Löytyisikö vertaistuki henkilöä?

Ahistaa

Löytyisiköhän tältä palstalta ketään vertaistuki henkilöä jolla yleistynyt ahdistuneisuus häiriö. Olen jo pian kuusikymppinen naisihminen joka kärsinyt tästä jo yli neljäkymmentä vuotta. Ei haittaa kumpaa sukupuolta on kunhan vaan haluaa vertaistukea. Jos olisi vielä täältä likeltä että tapaaminenkin olisi mukava juttu jos saisi live ystävän. Nykyisin olen ihan yksin ilman ns. turvaverkkoja.

16

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaaliuurna

      Älä leimaa itseäsi dianooseilla, äläkä kerro itsestäsi niiden valossa.

      Et kertonut viestissäsi itsestäsi mitään muuta kuin tuon psykiatrien antaman sairausnimikkeen! Kuinka voit kuvitella löytäväsi yhteistä keskustelupintaa kenenkään kanssa sen perusteella...?

      Minulla on miltei sama diagnoosi, mutta et tiedä sen perusteella minusta mitään kuten en minäkään sinusta.

      Diagnoosit ovat epätieteellistä hölynpölyä.

      Jos haluat lähteä etsimään yhteisiä asioita muiden kanssa jonkun elämässäsi olevan ongelmatilanteen pohjalta, niin kerro mieluummin jotain siitä mikä sai sinut kokemaan niitä asioita että hakeuduit psykiatrille. Millaista oli elämäsi silloin, millaista se on nyt, mitä siitä ehkä puuttuu, sellaista mitä toivoisit siinä olevan? Et varmasti ole ainoa jolla on ongelmia. Tänne palstallekin hakeudutaan usein juuri siksi että ei haluta olla ongelmien kanssa yksin.

      Ongelmat eivät tule tyhjästä, eivät ihmisen päästä eivätkä biologiasta, vaan sosiaalisesta todellisuudesta.

    • Diagnoositon

      Diagnoosia ei ole enkä ole lääkäriin asian kanssa mennyt, mutta ahdistaa. Jos teen jonkin vähäisenkin ratkaisun, jään pohtimaan sitä ja tuntuu että tein väärin. Mietin jälkeenpäin sanomisiani, ei olisi pitänyt tai olisi pitänyt sanoa. Muutamia päiviä menee niin ettei ahdista mikään, tunnen itseni varmaksi, iloiseksi ja oikeita ratkaisuja ja asioita tekeväksi. Mutta kuinka ollakaan, ne samat oikeat asiat alkavatkin viikon päästä tuntua vääriltä.
      Ja tämä silloin kun ei ole mitään suuria vastoinkäymisiä. Varjelkoon kun joku isompi asia pukkaa, menetän ruokahalun, tunnen pakahtuvani, en oikein nuku ja on paha olla.
      Olen hoitanut vaivaani liikunnalla ja terveellisellä ruoalla, josta saisin tarvittavat vitamiinit sun muut. Meditointia olen yrittänyt, mutta en koe sitä uskottavaksi. Pitäisi kai olla jokin ryhmä, vähän kuin kurssi. Tuttavia ja sosiaalisia suhteitakin on, vaikka ei ihan sydänystäviä, mitä se sitten meinaakaan. Harrastuksiakin on. Unettomuuteen otan harvoin jotain valeriaanapohjaista luonnonlääkettä, en tiedä auttaako. Valvon kokonaisia öitä. Jokin sisäsyntyinen syyllisyys kolkuttaa, on koko ajan läsnä enemmän tai vähemmän, ihan lyhyitä aikoja ei ollenkaan - onneksi.
      Mutta, Kun vuosia sitten olen tehnyt jonkin ratkaisun, olen pähkinyt sitä, tolkuttomasti katunut, toivonut että voisin tehdä saman päätöksen uudestaan. Sitten se on osoittautunutkin oikeaksi päätökseksi, melkein siunaukseksi. Se on ihmeellistä, miksi se ei tuntunut oikealta heti.
      Hyvä aloitus.

    • vaaliuurna

      Tuo on aika tuttua minullekin. Terapia on auttanut paljon, sitten kun lopulta löysin minulle sopivan terapiahenkilön ja sain Kelasta kuntoutuspäätöksen. Eräästä vertaisryhmästäkin oli yhdessä vaiheessa apua.

      Lääkäriinmenoa eli psykiatria en suosittele, niistä minulla on lähes pelkästään huonoja kokemuksia. Kun elämää aletaan tarkastella "häiriönä"... Psykiatrinlausunto oli tarpeen Kelaa varten, mutta sain sen aika kätevästi yksityiseltä, parilla käynnillä. Ja terapeuttinihan ei tunnusta ongelmiani sairaudeksi ollenkaan :) joten porhallan pirteämpänä kuin jos ajattelisin että minulla on jokin leimaava psykiatrinen sairaus joka pitää parantaa ennen kuin voin elää täysipainoista elämää.

      Ahdistukselle on hyvät syyt,

    • vaaliuurna

      jäi kesken... Ahdistukselle on hyvät syyt, ja yksin on turha jäädä niiden kanssa. Ahdistus on sinänsä tervettä, varoitusmerkki että ihminen on tai on pitkään joutunut olemaan sellaisissa olosuhteissa joissa voi olla jonkinlaista vaaraa. Se on hälytyssireeni joka ohjaa hakemaan tukea ja turvaa.

      • jokatoinenahdistunut

        Eiköhän aloittajalle löydy tältä palstalta vertaistukea, kun täällä näitä ahdistuneita on paljon muitakin.


    • Ahistaa

      Vaikeatapa sitä on alkaa heti kaikesta avautumaan kun vasta kyselee löytyykö suunnilleen samanikäistä ihmistä vertaistueksi. Nimittäin on kokonaan toinen asia olla 60 nen kuin 15 vuotias jolla elämä vasta edessä. Toki tiedän että kaikilla tälle palstalle kirjoittavista on sama ongelma sitä en ole kyseenalaistanut. Katellaan nyt löytyykö ikäisiäni tai lähellekään sitä.

    • Ahistaa

      Suurinpiirtein asustelen suomen keskipisteessä. Paikkakuntaa en laita yksityisyyden suojan takia. Missä päin sinä asustelet?

      • Anonyymi

        Niin minäkin asun Keski-Suomessa, en ole ketjun aloittaja kylläkään, ja ikää
        on yli 50 jo ja samalainen tilanne kun aloittajalla.


    • Diagnoositon

      Taas on meilini poistettu. No johan on kumma. Siinä toivoin aloittajan kertovan missä päin Suomea ahdistelee, en missään nimessä paikkakuntaa. Ei voi hänen toivomaansa tapaamista järjestää, jos ei yhtään tiedä. Itse asun Uudellamaalla, joten keskipiste on turhan kaukana. Vaikuttaa että kovin salassa haluat sairautesi pitää. Se ei ainakaan helpota elämääsi, päin vastoin lisää epämääräistä huonommuuden tuntoa, kun luulee että kaikilla muilla menee paremmin. Onko nyt niin hävettävää vastata kuulumisiin: kertoa esim.: sain ikkunat pestyksi ja kävin jumpassa, mutta sitten lysähdin sohvalle. Poden vähän ahdistusta, väsyttää, mietin joskus ikäviä asioita ja on ajoittain paha olla, mutta muuten menettelee. Sitten voi siirtää puheenaiheen vaikka ilmoihin, ei mitään pitkää itkuvirsitarinaa. Pitää erottaa ihmiset joille kannattaa sanoa, Kiitos hyvin. Toisille voi vähän avata. Huomaat kuinka monta meitä ahdistelijoita onkaan ihan tavallisessa arjessa kauppareissuilla, asiasta puhuminen on jo eka askel helpompaan oloon. Toivon sinulle vapautumista ja varsinkin vertaistuen löytymistä.

    • vaaliuurna

      Ymmärrän aloittajaa hyvin siinä ettei hän halua heti avautua. Minusta oli kiva lukea sinun tuntemuksiasi ahdistuksesta, siihen pystyy hyvin samastumaan. Mutta anonyymillä palstallakin moni miettii mitä voi missä vaiheessa kertoa, ja nimimerkin suojissakin oma elämäntarina on aina henkilökohtainen.

      Sitä avautumisen hankaluutta ei kuitenkaan ainakaan minun kokemukseni mukaan voi helpottaa diagnoosi-oikotiellä. Sellaisesta itsensä stigmatisoinnista on vain haittaa, leiman takaa on entistä vaikeampi nähdä todellista ihmistä.

      • Diagnoositon

        Ei tietenkään tarvitse kertoa ahdistukseen johtavien tapahtumien yksityiskohtia, eikä ylipäätään mitään, jos ei taho. Mutta onko todella niin että joku voi tunnistaa, jos kertoo olevansa vaikka Savosta ja kertoo omasta ahdistuksestaan. Miten sen kokee tai miten siitä pyrkii selviämään. Ei kai.
        Kun nuorempana kohtasin epäonnea, meni ruokahalut ja unet, kuin zompina kuljin päivästä toiseen ja robottina tein työt. En halunnut kertoa kenellekään. Töissä en halunnut leimautua heikoksi, oli halu joko mennä eteenpäin tai ainakin pitää työpaikkansa. Häpeäkin kolkutti. Nyt vanhemmiten olen antanut periksi ja todennut etten yhtään sen huonompi ole muiden silmissä vaikka kerron ahdistuksestani. Jopa päinvastoin, monet kertovat omastaan ja juttelun jälkeen molemmilla on helpompi olla. On hyvä jos toinen jättää asiat levittelemättä, mutta onko sekään niin paha, jos joku kertoo minulle toisen ihmisen murheita, pidän häntä vähän kahjona eikä kiinnosta.


    • vaaliuurna

      En vastaa aloittajan puolesta, mutta se on niin yksilöllistä. Jodenkin on helppo puhua asioistaan, ja se on suuri siunaus, pääsee helpommalla kun ei tarvi kantaa painolastia niin yksin. Joillakin taas ne ongelmat jotka aiheuttavat ahdistusta aiheuttavat sitäkin, että puhuminen voi olla vaikeaa. Sanat voivat kirjaimellisesti juuttua kurkkuun. Riippuen tietysti aiheesta.

      Avautumisen vaikeutta voi selittää huonot kokemukset siitä mitä on aiemmin seurannut kun on jossain tilanteessa ollut luottavainen ja puhunut. Nehän voivat olla tiedostamattomiakin muistoja.

      • Diagnoositon

        Katsoin äsken aamutvssä ihmisten kokemaa Ilmastoahdistusta. Tietenkin huoli on aiheellinen ja ilmasto on tärkeä, mutta onko kyse ihmisistä, jotka potevat samantyyppistä yleistä ahdistuneisuutta, kuten esim. minä. Eli pitää keksiä tai löytää, jokin asia, johon kohdistaa ahdistuneisuuden, ikään kuin ´ei kuuluisi elää liian pitkään tasapainoista elämää´. On aika, jolloin ei ahdista mitään, mutta ikään kuin sen hyvän olon päälle hakisi ahdistuneen olon, aiheet vaihtelevat. Nämä tvn ahdistuneet ovat löytäneet ilmaston, minä olen just tällä hetkellä ahdistunut, kun menetin omaa tyhmyyttäni rahasumman. Tiedän miten tämä prosessi kohdallani etenee. Nyt pähkin asiaa aktiivisesti, harmittaa ja vatvon miksen toiminut toisin. Menee muutama päivä, raha on edelleen mennyt eikä takaisin tule, mutta se ei enää ahdista. Se vain siirtyy elämän kokemukseksi, on jonkin aikaa seesteinen, tavallinen olo. Ja sitten taas tulee jokin uusi tapahtuma -pieni tai iso- ja siitä saan kehkeytymään ongelman, jota alan ahdistelemaan. Meneeköhän se muillakin näin?


    • Anonyymi

      42.v . Nainen uudellamaalla on myös samassa tilanteessa. Aina ahdistunut paitsi silloin kun on töissä ja en tiedä miksi. Koko elämäni kärsinyt masennuksesta ja ahdistus ollut läsnä päivittäin viimeiset kymmenen vuotta. Opamox ja Venla vain apuna. Kärsin myös sairastumisen ja jonkin pahan tapahtumisen neuroottisesta pelosta. Se on todella ahdistavaa kun se iskee voimakkaana päälle. Kaipaisin minäkin vertaistukea , joku joka ymmärtää tunteen ja tsemppais.

    • Anonyymi

      Tuskinpa kuusikymppistä enää alettaisiin kauhean aktiivisesti tutkimaan ja kuntouttamaan. Käytännössähän (työ)elämä alkaa tuossa vaiheesa olla takana. Joka tapauksessa kuten joku pikaisesti selaten näytti sanovan, niin on aivan eri asia, missä ikäryhmässä oireilee.

      20-vuotiaalla on vielä elämä edessä ja kokemuksia eri tilanteista selviämiseen vähän. 40-vuotiaalla (naisella) saattaa olla jo postmenopaussioireita, ja jos kunto on huono, niin erilaisten elintasosairauksienkin riski on jo korkealla. 60-vuotiaan pitäisi olla noin teoriassa selvinnyt vaihdevuosistaan, ja jos ei ole ihan rapakunnossa (kuten et sinäkään), niin voi jo suuntautua eläkkeelle ja sitä kautta vapauteen. Eli iän tuoma kokemus ja näkemys asioista sekä paineiden väheminen menestymisessä voi jollain tasolla auttaakin. Tietysti elämätön elämä ei varmaan ihan nopeasti lakkaa kirvelemästä - ja elämää jää paljon elämättä, kun on ikänsä oireillut.

      Itse täytän 45 ja pääsin juuri sairaseläkkeelle, ja olen siitä suuresti kiitollinen. Omat paineeni vähenivät, ja välillä jopa herään hymyssä suin. Tosin nimenomaan ilmasto ahdistaa yhä pahemmin. Ja toisaalta käyn läpi vanhenemisen, rappeutumisen (on tuki- ja liikuntaelinsairaus) ja lapsettomuuden/perheettömyyden/urattomuuden surua. Mutta silti olen onnellinen, että olen nyt tämän ikäinen, enkä parikymppinen, joka etsii paikkaansa. Etsin paikkaani ja tapaani olla keski-ikäinen ja eläkkeellä.

      Seurakunnan diakoniatyöntekijöillä on vastaanottoja, heidän luokseen voi mennä keskustelemaan murheistaan. Sitä olen harkinnut itsekin. Ja olen huomannut kaikenlaisen itselle mieleisen harrastamisen auttavan. Kannattaa kokeilla vaikka kuorolaulua, erilaista teatteria, maalausta, käsitöitä, lausuntaa tms. Ehkä oma paikka ei löydy ensi yrityksellä, joten ei kannata heti lannistua. Joka tapauksessa ikäihmiset ovat isosti edustettuina työväenopistojen harrastepiireissä, ja sopiva upputuminen auttaa pääsemään omien murheiden ulkopuolelle.

      Tietysti omat psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet (kuten vaikeus tasapuoliseen ja rentoon kanssakäymiseen muiden ihmisten kanssa) sulkevat herkästi ovia ja aiheuttavat yksinäisyyttä. Silti suosittelen seuraa ja osallistumista. Todennäköisesti erilainen tekeminen on parasta lääkettä murheisiin. Mistä eräs työssäkäyvä masentunut mainitsikin. Silloin ei ainakaan murehdi koko ajan. Olen monesti lähtenyt väsyneenä ja haluttomana kuulemaan konserttia ja tullut energisempänä takaisin. Tosin pk-seudulla tietysti vapaan pääsyn tapahtumiakin löytyy pilvin pimein.

      Itsestäsi on joka tapauksessa kiinni, pystytkö kiinnittymään mihinkään. Jos etsii nk. tukihenkilöä, niin samalla tavallaan antaa toiselle hoitovastuuta tai -velvollisuutta. Parasta olisi etsiä tasapuolista ja -tasa-arvoista seuraa. Se riittää, vaikkei lämpimiä ja läheisiä ystävyyssuhteita syntyisikään. Yhdessä tekeminen on parhaimmillaan todella palkitsevaa.

    • Anonyymi

      "Aina ahdistunut paitsi silloin kun on töissä ja en tiedä miksi. Koko elämäni kärsinyt masennuksesta ja ahdistus ollut läsnä päivittäin viimeiset kymmenen vuotta. Opamox ja Venla vain apuna. Kärsin myös sairastumisen ja jonkin pahan tapahtumisen neuroottisesta pelosta."
      Ahdistukseen auttaa psykoterapia. Omaa kokemusta on. Täytyy löytää sopiva ihminen terapeutiksi, jotta syntyy luottamus, ja vähitellen ongelmat selkiävät. Ihan turhaa kärsiä noin, kun ratkaisu on olemassa, alku vain on vaikeaa kun pitää lähteä hakemaan sitä apua.

      En sanoisi kuten edellinen että jonkun ikäistä ei enää lähdetä aktiivisesti kuntouttaman... Nykyäänhän halutaan pidentää työuria. Ei pidä tuijottaa turhiin esteisiin kuten ikään.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      348
      3945
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1729
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1295
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1251
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe