Kysymys persoonallisuushäiriön toteamisesta

Potilasko

Jälleen toista yötä valvoessa on sellainen tunne, että jotain tälle pitäisi tehdä. Valvomisen seurauksena teksti saattaa olla epäselvä, en tiedä, anteeksi etukäteen.

Pitkään olen ajatellut, että jonkin sortin häiriö minulla on. Viimeisen vuoden aikana olen ollut käytännössä täysin varma siitä, että se on epävakaa persoonallisuus. Satunnaisia artikkeleita samasta häiriöstä kärsivistä kun on lukenut ja kuullut kohtalotovereiden kertomuksia, pidän tätä olettamusta jo melko varmana. Sen verran voimakkaasti se tuntuu puskevan aika ajoin päälle.

Kysymys ei kuitenkaan liity varsinaisesti oireisiin tai edes koko häiriöön itsessään. Itsehän olen kuitenkin sen verran varovainen, että en sitä ole itselleni edes tietenkään diagnosoinut ilman asiantuntijan lausuntoa.. (tiedän, että aina on se mahdollisuus, että kuvittelen kaiken ja minulla voi olla mikä tahansa muu ongelma) nyt vaan alkaa tuntumaan, että sen tutkimiselle olisi hyvä aika.

Asiani: Kuinka hakea itse hoitoa? Ei ole koskaan nämä terveyshommelit tutuiksi tulleet.. Mille tohtorille pitää varata aika ja mitä kautta? Miten diagnoosi selvitetään? Selviääkö se heti vai pitääkö siellä ravata vuosikaupaulla?

Ja jos pitää ravata, se varmaan maksaa h****tisti, ja siihenhän minulla ei luonnollisesti ole varaa, kun opiskelijana joutuu kuukaudet ahdistumaan siitä, saako ruokaakaan? Jos siihen ei rahallista tukea saa, en tietenkään voi siihen alkaa, mitä sitten?

Olisi miljoonia muitakin kysymyksiä, jotka haluaisin tähän pakottaa, mutta eiköhän tästä tullut jo turhankin pitkä..
Kiitos vastauksesta jo etukäteen! :)

3

102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Millaisia oireita sulla on?
      Varaa aika terveyskeskuslääkärille,sitten joudut mennä juttelemaan jonkun sairaanhoitajan kanssa joka tekee testejä, sitten vaivaa hoidetaan joko terveyskeskuksessa tai sieltä laittavat lähetteen eteenpäin psykpolille.

• Anonyymi

Et tarvitse mielestäni mitään diagnoosia, eikä sellainen sinua auttaisi. Kärsimyksesi on todellista ja elämän ongelmista ja haasteista johtuvaa. Siinä ei ole mitään mystistä, eikä mitään sairaudenkaltaista. Siitäkään huolimatta, että siinä ehkä tuntuu sinulle tällä hetkellä olevan elementtejä, joita on vaikea ymmärtää, ja joihin toivoisit jonkun kertovan syyn ja ratkaisun.

Syy ja ratkaisu löytyvät vähitellen, kun pääset puhumaan oikean ihmisen kanssa, joka ymmärtää eikä torju sinua.

• Anonyymi

https://www.tuimakka.fi/psykiatria-hajalla

Psykiatriset diagnoosit

Diagnoosien kyseenalaistaminen lähti vauhdilla liikkelle, kun David Rosenhan johti kuuluisan valepotilaskokeen 1970-luvun alkupuolella. Kokeen innoittamana tehdyt selvitykset asettivat psykiatrian kyvyn erotella psyykkisesti sairaat terveistä vähintäänkin kyseenalaiseksi. Työn helpottamiseksi ja uskottavuuden parantamiseksi luotiin DSM eli psykiatrinen diagnoosiluokitus. Koska DSM luetteloi ja kuvaa erilaisia henkisen kärsimylsen luokkia, viestittävä kuvaus pulman luonteesta saattoi parantua.

Daviesin kirjan ehdottomasti mielenkiintoisin osa on kuvaus Robert Spitzerin johtaman ryhmän työskentelystä. Lyhyesti luonnehtien diagnoosiluokitus syntyi huutoäänestystä muistuttavan prosessin kautta. Äänestäminen ei ole tiedettä vaan kulttuuria. Pulmana on, että psyykkistä diagnoosia voi vain hyvin harvoin perustaa verikokeisiin tai muihin objektiivisesti havaittaviin merkkeihin.

Mielenterveyteen liittyvät pulmat eivät odota ”löydetyksi tulemistaan”, kuten vaikkapa molekyylit tai bakteerit. Siksi diagnoosiluokitus ei anna viitettä siitä, miten kärsimystä tulisi lievittää ja/tai mistä kärsimys johtuu. Psykiatriset diagnoosit olisikin nähtävä ikään kuin tähtikuvioina, joita ihmiset ovat eri aikoina hahmotelleet tähtitaivaalta. Diagnoosi on parhaimmillaan valistunut arvaus ja pahimmassa tapauksessa pimeässä hapuilua.

Luokituksen kehittäjät eli Spitzer ja kumppanit toki ymmärtävät luokituksen rajoitukset, mutta suuren yleisön keskuudessa esimerkiksi traumaperäinen stressireaktio, vakava masennustila, sosiaalisten tilanteiden pelko tai epävakaa persoonallisuus alettiin mieltää yhtä todellisiksi sairauksiksi kuin nielurisatulehdus, vyöruusu tai flunssa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2628
    2. 136
      1999
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1321
    4. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1296
    5. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1196
    6. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      29
      1174
    7. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1151
    8. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1142
    9. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1109
    10. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      84
      1068
    Aihe