Nested-Struct -rakeenteen attribuuttiin viittaus?

#include <stdio.h>

struct Car {
char manufacturer[20];
char colour[5];
struct Person {
char name[5];
} owner;
};

int main() {
struct Car vechile;
vechile.manufacturer, "Mercedes";
vechile.colour, "Black";
vechile.owner.name, "Jere";
printf ("Car's present owner:", vechile.owner.name);
return (0);
}

15

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo tulostaa vain tyhjää. Voisiko joku myös pistää vastaavaan koodin käyttäen Pointeria, onko se suomennettuna osoitin, jos jatkossa olen myymässä tuota mustaa Mersuani, esimerkiksi Jarelle, pääseekö tuohon auto-structin sisällä oleva Person structiin viitata jotenkin suoraan, tai siis muistipaikkaan, missä auton omistaja sijaitsee?

      Jonkinlainen pointteri-esimerkki samasta koodista olisi mukava.

      • Anonyymi

        Kyllä varmaan vois, jos haluaisi.


    • Anonyymi

      Nuo tekstit pitäisi kopioida paikalleen char taulukoihin, tutustu esim. strcpy funktioon. Ja printf:ään pitää lisätä %s.

      • Anonyymi

      • Hienoa, kiitos! Noihin merkkijono-funktioihin, joita C:ssä on tarjollla, pitänee tutustua paremmin, kun nytkin kiikasti siitä, kun en käyttänyt tuota strcpy:tä.


      • Anonyymi

        Ja tuolla yksinertainen pointteriesimerkki: http://codepad.org/znppI5tI

        Tuota olisi ehkä syytä muuttaa niin, että merkkijonoille varattaisiin myös erikseen muisti ja kopioitaisiin sisältö samaan tapaan kuin ilman pointtereita tehdyssä esimerkissä.

        Structin varausta ja alustusta varten voisi sitten tehdä erillisen funktion, esim. new_Car(), niin voisi mainissa luoda auton tähän tapaan: struct Car *vechile = new_Car("Black", "Mercedes", "Jere");

        Omistajan vaihtoa varten voi tehdä vaikka setterin set_Car_owner(struct Car *vechile);

        Tai sitten voi kokeilla koodata vaikka tällaisenkin: set_Person_name(struct Person *owner);

        Ja muistin vapautusta varten sitten vielä oma funktio, joku tämän tapainen delete_Car(struct Car *vechile);

        Siinähän sitä on vähän harjoittelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuolla yksinertainen pointteriesimerkki: http://codepad.org/znppI5tI

        Tuota olisi ehkä syytä muuttaa niin, että merkkijonoille varattaisiin myös erikseen muisti ja kopioitaisiin sisältö samaan tapaan kuin ilman pointtereita tehdyssä esimerkissä.

        Structin varausta ja alustusta varten voisi sitten tehdä erillisen funktion, esim. new_Car(), niin voisi mainissa luoda auton tähän tapaan: struct Car *vechile = new_Car("Black", "Mercedes", "Jere");

        Omistajan vaihtoa varten voi tehdä vaikka setterin set_Car_owner(struct Car *vechile);

        Tai sitten voi kokeilla koodata vaikka tällaisenkin: set_Person_name(struct Person *owner);

        Ja muistin vapautusta varten sitten vielä oma funktio, joku tämän tapainen delete_Car(struct Car *vechile);

        Siinähän sitä on vähän harjoittelua.

        Kyllä, malloc() ja free() kannattaa ottaa käyttöön heti alkuvaiheessa, niin ei ala pinomuisti täyttymään. Lisäksi suosittelen tutustumaan linkitettyihin listoihin, joiden avulla saadaan tehtyä dynaamisia tietorakenteita. https://wiki.amigaos.net/wiki/Exec_Lists_and_Queues

        Käytännössähän "oman" tietorakenteen eteen lisätään node, jossa on pointterit edelliseen ja seuraavaan. Esimerkissä "hyötyosuus" on tuo TEXT nn_Data[62] merkkijono.

        struct NameNode {
        struct Node nn_Node; /* System Node structure */
        TEXT nn_Data[62]; /* Node-specific data */
        };


        Käsittely voidaan tehdä castaamalla oma struktuuri node-tyyppiseksi. Tarvittavat funktiot, node- ja listastruktuurit on helppo tehdä itsekin. Minäkin tein ne taannoin matkimalla tuota Amigan rakennetta ja Execin funktioita.


      • Anonyymi
        jerzunposti kirjoitti:

        Hienoa, kiitos! Noihin merkkijono-funktioihin, joita C:ssä on tarjollla, pitänee tutustua paremmin, kun nytkin kiikasti siitä, kun en käyttänyt tuota strcpy:tä.

        Harrastatko yhtä paljon tätä monologin kirjoittamista omallakin kotisivullasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, malloc() ja free() kannattaa ottaa käyttöön heti alkuvaiheessa, niin ei ala pinomuisti täyttymään. Lisäksi suosittelen tutustumaan linkitettyihin listoihin, joiden avulla saadaan tehtyä dynaamisia tietorakenteita. https://wiki.amigaos.net/wiki/Exec_Lists_and_Queues

        Käytännössähän "oman" tietorakenteen eteen lisätään node, jossa on pointterit edelliseen ja seuraavaan. Esimerkissä "hyötyosuus" on tuo TEXT nn_Data[62] merkkijono.

        struct NameNode {
        struct Node nn_Node; /* System Node structure */
        TEXT nn_Data[62]; /* Node-specific data */
        };


        Käsittely voidaan tehdä castaamalla oma struktuuri node-tyyppiseksi. Tarvittavat funktiot, node- ja listastruktuurit on helppo tehdä itsekin. Minäkin tein ne taannoin matkimalla tuota Amigan rakennetta ja Execin funktioita.

        Niin, sepä olikin vähän niin kuin harjoitustehtäväksi ehdotettu. Samoin noiden merkkijonojen käsittelyssä kannattaa tutustua myös ns. turvallisempiin vaihtoehtoihin, esim. strncpy vs. strcpy.

        Noita listoja yms. tietotyyppejähän tosiaan korkeamman tason kielissä on valmiina, mutta C:ssä pitää toteuttaa itse. Tai no onhan niitä kai valmiina kirjastoina C:henkin olemasa, mutta kieli ei suoraan sisällä esim. linkitettyä listaa.


      • Anonyymi
        jerzunposti kirjoitti:

        Hienoa, kiitos! Noihin merkkijono-funktioihin, joita C:ssä on tarjollla, pitänee tutustua paremmin, kun nytkin kiikasti siitä, kun en käyttänyt tuota strcpy:tä.

        "pitänee tutustua paremmin, kun nytkin kiikasti siitä, kun en käyttänyt tuota strcpy:tä."

        Hei jerzunposti, sinulla kyllä näytää kiikastavan ihan liikaakin.


    • Miten niin monologia? En harrasta monologia, en ole yhtään kommenttia kirjoittanut tänne "Anonyymi"nä, kuten jotkut näyttää sitäkin harrastavan, vaikka todellisuudessa ei ole anonyymejä.

      Ihmiselle on syntymän jälkeen annettu jokin nimi, ja niillä sitten toimitaan.

      • Anonyymi

        Mitäs sää Anonyymi nyt pimahdit? Vai olinko se minä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs sää Anonyymi nyt pimahdit? Vai olinko se minä?

        Hmm.. kylläpä täältä hassusti katoaa viestejä, kun vastaukset liitetään sitten ihan eri kommenttiin kuin mihin oli alun perin vastattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm.. kylläpä täältä hassusti katoaa viestejä, kun vastaukset liitetään sitten ihan eri kommenttiin kuin mihin oli alun perin vastattu.

        Koko ketju joutaa pois, tälläistä roskaa ei tarvita.


    • Anonyymi

      Luokalleen jääneistä paras

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe