miten lapsen puhe voi kehittyä jos perheessä puhutaan 3 kieltä.. suomi, italia ja englanti? olen muistaakseni kuullut että lapsi voi oppia 2 kieltä jos milemmat vanhemmat puhuu lapselle omaa kieltään (ei kuitenkaan niin että molemmat puhuu molempia) onko kenelläkään kokemuksia?
monikielinen perhe
6
1519
Vastaukset
- aalio
meni ruotsalaiseen päiväkotiin (2vee) enneko osas ees puhuu.kotona pelkkää suomee,ympäristö täysin suomenkielinen.nyt ruotsalaisessa koulussa tokalla.kumpikii sujuu ei ongelmia.
- aalio
on erittäin tärkeää että vauvalle ja pienelle lapselle puhutaan ainoastaan äidinkieltään oli se sitten vaikka mandariinikiina eli suomalainen äiti suomee ja kiinalainen isä kiinaa
- Netu
Kyllä mäkin opin ihan iisisti puhuun englantia, suomee ja saksaa kieliluokalla.
Pienenä saatto kielet mennä hieman sekaisin esim: "Mom, mä meen nyt sleep:imään", "Keitätkö mulle eg:in"
Eka sana oli englantia, ja kaikkien sukulaisten mielestä oli tosi suloista kun me mun kahden siskon kanssa sössötettiin sekakieltä..- Ada
Naapurissa isä on ruotsinkielinen, puhuu lapsille ruotsia, äiti saksalainen, puhuu lapsille saksaa. Yhteinen kieli perheessä on suomi ja lapset ovat suomenkielisessä päivähoidossa. Hyvin naapurin lapset tuntuvat kolme kieltä hallitsevan.
- äiti
Meillä isä on saksalainen ja minä suomalainen. Saksassa asutaan ja tyttö menee saksankieliseen päiväkotiin. Minä puhun pelkästään suomea, vaikka tyttö (2v.) vastaisikin saksaksi, mutta mieheni välillä yrittää sanoa jotain suomeksi (haluaa oppia kielen kunnolla...). En ainakaan tähän mennessä ole huomannut mitään ongelmia puheen kehityksen suhteen, tietysti puheen tulo viivästyi yksikielisiin lapsiin verrattuna. Mun neuvoni on siis, että jokainen puhuisi vain ja ainoastaan äidinkieltään lapsensa kanssa, ihan sama, ymmärtääkö kaikki läsnäolijat, mitä lapselle sanotaan.
- Liekki
Jos perheessä tai lapsen ympäristössä on enemmän kuin yksi kieli, niin silloin eri kielten puhujien tulee pitäytyä omassa kielessään lapsen kanssa puhuessaan. Pieni alle kouluikäinen lapsi ei tiedosta sitä, että on olemassa eri kieliä vaan identifioi eri kielet vain erilaiseksi puheeksi. Jos aikuiset eivät itse sotke kieli-identiteettiään puhumalla lapselle eri kieliä, niin lapsi voi hyvin oppia useampiakin kieliä. Tässä tulee kuitenkin muistaa, että ihmiset ovat yksilöitä ja siinä missä joku lapsi voi oppia vaikka viisi kieltä toiselle yksikin voi tuottaa vaikeuksia. Niin kauan kuin oppiminen tapahtuu luonnollisesti ilman pakkoa tai prässäystä, niin useamman kielen kuulemisesta ja puhumisesta ei tavallisesti ole haittaa.
Eli mainitsemassasi tapauksessa kolme kieltä voisi kehittyä eismerkiksi siten, että äiti puhuu lapselle italiaa, isä suomea ja vanhemmat puhuvat keskenään englantia. Tällöin lapsi oppii kahta kieltä aktiivisesti (italia, suomi) ja yhtä passiivisesti (englanti).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391