https://keskustelu.suomi24.fi/t/15587002/kokemuksia-teltoista
Tuon teltta kysymyksen innoittamana ajattelin kysellä mitä yleensä syötte tai valmistatte telttaillessanne, vaellus retkellä ollessanne?
Mitkä ruuat tai juomat ovat teidän lemppareita?
Retkisapuska
8
81
Vastaukset
Minulla on aina omat eväät mukanani. Nimittäin vitussani hautuva juusto.
- JossainMuualla
Jos vain hengailen riippumatossani jossain, niin silloin koitan kiusata kaloja ja syödä ne.
Aamupuuro muodostuu mäskistä, joka koostuu kuumasta vedestä, eloonjäämiskekseistä ja kaakaosta.
Keksit murennetaan veteen, laitetaan kaakaota sekaan, sekoitetaan ja nautitaan.
Päälle ryyppy vettä.
Ruoka on ns. MRE-tyyppistä, ei mene aikaa tusatessa eväitä.
Viimeksi oli lämmityspussilla kuumennettavia, lisää hieman vettä kuumennuspussiin ja ruokasi on lämmin lojuttuaan hetken paikallaan.
Kätevää. Eikä edes kovin pahaa.
Sitten on toki suklaata ja pähkinöitä. Ja kelvollinen savustettu salamipötkö.
Näillä systeemeillä setä jaksaa paarustaa 125 km ja kantaa eväänsä (juuri ja juuri).
Vesipullona on 0.6 pullo.
Keitin ansaitsee kunniamaininnan.
Koko on jotain 100 x 70 x 25 mm3 ja paino alle 200 gr polttoaineineen!
Toki minulla sitten astia, jolla voi kuumentaa vettä keittimellä ja nuotiolla. - miina.osui.taas
Kuljetan mukanani kuivattuja ruokatarvikkeita; Kananmunajauhe 135g x 2 =n. 20munaa. Munakkaisiin, lettutaikinaan,sekä valutetun spagettin joukoon 1 rkl 2 tlk öljyä ja kuivattuja yrttejä! Toimii kun sagetti on keitetty suolavedessä ja veden voi käyttää vielä talteen otettuna kesäkeittoon... vihannesten kanssa keittäen... lisätään vähän maitojauhetta.Kelpaa nälkäiselle.
Maitojauhetta 400g; 100g jauhetta 1litra vettä on litra maitoa, kalakeittoon tai kesäkeittoon.
1-3tlk maitojauhetta käy silleen kahviin. Oboy kaakaojauhe kiehuva vesi = kaakao jne.
Kuivattuja juureksia keittoihin, omenia, rusinoita pähkinöitä = välipala/pika tankkaus.
Kuivattua lihaa, ohkaisia suikaleita, naudan maksaa, 1 kg vehnäjauhoja, kuivahiiva pusseja muutama, teepusseja, 500g sokeria, 5dl öljyä jne. spriikeitin ja polttonestettä, jos nuotiopaikkaa ei ole eikä voi kaikkialle edes perustaa.
Järvestä, joesta, merestä saa kalaa, kalastusluvalla ja mormuskalla. Metsästä ehkä sieniä ja marjoja, riippuen vuoden ajasta. Mun rinkka painaa suunilleen 7-10 kg lähtiessä, riippuen matkan pituudesta ja paikasta. Talvisin mulla on aina majoituspaikka lämpimässä majassa tai paikallisten asukkaiden kotona, kesällä yövyn laavussa telttassa tai katoksen alla, hyttyssuojalla.
Lapissa aina paikallinen eräoppaana... niille selkosille ei oikein huvita eksyä...ahmojen, susien ja karhujen joukkoon ja juomakelpoisesta vedestä; ei mulla ole aavistustakaan!Oppaat tietää kyllä.- JossainMuualla
Jännää,
minun liikkeellelähtöpainoni on ollut luokkaa 12-15 kg viidelle päivälle.
Majoitus on aika tarkkaan 3 kg sisältäen majoitteen & pussin.
Eväät sellaiset 6 kg.
Vettä on mukana noin 1 kg, jotta voi naukkailla kävellessä ja tauolla ilman sen kummempaa.
Sadeasu on hämmentävän painava hengittäväksi, mutta eipähän ole alkanut vuotaa vaikka satoi melkein koko viikon.
Sadeasu on myös kestänyt metsässä rymyämistä viitisen vuotta.
Rinkka on yli 120 litrainen ja huomattavan tyhjän näköinen.
Minulla on kaksi pienempää rinkkaa (Haltin putkirunkoinen kasarilta ja exälle Asaklitt), joihin tavarat saisi laitettua. Ja sitten päivärepuksi pikkuinen Hannahin rinkka.
Vaan ei ole Hollantilaisen erikoisjoukkojen rinkan voittanutta, aivan loistava!
Hirvihän se kaatuu jos teltan liepeiltä lieppasoo.
- miina.osui.taas
Tarkoititko ett hirvi kompuroisi naruihin? Ei mulla ole kiharaisia telttanaruja käytössä.
Naru puusta - puuhun ja sade/tuuli katos sen yli, hyttysverkko katosnarusta alas jne.
Katoksen alareunoissa on renksut ja puutikuilla mahdollisuus kiilata maahan, kiviäkin voi käyttää mahdollisesti vielä lisäpainoina.
Viikon vaelluksella tavarat painaa joskus sen 12 kg, yksin liikkuessani, koska yleensä mä tiedän mistä saan lisää vettä, hiukan aina suunnittelen retkeni etukäteen. (kyselen neuvoja toisilta) Aurinkolaturi mukana kännykälle, ja pidän yhteyttä omaisiin, kerron myös reitti suunnitelmat ja siitä poikeamat, turvallisuus syistä! Pidän myös kompassia matkassa.
Paljon en ehdi palstaileen nykyään, ett anteeks jos en vastaile sieltä päin tulleisiin viestehin aina.
Hyvä kysymys. En olekkaan vielä tätä puolta pahemmin miettinyt. Saankin täältä hyviä vinkkejä. Pohtinut tehdä yksinkertaista sadevedenkerääjää pullosta ja kankaasta varoiksi. Kalat, marjat ja sienet sitten tietysti mitä luonnossa on sekä MRE annoksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2332172Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101808Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601436Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801215- 611075
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171068Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89994TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15990Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42834- 70832