Purkkari Hollannista/Saksasta - kustannukset?

Naamatakussa

Suomesta ei löydy hakemaani First 25.7:aa, Hollannista, Ranskasta ja Saksasta kyllä.

Ongelma on, millä veneen saisi Suomeen (ei noin pientä ainakaan purjehtimalla).
Välitysputiikkien sivustoilta kun saa käsityksen, että "nappikauppa" ei heitä kiinnosta, vaan sinivalas-osaston veneiden tuonti ennemminkin.

Lähetin kyselyn yhteen maahantuontia harjoittavaan putiikkiin, ei vastausta. Eli ei kiinnosta?

Kaupat voisin käydä tekemässä itsekin, mutta kuljetus Helsinkiin saakka on ongelma.
Onko kellään täällä lyödä tiskiin toteutuneita kuljetushintoja? Tuollainen nostokölinen First tulisi vaikka pakettiauton perässä 2m korkeana ja 2150kg painavana, tai rekan lavalla helposti Vikingillä/Siljalla yli - luulisin?

Jos jollakulla on omakohtaista tietoa, sitä vastaanotetaan!

44

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      Suomessa näyttää olevan myynnissä First 260 Spirit, joka on käsittääkseeni samalla rungolla kuin 25.7. Hintakin vaikuttaa edulliselta. Muitakin vastaavia on Suomessa muutamia ja myyntihinnat alhaisia, kun täällä kaivataan suurempia veneitä tai ostetaan 80-luvun tuon kokoinen paljon halvemmalla.

      Tuon hintaluokan veneen tuominen muuten kuin purjehtimalla ei ole taloudellisesti kovinkaan järkevää. Kuljetuskulu on helposti kymmeniä % hinnasta. Jos Suomen valikoima ei riitä, kannattaa katsoa Ruotsista. Sieltä nyt ainakin tuollaisen voi helposti purjehtia Suomeen.

      Miksi juuri First 25.7?

      • Naamatakussa

        Oli joskus taannoin mulla First 21.7 parin ensimmäisen, vähän isomman veneen jälkeen ja tykkäsin siitä ja sen helppoudesta. Sitten alkoi lapsiperhearki, ostin uuden asuttavan moottoriveneen, mutta puolitoista kesää osoitti, että moottoriveneily ei ole mulle sopiva juttu, en tykkää metelistä, enkä tankkaamisesta.....lasten kanssa lähteminen oli muutenkin oma lukunsa; noiden ollessa ihan pieniä ei huvittanut seisottaa euroja satamassa kellumassa, joten pistin veneilyn tauolle.

        Nyt ovat jo sen ikäisiä, että voisin opettaa purjehtimaan, mutta venettä miettiessä on tullut pohdittua yhtä sun toista. 1980-luvun vehkeet ovat auttamatta liian vanhanaikaisia ja usein varusteiltaan loppuun kulutettuja.

        25.7:aan mahtuisi viisi nukkumaan, siinä on sisäkone ja purjehdusvarustuskin kohdillaan, kunhan katsoo, että vehkeessä on isopurjeen levankivaunu (optio) sitloodassa ja mieluusti spinnuvarustus jo valmiiksi (spinnuvarusteet olivat tehtaalla optio). Vinssit joutuu sivukansille lisäämään jos spinnupurjehduksesta haluaa enemmän irti, mutta se nyt ei ole mikään ongelma.

        Lisäksi paatissa on jonkinlainen ovella erotettava veski, kylmälaatikkoon voi asentaa helposti koneikon (eristys 40mm uretaani) ja usein eurooppalaiset ovat jo laittaneet noihin VHF:t, tuulimittarit ja plotterit sekä sprayhoodin.

        Muutamia 2006-2011 vehkeitä on myynnissä Saksassa ja Hollannissa noin 30-39 tonnin pyyntihinnoilla, kuvien perusteella uutta vastaavia (koneella ajettu alle 200h).

        Fakkiutumahan tässä on kyseessä. 260:seen erona on lähinnä vain sisustuksen väri, runkoikkunoiden muoto ja se, että 25.7 moottorina on 2-sylinterinen makeavesijäähdytetty 14hp Yanmar (260:ssä 9hp merivesijäähdytetty). Makeavesikone on huollettuna tuollaisessa veneessä käytännössä ikuinen, mutta merivesikoneen syövyttyä puhki vaihtoon uppoaa reilut 6000 euroa, mikä on taas tuon hintaluokan veneessä aika raju kertalaukaus.

        Isompaa 31.7:aa on huonosti sitäkin Suomessa tyrkyllä, siinähän tietty olisi jo oikea veski suihkuineen ja heloitus luokkaa riittävä. Hintaluokka ei niissäkään ole este, mutta saatavuus on pohjoismaissa heikko tällä hetkellä, Ruotsissa tarjolla yksi umpihomeinen yksilö ja Suomessa eräs vuokrakäytössä ollut.

        Isommista (vanhemmista) taas 351:ssä on vinssit ainoastaan kabiinin katolla, mikä tekee yksinpurjehduksesta turhan hankalaa. Niihin on modailtu lisävinssejä sekä katolle alkuperäisten viereen että jopa rattimiehen ulottuville erilliselle metalliselle kannakkeelle - mutta jaksaako alkaa moiseen...? 323:ssa taas on nostimet mastolla - ei käy, liian hankalaa ja vaarallista yksin huonossa kelissä ja kokemattomien pentujen nyittäväksi.

        31 Oceanis kävisi, mutta niissä karkaa hinta väärälle planeetalle.
        Rattiohjaus tässä kokoluokassa tuo yleensä mukana katolla olevan levankikiskon ja se taas menee purjehdittavuuden kannalta metsään.

        Kun ei huvittaisi ostaa liian isoa alusta, jonka käyttö jäisi vähemmälle esimerkiksi yksinpurjehduksen hankaluuden takia. Joskus meinaan on ihan kiva vain ottaa ja painua muutamaksi päiväksi "piiloon" jonnekin saaristoon ihan itsekseen.
        On tietysti muitakin merkkejä, mutta aika kehnosti 24-32 -jalkaista järkevän hintaista mallia. 1980-lukulaisia on, mutta....no, 40v vene on 40v vene ja ne pitäisi usein rakentaa kokonaan uudestaan tekniikkansa, köysistönsä, purjeidensa ja elektroniikkansa osalta. Ja siinä vaiheessa ollaan jo sellaisissa summissa, ettei järkeä taida olla? Koska jos pidät 80-luvun venettä vaikka 10 vuotta, se on sitten jo lähes 50v vanha.

        Lasikuidusta ei taida klassikkoa tulla koskaan, puisesta ehkä?
        Puuvenehän se vasta hieno olisi, mutta kun omat kirvesmiehen taidot rajoittuvat lähinnä halkojen hakkaamiseen, ei taida perse kestää puuveneen ostoa :).

        Beneteausta olen merkkinä tykännyt. Vehkeet ovat olleet toimivia ja hyvin tehtyjä, vaikka ovatkin "liukuhihnatavaraa" jossain määrin.
        Ehkä pitäisi yrittää avartaa merkkivalikoimaa, mutta eipä 24-32 -jalkaisia liiemmälti tyrkyllä ole. Jotain Bavariaa ehkä, mutta niissä ei taida olla edes spinnulle mahdollisuutta?
        Voin olla väärässä, en ole tuota saksalaista niin paljoa tutkaillut.

        Jos tuonti Euroopasta ei onnistu, voi käydä niinkin, että jää purjehdukset vielä toistaiseksi purjehtimatta.
        Tarjontaa on, monenkinlaisista veneistä, mutta usein 15, jopa 25 vuotta vanhat purjeet ja köysistöt eivät korreloi pyyntihintojen kanssa. Purjekerta spinnuineen maksaa helposti lähes kymppitonnin, jos myrskypurjeet ottaa satsiin mukaan.
        Köysistön uusiminen maksaa sekin, puhumattakaan elektroniikasta. Ja jos paatissa on loppuun paskannettu veski ja pentteri mallia sprii, alkaahan se olla sitä osastoa ettei pelkällä nostalgialla enää voi perustella pyyntihintoja....

        No, tämä nyt oli pohdintaa yön pimeydessä aiheesta ja sen ympäriltä.

        Edelleen, jos jollakulla on tietoa rahtihinnoista (en muista yhtään, mitä aikanaan 21.7:n rahti Ranskasta Suomeen maksoi, kun sen Lefalta ostin uutena) Euroopasta Suomeen, niitä juttuja mieluusti lukisin!


      • Bossu
        Naamatakussa kirjoitti:

        Oli joskus taannoin mulla First 21.7 parin ensimmäisen, vähän isomman veneen jälkeen ja tykkäsin siitä ja sen helppoudesta. Sitten alkoi lapsiperhearki, ostin uuden asuttavan moottoriveneen, mutta puolitoista kesää osoitti, että moottoriveneily ei ole mulle sopiva juttu, en tykkää metelistä, enkä tankkaamisesta.....lasten kanssa lähteminen oli muutenkin oma lukunsa; noiden ollessa ihan pieniä ei huvittanut seisottaa euroja satamassa kellumassa, joten pistin veneilyn tauolle.

        Nyt ovat jo sen ikäisiä, että voisin opettaa purjehtimaan, mutta venettä miettiessä on tullut pohdittua yhtä sun toista. 1980-luvun vehkeet ovat auttamatta liian vanhanaikaisia ja usein varusteiltaan loppuun kulutettuja.

        25.7:aan mahtuisi viisi nukkumaan, siinä on sisäkone ja purjehdusvarustuskin kohdillaan, kunhan katsoo, että vehkeessä on isopurjeen levankivaunu (optio) sitloodassa ja mieluusti spinnuvarustus jo valmiiksi (spinnuvarusteet olivat tehtaalla optio). Vinssit joutuu sivukansille lisäämään jos spinnupurjehduksesta haluaa enemmän irti, mutta se nyt ei ole mikään ongelma.

        Lisäksi paatissa on jonkinlainen ovella erotettava veski, kylmälaatikkoon voi asentaa helposti koneikon (eristys 40mm uretaani) ja usein eurooppalaiset ovat jo laittaneet noihin VHF:t, tuulimittarit ja plotterit sekä sprayhoodin.

        Muutamia 2006-2011 vehkeitä on myynnissä Saksassa ja Hollannissa noin 30-39 tonnin pyyntihinnoilla, kuvien perusteella uutta vastaavia (koneella ajettu alle 200h).

        Fakkiutumahan tässä on kyseessä. 260:seen erona on lähinnä vain sisustuksen väri, runkoikkunoiden muoto ja se, että 25.7 moottorina on 2-sylinterinen makeavesijäähdytetty 14hp Yanmar (260:ssä 9hp merivesijäähdytetty). Makeavesikone on huollettuna tuollaisessa veneessä käytännössä ikuinen, mutta merivesikoneen syövyttyä puhki vaihtoon uppoaa reilut 6000 euroa, mikä on taas tuon hintaluokan veneessä aika raju kertalaukaus.

        Isompaa 31.7:aa on huonosti sitäkin Suomessa tyrkyllä, siinähän tietty olisi jo oikea veski suihkuineen ja heloitus luokkaa riittävä. Hintaluokka ei niissäkään ole este, mutta saatavuus on pohjoismaissa heikko tällä hetkellä, Ruotsissa tarjolla yksi umpihomeinen yksilö ja Suomessa eräs vuokrakäytössä ollut.

        Isommista (vanhemmista) taas 351:ssä on vinssit ainoastaan kabiinin katolla, mikä tekee yksinpurjehduksesta turhan hankalaa. Niihin on modailtu lisävinssejä sekä katolle alkuperäisten viereen että jopa rattimiehen ulottuville erilliselle metalliselle kannakkeelle - mutta jaksaako alkaa moiseen...? 323:ssa taas on nostimet mastolla - ei käy, liian hankalaa ja vaarallista yksin huonossa kelissä ja kokemattomien pentujen nyittäväksi.

        31 Oceanis kävisi, mutta niissä karkaa hinta väärälle planeetalle.
        Rattiohjaus tässä kokoluokassa tuo yleensä mukana katolla olevan levankikiskon ja se taas menee purjehdittavuuden kannalta metsään.

        Kun ei huvittaisi ostaa liian isoa alusta, jonka käyttö jäisi vähemmälle esimerkiksi yksinpurjehduksen hankaluuden takia. Joskus meinaan on ihan kiva vain ottaa ja painua muutamaksi päiväksi "piiloon" jonnekin saaristoon ihan itsekseen.
        On tietysti muitakin merkkejä, mutta aika kehnosti 24-32 -jalkaista järkevän hintaista mallia. 1980-lukulaisia on, mutta....no, 40v vene on 40v vene ja ne pitäisi usein rakentaa kokonaan uudestaan tekniikkansa, köysistönsä, purjeidensa ja elektroniikkansa osalta. Ja siinä vaiheessa ollaan jo sellaisissa summissa, ettei järkeä taida olla? Koska jos pidät 80-luvun venettä vaikka 10 vuotta, se on sitten jo lähes 50v vanha.

        Lasikuidusta ei taida klassikkoa tulla koskaan, puisesta ehkä?
        Puuvenehän se vasta hieno olisi, mutta kun omat kirvesmiehen taidot rajoittuvat lähinnä halkojen hakkaamiseen, ei taida perse kestää puuveneen ostoa :).

        Beneteausta olen merkkinä tykännyt. Vehkeet ovat olleet toimivia ja hyvin tehtyjä, vaikka ovatkin "liukuhihnatavaraa" jossain määrin.
        Ehkä pitäisi yrittää avartaa merkkivalikoimaa, mutta eipä 24-32 -jalkaisia liiemmälti tyrkyllä ole. Jotain Bavariaa ehkä, mutta niissä ei taida olla edes spinnulle mahdollisuutta?
        Voin olla väärässä, en ole tuota saksalaista niin paljoa tutkaillut.

        Jos tuonti Euroopasta ei onnistu, voi käydä niinkin, että jää purjehdukset vielä toistaiseksi purjehtimatta.
        Tarjontaa on, monenkinlaisista veneistä, mutta usein 15, jopa 25 vuotta vanhat purjeet ja köysistöt eivät korreloi pyyntihintojen kanssa. Purjekerta spinnuineen maksaa helposti lähes kymppitonnin, jos myrskypurjeet ottaa satsiin mukaan.
        Köysistön uusiminen maksaa sekin, puhumattakaan elektroniikasta. Ja jos paatissa on loppuun paskannettu veski ja pentteri mallia sprii, alkaahan se olla sitä osastoa ettei pelkällä nostalgialla enää voi perustella pyyntihintoja....

        No, tämä nyt oli pohdintaa yön pimeydessä aiheesta ja sen ympäriltä.

        Edelleen, jos jollakulla on tietoa rahtihinnoista (en muista yhtään, mitä aikanaan 21.7:n rahti Ranskasta Suomeen maksoi, kun sen Lefalta ostin uutena) Euroopasta Suomeen, niitä juttuja mieluusti lukisin!

        Mikä vika tässä on?

        https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/beneteau___first_27_7___2003/79487412


      • Naamatakussa
        Bossu kirjoitti:

        Mikä vika tässä on?

        https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/beneteau___first_27_7___2003/79487412

        Avoin keulapiikki tökkii noissa. Avokonttori ei nappaa.

        Peräkajuutassahan on ovi, mutta jos peräkajuutallisiin mennään, niin 31.7 sisältää sekä suljettavan keulapiikin, peräkajuutan että suihkullisen vessan sekä kunnollisen karttapöydän, uunillisen pentterin jne.

        27.7 on nostokölinsä ansiosta näppärä retkillä, mutta avoin keulapiikki on turn-off.


      • Joakim1
        Naamatakussa kirjoitti:

        Avoin keulapiikki tökkii noissa. Avokonttori ei nappaa.

        Peräkajuutassahan on ovi, mutta jos peräkajuutallisiin mennään, niin 31.7 sisältää sekä suljettavan keulapiikin, peräkajuutan että suihkullisen vessan sekä kunnollisen karttapöydän, uunillisen pentterin jne.

        27.7 on nostokölinsä ansiosta näppärä retkillä, mutta avoin keulapiikki on turn-off.

        Siis 25.7 kelpaisi, vaikka siinä on vain salonki ja ahdas keulapiikki, mutta 27.7 ei, vaikka siinä on kunnollinen peräkajuutta ovella ja oikeasti erillinen vessa? Vaikea ymmärtää logiikkaa.


      • Joakim1
        Naamatakussa kirjoitti:

        Oli joskus taannoin mulla First 21.7 parin ensimmäisen, vähän isomman veneen jälkeen ja tykkäsin siitä ja sen helppoudesta. Sitten alkoi lapsiperhearki, ostin uuden asuttavan moottoriveneen, mutta puolitoista kesää osoitti, että moottoriveneily ei ole mulle sopiva juttu, en tykkää metelistä, enkä tankkaamisesta.....lasten kanssa lähteminen oli muutenkin oma lukunsa; noiden ollessa ihan pieniä ei huvittanut seisottaa euroja satamassa kellumassa, joten pistin veneilyn tauolle.

        Nyt ovat jo sen ikäisiä, että voisin opettaa purjehtimaan, mutta venettä miettiessä on tullut pohdittua yhtä sun toista. 1980-luvun vehkeet ovat auttamatta liian vanhanaikaisia ja usein varusteiltaan loppuun kulutettuja.

        25.7:aan mahtuisi viisi nukkumaan, siinä on sisäkone ja purjehdusvarustuskin kohdillaan, kunhan katsoo, että vehkeessä on isopurjeen levankivaunu (optio) sitloodassa ja mieluusti spinnuvarustus jo valmiiksi (spinnuvarusteet olivat tehtaalla optio). Vinssit joutuu sivukansille lisäämään jos spinnupurjehduksesta haluaa enemmän irti, mutta se nyt ei ole mikään ongelma.

        Lisäksi paatissa on jonkinlainen ovella erotettava veski, kylmälaatikkoon voi asentaa helposti koneikon (eristys 40mm uretaani) ja usein eurooppalaiset ovat jo laittaneet noihin VHF:t, tuulimittarit ja plotterit sekä sprayhoodin.

        Muutamia 2006-2011 vehkeitä on myynnissä Saksassa ja Hollannissa noin 30-39 tonnin pyyntihinnoilla, kuvien perusteella uutta vastaavia (koneella ajettu alle 200h).

        Fakkiutumahan tässä on kyseessä. 260:seen erona on lähinnä vain sisustuksen väri, runkoikkunoiden muoto ja se, että 25.7 moottorina on 2-sylinterinen makeavesijäähdytetty 14hp Yanmar (260:ssä 9hp merivesijäähdytetty). Makeavesikone on huollettuna tuollaisessa veneessä käytännössä ikuinen, mutta merivesikoneen syövyttyä puhki vaihtoon uppoaa reilut 6000 euroa, mikä on taas tuon hintaluokan veneessä aika raju kertalaukaus.

        Isompaa 31.7:aa on huonosti sitäkin Suomessa tyrkyllä, siinähän tietty olisi jo oikea veski suihkuineen ja heloitus luokkaa riittävä. Hintaluokka ei niissäkään ole este, mutta saatavuus on pohjoismaissa heikko tällä hetkellä, Ruotsissa tarjolla yksi umpihomeinen yksilö ja Suomessa eräs vuokrakäytössä ollut.

        Isommista (vanhemmista) taas 351:ssä on vinssit ainoastaan kabiinin katolla, mikä tekee yksinpurjehduksesta turhan hankalaa. Niihin on modailtu lisävinssejä sekä katolle alkuperäisten viereen että jopa rattimiehen ulottuville erilliselle metalliselle kannakkeelle - mutta jaksaako alkaa moiseen...? 323:ssa taas on nostimet mastolla - ei käy, liian hankalaa ja vaarallista yksin huonossa kelissä ja kokemattomien pentujen nyittäväksi.

        31 Oceanis kävisi, mutta niissä karkaa hinta väärälle planeetalle.
        Rattiohjaus tässä kokoluokassa tuo yleensä mukana katolla olevan levankikiskon ja se taas menee purjehdittavuuden kannalta metsään.

        Kun ei huvittaisi ostaa liian isoa alusta, jonka käyttö jäisi vähemmälle esimerkiksi yksinpurjehduksen hankaluuden takia. Joskus meinaan on ihan kiva vain ottaa ja painua muutamaksi päiväksi "piiloon" jonnekin saaristoon ihan itsekseen.
        On tietysti muitakin merkkejä, mutta aika kehnosti 24-32 -jalkaista järkevän hintaista mallia. 1980-lukulaisia on, mutta....no, 40v vene on 40v vene ja ne pitäisi usein rakentaa kokonaan uudestaan tekniikkansa, köysistönsä, purjeidensa ja elektroniikkansa osalta. Ja siinä vaiheessa ollaan jo sellaisissa summissa, ettei järkeä taida olla? Koska jos pidät 80-luvun venettä vaikka 10 vuotta, se on sitten jo lähes 50v vanha.

        Lasikuidusta ei taida klassikkoa tulla koskaan, puisesta ehkä?
        Puuvenehän se vasta hieno olisi, mutta kun omat kirvesmiehen taidot rajoittuvat lähinnä halkojen hakkaamiseen, ei taida perse kestää puuveneen ostoa :).

        Beneteausta olen merkkinä tykännyt. Vehkeet ovat olleet toimivia ja hyvin tehtyjä, vaikka ovatkin "liukuhihnatavaraa" jossain määrin.
        Ehkä pitäisi yrittää avartaa merkkivalikoimaa, mutta eipä 24-32 -jalkaisia liiemmälti tyrkyllä ole. Jotain Bavariaa ehkä, mutta niissä ei taida olla edes spinnulle mahdollisuutta?
        Voin olla väärässä, en ole tuota saksalaista niin paljoa tutkaillut.

        Jos tuonti Euroopasta ei onnistu, voi käydä niinkin, että jää purjehdukset vielä toistaiseksi purjehtimatta.
        Tarjontaa on, monenkinlaisista veneistä, mutta usein 15, jopa 25 vuotta vanhat purjeet ja köysistöt eivät korreloi pyyntihintojen kanssa. Purjekerta spinnuineen maksaa helposti lähes kymppitonnin, jos myrskypurjeet ottaa satsiin mukaan.
        Köysistön uusiminen maksaa sekin, puhumattakaan elektroniikasta. Ja jos paatissa on loppuun paskannettu veski ja pentteri mallia sprii, alkaahan se olla sitä osastoa ettei pelkällä nostalgialla enää voi perustella pyyntihintoja....

        No, tämä nyt oli pohdintaa yön pimeydessä aiheesta ja sen ympäriltä.

        Edelleen, jos jollakulla on tietoa rahtihinnoista (en muista yhtään, mitä aikanaan 21.7:n rahti Ranskasta Suomeen maksoi, kun sen Lefalta ostin uutena) Euroopasta Suomeen, niitä juttuja mieluusti lukisin!

        Yanmar 1GM10 on enemmän kuin riittävä kone tuollaiseen. Se on tunnetusti hyvin hitaasti ruostuva, vaikka onkin merivesijäähdytteinen (saa kyllä Martekin makeavesisarjan n. tonnilla). Erittäin monessa 80-luvun alkupään veneessä on vielä 1GM, tosin usein niistä on kansi vaihdettu n. 25-30 -vuotiaana. Se on tonnin keikka ja konetta ei tarvitse irrottaa. Sillä saa 10-20 vuotta lisäaikaa. Nettiveneessä ollut 260 Spirit on vuodelta 2003. Oletettavasti kansi menee puhki vasta 10-15 vuoden kuluttua.

        Tietenkin Bavarioihin saa spinnun. Useissa semmoinen onkin, mutta vaikka koko spinnuvarustus puuttuisi, ei sen lisääminen ole suuri työ eikä kustannus. Hyvän käytetyn spinnun saa viimeistään tonnilla. Köysiin, plokeihin ja puomiin riittää vähemmän.


    • Misse__

      Flower trucks kuljettaa tavaraa Hollanti - Suomi välillä edullisesti. Riippuen toki kuinka paljon tuo vie lavapaikkoja rekasta.

      • Naamatakussa

        Kiitos vinkistä, selvitän tämän!


      • ariel371
        Naamatakussa kirjoitti:

        Kiitos vinkistä, selvitän tämän!

        First ei mahdu leveytensä takia rekan umpikaappiin. Flowerilla toki tiedetään se, mikä firma veneen voi tuoda.
        Veneen tuo kahdessa viikossa purjehtien Suomeen. Jos vene on maissa, voi sen autorahtausta miettiä myös Hollannista Kielin kanavalle tai suoraan Itämeren Saksan rannikolle. Silloin pääsee paljon helpommalla meriasioissa. Elben suisto ja muu Saksan Pohjanmeren rannikko voi olla kiusallista aikataulutetulle pikkuveneen siirrolle.


    • seppomartti

      Beneteau 350 entisenä omistajana voin suositella vanhoja vuosikertoja nykyistä paremmin rakannettuina. Ainakin siltä osin, että kyljet olivat umpilaminsattia, laipiot narisemattomat kiinni laminoidut eikä sikaliimattuja, puupinnat aitoja eikä melamiiniviilua. Yllättäen löytyi peräsinlaakeri laakeripronssista samoin kuin lähes ikuiset pronssiläpiviennit.
      Katolle sijoitetun levangin hylkimistä yksinpyrjehduksen esteenä en ymmärrä. Hyvin se on toiminut.Benessä ja Dufourissa enkä seuraavassakaan veneessä ota istuinlaatikkoon. Varsinaiseen aiheeseen kuljetuskustannuksista tämä ei liity. Itse siirtäisin vesitse.

    • Pilssirotta

      Eikös purjehtien olisi mukavinta siirtää Suomeen. Saisi hienon kesälomareissun.

      Ei liian pientä venettä tohon matkaan olekkaan, ellei nyt ihan optimistijollalla lähde itämerta ylittämään.

    • Rimis2
    • fdhfdsah

      Noin kevyeen käyttöön käy yhtä lailla 80-luvun laite. Vaivansa se on lähteä merta edemmäs hakemaan pikku Firstiä, kun kotimaassa on tarjolla yhtä ahtaita 80-luvun laitteita n. 10 tonnilla. Useista löytyy päivitetty kone ja purjeet, joilla pärjää seuraavat 40 vuotta. Mikä niissä vanhoissa rungoissa on vikana. Osmoosi on hyvin harvinainen tuttavuus kotimaisissa 80-luvun veneissä. Sen sijaan saman aikakauden Benet ja Jannet ovat käsittääkseni kuuluisia osmoosista, kuten 70-luvun Swanit. Tosin en ole kuullut/lukenut yhdestäkään osmoosin vuoksi uponneesta veneestä.

      • Naamatakussa

        Vanhoissa rungoissa ei ole sinänsä vikaa, mutta usein gelgoat alkaa olla maalauskunnossa, ja yllättävän usein vanhoissa vehkeissä on Jeesuksen aikaiset purjeet ja köysistöt. Se nyt ei ole ongelma, mutta onhan noissa jo kaikenlaista. Jopa alkuperäisiä moottoreita, kuluneita sisustan puuosia, paskis keulapiikin yhteydessä ilman ovea (hyvää huomenta), pohja olisi viisainta ottaa kuidulle ja epoksoida uudestaan, sitloodan tiikit (jos niitä on) usein käpristyneet ja vinssit/lukot 40v vanhoina alkavat olla käyttöikänsä päässä.

        Vanhaa voi toki päivittää, mutta siihen uppoaa helposti 15-20 tonttua, kymppitonnin veneeseen. Ja sitten käsissä on 40 vuotta vanha kymppitonnin vene, vaikka uusilla purjeilla, heloilla ja elektroniikalla....

        Tarkoitus ei ole alkaa rakentelemaan sitä venettä, vaan tarkoitus olisi heittää kippo veteen ja lähteä purjehtimaan.
        Esimerkin 25.7 on sisätiloiltaan aivan jotain muuta kuin saman kokoluokan Avance 245 - ja purjehdusominaisuudet ovat täysin eri maailmasta.

        Tiedä sitten noista purjeveneiden Skodista, Bavarioista. Sairaalalaivan tunnelma ei sekään oikein vedä puoleensa hahahah :)!!!


      • jsgfdj

        Tehtävälista vaikuttaa pitkältä, mutta monessa tapauksessa ne on jo toteutettu tai sitten hyvin toimivia ratkaisuja on turha alkaa muuttamaan. Tasoituslukujen mukaan monet Nettiveneen 80-lukulaisten tarjonnasta poimitut yksilöt ovat paljon 25.7 Firstiä nopeampia. Nopeudessa 25.7:lle hyvä vertailukohta on 70-lukulainen NF. Jos noita nopeampaa haluaa, täytyy hankkia 31.7.

        Albin Express: 730
        H-323: 711
        Inferno 29: 720
        Siesta 32: GPH 700
        First 31.7: GPH 680
        First 25.7: GPH 740

        Wind velocity 6kts 8kts 10kts 12kts 14kts 16kts 20kts
        Beat angles 43° 41.3° 41.3° 40.5° 40.1° 40° 40.9°
        Beat VMG 2.78 3.35 3.79 4.12 4.24 4.26 4.21
        52° 4.22 5.01 5.63 5.96 6.09 6.12 6.08
        60° 4.45 5.26 5.83 6.11 6.26 6.31 6.31
        75° 4.63 5.48 5.98 6.24 6.44 6.58 6.68
        90° 4.86 5.81 6.24 6.4 6.51 6.72 7.09
        110° 4.96 5.91 6.35 6.67 6.96 7.14 7.43
        120° 4.83 5.8 6.28 6.63 7.01 7.36 7.77
        135° 4.4 5.35 6.06 6.42 6.76 7.14 7.94
        150° 3.75 4.7 5.53 6.11 6.43 6.75 7.47
        Run VMG 3.25 4.07 4.81 5.48 6.01 6.35 6.97
        Gybe angles 147.7° 151.8° 152.3° 167.2° 180° 180° 180°


      • jsgfdj

        Tehtävälista vaikuttaa pitkältä, mutta monessa tapauksessa ne on jo toteutettu tai sitten hyvin toimivia ratkaisuja on turha alkaa muuttamaan. Tasoituslukujen mukaan monet Nettiveneen 80-lukulaisten tarjonnasta poimitut yksilöt ovat paljon 25.7 Firstiä nopeampia. Nopeudessa 25.7:lle hyvä vertailukohta on 70-lukulainen NF. Jos noita nopeampaa haluaa, täytyy hankkia 31.7.

        Albin Express: 730
        H-323: 711
        Inferno 29: 720
        Siesta 32: GPH 700
        First 31.7: GPH 680
        First 25.7: GPH 740

        Wind velocity 6kts 8kts 10kts 12kts 14kts 16kts 20kts
        Beat angles 43° 41.3° 41.3° 40.5° 40.1° 40° 40.9°
        Beat VMG 2.78 3.35 3.79 4.12 4.24 4.26 4.21
        52° 4.22 5.01 5.63 5.96 6.09 6.12 6.08
        60° 4.45 5.26 5.83 6.11 6.26 6.31 6.31
        75° 4.63 5.48 5.98 6.24 6.44 6.58 6.68
        90° 4.86 5.81 6.24 6.4 6.51 6.72 7.09
        110° 4.96 5.91 6.35 6.67 6.96 7.14 7.43
        120° 4.83 5.8 6.28 6.63 7.01 7.36 7.77
        135° 4.4 5.35 6.06 6.42 6.76 7.14 7.94
        150° 3.75 4.7 5.53 6.11 6.43 6.75 7.47
        Run VMG 3.25 4.07 4.81 5.48 6.01 6.35 6.97
        Gybe angles 147.7° 151.8° 152.3° 167.2° 180° 180° 180°


      • potkitkiviäensikesänä
        Naamatakussa kirjoitti:

        Vanhoissa rungoissa ei ole sinänsä vikaa, mutta usein gelgoat alkaa olla maalauskunnossa, ja yllättävän usein vanhoissa vehkeissä on Jeesuksen aikaiset purjeet ja köysistöt. Se nyt ei ole ongelma, mutta onhan noissa jo kaikenlaista. Jopa alkuperäisiä moottoreita, kuluneita sisustan puuosia, paskis keulapiikin yhteydessä ilman ovea (hyvää huomenta), pohja olisi viisainta ottaa kuidulle ja epoksoida uudestaan, sitloodan tiikit (jos niitä on) usein käpristyneet ja vinssit/lukot 40v vanhoina alkavat olla käyttöikänsä päässä.

        Vanhaa voi toki päivittää, mutta siihen uppoaa helposti 15-20 tonttua, kymppitonnin veneeseen. Ja sitten käsissä on 40 vuotta vanha kymppitonnin vene, vaikka uusilla purjeilla, heloilla ja elektroniikalla....

        Tarkoitus ei ole alkaa rakentelemaan sitä venettä, vaan tarkoitus olisi heittää kippo veteen ja lähteä purjehtimaan.
        Esimerkin 25.7 on sisätiloiltaan aivan jotain muuta kuin saman kokoluokan Avance 245 - ja purjehdusominaisuudet ovat täysin eri maailmasta.

        Tiedä sitten noista purjeveneiden Skodista, Bavarioista. Sairaalalaivan tunnelma ei sekään oikein vedä puoleensa hahahah :)!!!

        "Tiedä sitten noista purjeveneiden Skodista, Bavarioista. Sairaalalaivan tunnelma ei sekään oikein vedä puoleensa hahahah :)!!!"

        Jahtaat mieluummin sitten Daciaa, mutta kustannukset ylittävät budjetin.


      • Naamatakussa

        Budjetiksi ajattelin max 60 tonnia. Mutta ei niinkään joka euron tuhlaaminen ole tärkeintä, vaan se, että paatilla voi purjehtia ja ennen muuta opettaa pennut purjehtimaan :).

        Pistämällä 90 tonnia veneeseen saisin First 40.7:n, mutta sillä ei

        a) tee yksinpurjehduksessa yhtään mitään ja
        b) voi pennuilta kadota into koko hommaan sataneliöistä spinnua käsitellessä jo laiturilla.....

        Meinaan että rahalla ei tässä(kään) saa onnea. Hevostelemalla saa ostettua helvetin ison laiturinkoristeen, jolla ei tule ihan helpolla lähdettyä mihinkään. Joka viikonloppu kun ei mieli halaja Karibialle ja takaisin.....

        Joskus uudenaikainen, halvahko ja pienehkö pursi voi olla paljon fiksumpi opetteluun kuin iso, monimutkainen ja raskas kelluva kesämökki.
        Jos tarkoitus on purjehtia/opettaa 6,11 ja 13-vuotiaat purjehtimaan eikä hillua pöhnässä vierassataman laiturissa - sunnuntaina koneella vastatuuleen kotisatamaan.....se onni ei välttämättä tule sähkövinsseillä eikä jumalattomalla ruorilla?

        Ei isompi ja kalliimpi aina ole ideaaliratkaisu tässäkään hommassa.

        Isompaan voi vaihtaa kokemuksen kartuttua jos noilla intoa riittää.


      • ariel371
        Naamatakussa kirjoitti:

        Budjetiksi ajattelin max 60 tonnia. Mutta ei niinkään joka euron tuhlaaminen ole tärkeintä, vaan se, että paatilla voi purjehtia ja ennen muuta opettaa pennut purjehtimaan :).

        Pistämällä 90 tonnia veneeseen saisin First 40.7:n, mutta sillä ei

        a) tee yksinpurjehduksessa yhtään mitään ja
        b) voi pennuilta kadota into koko hommaan sataneliöistä spinnua käsitellessä jo laiturilla.....

        Meinaan että rahalla ei tässä(kään) saa onnea. Hevostelemalla saa ostettua helvetin ison laiturinkoristeen, jolla ei tule ihan helpolla lähdettyä mihinkään. Joka viikonloppu kun ei mieli halaja Karibialle ja takaisin.....

        Joskus uudenaikainen, halvahko ja pienehkö pursi voi olla paljon fiksumpi opetteluun kuin iso, monimutkainen ja raskas kelluva kesämökki.
        Jos tarkoitus on purjehtia/opettaa 6,11 ja 13-vuotiaat purjehtimaan eikä hillua pöhnässä vierassataman laiturissa - sunnuntaina koneella vastatuuleen kotisatamaan.....se onni ei välttämättä tule sähkövinsseillä eikä jumalattomalla ruorilla?

        Ei isompi ja kalliimpi aina ole ideaaliratkaisu tässäkään hommassa.

        Isompaan voi vaihtaa kokemuksen kartuttua jos noilla intoa riittää.

        Kokemukseni 31.7 Firstistä ovat niin hyvät että puhuisin sen puolesta. Hinnat alkaen 35 000 ja tarvittavat uusimiset tekemällä saisit hyvin asuttavan, herkän ja motivoivan veneen rutkasti alle 60 tonnin.
        Vene on toki kryssimärkä ja latteapohjaisena ryskivä aallokossa, mutta niin kai ne kaikki tuon tapaiset ovat. Itselläni se on yksi vaihtoehto Välimeri -veneeksi juuri kevyttuulikulkevuutensa takia.

        Kisaa ollaan ajettu 31.7:llä kovemmassakin kelissä Algarvessa ja mitään pulmia ei koskaan ole ollut. Suomen merivesilämmöissä toki vaatetukseen pitää kiinnittää huomiota. Pärskettä tulee ja sivukansi syöttää vettä alavartalolle tiheästi yli kympin kryssituulilla.
        Tosi kiva vene!


      • Keskikesällä
        Naamatakussa kirjoitti:

        Vanhoissa rungoissa ei ole sinänsä vikaa, mutta usein gelgoat alkaa olla maalauskunnossa, ja yllättävän usein vanhoissa vehkeissä on Jeesuksen aikaiset purjeet ja köysistöt. Se nyt ei ole ongelma, mutta onhan noissa jo kaikenlaista. Jopa alkuperäisiä moottoreita, kuluneita sisustan puuosia, paskis keulapiikin yhteydessä ilman ovea (hyvää huomenta), pohja olisi viisainta ottaa kuidulle ja epoksoida uudestaan, sitloodan tiikit (jos niitä on) usein käpristyneet ja vinssit/lukot 40v vanhoina alkavat olla käyttöikänsä päässä.

        Vanhaa voi toki päivittää, mutta siihen uppoaa helposti 15-20 tonttua, kymppitonnin veneeseen. Ja sitten käsissä on 40 vuotta vanha kymppitonnin vene, vaikka uusilla purjeilla, heloilla ja elektroniikalla....

        Tarkoitus ei ole alkaa rakentelemaan sitä venettä, vaan tarkoitus olisi heittää kippo veteen ja lähteä purjehtimaan.
        Esimerkin 25.7 on sisätiloiltaan aivan jotain muuta kuin saman kokoluokan Avance 245 - ja purjehdusominaisuudet ovat täysin eri maailmasta.

        Tiedä sitten noista purjeveneiden Skodista, Bavarioista. Sairaalalaivan tunnelma ei sekään oikein vedä puoleensa hahahah :)!!!

        Mielestäsi purjehdusominaisuudet ovat ihan eri maailmasta kuin Avance 245:ssä mutta et uskalla purjehtia sillä Saksasta Suomeen..?


      • Falsterbo
        Naamatakussa kirjoitti:

        Budjetiksi ajattelin max 60 tonnia. Mutta ei niinkään joka euron tuhlaaminen ole tärkeintä, vaan se, että paatilla voi purjehtia ja ennen muuta opettaa pennut purjehtimaan :).

        Pistämällä 90 tonnia veneeseen saisin First 40.7:n, mutta sillä ei

        a) tee yksinpurjehduksessa yhtään mitään ja
        b) voi pennuilta kadota into koko hommaan sataneliöistä spinnua käsitellessä jo laiturilla.....

        Meinaan että rahalla ei tässä(kään) saa onnea. Hevostelemalla saa ostettua helvetin ison laiturinkoristeen, jolla ei tule ihan helpolla lähdettyä mihinkään. Joka viikonloppu kun ei mieli halaja Karibialle ja takaisin.....

        Joskus uudenaikainen, halvahko ja pienehkö pursi voi olla paljon fiksumpi opetteluun kuin iso, monimutkainen ja raskas kelluva kesämökki.
        Jos tarkoitus on purjehtia/opettaa 6,11 ja 13-vuotiaat purjehtimaan eikä hillua pöhnässä vierassataman laiturissa - sunnuntaina koneella vastatuuleen kotisatamaan.....se onni ei välttämättä tule sähkövinsseillä eikä jumalattomalla ruorilla?

        Ei isompi ja kalliimpi aina ole ideaaliratkaisu tässäkään hommassa.

        Isompaan voi vaihtaa kokemuksen kartuttua jos noilla intoa riittää.

        http://www.batagent.se/3529

        Olisiko tässä hyvä vaihtoehto?
        Suhteellisen uusi ja näppärän kokoinen.
        SEK on lisäksi edullinen nyt.


      • Atrianmeri
        Falsterbo kirjoitti:

        http://www.batagent.se/3529

        Olisiko tässä hyvä vaihtoehto?
        Suhteellisen uusi ja näppärän kokoinen.
        SEK on lisäksi edullinen nyt.

        On kauhee hinta jugoslaavialaisesta Ikea veneestä. 60te. Liekö uutenakaan maksanu tollasta summaa? Varmaa on se että moni 80 luvun suomalaisen tekemä on parempi kyllä. Vaikkapa Finflaier 31 ainakin.


      • hmmmmm
        Naamatakussa kirjoitti:

        Budjetiksi ajattelin max 60 tonnia. Mutta ei niinkään joka euron tuhlaaminen ole tärkeintä, vaan se, että paatilla voi purjehtia ja ennen muuta opettaa pennut purjehtimaan :).

        Pistämällä 90 tonnia veneeseen saisin First 40.7:n, mutta sillä ei

        a) tee yksinpurjehduksessa yhtään mitään ja
        b) voi pennuilta kadota into koko hommaan sataneliöistä spinnua käsitellessä jo laiturilla.....

        Meinaan että rahalla ei tässä(kään) saa onnea. Hevostelemalla saa ostettua helvetin ison laiturinkoristeen, jolla ei tule ihan helpolla lähdettyä mihinkään. Joka viikonloppu kun ei mieli halaja Karibialle ja takaisin.....

        Joskus uudenaikainen, halvahko ja pienehkö pursi voi olla paljon fiksumpi opetteluun kuin iso, monimutkainen ja raskas kelluva kesämökki.
        Jos tarkoitus on purjehtia/opettaa 6,11 ja 13-vuotiaat purjehtimaan eikä hillua pöhnässä vierassataman laiturissa - sunnuntaina koneella vastatuuleen kotisatamaan.....se onni ei välttämättä tule sähkövinsseillä eikä jumalattomalla ruorilla?

        Ei isompi ja kalliimpi aina ole ideaaliratkaisu tässäkään hommassa.

        Isompaan voi vaihtaa kokemuksen kartuttua jos noilla intoa riittää.

        Puhut pää osin viisaita, mutta 40" jalkainen ei ole mikään järkäle ja liikkuu helposti, siinä missä 25" jalkainen yksin purjehtiessa, kummassakin kokoluokassa ja - yksin tai lasten kansaa purjehtiessa.

        Pienelläkin pärjää hyvin ja viisasta aloittaa ja mukavaa on varmasti lapsillakin, mutta älä ajattele 40" jalkaisen olevan mikään vaikeasti hallittavissa oleva laiturikoriste, näin ei ole omasta näkökulmasta koettuna.


    • seppomartti

      Tuskin osmoosialttius riippuu vanhan veneen brandista kun samaa hartsia kaikissa käytettiin. Vinyyliesteri ja epoksi eivät noissa olleet käytössä. Pikemmin osmoosiveneiden määrä kuvaa myyntivolyymejä ja omistajien huolenpidon.puutteita.

      • asgshg

        Beneteau meinasi kaatua kokonaan osmoosin vaurioittamiin runkoihin 80-luvun puolivälissä. Naapurillani oli tuommoinen 80-luvun alun Bene, johon oli tehty gelcoatin höyläys ja osmoosikorjaus jo 90-luvulla. Vene ei ollut kuitenkaan jutussa mainittua First-sarjaa. 80-luvun ranskiksilla ja vanhemmilla Swaneilla on osmoosiveneen maine. Useimmat tapaukset tietenkin on jo korjattu. Polyesterihartseissa ja työtavoissa on eroja, mikä selittää joidenkin venemerkkien alttiuden osmoosille. Omassa ruiskulaminoidussa 80-luvun ruotsalaisessa ei ollut tietoakaan osmoosista, vaikka mitään primereita en myrkkyjen alta löytänyt.

        Yet Bénéteau itself had nearly been sunk by an unexpected crisis. By 1986, the company had been forced to recall some 600 boats, including nearly all of its flagship First vessels, produced between 1983 and 1985. A supplier of a catalyst used to harden the paint on the vessels' hulls had replaced an ingredient with another, water-soluble ingredient--resulting in the hulls developing a condition called osmosis, described by Bénéteau more or less as the "cancer of plastic." Although Bénéteau later successfully sued the supplier, the company struggled to rebuild its reputation and its sales through the middle of the decade. By 1987, the company, which absorbed the costs of refitting its recalled vessels, was forced to report its first losses since the early 1960s.


      • Hämähämähäkki

        2000-2015 kauden paateissa tuskin noita ongelmia on enää millään merkillä. Ja eiköhän noihin ole epoksit vedetty joka vehkeeseen jo uutena, ainakin sen voi varmistaa ennen kaupantekoa.

        Itse pari uutta Beneä ostaneena laitatin epoksit heti muovipussista veneen purettuani.
        Ei silti, jokainen käytetty paatti kannattaa tarkastaa niin sisältä kuin ulkoa muutenkin kuin osmoosin pelossa.
        Kölin etureuna ja kölin takareunan alue pilssissä kertovat usein enemmän kuin mikään myyjän kertoma.....


      • seppomartti
        asgshg kirjoitti:

        Beneteau meinasi kaatua kokonaan osmoosin vaurioittamiin runkoihin 80-luvun puolivälissä. Naapurillani oli tuommoinen 80-luvun alun Bene, johon oli tehty gelcoatin höyläys ja osmoosikorjaus jo 90-luvulla. Vene ei ollut kuitenkaan jutussa mainittua First-sarjaa. 80-luvun ranskiksilla ja vanhemmilla Swaneilla on osmoosiveneen maine. Useimmat tapaukset tietenkin on jo korjattu. Polyesterihartseissa ja työtavoissa on eroja, mikä selittää joidenkin venemerkkien alttiuden osmoosille. Omassa ruiskulaminoidussa 80-luvun ruotsalaisessa ei ollut tietoakaan osmoosista, vaikka mitään primereita en myrkkyjen alta löytänyt.

        Yet Bénéteau itself had nearly been sunk by an unexpected crisis. By 1986, the company had been forced to recall some 600 boats, including nearly all of its flagship First vessels, produced between 1983 and 1985. A supplier of a catalyst used to harden the paint on the vessels' hulls had replaced an ingredient with another, water-soluble ingredient--resulting in the hulls developing a condition called osmosis, described by Bénéteau more or less as the "cancer of plastic." Although Bénéteau later successfully sued the supplier, the company struggled to rebuild its reputation and its sales through the middle of the decade. By 1987, the company, which absorbed the costs of refitting its recalled vessels, was forced to report its first losses since the early 1960s.

        " A supplier of a catalyst used to harden the paint on the vessels' hulls had replaced ". Tämä ei mielestäni viittaa työtapojen tai polyesterin eroihin vaan pikemminkin maalin, luultavasti 2-K epoksin kovetinongelmaan ja siitä seuranneeseen vesisulun pettämiseen. Itse olen kierrellyt Välimeren ja Karibian telakoita 1987 lähtien, enkä yhtäkkiä muista nähneeni yhtään Beneä osmoosikorjauksessa. Sekään ei ole koko totuus, koska vuosituotanto lienee 6000 luokkaa?. Vaan korjattavat ovat siis hyvin sekalaisia malleja ja kokoja. Tuota takaisinkutsua en tosin ollut ollut kuullutkaan. Täytyy taas katsella tarkemmin kun vieressä on yritys erikoistuneena osmoosikorjaukseen ja ympärillä on n, 1000 purjevenettä.


    • Naamatakussa

      Sain arvion yhdeltä kuljetuksia tekevältä firmalta. Kulut tosiaan hipovat kymppitonnia, eli tämän venemallin kohdalta homma taisi olla tässä.

      Täytyy katsella Suomesta/Ruotsista muita vaihtoehtoja. Ehkä on taivuttava vähän isompaan kokoluokkaan tai sitten unohdettava koko juttu.

      Purjehdus kiinnostaa, ei moottorivene 13 metrin lipputangolla.

      Mikä tässäkin nyt puristaa, olenko liian kranttu vai onko tarjonnan kapeus todellista?

      • Aika ei ole paras. Kuukauden-kahden päästä on enemmän tarjolla pohjolassa.


      • hakuehdot
        Bossu kirjoitti:

        Aika ei ole paras. Kuukauden-kahden päästä on enemmän tarjolla pohjolassa.

        Pikaisesti vilkaisten näytti, että tarjontaa kyllä on nytkin! Yachtworldin ym ym hakuihin voi yhdeksi ehdoksi panna valtion tai alueen, josta veneitä haluaa katsella (ja mahdollisesti seilata kotiin).


    • Mikkeys

      Joko se Turun 27.7 löysi uuden omistajan, jota pari vuotta kaupattiin. Virheetön ja hyvillä varusteilla, muistaakseni vm-2010. Oli meille liian pieni, muuten olisin ostanut.
      Ei kannata lähteä kaukaa hakemaan, etsi kotimaasta. Itse kävin 31.7:ja Ruotsissakin katsomassa. Pohjat oli rikki eli sisämoduulit irti rungosta aika uusissakin veneissä...

    • kysyTarjous

      Masa Yacht Dockers

    • 25-jalkaa

      Kolmannen käytetyn veneen kohdalla purjehduskuntoon päivittäessäni päätin että tämä jatkuva veneen rassaaminen ja korjaamisen saa loppua. Kun kerran autotkin päivitän aina uuteen, niin miksen sitten venettä.

      Itselläni on nykyään uutena hankittu 2010-mallia oleva puolalainen 25-jalkainen ja olen ollut tyytyväinen. Suomi lisäähän hintaan tuli toimituksesta ja maahantuojankin piti saada omansa välistä.

      Ainut mikä näissä pienissä veneissä on huonoa on asuttavuus. Omassa veneessäni sisäkorkeus ja sitten tietenkin sen keula- ja takakajuutan puuttuminen. Näin vanhemmiten parisuhteen kannalta olisi parempi jos makuutilojen välillä on pari seinää.

      Kohtuullisenhintaisiahan nämä puolalaiset ovat ja olen katsellutkin vähän sopivampaa Viko veneitä . Youtubesta löytyy vaikkapa hakusanoilla: viko sailboat

      Toki tuo uusi 35:n vaikuttaa ihan asialliselta. Mutta hinta alkaa olla jo nykyisen käyttöautoni hinta ja eikä ehkä käyttötunteja tule samaan malliin. Ja jos miettii jälleenmyyntiä niin ei Suomessa se onnistu vaan se pitäisi toimittaa vähän etelämmäksi jotta sen saisi kaupaksi.

    • Naukkumatti

      Ihmetyttää parisuhteen hoitaminen parilla seinällä makuutilojen välissä?! Oisko tuossa tilanteessa viisaampaa vaihtaa kumppania kuin venettä?

      • 25-jalkaa

        Kun tulee tiettyyn ikään niin kuorsaus alkaa eikä lopu ennenkuin haudassa.


      • kuorsauseriö

        Äänieristetty tuuletettu nukkumislaatikko yhteiseen etukajuuttaan


      • lekuritutkija
        25-jalkaa kirjoitti:

        Kun tulee tiettyyn ikään niin kuorsaus alkaa eikä lopu ennenkuin haudassa.

        Laihduttaminen usein poistaa kuorsauskes eli ongelma liittyy yleensä ylipainoon. Kärsijäö voi käyttää korvatulppia.


      • Hoikkis
        lekuritutkija kirjoitti:

        Laihduttaminen usein poistaa kuorsauskes eli ongelma liittyy yleensä ylipainoon. Kärsijäö voi käyttää korvatulppia.

        Mää olen laiha kuin kukkakeppi ja kuorsaan kuin poravasara. Eksä pakotti mut suihkuttamaan kurkkuun jotakin kuorsauksenestoainetta joka yö, se vähän kai hiljensi. Jostakin kumman syystä en nykyään enää juuri kuorsaa, sanoo uusi kumppani.


      • lakipurje

        Kitapurje pitäis reivata.


    • Naukkumatti

      Onhan niitä korvatulppia, purentakiskoja ja 12v:lla toimivia happiviiksiä! Tulee halvemmaksi kuin isompi vene..

      • 25-jalkaa

        No jos tällä linjalla halutan jatkaa niin Olli (Lin...) ei maskia halunnut käyttää. Halvin konstihan on että laittaa teipin suun päälle kun menee nukkumaan.

        Tosinhan on kyse lienee iästä, johon Samuli Putrolla on vastaus joka löytyy haulla youtubesta :
        a: samuli putro olet puolisoni nyt
        b: samuli putro anna nyt


    • stereo.tyyppi

      Onpas kovin stereotyyppinen kuvitelma 80-luvun veneistä. Jos vaikka esimerkiksi otan oma 35-jalkainen veneeni, siinä hyvin tuore ja tuoreena pidetty runsas purjekerta, ajan tasalla oleva elektroniikka, pari vuotta vanha moottori ja on sekä sisältä että päältä suunnilleen uuden näköinen. Pohja on pidetty kisakelpoisena ja juokseva riki sekä kansiheloitus on melkein kaikki alle 10 v ikäistä. Ominaisuudetkin on todettu kisakelpoisiksi. Silti se on vanha 80-luvun vene, josta ei myydessä yli 60 000 euroa saisi. En minä ole sitä myymässä, eikä seuraava polvikaan ole. Mutta ei se varmasti ainoa laatuaan ole, joku toinen varmasti on luopumassa harrastuksesta tai muusta syystä myymässä vastaavalla tavalla ylläpidettyä venettä. Tietenkin vaatii työtä löytää haluamansa niiden monien huonojen joukosta, mutta ei sen enempää kuin sen tietynmallisen löytäminen.

      Erityisen omalaatuinen oli ajatus, että se nyt hankittu 80-luvun vene on jo 10 v päästä myydessä 10 v vanhempi. Sehän on vain parikymmentä prosenttia lisää ikää siinä kun uudemman ikä samassa ajassa on kaksinkertaistunut.

    • Joakim1

      Tuosta "pienen" veneen purjehtimisesta Saksasta Suomeen tuli mieleen reilun 10 vuoden takainen käynti Rosalassa elokuun alussa. Satamassa ei ollut muita kuin me ja kolme Saksalaista venettä. He olivat tulleet yhdessä Saksasta ja aikoivat vielä takaisinkin sinne.

      Erikoista oli se, että jokaisessa veneessä oli vain yksi henkilö. Kaikki miehiä ja kaksi heistä veljeksiä, jotka kertoivat, etteivät mahdu samaan veneeseen. Kaksi veneistä oli 21-jalkaisia (80-luvulta, toinen Etap 21, toista en muista) ja kolmas n. 30-jalkainen. Vain siinä 30-jalkaisesssa oli Suomen kartat ja 21-jalkaisella purjehtinut kertoi ajaneensa karille ja joutuneensa hyppäämään veteen, jotta sai veneen työnnettyä takaisin vesille.

      Selvästikin heidän mielestä 21-jalkaisella pääsee Saksasta Suomeen. Tosin taisivat olla 3 kk reissulla, mutta olivatkin sitten käyneet monta kiertotietä.

    • Deutch

      Saako tiedustella mistä palvelusta katsotte saksassa myynnissä olevia purkkareita ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1615
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1244
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1072
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      857
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      741
    Aihe