Näin on ollut ja tietääkseni on edelleenkin. Jos halutaan kieltää polkupyöräilykin, tarvitaan siihen lisäksi Polkupyörällä ajo kielletty -merkki tai se näiden kahden yhdistelmä. On useita paikkoja pk-seudulla, jossa todennäköisesti on haluttu kieltää molemmat, mutta silti merkki kieltää vain jalankulun (moottoritien rampilla esimerkiksi). Sitten on paikkoja, joissa on epäselvää, saako pyöräillä vaikkei saa kävellä. Muun muassa Haagan ja Paloheinän joukkoliikennetunnelit ja Espoon Kivenlahden tunneli. Onhan se niin, että kieltomerkki kieltää sen minkä kieltää eikä mitään muuta.
Ai niin, polkupyöräiliä ei ole jalankulkija, jos joku ei muistanut.
Jalankulku kielletty -liikennemerkki kieltää jalankulun.
28
1189
Vastaukset
- Anonyymi
Jalankulkijat eivät ymmärrä liikennesääntöjä.
- Anonyymi
Ainakin Haagan joukkoliikennetunnelin päissä on jalankulkukielto ja sen lisäksi ajoneuvolla ajo kielletty -merkit. Jos aloittaja ei tiennyt, polkupyörä on ajoneuvo.
Mikä tästä muuten mahtoi tehdä ongelman?- Anonyymi
Aha, tarkistan tuon ajoneuvolla ajo kielletyn, en ollutkaan huomannut sitä. Mikä mahtoi tehdä kysymyksestäni sinulle ongelman?
- Anonyymi
Mikä oli kysymyksesi?
- Anonyymi
Huopalahden asemalla junasta nouseva pyöräilijä, joka ei tunne tienoota, saattaa lähteä ajamaan pyörällä tunnelin läpi jompaan kumpaan suuntaan. Ainoa kieltomerkki portaiden tai hissin alapäässä on jalankulkukielto. Sitä Ajoneuvolla ajo kielletty -merkkiä ei näe ellei tule katua pitkin tunneliin. En ole tarkistanut vielä, onko kyseessä tuo merkki vaiko Moottoriajoneuvolla ajo kielletty. Paloheinän tunnelissa saattaa olla myös Ajoneuvolla ajo kielletty voimassa, jos sellaiset on tunnelin suulla kummassakin päässä. Joukkoliikennekadulla Paloheinässä sellainen on kauempana, mutta ennen tunnelia on risteys, jolloin merkin voimassaolo päättyy.
Moottoriteiden ja Kehä III:n rampeilla on monessa paikassa siis vain jalankulun kieltävä liikennemerkki. Ajoneuvon kuljettaja, polkupyöräilijä, tuntee tietenkin liikennesäännöt että moottoritiellä ei saa pyöräillä ja kummeksuu, miksi vain jalankulku kielletään. Paikat ovat kylläkin usein pysäkin yhteydessä joten merkki lienee suunnattu bussimatkustajille.
Kehä III:lla on kuitenkin myös kohtia (Mikkelän kohdalla esim.), jossa on sekä jalankulun että pyöräilyn kieltävä liikennemerkki. Sen jälkeen tie muuttuu nelikaistaiseksi ja kevyen liikenteen väylä erkanee siitä.
Kivenlahden tunneli on polkupyöräilijän kannalta oikotie korkean mäen ylittämisen asemesta, samaten suuren ikuisuustyömaan takia. Torvet soivat tunnelissa jatkuvasti siellä pyöräilevälle. Kuitenkaan pyöräily ei ole siellä kielletty. Miksi autoilijoita ei sakoteta aiheettomasta äänimerkin käytöstä? Se nimittäin vaarantaa enemmän kuin estää vaaratilanteen syntymistä. Eivätkö autoilijat tunne liikennemerkkejä? On kissansilmä eli takaheijastin, itse asiassa jopa takavalo pp:ssä. Ja autoilijoillahan tietenkin palavat ajovalot.
Markkinakadulla Matinkylän bussiterminaalin kohdalla on jalankulkukielto, muttei pyöräilykieltoa. Moottoriajoneuvolla ajo on kielletty paitsi bussiterminaaliin ja sieltä pois. (Muita moottoriajoneuvoja ajaa siitä silti jatkuvasti.) Ja bussin torvet soivat pyöräilijälle, vaikka bussiterminaalin liittymässä on liikennevalo-ohjaus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huopalahden asemalla junasta nouseva pyöräilijä, joka ei tunne tienoota, saattaa lähteä ajamaan pyörällä tunnelin läpi jompaan kumpaan suuntaan. Ainoa kieltomerkki portaiden tai hissin alapäässä on jalankulkukielto. Sitä Ajoneuvolla ajo kielletty -merkkiä ei näe ellei tule katua pitkin tunneliin. En ole tarkistanut vielä, onko kyseessä tuo merkki vaiko Moottoriajoneuvolla ajo kielletty. Paloheinän tunnelissa saattaa olla myös Ajoneuvolla ajo kielletty voimassa, jos sellaiset on tunnelin suulla kummassakin päässä. Joukkoliikennekadulla Paloheinässä sellainen on kauempana, mutta ennen tunnelia on risteys, jolloin merkin voimassaolo päättyy.
Moottoriteiden ja Kehä III:n rampeilla on monessa paikassa siis vain jalankulun kieltävä liikennemerkki. Ajoneuvon kuljettaja, polkupyöräilijä, tuntee tietenkin liikennesäännöt että moottoritiellä ei saa pyöräillä ja kummeksuu, miksi vain jalankulku kielletään. Paikat ovat kylläkin usein pysäkin yhteydessä joten merkki lienee suunnattu bussimatkustajille.
Kehä III:lla on kuitenkin myös kohtia (Mikkelän kohdalla esim.), jossa on sekä jalankulun että pyöräilyn kieltävä liikennemerkki. Sen jälkeen tie muuttuu nelikaistaiseksi ja kevyen liikenteen väylä erkanee siitä.
Kivenlahden tunneli on polkupyöräilijän kannalta oikotie korkean mäen ylittämisen asemesta, samaten suuren ikuisuustyömaan takia. Torvet soivat tunnelissa jatkuvasti siellä pyöräilevälle. Kuitenkaan pyöräily ei ole siellä kielletty. Miksi autoilijoita ei sakoteta aiheettomasta äänimerkin käytöstä? Se nimittäin vaarantaa enemmän kuin estää vaaratilanteen syntymistä. Eivätkö autoilijat tunne liikennemerkkejä? On kissansilmä eli takaheijastin, itse asiassa jopa takavalo pp:ssä. Ja autoilijoillahan tietenkin palavat ajovalot.
Markkinakadulla Matinkylän bussiterminaalin kohdalla on jalankulkukielto, muttei pyöräilykieltoa. Moottoriajoneuvolla ajo on kielletty paitsi bussiterminaaliin ja sieltä pois. (Muita moottoriajoneuvoja ajaa siitä silti jatkuvasti.) Ja bussin torvet soivat pyöräilijälle, vaikka bussiterminaalin liittymässä on liikennevalo-ohjaus.Jokainen pyöräilijän tietää, että asemalaiturilla pyöräily on ehdottomasti kielletty. Sitä ei yleensä merkitä erikseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen pyöräilijän tietää, että asemalaiturilla pyöräily on ehdottomasti kielletty. Sitä ei yleensä merkitä erikseen.
Näin on. Mutta nyt ei ollut kyse siitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on. Mutta nyt ei ollut kyse siitä.
Millä perusteella asemalaiturilla pyöräily on ehdottomasti kielletty?
Nyt Helsingin seudun lähiliikenteen asemille on ilmaantunut suuri määrä kävelyn, pyöräilyn ja mopoilun kieltäviä liikennemerkkejä, joissa on lisäkilpi "Taluttaminen sallittu". (Niinhän se olisi muutenkin...) Eikös tämäkin kerro, että merkkaamattomilla laitureilla saisi ajaa..?
Tuo muutos on varmaan seurausta lähijunien uudesta säännöstä. Pari vuotta sitten pyöriä sai alkaa kuljettaa junassa siihen varatuissa tiloissa "jos on tilaa". Tämän seurauksena tietysti pyöräilijöiden määrä asemalaitureilla kasvoi kovasti. Kuten missä tahansa satunnaisesti valitussa joukossa, myös tässä oli sitten niin paljon ***päitä, että piti tehdä uudet merkinnät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä perusteella asemalaiturilla pyöräily on ehdottomasti kielletty?
Nyt Helsingin seudun lähiliikenteen asemille on ilmaantunut suuri määrä kävelyn, pyöräilyn ja mopoilun kieltäviä liikennemerkkejä, joissa on lisäkilpi "Taluttaminen sallittu". (Niinhän se olisi muutenkin...) Eikös tämäkin kerro, että merkkaamattomilla laitureilla saisi ajaa..?
Tuo muutos on varmaan seurausta lähijunien uudesta säännöstä. Pari vuotta sitten pyöriä sai alkaa kuljettaa junassa siihen varatuissa tiloissa "jos on tilaa". Tämän seurauksena tietysti pyöräilijöiden määrä asemalaitureilla kasvoi kovasti. Kuten missä tahansa satunnaisesti valitussa joukossa, myös tässä oli sitten niin paljon ***päitä, että piti tehdä uudet merkinnät.Laiturit ovat Väyläviraston, ennen sitä Ratahallintokeskuksen, aluetta. Viradto muistuttaa esim. HSL:n sivuilla perusteluineen, että pyöräily laitureilla on kielletty. Lisäksi ne vertautuvat muutenkin jalkakäytäviin. Luulisi jokaisen tajuavan ilmankin, että se on vaarallista.
Kaupungeissahan pyöräily on muutenkin kieletty monissa paikoissa, jos ei sitä erkseen ole liikennemerkillä sallittu. Mm. puistot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laiturit ovat Väyläviraston, ennen sitä Ratahallintokeskuksen, aluetta. Viradto muistuttaa esim. HSL:n sivuilla perusteluineen, että pyöräily laitureilla on kielletty. Lisäksi ne vertautuvat muutenkin jalkakäytäviin. Luulisi jokaisen tajuavan ilmankin, että se on vaarallista.
Kaupungeissahan pyöräily on muutenkin kieletty monissa paikoissa, jos ei sitä erkseen ole liikennemerkillä sallittu. Mm. puistot.Vertautuvat jalkakäytäviin?
Mitä vaarallista on pyöräilyssä kuusi metriä leveällä tasaisella kiveyksellä? Eihän maantielläkään pyöräilijän ohittaminen rekka-autolla 30 sentin päästä ole vaarallista.
Pääkaupunkiseudun asemilla on pääsääntöisesti alikulut, jotka on molemmista päistään merkattu jalkakäytävän ja pyörätien merkein. Jos laiturille lähtevien luiskien päässä ei ole pyöräilyn kieltomerkkiä, mistä minun pitäisi tietää sinne pyöräilyn olevan kiellettyä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vertautuvat jalkakäytäviin?
Mitä vaarallista on pyöräilyssä kuusi metriä leveällä tasaisella kiveyksellä? Eihän maantielläkään pyöräilijän ohittaminen rekka-autolla 30 sentin päästä ole vaarallista.
Pääkaupunkiseudun asemilla on pääsääntöisesti alikulut, jotka on molemmista päistään merkattu jalkakäytävän ja pyörätien merkein. Jos laiturille lähtevien luiskien päässä ei ole pyöräilyn kieltomerkkiä, mistä minun pitäisi tietää sinne pyöräilyn olevan kiellettyä?No esimerkiksi siitä, että niiden luiskien päässä pitäisi olla erikseen merkki pyöräilyn sallimisesta. Aivan samoin kuin jos kevyenliikenteen väylä päättyy risteykseen ja sen toisella puolella ei ole uutta merkkiä, niin silloin se on jalkakäytävä.
Useimmille lähiliikennessemille on nyt asennettu nämä pyöräilyn kieltävät merkit, niitä varten, jotka eivät osaa liikennesääntöjä.
Perusteluja pyöräilykiellosta voit lukea sekä HSL:n että Väyläviraston sivuilta. Minusta asia on kyllä muutenkin täysin selvä. Yleensäkin pyöräily on kaupungissa monissa paikoissa kielletty, jos sitä ei ole erikseen merkitty sallituksi. Mm. jo mainitsemani puistot.
- Anonyymi
Tieliikenteen säännöt kieltää pyöräilyn tietyissä paikoissa ja polkupyörä rinnastetaan ajoneuvoon ja siksi edellytetään että liikennesäännöt ovat tuttuja. Jalankulkijan säännöt on toiset ja siksi heitä ohjaillaan enemmän merkeillä.
- Anonyymi
Polkupyörää ei rinnasteta ajoneuvoon, se on ajoneuvo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polkupyörää ei rinnasteta ajoneuvoon, se on ajoneuvo.
Ihanaa saivartelua, onnitelen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihanaa saivartelua, onnitelen.
Ei todellakaan ollut mitään saivartelua. Pyöräilijöiden tolkuttomasta ajelusta päätelle, heistä harva tajuaa olevansa ajoneuvon kuljettaja. Eikä pyörää mitenkään rinnasteta ajoneuvoon, vaan se nimen omaan on ajoneuvo.
On suuri ero, rinnastatko itsesi ihmiseen vai oletko ihminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihanaa saivartelua, onnitelen.
PS. Muuten kirjoituksesi oli täyttä asiaa:)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihanaa saivartelua, onnitelen.
Ei TLL:ssä ole saivartelua vaan tarkkoja määritelmiä tiellä liikkujille. Kommenttini heijasti vain sitä, ilmoita liikenneministeriöön, jos kaipaat tulkinnanvaraisempia lakeja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei TLL:ssä ole saivartelua vaan tarkkoja määritelmiä tiellä liikkujille. Kommenttini heijasti vain sitä, ilmoita liikenneministeriöön, jos kaipaat tulkinnanvaraisempia lakeja.
Oikein.
Suomalaisen liikenteen ongelma on se, että toisia ei nähdä tasavertaisina liikkuvina kumppaneina. Varsinkin pyöräilijöitä pidetään toisen luokan kansalaisina autoille suunnitellussa ja viimeistellyssä liikenneympäristössä. Muualla maailmalla pyörä on ajoneuvo siinä kuin auto tai moottoripyöräkin.
Sitten ihmetellään väärissä paikoissa pyöräileviä. Selvähän se on että ajan puistossa tai jalkakäytävällä. Ajoradalla autoilijat häiritsevät ja yrittävät jopa kiilata. Mieluummin otan sakot ja elän edelleen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikein.
Suomalaisen liikenteen ongelma on se, että toisia ei nähdä tasavertaisina liikkuvina kumppaneina. Varsinkin pyöräilijöitä pidetään toisen luokan kansalaisina autoille suunnitellussa ja viimeistellyssä liikenneympäristössä. Muualla maailmalla pyörä on ajoneuvo siinä kuin auto tai moottoripyöräkin.
Sitten ihmetellään väärissä paikoissa pyöräileviä. Selvähän se on että ajan puistossa tai jalkakäytävällä. Ajoradalla autoilijat häiritsevät ja yrittävät jopa kiilata. Mieluummin otan sakot ja elän edelleen.Miksi ihmeessä on pakko pyöräillä, kun kaikki on niin vaikeaa? Lisäksi on erittäin raukkamaista vaarantaa toimillaan heikoan osapuolen terveyden ajelemalla heille varatuissa paikoissa.
Pyöräilijät ovat itse aiheuttaneet muiden vihielisen suhtautumisen heihin. Alun alkaenkin on ajettu ihan miten huvittaa. Sitä saa mitä tilaa ja nyt sitten itketään, kun kaikki ovat ilkeitä ja kiusaavat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihmeessä on pakko pyöräillä, kun kaikki on niin vaikeaa? Lisäksi on erittäin raukkamaista vaarantaa toimillaan heikoan osapuolen terveyden ajelemalla heille varatuissa paikoissa.
Pyöräilijät ovat itse aiheuttaneet muiden vihielisen suhtautumisen heihin. Alun alkaenkin on ajettu ihan miten huvittaa. Sitä saa mitä tilaa ja nyt sitten itketään, kun kaikki ovat ilkeitä ja kiusaavat.Vihamielisen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikein.
Suomalaisen liikenteen ongelma on se, että toisia ei nähdä tasavertaisina liikkuvina kumppaneina. Varsinkin pyöräilijöitä pidetään toisen luokan kansalaisina autoille suunnitellussa ja viimeistellyssä liikenneympäristössä. Muualla maailmalla pyörä on ajoneuvo siinä kuin auto tai moottoripyöräkin.
Sitten ihmetellään väärissä paikoissa pyöräileviä. Selvähän se on että ajan puistossa tai jalkakäytävällä. Ajoradalla autoilijat häiritsevät ja yrittävät jopa kiilata. Mieluummin otan sakot ja elän edelleen.Tai ajat päin jalankulkijaa jalkakäytävällä. Oman turvallisuuden vuoksi ei saa vaarantaa muita.
- Ei ole ryhmää "pyöräilijät", joka kattaa 100%. "Jotkut", "valitettavan monet". Tosiaan pyörän sarviin voi astua kuka vain, ei vaadita ajokortin kaltaista osoitusta liikennesääntöjen tuntemuksesta ajotaidosta, joka kuitenkin olisi perusedellytys turvalliselle liikkumiselle.
Jos pyöräilijä vaarantaa liikennettä, vaikkakin vain itsensä, soitto poliisille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai ajat päin jalankulkijaa jalkakäytävällä. Oman turvallisuuden vuoksi ei saa vaarantaa muita.
- Ei ole ryhmää "pyöräilijät", joka kattaa 100%. "Jotkut", "valitettavan monet". Tosiaan pyörän sarviin voi astua kuka vain, ei vaadita ajokortin kaltaista osoitusta liikennesääntöjen tuntemuksesta ajotaidosta, joka kuitenkin olisi perusedellytys turvalliselle liikkumiselle.
Jos pyöräilijä vaarantaa liikennettä, vaikkakin vain itsensä, soitto poliisille....Jos pyöräilijä vaarantaa liikennettä, vaikkakin vain itsensä, soitto poliisille.
Poliisin tehtävä on tieliikennelain (kuten muidenkin lakien) noudattamisen valvonta. Pyöräilijöissä ei onneksi ole läheskään niin pajon kotipoliiseja kuin esim. autoilijoissa. Siksi myös pyöräilijöiden tankoraivo on vielä lähes siedettävän matalalla tasolla porukan kokoon nähden. Mitä siitäkin muuten tulisi, jos pyöräilijät vielä alkaisivat autoilijoiden tavoin vainota toisiaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...Jos pyöräilijä vaarantaa liikennettä, vaikkakin vain itsensä, soitto poliisille.
Poliisin tehtävä on tieliikennelain (kuten muidenkin lakien) noudattamisen valvonta. Pyöräilijöissä ei onneksi ole läheskään niin pajon kotipoliiseja kuin esim. autoilijoissa. Siksi myös pyöräilijöiden tankoraivo on vielä lähes siedettävän matalalla tasolla porukan kokoon nähden. Mitä siitäkin muuten tulisi, jos pyöräilijät vielä alkaisivat autoilijoiden tavoin vainota toisiaan?Pyöräilijöitä nyt kuitenkin on vain murto-osa autoilijoihin verrattuna. Silti he saavat eniten huomiota ja ovat raivon kohteena. Eikä syyttä, niin törkeää useimpien käyttäytyminen liikenteessä on. Menkää joskus itseenne ja lopettakaa uliseminen siitä, kun kaikki on niin vaikeaa huonoista olosuhteista lähtien.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyöräilijöitä nyt kuitenkin on vain murto-osa autoilijoihin verrattuna. Silti he saavat eniten huomiota ja ovat raivon kohteena. Eikä syyttä, niin törkeää useimpien käyttäytyminen liikenteessä on. Menkää joskus itseenne ja lopettakaa uliseminen siitä, kun kaikki on niin vaikeaa huonoista olosuhteista lähtien.
Ajan sekä pyörällä että autolla. Ei ole pahemmin ongelmia kummallakaan kulkuneuvolla. Onko kyseessä jokin pääkaupunkiseudun ongelma? En tunnista noita ongelmia laisinkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajan sekä pyörällä että autolla. Ei ole pahemmin ongelmia kummallakaan kulkuneuvolla. Onko kyseessä jokin pääkaupunkiseudun ongelma? En tunnista noita ongelmia laisinkaan.
On pääkaupunkiseudun ongelma. Tänne on pakkautunut niin paljon maaseudulla kasvaneita ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että täällä on tietyt säännöt, joita pitää noudattaa. Jos on ajellut vaan navetan ja maitolaiturin väliä, niin täällä on ihan toinen meininki.
Syntyperäiset stadilaiset ovat pienestä saakka joutuneet ottamaan muut huomioon liikenteessä ja ymmärätvät esim., että jalkakäytävät eivät ole pyöräilijöille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On pääkaupunkiseudun ongelma. Tänne on pakkautunut niin paljon maaseudulla kasvaneita ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että täällä on tietyt säännöt, joita pitää noudattaa. Jos on ajellut vaan navetan ja maitolaiturin väliä, niin täällä on ihan toinen meininki.
Syntyperäiset stadilaiset ovat pienestä saakka joutuneet ottamaan muut huomioon liikenteessä ja ymmärätvät esim., että jalkakäytävät eivät ole pyöräilijöille.Joukossa tyhmyys tiivistyy. En muuttaisi pääkaupunkiseudulle, en sitten millään.
- Anonyymi
Jalkakäytävän päättymisen merkiksi riittää jalankulku kielletty -merkki. Pyöräilyä ei tarvitse erikseen kieltää paikoissa, joihin ei laillisesti pyöräillen pääse.
Pasilassa on pyörätiellä vastaan tulevassa seinässä pyöräily ja jalankulku kielletty merkki. Tarkoittaako se vain pyörätien päättymistä, ja että voi siirtyä viereen ratikka kiskoille ajamaan? Tämä tulkinta tuntuu olevan ongelma monelle kusipäälle. Miksi pitäisi siirtyä lyhyelle matkalle tien vasemmalle puolen pyörätielle, kun oikeassa reunassa on ratikkakaista tyhjänä?- Anonyymi
Juuri siksi, että katua pitkin pyöräily, kävely ja mopolla ajaminen on liikennemerkillä kielletty. Valvotaanko kiellon noudattamista? Ei...
Pasilan kokonaisuus on muutenkin kaiken mahdollisen arvostelun ulkopuolella. Siellä ei kuulu pyöräillä mihinkään suuntaan sujuvasti. Onhan se vain kaupungin määrittelemän "Pohjoisbaanan" oleellinen osa, sen risteäminen itä-länsi-suuntaisen pääväylän kanssa sattuu samaan kohtaan. Salli mun nauraa.
https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/helsingin_seudun_paapyorailyverkko_ja_pyorailyn_laatukaytavat_paave_hlj2011_tiivistelma.pdf sivu 14. Opuksessa on muuten monta kuvaa juuri Pasilasta esimerkkeinä "hyvin tehdyistä pyöräilyn järjestelyistä".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152101Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi822033- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1301145Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771097Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen91064Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 61798
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.244708