Mikseivät japanilaiset valmistaneet enemmän lentotukialuksia?

Anonyymi

Japanilaiset olivat tienneet jo 1920 luvulta asti että lentotukialukset pystyivät murjomaan pelkkiin taistelulaivoihin nojautuvat voimat koska näin oli käynyt heidän omissa harjoituksissaan.

Tuostakin huolimatta valmistivat todella vähäisiä määriä oikeita tukialuksia, vuosina 1938-1942 rakensivat vain muutamia tukialuksia mikä johti lopulta siihen, että amerikkalaiset pääsivät maiskimään heidän laivastooan pitkien matkojen päästä ilman suurempia tappioita.

15

123

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siksi, koska eivät ymmärtäneet kysyä sinulta.

      Ehkä he myös arvelivat niitä olevan riittävästi ( 7) , koska jenkeillä oli yleensä Tyynellä merellä vain kaksi lentotukilaivaa. Nekin oli tarkoitus tuhota Pearlissa.

    • Lentotukialukset ovat kalliita leluja. Ja kyllä Japanilla niitä silti oli; Saburo Sakai kertoo muistelmakirjassaan "Samurai", että niitä menetettiin yhdessä taistelussa neljä. Silti niitä vielä jäi.

      • Anonyymi

        Lentotukialukset koneineen oli pikku pipanoita taistelulaivoihin verrattuna mitä kustannuksiin tulee. Taistelulaivoja heillä oli peräti 12 kpl.


      • Rohkenen epäillä hintatietojasi. Mihin perustat ne? Linkkejä?


      • Et ole kertonut perusteluja väitteillesi lentotukialusten halpuudesta. Minäpä kerron totuuden: Nimitz-luokan lentotukialus maksoi 4,5 miljardia dollaria vuonna 1975

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Nimitz-luokka

        USA:ssa otettiin juuri käyttöön huippunykyaikainen USS Zumwolt jonka hinta on niinikään 4,5 miljardia dollaria. Rahanarvon kerrointaulukon mukaan nykyrahan arvo on noin 1/5 vuoden 1975 tasosta. Toisin sanoen Nimitz-luokan aluksen rakentaminen maksaisi nyt noin 20 miljardia dollaria.

        https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2016101722471933

        https://www.stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin.html

        Sulkeudun suosioosi!


      • Anonyymi
        Sologdin kirjoitti:

        Et ole kertonut perusteluja väitteillesi lentotukialusten halpuudesta. Minäpä kerron totuuden: Nimitz-luokan lentotukialus maksoi 4,5 miljardia dollaria vuonna 1975

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Nimitz-luokka

        USA:ssa otettiin juuri käyttöön huippunykyaikainen USS Zumwolt jonka hinta on niinikään 4,5 miljardia dollaria. Rahanarvon kerrointaulukon mukaan nykyrahan arvo on noin 1/5 vuoden 1975 tasosta. Toisin sanoen Nimitz-luokan aluksen rakentaminen maksaisi nyt noin 20 miljardia dollaria.

        https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2016101722471933

        https://www.stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin.html

        Sulkeudun suosioosi!

        Iowa-luokan taistelulaiva, hinta 1942 = 100 miljoonaa

        Essex-luokan lentotukialus, hinta 1942 = 68-78 miljoonaa 90 lentokonetta n. 4-5 miljoonaa = 73-83 miljoonaa

        Turha yrittää sekoilla ydinvoimateknologian ja suihkukoneaikakauden hinnoilla, kun a) ne eivät liity toisen maailmansodan aikaiseen tekniikkaan ja hintoihin b) ei ole olemassa vertailukohtaa, koska samaa aikakautta edustavia ydinkäyttöisiä taistelulaivoja ohjuksineen ei ole rakennettu ja c) kyseessä oli tässä toisen maailmansodan aihe.


      • Anonyymi

        Ja kuten tästäkin - todistamattomasta, linkittömästä - väitteestä käy ilmi, lentotukialukset eivät olleet mitään "pikku pipanoita" hinnaltaan taistelulaivoihin verrattuna.


    • Anonyymi

      Kaikki mukaan luettuna Japanilla oli 30 lentotukialusta, USA:lla oli 151 lentotukialusta, joista 122 kevyttä "escort carrieria".

      • Anonyymi

        Sodan alku oli eri asia, kuin loppu.Tosin japsien tukialusten vahvuusoli lopuksi 0.

        Jenkeillä oli muistaakseni 36 varsinaista lentotukialusta, niistäkin vain osa suuria. Loput olivat saattuetukialuksia.


    • Anonyymi

      Asiaan enempää perehtymättä arvelen japskeilla olleen tässä asiassa sama ongelma, kun heillä oli koko sodassa yleensä: itsensä kanssa riitelevä johto. Huipulla oli erilaisia ryhmittymiä, jotka riitelivät toistensa kanssa siitä, mitä pitäisi tehdä. Laivaston rakentaminen on vuosikymmenten sijoitus ja traditionalistit varmaan halusivat rakentaa vanhoja hyviä taistelulaivoja, joilla voitettiin venäläiset Tsushiman salmessa 1905 joten kompromissina sitten rakennettiin molempia. Luulen että 1938-1942 tulee sitten mukaan kanssa tämä "lentotukialukset ovat kalliita"-aspekti.

    • Anonyymi

      Olisko syy ollut sama kuin Aatulla, yksi tällainen kuluttaa koko panssariarmeijan verran löpöä.

      • Anonyymi

        Suomi tiedosti tuon ja rakensi vain kaksi panssarilaivaa. Näin säästyi löpöä panssareille.


      • Anonyymi

        Sotalaivat kulutti polttoöljyä, (saksalaiset) panssarivaunut taas bensiiniä. Tuottiko Saksan synteettinen teollisuus ylipäätänsä edes polttoöljyä, vai keskittyikö se pelkästään bensiinin valmistukseen?


      • Anonyymi

        Laiva voi valita, mistä satamasta tankkaa.


    • Anonyymi

      Sinä aikana, kun Japani oli sodassa USA:ta vastaan japanilaiset valmistivat yhden sellaisen lentotukialuksen, mikä oli alunperin suunniteltu lentotukialukseksi, Taihō:n.
      Samana aikana USA valmisti 17 lentotukialukseksi suunniteltua alusta.
      Japanilaisilla oli kaikesta pulaa, kuten teräksestä, polttoaineista, työvoimasta jne.
      Japanilaiset tarvitsivat tuplasti työtunteja tehtyä tonnia kohti, kuin mitä USA.
      Suurin osa lentotukialuksista oli muunnettu muista aluksista, kuen risteilijöista ja matkustaja-aluksista.
      Mm. saksalainen matkustaja-alus SS Scharnhorst muutettiin japanilaisten toimesta lentotukialukseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      113
      4513
    2. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      200
      3737
    3. 203
      3032
    4. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      77
      2882
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      60
      2757
    6. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      89
      1454
    7. 60
      1276
    8. Aitolehti Capital

      HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      1102
    9. Missä kuussa

      Rakkaasi on syntynyt?
      Ikävä
      61
      1016
    10. MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka

      Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t
      Maailman menoa
      121
      1010
    Aihe