.17
        5 Hänen otsassaan oli nimi, jolla on salainen merkitys: "Suuri Babylon, maailman porttojen ja iljetysten äiti."* [Babylon on Rooman peitenimi.][Dan. 4:27; Ilm. 14:8]
        6 Minä näin, että nainen oli juopunut pyhien verestä ja Jeesuksen todistajien verestä, ja hämmästyin suuresti hänet nähdessäni. [Ilm. 6:9,10, Ilm. 12:11, Ilm. 16:6]


      • kerettiläinen kirjoitti:

        Raamatussa kerrotaan myös toisesta äidistä, joka suinkaan ei ole hedelmätön, vaan sillä on paljon jälkeläisiä.

        Ilm.17
        5 Hänen otsassaan oli nimi, jolla on salainen merkitys: "Suuri Babylon, maailman porttojen ja iljetysten äiti."* [Babylon on Rooman peitenimi.][Dan. 4:27; Ilm. 14:8]
        6 Minä näin, että nainen oli juopunut pyhien verestä ja Jeesuksen todistajien verestä, ja hämmästyin suuresti hänet nähdessäni. [Ilm. 6:9,10, Ilm. 12:11, Ilm. 16:6]

        Lienenkö väärässä, jos sanon, että Haagar ja Suuri Babylon ovat kutakuinkin sama asia?

        Siinä tapauksessa Babylon ei ole Rooma vaan Israel ja Juuda: niitä molempia kutsutaan "portoksi" Vanhassa testamentissa.

        Israel ja Juuda eivät ole hengellisen puheen mukaan kirjaimellisesti Jaakobin jälkeläisiä vaan ne ovat kielikuva Jumalalle vieraasta ja vihamielisestä uskonnollisestä järjestelmästä, johon myös Rooma ja katolinen uskonto tyttärineen kuuluu.

        Menikö väärin?


    • On kaksi äitiä:

      1. maallinen Jerusalem ja se synnyttää orjuuteen (luonnollinen Israel)

      2. taivaallinen Jerusalem ja sen synnyttää vapauteen (hengellinen Israel tai oikeammin Jumalan seurakunta tai Jumalan lasten yhdyskunta "taivaassa")

      Paavalin tekstissä (Gal 4:17ss.) tulee esiin Raamatun tapa puhua kielikuvien kautta: käyttää esikuvia, metaforia, allegorioita ja muita kielikuvia.

      Ilmestyskirjassa (11:7) on mielenkiintoinen kohta, kun maanpäällistä Jerusalemia sanotaan Egyptiksi ja Sodomaksi. Porttokaan ei ole portto Raamatussa vaan se on kielikuva Jumalalle uskottomasta Israelista ja Juudasta (ja kenties kaikesta muusta Jumalalle vieraasta uskonnollisuudesta).

      Jos olisin kristitty, niin olisin hyvin tarkka siitä, mitkä kohdat tulkitsen kirjaimellisesti ja mitkä vain kuvaannollisesti (esikuvina, allegorioina, vertauskuvina, tms.). Taitaisin käyttää usein sanoja "en tiedä" sen sijaan, että väittäisin tietäväni sen, mikä on totuus Raamatun kirjoitusten sisällöstä...

      • Erikseen on vielä huomattava se, että "taivaallinen Jerusalem" ei ole kirjaimellisesti "äitimme" siinä mielessä, että "se" olisi synnyttänyt "meidät" (kristityt Jumalan lapset): Jumala on synnyttänyt meidät ja hän on meidän isämme, mutta äitiä ei meillä siinä mielessä ole, että hengestä syntymiseen ei tarvita isää ja äitiä - pelkkä isä riittää.

        Menikö oikein?


      • "On kaksi äitiä"

        Raamatussa tosiaankin kerrotaan kahdesta äidistä:

        1. Suuri Babylon, joka on hedelmällinen, kuten Haagarkin oli hedelmällinen.

        2. Ylhäällä oleva Jerusalem, joka on hedelmätön, kuten Saarakin oli hedelmätön.


      • kerettiläinen kirjoitti:

        "On kaksi äitiä"

        Raamatussa tosiaankin kerrotaan kahdesta äidistä:

        1. Suuri Babylon, joka on hedelmällinen, kuten Haagarkin oli hedelmällinen.

        2. Ylhäällä oleva Jerusalem, joka on hedelmätön, kuten Saarakin oli hedelmätön.

        Tarvitaan siis yliluonnollinen ihme, jotta joku voi syntyä uudesti ylhäältä Jumalan lapseksi, hänen hengestään ja hänen sanansa kautta. Niin hedelmätön voi saada lapsia...


      • ei-kirj kirjoitti:

        Tarvitaan siis yliluonnollinen ihme, jotta joku voi syntyä uudesti ylhäältä Jumalan lapseksi, hänen hengestään ja hänen sanansa kautta. Niin hedelmätön voi saada lapsia...

        No nyt meni aivan nappiin!

        Juuri tätä minä olen hakenut jo kauan aikaa tälläkin palstalla, että joku sen ymmärtäisi.

        Kun Jumala lupasi Aabrahamille ja Saaralle pojan, vaikka Saara oli hedelmätön, niin Abraham ajatteli EPÄUSKOSSAAN hieman "avittaa" Jumalaa lupauksensa toteuttamisessa ja teki pojan hedelmällisen orjattarensa kanssa.

        No se ei tietenkään ollut se Jumalan lupaama lapsi, vaan ihan vain sellaisten ihmisten aikaansaannosta, jotka kykenivät saamaan lapsia luonnollisella tavalla aikaan.

        Sen sijaan tämä "lupauksen lapsi" syntyi USKOSTA Jumalan antamaan LUPAUKSEEN, sillä inhimillisesti katsoen heidän oli täysin mahdotonta saada lasta luonnollisella tavalla.

        Ja kun tätä asiaa verrataan esimerkiksi näihin kirkkoihin ja muihin uskonnollisiin organisaatioihin, niin nekin ovat syntyneet ihmisen epäuskosta aivan luonnollisella tavalla.

        Eli ihminen itse yrittää toteuttaa Jeesuksen antamaa lähetyskäskyä, mutta sen sijaan, että kirkot/lahkot synnyttäisivät Jumalan lapsia, ne synnyttävät vain omien kirkkojensa/lahkojensa lapsia ja nimeävät ne vielä kirkkonsa mukaan.

        Suuri Babylon eli hedelmällinen porttoäiti lapsineen kuvaa ihmisen aikaansaannosta. Siihen ei mitään ihmettä tarvita.

        Ylhäällä oleva/taivaallinen, hedelmätön Jerusalem kuvaa Jumalan ihmettä, Jumalan tekoa. Yhdenkään kirkon, seurakunnan tai ihmisen on mahdotonta synnyttää yhtäkään lasta Jumalalle, sillä Jumalan lapset syntyvät vain Jumalan hengestä.

        Siksi me olemme täysin hedelmättömiä.

        Ainoa mitä me voimme tehdä, on uskoa ja luottaa Jumalan antamaan lupaukseen, että Hän rakentaa sen "Uuden Jerusalemin" eli Jumalan Hengestä syntyneen seurakunnan/hengellisen Israelin.

        Jes.54
        11 Sinä kurja, myrskyn raastama, sinä lohduton! Katso, MINÄ muuraan sinun kivesi kiiltokivellä, panen sinun perustuksesi safiireista,
        12 MINÄ teen sinun harjasi rubiineista ja sinun porttisi kristalleista ja koko sinun ympärysmuurisi jalokivistä.
        13 Sinun lapsesi ovat kaikki Herran opetuslapsia, ja suuri rauha on sinun lapsillasi oleva.

        Siksi hedelmätön voi riemuita, sillä hänen ei tarvitse itse rehkiä ja rakennella tai synnyttää yhtään mitään, vaan hän voi levätä uskossa Jumalan antamaan lupaukseen. Jumala sen tekee.


      • kerettiläinen kirjoitti:

        No nyt meni aivan nappiin!

        Juuri tätä minä olen hakenut jo kauan aikaa tälläkin palstalla, että joku sen ymmärtäisi.

        Kun Jumala lupasi Aabrahamille ja Saaralle pojan, vaikka Saara oli hedelmätön, niin Abraham ajatteli EPÄUSKOSSAAN hieman "avittaa" Jumalaa lupauksensa toteuttamisessa ja teki pojan hedelmällisen orjattarensa kanssa.

        No se ei tietenkään ollut se Jumalan lupaama lapsi, vaan ihan vain sellaisten ihmisten aikaansaannosta, jotka kykenivät saamaan lapsia luonnollisella tavalla aikaan.

        Sen sijaan tämä "lupauksen lapsi" syntyi USKOSTA Jumalan antamaan LUPAUKSEEN, sillä inhimillisesti katsoen heidän oli täysin mahdotonta saada lasta luonnollisella tavalla.

        Ja kun tätä asiaa verrataan esimerkiksi näihin kirkkoihin ja muihin uskonnollisiin organisaatioihin, niin nekin ovat syntyneet ihmisen epäuskosta aivan luonnollisella tavalla.

        Eli ihminen itse yrittää toteuttaa Jeesuksen antamaa lähetyskäskyä, mutta sen sijaan, että kirkot/lahkot synnyttäisivät Jumalan lapsia, ne synnyttävät vain omien kirkkojensa/lahkojensa lapsia ja nimeävät ne vielä kirkkonsa mukaan.

        Suuri Babylon eli hedelmällinen porttoäiti lapsineen kuvaa ihmisen aikaansaannosta. Siihen ei mitään ihmettä tarvita.

        Ylhäällä oleva/taivaallinen, hedelmätön Jerusalem kuvaa Jumalan ihmettä, Jumalan tekoa. Yhdenkään kirkon, seurakunnan tai ihmisen on mahdotonta synnyttää yhtäkään lasta Jumalalle, sillä Jumalan lapset syntyvät vain Jumalan hengestä.

        Siksi me olemme täysin hedelmättömiä.

        Ainoa mitä me voimme tehdä, on uskoa ja luottaa Jumalan antamaan lupaukseen, että Hän rakentaa sen "Uuden Jerusalemin" eli Jumalan Hengestä syntyneen seurakunnan/hengellisen Israelin.

        Jes.54
        11 Sinä kurja, myrskyn raastama, sinä lohduton! Katso, MINÄ muuraan sinun kivesi kiiltokivellä, panen sinun perustuksesi safiireista,
        12 MINÄ teen sinun harjasi rubiineista ja sinun porttisi kristalleista ja koko sinun ympärysmuurisi jalokivistä.
        13 Sinun lapsesi ovat kaikki Herran opetuslapsia, ja suuri rauha on sinun lapsillasi oleva.

        Siksi hedelmätön voi riemuita, sillä hänen ei tarvitse itse rehkiä ja rakennella tai synnyttää yhtään mitään, vaan hän voi levätä uskossa Jumalan antamaan lupaukseen. Jumala sen tekee.

        Niin, onhan tuossa logiikkaa ja monilta salassa olevaa viisautta, mutta valitettavasti minä en enää usko, vaikka olenkin ymmärtänyt näitä salaisuuksia jonkin verran... sinä näköjään saat uskosi takaisin tai kasvamaan, mikä toivottavasti koituu monien hyväksi lisäämällä onnellisuutta ja vähentämällä kärsimystä maailmassa sinun lähelläsi.


      • ei-kirj kirjoitti:

        Niin, onhan tuossa logiikkaa ja monilta salassa olevaa viisautta, mutta valitettavasti minä en enää usko, vaikka olenkin ymmärtänyt näitä salaisuuksia jonkin verran... sinä näköjään saat uskosi takaisin tai kasvamaan, mikä toivottavasti koituu monien hyväksi lisäämällä onnellisuutta ja vähentämällä kärsimystä maailmassa sinun lähelläsi.

        Kuten olen aikaisemminkin jo täällä todennut, niin minä olen samassa jamassa sinun kanssasi eli uskoni Raamattuun erehtymättömänä Jumalan sanana on mennyt.

        Mutta ajattelen sen niin, että jos Jumala kuitenkin on olemassa, niin tuo punainen lanka, joka kulkee läpi koko Raamatun eli ihmisen hedelmättömyys on kuitenkin niin lohduttava, että haluaisin uskoa siihen. Minun ei tarvitse kantaa paineita sellaisista asioista, jotka ovat minulle aivan mahdottomia. Saan pitää niistä sapattia :-)


      • kerettiläinen kirjoitti:

        Kuten olen aikaisemminkin jo täällä todennut, niin minä olen samassa jamassa sinun kanssasi eli uskoni Raamattuun erehtymättömänä Jumalan sanana on mennyt.

        Mutta ajattelen sen niin, että jos Jumala kuitenkin on olemassa, niin tuo punainen lanka, joka kulkee läpi koko Raamatun eli ihmisen hedelmättömyys on kuitenkin niin lohduttava, että haluaisin uskoa siihen. Minun ei tarvitse kantaa paineita sellaisista asioista, jotka ovat minulle aivan mahdottomia. Saan pitää niistä sapattia :-)

        Kiva kuulla.

        Minä pidän Raamattua edelleen osittain yliluonnollisella tavalla syntyneenä (sen profetiat ja "punainen lanka" koskien Kristusta), mutta en todellakaan usko sen olevan virheetöntä ja erehtymätöntä "Jumalan sanaa" ja epäilen myös sitä, että Jumala olisi puhunut profeettojen, Jeesuksen ja apostolien kautta (tai että joku näistä olisi nähnyt Jumalan tai hänen lähettämänsä enkelin tai kuullut Jumalan äänen). Tai ehkä on puhunut, mutta se "Jumala" ei ole välttämättä kaikkeuden luoja...

        Raamatussa on paljon sellaista, mikä viittaa ufoihin tai ihmistä korkeampien olentojen ilmestymiseen ja vaikutukseen, mutta pidän tätä vain yhtenä johtolankana tutkiessani sitä, mistä Raamatussa on oikein kysymys... ja ymmärrän, että Raamatun kirjoitukset eivät ole ainutlaatuisia vaan ne ovat osa juutalaista mytologiaa ja taruja, joista on paljon tietoa (mm. Louis Ginzbergin kirja The Legends of the Jews ja Etiopialaisen Eenokin kirja ja muut juutalaiset "apokryfit").

        Pidän totena pitämistä arvottomana sen suhteen, miten ihmisiä tulee arvioida moraalin suhteen. On kenties hyviä ihmisiä, jotka eivät pidä totena evankeliumia tai Raamatun kirjotuksia, mutta pahoja ihmisiä, jotka pitävät sen kaiken totena. Arvaa vain kumpia arvostan enemmän... ja jos tuomitseva tai armahtava Jumala olisi olemassa, niin toivoisin hänen oikeudentajunsa olevan samanlainen kuin minulla (tuomitsisin sen mukaan itseni iankaikkisen elämän ulkopuolelle, koska olen paha ihminen).


      • kerettiläinen.ei-kirj
        ei-kirj kirjoitti:

        Kiva kuulla.

        Minä pidän Raamattua edelleen osittain yliluonnollisella tavalla syntyneenä (sen profetiat ja "punainen lanka" koskien Kristusta), mutta en todellakaan usko sen olevan virheetöntä ja erehtymätöntä "Jumalan sanaa" ja epäilen myös sitä, että Jumala olisi puhunut profeettojen, Jeesuksen ja apostolien kautta (tai että joku näistä olisi nähnyt Jumalan tai hänen lähettämänsä enkelin tai kuullut Jumalan äänen). Tai ehkä on puhunut, mutta se "Jumala" ei ole välttämättä kaikkeuden luoja...

        Raamatussa on paljon sellaista, mikä viittaa ufoihin tai ihmistä korkeampien olentojen ilmestymiseen ja vaikutukseen, mutta pidän tätä vain yhtenä johtolankana tutkiessani sitä, mistä Raamatussa on oikein kysymys... ja ymmärrän, että Raamatun kirjoitukset eivät ole ainutlaatuisia vaan ne ovat osa juutalaista mytologiaa ja taruja, joista on paljon tietoa (mm. Louis Ginzbergin kirja The Legends of the Jews ja Etiopialaisen Eenokin kirja ja muut juutalaiset "apokryfit").

        Pidän totena pitämistä arvottomana sen suhteen, miten ihmisiä tulee arvioida moraalin suhteen. On kenties hyviä ihmisiä, jotka eivät pidä totena evankeliumia tai Raamatun kirjotuksia, mutta pahoja ihmisiä, jotka pitävät sen kaiken totena. Arvaa vain kumpia arvostan enemmän... ja jos tuomitseva tai armahtava Jumala olisi olemassa, niin toivoisin hänen oikeudentajunsa olevan samanlainen kuin minulla (tuomitsisin sen mukaan itseni iankaikkisen elämän ulkopuolelle, koska olen paha ihminen).

        "ja jos tuomitseva tai armahtava Jumala olisi olemassa, niin toivoisin hänen oikeudentajunsa olevan samanlainen kuin minulla (tuomitsisin sen mukaan itseni iankaikkisen elämän ulkopuolelle, koska olen paha ihminen)."

        Toivoisit siis, että Jumalallakin olisi pahan ihmisen oikeudentaju??


      • kerettiläinen.ei-kirj kirjoitti:

        "ja jos tuomitseva tai armahtava Jumala olisi olemassa, niin toivoisin hänen oikeudentajunsa olevan samanlainen kuin minulla (tuomitsisin sen mukaan itseni iankaikkisen elämän ulkopuolelle, koska olen paha ihminen)."

        Toivoisit siis, että Jumalallakin olisi pahan ihmisen oikeudentaju??

        Olen sitä mieltä, että vaikka ihminen on paha, niin hänen oikeudentajunsa voi olla silti hyvä.

        Jos lyöt murhaajaa puukolla vatsaan, niin hän tajuaa, että teit väärin häntä kohtaan.

        Jos varastat varkaalta, niin hän tietää, että teit väärin.

        Jos raiskaat raiskaajan, niin hän tietää, että teit väärin.

        Pahalla ihmisellä voi olla terve oikeudentaju ainakin siihen mittaan asti, että hän ymmärtää sen, jos häntä itseään vastaan rikotaan ja tehdään vääryyttä. Se ei estä häntä itseään tekemästä vääryyttä muille...


      • kerettiläinen.ei-kirj
        ei-kirj kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että vaikka ihminen on paha, niin hänen oikeudentajunsa voi olla silti hyvä.

        Jos lyöt murhaajaa puukolla vatsaan, niin hän tajuaa, että teit väärin häntä kohtaan.

        Jos varastat varkaalta, niin hän tietää, että teit väärin.

        Jos raiskaat raiskaajan, niin hän tietää, että teit väärin.

        Pahalla ihmisellä voi olla terve oikeudentaju ainakin siihen mittaan asti, että hän ymmärtää sen, jos häntä itseään vastaan rikotaan ja tehdään vääryyttä. Se ei estä häntä itseään tekemästä vääryyttä muille...

        "Pahalla ihmisellä voi olla terve oikeudentaju ainakin siihen mittaan asti, että hän ymmärtää sen, jos häntä itseään vastaan rikotaan ja tehdään vääryyttä. Se ei estä häntä itseään tekemästä vääryyttä muille..."

        Minä en pidä tuota terveenä oikeudentajuna. Minusta se on narsismia ja itsekkyyttä.


      • Anonyymi
        kerettiläinen kirjoitti:

        "On kaksi äitiä"

        Raamatussa tosiaankin kerrotaan kahdesta äidistä:

        1. Suuri Babylon, joka on hedelmällinen, kuten Haagarkin oli hedelmällinen.

        2. Ylhäällä oleva Jerusalem, joka on hedelmätön, kuten Saarakin oli hedelmätön.

        Ja kun Hagar tuli raskaaksi TULI hänen emäntänsä HALVAKSI hänen silmissään.

        Tulkaa, rakentakaamme itsellemme kaupunki ja torni ja sen huippu taivaisiin asti JA TEHKÄÄMME itsellemme NIMI, muuten me hajoamme kaikkialle maan päälle.

        Kun ihmiset tulevat raskaaksi ja alkavat odottaa uskon syntymistä, tulee tuo ylhäällä oleva Jerusalem halvaksi heidän silmissään ja niinpä he luullen olevansa SE Jumalan vaimo, sanovat ... rakentakaamme ITSELLEMME kaupunki tänne maan päälle ja sen torni taivaisiin, Jumalan taivaisiin asti, JA tehkäämme itsellemme NIMI.

        Näin on mm. 7. pv. adventistien. He odottivat uskon syntymistä, "olivat raskaina", ja KAIKKI kirkkokunnat uskovaisine ja uskomattominen jäsenineen tulivat HALVOIKSI heidän silmissään, he alkoivatkin rakentaa itse itselleen Ellen G. Harmonin "näkyihin" luottaen taivaisiin asti ulottuvaa kaupunkia ja tornia, .... josta tuli JÄLLEEN UUSI BABYLON, niin, että 7. pv. adventistit ovat jo KAUAN olleet faktisesti NEUVOTTELUISSA Babyloniksi nimeämänsä room.kat.kirkon kanssa.

        Älkää tuomitko, mihin toisen syypääksi tuomitset, siihen ITSESI syypääksi tuomitset.


    • Todella hyviä kommentteja kaikki tähän asti.

      Kerettiläiselle vastaus: Vanhan Liiton Israel eli syntyperäinen juutalaisuus eli Hoosean uskoton vaimo luulee olevansa hedelmätön. Mutta sillä onkin nuo kolme lasta, Hoos. 1. Jumala armahtaa tätä ensimmäistä vaimoaan aikojen lopussa.

      Jes. 54:7
      Vähäksi silmänräpäykseksi minä hylkäsin sinut, mutta minä kokoan sinut jälleen suurella laupeudella.

      • "uskoton vaimo luulee olevansa hedelmätön. Mutta sillä onkin nuo kolme lasta"

        Jos uskoton vaimo synnyttää lapsia, niin silloin ne ovat äpäriä.


      • kerettiläinen kirjoitti:

        "uskoton vaimo luulee olevansa hedelmätön. Mutta sillä onkin nuo kolme lasta"

        Jos uskoton vaimo synnyttää lapsia, niin silloin ne ovat äpäriä.

        Eipä ole äpäriä, koska Yahushua oli naimisissa Vanhan Liiton juutalaisuuden kanssa. Hän antoi myöhemmin kuitenkin erokirjan ensimmäiselle vaimolleen. Katso, Jer. 3:8 !

        Porton lapsia ne Hoosean lapsetkin on, mutta ei äpäriä. Olihan Hoosea naimisissa Gomerin kanssa. Tämä on Israel-portto, tämä Gomer. Älä sekoita äiti porttoon, joka on katolinen kirkko. Raamatussa on nämä kaksi eri porttoa.


    • Ilman Jumalan henkeä ihminen on kuin eläin... onko näin?

      • No näin minäkin ajattelen. Pantteri ei voi muuttaa pilkkujaan.


      • kerettiläinen kirjoitti:

        No näin minäkin ajattelen. Pantteri ei voi muuttaa pilkkujaan.

        Kun tulin uskoon, niin olin melko hyvä ihminen noin kuusi vuotta. Aloin sen jälkeen muuttua pahaksi ihmiseksi ja olen nyt jälleen paha ihminen. En ole ehkä ihan niin paha kuin ennen uskoontuloa (uudestisyntymistä), mutta olen silti niin paha, että en hyväksy näin pahan ihmisen pelastamista ikuiseen elämään. Jos se tapahtuu, niin sitten minun täytyy muuttua hyväksi ihmiseksi, mikä ei ainakaan tämän elämän aikana ole onnistunut (pyhitys muuttui pahitukseksi).

        Tunnen muuten yhden ihmisen, joka ei ole uudestisyntynyt, mutta on silti uskovainen, ja hän on paljon parempi ihminen kuin yksikään tuntemani uudestisyntynyt kristitty. Tai no joo: se on minun mielipiteeni hänestä. En siis usko, että hänessä on Jumalan henki ainakaan sen perusteella, miten sanotaan sen hengen ihmiseen tulevan uudestisyntymisessä ja mikä on sen seuraus (uskonnollinen käytös), mutta hän on paljon parempi ihminen kuin kukaan tuntemani seurakunnan jäsen ja ei siten "ole eläin".

        Ei ehkä pitäisi yleistää ja tuomita kaikkia sen yleistyksen mukaan... tai sitten kyseisessä henkilössä on Jumalan pyhä henki, mutta minä poloinen en sitä ole hänessä havainnut eikä hän toimi siten kuin uskovaiset yleensä (todistavat Jeesuksesta ja ovat aktiivisia seurakunnan jäseniä). Jos rukoilu on todiste Jumalan hengen osallisuudesta, niin sitten... mutta eivätkö monet muutkin rukoile, vaikka heissä ei ole Jumalan pyhää henkeä?

        Minulle on ihan sama se onko ihmisessä Jumalan henkeä vai ei, kunhan hän vain käyttäytyy hyvin ja on hyvä ihminen. Jos ei ole, niin sitten en pidä hänestä niin kuin en pidä itsestänikään muuten kuin sairaalla perverttisellä ja itserakkaalla tavalla, joka saa minut häpeämään sitä, että olen ihminen ja saanut nauttia hyvien ihmisten seurasta. On niitä muitakin kuin vain tämä yksi, joka on paras kaikista... saatanoitakin olen tavannut ja yksi sellainen katsoi kerran minua peilistä. Hyi. Sitä se usko tai mielisairaus teettää, vaikka en olekaan mielisairas muiden kuin uskovaisten ateistien mielestä...

        enkä enää uskovainen itsekään vaan uskosta osaton ateisti, joka pitää mahdollisena mm. sen, että luominen on tapahtunut ja luoja tai luojia on olemassa ja että yliluonnollinen on totta.


      • kerettiläinen.ei-kirj
        ei-kirj kirjoitti:

        Kun tulin uskoon, niin olin melko hyvä ihminen noin kuusi vuotta. Aloin sen jälkeen muuttua pahaksi ihmiseksi ja olen nyt jälleen paha ihminen. En ole ehkä ihan niin paha kuin ennen uskoontuloa (uudestisyntymistä), mutta olen silti niin paha, että en hyväksy näin pahan ihmisen pelastamista ikuiseen elämään. Jos se tapahtuu, niin sitten minun täytyy muuttua hyväksi ihmiseksi, mikä ei ainakaan tämän elämän aikana ole onnistunut (pyhitys muuttui pahitukseksi).

        Tunnen muuten yhden ihmisen, joka ei ole uudestisyntynyt, mutta on silti uskovainen, ja hän on paljon parempi ihminen kuin yksikään tuntemani uudestisyntynyt kristitty. Tai no joo: se on minun mielipiteeni hänestä. En siis usko, että hänessä on Jumalan henki ainakaan sen perusteella, miten sanotaan sen hengen ihmiseen tulevan uudestisyntymisessä ja mikä on sen seuraus (uskonnollinen käytös), mutta hän on paljon parempi ihminen kuin kukaan tuntemani seurakunnan jäsen ja ei siten "ole eläin".

        Ei ehkä pitäisi yleistää ja tuomita kaikkia sen yleistyksen mukaan... tai sitten kyseisessä henkilössä on Jumalan pyhä henki, mutta minä poloinen en sitä ole hänessä havainnut eikä hän toimi siten kuin uskovaiset yleensä (todistavat Jeesuksesta ja ovat aktiivisia seurakunnan jäseniä). Jos rukoilu on todiste Jumalan hengen osallisuudesta, niin sitten... mutta eivätkö monet muutkin rukoile, vaikka heissä ei ole Jumalan pyhää henkeä?

        Minulle on ihan sama se onko ihmisessä Jumalan henkeä vai ei, kunhan hän vain käyttäytyy hyvin ja on hyvä ihminen. Jos ei ole, niin sitten en pidä hänestä niin kuin en pidä itsestänikään muuten kuin sairaalla perverttisellä ja itserakkaalla tavalla, joka saa minut häpeämään sitä, että olen ihminen ja saanut nauttia hyvien ihmisten seurasta. On niitä muitakin kuin vain tämä yksi, joka on paras kaikista... saatanoitakin olen tavannut ja yksi sellainen katsoi kerran minua peilistä. Hyi. Sitä se usko tai mielisairaus teettää, vaikka en olekaan mielisairas muiden kuin uskovaisten ateistien mielestä...

        enkä enää uskovainen itsekään vaan uskosta osaton ateisti, joka pitää mahdollisena mm. sen, että luominen on tapahtunut ja luoja tai luojia on olemassa ja että yliluonnollinen on totta.

        "Ei ehkä pitäisi yleistää ja tuomita kaikkia sen yleistyksen mukaan... tai sitten kyseisessä henkilössä on Jumalan pyhä henki, mutta minä poloinen en sitä ole hänessä havainnut eikä hän toimi siten kuin uskovaiset yleensä (todistavat Jeesuksesta ja ovat aktiivisia seurakunnan jäseniä)."

        Eivätkös ne teot kerro enemmän kuin sanat. Jos hän toteuttaa uskoaan rakastamalla lähimmäisiään niin kuin itseään, niin sehän juuri pitäisi olla se uskon ja käskyn päämäärä. Sen mukaan erotetaan lampaatkin vuohista, ei sen mukaan, miten paljon on ollut mukana seurakunnan kerhotoiminnoissa tai miten ahkerasti on todistanut oman seurakuntansa paremmuudesta.

        Ja rakkaus peittää syntienkin paljouden...


    • Koskaan-ei-tiedä

      "Ei tarvitse vaihtaa kakkavaippoja."

      Se on mitätön työ siihen verrattuna, miten lapsi kehittyy ja ketä hänen kaveripiirissään pyörii.
      Hyvin usein käy niin, että hyvässä perheessä ja hyvän kasvatuksen saanut lapsi ajautuu myöhemmällä iällä rikosten ja vääryyden teille.
      Vaikka kuinka hyvin pyrit kasvattamaan lastasi, niin koskaan et tiedä, mikä lopputulos on. Lapsi tekee itse valintansa ja myös ne kuuluisat geenimmme ohjailevat meitä hyvin paljon.

    • Ikävää, että kommenttini oli poistettu. Mutta Baruch Korman opettaa tämänkin asian loistavasti - niin kuin kaiken muunkin Raamatusta. Googlettamalla baruch korman galatians. Hänen opetukensa on erinomaista.

      • kerettiläinen.ei-kirj

        Eikö sinulla ITSELLÄSI ole mitään mielipidettä tähän asiaan? Tai yleensä juuri mihinkään...?

        Luit kai nuo Raamatun paikat ja muiden KESKUSTELIJOIDEN perustelut, vai etkö?

        Onko sinulla edes käsitystä siitä, mitä tuo Korman opettaa asiasta? Kopioit vain noita videoitasi...

        Vähintä, mitä voisit tehdä, olisi edes lyhyesti kertoa tuon videon sisällön omin sanoin. Muuten ei kannata tulla "keskustelemaan" tänne aiheesta, josta ei itsellä ole mitään käsitystä.


    • Anonyymi

      > Osaisiko joku kertoa, mitä riemuitsemisen aihetta siinä on, jos on hedelmätön?

      Ei synnytyskipuja, eikä tarvitse nähdä lastensa joutuvan kärsimään jumalattomien vallan alla.

    • Anonyymi

      Jos kaikki olisivat hedelmättömiä, niin olisiko Raamatun satukirjaa ja niitä, jotka uskovat Raamatun satuihin?

    • Anonyymi

      Olen riemuissani, että olen mies, eikä tarvitse synnyttää.

    • Anonyymi

      Jes.54:1 Biblia (1776) Riemuitse sinä hedelmätön, joka et synnytä: iloitse riemulla ja ihastu sinä, joka et raskas ole; sillä yksinäisellä on enempi lapsia kuin sillä, jolla mies on, sanoo Herra. Jes.49:20. Gal.4:27.

    • Anonyymi

      Gal.4:27 Biblia Sillä kirjoitettu on: iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, pakahda ja huuda sinä, joka et raskas ole: sillä yksinäisellä on enempi lapsia, kuin sillä, jolla mies on. Ei aina pidä kirjoituksiin uskoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      7920
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      59
      5902
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      81
      3322
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      3013
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1698
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      210
      1660
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      336
      1398
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1192
    9. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1189
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1101
    Aihe