Lapsen pakottaminen kirkkoon

Anonyymi

Monille mormonivanhemmille on kunnia-asia näyttäytyä perheenä kirkon tilaisuuksissa. Lapsenvahteja ei ole helppo saada ja alle kouluikäiset lapset yleensä mukautuvat vanhempiensa tahtoon. Ongelmat alkavat vasta lasten kasvaessa.
Meidät pakotettiin lapsena kirkkoon, oli käytävä pyhäkoulussa ja sakramenttikokouksessa ja mentävä viikolla lasten tai nuorten kokoontumisiin. Pakottaminen ei ollut meidän perheen lasten kohdalla onnistunut ratkaisu. Jos kaikki perheessäni mormoneiksi kastetut lapset lasketaan, on lukumäärä 8 mormoniksi kastettua. Näistä vain kaksi on edelleen mormonikirkon jäseniä.
Pätisikö tässä sama psykologinen mekanismi kuin lasten kanssa ruokapöydässä?

– Mitä enemmän vanhemmat yrittävät päättää lapsen puolesta hänen syömisestään, sitä varmemmin lapsen suhde ruokaan vinoutuu. Tutkimusnäyttö tästä on kristallinkirkas, Borg sanoo lehden haastattelussa.

https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/HS-Näin-lapsen-suhde-ruokaan-vinoutuu-vanhempien-rooli-avainasemassa/1093381

En tarkoita, että suhde uskontoon on vinoutunut, jos eroaa mormonikirkosta. Eiköhän se ole terveyden merkki. Suhde mormonismiin saattaa silti jäädä vinoutuneeksi, traumat voivat olla syvällä.

Mitä mieltä olette? Pakotatteko lapsenne kirkkoon tai onko teidät aikanaan pakotettu seurakunnan tilaisuuksiin ja esimerkiksi kasteelle 8-vuotiaine?

hopealanka

36

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minun vanhempani eivät koskaan pakottaneet minua syömään lihaa. Suhteeni ruokaan ei ole vinoutunut, koska en syö lihaa edelleenkään.

      • Anonyymi

        Kyllä tästäkin voi toipua- On täysin mahdollista vielä aikuisena alkaa syödä sekaruokaa. Ihminenhän on sekasyöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tästäkin voi toipua- On täysin mahdollista vielä aikuisena alkaa syödä sekaruokaa. Ihminenhän on sekasyöjä.

        Ei ihminen lihansyöntiin kuole. Mormonismin mukaan lihaa voi syödä nälänhädän aikaan ja kylmänä vuodenaikana. Kylmä vuodenaika tarkoittaa, että talvella raskasta ulkotyötä tekevät voivat syödä kohtuudella lihaa.

        Suomessa ei ole nälähätä ja vain harva on ulkotöissä koko pitkän talvipäivän. Sisälämpötila on kodeissa kesälukemissa. Jaksan tehdä lumityöt ilman läskiä ja verisiä pihvejä.s

        Sekasyöjän elimistö on sopeutunut ottamaan tarpeelliset kalorit ja vitamiinit kaikenlaisesta ravinnosta. Lihaa ei tarvita. Sen sijaan koirani ei ole sekasyöjä vaan petoeläin. Se ei voi hyvin eikä pysyisi terveenä ilman eläinperäisiä tuotteita.

        hopealanka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tästäkin voi toipua- On täysin mahdollista vielä aikuisena alkaa syödä sekaruokaa. Ihminenhän on sekasyöjä.

        Ei ole mitään syytä "toipua" kasvissyönnistä. Yhtä vähän on syytä "toipua" uskomattomuudesta mormonismiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tästäkin voi toipua- On täysin mahdollista vielä aikuisena alkaa syödä sekaruokaa. Ihminenhän on sekasyöjä.

        Liittyykö kasvissyöntikin mormonismiin? Missä kohdassa Mormonin Kirjaa se on määrätty?
        Minua kummeksuttaa jo se, ettei saa juoda kuuma juomaa, ei kahvia, ei teetä, mikä siinä on syynä?
        Riittääkö kymmenyksiin sitten enemmän pätäkkää, kun ei tuhlaa rahaa ruokaan ja juomaan. Pohjoismaissa vain tämä kasvissyöntikin on aika hinnakasta, broilerisilppua saa edullisemmin kuin tomaatteja ja bataattia.
        Kummastelee Palstaa seurannut.


    • Omia lapsiani en ole pakottanut mihinkään uskoon tai ateismiin. Olen siinä mielessä kuin mormoni, että luotan lapsen omaan vapaaseen valintaan ja jo ennen kahdeksan vuoden ikää, koska se, että lukeeko koulussa uskontoa vai elämänkatsomustietoa, pitää päättää jo ekaluokan aluksi. Yksi valitsi uskonnon, toinen elmänkatsomustiedon. Eivät ole vaihtaneet myöhemminkään, vaikka olisivat voineet.

      • Niin, kumma kyllä, tuota valintaa uskontojen (ev. lut tai ort) tai elämänkatsomustiedon välillä kysyttiin lomakkeessa vanhemmilta eikä lapsilta itseltään, mutta luonnollisesti siirsin valinnan asanosaisille. Varmaankin myös kaikki mormonit toimivat minun tavallani, koska hehän luottavat lapsen pystyvän vapasti valitsemaan kasteelle menonsakin 8-vuotiaina.


      • Anonyymi
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Niin, kumma kyllä, tuota valintaa uskontojen (ev. lut tai ort) tai elämänkatsomustiedon välillä kysyttiin lomakkeessa vanhemmilta eikä lapsilta itseltään, mutta luonnollisesti siirsin valinnan asanosaisille. Varmaankin myös kaikki mormonit toimivat minun tavallani, koska hehän luottavat lapsen pystyvän vapasti valitsemaan kasteelle menonsakin 8-vuotiaina.

        Mormoneille uskonto on toisarvoisempi kuin vaatteet. Sain itse "päättää" kasteelle menemisestäni, mutta en saanut 8-vuotiaana päättää edes omista vaatteistani. Vanhemmat päättivät, mitä minä puen päälleni pihalle, kouluun tai i8rkkoon. En saanut päättää ravinnostani, en nukkumaanmenoajoistani, en edes hampaidenpesustani.
        Eipä ole morrmonikaste kovin kummoinen juttu :).

        hopealanka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mormoneille uskonto on toisarvoisempi kuin vaatteet. Sain itse "päättää" kasteelle menemisestäni, mutta en saanut 8-vuotiaana päättää edes omista vaatteistani. Vanhemmat päättivät, mitä minä puen päälleni pihalle, kouluun tai i8rkkoon. En saanut päättää ravinnostani, en nukkumaanmenoajoistani, en edes hampaidenpesustani.
        Eipä ole morrmonikaste kovin kummoinen juttu :).

        hopealanka

        Miten olisi käynyt, jos olisit päättänyt eri tavalla kuin vanhempasi olettivat?
        Eikö asia yleensä ole niin, että saat tehdä kuten haluat, kunhan teet kuten minä sanon.
        Palstaa seuranneen elämänkokemus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten olisi käynyt, jos olisit päättänyt eri tavalla kuin vanhempasi olettivat?
        Eikö asia yleensä ole niin, että saat tehdä kuten haluat, kunhan teet kuten minä sanon.
        Palstaa seuranneen elämänkokemus.

        Meillä oli kotona sanonta: "sinun tahtosi/ lapsen tahto on isän takataskussa".

        Aikuiset ovat vastuullisia ja he päättävät kodin ja lapsen tärkeistä asioista täysi-ikäisyyteen asti. Myös omien lasten kanssa olemme noudattaneet tätä. Lasta kuunnellaan ja neuvotella voidaan, mutta aikuinen päättää. Mormoneilta osoittaa älyllistä epärehellisyyttä väittää kasteelle menoa 8-vuotiaana lapsen vastuulliseksi omaksi päätökseksi.

        hopealanka


    • Ja vielä ruokavaliosta lastemme suhteen. Emme ole heille lihaa tarjonneet, mutta emme myöskään kieltäneet syömästä. Eivät ole missään vaiheessa ryhtyneet syömään.

      • Anonyymi

        Meillä laitettiin liharuokaa vielä siihen aikaan, kun lapset olivat pieniä. Itse söin jo tuohon aikaan kasvisruokaa, mutta myös kalaa ja esimerkiksi maitotuotteita.
        Tytär alkoi kasvissyöjäksi teini-ikäisenä, nuorimmaisemme (poika) on siirtynyt kasvisruokaan vasta lähellä 30-vuotispäiväänsä. Hän kävi juuri alkuviikosta kotona kyselemässä villiyrteistä, kun ei uskalla poimia kuin nokkosia :) . Neuvoin sitten opettelemaan vuohenputken seuraavaksi ja tein meille vuohenputkenlehtisalaatin.

        Koulun uskonnonopetukseen molemmat lapset ovat halunneet osallistua, yleissivistyksen vuoksi. Mitään ev.lut tai mormonistisia lapsikasteita ei heille ole tehty. Kastattakoon itsensä nyt täysi-ikäisinä, jos haluavat ja vaikka moneen kertaan.

        hopealanka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meillä laitettiin liharuokaa vielä siihen aikaan, kun lapset olivat pieniä. Itse söin jo tuohon aikaan kasvisruokaa, mutta myös kalaa ja esimerkiksi maitotuotteita.
        Tytär alkoi kasvissyöjäksi teini-ikäisenä, nuorimmaisemme (poika) on siirtynyt kasvisruokaan vasta lähellä 30-vuotispäiväänsä. Hän kävi juuri alkuviikosta kotona kyselemässä villiyrteistä, kun ei uskalla poimia kuin nokkosia :) . Neuvoin sitten opettelemaan vuohenputken seuraavaksi ja tein meille vuohenputkenlehtisalaatin.

        Koulun uskonnonopetukseen molemmat lapset ovat halunneet osallistua, yleissivistyksen vuoksi. Mitään ev.lut tai mormonistisia lapsikasteita ei heille ole tehty. Kastattakoon itsensä nyt täysi-ikäisinä, jos haluavat ja vaikka moneen kertaan.

        hopealanka

        Eipä ole minunkaan lapsiani kastettu. Jos haluavat liittyä johonkin kirkkoon, voivat tietysti liittyä.


    • Anonyymi

      Ei olla kastettu lapsia, eikä pakotettu heitä mihinkään kirkkoon täälläkään. Tosin hassuahan se olisi kun itse ei käy missään kirkossa. Emme kyllä pakottaneet heitä silloinkaan kun vielä olimme jäseniä.

      samar1n

    • Minä en voi kertoa tyttärestäni, kun olen julkisesti täällä. Hän ei halua. Sen voin sanoa, että varmasti on saanut itse päättää ja ilman sosiaalista painetta vanhemmilta, kun minä uskoin kirkkomme tavalla ja äiti oli lähinnä ateisti. Molemmat demokraattisesti asennoituneita.

      Sosiaalinen paine jokaisella lapsella on, ja vanhemmathan saavat päättää lapsen asioista aikuistumiseen asti. Aikuiselle iskee päälle ympäröivän yhteisön paineet.

      Eikö kirkkomme oppi ole kaunis: uskonasioissa lapsi on paremmin yhteydessä Jumalaan kuin aikuiset aina 8- vuotiaaksi asti. Mutta niinkuin yksi lapsi, ja monetkin ovat sanoneet minulle, lapsi tarvitsee opetusta.

      Missä muualla saa nauttia oikeaa opetusta kuin juuri kirkkomme perheissä? Oikeaa opetusta Jeesuksesta.

      8- vuotiaasta lähtien saa itse päättää uskonasioistaan. Pääasiasta, meneekö kasteelle vai ei. Jos aikuisena tuntee, ettei halua sitä tietä jatkaa niin voi lähteä muille teille. Kummassakin vaiheessa on siis vapaus.

      Vauvakasteessa ei ole mitään vapautta. Vapaus tulee silloinkin lapsena, konfirmaatiossa, n 14- vuotiaana. Eikä useimmat ymmärrä mitä tekevät. Kirkkomme lapsi ymmärtää täysin mitä tekee, muuten häntä ei kasteta.

      Ideaalitapauksessa. Varmaan monella vanhemmalla kirkossammekin on hyvin manipulatiivinen käsitys vapaudesta ja ymmärryksestä.

      Muistan kyllä hyvin yhden lapsen kasteen. Hän kertoi minulle innoissaan, että oli saanut paljon innoitusta ja lukenut pyhiä kirjoituksia koko seuraavan yön.

      • Anonyymi

        Minä en saanut erota mormonikirkosta, vaikka sain Jumalalta vastauksen rukouksiini, että Kristus ei johtanut rasistista kirkkoa.

        Tunnen myös suomalaisen mormoniperheen, jossa kaksi lapsista on joutunut odottamaan mahdollisuutta erota kirkosta. Suomessa 15-vuotias nuori saa itse liittyä tai erota uskontokunnasta, mutta vain vanhempiensa kirjallisella suostumuksella. Tätä kirjallista suostumusta mormonivanhemmat eivät antaneet. Nyt molemmat ovat vapautuneet mormonismista.

        Yksikään 8-vuotias ei ole kypsä päättämään kirkkoihin liittymisistään. Ihan sama, minkä uskonnon piirissä ollaan.

        hopealanka


      • > Missä muualla saa nauttia oikeaa opetusta kuin juuri kirkkomme perheissä?

        Smithin opin syöttäminen lapselle on aivopesua.Ja arvata saattaa, että nykyaikana moninainnista tai mustien kevottomuudesta pappeuteen ennen vuotta 1978 ei kerrota halaistua sanaa.

        Vauvoja kastavat ovat kuitenkin rehellisiä, koska he eivät valehtele, että kseessä olisi lapsen oma valinta kuten mormonit tekevät 8-vuotiaiden suhteen.

        Vauvana kastetut (kuten minä) voivat huoletta jättää kirkon iman mitään seurauksia, mutta mormonikasteen 8-vuotiaan ottanut ja kirkosta aikuisena eronnut voi saada syntinsä anteeksi vain siten että hänen kurkkunsa leikataan auki, jolloin veri valuu maahan sovitukseksi. On siis hirveä kohtalo syntyä mormoniperheeseen ja mennä kasteelle 8-vuotiaana, jos Smithin kirkon usko ei kannakaan enää aikuisena.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en saanut erota mormonikirkosta, vaikka sain Jumalalta vastauksen rukouksiini, että Kristus ei johtanut rasistista kirkkoa.

        Tunnen myös suomalaisen mormoniperheen, jossa kaksi lapsista on joutunut odottamaan mahdollisuutta erota kirkosta. Suomessa 15-vuotias nuori saa itse liittyä tai erota uskontokunnasta, mutta vain vanhempiensa kirjallisella suostumuksella. Tätä kirjallista suostumusta mormonivanhemmat eivät antaneet. Nyt molemmat ovat vapautuneet mormonismista.

        Yksikään 8-vuotias ei ole kypsä päättämään kirkkoihin liittymisistään. Ihan sama, minkä uskonnon piirissä ollaan.

        hopealanka

        Mutta vauva on vielä vaikeammassa asemassa tuon päätöksen suhteen. Tämähän nimittäin tarkoittaa., että 8- vuotias saa ihan itse päättää, että ei halua kasteelle. Samoin jos 15- vuotiaana haluaa erota niin voi kuitenkin ilmoittaa sen vanhemmille. Ja sitten täysi- ikäisenä ei kysytä edes vanhemmilta.

        Eikö tuo kirkkomme tapa ole ihan hyvä lasten kannalta? Jossakin iässähän se päätös on lapselle luovutettava.

        8 vuotta, 15 vuotta ja täysi- ikäisyys ovat kirkon lapselle ne ajat. Eiköhän ne ole ihan hyvät. Ole onnellinen, että olet saanut päättää lopulta ihan itse.


      • Anonyymi
        Olli.S kirjoitti:

        Mutta vauva on vielä vaikeammassa asemassa tuon päätöksen suhteen. Tämähän nimittäin tarkoittaa., että 8- vuotias saa ihan itse päättää, että ei halua kasteelle. Samoin jos 15- vuotiaana haluaa erota niin voi kuitenkin ilmoittaa sen vanhemmille. Ja sitten täysi- ikäisenä ei kysytä edes vanhemmilta.

        Eikö tuo kirkkomme tapa ole ihan hyvä lasten kannalta? Jossakin iässähän se päätös on lapselle luovutettava.

        8 vuotta, 15 vuotta ja täysi- ikäisyys ovat kirkon lapselle ne ajat. Eiköhän ne ole ihan hyvät. Ole onnellinen, että olet saanut päättää lopulta ihan itse.

        En minä päättäyt lapsena tulla kastetuksi mormoniksi. Aikuiset suostuttelivat ja mukauduin aikuisten tahtoon, koska luotin heihin. Minulle ei esitelty vaihtoehtoisia kirkkoja tai vaihtoehtoa olla menemättä kasteelle.

        "Ennen kuin lapselle kehittyy selkeä omatunto, hän joutuu toimimaan muiden käskyjen, komentojen, kehotusten ja ohjeiden varassa. Noin 6–7 vuoden iässä aikuisen valvonta ja ohjeet alkavat elää lapsen omana sisäisenä oppaana, omatuntona."

        Oma tahtoni ja omatuntoni oli "isän takataskussa", kuten kotonani sanottiin.

        hopealanka


      • Olli.S kirjoitti:

        Mutta vauva on vielä vaikeammassa asemassa tuon päätöksen suhteen. Tämähän nimittäin tarkoittaa., että 8- vuotias saa ihan itse päättää, että ei halua kasteelle. Samoin jos 15- vuotiaana haluaa erota niin voi kuitenkin ilmoittaa sen vanhemmille. Ja sitten täysi- ikäisenä ei kysytä edes vanhemmilta.

        Eikö tuo kirkkomme tapa ole ihan hyvä lasten kannalta? Jossakin iässähän se päätös on lapselle luovutettava.

        8 vuotta, 15 vuotta ja täysi- ikäisyys ovat kirkon lapselle ne ajat. Eiköhän ne ole ihan hyvät. Ole onnellinen, että olet saanut päättää lopulta ihan itse.

        Höpöhöpö Olli. Vauvan kaste sinänsä ei edellytä lapselta mitään eikä kirkosta eroamisesta tule nykyisin mitään ongelmia, ellei sitten suhteissa vanhempiin.

        Yksikään oikea psykologi tai psykiatri ei väitä, että 8-vuotias pystyisi tekemään itsenäisen päätöksen elämänkatsomuksensa suhteen. Haluaisin ietää, että onko mitään tilastoja mormonilasten kieltäytymisestä kasteesta. Kun ottaa huomioon uskontojen määrän (mm. kristillisiä ryhmiä on yli 30 000), joten normaalilla todennäköisyydellä van hyvin harva 8-vuotias valitsisi mormonismin, ellei heitä ole aivopesty.

        Edes rippikouluun meno ei ole aidosti lapsen oma valinta, vaikka silloin ollaan jo 14- 15-vuotiaita. Jos Olli haluat jotain kritsoida kristittyjen tavoissa, rippikouluun laittaminen on pahempi ongelma kuin Vauvan kastaminen.

        > Jossakin iässähän se päätös on lapselle luovutettava.

        Miksi ei saman tien 4-vuotiaana?

        Oikea ikä on täysi-ikäisenä 18-vuotiaana.


      • Anonyymi

        Lapsi tekee kuten vanhemmat opettavat/tahtovat. Jos tuon hyvin muistamasi lapsen vanhemmat olisivat olleet helluntailaisia molemmat ja lapsi olisi käynyt helluntaiseurakunnassa pienestä pitäen niin hän olisi sitten mennyt siellä kasteelle, ei MAP-kirkossa.

        samar1n


      • Anonyymi kirjoitti:

        En minä päättäyt lapsena tulla kastetuksi mormoniksi. Aikuiset suostuttelivat ja mukauduin aikuisten tahtoon, koska luotin heihin. Minulle ei esitelty vaihtoehtoisia kirkkoja tai vaihtoehtoa olla menemättä kasteelle.

        "Ennen kuin lapselle kehittyy selkeä omatunto, hän joutuu toimimaan muiden käskyjen, komentojen, kehotusten ja ohjeiden varassa. Noin 6–7 vuoden iässä aikuisen valvonta ja ohjeet alkavat elää lapsen omana sisäisenä oppaana, omatuntona."

        Oma tahtoni ja omatuntoni oli "isän takataskussa", kuten kotonani sanottiin.

        hopealanka

        Sosiaalinen, vanhempien paine oli varmaan kova, mutta itse sinä sen päätit ja se oli ihan oikea päätös. Onneksi olkoon siitä. Nyt olet saanut päättää ihan itse, vapaa maa. Saadaan siitäkin olla onnellisia kakkki. Kunnioitan päätöstäsi, itse saa päättää jokainen omat päätöksensä.

        Minäkin olen käyttänyt omaa päätäni muutamasta kirkosta muutaman kerran.

        Sitä en hyväksy että nyt olet ruvennut kirkkoa soimaamaan milloin mistäkin. Pitää antaa oikea tuomio eikä väärä tuomio. Tämä kirkko on ihan oikea. Ihmiset ovat puolinaisia ja kehittymässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsi tekee kuten vanhemmat opettavat/tahtovat. Jos tuon hyvin muistamasi lapsen vanhemmat olisivat olleet helluntailaisia molemmat ja lapsi olisi käynyt helluntaiseurakunnassa pienestä pitäen niin hän olisi sitten mennyt siellä kasteelle, ei MAP-kirkossa.

        samar1n

        Minä lapsi olen tullut tähän kirkkoon 30- vuotiaana. Ja kerran eronnut ja tullut takaisin. Meillä kakkilla on omat tiemme myös vanhempina sitten.

        Nyt emme voi enää syyttää ketään muuta kuin itseämme valinnoistamme.


      • Olli.S kirjoitti:

        Sosiaalinen, vanhempien paine oli varmaan kova, mutta itse sinä sen päätit ja se oli ihan oikea päätös. Onneksi olkoon siitä. Nyt olet saanut päättää ihan itse, vapaa maa. Saadaan siitäkin olla onnellisia kakkki. Kunnioitan päätöstäsi, itse saa päättää jokainen omat päätöksensä.

        Minäkin olen käyttänyt omaa päätäni muutamasta kirkosta muutaman kerran.

        Sitä en hyväksy että nyt olet ruvennut kirkkoa soimaamaan milloin mistäkin. Pitää antaa oikea tuomio eikä väärä tuomio. Tämä kirkko on ihan oikea. Ihmiset ovat puolinaisia ja kehittymässä.

        Näkyy, että et ymmärrä edes psykologian peruasioita. 8-vuotiaan (aivopestyn) lapsen päätös mennä kasteelle ei todellakaan ole oma päätös. SItä ei aina ole edes 15-vuotiaa meneminen rippikouluun.


      • Anonyymi
        Olli.S kirjoitti:

        Sosiaalinen, vanhempien paine oli varmaan kova, mutta itse sinä sen päätit ja se oli ihan oikea päätös. Onneksi olkoon siitä. Nyt olet saanut päättää ihan itse, vapaa maa. Saadaan siitäkin olla onnellisia kakkki. Kunnioitan päätöstäsi, itse saa päättää jokainen omat päätöksensä.

        Minäkin olen käyttänyt omaa päätäni muutamasta kirkosta muutaman kerran.

        Sitä en hyväksy että nyt olet ruvennut kirkkoa soimaamaan milloin mistäkin. Pitää antaa oikea tuomio eikä väärä tuomio. Tämä kirkko on ihan oikea. Ihmiset ovat puolinaisia ja kehittymässä.

        Lapsen luottamusta aikuisiin käytettiin hyväksi ja niinpä minut kastettiin mormoniksi.

        Mormoniperheiden lapsia en pysty varoittamaan mormonismista, mutta tulen tekemään viimeiseen hengenvetooni asti kaikkeni varoittaakseni täysi-ikäisiä. Ilokseni Internet helpottaa tiedon levittämistä mormonismista. Suuri osa ihmisistä etsii Netistä tietoa, ennen kuin ryhtyy isompiin hankkeisiin. Mormonismi on joka tavalla kalliiksi tuleva hankinta.

        Netistä löytyy myös vertaistukea, jos haluaa erota mormonikirkosta. Kirjoittelen vähän kaikenlaisilla alustoilla varmistaakseni omalta pieneltä osaltani oikean tiedon leviämisen mormonismista.

        hopealanka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsen luottamusta aikuisiin käytettiin hyväksi ja niinpä minut kastettiin mormoniksi.

        Mormoniperheiden lapsia en pysty varoittamaan mormonismista, mutta tulen tekemään viimeiseen hengenvetooni asti kaikkeni varoittaakseni täysi-ikäisiä. Ilokseni Internet helpottaa tiedon levittämistä mormonismista. Suuri osa ihmisistä etsii Netistä tietoa, ennen kuin ryhtyy isompiin hankkeisiin. Mormonismi on joka tavalla kalliiksi tuleva hankinta.

        Netistä löytyy myös vertaistukea, jos haluaa erota mormonikirkosta. Kirjoittelen vähän kaikenlaisilla alustoilla varmistaakseni omalta pieneltä osaltani oikean tiedon leviämisen mormonismista.

        hopealanka

        Miksi siis pitää varoittaa kirkosta? Silloinhan sinä olet siirtynyt kirkon vihollisten leiriin. Kun väitit ettet ole mitään pahaa etkä väärää kirkosta kirjoittanut.

        Kyllähän sinä asiantuntijana tiedät kuinka paljon väärää ja pahaa kirkosta väitetään. Uskotko ne kaikki vai osan vaan mitä netissä levitetään ja h apinoi kuin papukaija?


      • Olli.S kirjoitti:

        Miksi siis pitää varoittaa kirkosta? Silloinhan sinä olet siirtynyt kirkon vihollisten leiriin. Kun väitit ettet ole mitään pahaa etkä väärää kirkosta kirjoittanut.

        Kyllähän sinä asiantuntijana tiedät kuinka paljon väärää ja pahaa kirkosta väitetään. Uskotko ne kaikki vai osan vaan mitä netissä levitetään ja h apinoi kuin papukaija?

        Varoitetaanhan heikoista jäistäkin. Miksi ei sitten petollisesta kirkosta?


      • Anonyymi
        Olli.S kirjoitti:

        Miksi siis pitää varoittaa kirkosta? Silloinhan sinä olet siirtynyt kirkon vihollisten leiriin. Kun väitit ettet ole mitään pahaa etkä väärää kirkosta kirjoittanut.

        Kyllähän sinä asiantuntijana tiedät kuinka paljon väärää ja pahaa kirkosta väitetään. Uskotko ne kaikki vai osan vaan mitä netissä levitetään ja h apinoi kuin papukaija?

        Varoittaisin mistä tahansa uskonnosta, joka panettelee Kristusta rasistiksi ja väittää Jumalan hyväksyvän alaikäisten tyttöjen seksuaalisen hyväksikäytön. Kuten Höpölöpsis ylempänä sano, varoittaisin myös heikoista jäistä ja syöttämästä pähkinäallergikolle saksanpähkinöitä.

        hopealanka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varoittaisin mistä tahansa uskonnosta, joka panettelee Kristusta rasistiksi ja väittää Jumalan hyväksyvän alaikäisten tyttöjen seksuaalisen hyväksikäytön. Kuten Höpölöpsis ylempänä sano, varoittaisin myös heikoista jäistä ja syöttämästä pähkinäallergikolle saksanpähkinöitä.

        hopealanka

        Ei meidän kirkko panettele kristusta rasistiksi eikä hyväksy alaikäidten tyttöjen seksuaalista hyväksikäyttöä. Ei ihme että olet kirkosta eronnut kun olet tuollaista saastaa mennyt uskomaan. Tuommoisten uskominen osoittaa aika ala- arvoista arvostelukykyä.

        Olet ollut tosi laiska kirkon jäsen kun olet kuullut pilkkaajia ja ruvennut häpeämään kirkkoasi. Aina tarkkaan opetettu lääke siihen on rautakaiteesta kiinni pitäminen, Jumalan Sanan opiskeleminen ja noudattaminen.

        Noin käy kun on laiska ja vietävissä. Lopulta rupeaa vastustajaksi, varoittamaan mormoneista. Vauvakasteesta ei varoita ollenkaan eikä Marian palvonnasta. Kaikki käy, ateismikin, kunhan vaan ei usko palautettuun Jeesuksen omaan evankeliumiin.

        H on jo täysin sellaknen. Ja samarin elämäntehtävänä kirkon tutkiminen väitettyjen vikojen todistamiseksi ja herkkien sielujen myrkyttämiseksi.

        Antaa nyt jokaisen ihmisen uskoa niinkuin haluaa.


      • Anonyymi
        Olli.S kirjoitti:

        Ei meidän kirkko panettele kristusta rasistiksi eikä hyväksy alaikäidten tyttöjen seksuaalista hyväksikäyttöä. Ei ihme että olet kirkosta eronnut kun olet tuollaista saastaa mennyt uskomaan. Tuommoisten uskominen osoittaa aika ala- arvoista arvostelukykyä.

        Olet ollut tosi laiska kirkon jäsen kun olet kuullut pilkkaajia ja ruvennut häpeämään kirkkoasi. Aina tarkkaan opetettu lääke siihen on rautakaiteesta kiinni pitäminen, Jumalan Sanan opiskeleminen ja noudattaminen.

        Noin käy kun on laiska ja vietävissä. Lopulta rupeaa vastustajaksi, varoittamaan mormoneista. Vauvakasteesta ei varoita ollenkaan eikä Marian palvonnasta. Kaikki käy, ateismikin, kunhan vaan ei usko palautettuun Jeesuksen omaan evankeliumiin.

        H on jo täysin sellaknen. Ja samarin elämäntehtävänä kirkon tutkiminen väitettyjen vikojen todistamiseksi ja herkkien sielujen myrkyttämiseksi.

        Antaa nyt jokaisen ihmisen uskoa niinkuin haluaa.

        Minulle sanottiin, että näin (=rasistisesti) Kristus johti kirkkoaan. Olet itsekin hiljattain kirjoittanut tänne saman.
        Mormoneilla on lapsikaste, älä vääristele tosiasioita.
        Monet Smithin jalkavaimoista olivat alaikäisiä ja kirkko väittää näiden tyttöjen naimisen olleen Jumalan käsky profeetta Smithille. Tarkoitus oli herättää siementä Siionissa, mutta jostain syystä Smith ei lisääntynyt.

        Minulla ei ollut teini-ikäisenä mormonina mitään "pilkkaavia lähteitä" saatavillani. Internetiä ei ollut, ei kirkkoa kritisoivaa kirjallisuutta eikä ensimmäistäkään tuttavaa, joka olisi eronnut mormonikirkosta tai edes kertonut siitä tosiasioita. Oli tukena vain rukous ja usko Jumalaan. Minä erosin mormonikirkosta jo 1960-luvulla.

        hopealanka


      • Anonyymi
        Olli.S kirjoitti:

        Ei meidän kirkko panettele kristusta rasistiksi eikä hyväksy alaikäidten tyttöjen seksuaalista hyväksikäyttöä. Ei ihme että olet kirkosta eronnut kun olet tuollaista saastaa mennyt uskomaan. Tuommoisten uskominen osoittaa aika ala- arvoista arvostelukykyä.

        Olet ollut tosi laiska kirkon jäsen kun olet kuullut pilkkaajia ja ruvennut häpeämään kirkkoasi. Aina tarkkaan opetettu lääke siihen on rautakaiteesta kiinni pitäminen, Jumalan Sanan opiskeleminen ja noudattaminen.

        Noin käy kun on laiska ja vietävissä. Lopulta rupeaa vastustajaksi, varoittamaan mormoneista. Vauvakasteesta ei varoita ollenkaan eikä Marian palvonnasta. Kaikki käy, ateismikin, kunhan vaan ei usko palautettuun Jeesuksen omaan evankeliumiin.

        H on jo täysin sellaknen. Ja samarin elämäntehtävänä kirkon tutkiminen väitettyjen vikojen todistamiseksi ja herkkien sielujen myrkyttämiseksi.

        Antaa nyt jokaisen ihmisen uskoa niinkuin haluaa.

        "Antaa nyt jokaisen ihmisen uskoa niinkuin haluaa."
        Olin sienessä Helsingin yliopistossa ravitsemustiedettä opiskelevan kaverin ja hänen tyttöystävänsä kanssa. Kaveri keräsi ahkerasti ja pian korissa oli noin kolmanneksen verran suippumyrkkyseitikeitä.
        Oli ihan pakko poistaa seitikit heidän koristaan, eivätkä milään meinanneet uskoa, että ne ovat hengenvaarallisia. Tämän tuleva ravitsemustieteilijä kiisti sillä perusteella, että seitikkejä olivat käyttäneet ravinnokseen myös monet metsän ötökät.
        Tietääkseni molemmat ovat hengissä edelleen. Ehkä onnistuin takomaan jotain hyönteisten ja ihmisten biologisista eroista heidän päihinsä?

        hopealanka


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Antaa nyt jokaisen ihmisen uskoa niinkuin haluaa."
        Olin sienessä Helsingin yliopistossa ravitsemustiedettä opiskelevan kaverin ja hänen tyttöystävänsä kanssa. Kaveri keräsi ahkerasti ja pian korissa oli noin kolmanneksen verran suippumyrkkyseitikeitä.
        Oli ihan pakko poistaa seitikit heidän koristaan, eivätkä milään meinanneet uskoa, että ne ovat hengenvaarallisia. Tämän tuleva ravitsemustieteilijä kiisti sillä perusteella, että seitikkejä olivat käyttäneet ravinnokseen myös monet metsän ötökät.
        Tietääkseni molemmat ovat hengissä edelleen. Ehkä onnistuin takomaan jotain hyönteisten ja ihmisten biologisista eroista heidän päihinsä?

        hopealanka

        Jopa nisäkkäillä on eroja myrkkyjen siedon suhteen. Oravat mussuttelevat kärpässieniä.

        https://suomenluonto.fi/uutiset/miten-orava-voi-syoda-karpassienta/

        Erää tuntemani maa- ja metsätaloustieteen tohtori on innokas sienestäjä. Kerran koko hänen perheensä sairastui sienimyrkytykseen. Taisi mennä jokin lajimääritys pieleen sillä kertaa.

        Miksi Olli jatkuvasti valehtelet, että vastustaisin Kristusta ja evankeliumia? Etkö tosiaan ymmärrä, että en minä niitä vastusta vaan Smithin oppia eli mormonismia. Sinä kieltäydyt uskomasta toteennäytettyihin asioihin ja väität niitä panetteluiksi. Kummasti vain kirkko on joutunut myöntämään monet aiemmin kieltämänsä asiat. Joukossa on myös asioita, jotka kirkko jo myöntää, mutta Olli ei vielä.

        Toivottavasti Olli opit joskus häpeämään kirkkoasi. Nyt olet kuin Kim-uskova, joka väittää kivenkovaan, että Kim ei ole surmauttanut tätinsä miestä eikä velipuoltaan. Sellainenhan on vain imperialistien propagandaa, vai kuinka?

        > Antaa nyt jokaisen ihmisen uskoa niinkuin haluaa.

        Eipäs anneta. Muinaisessa Keski-Amerikassa uhrattiin eläviä ihmisiä leikkaamalla sydän irti heidän rinnastaan. Pitäisikö sellainen sallia uskonnonvapauden nimissä, jos joku ottaisi sellaisen käytännön uudelleen käyttöön? Tai jos joku alkaisi moninaiskennella pikkutyttöjä? Pitäisikö Warren Jeffs vapauttaa vankilasta uskonnonvapauden nimissä, koska hänhän teki vain samaa kuin Smith aikoinaan; naiskenteli pikkutyttöjä "Jumalan antamalla" valtuudella?


      • Anonyymi
        Olli.S kirjoitti:

        Ei meidän kirkko panettele kristusta rasistiksi eikä hyväksy alaikäidten tyttöjen seksuaalista hyväksikäyttöä. Ei ihme että olet kirkosta eronnut kun olet tuollaista saastaa mennyt uskomaan. Tuommoisten uskominen osoittaa aika ala- arvoista arvostelukykyä.

        Olet ollut tosi laiska kirkon jäsen kun olet kuullut pilkkaajia ja ruvennut häpeämään kirkkoasi. Aina tarkkaan opetettu lääke siihen on rautakaiteesta kiinni pitäminen, Jumalan Sanan opiskeleminen ja noudattaminen.

        Noin käy kun on laiska ja vietävissä. Lopulta rupeaa vastustajaksi, varoittamaan mormoneista. Vauvakasteesta ei varoita ollenkaan eikä Marian palvonnasta. Kaikki käy, ateismikin, kunhan vaan ei usko palautettuun Jeesuksen omaan evankeliumiin.

        H on jo täysin sellaknen. Ja samarin elämäntehtävänä kirkon tutkiminen väitettyjen vikojen todistamiseksi ja herkkien sielujen myrkyttämiseksi.

        Antaa nyt jokaisen ihmisen uskoa niinkuin haluaa.

        Katolisessa ja ortodoksisessa kirkossa ei palvota Mariaa. Sen sijaan häntä kunnioitetaan Jeesuksen äitinä ja jumalansynnyttäjänä. Näissä kirkoissa ajatellaan, että Marialla on erityistä arvoa, koska Jumala valitsi juuri hänet synnyttämään ihmiskunnan vapahtajan.

        Mariaa ei rukoilla. Kaikissa Marialle osotetuissa pyynnöissä ajatus on, että hän vie rukoukset Jumalan kuultaviksi. Tämä osoittaa suurta nöyryyttä. Toimii, kuin entisaikain hovi tai presidentin puheille pyrkiminen. Ajatellaan, että Maria tai joku muu pyhimys pystyy valitsemaan sopivan hetken kertoa rukoilijan huoli Jumalalle. Ei siis haluta tunkeilla tai olla vaivaksi.

        Tämän käytännön reformaatio poisti, kuten monia muitakin välikäsiä ihmisen ja Jumalan väliltä. Ehtoollinen jaetaan kaikille eikä kuten aikaisemmin, kun vain papit nauttivat ehtoollisen kirkkokansan nähden. Rukoilla voi suoraan. Rippipappia ei tarvita, vaan myös mieltä painavan voi kertoa suoraan Jumalalle. Raamattu käännettiin kansan kielelle ja jokainen voi itse lukea sanaa. Aikaisemmin kansa oli täysin kirkon antaman opetuksen varassa.

        Itse en osaa pitää Mariaa tai pyhimyksiä moitittavana asiana. Ei se ole, jos tuntee taustalla olevan perinteen historian, joka tietysti juontuu aikaan, jolloin jo pelkkä linnanvouti oli mahdoton rahvaan puhuteltavaksi, kuninkaasta puhumattakaan. Neitsyt Maria, Jumalan piikanen, oli omalla tasolla oleva puhuteltava.

        hopealanka


      • Anonyymi
        Olli.S kirjoitti:

        Miksi siis pitää varoittaa kirkosta? Silloinhan sinä olet siirtynyt kirkon vihollisten leiriin. Kun väitit ettet ole mitään pahaa etkä väärää kirkosta kirjoittanut.

        Kyllähän sinä asiantuntijana tiedät kuinka paljon väärää ja pahaa kirkosta väitetään. Uskotko ne kaikki vai osan vaan mitä netissä levitetään ja h apinoi kuin papukaija?

        En ole kirjoittanut mormonikirkosta mitään sellaista, joka ei pidä paikkaansa.

        Tiedän, että kirkosta on liikkeellä paljon väärää tietoa. Väärän tiedon levittäjistä innokkaimpia ovat mormonit itse. Väärää tietoa voi olla sekä kirkkosta kielteisen että myönteisen kuvan antava.

        hopealanka


    • Anonyymi

      en veisi.

    • Anonyymi

      Kyllähän kaikki sen ymmärtää, että 8 vuotias lapsi on TÄYSIN vanhempien päätösten mukaan toimiva. Itse olen seurannut erään perheen lasten elämää alle 8 vuotiaita ja oli suorastaan surullista nähdä miten tajua "aivopesu" on. Vanhemmat eivät tietysti sitä miellä aivopesuksi, koska uskovat sen olevan ainoa oikea tapa elää. Ei tuollaisen kasvatuksen saanut lapsi edes tiedä muusta vaihtoehdosta ja on ymmärrettävää, että sosiaalinen paine omien vanhempien(!!!) suunnalta on niin valtava, että vaihtoehtoa EI Ole. Vanhemmat kirjoittivat jopa puheita lapsille pyhäkouluun, mitkä he sitten "omina" ajatuksinaan lukivat. Onko se oikea tapa toimia. Tämä oli siis kokemus yhdestä perheestä, mitäpä luulette... Onko täysin poikkeuksellinen tapaus?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7531
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4476
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      62
      2933
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2156
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1689
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1667
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      351
      1453
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      13
      1362
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1109
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1060
    Aihe