Yhteinen aika & puhelut

Huh-tikuu2019

Työssäkäyvillä on vapaa-aikaa ja parisuhteen yhteistä aikaa illat ja viikonloput, kyllä. Miten teillä on sovittu pelisäännöt - vai onko - puheluiden osalta: puhutteko ystävienne/kaverienne kanssa puheluita iltaisin/viikonloppuisin, puolison läsnäollessa (milloin muulloin sitten, kun töissä ollessa tai työmatkalla puhelut harvemmin onnistuu)? Tämähän on ns. puolisolta pois olevaa aikaa. Miten koette itse tämän, jos puhutte? (koetteko huonoa omaatuntoa vai ajatteletteko asian olevan täysin ok, koska ns. omaa aikaakin tarvitaan parisuhteessa). Miten koette puhelut, jos toinen puhuu? (närkästyttekö, paheksutteko, hyväksyttekö, oletteko kärsimättömiä milloin puhelu päättyy ym.) Oletteko sopineet jonkinlaisista maksimipituuksista puheluiden osalta?

13

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5vuottayksissä

      Kysytkö tuota oikeesti tosissasi?
      Meinaatko, että kaikki vapaa-aika pitäisi viettää puolison kanssa kaksisteen?

      Ei meillä kumpikaan istu tuntikausia puhelimessa.
      Puhelut kestää normaalisti about 5 minsaa, max 15 minsaa sillon kun kummilasten kanssa jutellaan.
      Tottakai sitä nyt esim. omien vanhempien, sisarusten tai kavereiden kanssa saa puhua puhelimessa. Ei meillä kumpikaa ole niin kiinni toisessa että aikarajoja asetettaisiin tai laskettaisiin minuutteja mitä ollaan yhdessä. Tieteski jos meillä on vaikka esim. ruokailu kesken, niin kumpikin osaa sanoa puhelimeen, että sori me syödään just, jos ei oo kauhee kiire niin soitan sulle takaisinpäin tunnin sisällä tms..

      Meillä yhteistä aikaa on töistä tultua kun tehdään ruokaa ja syödään. Sen jälkeen kumpikin menee omiin juttuihin, siis harrastuksiin ja minä jatko-opiskeluun. Käyn koululla kolmena tai neljänä iltana viikossa talvisin. Klo 21 jälkeen tavataan saman katon alla ja sen jälkeen ei puhelin ole käytössä, ei istuta tietsikalla eikä töllötetä telkkaria. Tosin tästä on vähän mun opiskelun takia tingitty, viimeksikin tein läksyjä klo yhteen saakka yöllä ennen kuin menin nukkumaan.

      Lomat me vietetään yhdessä ja viikonloppuisin tehdään jotain kivaa, siis silloin kun ei olla jossain erikseen :).

    • trtr

      Otan kantaa, vaikka asun miesystäväni kanssa erillään.

      Elikkäs lähtisin siitä, ettei kaikki illat ja viikonloput ole pelkästään parisuhdeaikaa. Yhteiselossa saman katon alla mukaan mahtuu myös omaa aikaa, harrastusaikaa, kotityöaikaa yms. Puheluita voi puhua eri huoneessa, tai jos on vain yksi huone niin vaikka vessassa. Näin ei häiritse toista eikä itse tule häirityksi. En tarkoita, että jokainen puhelu pitäisi hoitaa toisessa huoneessa, jos puhelut pysyvät yhtään järjellisen pituisena eikä niitä ole paljon.

      Kysymystäsi miettiessäni totesi itselläni olleen puhelutraumaattinen menneisyys siinä mielessä, että exäni hoiti liittomme viimeiset vuodet työasioita kotoa käsin. Heti aamusta alkaen alkoi pälätys ja kälätys "Hei, täällä matti meikä ärsyttävästä yrityksestä.....", vaikkakin toisessa huoneessa, mutta ääni tietysti kantautui makuuhuoneeseen ja kaikkialle, vaikkei meillä maailman pienin asunto ollutkaan.

      On todella häiritsevää ja uuvuttavaa, jos joutuu pitkiä aikoja toistuvasti kuuntelemaan toisen puheluita, ihan mitä tahansa puheluita. Käy työstä. Pienessä asunnossa asia ottaisi ainakin minua päähän. Nykyinenkin miesystävä tekee puhelintyötä kotoa käsin. Kyseessä on aivan eri tyyppinen työ kuin exälläni. Kuitenkin jos hänellä on "tilanne päällä" asiakastapahtuman suhteen, hän vastaa puheluihin myös minun luotani viikonloppuisin. Vaikka se on aika poikkeuksellista, niin kyllä edelleen häiriinnyn enkä pysty keskittymään kunnolla edes tv-ohjelman seuraamiseen mikäli puhelu pitkittyy (yli 15 min.).

      Itse puhun puhelimessa mahdollisimman vähän. Jos jostain kumman syystä jollain ystävällä on "tilanne päällä" miesystäväni ollessa paikanpäällä, menen puhumaan vaatehuoneeseen.

    • trtr

      "Miten koette puhelut, jos toinen puhuu? (närkästyttekö, paheksutteko, hyväksyttekö, oletteko kärsimättömiä milloin puhelu päättyy ym.) "

      Vastaanpa vielä kysymykseesi. Itse nykyisinkin vain ärsyynnyn. En siksi, että menisi kallisarvoista parisuhdeaikaa puhelun myötä hukkaan, vaan sen vuoksi, etten voi olla sillä aikaa rauhassa ja keskittyä omiin asioihin vaan olen pakotettu kuuntelemaan itselleni turhan päiväistä jorinaa.

    • kjoeoue

      Onhan tämä kysymys vain läppä? Vai pohtiiko joku oikeasti tällaista asiaa????
      Tietenkin soittelemme kavereille tms silloin kun haluamme. Ja ei tulisi mieleenkään, että kummallekaan pitäisi siitä tulla huono omatunto tai närkästys. Täysin absurdi edes kysymyksenä. =D

      Pitäisikö mielestäsi muka parisuhteessa keskittyä puolisoon klo 16-22 joka arkipäivä ja kaikki viikonloput???? Ihan järjetön juttu.

      Mieheni tekee reissutöitä. Useimmilla viikoilla hän on poissa n. 3-4 yötä. Kun hän on reissussa, soitamme useimpinä päivinä, mutta emme aina. Tänään kun mieheni soitti, minulla oli niin hoppu päällä, että sovittiin että soitellaan huomenna.

      Ja silloinkin kun hän ei ole työreissussa, niin onhan meillä lapset, koira joka pitää lenkittää 3 kertaa päivässä, työt, ystävät, ok-talon kotihommat, molempien harrastukset...

      Meillä on ns. parisuhdeaikaa arkisin ehkä 2 iltana klo 21-22 ja viikonloppuisin välillä vähän enemmän. Mielestäni hyvinkin riittävästi.

      Olemme tosi onnellisia, luotamme toisiimme ja elämä hymyilee.

    • hyvinmenee

      Mullakin menee täysin ohi tämä aloitus.
      Ei meillä kumpikaan luurissa kiinni roiku tuntikausia. Puhutaan kavereiden ja sukulaisten kanssa puhelimessa silloin kun niitä puheluita tulee tai on asiaa niin itse soitetaan heille päin.
      On päiviä, jopa viikkoja, jolloin ei kukaan soita tai jos soittaa, niin puhelut ovat muutaman minuutin mittaisia. Joskus jos jollakin on ns. "tilanne" päällä, siis mummo/isä/äiti/joku on sairaana tai jotain niin saatetaan jutella pitkäänkin. Kaukaisempien kavereiden kanssa jutellaan harvemmin, mutta pidempään, niiden kanssa joita nähdään muutenkin puhutaan lyhyitä puheluita.
      Riippuu ihan tilanteesta.

      Ei meillä kumpikaan toimi toisen puhelinpoliisina eikä ole vieressä kyttäämässä kuinka pitkään toinen puhuu eikä edes sitä kenen kanssa joku puhuu. Ihan pyytämättä kerrotaan toisillemme mistä puhelussa oli kyse kun kaverit ovat kuitenkin aika paljon yhteisiä ja toisen sukulaisistakin tiedetään lähes kaikki puolin ja toisin. Hyvin avoimin kortein meillä eletään, ei ole kummallakaan salaisia keskustelukumppaneita.

      Mitä tohon pariskunnan yhteiseen aikaan tulee, niin meillä on eri harrastukset, vietetään jopa lomia erikseen niiden takia, mutta ei se ole meidän parisuhdetta millään lailla haitannut.

    • Anonyymi

      Hei haloo!

      Ettekö ole kuulleet Vastamelukuulokkeista ... ne vähentää ympäristön äänten pääsyä korvaan tuottamalla meluun nähden vastakkaisessa vaiheessa olevan äänen,

      • Anonyymi

        En voisi kuvitella käyttäväni kuulokkeita kotonakin. Töissäkin saan parin tunnin sisällä mistä tahansa kuulokkeista päänsärkyä ja korvia ympäröivä iho menee rikki.

        Jos toinen kovin paljon harrastaa puhelimessa puhumista menköön vaikka ulos, ellei edellä mainitut asunnon toiset tilat käy.


    • Anonyymi

      Ärsyttää ainoastaan työpuhelut, jotka voivat tulla lomalla, kun olemme yhdessä jossain, yöllä.
      Myös sellaiset työpuhelut jotka pitkittyvät ja muuttuvat jaaritteluksi eli ei oikeaa asiaa.

      • Anonyymi

        Jaa, sitten sun varmaan täytyy pyytää miestäsi jättämään lomilla se työpuhelin töihin jos sua noin kauheesti ärsyttää sen puhelut.

        Jos sun mies on sellasessa hommassa töissä, että sille tulee hätäpuheluita lomillakin, ja vielä keskellä yötä, sen henk.koht.puhelimeen, niin varmaan hän saa niistä puheluista kohtuullisen ison korvauksen.
        Kun itse sellasessa työssä olin aikoinaan, tästä tosin on jo yli 10 vuotta, tilille rapsahti korvausta 150-200€/vastattu puhelu. Tosin jos olin muualla yötä kuin kotona, ei päivystystä ollut kun en sitä ottanut, eli kielsin duunia soittamasta minulle.

        Mitä jaaritteluun tulee, niin aika kova sinä olet ärsyyntymään jopa sun ukkosi puheluiden sisälöstä. Sano sille että menee muualle puhumaan, vaikka ulos, jos noin kauheesti kiukuttaa. Tai mee itse ulos, se olisi molemmille osapuolille parempi.


      • Anonyymi

        Taas joku tietävä tietää jo sukupuolenkin.


    • Anonyymi

      .ap. Kiitos vastauksista. Ja kyllä, ikävä kyllä kysyin tosissani. Syystä että halusin mielipiteitä, kumpi meistä ajattelee ns. valtaväestön tavoin. Tilanne siis se, että mieheni sai jumalattoman skitsokohtauksen, kun puhuin 51 minuuttia naapurin kanssa, jolta oli veli kuollut 2 pv aiemmin ja joka halusi puhekaveria ja purkaa mieltänsä. Totesi jopa minulle puhelun aikana yhden asian jälkeen (kaiken surullisen keskellä, sivuuttaen vähän muutakin), että "kiitos, sait mut jopa nauramaan". Mieheni mielestä puhuin liian kauan, kuulemma 45 minuuttia vielä menettelee... ja kun hän ei tiedä milloin puhelu loppuu niin hän joutuu vain odottamaan ja odottamaan. Minä en välitä hänestä, kun annan aikaani muille. Kun meillä on niin vähän yhteistä aikaa iltaisin ja viikonloppuisin. Ja nyt naapuri varasti meidän yhteistä aikaa. Tämän hän meni jopa kertomaan naapurille suoraan. Hävytön... toiselta on 2 pv aiemmin kuollut veli! Kuten arvata saattaa, naapuri on miehelleni kuin punainen vaate. On ollut jo vuosia. Mieheni kuvittelee naapurin kyttäävän hänen menemisiään ja kotiin tulemisiaan ja soittavan minulle samantien. Kuvittelee siis. Todellisuuden kanssa tällä ei ole tekemistä. Tämän skitsokohtauksen jälkeen on minun tunteeni miestäni kohtaan ollut erittäin viileät. Myös siitä syystä, että hän ei ole sanallakaan ottanut puheeksi tunneryöppyään. Ei liioin pyytänyt anteeksi, kummaltakaan. Eihän hän toki ole tehnyt mitään väärää. Minä olen tehnyt väärin, kun olen puhunut niin pitkän puhelun. Naapuri on tehnyt väärin, kun on soittanut ja varastanut meidän yhteistä aikaa,... HUOH! Todella paskat fiilikset :(

      • Anonyymi

        Hei kuule. Aloituksessasi ei ole niinkään kyse siitä kumpi teistä ajattelee valtaväestön tavoin, vaan yksinkertaisesti siitä, että miehesi haluaa sairaasti kontrolloida sinua hyvin törkeällä ja ikävällä tavalla. Se puolestaan on henkistä väkivaltaa. Sinulla kuuluukin olla paska fiilis moisen jälkeen. Harkitse tarkkaan jatkatko suhdettanne. Sillä tuollainen sairas käytös pahenee aika myöten, ei suinkaan parane.

        "kun hän ei tiedä milloin puhelu loppuu niin hän joutuu vain odottamaan ja odottamaan. "

        Sanopa sille miehelle, että ihan kaikki puhelut loppuu - aikanaan. Hän ei voi hallita ja kontrolloida toisten ihmisten puheluita. Miehen täytyy keksiä jotain muuta tekemistä puhelun ajaksi - terveet ihmiset ymmärtävät tämän.

        Olisi mielenkiintoista tietää kuinka kauan olette olleet suhteessa ja miten siinä muutoin on mennyt? Aivan tolkuttoman pimeää skitsoilla sinulle tuossa tilanteessa - vieläpä yhdestä puhelusta.

        "Ja nyt naapuri varasti meidän yhteistä aikaa. Tämän hän meni jopa kertomaan naapurille suoraan."

        Miehen käytös tuottaa sosiaalista häpeää normaaleille ihmisille... Johan tuossa naapurit nauraa ja ihmettelee miten kukaan voi olla noin hullu.


    • Anonyymi

      Ei toisen vastaaminen tai viestittely haittaa. Mutta se kiukuttelu ja typerä käytös kun ei saa sitä mitä odottaa. Kun joudun joka kerta sanomaan ettei käyttäydy typerästi perhettään kohtaan. Se jos joku leikkii sen kanssa en voi estää. Näkee kyllä kuinka paha olo on joka kerta kun nähtävästi joku salainen ystävä sille viestittelee. Kysynyn toki kuka se oli ja mitä halusi. Ne kertomukset on yhtä tyhjän kanssa jos ei totuutta kerro. En voi tietää ellei kerrota. Toki kysyn aina käytöksen syytä. Kauan uskoin jutut mitä kertoi mutta huomasin jotain.... Ja alennuin sen puhelimen katsomiseen ja mitä löysinkään. Kun kysyin kuka se on kertoili siitä. Nyt kun saa noita vittuilu viestejään näkee sen kyllä mutta arvatkaa nyt joutuen puremaan hammasta ettei mun tarvitse kysyä tuosta "vittulijasta". Olen jopa sanonut jos sillä on toinen eron saa heti ja puolet valtakunnasta. Nyt se sitten epäilee minua että mulla on "salainen prinssi" no ei ole enkö kertoisi jos olisi. Toki saa viestitellä ja soitella kuten tahtoo mutta sitä vitutusta ei enään näytä perheelle. Olen sanonut jos eron haluaa ja näin kauan touhuaa typeränä niin kaiken saa kaksinkertaisena. Kyllä parisuhteessa on pystyttävä käyttämään puhelintaan ja kavereista huolehtien. Se taas mitä leikkii sen kanssa en voi tietää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe