Jalankulku kielletty -liikennemerkki kieltää jalankulun.

Näin on ollut ja tietääkseni on edelleenkin. Jos halutaan kieltää polkupyöräilykin, tarvitaan siihen lisäksi Polkupyörällä ajo kielletty -merkki tai se näiden kahden yhdistelmä. On useita paikkoja pk-seudulla, jossa todennäköisesti on haluttu kieltää molemmat, mutta silti merkki kieltää vain jalankulun (moottoritien rampilla esimerkiksi). Sitten on paikkoja, joissa on epäselvää, saako pyöräillä vaikkei saa kävellä. Muun muassa Haagan ja Paloheinän joukkoliikennetunnelit ja Espoon Kivenlahden tunneli. Onhan se niin, että kieltomerkki kieltää sen minkä kieltää eikä mitään muuta.

Ai niin, polkupyöräiliä ei ole jalankulkija, jos joku ei muistanut.

30

1505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jalankulkijat eivät ymmärrä liikennesääntöjä.

    • Anonyymi

      Ainakin Haagan joukkoliikennetunnelin päissä on jalankulkukielto ja sen lisäksi ajoneuvolla ajo kielletty -merkit. Jos aloittaja ei tiennyt, polkupyörä on ajoneuvo.

      Mikä tästä muuten mahtoi tehdä ongelman?

      • Anonyymi

        Aha, tarkistan tuon ajoneuvolla ajo kielletyn, en ollutkaan huomannut sitä. Mikä mahtoi tehdä kysymyksestäni sinulle ongelman?


      • Anonyymi

        Mikä oli kysymyksesi?


      • Anonyymi

        Huopalahden asemalla junasta nouseva pyöräilijä, joka ei tunne tienoota, saattaa lähteä ajamaan pyörällä tunnelin läpi jompaan kumpaan suuntaan. Ainoa kieltomerkki portaiden tai hissin alapäässä on jalankulkukielto. Sitä Ajoneuvolla ajo kielletty -merkkiä ei näe ellei tule katua pitkin tunneliin. En ole tarkistanut vielä, onko kyseessä tuo merkki vaiko Moottoriajoneuvolla ajo kielletty. Paloheinän tunnelissa saattaa olla myös Ajoneuvolla ajo kielletty voimassa, jos sellaiset on tunnelin suulla kummassakin päässä. Joukkoliikennekadulla Paloheinässä sellainen on kauempana, mutta ennen tunnelia on risteys, jolloin merkin voimassaolo päättyy.

        Moottoriteiden ja Kehä III:n rampeilla on monessa paikassa siis vain jalankulun kieltävä liikennemerkki. Ajoneuvon kuljettaja, polkupyöräilijä, tuntee tietenkin liikennesäännöt että moottoritiellä ei saa pyöräillä ja kummeksuu, miksi vain jalankulku kielletään. Paikat ovat kylläkin usein pysäkin yhteydessä joten merkki lienee suunnattu bussimatkustajille.
        Kehä III:lla on kuitenkin myös kohtia (Mikkelän kohdalla esim.), jossa on sekä jalankulun että pyöräilyn kieltävä liikennemerkki. Sen jälkeen tie muuttuu nelikaistaiseksi ja kevyen liikenteen väylä erkanee siitä.

        Kivenlahden tunneli on polkupyöräilijän kannalta oikotie korkean mäen ylittämisen asemesta, samaten suuren ikuisuustyömaan takia. Torvet soivat tunnelissa jatkuvasti siellä pyöräilevälle. Kuitenkaan pyöräily ei ole siellä kielletty. Miksi autoilijoita ei sakoteta aiheettomasta äänimerkin käytöstä? Se nimittäin vaarantaa enemmän kuin estää vaaratilanteen syntymistä. Eivätkö autoilijat tunne liikennemerkkejä? On kissansilmä eli takaheijastin, itse asiassa jopa takavalo pp:ssä. Ja autoilijoillahan tietenkin palavat ajovalot.

        Markkinakadulla Matinkylän bussiterminaalin kohdalla on jalankulkukielto, muttei pyöräilykieltoa. Moottoriajoneuvolla ajo on kielletty paitsi bussiterminaaliin ja sieltä pois. (Muita moottoriajoneuvoja ajaa siitä silti jatkuvasti.) Ja bussin torvet soivat pyöräilijälle, vaikka bussiterminaalin liittymässä on liikennevalo-ohjaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huopalahden asemalla junasta nouseva pyöräilijä, joka ei tunne tienoota, saattaa lähteä ajamaan pyörällä tunnelin läpi jompaan kumpaan suuntaan. Ainoa kieltomerkki portaiden tai hissin alapäässä on jalankulkukielto. Sitä Ajoneuvolla ajo kielletty -merkkiä ei näe ellei tule katua pitkin tunneliin. En ole tarkistanut vielä, onko kyseessä tuo merkki vaiko Moottoriajoneuvolla ajo kielletty. Paloheinän tunnelissa saattaa olla myös Ajoneuvolla ajo kielletty voimassa, jos sellaiset on tunnelin suulla kummassakin päässä. Joukkoliikennekadulla Paloheinässä sellainen on kauempana, mutta ennen tunnelia on risteys, jolloin merkin voimassaolo päättyy.

        Moottoriteiden ja Kehä III:n rampeilla on monessa paikassa siis vain jalankulun kieltävä liikennemerkki. Ajoneuvon kuljettaja, polkupyöräilijä, tuntee tietenkin liikennesäännöt että moottoritiellä ei saa pyöräillä ja kummeksuu, miksi vain jalankulku kielletään. Paikat ovat kylläkin usein pysäkin yhteydessä joten merkki lienee suunnattu bussimatkustajille.
        Kehä III:lla on kuitenkin myös kohtia (Mikkelän kohdalla esim.), jossa on sekä jalankulun että pyöräilyn kieltävä liikennemerkki. Sen jälkeen tie muuttuu nelikaistaiseksi ja kevyen liikenteen väylä erkanee siitä.

        Kivenlahden tunneli on polkupyöräilijän kannalta oikotie korkean mäen ylittämisen asemesta, samaten suuren ikuisuustyömaan takia. Torvet soivat tunnelissa jatkuvasti siellä pyöräilevälle. Kuitenkaan pyöräily ei ole siellä kielletty. Miksi autoilijoita ei sakoteta aiheettomasta äänimerkin käytöstä? Se nimittäin vaarantaa enemmän kuin estää vaaratilanteen syntymistä. Eivätkö autoilijat tunne liikennemerkkejä? On kissansilmä eli takaheijastin, itse asiassa jopa takavalo pp:ssä. Ja autoilijoillahan tietenkin palavat ajovalot.

        Markkinakadulla Matinkylän bussiterminaalin kohdalla on jalankulkukielto, muttei pyöräilykieltoa. Moottoriajoneuvolla ajo on kielletty paitsi bussiterminaaliin ja sieltä pois. (Muita moottoriajoneuvoja ajaa siitä silti jatkuvasti.) Ja bussin torvet soivat pyöräilijälle, vaikka bussiterminaalin liittymässä on liikennevalo-ohjaus.

        Jokainen pyöräilijän tietää, että asemalaiturilla pyöräily on ehdottomasti kielletty. Sitä ei yleensä merkitä erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen pyöräilijän tietää, että asemalaiturilla pyöräily on ehdottomasti kielletty. Sitä ei yleensä merkitä erikseen.

        Näin on. Mutta nyt ei ollut kyse siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Mutta nyt ei ollut kyse siitä.

        Millä perusteella asemalaiturilla pyöräily on ehdottomasti kielletty?

        Nyt Helsingin seudun lähiliikenteen asemille on ilmaantunut suuri määrä kävelyn, pyöräilyn ja mopoilun kieltäviä liikennemerkkejä, joissa on lisäkilpi "Taluttaminen sallittu". (Niinhän se olisi muutenkin...) Eikös tämäkin kerro, että merkkaamattomilla laitureilla saisi ajaa..?

        Tuo muutos on varmaan seurausta lähijunien uudesta säännöstä. Pari vuotta sitten pyöriä sai alkaa kuljettaa junassa siihen varatuissa tiloissa "jos on tilaa". Tämän seurauksena tietysti pyöräilijöiden määrä asemalaitureilla kasvoi kovasti. Kuten missä tahansa satunnaisesti valitussa joukossa, myös tässä oli sitten niin paljon ***päitä, että piti tehdä uudet merkinnät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä perusteella asemalaiturilla pyöräily on ehdottomasti kielletty?

        Nyt Helsingin seudun lähiliikenteen asemille on ilmaantunut suuri määrä kävelyn, pyöräilyn ja mopoilun kieltäviä liikennemerkkejä, joissa on lisäkilpi "Taluttaminen sallittu". (Niinhän se olisi muutenkin...) Eikös tämäkin kerro, että merkkaamattomilla laitureilla saisi ajaa..?

        Tuo muutos on varmaan seurausta lähijunien uudesta säännöstä. Pari vuotta sitten pyöriä sai alkaa kuljettaa junassa siihen varatuissa tiloissa "jos on tilaa". Tämän seurauksena tietysti pyöräilijöiden määrä asemalaitureilla kasvoi kovasti. Kuten missä tahansa satunnaisesti valitussa joukossa, myös tässä oli sitten niin paljon ***päitä, että piti tehdä uudet merkinnät.

        Laiturit ovat Väyläviraston, ennen sitä Ratahallintokeskuksen, aluetta. Viradto muistuttaa esim. HSL:n sivuilla perusteluineen, että pyöräily laitureilla on kielletty. Lisäksi ne vertautuvat muutenkin jalkakäytäviin. Luulisi jokaisen tajuavan ilmankin, että se on vaarallista.
        Kaupungeissahan pyöräily on muutenkin kieletty monissa paikoissa, jos ei sitä erkseen ole liikennemerkillä sallittu. Mm. puistot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laiturit ovat Väyläviraston, ennen sitä Ratahallintokeskuksen, aluetta. Viradto muistuttaa esim. HSL:n sivuilla perusteluineen, että pyöräily laitureilla on kielletty. Lisäksi ne vertautuvat muutenkin jalkakäytäviin. Luulisi jokaisen tajuavan ilmankin, että se on vaarallista.
        Kaupungeissahan pyöräily on muutenkin kieletty monissa paikoissa, jos ei sitä erkseen ole liikennemerkillä sallittu. Mm. puistot.

        Vertautuvat jalkakäytäviin?

        Mitä vaarallista on pyöräilyssä kuusi metriä leveällä tasaisella kiveyksellä? Eihän maantielläkään pyöräilijän ohittaminen rekka-autolla 30 sentin päästä ole vaarallista.

        Pääkaupunkiseudun asemilla on pääsääntöisesti alikulut, jotka on molemmista päistään merkattu jalkakäytävän ja pyörätien merkein. Jos laiturille lähtevien luiskien päässä ei ole pyöräilyn kieltomerkkiä, mistä minun pitäisi tietää sinne pyöräilyn olevan kiellettyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertautuvat jalkakäytäviin?

        Mitä vaarallista on pyöräilyssä kuusi metriä leveällä tasaisella kiveyksellä? Eihän maantielläkään pyöräilijän ohittaminen rekka-autolla 30 sentin päästä ole vaarallista.

        Pääkaupunkiseudun asemilla on pääsääntöisesti alikulut, jotka on molemmista päistään merkattu jalkakäytävän ja pyörätien merkein. Jos laiturille lähtevien luiskien päässä ei ole pyöräilyn kieltomerkkiä, mistä minun pitäisi tietää sinne pyöräilyn olevan kiellettyä?

        No esimerkiksi siitä, että niiden luiskien päässä pitäisi olla erikseen merkki pyöräilyn sallimisesta. Aivan samoin kuin jos kevyenliikenteen väylä päättyy risteykseen ja sen toisella puolella ei ole uutta merkkiä, niin silloin se on jalkakäytävä.
        Useimmille lähiliikennessemille on nyt asennettu nämä pyöräilyn kieltävät merkit, niitä varten, jotka eivät osaa liikennesääntöjä.
        Perusteluja pyöräilykiellosta voit lukea sekä HSL:n että Väyläviraston sivuilta. Minusta asia on kyllä muutenkin täysin selvä. Yleensäkin pyöräily on kaupungissa monissa paikoissa kielletty, jos sitä ei ole erikseen merkitty sallituksi. Mm. jo mainitsemani puistot.


    • Anonyymi

      Tieliikenteen säännöt kieltää pyöräilyn tietyissä paikoissa ja polkupyörä rinnastetaan ajoneuvoon ja siksi edellytetään että liikennesäännöt ovat tuttuja. Jalankulkijan säännöt on toiset ja siksi heitä ohjaillaan enemmän merkeillä.

      • Anonyymi

        Polkupyörää ei rinnasteta ajoneuvoon, se on ajoneuvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörää ei rinnasteta ajoneuvoon, se on ajoneuvo.

        Ihanaa saivartelua, onnitelen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanaa saivartelua, onnitelen.

        Ei todellakaan ollut mitään saivartelua. Pyöräilijöiden tolkuttomasta ajelusta päätelle, heistä harva tajuaa olevansa ajoneuvon kuljettaja. Eikä pyörää mitenkään rinnasteta ajoneuvoon, vaan se nimen omaan on ajoneuvo.
        On suuri ero, rinnastatko itsesi ihmiseen vai oletko ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanaa saivartelua, onnitelen.

        PS. Muuten kirjoituksesi oli täyttä asiaa:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanaa saivartelua, onnitelen.

        Ei TLL:ssä ole saivartelua vaan tarkkoja määritelmiä tiellä liikkujille. Kommenttini heijasti vain sitä, ilmoita liikenneministeriöön, jos kaipaat tulkinnanvaraisempia lakeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei TLL:ssä ole saivartelua vaan tarkkoja määritelmiä tiellä liikkujille. Kommenttini heijasti vain sitä, ilmoita liikenneministeriöön, jos kaipaat tulkinnanvaraisempia lakeja.

        Oikein.

        Suomalaisen liikenteen ongelma on se, että toisia ei nähdä tasavertaisina liikkuvina kumppaneina. Varsinkin pyöräilijöitä pidetään toisen luokan kansalaisina autoille suunnitellussa ja viimeistellyssä liikenneympäristössä. Muualla maailmalla pyörä on ajoneuvo siinä kuin auto tai moottoripyöräkin.

        Sitten ihmetellään väärissä paikoissa pyöräileviä. Selvähän se on että ajan puistossa tai jalkakäytävällä. Ajoradalla autoilijat häiritsevät ja yrittävät jopa kiilata. Mieluummin otan sakot ja elän edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein.

        Suomalaisen liikenteen ongelma on se, että toisia ei nähdä tasavertaisina liikkuvina kumppaneina. Varsinkin pyöräilijöitä pidetään toisen luokan kansalaisina autoille suunnitellussa ja viimeistellyssä liikenneympäristössä. Muualla maailmalla pyörä on ajoneuvo siinä kuin auto tai moottoripyöräkin.

        Sitten ihmetellään väärissä paikoissa pyöräileviä. Selvähän se on että ajan puistossa tai jalkakäytävällä. Ajoradalla autoilijat häiritsevät ja yrittävät jopa kiilata. Mieluummin otan sakot ja elän edelleen.

        Miksi ihmeessä on pakko pyöräillä, kun kaikki on niin vaikeaa? Lisäksi on erittäin raukkamaista vaarantaa toimillaan heikoan osapuolen terveyden ajelemalla heille varatuissa paikoissa.
        Pyöräilijät ovat itse aiheuttaneet muiden vihielisen suhtautumisen heihin. Alun alkaenkin on ajettu ihan miten huvittaa. Sitä saa mitä tilaa ja nyt sitten itketään, kun kaikki ovat ilkeitä ja kiusaavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä on pakko pyöräillä, kun kaikki on niin vaikeaa? Lisäksi on erittäin raukkamaista vaarantaa toimillaan heikoan osapuolen terveyden ajelemalla heille varatuissa paikoissa.
        Pyöräilijät ovat itse aiheuttaneet muiden vihielisen suhtautumisen heihin. Alun alkaenkin on ajettu ihan miten huvittaa. Sitä saa mitä tilaa ja nyt sitten itketään, kun kaikki ovat ilkeitä ja kiusaavat.

        Vihamielisen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein.

        Suomalaisen liikenteen ongelma on se, että toisia ei nähdä tasavertaisina liikkuvina kumppaneina. Varsinkin pyöräilijöitä pidetään toisen luokan kansalaisina autoille suunnitellussa ja viimeistellyssä liikenneympäristössä. Muualla maailmalla pyörä on ajoneuvo siinä kuin auto tai moottoripyöräkin.

        Sitten ihmetellään väärissä paikoissa pyöräileviä. Selvähän se on että ajan puistossa tai jalkakäytävällä. Ajoradalla autoilijat häiritsevät ja yrittävät jopa kiilata. Mieluummin otan sakot ja elän edelleen.

        Tai ajat päin jalankulkijaa jalkakäytävällä. Oman turvallisuuden vuoksi ei saa vaarantaa muita.

        - Ei ole ryhmää "pyöräilijät", joka kattaa 100%. "Jotkut", "valitettavan monet". Tosiaan pyörän sarviin voi astua kuka vain, ei vaadita ajokortin kaltaista osoitusta liikennesääntöjen tuntemuksesta ajotaidosta, joka kuitenkin olisi perusedellytys turvalliselle liikkumiselle.

        Jos pyöräilijä vaarantaa liikennettä, vaikkakin vain itsensä, soitto poliisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai ajat päin jalankulkijaa jalkakäytävällä. Oman turvallisuuden vuoksi ei saa vaarantaa muita.

        - Ei ole ryhmää "pyöräilijät", joka kattaa 100%. "Jotkut", "valitettavan monet". Tosiaan pyörän sarviin voi astua kuka vain, ei vaadita ajokortin kaltaista osoitusta liikennesääntöjen tuntemuksesta ajotaidosta, joka kuitenkin olisi perusedellytys turvalliselle liikkumiselle.

        Jos pyöräilijä vaarantaa liikennettä, vaikkakin vain itsensä, soitto poliisille.

        ...Jos pyöräilijä vaarantaa liikennettä, vaikkakin vain itsensä, soitto poliisille.

        Poliisin tehtävä on tieliikennelain (kuten muidenkin lakien) noudattamisen valvonta. Pyöräilijöissä ei onneksi ole läheskään niin pajon kotipoliiseja kuin esim. autoilijoissa. Siksi myös pyöräilijöiden tankoraivo on vielä lähes siedettävän matalalla tasolla porukan kokoon nähden. Mitä siitäkin muuten tulisi, jos pyöräilijät vielä alkaisivat autoilijoiden tavoin vainota toisiaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...Jos pyöräilijä vaarantaa liikennettä, vaikkakin vain itsensä, soitto poliisille.

        Poliisin tehtävä on tieliikennelain (kuten muidenkin lakien) noudattamisen valvonta. Pyöräilijöissä ei onneksi ole läheskään niin pajon kotipoliiseja kuin esim. autoilijoissa. Siksi myös pyöräilijöiden tankoraivo on vielä lähes siedettävän matalalla tasolla porukan kokoon nähden. Mitä siitäkin muuten tulisi, jos pyöräilijät vielä alkaisivat autoilijoiden tavoin vainota toisiaan?

        Pyöräilijöitä nyt kuitenkin on vain murto-osa autoilijoihin verrattuna. Silti he saavat eniten huomiota ja ovat raivon kohteena. Eikä syyttä, niin törkeää useimpien käyttäytyminen liikenteessä on. Menkää joskus itseenne ja lopettakaa uliseminen siitä, kun kaikki on niin vaikeaa huonoista olosuhteista lähtien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijöitä nyt kuitenkin on vain murto-osa autoilijoihin verrattuna. Silti he saavat eniten huomiota ja ovat raivon kohteena. Eikä syyttä, niin törkeää useimpien käyttäytyminen liikenteessä on. Menkää joskus itseenne ja lopettakaa uliseminen siitä, kun kaikki on niin vaikeaa huonoista olosuhteista lähtien.

        Ajan sekä pyörällä että autolla. Ei ole pahemmin ongelmia kummallakaan kulkuneuvolla. Onko kyseessä jokin pääkaupunkiseudun ongelma? En tunnista noita ongelmia laisinkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajan sekä pyörällä että autolla. Ei ole pahemmin ongelmia kummallakaan kulkuneuvolla. Onko kyseessä jokin pääkaupunkiseudun ongelma? En tunnista noita ongelmia laisinkaan.

        On pääkaupunkiseudun ongelma. Tänne on pakkautunut niin paljon maaseudulla kasvaneita ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että täällä on tietyt säännöt, joita pitää noudattaa. Jos on ajellut vaan navetan ja maitolaiturin väliä, niin täällä on ihan toinen meininki.
        Syntyperäiset stadilaiset ovat pienestä saakka joutuneet ottamaan muut huomioon liikenteessä ja ymmärätvät esim., että jalkakäytävät eivät ole pyöräilijöille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On pääkaupunkiseudun ongelma. Tänne on pakkautunut niin paljon maaseudulla kasvaneita ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että täällä on tietyt säännöt, joita pitää noudattaa. Jos on ajellut vaan navetan ja maitolaiturin väliä, niin täällä on ihan toinen meininki.
        Syntyperäiset stadilaiset ovat pienestä saakka joutuneet ottamaan muut huomioon liikenteessä ja ymmärätvät esim., että jalkakäytävät eivät ole pyöräilijöille.

        Joukossa tyhmyys tiivistyy. En muuttaisi pääkaupunkiseudulle, en sitten millään.


    • Anonyymi

      Jalkakäytävän päättymisen merkiksi riittää jalankulku kielletty -merkki. Pyöräilyä ei tarvitse erikseen kieltää paikoissa, joihin ei laillisesti pyöräillen pääse.

      Pasilassa on pyörätiellä vastaan tulevassa seinässä pyöräily ja jalankulku kielletty merkki. Tarkoittaako se vain pyörätien päättymistä, ja että voi siirtyä viereen ratikka kiskoille ajamaan? Tämä tulkinta tuntuu olevan ongelma monelle kusipäälle. Miksi pitäisi siirtyä lyhyelle matkalle tien vasemmalle puolen pyörätielle, kun oikeassa reunassa on ratikkakaista tyhjänä?

      • Anonyymi

        Juuri siksi, että katua pitkin pyöräily, kävely ja mopolla ajaminen on liikennemerkillä kielletty. Valvotaanko kiellon noudattamista? Ei...

        Pasilan kokonaisuus on muutenkin kaiken mahdollisen arvostelun ulkopuolella. Siellä ei kuulu pyöräillä mihinkään suuntaan sujuvasti. Onhan se vain kaupungin määrittelemän "Pohjoisbaanan" oleellinen osa, sen risteäminen itä-länsi-suuntaisen pääväylän kanssa sattuu samaan kohtaan. Salli mun nauraa.

        https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/helsingin_seudun_paapyorailyverkko_ja_pyorailyn_laatukaytavat_paave_hlj2011_tiivistelma.pdf sivu 14. Opuksessa on muuten monta kuvaa juuri Pasilasta esimerkkeinä "hyvin tehdyistä pyöräilyn järjestelyistä".


      • Anonyymi

        >> "Pasilassa on pyörätiellä vastaan tulevassa seinässä pyöräily ja jalankulku kielletty merkki."

        Kuva tuosta kohdasta olisi kiva nähdä.


    • Anonyymi

      Saanko pyörällä ajamaan Paloheinätunnelin läpi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      318
      6756
    2. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      58
      5882
    3. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      194
      5374
    4. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      63
      4135
    5. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      38
      3358
    6. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      5
      3353
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      53
      3264
    8. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

      sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      29
      3028
    9. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

      Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      12
      2277
    10. Mitäpä ostaisin ja lähettäisin Metsa Manille joulupäkitsiä?

      Vähän vaikea miettiä ja keksiä eikä pelkkää rahalahjaa oikein kehtoo. Kertokaapa te?
      Tuusniemi
      40
      1143
    Aihe