#include <stdio.h>
struct Car {
char manufacturer[20];
char colour[5];
struct Person {
char name[5];
} owner;
};
int main() {
struct Car vechile;
vechile.manufacturer, "Mercedes";
vechile.colour, "Black";
vechile.owner.name, "Jere";
printf ("Car's present owner:", vechile.owner.name);
return (0);
}
Nested-Struct -rakeenteen attribuuttiin viittaus?
15
108
Vastaukset
Tuo tulostaa vain tyhjää. Voisiko joku myös pistää vastaavaan koodin käyttäen Pointeria, onko se suomennettuna osoitin, jos jatkossa olen myymässä tuota mustaa Mersuani, esimerkiksi Jarelle, pääseekö tuohon auto-structin sisällä oleva Person structiin viitata jotenkin suoraan, tai siis muistipaikkaan, missä auton omistaja sijaitsee?
Jonkinlainen pointteri-esimerkki samasta koodista olisi mukava.- Anonyymi
Kyllä varmaan vois, jos haluaisi.
- Anonyymi
Nuo tekstit pitäisi kopioida paikalleen char taulukoihin, tutustu esim. strcpy funktioon. Ja printf:ään pitää lisätä %s.
Hienoa, kiitos! Noihin merkkijono-funktioihin, joita C:ssä on tarjollla, pitänee tutustua paremmin, kun nytkin kiikasti siitä, kun en käyttänyt tuota strcpy:tä.
- Anonyymi
Ja tuolla yksinertainen pointteriesimerkki: http://codepad.org/znppI5tI
Tuota olisi ehkä syytä muuttaa niin, että merkkijonoille varattaisiin myös erikseen muisti ja kopioitaisiin sisältö samaan tapaan kuin ilman pointtereita tehdyssä esimerkissä.
Structin varausta ja alustusta varten voisi sitten tehdä erillisen funktion, esim. new_Car(), niin voisi mainissa luoda auton tähän tapaan: struct Car *vechile = new_Car("Black", "Mercedes", "Jere");
Omistajan vaihtoa varten voi tehdä vaikka setterin set_Car_owner(struct Car *vechile);
Tai sitten voi kokeilla koodata vaikka tällaisenkin: set_Person_name(struct Person *owner);
Ja muistin vapautusta varten sitten vielä oma funktio, joku tämän tapainen delete_Car(struct Car *vechile);
Siinähän sitä on vähän harjoittelua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tuolla yksinertainen pointteriesimerkki: http://codepad.org/znppI5tI
Tuota olisi ehkä syytä muuttaa niin, että merkkijonoille varattaisiin myös erikseen muisti ja kopioitaisiin sisältö samaan tapaan kuin ilman pointtereita tehdyssä esimerkissä.
Structin varausta ja alustusta varten voisi sitten tehdä erillisen funktion, esim. new_Car(), niin voisi mainissa luoda auton tähän tapaan: struct Car *vechile = new_Car("Black", "Mercedes", "Jere");
Omistajan vaihtoa varten voi tehdä vaikka setterin set_Car_owner(struct Car *vechile);
Tai sitten voi kokeilla koodata vaikka tällaisenkin: set_Person_name(struct Person *owner);
Ja muistin vapautusta varten sitten vielä oma funktio, joku tämän tapainen delete_Car(struct Car *vechile);
Siinähän sitä on vähän harjoittelua.Kyllä, malloc() ja free() kannattaa ottaa käyttöön heti alkuvaiheessa, niin ei ala pinomuisti täyttymään. Lisäksi suosittelen tutustumaan linkitettyihin listoihin, joiden avulla saadaan tehtyä dynaamisia tietorakenteita. https://wiki.amigaos.net/wiki/Exec_Lists_and_Queues
Käytännössähän "oman" tietorakenteen eteen lisätään node, jossa on pointterit edelliseen ja seuraavaan. Esimerkissä "hyötyosuus" on tuo TEXT nn_Data[62] merkkijono.
struct NameNode {
struct Node nn_Node; /* System Node structure */
TEXT nn_Data[62]; /* Node-specific data */
};
Käsittely voidaan tehdä castaamalla oma struktuuri node-tyyppiseksi. Tarvittavat funktiot, node- ja listastruktuurit on helppo tehdä itsekin. Minäkin tein ne taannoin matkimalla tuota Amigan rakennetta ja Execin funktioita. - Anonyymi
jerzunposti kirjoitti:
Hienoa, kiitos! Noihin merkkijono-funktioihin, joita C:ssä on tarjollla, pitänee tutustua paremmin, kun nytkin kiikasti siitä, kun en käyttänyt tuota strcpy:tä.
Harrastatko yhtä paljon tätä monologin kirjoittamista omallakin kotisivullasi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, malloc() ja free() kannattaa ottaa käyttöön heti alkuvaiheessa, niin ei ala pinomuisti täyttymään. Lisäksi suosittelen tutustumaan linkitettyihin listoihin, joiden avulla saadaan tehtyä dynaamisia tietorakenteita. https://wiki.amigaos.net/wiki/Exec_Lists_and_Queues
Käytännössähän "oman" tietorakenteen eteen lisätään node, jossa on pointterit edelliseen ja seuraavaan. Esimerkissä "hyötyosuus" on tuo TEXT nn_Data[62] merkkijono.
struct NameNode {
struct Node nn_Node; /* System Node structure */
TEXT nn_Data[62]; /* Node-specific data */
};
Käsittely voidaan tehdä castaamalla oma struktuuri node-tyyppiseksi. Tarvittavat funktiot, node- ja listastruktuurit on helppo tehdä itsekin. Minäkin tein ne taannoin matkimalla tuota Amigan rakennetta ja Execin funktioita.Niin, sepä olikin vähän niin kuin harjoitustehtäväksi ehdotettu. Samoin noiden merkkijonojen käsittelyssä kannattaa tutustua myös ns. turvallisempiin vaihtoehtoihin, esim. strncpy vs. strcpy.
Noita listoja yms. tietotyyppejähän tosiaan korkeamman tason kielissä on valmiina, mutta C:ssä pitää toteuttaa itse. Tai no onhan niitä kai valmiina kirjastoina C:henkin olemasa, mutta kieli ei suoraan sisällä esim. linkitettyä listaa. - Anonyymi
jerzunposti kirjoitti:
Hienoa, kiitos! Noihin merkkijono-funktioihin, joita C:ssä on tarjollla, pitänee tutustua paremmin, kun nytkin kiikasti siitä, kun en käyttänyt tuota strcpy:tä.
"pitänee tutustua paremmin, kun nytkin kiikasti siitä, kun en käyttänyt tuota strcpy:tä."
Hei jerzunposti, sinulla kyllä näytää kiikastavan ihan liikaakin.
Miten niin monologia? En harrasta monologia, en ole yhtään kommenttia kirjoittanut tänne "Anonyymi"nä, kuten jotkut näyttää sitäkin harrastavan, vaikka todellisuudessa ei ole anonyymejä.
Ihmiselle on syntymän jälkeen annettu jokin nimi, ja niillä sitten toimitaan.- Anonyymi
Mitäs sää Anonyymi nyt pimahdit? Vai olinko se minä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs sää Anonyymi nyt pimahdit? Vai olinko se minä?
Hmm.. kylläpä täältä hassusti katoaa viestejä, kun vastaukset liitetään sitten ihan eri kommenttiin kuin mihin oli alun perin vastattu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hmm.. kylläpä täältä hassusti katoaa viestejä, kun vastaukset liitetään sitten ihan eri kommenttiin kuin mihin oli alun perin vastattu.
Koko ketju joutaa pois, tälläistä roskaa ei tarvita.
- Anonyymi
Luokalleen jääneistä paras
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124070MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822091Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991395Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838