Adventtikirkko tunnustaa kolmiyhteisen jumalan opin, mutta uskovatko sen kirkon jäsenet siihen ja jos uskovat, niin millä tavalla?
Kolminaisuusopin mukaan Jumalan eri persoonilla ei ole valtajärjestystä, mutta jotkut protestantit näkevät niiden välillä hierarkian suurimmasta pienimpään järjestyksessä Isä, Poika ja Pyhä Henki. Tämä voidaan perustella melko helposti Raamatun kohdilla...
Oma kysymyksensä on se, onko Pyhä Henki (pyhä henki) itsenäisesti suunnitelmia tekevä, ajatteleva, puhuva ja toimiva persoona vai ei? Isä ja poika ovat selvästi sellaisia "persoonia", mutta pyhästä hengestä nähdään, että se tekee vain sen, mitä isä tai poika käskevät ja se vaikuttaa useimmiten vain Jumalan palvelijoiden kautta (Jumala puhuu ja tekee tekojaan pyhän hengen kautta, palvelijoidensa suun ja kätten kautta).
Sitten on tämä tärkein kohta eli katolinen mysteeri:
Miten Jeesus voi olla ihminen ja Jumala olematta ihmisenä Jumalasta erillinen luotu olento?
Kristuksen kaksiluonto-oppi on kehitetty selittämään tätä mysteeriä, mutta sitä ei ole onnistuttu senkään kautta selittämään järjellä ymmärrettävällä tavalla. Katoliset teologit tunnustavatkin avoimesti, että kyseessä on mysteeri, jota ei kukaan voi ymmärtää tai käsittää: se on vain uskottava tai muuten joutuu helvettiin. Uskotko?
Kolminaisuusoppi
39
<50
Vastaukset
Valtaistuimella nähdään lopulta vain yksi hahmo (Isä ja Poika eivät kaksi erillistä hahmoa).
Ilmestyskirja:
22:1 Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
22:2 Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.
22:3 Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä
22:4 ja näkevät hänen kasvonsa, ja hänen nimensä on heidän otsissansa.
22:5 Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti.
Kumpi tuossa istuu ja missä on Pyhä Henki?
Mitä jos Jumala asuu henkenä poikansa Jeesuksen kristuksen ruumiissa, joka on ihminen aivan niin kuin Raamattu selvästi osoittaa? (Room 5:12-21, 1Kor 15:12-24, 1Tim 2:3-7)- Anonyymi
Adviss:
Valtaistuin tuossa on kuvainnollinen. Ikään kuin Jumala, joka on henki tarvitsisi nyt jonkun tuolin hallitakseen. Vanhan testamentin valtaistuin ei muuten ollut tuolin nimi tai istuimen nimi. Paitsi, että se kuvasi vallassa olevaa, siihen kyllä mahtui istumaan useampikin ihminen, tai tuohon aikaan hallitsija, joka oli jumala.
Valtaistuin edustaa valtaa ja kun puhutaan Karitsan ja Jumalan valtaistuimesta, halutaan sillä sanoa, että vallassa ovat ensinnäkin Jumala ja toiseksikin olento nimeltään Karitsa eli Kristus.
Kyllä Pyhä henkikin mainitaan Ilmestyskirjassa, useita kertoja. Ilm 4:5 ja 5:6 sanovat Jumalan hengen (henkien) olevan valtaistuimen ympärillä. Ilmeisesti ne kuvaavat sitä, että valtaistuimella olevaa Jeesusta ympäröi Jumalan henki. Jumalahan asuu kaikissa henkenä, niin ihmisissä kuin Jeesuksessakin.
Mutta alkuperäiseen kysymykseesi... Adventistit uskovat kolminaisuuteen, jossa kaikilla jumaluuden persoonilla on yhtä suuri Jumaluus. Todellisuudessa, jos tuntee adventistien opetukset tietää, että Adventtikirkko korostaa Jeesuksen ihmisyyttä enemmän kuin esimerkiksi luterilainen ja katolinen kirkko. Tätä ei tiedetä yleisesti riviadventistien parissa. Erityisesti Whiten kirjoituksista käy ilmi vahvasti Jeesuksen ihmisyyden ja inhimillisyyden korostus Jumaluuden kustannuksella. Älä pyydä tekstiesimerkkejä, mua ei niin kiinnosta tuo puoli adventismista.
Raamattu kertoo useita kertoja Jeesuksen olevan todellinen olento taivaassa. Jumalasta kerrotaan myös, että hän on taivaassa. Molemmat siis ovat olemassa ja kumpikin on taivaassa. Miksei kumpikin erikseen ja yhdessä voisi olla vallassakin? Anonyymi kirjoitti:
Adviss:
Valtaistuin tuossa on kuvainnollinen. Ikään kuin Jumala, joka on henki tarvitsisi nyt jonkun tuolin hallitakseen. Vanhan testamentin valtaistuin ei muuten ollut tuolin nimi tai istuimen nimi. Paitsi, että se kuvasi vallassa olevaa, siihen kyllä mahtui istumaan useampikin ihminen, tai tuohon aikaan hallitsija, joka oli jumala.
Valtaistuin edustaa valtaa ja kun puhutaan Karitsan ja Jumalan valtaistuimesta, halutaan sillä sanoa, että vallassa ovat ensinnäkin Jumala ja toiseksikin olento nimeltään Karitsa eli Kristus.
Kyllä Pyhä henkikin mainitaan Ilmestyskirjassa, useita kertoja. Ilm 4:5 ja 5:6 sanovat Jumalan hengen (henkien) olevan valtaistuimen ympärillä. Ilmeisesti ne kuvaavat sitä, että valtaistuimella olevaa Jeesusta ympäröi Jumalan henki. Jumalahan asuu kaikissa henkenä, niin ihmisissä kuin Jeesuksessakin.
Mutta alkuperäiseen kysymykseesi... Adventistit uskovat kolminaisuuteen, jossa kaikilla jumaluuden persoonilla on yhtä suuri Jumaluus. Todellisuudessa, jos tuntee adventistien opetukset tietää, että Adventtikirkko korostaa Jeesuksen ihmisyyttä enemmän kuin esimerkiksi luterilainen ja katolinen kirkko. Tätä ei tiedetä yleisesti riviadventistien parissa. Erityisesti Whiten kirjoituksista käy ilmi vahvasti Jeesuksen ihmisyyden ja inhimillisyyden korostus Jumaluuden kustannuksella. Älä pyydä tekstiesimerkkejä, mua ei niin kiinnosta tuo puoli adventismista.
Raamattu kertoo useita kertoja Jeesuksen olevan todellinen olento taivaassa. Jumalasta kerrotaan myös, että hän on taivaassa. Molemmat siis ovat olemassa ja kumpikin on taivaassa. Miksei kumpikin erikseen ja yhdessä voisi olla vallassakin?No jaa... Raamatun mukaan isä Jumala on antanut kaiken vallan pojalleen Jeesukselle kristukselle.
Jeesus kristus siis käyttää isältään saamaansa valtaa... mikä todistaa sen, että isä on poikaa suurempi vallassa.- Anonyymi
G4G kirjoitti:
No jaa... Raamatun mukaan isä Jumala on antanut kaiken vallan pojalleen Jeesukselle kristukselle.
Jeesus kristus siis käyttää isältään saamaansa valtaa... mikä todistaa sen, että isä on poikaa suurempi vallassa.Adviss:
No... jos Isäukkoa tympii jatkuva johtaminen ja hän delegoi maailmankaikkeuden omistajana kaiken valtansa Jeesukselle. Mistä näistä tietää... mutta tasaväkisten Jumalien kolminaisuusopin se romuttaa. - Anonyymi
G4G kirjoitti:
No jaa... Raamatun mukaan isä Jumala on antanut kaiken vallan pojalleen Jeesukselle kristukselle.
Jeesus kristus siis käyttää isältään saamaansa valtaa... mikä todistaa sen, että isä on poikaa suurempi vallassa."Jeesus kristus siis käyttää isältään saamaansa valtaa... mikä todistaa sen, että isä on poikaa suurempi vallassa."
No_häh kirjoittaa:
Tuo sinun keksimäsi lause ei todista mitään sen suuntaista mitä väität. Esitäpäs Raamatusta jokin kohta, joka tukee väitettäsi.
Minä väitän, että Jumala on Jeesusta suurempi. Raamattu ei sano missään, että Poika olisi Isää suurempi. Vain Poikaa suurempi pystyy antamaan pojalleen lisää valtaa puhumattakaan kaikesta vallasta. Raamattu ei myöskään sano missään, että Isä olisi luopunut kaikkivaltiaan roolistaan. Vaikka Jeesus on saanut Isältään vallan, Isä ei ole silti antanut omaa valtaansa pois. Ei ainakaan Raamatun mukaan. Raamattu ei myöskään sano, että Jeesus olisi Jumalan Herra vaan, että hän on seurakunnan Herra. Jeesus toimii Raamatun mukaan Jumalan oikeana kätenä, mikä tarkoittaa enemmänkin Jumalan juoksupoikaa kuin Jumalan Herraa.
Jeesus siis käyttää Isänsä antamaa valtaa Isän pysyessä Jumalana, kaikkein ylimpänä, niin kuin on aina ollut.
Mistä ihmeestä olet keksinyt, että Jeesus olisi Isää ylempi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jeesus kristus siis käyttää isältään saamaansa valtaa... mikä todistaa sen, että isä on poikaa suurempi vallassa."
No_häh kirjoittaa:
Tuo sinun keksimäsi lause ei todista mitään sen suuntaista mitä väität. Esitäpäs Raamatusta jokin kohta, joka tukee väitettäsi.
Minä väitän, että Jumala on Jeesusta suurempi. Raamattu ei sano missään, että Poika olisi Isää suurempi. Vain Poikaa suurempi pystyy antamaan pojalleen lisää valtaa puhumattakaan kaikesta vallasta. Raamattu ei myöskään sano missään, että Isä olisi luopunut kaikkivaltiaan roolistaan. Vaikka Jeesus on saanut Isältään vallan, Isä ei ole silti antanut omaa valtaansa pois. Ei ainakaan Raamatun mukaan. Raamattu ei myöskään sano, että Jeesus olisi Jumalan Herra vaan, että hän on seurakunnan Herra. Jeesus toimii Raamatun mukaan Jumalan oikeana kätenä, mikä tarkoittaa enemmänkin Jumalan juoksupoikaa kuin Jumalan Herraa.
Jeesus siis käyttää Isänsä antamaa valtaa Isän pysyessä Jumalana, kaikkein ylimpänä, niin kuin on aina ollut.
Mistä ihmeestä olet keksinyt, että Jeesus olisi Isää ylempi?No_häh jatkaa...
Jos Jeesus olisi Isää korkeampi, miksei hän tiennyt tulevaisuudesta Ilmestyskirjan asioista vaan Isän piti antaa Jeesukselle ilmestys, jonka Jeesus laittoi enkelin ilmoittamaan Johannekselle? Komentoketju toimii arvojärjestyksen mukaisesti.
"Johanneksen ilmestys 1:1
Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle näyttääkseen palvelijoilleen, mitä pian on tapahtuva. Sen hän ilmoitti lähettämänsä enkelin kautta palvelijalleen Johannekselle, " Anonyymi kirjoitti:
"Jeesus kristus siis käyttää isältään saamaansa valtaa... mikä todistaa sen, että isä on poikaa suurempi vallassa."
No_häh kirjoittaa:
Tuo sinun keksimäsi lause ei todista mitään sen suuntaista mitä väität. Esitäpäs Raamatusta jokin kohta, joka tukee väitettäsi.
Minä väitän, että Jumala on Jeesusta suurempi. Raamattu ei sano missään, että Poika olisi Isää suurempi. Vain Poikaa suurempi pystyy antamaan pojalleen lisää valtaa puhumattakaan kaikesta vallasta. Raamattu ei myöskään sano missään, että Isä olisi luopunut kaikkivaltiaan roolistaan. Vaikka Jeesus on saanut Isältään vallan, Isä ei ole silti antanut omaa valtaansa pois. Ei ainakaan Raamatun mukaan. Raamattu ei myöskään sano, että Jeesus olisi Jumalan Herra vaan, että hän on seurakunnan Herra. Jeesus toimii Raamatun mukaan Jumalan oikeana kätenä, mikä tarkoittaa enemmänkin Jumalan juoksupoikaa kuin Jumalan Herraa.
Jeesus siis käyttää Isänsä antamaa valtaa Isän pysyessä Jumalana, kaikkein ylimpänä, niin kuin on aina ollut.
Mistä ihmeestä olet keksinyt, että Jeesus olisi Isää ylempi?En tiedä, mitä oikein sekoilet. Olen samaa mieltä kanssasi ja sanoin sen myös viestissäni, jopa siinä kohdassa, jota lainasit. Isä on poikaa ylempi Raamatun mukaan. Tietysti. On ollut aina, on ja on oleva.
- Anonyymi
Kommentti adventismin ulkopuolelta
Raamatussa sanotaan, että Jumala ei ole ihminen. Ja kuitenkin toisaalta Jumala näyttää selittelevän, kuin olisi monissa ihmisissä toiminut, eikä vain siinä Jeesuksessa:
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan&kirjat=kr
Ja tuosta eteenpäin. Miksi sitten korostetaan, että Jumala on Jeesuksessa ihmisroolin esittänyt. Miksei näitä kaikkia muita? - Anonyymi
https://www.koivuniemi.com/raamattu/?tila=pikahaku&kokoluku=1&hakuehto=1sa 15
Jumala ei ole ihminen. Kuitenkin Kolossalaiskirje 2 selittää, että Kristuksessa jumaluuden (kolminaisuuden?) koko täyteys ruumiillisesti.
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=kol 2&kirjat=krSen saman Jumalan täyteyden tulee kasvaa jokaisessa valitussa ja lopputulos on se, että "Jumala on kaikki kaikissa".
Efesolaiskirje:
3:14 Sentähden minä notkistan polveni Isän edessä,
3:15 josta kaikki, millä isä on, taivaissa ja maan päällä, saa nimensä,
3:16 että hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta, voimassa vahvistua hänen Henkensä kautta
3:17 ja Kristuksen asua uskon kautta teidän sydämissänne,
3:18 niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on,
3:19 ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä.
3:20 Mutta hänelle, joka voi tehdä enemmän, monin verroin enemmän kuin kaikki, mitä me anomme tai ymmärrämme, sen voiman mukaan, joka meissä vaikuttaa,
3:21 hänelle kunnia seurakunnassa ja Kristuksessa Jeesuksessa kautta kaikkien sukupolvien, aina ja iankaikkisesti! Amen.
1.Korinttolaiskirje:
15:18 Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneetkin olisivat kadotetut.
15:19 Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.
15:20 Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
15:21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
15:23 mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;
15:24 sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
15:25 Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle."
15:26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
15:27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle." Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
15:28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.
Wow! Sääli, että Herra Jumala ei tehnyt ensimmäisellä kerralla ihmisestä täydellistä Kristuksen kaltaista olentoa, koska häneltä se olisi sujunut käden käänteessä: taisi piru tahtoa ihmisten ja eläinten kärsimystä, koska se on ilmiselvästi hänen luontonsa. Sen Jumalan, jota kristityt palvovat ja sanovat hänen olevan rakastava isä. Toki: kiduttaa ja tappaa äpäriä, mutta ei omia lapsiaan. Onhan se korkeasti moraalista tuokin?
- Anonyymi
Mitä hyötyä on pohtia taikauskoisten satujen sisältöä? Olennaisempaa olisi pohtia vaikka sitä, että miten naisten asemaa parannettaisiin kehitysmaissa, tai miten kaikki lapset saisivat käydä koulua.
Se, onko jokin satujen jumala kolmiyhteinen, neliyhteinen tai vaikka kaksineuvoinen, on ihan täysin yhdentekevää.- Anonyymi
Jumalan täytyy ihan selvästi olla kaksineuvoinen, koska Raamatun mukaan Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen eli mieheksi JA naiseksi.
- Anonyymi
Valheesi eivät hetkauta.
- Anonyymi
1Joh.5:7 Biblia (1776) Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana, ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat. 1Joh.5:8 Biblia Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat. Joh.19:34. Ilm.19:13
- Anonyymi
Aramean kielinen uusitestamentti Peshitta selvittää tätä Jumalan ja Jeesuksen olemusta selkeästi.
Onhan sanottu että uudentestamentin osia kirjoitettii aluksi arameaksi ja vasta myöhemmin kreikaksi jossa Jumalan ja Jeesuksen olemusta himmennettiin kielellisillä koukeroilla.
Jumalasta ja Jeesuksesta käytettiin arameassa samoja nimityksiä Mar Yah (Herra Yahveh =JHVH=Jeshua) kymmeniä kertoja.
Samaa käytettiin vanhassa testamentissa kun hebreankielistä tekstiä käännettiin arameaksi. Mar Yah.- Anonyymi
AdTutkimukset ovat osoittaneet arameankieliset käännökset nuoremmiksi kuin kreikankieliset käännökset ja vain joitakin pieniä pergamentin palasia, jotka voisivat olla vanhempia kuin kreikankieliset, on löytynyt. Palaset ovat niin pieniä, että ovat vain yksittäisten sivujen palasia koko Raamatun teksteistä.
Arameankielinen sana, joka kuvaisi sekä Jeesusta että Jumalaa samana kolmiyhteisenä olentona ei ole voinut olla käytössä tuossa tarkoituksessa, kuin väität, sillä hepreankielinen alkuteksti ei tunne Jeesusta Jumalana. Vanhan testamentin hepreankielinen alkuteksti tuntee Jeesuksen vain ennustuksista tulevana voideltuna, ei Jumalana, eikä kolmiyhteisen Jumalan persoonana. Heprealaisilla oli vain yksi Luoja Jumala, joka ei ollut Jeesus eikä ollut kolmiyhteinen. Anonyymi kirjoitti:
AdTutkimukset ovat osoittaneet arameankieliset käännökset nuoremmiksi kuin kreikankieliset käännökset ja vain joitakin pieniä pergamentin palasia, jotka voisivat olla vanhempia kuin kreikankieliset, on löytynyt. Palaset ovat niin pieniä, että ovat vain yksittäisten sivujen palasia koko Raamatun teksteistä.
Arameankielinen sana, joka kuvaisi sekä Jeesusta että Jumalaa samana kolmiyhteisenä olentona ei ole voinut olla käytössä tuossa tarkoituksessa, kuin väität, sillä hepreankielinen alkuteksti ei tunne Jeesusta Jumalana. Vanhan testamentin hepreankielinen alkuteksti tuntee Jeesuksen vain ennustuksista tulevana voideltuna, ei Jumalana, eikä kolmiyhteisen Jumalan persoonana. Heprealaisilla oli vain yksi Luoja Jumala, joka ei ollut Jeesus eikä ollut kolmiyhteinen.Herran voideltu palvelija on ihminen, ei Jumala. Jumalaa ei tarvitse voidella pyhällä hengellä tehtäväänsä varten eikä Jumala ole ylimmäinen pappi tai ihminen kuten Jeesus on. Näin siis Raamatun mukaan. On järjetöntä väittää Jeesuksen olevan Jumala edes Raamatun perusteella! Niin kristityt kuitenkin tekevät, koska ovat perineet oppinsa katoliselta kirkolta oman tunnustuksensa ja suuntauksensa mukaisena versiona. Vain unitaarit ja Jehovan todistajat ja muut areiolaiset ovat hylänneet kolmiyhteisen jumalan opin harhaoppina, mutta näistä areiolaiset ovat edelleen pihalla uskoessaan, että Jeesus ei ole ihminen vaan hän on ikivanha taivaasta Marian kohtuun tullut henkiolento. Samaa katolista hömppää tuokin usko...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AdTutkimukset ovat osoittaneet arameankieliset käännökset nuoremmiksi kuin kreikankieliset käännökset ja vain joitakin pieniä pergamentin palasia, jotka voisivat olla vanhempia kuin kreikankieliset, on löytynyt. Palaset ovat niin pieniä, että ovat vain yksittäisten sivujen palasia koko Raamatun teksteistä.
Arameankielinen sana, joka kuvaisi sekä Jeesusta että Jumalaa samana kolmiyhteisenä olentona ei ole voinut olla käytössä tuossa tarkoituksessa, kuin väität, sillä hepreankielinen alkuteksti ei tunne Jeesusta Jumalana. Vanhan testamentin hepreankielinen alkuteksti tuntee Jeesuksen vain ennustuksista tulevana voideltuna, ei Jumalana, eikä kolmiyhteisen Jumalan persoonana. Heprealaisilla oli vain yksi Luoja Jumala, joka ei ollut Jeesus eikä ollut kolmiyhteinen.Väärin meni. Lue Jes. 9:5-6.
- Anonyymi
G4G kirjoitti:
Herran voideltu palvelija on ihminen, ei Jumala. Jumalaa ei tarvitse voidella pyhällä hengellä tehtäväänsä varten eikä Jumala ole ylimmäinen pappi tai ihminen kuten Jeesus on. Näin siis Raamatun mukaan. On järjetöntä väittää Jeesuksen olevan Jumala edes Raamatun perusteella! Niin kristityt kuitenkin tekevät, koska ovat perineet oppinsa katoliselta kirkolta oman tunnustuksensa ja suuntauksensa mukaisena versiona. Vain unitaarit ja Jehovan todistajat ja muut areiolaiset ovat hylänneet kolmiyhteisen jumalan opin harhaoppina, mutta näistä areiolaiset ovat edelleen pihalla uskoessaan, että Jeesus ei ole ihminen vaan hän on ikivanha taivaasta Marian kohtuun tullut henkiolento. Samaa katolista hömppää tuokin usko...
Paitsi että Raamattu sanoo, että Jeesus on Jumala. Ihan sama mitä vastaan väität.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AdTutkimukset ovat osoittaneet arameankieliset käännökset nuoremmiksi kuin kreikankieliset käännökset ja vain joitakin pieniä pergamentin palasia, jotka voisivat olla vanhempia kuin kreikankieliset, on löytynyt. Palaset ovat niin pieniä, että ovat vain yksittäisten sivujen palasia koko Raamatun teksteistä.
Arameankielinen sana, joka kuvaisi sekä Jeesusta että Jumalaa samana kolmiyhteisenä olentona ei ole voinut olla käytössä tuossa tarkoituksessa, kuin väität, sillä hepreankielinen alkuteksti ei tunne Jeesusta Jumalana. Vanhan testamentin hepreankielinen alkuteksti tuntee Jeesuksen vain ennustuksista tulevana voideltuna, ei Jumalana, eikä kolmiyhteisen Jumalan persoonana. Heprealaisilla oli vain yksi Luoja Jumala, joka ei ollut Jeesus eikä ollut kolmiyhteinen.Sinulla on vanhentunutta tietoa.
Nykytutkimukset ovat paljastaneet toista.
Lähtökohtana on se, että mikä oli kansan puhuttu kieli Jeesuksen ja apostolien aikana. Kansan kieli oli aramea. Hepreaa käytettiin vain uskonnollisissa menoissa.
Kun uutta testamenttia alettiin kirjottaa olivat kirjoitukset kansan kielellä. Kreikka ei ollut kansan kieli.
Miksi sitten arameankielinen UT on hävinnyt? Vai hävisikö se?
Varhaisten kirkkoisien todistukset viittaavat ettei hävinnyt kokonaan.
Arameankielinen UT säilyi idän kirkossa, kirkossa johon Rooman valtakunnan kristittyjen vainot eivät kohdistuneet.
Jeesuksen itsensä puhuma kieli oli aramea. Sitä puhuttiin galileassa.
Kun Jeesus tai esim. profeetta Johannes puhui Messiaasta hän käytti Jeesuksesta muotoa: Mar Yah.( JHVH, Yahveh)
Apostolien tekojen 2 luku käyttää myös Herra Jeesus, Mar Yah,(YHVH, Yeshua, Yahveh) monissa kohdissa.
Luopumuksen ja eri käännösten jälkeen tuo on häivytetty pois.
Jeesuksen ja Isä Jumalan eriyttäminen erilaisiksi on siis virhe.
Vanhantestamentin Jahve on uuden testamentin Jeesus,Messias.
Mitä tulee sanaan kolminaisuus on se luotu areiolaisten vuoksi selvittämään Jumalan olemusta.
Hehän väittivät ettei Jeesuksesta voi puhua Jumalana laisinkaan.
Hei,
En ole Adventtikirkon jäsen, enkä suorita uskonnon järjestölle, -kirkoille mitään.
Adventtikirkon teologiaa (kirkon virallista) voit katsoa täältä; -Sieltä löytyy kolminaisuudesta; https://www.adventist.fi/uskon-piirteet
Minulle kolminaisuus oli kristinuskon vaikein kysymys.
Adventtikirkossakin ihmiset ymmärtävät yksilöllisesti jumaluutta.
Kuitenkin voin sanoa että et löydä aikaa Raamatusta, missä ei kolme jumaluuden (1 Kol 2:9) persoonaa olisi yhtä aikaa olemassa olevaisena.
Kts. 1 Moos 1:2, Kol 1:16-20; -- Jumalan Henki ja Jeesus ovat olleet ennen kaikkea maan olevaista jakeiden mukaan.
"Kolminaisuusopissa" on kirkkokieltä, mutta kun ymmärtää jumaluuden monikossa, niin on helpompaa.- Anonyymi
Pitäisi lukea koko Raamattua. Ps.8:6 Ja sinä teit hänestä lähes jumal'olennon....Sananl.8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Hebr.2:7,9. Ja Raamatusta, löytyy toinenkin esikoinen. Job.40:14
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisi lukea koko Raamattua. Ps.8:6 Ja sinä teit hänestä lähes jumal'olennon....Sananl.8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Hebr.2:7,9. Ja Raamatusta, löytyy toinenkin esikoinen. Job.40:14
Hei
Kirjoitit; "Sananl.8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua."
-- Jos tutkit alkukielestä sitä sanaa mitä kaikesta luomakunnan luomisesta on käytetty ja vertaat sitä San 8:22 sanaan "luomisesta" niin havaitset ettei kyse ole samanlaisesta luomisesta mitä on luomakunnan luomisesta käytetty.
-- Tämä San 8:22 ei kelpaa siis sitten jumalauuden kolmen persoonan vastustamiseen.Anonyymi kirjoitti:
Pitäisi lukea koko Raamattua. Ps.8:6 Ja sinä teit hänestä lähes jumal'olennon....Sananl.8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Hebr.2:7,9. Ja Raamatusta, löytyy toinenkin esikoinen. Job.40:14
Lisäys;
Kirjoitit; " Hebr.2:7,9." samaan yhteyteen kysymyksessä;
-- Tuossa on kyse Jeesuksen ihmisen muodosta. Tämä Jeesus Kristus ihmisenä on yksi jumaluuden ilmoitus ihmiskunnalle. Jos sitten luet vaikka Hebr 5-10 luvut, ja ensi alkuun 8:2, niin luvuissa on kyse Jeesuksen taivaallisesta palveluksesta osana jumaluutta. Raamatussa on paljonkin kirjoitusta Jeesuksesta taivaassa.Anonyymi kirjoitti:
Pitäisi lukea koko Raamattua. Ps.8:6 Ja sinä teit hänestä lähes jumal'olennon....Sananl.8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Hebr.2:7,9. Ja Raamatusta, löytyy toinenkin esikoinen. Job.40:14
Lisäys;
Kirjoitit; ". Job.40:14 "
Tuo jae löytyy JHWH liikkeen UM Raamatusta.
KR/1992 ei sillä paikalla ole vastaavaa. Joku jaejärjestysheitto on.
On kyse varmasti samasta asiasta, kuin San 8:22, että kyse ei ole luomistyöstä kuitenkaan.Anonyymi kirjoitti:
Pitäisi lukea koko Raamattua. Ps.8:6 Ja sinä teit hänestä lähes jumal'olennon....Sananl.8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Hebr.2:7,9. Ja Raamatusta, löytyy toinenkin esikoinen. Job.40:14
Lisäys;
Kirjoitit; "Ps.8:6 Ja sinä teit hänestä lähes jumal'olennon.."
Tässä on profetia vaiheesta kyse, eli Vanhan liiton näyistä protetiassa.
Jeesuksesta on monta sataa profetiaa VT:ssä.
Ihmiset ovat pukeneet Jumalalta saamaansa ihmisten kielelle ihmisten kieliasuun.
Kun huomioi sitten koko Raamatun, -niin kaikki puhuu Jeesuksen jumaluuden puolesta. Jeesus Ylipappina taivaassa. Jeesus enkeleiden Ylipäällikkö.
Jumaluus on ihmiselle ilmestynyt ja ilmoitettu kolmen "persoonan kautta;" - Isässä, Pojassa, ja Pyhässä Hengessä. Tätä koko Raamattu on täynnä.
Tämä ei kumoa etteikö Jumala olisi monoteistinen -yksi Jumala pakanauskontojen monien jumalien joukossa.
Opetuslapset ja apostolit opettivat yhtä Jumalaa. Puhuivat jumaluuden "persoonista." - Herrasta yksikössä.
Jumaluus esiintyy monikollisena; Esim. Luomisen yhteydessä; "Tehkäämme ihminen." 1 Moos 1:26.
Luomisessa oli mukana koko jumaluus; Isä, Poika ja Pyhä Henki; Moos 1:2, Joh 1:1-3,10,14, Kol 1:13-16.
Monikkomuotoon viittaa myös; 1 Moos 11:7.
Uskon kaste suoritetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen Jeesuksen ohjeen mukaan; Matt 28:19.
Apostolinen siunaus suoritetaan myös kolmen persoonallisuuden nimeen;
2 Kor 13:13.
Yksi Jumala "esiintyy kolmena persoonana."Anonyymi kirjoitti:
Pitäisi lukea koko Raamattua. Ps.8:6 Ja sinä teit hänestä lähes jumal'olennon....Sananl.8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Hebr.2:7,9. Ja Raamatusta, löytyy toinenkin esikoinen. Job.40:14
Lisäystä vielä;
Jeesuksen Kristuksen Jumaluus on kiistaton.
Ymmärtääkseni JHWH liike on antanut periksi tässä suhteessa jossakin määrin etteivät selitä Jeesusta enää pelkäksi ihmiseksi?Anonyymi kirjoitti:
Pitäisi lukea koko Raamattua. Ps.8:6 Ja sinä teit hänestä lähes jumal'olennon....Sananl.8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Hebr.2:7,9. Ja Raamatusta, löytyy toinenkin esikoinen. Job.40:14
Lisäystä vielä,
Kristus pukeutui ihmisluontoon tavoittaakseen ihmiskunnan paremmin. Maailman pelastaminen tarvitsi jumaluutta, ihmisyyttä ja inhimillisyyttä. Jumalan Poika tuli ihmiseksi toimiakseen välittäjänä Jumalan ja ihmisen välillä.
Jeesus oli olemassa jo ennen aikojen alkua. Apostoli Johannes sanoo Joh 1:1-14; "Alussa oli sana. Sana oli Jumalan luona, ja sana oli Jumala;" Kol 1: 17, Miik 5: 1. Jumala nimitti Jeesuksesta pojakseen; Matt 3: 17 sekä Jumalaksi; Hepr 1:4-8; Poika on perillinen ja Pojan välityksellä Hän on luonut maailmat; Jae 2-3, Joh 1 :2-3, Kol 1: 16.
Profeetta Jesaja ennusti tulevasta lapsesta: "Hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas;" Jes 9:5.
Tässä olen kerännyt jakeita joissa Jeesuksen jumaluus mainitaan;
- Enkelit kumartavat Jeesusta; Hepr 1:4-6.
- Enkeleille ei saanut osoittaa jumalallista kunnioitusta. Jeesus hyväksyi tällaisen kunnioituksen itseään kohtaan; Matt 28: 17-18) Ilm 19:10.
- Jeesuksen yksi nimistä "Immanuel" merkitsee "Jumala on kanssamme;" Matt 1:23.
- UT:ssä Häntä kutsutaan kuten Jumalaa "Herraksi;" Matt 3:3.
- Tuomas joka epäili, tunnusti "Minun Herrani ja Jumalani;" Joh 20:28.
- Jeesuksella on kaikki valta taivaassa ja maan päällä; Matt 28:18.
- Kaikki ihmiset ovat Hänen vallassaan, ja Hän voi antaa ikuisen elämän; Joh 17:2.
- Häneltä kaikki viisaus; Kol 2:3.
- Jeesus Kristus on ikuinen; Hepr 13:8.
- Jeesus on Jumalan Pyhä; Mark 1 :24, Luuk 1 :35.
- Hänen on valta ja rauha loputon valtakunnassaan; Jes 9:6.
- Jeesus pitää kaiken koossa; Kol 1: 17.
- Jeesuksella on oikeus antaa synnit anteeksi; Matt 9:6, Mark 2:5-7.
- Hän joka herättää kuolleista on Jeesus Kristus; Joh 5:28-29; Ilm 1:17-18.
Matt 1:23, Joh 20:28, Fil 2:6-11. Jeesukselle Kristukselle kuuluu jumalallinen kunnioitus; Fil 2:9-11, 2 Tim 4:18, Hepr 13:21.
Pyhä Henki rukoilee ihmisen puolesta. Raamattu kertoo Pyhällä Hengellä olevan tunteet. "Persoona" Pyhä Henkikin.Anonyymi kirjoitti:
Pitäisi lukea koko Raamattua. Ps.8:6 Ja sinä teit hänestä lähes jumal'olennon....Sananl.8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Hebr.2:7,9. Ja Raamatusta, löytyy toinenkin esikoinen. Job.40:14
Vielä;
Raamatussa kerrotaan Jeesuksesta Sananlaskujen 8:22-36 luomistöiden esikoisena Jumalan "luotuna." Onko Jeesus siten luotu? -Jeesus ei ole luotu, vaan Jeesus on Luoja; Kol 1:15-16.
Emme voi täsmällisesti tietää miten Jeesus syntyi Isästä, mutta on huomattava että Snl 8:22 ei käytetä samaa sanaa luomisesta kuin mitä sanaa käytetään luomiskertomuksen yhteydessä. Raamatun käännöksissä onkin puhuttu usein "asettamisesta" ja "omistamisesta" luomisen sijaan. Hebreankielen "baaraa" tarkoittaa luomista, mutta sitä Snl 8:22 ei käytä.Anonyymi kirjoitti:
Pitäisi lukea koko Raamattua. Ps.8:6 Ja sinä teit hänestä lähes jumal'olennon....Sananl.8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Hebr.2:7,9. Ja Raamatusta, löytyy toinenkin esikoinen. Job.40:14
Vielä Job 10:14;
Tämä kuvaus Jeesuksesta on siten kuvainnollinen esitys, eikä Häntä mainita tässä nimeltä. Siksi onkin perustettava muille selvemmille Raamatun kohdille mm. mitä edellä on esitetty.Anonyymi kirjoitti:
Pitäisi lukea koko Raamattua. Ps.8:6 Ja sinä teit hänestä lähes jumal'olennon....Sananl.8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Hebr.2:7,9. Ja Raamatusta, löytyy toinenkin esikoinen. Job.40:14
Vielä;
Keskiajan kirkon oppi pyrki toisinaan selittämään Jumalan sisäistä olemusta kreikkalaisen filosofian termein ikään kuin Jumalasta sisältäpäin.
Kolminaisuutta on kuitenkin käsitettävä että oppi selittää jumaluuden- ei Jumalan persoonallisuutta sisältäpäin.
Uusi Testamentti mainitsee “jumaluuden” apostolin suulla kaksi kertaa; Kol 2:9, Apt 17:29
"Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään."
(Kol 2:9)
Isä, Poika ja Pyhä Henki toimivat aina täysin yksimielisesti keskenään.
Isällä, Pojalla ja Pyhällä Hengellä on aina sama ja yksi yhtenäinen Henki.
"Kolmiyhteisyys" tarkoittaa ykseyttä. -Ei kolmijakoisuutta.
Isä, Poika ja Pyhä Henki on kolmen yhtä iankaikkisen persoonan ykseys. Jumala on kaikkea läsnäolevaa korkeampi. Jumala on kaikkein korkein joka ylittää ihmisen ymmäryksen ja käsityksen. Jumala on kaikkitietävä ja kaikkivoipa aina läsnä ja kuolematon. Jumala on luonut ihmisen rakkauden vuoksi vapaaehtoiseen vastarakkauteen. Jumala on ilmoittanut itsensä ihmiselle ja arvollinen saamaan kaikkein korkeimman palvonnan ylistyksen ja palveluksen. (1 Piet 1:2, Ilm 14:7, 1 Tim 1:17, 2 Kor 13:13, Matt 28:19, Ef 4:4-6,5, 2 Moos 6:4)
Emme pysty osoittamaan Raamatusta aikaa ettei kaikki jumaluuden kolme olisi olleet olemassa;
> 1 Moos 1:1-2, Kol 1:12-17, 2:9, Joh 1:1-5, Apt 17:29, Hebr 10:15-17, Apt 2, Ilm 1:7-8, 22:17,20.- Anonyymi
Jaxinhotelli kirjoitti:
Vielä;
Keskiajan kirkon oppi pyrki toisinaan selittämään Jumalan sisäistä olemusta kreikkalaisen filosofian termein ikään kuin Jumalasta sisältäpäin.
Kolminaisuutta on kuitenkin käsitettävä että oppi selittää jumaluuden- ei Jumalan persoonallisuutta sisältäpäin.
Uusi Testamentti mainitsee “jumaluuden” apostolin suulla kaksi kertaa; Kol 2:9, Apt 17:29
"Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään."
(Kol 2:9)
Isä, Poika ja Pyhä Henki toimivat aina täysin yksimielisesti keskenään.
Isällä, Pojalla ja Pyhällä Hengellä on aina sama ja yksi yhtenäinen Henki.
"Kolmiyhteisyys" tarkoittaa ykseyttä. -Ei kolmijakoisuutta.
Isä, Poika ja Pyhä Henki on kolmen yhtä iankaikkisen persoonan ykseys. Jumala on kaikkea läsnäolevaa korkeampi. Jumala on kaikkein korkein joka ylittää ihmisen ymmäryksen ja käsityksen. Jumala on kaikkitietävä ja kaikkivoipa aina läsnä ja kuolematon. Jumala on luonut ihmisen rakkauden vuoksi vapaaehtoiseen vastarakkauteen. Jumala on ilmoittanut itsensä ihmiselle ja arvollinen saamaan kaikkein korkeimman palvonnan ylistyksen ja palveluksen. (1 Piet 1:2, Ilm 14:7, 1 Tim 1:17, 2 Kor 13:13, Matt 28:19, Ef 4:4-6,5, 2 Moos 6:4)
Emme pysty osoittamaan Raamatusta aikaa ettei kaikki jumaluuden kolme olisi olleet olemassa;
> 1 Moos 1:1-2, Kol 1:12-17, 2:9, Joh 1:1-5, Apt 17:29, Hebr 10:15-17, Apt 2, Ilm 1:7-8, 22:17,20.Hyvä Jari. Juuri näin. Kerrankin kirjoitat TÄYTTÄ asiaa.
"Katoliset teologit tunnustavatkin avoimesti, että kyseessä on mysteeri, jota ei kukaan voi ymmärtää tai käsittää: se on vain uskottava tai muuten joutuu helvettiin. Uskotko?"
Uskon vakaasti, että se on mysteeri, ja koska se on mysteeri, kukaan ei voi sen paremmin loogisesti osoittaa sitä oikeaksi kuin vääräksikään.
Koska falsifioinnin kriteeri puuttuu, mitä tahansa mitä maan päällä ikinä tapahtuu, ei pysty osoittamaan teoriaa vääräksi. Tämä on tyypillinen piirre jokaiselle huuhaa-teorialle.
Esimerkiksi jos väitetään, että Jumala on vaaleanpunainen yksisarvinen jolla on sinisiä pilkkuja, ja joka asuu kaikissa niissä tienristeyksissä joista saa kääntyä kahteen eri suuntaan, mutta on näkymätön, ... se on aivan vastaava esimerkki mysteeristä jota ei voida ymmärtää, eikä osoittaa oikeaksi eikä vääräksi.
Jos tällainen usko valtaa alaa, niin siinähän sitten ollaan ihan samassa pisteessä kuin kolmiyhteysharhaopin kanssa. Jos päätetään, että vain tällainen usko pelastaa, niin ollaan vielä lähempänä kolmiyhteysharhaopin perusasioita.On melko hämmentävää, että opillinen ymmärrys on pantu pelastumisen ehdoksi. Näin tehdään monissa kristillisissä suuntauksissa. Katolinen kirkko ei ole poikkeus. Protestantit harjoittavat samaa vääräuskoisten tuomitsemista helvettiin ihan pelkästään sen takia, että toinen uskoo eri tavalla kuin "me oikeaoppiset". Mistä lähtien oikea oppi on ollut pelastumisen ehto eikä esimerkiksi hyvä ja pyhä vanhurskas elämä?
Uuden testamentin erikoisuus on se, että siellä on pantu totena pitäminen syntien anteeksisaamisen ja pelastumisen ehdoksi. Jos et pidä totena evankeliumia, niin et saa syntejä anteeksi etkä pelastu. Vanhassa testamentissa tällaista totena pitämistä on vaikea löytää ehtona pelastukselle, mutta kaipa sielläkin niitä kohtia on, joissa evätään pelastus kaikilta muilta paitsi Israelilta?
Onko Jumala puolueellinen, koska pelastaa vain valitsemansa kansan ja ihmiset, mutta ei anna kaikille samaa mahdollisuutta?
Kohteleeko Jumala yhdenvertaisesti ja tasapuolisesti ihmisiä? (Raamatun Jumala)
Raamatun Jumala toimii mielivaltaisesti ja väärämielisesti. Raamatun Jumala on syyllinen kaikkeen kärsimykseen ja pahaan, mitä tapahtuu, koska rankaisi yhden ihmisen tekemästä synnistä kaikkia hänen jälkeläisiään ja eläimiäkin. Sadisti mikä sadisti. Ei se siitä miksikään muutu, vaikka sitä rakkaudeksi sanottaisiin. Ei näytä puuttuvan millään tavalla maailman menoon ja antaa viattomien kärsiä paljon...G4G kirjoitti:
On melko hämmentävää, että opillinen ymmärrys on pantu pelastumisen ehdoksi. Näin tehdään monissa kristillisissä suuntauksissa. Katolinen kirkko ei ole poikkeus. Protestantit harjoittavat samaa vääräuskoisten tuomitsemista helvettiin ihan pelkästään sen takia, että toinen uskoo eri tavalla kuin "me oikeaoppiset". Mistä lähtien oikea oppi on ollut pelastumisen ehto eikä esimerkiksi hyvä ja pyhä vanhurskas elämä?
Uuden testamentin erikoisuus on se, että siellä on pantu totena pitäminen syntien anteeksisaamisen ja pelastumisen ehdoksi. Jos et pidä totena evankeliumia, niin et saa syntejä anteeksi etkä pelastu. Vanhassa testamentissa tällaista totena pitämistä on vaikea löytää ehtona pelastukselle, mutta kaipa sielläkin niitä kohtia on, joissa evätään pelastus kaikilta muilta paitsi Israelilta?
Onko Jumala puolueellinen, koska pelastaa vain valitsemansa kansan ja ihmiset, mutta ei anna kaikille samaa mahdollisuutta?
Kohteleeko Jumala yhdenvertaisesti ja tasapuolisesti ihmisiä? (Raamatun Jumala)
Raamatun Jumala toimii mielivaltaisesti ja väärämielisesti. Raamatun Jumala on syyllinen kaikkeen kärsimykseen ja pahaan, mitä tapahtuu, koska rankaisi yhden ihmisen tekemästä synnistä kaikkia hänen jälkeläisiään ja eläimiäkin. Sadisti mikä sadisti. Ei se siitä miksikään muutu, vaikka sitä rakkaudeksi sanottaisiin. Ei näytä puuttuvan millään tavalla maailman menoon ja antaa viattomien kärsiä paljon..."Raamatun Jumala on syyllinen kaikkeen kärsimykseen ja pahaan, mitä tapahtuu, koska rankaisi yhden ihmisen tekemästä synnistä kaikkia hänen jälkeläisiään ja eläimiäkin. Sadisti mikä sadisti. Ei se siitä miksikään muutu, vaikka sitä rakkaudeksi sanottaisiin. Ei näytä puuttuvan millään tavalla maailman menoon ja antaa viattomien kärsiä paljon..."
Kuin suoraan seetiläisten gnostikkojen oppikirjoista, demiurgin ominaisuuksien kuvailusta. Oletko mahdollisesti Seetiläisen dualismin kannattaja, vai perustuiko arviosi puhtaasti omaan kokemukseesi ?
- Anonyymi
Olen kuunellut monia Romanialaisen Richard Wrundbrand puheita ja lukenut joitakin kirjoja hänen elämästään. Oli yli kymmenen vuotta vankilassa uskonsa tähden. Hänellä oli hyvin myönteinen kokemus Jumalasta, vaikka joutui näkemään ja kokemaan paljon pahaa ja kärsimyksiä vankina ollessaan. Netistä voi lukea hänestä. Siunausta kaikille toivoo yks advari veli.
On olemassa yksi Jumala; Isä ja Poika ja Pyhä Henki, kolmen yhtä ikuisen persoonan ykseys. Jumala on kuolematon, kaikkivoipa, kaikkitietävä, kaikkea korkeampi ja aina läsnä oleva. Hän on ääretön ja ylittää ihmisen käsityskyvyn. Kuitenkin hän on tehnyt itsensä tunnetuksi ilmoittamalla itsensä. Jumala, joka on rakkaus, on ikuisesti arvollinen saamaan koko luomakunnan ylistyksen, palvonnan ja palveluksen; 1. Moos. 1:26; 5. Moos. 6:4; Jes. 6:8; Matt. 28:19; Joh. 3:16; 2. Kor. 1:21–22, 13:14; Ef. 4:4–6; 1. Piet. 1:2.
Lisäys;
Olen ns. luonnollinen kompetentti henkilö, joka on keskustelija Suomi24.fi foorumilla. En ole uskonnollisten järjestöjen kirkkojen jäsen.
Keskustelen perustuslain 11-12§ kansalaisoikeuksilla yksityisesti.
En tee palvelua enkä työtä uskonnon järjestöille, eikä kommentoini ole julkisesti muualla kuin täällä kommentoitavissa julkisesti.
Uskonnon järjestöillä on rahapalkalla työntekijöitä. Hoitakoot foorumeita, tai olkoot hoitamatta, mutta en kommentoitavissa julkisesti uskonnon järjestöjen tai muussa arvostelussa.- Anonyymi
Miten adventismi poikkeaa modalismista? Onko modalismi yhteenlaskua (kolminaisuus = vajavaisten kolmasosien summa), vai uskoa, että sama Jumala on toiminut kolmessa roolissa, kolmessa hahmossa? Molempaa selitystä olen kuullut muualta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elina Valtosella täydellinen mahalasku Ylen Ykkösaamussa. Ei hallitse alkuunkaan tonttiaan.
Ulkoministerimme Elina Valtosen haastattelu Ylen Ykkösaamussa 25.1.2025 oli jotain niin kiusallista katsottavaa, ettei4713283- 1491506
- 851231
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL1191114- 2261073
Nainen, haluatko olla haluttava
Miettinyt tässä salaisuutta sun vetovoimallesi. Kaunis? Kyllä. Kiinnostava luonne? Kyllä. Hyvä kroppa? On. Harrastukset,441011Kerro yksi positiivinen kokemus kaivatusta
Voi tunnistaa. Jos ei ole positiivista, voi kertoa negatiivisen. Ne ehkä jää mieleen paremmin.37981Olen niin pettynyt itseeni
Että sait väärän kuvan minusta ja luulit etten ole kiinnostunut ja menit eteenpäin. Miten nyt käy jos vielä haluamme toi40980- 10930
- 102922