Lamanilaiset puhkeavat kukkaan kuin ruusu.

Anonyymi

Joseph Smith väitti että itse Herra Jeesus Kristus ilmoitti hänelle seuraavaa:
"Mutta ennen kuin Herran suuri päivä tulee, Jaakob kukoistaa autiomaassa ja lamanilaiset puhkeavat kukkaan kuin ruusu." OL 49:24

Vielä muutamia vuosia sitten tämä ilmoitus oli selkeä ymmärtää. Yksi lopunajan merkeistä oli lamanilaisten kukoistus ja puhkeaminen kukkaan niin Pohjois- kuin Etelä-Amerikan mantereilla ja Polynesian saarilla. Kirkon profeetat Joseph Smithistä alkaen opettivat että Amerikan alkuperäisasukkaat (eli intiaanit kuten heitä ennen kutsuttiin) olivat kaikki Isä Lehin jälkeläisiä. Meilläkin yöpyi "Lamanite Generation" - tanssiryhmän jäseniä kun he olivat esiintymismatkalla Suomessa. Muistan että yksi meillä yöpyneistä oli navajo. Todella mukava kaveri oli.

Sitten iso paha pullonkaula tuli ja söi kaikki todisteet intiaanien Jerusalemin maan perimästä. Ja oppi muuttui. Nefiläiset ja lehiläiset muuttuivat Amerikkojen pääasiallisista asukkaista piskuistakin piskuisemmaksi syrjäkylän ryhmäksi. Tietenkään eivät amerikkojen alkuperäisasukkaat nykyään ole mitään laamanilaisia, heh heh, kuka tuollaista onkaan väittänyt. Ei ainakaan Joseph Smith. Ja jos onkin niin on nyt saanut anteeksi valehtelunsa.

Kysymys Ollille ja palstaa hiljaisesti seuraaville mormoneille, anteeksi Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenille:
Miksi Jeesus antoi noin turhan ilmoituksen Smithille? Kukaanhan ei tiedä keitä lamanilaiset nykyään ovat joten heidän kukoistuksensa puhkeaminen kukkaan menee hukkaan aikojen merkkinä kun kukaan ei tiedä kenen kukoistuksesta on kyse.

Ai niin se "Lamanite Generation" -tanssiryhmä. Nykyään ryhmän nimi on "Living Legends".

samar1n

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiköhän nuo laamanilaiset ole palestiinalaisia eli filistealaisia. Sakarjan kirjassa kerrotaan, että filistealaisia otetaan Juudan sukuruhtinaitten joukkoon. Tällä hetkellä esim. Chilessä Etelä-Amerikassa on pakolaisina noin 500 000 palestiinalaista. Myös muualla maailmassa on muistaakseni Wikipedian mukaan paljon palestiinalaisia.

      Mutta missä on se autiomaa, jossa Jaakob kukoistaa? Onko se Utah vai joku muu autiomaa?
      Muistaakseni laamanilaiset olivat juuri Nefiläisten mukaan lähteneen orjan jälkeläisiä mikä voisi viitata lähinnä filistealaisiin.

    • Anonyymi

      Mormonin kirjan tarinan mukaan kun Isä Nefin ja tämän perheen (mm. Nefin ja Lamanin ja Lemuelin) ja muun seurueen lähdöstä Jerusalemista Amerikan mantereelle oli kulunut noin 30 vuotta niin Herra kirosi Nefin napisevat veljet Lamanin ja Lemuelin ja heidän jälkeläisensä:

      "Ja nyt, toteutui Herran sana, jonka hän puhui minulle sanoen: Mikäli he eivät kuule sinun sanojasi, heidät erotetaan pois Herran luota. Ja katso, heidät erotettiin pois hänen luotaan.

      Ja hän oli saattanut kirouksen, niin, nimittäin ankaran kirouksen, tulemaan heidän päällensä heidän pahuutensa tähden. Sillä katso, he olivat paaduttaneet sydämensä häntä vastaan, niin että heistä oli tullut kuin piikiveä; ja nyt, koska he olivat valkoisia ja tavattoman ihania ja ihastuttavia, niin jotta he eivät olisi viettelyksenä kansalleni, Herra Jumala muutti heidän ihonsa mustaksi.

      Ja näin sanoo Herra Jumala: Minä teen heidät inhottaviksi sinun kansallesi, elleivät he tee parannusta pahoista teoistansa.

      Ja kirottuja ovat sen jälkeläiset, joka sekaantuu heidän jälkeläisiinsä, sillä heidät kirotaan, vieläpä samalla kirouksella. Ja Herra puhui niin, ja niin tapahtui.

      Ja heidän päällään olevan kirouksen tähden heistä tuli joutilas kansa, täynnä ilkeyttä ja kataluutta, ja he metsästivät erämaassa petoeläimiä." 2. Nefi 5: 20 - 24

      Tuo kirottu, tumma ja joutilas metsästäjäkansa on Mormonin kirjan ja Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon profeettojen ja apostolien mukaan Amerikan mantereen pääasiallinen alkuperäinen asuttajajoukko ja nykyisin elävät Amerikan (ja Polynesian saarten) alkuperäiskansojen ihmiset (intiaanit) ovat heidän jälkeläisiään ja nykyajan lamanilaisia.

      Tai näin oli kunnes oppi muuttui, nykyäänhän lamanilaiset ovat ... niin keitä??
      Voisiko joku mormoni ystävällisesti valistaa tässä; keitä ovat lamanilaiset joille Mormonin kirja on kirjoittetu jotta he tietäisivät kuinka suuria Herra on tehnyt heidän esi-isilleen ja jotka tulevat puhkeamaan kukkaan kuin ruusu?

      Minua kiinnostaisi myös tietää kuka nykyprofeetoista oli se joka kumosi Smithin ja lähes kaikkien hänen seuraajiensa opetuksen Isä Lehin jälkeläisistä Amerikkojen kansojen pääasiallisina esi-isinä?
      Tokihan tällainen muutos on tehty ilmoituksen kautta.

      samar1n

      • Anonyymi

        Alussa kirjoitusvirhe----Isä Lehi ---
        samar1n


      • Anonyymi

        Tämä on hyvä kysymys, mutta osaako kukaan mormoni vastata?
        Afrikkalaiset alistettiin orjiksi ja 'intiaaneilta' ryöstettiin maat. Ulkonäkö on kirjoitusten mukaan molemmilla ryhmillä vastenmielinen ja seurausta Jumalan rangaistuksesta. Kaikki oli selvää ja helppoa, kun rasismia ei vielä pidetty sopimattomana.

        Mitä nyt tehdään pyhien kirjoitusten ja profeettojen puheille Kainin jälkeläisistä ja lamanilaisista? Mitä tapahtuu profetioille? Muuttuiko Suomessa olleen lähetyspresidenttipariskunnan adoptiopoika koskaan valkoihoiseksi ja kauniiksi katsannoltaan? Suomen pitkä talvi kalvensi lasta, mutta kesällä hänestä tuli taas ihan intiaanintumma. Olisi kiva tavata tuo mormonilapsi-ikätoveri ja tietää, jäikö hän kirkkoon, vaikka oli adoptiovanhempiensa mielestä väärä väriltään. Ja onko minun kanssa vaihdetut Pecos Bill -purkkakuvat vielä tallessa.

        hopealanka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on hyvä kysymys, mutta osaako kukaan mormoni vastata?
        Afrikkalaiset alistettiin orjiksi ja 'intiaaneilta' ryöstettiin maat. Ulkonäkö on kirjoitusten mukaan molemmilla ryhmillä vastenmielinen ja seurausta Jumalan rangaistuksesta. Kaikki oli selvää ja helppoa, kun rasismia ei vielä pidetty sopimattomana.

        Mitä nyt tehdään pyhien kirjoitusten ja profeettojen puheille Kainin jälkeläisistä ja lamanilaisista? Mitä tapahtuu profetioille? Muuttuiko Suomessa olleen lähetyspresidenttipariskunnan adoptiopoika koskaan valkoihoiseksi ja kauniiksi katsannoltaan? Suomen pitkä talvi kalvensi lasta, mutta kesällä hänestä tuli taas ihan intiaanintumma. Olisi kiva tavata tuo mormonilapsi-ikätoveri ja tietää, jäikö hän kirkkoon, vaikka oli adoptiovanhempiensa mielestä väärä väriltään. Ja onko minun kanssa vaihdetut Pecos Bill -purkkakuvat vielä tallessa.

        hopealanka

        Tuon opin intiaanien ihon vaalenemisesta moni nykymormoni varmastikin haluaisi unohtaa. Onhan se ikävän rasistinen ja suoraan sanottuna täysin pölvästi oppi. Spencer W. Kimball kuitenkin yleiskonfferenssissa opetti tuota oppia. Se oli voimakkaasti elossa vielä 1980-luvulla kirkon jäsenten keskuudessa. Minäkin kuulin sen useammassa eri yhteydessä.

        Olli, osaatko sanoa vieläkö tuota oppia kirkossa opetetaan?

        samar1n


    • Intiaanit ovat samalla tavalla suurin osa Lehin jälkeläisiä kuin me suomalaiset kirkon jäsenet Efraimin tai Joosefin tai Jaakobin jälkeläisiä. Jotakin kautta hyvin kaukaa ja sekakansana pääasiassa kuitenkin.

      Tässäkin vain suurin osa intiaaneista. Polyneesialaiset suorastaan Nefin jälkeläisinä, ei Lamanin.

      Suomalaisista vaan pienempi osa ollenkaan Jaakobin jälkeläisinä. Intiaaneista tosiaan suurempi osa.

      Eikä se ole edes tärkeintä aina. Biologinen jälkeläisyys. Kysehän on identiteetistä Israelin kansaan ja uudestisyntymisestä Jeesuksen opetuslapseksi, mikä puoli juutalaisilta puuttuu, mutta monilla kristityillä on, vaikka vain kirkkomme jäsenet liittyvät myls Israelin kansaan.

      Ei tätäkään asiaa oikeasti voi kääntää kirkon vastaiseksi huomioksi. Kirkon dissidentit vaan lohduttelevat huonoa omaatuntoaan keksimällä uutta ja uutta kritiikkiä kivenkolosta kun vanhat on kumottu.

      • Mitä ihmettä höpötät? Etkö ole kuullut kirjainyhdistelmästä DNA. Enkä nyt tarkoita puhelinoperaattoria.


      • Mitä on kumottu? Kerro vihdoin! Vai tarkoitatko, että kirkon virheelliset tiedot esim. intiaanien alkuperästä on kumottu?


      • Anonyymi

        Mormonin kirjan nimisivun (joka Smithin mukaan on Moronin kirjoittama, ei muka Smithin) mukaan Mormonin kirja on "Kirjoitettu lamanilaisille, jotka ovat Israelin huoneen jäännös" ... "osoitukseksi Israelin huoneen jäännökselle, kuinka suuria Herra on tehnyt sen isien hyväksi"

        Kuka profeetta muutti opin lamanilaisista intiaanien (eli nykyajan lamanilaisten) pääasiallisina esi-isinä vesitetyksi versioksi "esi-isien joukossa" ?

        Mitä on kumottu?

        samar1n


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mormonin kirjan nimisivun (joka Smithin mukaan on Moronin kirjoittama, ei muka Smithin) mukaan Mormonin kirja on "Kirjoitettu lamanilaisille, jotka ovat Israelin huoneen jäännös" ... "osoitukseksi Israelin huoneen jäännökselle, kuinka suuria Herra on tehnyt sen isien hyväksi"

        Kuka profeetta muutti opin lamanilaisista intiaanien (eli nykyajan lamanilaisten) pääasiallisina esi-isinä vesitetyksi versioksi "esi-isien joukossa" ?

        Mitä on kumottu?

        samar1n

        Aikaisemmin tosiaan luultiin, että kaikki intiaanit ovat mormonin kirjan lamanilaisia, mutta intiaanithan ovat selvästi monenlaista sekakansaa mereltä ja maalta tulleita, jopa nefiläisiä, nefiläiset ja lamanilaiset olivat alunperin pieniä kansoja jossain Guatemalan kohdalla tai muualla.

        Voidaan silti ajatella että kaikilla nykyisillä intiaaneilla on jotakin kautta edes hitunen Lehin perimää. Jos ei ole, niin adoptoidan kirkkoon kuitenkin johonkin Israelin sukuun. Lehi oli Joosefin pojan Manassen sukua.

        Ei tästä mitään kirkonvastaista meteliä kannata nostaa, toiseksi jäätte, asiat selviävät vähitellen kaikessa rauhassa.

        Eivät kirkon johtajat aina ole lukeneet kirjaa tarpeeksi huolellisesti, vaan ovat lisänneet omia tulkintojaan.


      • Olli.S kirjoitti:

        Aikaisemmin tosiaan luultiin, että kaikki intiaanit ovat mormonin kirjan lamanilaisia, mutta intiaanithan ovat selvästi monenlaista sekakansaa mereltä ja maalta tulleita, jopa nefiläisiä, nefiläiset ja lamanilaiset olivat alunperin pieniä kansoja jossain Guatemalan kohdalla tai muualla.

        Voidaan silti ajatella että kaikilla nykyisillä intiaaneilla on jotakin kautta edes hitunen Lehin perimää. Jos ei ole, niin adoptoidan kirkkoon kuitenkin johonkin Israelin sukuun. Lehi oli Joosefin pojan Manassen sukua.

        Ei tästä mitään kirkonvastaista meteliä kannata nostaa, toiseksi jäätte, asiat selviävät vähitellen kaikessa rauhassa.

        Eivät kirkon johtajat aina ole lukeneet kirjaa tarpeeksi huolellisesti, vaan ovat lisänneet omia tulkintojaan.

        Intiaaneilla ei ole mitään satukansojen perimää. Ei edes lähi-itäläistä perimää muutoin kuin tarkoin tiedettynä eurooppalaisen perimän yhteydessä. Jääkaudella Amerikkaan on mennyt Euroopasta väestöä, jolla on ollut jonkin verran lähi-itäläistä perimää. Siitä on tullut vähäistä lähi-itäläistä perimää Pohjois-Amerikkaan ja aina liittyneenä sitä vahvempaan eurooppalaiseen perimään. .

        Yrität luoda paitsi uutta mormoniteologiaa, myös uutta historiaa. Kun joskus vihdoin hyväksyt DNA-todisteet, keksit uuden selityksen. Mormonihan ovat monta kertaa joutuneet muuttamaan selityksään mm. intiaanien suhteen ja monessa muussakin asiassa, kun totuus on niin pirullinen, että se ei tottele mormoioppeja.


      • Anonyymi
        Olli.S kirjoitti:

        Aikaisemmin tosiaan luultiin, että kaikki intiaanit ovat mormonin kirjan lamanilaisia, mutta intiaanithan ovat selvästi monenlaista sekakansaa mereltä ja maalta tulleita, jopa nefiläisiä, nefiläiset ja lamanilaiset olivat alunperin pieniä kansoja jossain Guatemalan kohdalla tai muualla.

        Voidaan silti ajatella että kaikilla nykyisillä intiaaneilla on jotakin kautta edes hitunen Lehin perimää. Jos ei ole, niin adoptoidan kirkkoon kuitenkin johonkin Israelin sukuun. Lehi oli Joosefin pojan Manassen sukua.

        Ei tästä mitään kirkonvastaista meteliä kannata nostaa, toiseksi jäätte, asiat selviävät vähitellen kaikessa rauhassa.

        Eivät kirkon johtajat aina ole lukeneet kirjaa tarpeeksi huolellisesti, vaan ovat lisänneet omia tulkintojaan.

        Mormonin kirjan mukaan "luvattu maa" (jonka profeettanne ja ilmoituksensaajanne on tarkentanut tarkoittavat sekä pohjoista että eteläistä Amerikan mannerta) oli tyhjä ja pidetty salassa muilta kansoilta Lehiä ja hänen jälkeläisiään varten. Kun he sitten luopuivat ja muuttuivat tummaihoisiksi Herra salli muiden kansojen tulla rangaistukseksi luopuneelle "Israelin jäännökselle".

        FAIR tai kukalie onkaan uusi profeettasi vääristelee kirjan tekstin sanomaa ja kirkkonne profeettojen kristallinkirkkaita opetuksia. Selvää on että kirkkonne profeetat ja Mormonin kirja ovat väärässä; Amerikan alkuperäiskansat eivät ole perimältään Lähi-idästä.
        Erityisen onttoja ovat selitykset siitä miksei kirjan miljoonakansoista ja korkeista kulttuureista ole jäänyt mitään jälkiä. On selvää että Mormonin kirja on 1800-luvun tuotos eikä sillä ole mitään tekemistä oikeiden Amerikan muinaisten kansojen kanssa.

        samar1n


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mormonin kirjan mukaan "luvattu maa" (jonka profeettanne ja ilmoituksensaajanne on tarkentanut tarkoittavat sekä pohjoista että eteläistä Amerikan mannerta) oli tyhjä ja pidetty salassa muilta kansoilta Lehiä ja hänen jälkeläisiään varten. Kun he sitten luopuivat ja muuttuivat tummaihoisiksi Herra salli muiden kansojen tulla rangaistukseksi luopuneelle "Israelin jäännökselle".

        FAIR tai kukalie onkaan uusi profeettasi vääristelee kirjan tekstin sanomaa ja kirkkonne profeettojen kristallinkirkkaita opetuksia. Selvää on että kirkkonne profeetat ja Mormonin kirja ovat väärässä; Amerikan alkuperäiskansat eivät ole perimältään Lähi-idästä.
        Erityisen onttoja ovat selitykset siitä miksei kirjan miljoonakansoista ja korkeista kulttuureista ole jäänyt mitään jälkiä. On selvää että Mormonin kirja on 1800-luvun tuotos eikä sillä ole mitään tekemistä oikeiden Amerikan muinaisten kansojen kanssa.

        samar1n

        Eihän tuossa ole mitään totta. Mormonin kirjassa ei kerrota muista kansoista, se ei kuulu sen aihepiiriin, koska se kertoo vain nefiläisistä ja kaikki muut olivat vaan laamanilaisia, eli muutkin sekoittuivat, eivät näköjään erottuneet heidän silmissään lamanilaisista. Paitsi mulekilaiset ja jaredilaiset.

        Profeettojen sanat ovat kaikkea muuta kuin kristallinkirkkaat näistä ja muista sivuasioista. Käsitykset ovat vaihdelleet ja täsmentyneet. Siitäkin on aika pitkälle kertomusta julkaistu ja selvitetty miksi näin on.

        Raunioita on vaikka Euroopalle ja Jerusalemille jakaa. Pyramideja ja kaikkea.

        Sinulla on tapana tehdä meistä kreruja ja kumota sitten kretut. Minulla ei ole mitään ristiriitaa profeettojen kanssa. He ovat ihmisiä ja erehtyväisiä ja minä olen ihminen ja erehtyväinen. Meillä on kirkossa sananvapaus. Vain puhdasta evankeliumia saa saarnata pöntöstä. En minä filosofiaani saarnoissa julista.


      • Anonyymi
        Olli.S kirjoitti:

        Eihän tuossa ole mitään totta. Mormonin kirjassa ei kerrota muista kansoista, se ei kuulu sen aihepiiriin, koska se kertoo vain nefiläisistä ja kaikki muut olivat vaan laamanilaisia, eli muutkin sekoittuivat, eivät näköjään erottuneet heidän silmissään lamanilaisista. Paitsi mulekilaiset ja jaredilaiset.

        Profeettojen sanat ovat kaikkea muuta kuin kristallinkirkkaat näistä ja muista sivuasioista. Käsitykset ovat vaihdelleet ja täsmentyneet. Siitäkin on aika pitkälle kertomusta julkaistu ja selvitetty miksi näin on.

        Raunioita on vaikka Euroopalle ja Jerusalemille jakaa. Pyramideja ja kaikkea.

        Sinulla on tapana tehdä meistä kreruja ja kumota sitten kretut. Minulla ei ole mitään ristiriitaa profeettojen kanssa. He ovat ihmisiä ja erehtyväisiä ja minä olen ihminen ja erehtyväinen. Meillä on kirkossa sananvapaus. Vain puhdasta evankeliumia saa saarnata pöntöstä. En minä filosofiaani saarnoissa julista.

        Aika paljon tuubaa on mormonikirkon profeetoilta pöntöstä tullut. Aadam-jumala ja kaikki!

        hopealanka


      • Anonyymi
        Olli.S kirjoitti:

        Eihän tuossa ole mitään totta. Mormonin kirjassa ei kerrota muista kansoista, se ei kuulu sen aihepiiriin, koska se kertoo vain nefiläisistä ja kaikki muut olivat vaan laamanilaisia, eli muutkin sekoittuivat, eivät näköjään erottuneet heidän silmissään lamanilaisista. Paitsi mulekilaiset ja jaredilaiset.

        Profeettojen sanat ovat kaikkea muuta kuin kristallinkirkkaat näistä ja muista sivuasioista. Käsitykset ovat vaihdelleet ja täsmentyneet. Siitäkin on aika pitkälle kertomusta julkaistu ja selvitetty miksi näin on.

        Raunioita on vaikka Euroopalle ja Jerusalemille jakaa. Pyramideja ja kaikkea.

        Sinulla on tapana tehdä meistä kreruja ja kumota sitten kretut. Minulla ei ole mitään ristiriitaa profeettojen kanssa. He ovat ihmisiä ja erehtyväisiä ja minä olen ihminen ja erehtyväinen. Meillä on kirkossa sananvapaus. Vain puhdasta evankeliumia saa saarnata pöntöstä. En minä filosofiaani saarnoissa julista.

        Miten niin profeettojenne sanat eivät ole olleet Mormonin kirjan kansojen suhteen kristallinkirkkaita?
        Kuka profeetta on sanonut vastoin profeetta Kimballin saarnoja intiaaneista nykyajan laamanilaisina jotka täyttävät Amerikan mantereet ja meren saaret (Polynesia)?
        Profettanne ovat pöntöistänne opettaneet että intiaanit ovat Israelin jäännös ja alunperin lähtöisin Jerusalemista.

        Mitä sinä puhut kreationismista? Mutta kyllähän te uskotte että Jeesus ja Aadam loivat maan, vai onko sekin oppi muuttunut?

        samar1n


      • Anonyymi
        Olli.S kirjoitti:

        Eihän tuossa ole mitään totta. Mormonin kirjassa ei kerrota muista kansoista, se ei kuulu sen aihepiiriin, koska se kertoo vain nefiläisistä ja kaikki muut olivat vaan laamanilaisia, eli muutkin sekoittuivat, eivät näköjään erottuneet heidän silmissään lamanilaisista. Paitsi mulekilaiset ja jaredilaiset.

        Profeettojen sanat ovat kaikkea muuta kuin kristallinkirkkaat näistä ja muista sivuasioista. Käsitykset ovat vaihdelleet ja täsmentyneet. Siitäkin on aika pitkälle kertomusta julkaistu ja selvitetty miksi näin on.

        Raunioita on vaikka Euroopalle ja Jerusalemille jakaa. Pyramideja ja kaikkea.

        Sinulla on tapana tehdä meistä kreruja ja kumota sitten kretut. Minulla ei ole mitään ristiriitaa profeettojen kanssa. He ovat ihmisiä ja erehtyväisiä ja minä olen ihminen ja erehtyväinen. Meillä on kirkossa sananvapaus. Vain puhdasta evankeliumia saa saarnata pöntöstä. En minä filosofiaani saarnoissa julista.

        "Ja katso, on viisasta, että tämä maa pidetään vielä salassa muilta kansakunnilta, sillä katso, monet kansakunnat levittäytyisivät maahan, niin ettei perinnölle jäisi sijaa.

        Ja nyt, minä, Lehi, olen saanut lupauksen, että mikäli ne, jotka Herra Jumala tuo pois Jerusalemin maasta, pitävät hänen käskynsä, he menestyvät tässä maassa; ja heidät pidetään salassa kaikilta muilta kansakunnilta, jotta he voisivat pitää tämän maan hallussaan. Ja jos he pitävät hänen käskynsä, he ovat siunattuja tässä maassa, eikä kukaan häiritse heitä eikä ota heidän perintömaataan, ja he saavat asua turvassa ikuisesti.

        Mutta katso, kun tulee aika, jolloin he vaipuvat epäuskoon, sen jälkeen kun ovat saaneet niin suuria siunauksia Herran kädestä – saatuaan tiedon maan ja kaikkien ihmisten luomisesta, saatuaan tuntea Herran suuret ja ihmeelliset teot maailman luomisesta alkaen, saatuaan voiman tehdä kaiken uskon avulla, saatuaan kaikki käskyt alusta asti ja hänen äärettömän hyvyytensä tuotua heidät tähän ihanaan lupauksen maahan – katso, minä sanon, että jos tulee päivä, jolloin he hylkäävät Israelin Pyhän, tosi Messiaan, Lunastajansa ja Jumalansa, katso, heidän päällensä tulevat hänen tuomionsa, joka on oikeamielinen.

        Niin, hän tuo heidän luoksensa toisia kansakuntia, ja hän antaa niille valtaa, ja hän ottaa heiltä pois maat, jotka heillä on hallussaan, ja antaa hajottaa ja lyödä heidät." Mormonin kirja 2.Nefi 1:8-11

        samar1n


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika paljon tuubaa on mormonikirkon profeetoilta pöntöstä tullut. Aadam-jumala ja kaikki!

        hopealanka

        Paitsi että Young opetti Aadamista Jumalanamme sieltä pönttöjen pöntöstä eli yleiskonfferenssipöntöstä niin hän lisäsi tuon opetuksen myös temppeliin osaksi endaumenttitoimitusta. Profeetan valtuudella endaumenttiin lisättiin luento "esiripun äärellä" jossa opetettiin Aadamista Jumalanamme.
        Kirkon opetuksen mukaan profeetta ei voi johtaa kirkkoa harhaan. Ja Ollin opetuksen mukaan vain puhdasta evankeliumia saa saarnata pöntöstä. Oliko Youngin saarnat yleiskonfferensseissa Aadamista puhdasta evankeliumia?

        samar1n


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mormonin kirjan nimisivun (joka Smithin mukaan on Moronin kirjoittama, ei muka Smithin) mukaan Mormonin kirja on "Kirjoitettu lamanilaisille, jotka ovat Israelin huoneen jäännös" ... "osoitukseksi Israelin huoneen jäännökselle, kuinka suuria Herra on tehnyt sen isien hyväksi"

        Kuka profeetta muutti opin lamanilaisista intiaanien (eli nykyajan lamanilaisten) pääasiallisina esi-isinä vesitetyksi versioksi "esi-isien joukossa" ?

        Mitä on kumottu?

        samar1n

        Se kirjahan kirjoitettiin silloin kun tiedettiin ketä silloin oli. Tottakai ajateltiin että niille jää jälkeläisiäkin mantereelle.

        Ei kai siinä mitään ihmeellistä ole että on jäänytkin. Ketä ne täsmällisesti ovat intiaaneista, se on kaikki spekulaatiota myöhemmin. 400 jKr. Ketkä ovat heidän jälkeläisiä tänään? Sekoittuneet kakkella tavalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että Young opetti Aadamista Jumalanamme sieltä pönttöjen pöntöstä eli yleiskonfferenssipöntöstä niin hän lisäsi tuon opetuksen myös temppeliin osaksi endaumenttitoimitusta. Profeetan valtuudella endaumenttiin lisättiin luento "esiripun äärellä" jossa opetettiin Aadamista Jumalanamme.
        Kirkon opetuksen mukaan profeetta ei voi johtaa kirkkoa harhaan. Ja Ollin opetuksen mukaan vain puhdasta evankeliumia saa saarnata pöntöstä. Oliko Youngin saarnat yleiskonfferensseissa Aadamista puhdasta evankeliumia?

        samar1n

        Young ajatteli jotain sellaista silloin. Enkä minä ole lukenut mitä hän tarkasti ottaen sanoi. Asia on joka tapauksessa korjattu myöhemmin. Apostolien teoissakin oppi vaihtelee ymmärryksen lisääntyessä. Ihmiset ovat erehtyväisiä. Pöntöstä pitää puhua puhdasta evankeliumia mutta kaikki voivat erehtyä mikä sitä on. Joskus se korjataan myöhemmin.


      • Anonyymi
        Olli.S kirjoitti:

        Young ajatteli jotain sellaista silloin. Enkä minä ole lukenut mitä hän tarkasti ottaen sanoi. Asia on joka tapauksessa korjattu myöhemmin. Apostolien teoissakin oppi vaihtelee ymmärryksen lisääntyessä. Ihmiset ovat erehtyväisiä. Pöntöstä pitää puhua puhdasta evankeliumia mutta kaikki voivat erehtyä mikä sitä on. Joskus se korjataan myöhemmin.

        Young opetti Aadam-jumala -oppia 25 vuotta, kuolemaansa asti. Väitti, että tämä oli myös Joseph Smithin ajatus, jonka kehitteleminen loppuun asti jäi vain varhaisen kuoleman takia Smithiltä kesken.

        "Nykyään Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko kiistää Aadam-Jumala-teorian. Vuonna 1976 kirkon yleiskonferenssissa puhunut presidentti Spencer W. Kimball kutsui opetusta virallisesti harhaopiksi, mikä yleisesti tulkitaan lopulliseksi irtiotoksi Youngin opetuksesta."

        On mielenkiintoista, että otat vahvasti kantaa, vaikka et ole itse lukenut saati perehtynyt.
        "Korjattu myöhemmin" tapahtui todella myöhään, vasta 1976. Mitä väliä Jumalalla, onko se nyt niin nöpön nuukaa meillä mormoneilla :)

        hopealanka


      • Olli.S kirjoitti:

        Se kirjahan kirjoitettiin silloin kun tiedettiin ketä silloin oli. Tottakai ajateltiin että niille jää jälkeläisiäkin mantereelle.

        Ei kai siinä mitään ihmeellistä ole että on jäänytkin. Ketä ne täsmällisesti ovat intiaaneista, se on kaikki spekulaatiota myöhemmin. 400 jKr. Ketkä ovat heidän jälkeläisiä tänään? Sekoittuneet kakkella tavalla.

        Dna, haploryhmät, Y-kromosomit, mitokondriot ym. ovat sinulle siis täyttä hepreaa. Perimä ei niin vain sekoittumalla häviä minnekään. Onhan meillä neandertalilaistakin perimää edelleen, vaikka heikäläiset ovat jo "kuolleet sukupuuttoon" aikoja sitten.

        Ai niin. Onhan teillä ne pallopurkkijutut, joissa tiede ja tilastomatematiikkakin laitetaan ihan uusiksi... Siihen vielä punasiirtymät päälle, niin saadaan selvää pässinlihaa.


      • Olli.S kirjoitti:

        Young ajatteli jotain sellaista silloin. Enkä minä ole lukenut mitä hän tarkasti ottaen sanoi. Asia on joka tapauksessa korjattu myöhemmin. Apostolien teoissakin oppi vaihtelee ymmärryksen lisääntyessä. Ihmiset ovat erehtyväisiä. Pöntöstä pitää puhua puhdasta evankeliumia mutta kaikki voivat erehtyä mikä sitä on. Joskus se korjataan myöhemmin.

        Mormonipöntöistä ei millään voi tulla puhdasta evankeliumia;-)


      • Anonyymi
        Olli.S kirjoitti:

        Eihän tuossa ole mitään totta. Mormonin kirjassa ei kerrota muista kansoista, se ei kuulu sen aihepiiriin, koska se kertoo vain nefiläisistä ja kaikki muut olivat vaan laamanilaisia, eli muutkin sekoittuivat, eivät näköjään erottuneet heidän silmissään lamanilaisista. Paitsi mulekilaiset ja jaredilaiset.

        Profeettojen sanat ovat kaikkea muuta kuin kristallinkirkkaat näistä ja muista sivuasioista. Käsitykset ovat vaihdelleet ja täsmentyneet. Siitäkin on aika pitkälle kertomusta julkaistu ja selvitetty miksi näin on.

        Raunioita on vaikka Euroopalle ja Jerusalemille jakaa. Pyramideja ja kaikkea.

        Sinulla on tapana tehdä meistä kreruja ja kumota sitten kretut. Minulla ei ole mitään ristiriitaa profeettojen kanssa. He ovat ihmisiä ja erehtyväisiä ja minä olen ihminen ja erehtyväinen. Meillä on kirkossa sananvapaus. Vain puhdasta evankeliumia saa saarnata pöntöstä. En minä filosofiaani saarnoissa julista.

        Mikään ei ollut totta? Hyvä, myönnät siis että ei ollut mitään Lehiä joka muutti Jerusalemista Amerikkaan.

        samar1n


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1759
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1705
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1551
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe