Rakas Ystävä

Mistähän Rakkaus ja Ystävyys ovat lähtöisin?

51

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfsf

      Evokkilogiikan mukaan liejusta, siitä savuttajan vierestä.

      • tieteenharrastaja

        Ihmisillä kaiketi sosiaalisen ja älykkään lajin kulttuurievoluutiosta.


      • sfsdfs
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Ihmisillä kaiketi sosiaalisen ja älykkään lajin kulttuurievoluutiosta.

        Ei kulttuuri mitään evoluutiota ole koska sen kulttuurin luo ihmiset.


      • hkjhkjhkjh
        sfsdfs kirjoitti:

        Ei kulttuuri mitään evoluutiota ole koska sen kulttuurin luo ihmiset.

        Kulttuurievoluutio tarkoittaa ihmisten kulttuurien kehitystä. Käyhän ensin koulusi loppuun ja tule vasta sitten palstoille pöljäilemään, kun yleissivistyksesi on edes jonkinlaisella tasolla.


      • sdfsff
        hkjhkjhkjh kirjoitti:

        Kulttuurievoluutio tarkoittaa ihmisten kulttuurien kehitystä. Käyhän ensin koulusi loppuun ja tule vasta sitten palstoille pöljäilemään, kun yleissivistyksesi on edes jonkinlaisella tasolla.

        Eli ei evoluutiokehitystä vaan ihmiset luo oman kulttuurinsa. Älä pöljäile.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Ihmisillä kaiketi sosiaalisen ja älykkään lajin kulttuurievoluutiosta.

        "Ihmisillä kaiketi sosiaalisen ja älykkään lajin kulttuurievoluutiosta."

        Mistä ne tulivat kulttuurievoluutioon?


      • En ymmärtänyt vastauksia
        enkä edes yksittäisiä sanoja,
        mutta kiitos kuitenkin Rakkaat Ystävät.

        Minä koen niin,
        että Rakkaus on lähtöisin Jumalasta.

        Mutta kysyisin nyt Sinulta,
        mitä Rakkaus on?


      • tieteenharrastaja
        kalamos kirjoitti:

        En ymmärtänyt vastauksia
        enkä edes yksittäisiä sanoja,
        mutta kiitos kuitenkin Rakkaat Ystävät.

        Minä koen niin,
        että Rakkaus on lähtöisin Jumalasta.

        Mutta kysyisin nyt Sinulta,
        mitä Rakkaus on?

        Samaa koen minäkin:

        "Minä koen niin, että Rakkaus on lähtöisin Jumalasta."

        Olen silti tarpeeksi realisti ymmärtääkseni, ettei tuo kokemukseni riitä pitäväksi todisteeksi Jumalan olemassaolosta. Se, joka ei siihen usko, voi siis vastata: evoluutio.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Samaa koen minäkin:

        "Minä koen niin, että Rakkaus on lähtöisin Jumalasta."

        Olen silti tarpeeksi realisti ymmärtääkseni, ettei tuo kokemukseni riitä pitäväksi todisteeksi Jumalan olemassaolosta. Se, joka ei siihen usko, voi siis vastata: evoluutio.

        "Minä koen niin, että Rakkaus on lähtöisin Jumalasta."

        Eli noin kuin minä koet Sinäkin.
        Mutta ensin vastasit,
        että Rakkaus olisi lähtöisin ...

        "sosiaalisen ja älykkään lajin kulttuurievoluutiosta"

        Herää kysymys:
        Mitä tarkoitat Jumalalla?

        Entä miten vastaisit kysymykseen:
        Mitä Rakkaus on?


      • dfgdgdg
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Samaa koen minäkin:

        "Minä koen niin, että Rakkaus on lähtöisin Jumalasta."

        Olen silti tarpeeksi realisti ymmärtääkseni, ettei tuo kokemukseni riitä pitäväksi todisteeksi Jumalan olemassaolosta. Se, joka ei siihen usko, voi siis vastata: evoluutio.

        Tieteenkarsastaja sanoo evoluutiota Jumalaksi, mutta sanooko Jumala itseään evoluutioksi? Kas siinäpä vasta kymylys.

        Rakkaus on tunne jonka Jumala on lahjoittanut luoduille


      • SamaaTunneskaalaa
        dfgdgdg kirjoitti:

        Tieteenkarsastaja sanoo evoluutiota Jumalaksi, mutta sanooko Jumala itseään evoluutioksi? Kas siinäpä vasta kymylys.

        Rakkaus on tunne jonka Jumala on lahjoittanut luoduille

        Entä kuka lahjoitti vihan, kateuden, eläluuloisuuden jne...


      • tieteenharrastaja
        kalamos kirjoitti:

        "Minä koen niin, että Rakkaus on lähtöisin Jumalasta."

        Eli noin kuin minä koet Sinäkin.
        Mutta ensin vastasit,
        että Rakkaus olisi lähtöisin ...

        "sosiaalisen ja älykkään lajin kulttuurievoluutiosta"

        Herää kysymys:
        Mitä tarkoitat Jumalalla?

        Entä miten vastaisit kysymykseen:
        Mitä Rakkaus on?

        Molemmat voivat olla yhtä aikaa totta:

        ""sosiaalisen ja älykkään lajin kulttuurievoluutiosta"

        MitäHerää kysymys:
        tarkoitat Jumalalla?"

        Tietoista olentoa, joka on uskoni (ei tieteellisen tiedon) mukaan vaikuttanut ihmisen kulttuurievoluutioon, joka on aivan toisenlainen prosessi kuin ihmisruumiin tuottanut biologinen evoluutio.

        Rakkaus on inhimillinen tunne; tarkemmin en sitä osaa määritellä.


      • dfdffdff
        SamaaTunneskaalaa kirjoitti:

        Entä kuka lahjoitti vihan, kateuden, eläluuloisuuden jne...

        Jumalan vastustaja eli saatana.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Molemmat voivat olla yhtä aikaa totta:

        ""sosiaalisen ja älykkään lajin kulttuurievoluutiosta"

        MitäHerää kysymys:
        tarkoitat Jumalalla?"

        Tietoista olentoa, joka on uskoni (ei tieteellisen tiedon) mukaan vaikuttanut ihmisen kulttuurievoluutioon, joka on aivan toisenlainen prosessi kuin ihmisruumiin tuottanut biologinen evoluutio.

        Rakkaus on inhimillinen tunne; tarkemmin en sitä osaa määritellä.

        Jumalan minä tiedän ja tunnen.

        Tuota evoluutiota en ole kohdannut,
        enkä usko, että sitä on olemassakaan,
        saatikka että se olisi Rakkauden lähde.


      • Luucifer
        dfdffdff kirjoitti:

        Jumalan vastustaja eli saatana.

        Miksi jumala salli tämän? Onko tämä vihaa täynnä vai voimaton estämään saatanaa?


      • ssffsf
        Luucifer kirjoitti:

        Miksi jumala salli tämän? Onko tämä vihaa täynnä vai voimaton estämään saatanaa?

        Haluatko olla robotti?


      • tieteenharrastaja
        kalamos kirjoitti:

        Jumalan minä tiedän ja tunnen.

        Tuota evoluutiota en ole kohdannut,
        enkä usko, että sitä on olemassakaan,
        saatikka että se olisi Rakkauden lähde.

        Uskonpuutteesi evoluutioon ei poista sen todellisuutta, koska siitä on objektiiviset havaintotodisteet.

        Uskosi (tai oma uskoni) Jumalaan ei objektiivisesti todista Hänen todellisuuttaan, koska siitä ei ole.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Uskonpuutteesi evoluutioon ei poista sen todellisuutta, koska siitä on objektiiviset havaintotodisteet.

        Uskosi (tai oma uskoni) Jumalaan ei objektiivisesti todista Hänen todellisuuttaan, koska siitä ei ole.

        Kun minulla on Rakkaussuhde jonkun persoonan kanssa,
        niin en minä niin kovin paljon tarvitse havaintotodisteita
        tuon persoonan olemassaolosta.

        Mutta evoluutio. En minä sellaista ole tavannut.
        Mihinkähän osoitteeseen minun olisi pitänyt lähettää ystävänpäiväkortti,
        sinä päivänä kun tämän keskustelun avasin,
        ja olisikohan tuo sitten ottanut minuun yhteyttä.


      • tieteenharrastaja
        kalamos kirjoitti:

        Kun minulla on Rakkaussuhde jonkun persoonan kanssa,
        niin en minä niin kovin paljon tarvitse havaintotodisteita
        tuon persoonan olemassaolosta.

        Mutta evoluutio. En minä sellaista ole tavannut.
        Mihinkähän osoitteeseen minun olisi pitänyt lähettää ystävänpäiväkortti,
        sinä päivänä kun tämän keskustelun avasin,
        ja olisikohan tuo sitten ottanut minuun yhteyttä.

        Luonnonlakien mukainen prosessi ei lähettele postikortteja eikä lue niitä. Yhtä hyvin voisit kirjoitella valituksia sään huonoudesta.


      • M-O-V
        kalamos kirjoitti:

        Kun minulla on Rakkaussuhde jonkun persoonan kanssa,
        niin en minä niin kovin paljon tarvitse havaintotodisteita
        tuon persoonan olemassaolosta.

        Mutta evoluutio. En minä sellaista ole tavannut.
        Mihinkähän osoitteeseen minun olisi pitänyt lähettää ystävänpäiväkortti,
        sinä päivänä kun tämän keskustelun avasin,
        ja olisikohan tuo sitten ottanut minuun yhteyttä.

        Rakkaussuhde kirjoitetaan pienellä.

        Jos tyttäreni esittelisi minulle vävypoikakokelaan, joka on näkymätön ja kaikin tavoin aistien tavoittamattomissa, ainakin minä haluaisin havaintotodisteita hänen olemassaolostaan. Muuten epäilisin tyttäreni mielenterveyttä.
        Varmaan monet nuoret tytöt ovat rakastuneet Harry Potteriin, mutta se ei tee elokuva- ja kirjahahmoa todelliseksi.

        En minäkään ole evoluutiota tavannut, enkä tule tapaamaankaan, mutta olen nähnyt valtavan määrän tutkimustietoa evoluution todisteista.
        Mihinkähän osoitteeseen minun pitäisi lähettää postikortti, jotta Jeesus itse vastaisi siihen?

        Asettelet tyhjiä sanoja kauniisti peräkkäin. Niiden muodostamat lauseet ovat sisällöllisesti aivan yhtä tyhjiä. Uskonnollista stiignafuuliaa vailla kosketusta reaalimaailmaan.

        Jutut ystävänpäiväkortin lähettämisestä evoluutiolle ovatkin sitten jo varsin naiiveja. Jos tuollaiset menevät uskonlahkonne hartauspuheissa läpi, niin se kertoo jotain surullista kuulioiden henkisestä tasosta.


      • M-O-V kirjoitti:

        Rakkaussuhde kirjoitetaan pienellä.

        Jos tyttäreni esittelisi minulle vävypoikakokelaan, joka on näkymätön ja kaikin tavoin aistien tavoittamattomissa, ainakin minä haluaisin havaintotodisteita hänen olemassaolostaan. Muuten epäilisin tyttäreni mielenterveyttä.
        Varmaan monet nuoret tytöt ovat rakastuneet Harry Potteriin, mutta se ei tee elokuva- ja kirjahahmoa todelliseksi.

        En minäkään ole evoluutiota tavannut, enkä tule tapaamaankaan, mutta olen nähnyt valtavan määrän tutkimustietoa evoluution todisteista.
        Mihinkähän osoitteeseen minun pitäisi lähettää postikortti, jotta Jeesus itse vastaisi siihen?

        Asettelet tyhjiä sanoja kauniisti peräkkäin. Niiden muodostamat lauseet ovat sisällöllisesti aivan yhtä tyhjiä. Uskonnollista stiignafuuliaa vailla kosketusta reaalimaailmaan.

        Jutut ystävänpäiväkortin lähettämisestä evoluutiolle ovatkin sitten jo varsin naiiveja. Jos tuollaiset menevät uskonlahkonne hartauspuheissa läpi, niin se kertoo jotain surullista kuulioiden henkisestä tasosta.

        Naiivi eli lapsellinen, vilpitön, suora.
        Kauniistii minua luonnehdit. Kiitos.

        Mutta osaisitko Sinä vastata avaukseeni,
        jonka ystävänpäivänä tein.

        Mistähän Rakkaus ja Ystävyys ovat lähtöisin?

        Ihan vilpittömästi tunnustan,
        että minä en ymmärrä,
        miten evoluutio ymmärtäisi jotain Rakkaudesta.

        Ei kai tuo kummajainen mitään mistään ymmärrä,
        vaikka sitä niin viisaaksi sanotaan.


      • tieteenharrastaja
        kalamos kirjoitti:

        Naiivi eli lapsellinen, vilpitön, suora.
        Kauniistii minua luonnehdit. Kiitos.

        Mutta osaisitko Sinä vastata avaukseeni,
        jonka ystävänpäivänä tein.

        Mistähän Rakkaus ja Ystävyys ovat lähtöisin?

        Ihan vilpittömästi tunnustan,
        että minä en ymmärrä,
        miten evoluutio ymmärtäisi jotain Rakkaudesta.

        Ei kai tuo kummajainen mitään mistään ymmärrä,
        vaikka sitä niin viisaaksi sanotaan.

        No hätä, eihän se ymmärräkään:

        "..minä en ymmärrä, miten evoluutio ymmärtäisi jotain Rakkaudesta."

        Tämä ei silti estä biologisen evoluution tuottamaa ihmisruumista kulttuurievoluution vahvistamien aivojen ohjaamana ymmärtävän siitä yhtä ja toista.


      • M-O-V
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        No hätä, eihän se ymmärräkään:

        "..minä en ymmärrä, miten evoluutio ymmärtäisi jotain Rakkaudesta."

        Tämä ei silti estä biologisen evoluution tuottamaa ihmisruumista kulttuurievoluution vahvistamien aivojen ohjaamana ymmärtävän siitä yhtä ja toista.

        Rakkaus on vahvasti aivokemiaan kytkeytyvä psyykkinen ilmiö, jonka perimmäinen tarkoitus on pariutuminen, lisääntyminen ja parisuhteen vahvistaminen. Poikkeuksellisen pitkään lapsia hoitamaan joutuvalle lajille parisidonnaisuus on tärkeä. Lajin sosiaalisuus pienentää ylipitkän lapsuusajan lajille tuomaa haittaa. Sosiaalisuuden lisäksi vanhempien sitoutuminen parisuhteeseen parantaa jälkeläisten mahdollisuuksia päästä siihen ikään, että he kykenivät jatkamaan sukuaan ja siirtämään geenejään. Siksi "rakkausgeenit" yleistyivät ihmispopulaatiossa.

        Mitä kirjoitit kulttuurievoluutiosta pitänee sekin paikkaansa, mutta rakkauden eli aivokemiallisen parisidonnaisuuden kehittyminen ihmispopulaatioon on kuin malliesimerkki evoluution vastauksesta ongelmaan, jonka ylipitkä lapsuus tuo ja joka taas aiheutuu "ylisuurista" aivoista.

        Nimimerkille "Kalamos": Se rakkaus kirjoitetaan vieläkin pienellä, jos sillä ei tarkoiteta jumalan erisnimeä. Jos tarkoitetaan, niin silloin mennään sellaisiin teologian syövereihin, joihin evoluutiolla ei taida olla vastausta. Raamattu kuitenkin osoittaa, että Jumala on universumin pahin despootti. En sanoisi Raamatun kuvaamaa Jumalaa rakkaudeksi isolla enkä pienellä kirjaimella.


      • M-O-V
        kalamos kirjoitti:

        Naiivi eli lapsellinen, vilpitön, suora.
        Kauniistii minua luonnehdit. Kiitos.

        Mutta osaisitko Sinä vastata avaukseeni,
        jonka ystävänpäivänä tein.

        Mistähän Rakkaus ja Ystävyys ovat lähtöisin?

        Ihan vilpittömästi tunnustan,
        että minä en ymmärrä,
        miten evoluutio ymmärtäisi jotain Rakkaudesta.

        Ei kai tuo kummajainen mitään mistään ymmärrä,
        vaikka sitä niin viisaaksi sanotaan.

        "Naiivi eli lapsellinen, vilpitön, suora.
        Kauniistii minua luonnehdit. Kiitos. "

        Sivistyssanakirja naiivi:
        " kokematon, lapsellinen, hyväuskoinen, herkkäuskoinen. "

        Wikisanakirja naiivi:
        "lapsellinen, lapsenomaisen herkkäuskoinen, yksinkertainen "

        Kielitoimiston sanakirja naiivi:
        " lapsellinen, lapsekas."

        Mistä löysit määritteet vilpitön ja suora? Minulla ei tämän palstan uskovien kirjoittelun mukaan ole pienintäkään syytä olettaa uskovien olevan vilpittömiä tai suoria.


      • M-O-V kirjoitti:

        Rakkaus on vahvasti aivokemiaan kytkeytyvä psyykkinen ilmiö, jonka perimmäinen tarkoitus on pariutuminen, lisääntyminen ja parisuhteen vahvistaminen. Poikkeuksellisen pitkään lapsia hoitamaan joutuvalle lajille parisidonnaisuus on tärkeä. Lajin sosiaalisuus pienentää ylipitkän lapsuusajan lajille tuomaa haittaa. Sosiaalisuuden lisäksi vanhempien sitoutuminen parisuhteeseen parantaa jälkeläisten mahdollisuuksia päästä siihen ikään, että he kykenivät jatkamaan sukuaan ja siirtämään geenejään. Siksi "rakkausgeenit" yleistyivät ihmispopulaatiossa.

        Mitä kirjoitit kulttuurievoluutiosta pitänee sekin paikkaansa, mutta rakkauden eli aivokemiallisen parisidonnaisuuden kehittyminen ihmispopulaatioon on kuin malliesimerkki evoluution vastauksesta ongelmaan, jonka ylipitkä lapsuus tuo ja joka taas aiheutuu "ylisuurista" aivoista.

        Nimimerkille "Kalamos": Se rakkaus kirjoitetaan vieläkin pienellä, jos sillä ei tarkoiteta jumalan erisnimeä. Jos tarkoitetaan, niin silloin mennään sellaisiin teologian syövereihin, joihin evoluutiolla ei taida olla vastausta. Raamattu kuitenkin osoittaa, että Jumala on universumin pahin despootti. En sanoisi Raamatun kuvaamaa Jumalaa rakkaudeksi isolla enkä pienellä kirjaimella.

        Avaukseni ei viitannut pariutumiseen.
        Eikä mihinkään tunne-elämykseen.

        Minä todellakin halusin herättää keskustelun
        Rakkaudesta isolla ärrällä.


    • dfghjuytr

      Jeesus käski rakastamaan sekä lähimmäisiään että viholisiaankin. Joten koska evot kiroilee vihollisilleen ja läheisilleenkin niin faakta on se etteivät he tiedä rakkaudesta yhtään mitään.

      Onhan se selvä että on mahdotonta puhua rumasti tai ilkeästi sellaiselle jota rakastaa. Siis kun evo pärrää puolisolleen niin erohan siitä tulee, ja kas tilastotkin sen todistavat.

      • dfdggdd

        Nehän käyttäytyy kuin apinat ja tiedämme syynkin siihen.


    • Rakkaus tulee Jumalalta, koska Jumala on Rakkaus.

      "....mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu" (Room.5:5)

      • Osaisitko avata meille, mitä Rakkaus on?
        Tuolla ylempänä ehdotettiin, että se on tunne.


    • korkeampi-ihminen

      Rakkaus on evoluution luoma.
      Rakasta perhettäsi, rakasta kaltaisiasi.
      Ystävyys on samankaltaisten liittoutuma.

      • dfgdg

        Evoluutio ei voi luoda mitään koska sitä ei tapahdu.


    • Clauss

      Sosiaalisena lajina näistä on ollut hyötyä selviytymisen kannalta, ja kyseisiä taitoja käyttävät saavat suuremmalla todennäköisyydellä jälkeläisiä, jotka elävät tarpeeksi pitkään saadakseen omia jälkeläisiä.

      Rakkaus on osa jälkikasvun selviytymisen parantamista, joka on ollut monille lajeille tehokas vaihtoehto. Tämä taito on kehittynyt myös koskemaan muitakin kuin vain jälkeläistä, joka vahvistaa suhdetta ympäristöön.

      Ystävyys kuuluu laumakäyttäytymiseen, joka varmistaa lauman olevan kokonaisuutena voimakkaampi.

    • Kädelliset on sosiaalisia eläimiä.

      • dfdfdg

        Entä silmälliset tai korvalliset, karvalliset...


      • dfdfdg kirjoitti:

        Entä silmälliset tai korvalliset, karvalliset...

        On muitakin sosiaalisia eläimiä kuin kädelliset.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kädelliset


    • Uutta.hapatusta

      Romanttinen rakkaus, jollaiseksi rakkaus nykyään käsitetään syntyi joskus 1800-luvulla. Myöhäiskeskiajalla ritariromantiikka raivasi tietä, mutta silloin kuvattiin yleensä platonista rakkautta ja haikailua tavoittamattoman ihailun kohteen perään.

      Suomen kielessä ei ollut 1800-luvun alussa edes sanaa kuvaamaan "rakkautta". Lempi tarkoitti halua ja himoa. "Lemmen nostatus" oli seksuaalisen halun nostatusta eikä sillä ollut mitään tekemistä esimerkiksi sitoutumisen, arvostuksen jne kanssa.

      Ibsen kirjoitti näytelmän "Nukkekoti" vuonna 1879. Se herätti suurta kohua, koska näytelmän päähenkilönä on nainen, joka hylkää miehensä vain koska mies on täysi sika ja nainen kokee hänet vastenmieliseksi. Eihän tuo ollut mikään syy lopettaa parisuhdetta - ainakaan 1800-luvun lopun kriteerien mukaan.

      • No ainahan eliitin ominaisuudet on kuviteltu paremmiksi kuin rahvaan, koska ne on kirjoihin pannut yleensä eliitti, kun sillä oli monopoli kirjoihinpanemiseen.

        Huomaa vielä 1950-l. brittidekkarikirjallisuudessa tuon asenteen. Myös Suomi-elokuvassa. Rahvas kuvataan aina väistämättä ja kliseisesti tonttumaiseksi ja vain vähän nautaeläimiä henkevämmäksi.


    • Kopsaanpa tähänkin kommenttini jonka esitin aiemmin Luterilaisuus-palstalla liittyen erehtymättömään Raamatun sanaan. Monihan luulee, että ns. korinttolaiskirjeessä puhutaan rakkaudesta, vaikka kyse on käännösvirheestä tai vähintään hyvin luovasta tulkinnasta.

      Janne Saarikivi kertoo kirjassaan "Suomen kieli ja mieli" esimerkin Korinttolaiskirjeestä jossa on häissä usein luetut säkeet uskosta toivosta ja rakkaudesta ja siitä kuinka rakkaus on pitkämielinen,ja lempeä eikä kadehdi jne jne.

      Tämä kaikki rakkauden hehkutus on ihkun romanttista, mutta Paavali ei vain kirjoitanut ollenkaan miehen ja naisen välisestä rakkaudesta (koska avioliitossahan nainen oli yksinkertaisesti alamainen miehelleen), vaan käyttää kreikan kielen sanaa "agape", jonka käännös on ennemmin "sopu" tai "yhteisöllisyys" kuin "rakkaus" (jota vastaavaa sanaa ajanlaskun alun kreikassa ei edes ollut). Paavali ylistää kirjeessään sitä miten alkuseurakunnassa tärkeintä on säilyttää "hyvä pössis" missä kaikki puhaltaa yhteen hiileen ja elää sovussa ei kadehdi eikä nosta itseään liikaa esille.

      Mutta nyt tätä alkuseurakunnan sisäistä yhteistyötä käsitellyttä Paavalin kirjettä luetaan määritelmänä siitä minkälaista on oikea rakkaus erehtymättömän "Jumalan Sanan" mukaan.

      • fdgdgdg

        Raamattu on Jumalan pelastussanoma ihmisille.


      • fdgdgdg kirjoitti:

        Raamattu on Jumalan pelastussanoma ihmisille.

        Raamattu on keino, jolla uskovaiset voivat selittää omat mielipiteensä ja ennakkoluulonsa Jumalan lausumiksi totuuksiksi.


      • fdgdgdg kirjoitti:

        Raamattu on Jumalan pelastussanoma ihmisille.

        Eli siis satu.


      • dfddgd
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Raamattu on keino, jolla uskovaiset voivat selittää omat mielipiteensä ja ennakkoluulonsa Jumalan lausumiksi totuuksiksi.

        Valhe on se keino jota Jumalan vastustajat käyttävät.


    • Löydän kaksi vaihtoehtoa.
      Omani oli, että Rakkaus on lähtöisin Jumalasta.
      Toinen vaihtoehto oli, että se olisi jotenkin lähtöisin evoluutiosta.

      Mutta mitä sitten on Rakkaus.
      Täällä on annettu Rakkauden objektiksi puoliso, perhe, kaltaisemme jne.

      Mutta Raamattu sanoo: "Rakastakaa vihollisianne ".

      • tieteenharrastaja

        Ohitat tahallasi kolmannen vaihtoehdon:

        "Toinen vaihtoehto oli, että se olisi jotenkin lähtöisin evoluutiosta."

        Jos evoluutio on "jotenkin lähtöisin" Jumalasta (Hänen tapansa luoda elämän monimuotoisuus), niin silloin on rakkauskin.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Ohitat tahallasi kolmannen vaihtoehdon:

        "Toinen vaihtoehto oli, että se olisi jotenkin lähtöisin evoluutiosta."

        Jos evoluutio on "jotenkin lähtöisin" Jumalasta (Hänen tapansa luoda elämän monimuotoisuus), niin silloin on rakkauskin.

        Anteeksi.
        Teko ei ollut tahallinen.

        Mutta ei Rakkaus ollut kehityksen tulos
        Jumalan Sanan mukaan.

        Rakkauden tilalle tuli viha
        heti syntiinlankeemuksen myötä.
        Kain tappoi veljensä.


      • tieteenharrastaja
        kalamos kirjoitti:

        Anteeksi.
        Teko ei ollut tahallinen.

        Mutta ei Rakkaus ollut kehityksen tulos
        Jumalan Sanan mukaan.

        Rakkauden tilalle tuli viha
        heti syntiinlankeemuksen myötä.
        Kain tappoi veljensä.

        Nyt pyytäisin perustelua:

        "Mutta ei Rakkaus ollut kehityksen tulos Jumalan Sanan mukaan."

        Ilmeisesti se on jokin raamatunkohta, mutta kenen kirjoittama ja millainen?


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Nyt pyytäisin perustelua:

        "Mutta ei Rakkaus ollut kehityksen tulos Jumalan Sanan mukaan."

        Ilmeisesti se on jokin raamatunkohta, mutta kenen kirjoittama ja millainen?

        Perustelu oli tämä:

        Rakkauden tilalle tuli viha
        heti syntiinlankeemuksen myötä.
        Kain tappoi veljensä.


      • tieteenharrastaja
        kalamos kirjoitti:

        Perustelu oli tämä:

        Rakkauden tilalle tuli viha
        heti syntiinlankeemuksen myötä.
        Kain tappoi veljensä.

        Ihmisessä on aina ollut rinnakkain rakkautta ja vihaa, ei pelkästään toista niistä. Ne kehittyivät samaan aikaan. Perustelusi ei kestä.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Ihmisessä on aina ollut rinnakkain rakkautta ja vihaa, ei pelkästään toista niistä. Ne kehittyivät samaan aikaan. Perustelusi ei kestä.

        Eli ....miten esimerkiksi Aadam vihasi Eevaa,
        ennen syntiinlankeemusta
        eli ennenkuin söi kielletystä puusta.
        Minä en löydä Sanasta mitään tällaista.


      • tieteenharrastaja
        kalamos kirjoitti:

        Eli ....miten esimerkiksi Aadam vihasi Eevaa,
        ennen syntiinlankeemusta
        eli ennenkuin söi kielletystä puusta.
        Minä en löydä Sanasta mitään tällaista.

        Ei Sanan kirjaimesta löydykään, ja syystä:

        Luomiskertomusta ei pidä tulkita kirjaimellisesti, vaan vertauskuvana ihmislajin kehityksestä. Syntiinlankeemuskertomus (Aadamin ja Eevan omenajupakka) on symboli ihmistietoisuuden avautumisesta.


    • Lienekö niitä enää, ainakin inhimillisyys kadonnut jonnekin =(.

      Valta, sen tavoittelu, itsekkyys, seksi, raha onhan näitä, nykyajan vallitsevia ja määrääviä asioita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe