Väite - Pyörätie muuttuu oletuksena yksisuuntaiseksi

Anonyymi

63

2293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Helppoa!
      Sinun kulkusuuntaan tulee olla pyörätien liikennemerkki ja ellei sitä ole niin joko se on yksisuuntainen pyörätie (esim. Helsingissä Arkadiankatu ja Bulevardi) tai sitten se on jalkakäytävä.
      Pyörätien liikennemerkin alla voi olla (ei tarvitse olla) 1.6.2020 alkaen nuolet osoittamassa, että se on kaksisuuntainen pyörätie.

      • Anonyymi

        Tulevan tieliikennelain (729/2018) mukaan pyörätie on lain voimaantulosta alkaen yksisuuntainen.

        Merkki on (lain säädösliitteen) liikennemerkki D5 (D6, D7 ja D8). Merkin selityksessä sanotaan että sillä "osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan." Tarkoittaa, että pyörätie on aina merkattava pyörätiemerkillä siitä suunnasta, mistä se on tarkoitettu ajettavaksi.

        Myöhemmin samassa määritelmässä sanotaan "Kaksisuuntainen pyörätie osoitetaan lisäkilvellä H23.2 tai H9.1." Tarkoittaa, että kaksisuuntainen pyörätie on aina merkattava lisäkilvellä kaksisuuntaiseksi.

        Tutustu tarkemmin https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulevan tieliikennelain (729/2018) mukaan pyörätie on lain voimaantulosta alkaen yksisuuntainen.

        Merkki on (lain säädösliitteen) liikennemerkki D5 (D6, D7 ja D8). Merkin selityksessä sanotaan että sillä "osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan." Tarkoittaa, että pyörätie on aina merkattava pyörätiemerkillä siitä suunnasta, mistä se on tarkoitettu ajettavaksi.

        Myöhemmin samassa määritelmässä sanotaan "Kaksisuuntainen pyörätie osoitetaan lisäkilvellä H23.2 tai H9.1." Tarkoittaa, että kaksisuuntainen pyörätie on aina merkattava lisäkilvellä kaksisuuntaiseksi.

        Tutustu tarkemmin https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729

        Näyttää siltä että myös jalkakäytävät muuttuvat yksisuuntaisiksi.

        D4 Jalkakäytävä

        "Merkillä osoitetaan jalkakäytävä, jota jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan.

        Merkki sijoitetaan jalkakäytävän oikealle puolelle tai yläpuolelle. Poikkeuksellisesti merkki voidaan sijoittaa yksinomaan jalkakäytävän vasemmalle puolelle."

        Lähde: https://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/6908.pdf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulevan tieliikennelain (729/2018) mukaan pyörätie on lain voimaantulosta alkaen yksisuuntainen.

        Merkki on (lain säädösliitteen) liikennemerkki D5 (D6, D7 ja D8). Merkin selityksessä sanotaan että sillä "osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan." Tarkoittaa, että pyörätie on aina merkattava pyörätiemerkillä siitä suunnasta, mistä se on tarkoitettu ajettavaksi.

        Myöhemmin samassa määritelmässä sanotaan "Kaksisuuntainen pyörätie osoitetaan lisäkilvellä H23.2 tai H9.1." Tarkoittaa, että kaksisuuntainen pyörätie on aina merkattava lisäkilvellä kaksisuuntaiseksi.

        Tutustu tarkemmin https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729

        Aika paljon tulee lisäkilpiä kiinnitettäväksi tähän maahan, sillä enemmistö pyöräteistä ja yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylistä taitavat olla kaksisuuntaisia.

        Entä sitten tilanne, jossa liikennemerkki löytyy molemmista suunnista mutta lisäkilpi puuttuukin. Vähän outo muutos lakiin sanoisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää siltä että myös jalkakäytävät muuttuvat yksisuuntaisiksi.

        D4 Jalkakäytävä

        "Merkillä osoitetaan jalkakäytävä, jota jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan.

        Merkki sijoitetaan jalkakäytävän oikealle puolelle tai yläpuolelle. Poikkeuksellisesti merkki voidaan sijoittaa yksinomaan jalkakäytävän vasemmalle puolelle."

        Lähde: https://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/6908.pdf

        Nyt voimassa oleva tieliikennelaki:

        - jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa tai erillistä tietä;

        -pyöräkaistalla polkupyörä- ja mopoliikenteelle tarkoitettua, tiemerkinnöin osoitettua ajoradan pituussuuntaista osaa;

        - pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        1.6.2020 voimaan tuleva tieliikennelaki 1 luku 2 §:
        - jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        - pyöräkaistalla polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, tiemerkinnöin osoitettua ajoradan pituussuuntaista osaa;

        - pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        Ei nykyisessä eikä tuleva tieliikennelaissa ole mainintaa, että kaikki jalkakäytävät tulee aina merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä. Vaihtoehto on joko ilman liikennemerkkiä tai liikennemerkillä kuten nykyisinkin.

        Erittäin monet pyöräilijät ovat sitä mieltä, että kun ei ole jalkakäytävä -liikennemerkkiä, niin se on myös on pyörätie.
        Näin ei todellakaan ole, sillä laissa mainitaan miten pyörätie merkitään. Suurin osa pyöräilijöistä tunnetusti keksii omat liikennesäännöt!

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä. Sähköpotkulaudat mikäli rakenteellinen nopeus on yli 15km/h kuuluvat myös ajoradalle tai pyörätielle, mutta ei koskaan jalkakäytäville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt voimassa oleva tieliikennelaki:

        - jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa tai erillistä tietä;

        -pyöräkaistalla polkupyörä- ja mopoliikenteelle tarkoitettua, tiemerkinnöin osoitettua ajoradan pituussuuntaista osaa;

        - pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        1.6.2020 voimaan tuleva tieliikennelaki 1 luku 2 §:
        - jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        - pyöräkaistalla polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, tiemerkinnöin osoitettua ajoradan pituussuuntaista osaa;

        - pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        Ei nykyisessä eikä tuleva tieliikennelaissa ole mainintaa, että kaikki jalkakäytävät tulee aina merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä. Vaihtoehto on joko ilman liikennemerkkiä tai liikennemerkillä kuten nykyisinkin.

        Erittäin monet pyöräilijät ovat sitä mieltä, että kun ei ole jalkakäytävä -liikennemerkkiä, niin se on myös on pyörätie.
        Näin ei todellakaan ole, sillä laissa mainitaan miten pyörätie merkitään. Suurin osa pyöräilijöistä tunnetusti keksii omat liikennesäännöt!

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä. Sähköpotkulaudat mikäli rakenteellinen nopeus on yli 15km/h kuuluvat myös ajoradalle tai pyörätielle, mutta ei koskaan jalkakäytäville.

        Uuden tieliikennelain säädösliitteestä löytyy liikennemerkki "D4 Jalkakäytävä".

        "Merkillä osoitetaan jalkakäytävä, jota jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan."

        Se missä ja miten merkkiä käytetään, en tiedä mutta jos sellainen on, niin lakitekstin mukaan jalkakäytävä on tällöin yksisuuntainen, aivan kuten pyörätien osalta tuossa ylempänä todetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uuden tieliikennelain säädösliitteestä löytyy liikennemerkki "D4 Jalkakäytävä".

        "Merkillä osoitetaan jalkakäytävä, jota jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan."

        Se missä ja miten merkkiä käytetään, en tiedä mutta jos sellainen on, niin lakitekstin mukaan jalkakäytävä on tällöin yksisuuntainen, aivan kuten pyörätien osalta tuossa ylempänä todetaan.

        Yksisuuntainen jalkakäytävä. Buaaahaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksisuuntainen jalkakäytävä. Buaaahaa

        Yhtä paljon "Buaaahaa" kuin yksisuuntainen pyörätie.

        "kulkiessaan asianomaiseen suuntaan" ja "ajaessaan asianomaiseen suuntaan".

        Hauskaksi muuttuu laki. Elämä on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt voimassa oleva tieliikennelaki:

        - jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa tai erillistä tietä;

        -pyöräkaistalla polkupyörä- ja mopoliikenteelle tarkoitettua, tiemerkinnöin osoitettua ajoradan pituussuuntaista osaa;

        - pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        1.6.2020 voimaan tuleva tieliikennelaki 1 luku 2 §:
        - jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        - pyöräkaistalla polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, tiemerkinnöin osoitettua ajoradan pituussuuntaista osaa;

        - pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;

        Ei nykyisessä eikä tuleva tieliikennelaissa ole mainintaa, että kaikki jalkakäytävät tulee aina merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä. Vaihtoehto on joko ilman liikennemerkkiä tai liikennemerkillä kuten nykyisinkin.

        Erittäin monet pyöräilijät ovat sitä mieltä, että kun ei ole jalkakäytävä -liikennemerkkiä, niin se on myös on pyörätie.
        Näin ei todellakaan ole, sillä laissa mainitaan miten pyörätie merkitään. Suurin osa pyöräilijöistä tunnetusti keksii omat liikennesäännöt!

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä. Sähköpotkulaudat mikäli rakenteellinen nopeus on yli 15km/h kuuluvat myös ajoradalle tai pyörätielle, mutta ei koskaan jalkakäytäville.

        Viimeksi eilen sunnuntaina pyöräilevä tantta tuli kypärä takaraivolla vastaan jalkakäytävällä. Huomautin asiasta mutta matka vain jatkui. Katsoin risteyksessä olevaa merkkiä: jalkakäytävä. Jos ei merkit tepsi niin mitenhän ulkomuistista onnistuu häneltä sitten uuden TLL:n noudattaminen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtä paljon "Buaaahaa" kuin yksisuuntainen pyörätie.

        "kulkiessaan asianomaiseen suuntaan" ja "ajaessaan asianomaiseen suuntaan".

        Hauskaksi muuttuu laki. Elämä on.

        Nuo "kulkiessaan asianomaiseen suuntaan" ja "ajaessaan asianomaiseen suuntaan" löytyvät jo nykyisestä laista, tai noh tieliikenneasetuksesta. Merkit 421 ja 422.

        Katso täältä >> https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182


      • Mikä merkki sitten olisi siellä kielletyn pyöräilysuunnan puoleisessa päässä? Liikennemerkkien sijoittelu (puute) usein tuntuu olevan sellaista, että tiellä liikkujien oletetaan jo tietävän se, mitä merkillä osoitetaan. Nimittäin jos mitään merkkiä ei ole, ainakin minä tulkitsen jalkakäytäväksi. Jos taas on jalankulkijamerkki niin sitten varmasti on vain jalkakäytävä.


      • Anonyymi
        possunturaaja kirjoitti:

        Mikä merkki sitten olisi siellä kielletyn pyöräilysuunnan puoleisessa päässä? Liikennemerkkien sijoittelu (puute) usein tuntuu olevan sellaista, että tiellä liikkujien oletetaan jo tietävän se, mitä merkillä osoitetaan. Nimittäin jos mitään merkkiä ei ole, ainakin minä tulkitsen jalkakäytäväksi. Jos taas on jalankulkijamerkki niin sitten varmasti on vain jalkakäytävä.

        Tällaista olen itse tässä miettinyt. Monta kertaa tulee sivusta johonkin väylän keskivaiheelle eikä siinä kohtaa tiedä onko kenties väylän toisesta päästä pyörätien liikennemerkki vai ei. Kartasta tai sovelluksesta voi selvitä, että onko kyseessä pyörätie mutta onko se yksisuuntainen vai ei, niin se ei välttämättä selviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällaista olen itse tässä miettinyt. Monta kertaa tulee sivusta johonkin väylän keskivaiheelle eikä siinä kohtaa tiedä onko kenties väylän toisesta päästä pyörätien liikennemerkki vai ei. Kartasta tai sovelluksesta voi selvitä, että onko kyseessä pyörätie mutta onko se yksisuuntainen vai ei, niin se ei välttämättä selviä.

        Näin hän sitä usein miettii. Kun maastopyöräilyä harrastavana tulen tielle,
        en voi tietää, onko tien päässä merkki 311, ajoneuvolla ajo kielletty.
        Ei auta kuin taluttaa pyörää, etten riko lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin hän sitä usein miettii. Kun maastopyöräilyä harrastavana tulen tielle,
        en voi tietää, onko tien päässä merkki 311, ajoneuvolla ajo kielletty.
        Ei auta kuin taluttaa pyörää, etten riko lakia.

        Sinä teet mitä teet. Väitän että yli 90 % takisi tilanteessa muulla tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin hän sitä usein miettii. Kun maastopyöräilyä harrastavana tulen tielle,
        en voi tietää, onko tien päässä merkki 311, ajoneuvolla ajo kielletty.
        Ei auta kuin taluttaa pyörää, etten riko lakia.

        Ei tarvitse olla edes mikään maasto-osuus. Ihan sama asia jos tulee keskeltä korttelia vaikka parkkipaikan tms. paikan kautta keskelle kevyenliikenteen väylää. Ei voi mitenkään tietää minkä suuntainen kevyenliikenteen väylä on ja mitä merkkejä väylän päissä on, ellei sitten satu olemaan tuttu paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse olla edes mikään maasto-osuus. Ihan sama asia jos tulee keskeltä korttelia vaikka parkkipaikan tms. paikan kautta keskelle kevyenliikenteen väylää. Ei voi mitenkään tietää minkä suuntainen kevyenliikenteen väylä on ja mitä merkkejä väylän päissä on, ellei sitten satu olemaan tuttu paikka.

        Mistä nyt yhtäkkiä moinen huoli? Eihän pyöräilijöitä yleensäkään mitkään liikennemerkit tai liikennevalot kiinnosta. Katselkaa ympärillenne. Jokainen ajaa ihan missä sattuu huvittamaan ja mihin suuntaan tahansa. Jos oikeasti haluaa noudattaa sääntöjä ja ei ole kulkusuunnasta varma, niin ainahan voi jonkin matkaa taluttaa, jolloin on jalankulkija ja saa taatusti kävellä mihin suuntaan haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä nyt yhtäkkiä moinen huoli? Eihän pyöräilijöitä yleensäkään mitkään liikennemerkit tai liikennevalot kiinnosta. Katselkaa ympärillenne. Jokainen ajaa ihan missä sattuu huvittamaan ja mihin suuntaan tahansa. Jos oikeasti haluaa noudattaa sääntöjä ja ei ole kulkusuunnasta varma, niin ainahan voi jonkin matkaa taluttaa, jolloin on jalankulkija ja saa taatusti kävellä mihin suuntaan haluaa.

        Huoli on siinä, että pitää pystyä pyöräilemään ilman tarvetta taluttaa. Esim. pyörätien jatkeet ovat olemassa siitä syystä, ettei pyöräilijän ole tarve taluttaa, vaan voisi jatkaa pyöräilemistä. Toki pysähtyä pitää mutta taluttaa ei tarvitse kun saa pyöräillä ajoradan yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoli on siinä, että pitää pystyä pyöräilemään ilman tarvetta taluttaa. Esim. pyörätien jatkeet ovat olemassa siitä syystä, ettei pyöräilijän ole tarve taluttaa, vaan voisi jatkaa pyöräilemistä. Toki pysähtyä pitää mutta taluttaa ei tarvitse kun saa pyöräillä ajoradan yli.

        Ihmettelinkin vain sitä, että mistä nyt yhtäkkiä moinen huoli pyörätien suunnasta. Eihän pyöräilijöitä tähänkään asti ole kiinnostanut mitkään säännöt. Jatkakaa vanhaan malliin vain. Ajatte siitä mistä on lyhin ja mukavin reitti ja jättäkää huolet autoilijoiden ja jalnakulkijoiden kannettaviksi.
        Kyllä tien saa ylittää ajamalla, vaikka ei olisi mitään pyörätien jatketta. Kuka tai mikä sen kieltäisi? Ainoastaan suojatiellä ajaminen on kielletty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelinkin vain sitä, että mistä nyt yhtäkkiä moinen huoli pyörätien suunnasta. Eihän pyöräilijöitä tähänkään asti ole kiinnostanut mitkään säännöt. Jatkakaa vanhaan malliin vain. Ajatte siitä mistä on lyhin ja mukavin reitti ja jättäkää huolet autoilijoiden ja jalnakulkijoiden kannettaviksi.
        Kyllä tien saa ylittää ajamalla, vaikka ei olisi mitään pyörätien jatketta. Kuka tai mikä sen kieltäisi? Ainoastaan suojatiellä ajaminen on kielletty.

        Kehitysvamma ei tartu mutta asennevamma periytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelinkin vain sitä, että mistä nyt yhtäkkiä moinen huoli pyörätien suunnasta. Eihän pyöräilijöitä tähänkään asti ole kiinnostanut mitkään säännöt. Jatkakaa vanhaan malliin vain. Ajatte siitä mistä on lyhin ja mukavin reitti ja jättäkää huolet autoilijoiden ja jalnakulkijoiden kannettaviksi.
        Kyllä tien saa ylittää ajamalla, vaikka ei olisi mitään pyörätien jatketta. Kuka tai mikä sen kieltäisi? Ainoastaan suojatiellä ajaminen on kielletty.

        "Ainoastaan suojatiellä ajaminen on kielletty."
        Niinpä, ja ensi kesänä tuokin muuttuu sallituksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ainoastaan suojatiellä ajaminen on kielletty."
        Niinpä, ja ensi kesänä tuokin muuttuu sallituksi.

        Mistä niin päätelet, että muuttuu sallituksi? Ennen kuin suojatien jatketta oli tarve erikseen merkata (v2017 jälkeen on ollut pakko merkata), niin sellainen siinä kuitenkin suojatien lisäksi oli. Mikä muka kesän jälkeen muuttuu, että jatketta ei muka enää tarvita?


    • Anonyymi

      Suomessa pitäisi mennä siihen, että yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä ei ole kaupunkien ja lähiöiden keskustoissa. Pyörätiet tulisi olla myös yksisuuntaisia kaupunkien ja lähiöiden keskustoissa.

      Nuo yhdistetyt väylät syntyivät aikana, jolloin polkupyörillä ei päässyt/ajettu niin kovaa kuin nykyisin.

      Polkupyöräilijöiltä unohtuu siis ei välitetä, että polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä. MIkäli ei uskalla ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä niin kannattaisi miettiä, että ei sitten aja pyörällä. Pyöräilijät ovat usein sitä mieltä, että he saavat sitten vaarantaa jalankulkijat. Polkupyörää koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin autoja.

      Opettelemalla ja noudattamalla liikennesääntöjä pärjää jopa Helsingin keskustan liikenteessä ajaen pyörällä ajoradalla ellei ole pyörätietä. Itselläni on kokemusta siitä, että aina ajan ajoradalla ellei ole pyörätietä, mutta itselläni ei ole kokemusta että ajan pyörällä jalkakäytävällä.

      • Anonyymi

        Yksisuuntaiset ovat perseestä. Olet menossa puoleen väliin korttelia vastapuolelle katua, joudut tekemään u-käännöksen seuraavassa risteyksessä ylittäen ajoratoja kolme kertaa päästäksesi perille. Tämmönen infra on paskaa. Mieluummin kakssuuntasina, yhdellä puolen leveä koko matkan, ei puolelta toiselle loikkien. Ei sitä pyöräliikennettä yleensä jonoiksi asti ole kuitenkaan ole keskustan ulkopuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksisuuntaiset ovat perseestä. Olet menossa puoleen väliin korttelia vastapuolelle katua, joudut tekemään u-käännöksen seuraavassa risteyksessä ylittäen ajoratoja kolme kertaa päästäksesi perille. Tämmönen infra on paskaa. Mieluummin kakssuuntasina, yhdellä puolen leveä koko matkan, ei puolelta toiselle loikkien. Ei sitä pyöräliikennettä yleensä jonoiksi asti ole kuitenkaan ole keskustan ulkopuolella.

        Ei sitä pyöräliikennettä ole kun pyöräilyinfra on niin p***a.

        Kööpenhaminassakaan ei käytännössä kukaan pyöräillyt 50-luvulla. Sitten päätettiin tehdä muutos. Kas, nyt päivittäisestä työ- ja asiointiliikenteestä keskusta-alueella tapahtuu yli 80% pyörillä. Siellä pyöräily perustuu pääosin pyöräkaistoihin, jotka luonnollisesti ovat yksisuuntaisia. Muualla kuin kadun reunassa sielläkin voi olla kaksisuuntainen pyörätie. Se on pitkiä siirtymiä varten, ei kaupunkiliikenteen väylä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksisuuntaiset ovat perseestä. Olet menossa puoleen väliin korttelia vastapuolelle katua, joudut tekemään u-käännöksen seuraavassa risteyksessä ylittäen ajoratoja kolme kertaa päästäksesi perille. Tämmönen infra on paskaa. Mieluummin kakssuuntasina, yhdellä puolen leveä koko matkan, ei puolelta toiselle loikkien. Ei sitä pyöräliikennettä yleensä jonoiksi asti ole kuitenkaan ole keskustan ulkopuolella.

        Väitätkö, että joku pyöräilijä tekisi noin? Lähes kaikkihan ajavat siitä, mistä on lyhin matka. Oli sitten kyseessä vaikka jalkakäytävä tai puisto.
        Yleensäkin ihmettelen, kuinka kukaan viitsii pyöräillä, kun kaikki on niin vaikeaa ja pelottaakin koko ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitätkö, että joku pyöräilijä tekisi noin? Lähes kaikkihan ajavat siitä, mistä on lyhin matka. Oli sitten kyseessä vaikka jalkakäytävä tai puisto.
        Yleensäkin ihmettelen, kuinka kukaan viitsii pyöräillä, kun kaikki on niin vaikeaa ja pelottaakin koko ajan.

        Minä ainakin pyrin noudattamaan sääntöjä kun pyöräilen. En esim. aja jalkakäytävillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksisuuntaiset ovat perseestä. Olet menossa puoleen väliin korttelia vastapuolelle katua, joudut tekemään u-käännöksen seuraavassa risteyksessä ylittäen ajoratoja kolme kertaa päästäksesi perille. Tämmönen infra on paskaa. Mieluummin kakssuuntasina, yhdellä puolen leveä koko matkan, ei puolelta toiselle loikkien. Ei sitä pyöräliikennettä yleensä jonoiksi asti ole kuitenkaan ole keskustan ulkopuolella.

        Yksisuuntaiset pyörätiet tulevat olemaan siellä, missä pyörätie on kadun molemmilla puolilla. Pyöräilyn turvallisuus paranee, kun risteyksissä kadulle kääntyvien tai sen ylityävien autoilijoiden ei tarvitse varoa oikealta eteen sujahtavia pyöräilijöitä, kadulta vasemmalle poistuvien takavasemmalta kiitäviä polkijoita eikä pyöräilijöiden vasemmalta tulevia autoja. Myös jalankulkijoiden olo helpottuu, kun pyöriä tulee/menee vain yhteen suuntaan.

        Jos määränpääsi on kadun oikealla puolen, pääset sinne suoraan. Jos vasemmalla, tulee kuvaamasi lisälenkki (ellet ylitä katua keskellä korttelia tai jalkaudu korttelin alussa ja taluta pyörääsi perille),

        Entäpä, jos kaksisuuntainen pyörätie on vain yhdellä puolella? Samat manööverit joudut tekemään kuin edellä hahmottelin.

        Kyllä tuo yksisuuntaisuus on selvä turvallisuusparannus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksisuuntaiset pyörätiet tulevat olemaan siellä, missä pyörätie on kadun molemmilla puolilla. Pyöräilyn turvallisuus paranee, kun risteyksissä kadulle kääntyvien tai sen ylityävien autoilijoiden ei tarvitse varoa oikealta eteen sujahtavia pyöräilijöitä, kadulta vasemmalle poistuvien takavasemmalta kiitäviä polkijoita eikä pyöräilijöiden vasemmalta tulevia autoja. Myös jalankulkijoiden olo helpottuu, kun pyöriä tulee/menee vain yhteen suuntaan.

        Jos määränpääsi on kadun oikealla puolen, pääset sinne suoraan. Jos vasemmalla, tulee kuvaamasi lisälenkki (ellet ylitä katua keskellä korttelia tai jalkaudu korttelin alussa ja taluta pyörääsi perille),

        Entäpä, jos kaksisuuntainen pyörätie on vain yhdellä puolella? Samat manööverit joudut tekemään kuin edellä hahmottelin.

        Kyllä tuo yksisuuntaisuus on selvä turvallisuusparannus.

        Ei se jalankulkijan kannalta ainakaan ole turvallisuusparannus. Sekä Mechelinin- että Helsinginkadulla osa pyöräilijöistä ajelee edelleen jalkakäytävillä, vaikka on molemminpuolin yksisuuntaiset pyöräkaistat. Sellaisia olosuhteita ei ilmeisesti ole vielä keksittykään, etteivät pyöräiljät jollain verukkeella rikkoisi lakia ja asetuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksisuuntaiset pyörätiet tulevat olemaan siellä, missä pyörätie on kadun molemmilla puolilla. Pyöräilyn turvallisuus paranee, kun risteyksissä kadulle kääntyvien tai sen ylityävien autoilijoiden ei tarvitse varoa oikealta eteen sujahtavia pyöräilijöitä, kadulta vasemmalle poistuvien takavasemmalta kiitäviä polkijoita eikä pyöräilijöiden vasemmalta tulevia autoja. Myös jalankulkijoiden olo helpottuu, kun pyöriä tulee/menee vain yhteen suuntaan.

        Jos määränpääsi on kadun oikealla puolen, pääset sinne suoraan. Jos vasemmalla, tulee kuvaamasi lisälenkki (ellet ylitä katua keskellä korttelia tai jalkaudu korttelin alussa ja taluta pyörääsi perille),

        Entäpä, jos kaksisuuntainen pyörätie on vain yhdellä puolella? Samat manööverit joudut tekemään kuin edellä hahmottelin.

        Kyllä tuo yksisuuntaisuus on selvä turvallisuusparannus.

        Jos määränpääni on kadun toisella puolella, niin aina joutuu ylittämään ajoradan. Yksi- tai kaksisuuntaisuudella ei tällöin ole mitään merkitystä.


    • Anonyymi

      En usko tuota artikkelia paljonkaan. Jo otsikkotasolla meni pieleen. Sininen merkki ei ole kieltomerkki vaan määräysmerkki. Esim. "D10 Vähimmäisnopeus" liikennemerkki määrää toimimaan tietyllä tavalla. Se ei kiellä mitään.

    • Anonyymi

      Artikkelissa tosiaan väitetään että pyörätie muuttuu oletuksena yksisuuntaiseksi. Lähteet ja perustelut puuttuvat tuosta artikkelista kokonaan joten paha sanoa mitään.

      Vaikea on kuvitella että "ajaessaan asianomaiseen suuntaan" lause tekisi pyörätiestä yksisuuntaisen mutta "kulkiessaan asianomaiseen suuntaan" ei tekisi samaa jalkakäytävälle (Liikennemerkit D4 ja D5).

      • Anonyymi

        Olisi todella kiva tietää ne todelliset perustelut yksisuuntaisuudelle.


    • Anonyymi

      Yksisuuntainen pyörätie on mielestäni typerä idea ja kuollut jo syntyessään. Pyörätielle voi tulla esim. vaikka metsäpolkua pitkin tai jostain vastaavasta paikasta, eli keskelle väylää. Siinä kohtaa ei ole mitään merkintöjä nähtävillä. Kartta tai sovellus kertoo kuitenkin, että siinä kohtaa on pyörätie tai yhdistetty väylä, jolla saa pyöräillä. Mistä sitä tietää mihin suuntaa saat lähteä pyöräilemään?

      Lisäksi sellainen huomio että mikä estää kääntymästä keskellä väylää ja lähteä toiseen suuntaan. Väitän ettei kukaan lähde toiseen päähään tarkistamaan, että onko siellä liikennemerkki, joka oikeuttaa pyöräilemään myös toiseen suuntaan. Väylän toinen pää voi olla kilometrien päässä.

      Ajoradalla oleva pyöräkaista sen sijaan on järkevä olla yksisuuntainen ja näinhän se jo nyt on.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Ei autojakaan varten ole jokaisen porttikongin kohdalla merkintää yksisuuntaisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei autojakaan varten ole jokaisen porttikongin kohdalla merkintää yksisuuntaisuudesta.

        On kyllä vähän eri asia. Autojen ajoradat on hyvin viitoitettu ja varmasti löytyy merkintä yksisuuntaisesta suunnasta risteyksistä, parkkipaikkojen ulosajo-kohdista yms. vastaavista tilanteista, josta tullaan yksisuuntaiselle tielle/ajoradalle.


      • Anonyymi

        Vai ei autojen yksisuuntaisille ole merkintää..heh heh... Täällähän on mestareita. Kannattaisiko hakeutua liikennesuunnittelijaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai ei autojen yksisuuntaisille ole merkintää..heh heh... Täällähän on mestareita. Kannattaisiko hakeutua liikennesuunnittelijaksi.

        Menepä katsomaan ihan minkä tahansa yksisuuntaisen kadun varressa olevissa pihaliittymissä tai porttikongeissa, onko niissä merkitty kadun ajosuunta? Tienpitäjän toimesta ei koskaan, joskus saattaa taloyhtiö olla laittanut kääntymiskieltomerkin, jolla ei tosin ole sinänsä mitään laillista merkitystä heidän laittamanaan.

        Mietipä sitten tilanne, että henkilö A ajaa auton sellaisen kadun varressa olevaan pihaan ja henkilö B, joka ei tunne paikkaa, hakee auton sieltä. Tilanne on täysin verrannollinen siihen, että jostain metsästä tullaan fillarilla yksisuuntaiselle pyörätielle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menepä katsomaan ihan minkä tahansa yksisuuntaisen kadun varressa olevissa pihaliittymissä tai porttikongeissa, onko niissä merkitty kadun ajosuunta? Tienpitäjän toimesta ei koskaan, joskus saattaa taloyhtiö olla laittanut kääntymiskieltomerkin, jolla ei tosin ole sinänsä mitään laillista merkitystä heidän laittamanaan.

        Mietipä sitten tilanne, että henkilö A ajaa auton sellaisen kadun varressa olevaan pihaan ja henkilö B, joka ei tunne paikkaa, hakee auton sieltä. Tilanne on täysin verrannollinen siihen, että jostain metsästä tullaan fillarilla yksisuuntaiselle pyörätielle.

        Yleensä tuo auton hakija tulee sitä katua, jota pitkin ajaa autolla pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä tuo auton hakija tulee sitä katua, jota pitkin ajaa autolla pois.

        Juuri näin. Jos taas on mahdollisuus tulla eri kautta tilanteeseen, niin silloin löytyy varmasti liikennemerkki joka ilmoittaa yksisuuntaisen suunnan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Jos taas on mahdollisuus tulla eri kautta tilanteeseen, niin silloin löytyy varmasti liikennemerkki joka ilmoittaa yksisuuntaisen suunnan.

        Jaa aivan varmasti?
        Porissa voi ainakin Kauppahallin kautta tulla rakennuksen läpi ja lähteä Isolinnakatua kahteen suuntaan näkemättä mitään ajosuunnan osoittavaa merkkiä.
        https://goo.gl/maps/YqmUgimnMJJkvee99


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa aivan varmasti?
        Porissa voi ainakin Kauppahallin kautta tulla rakennuksen läpi ja lähteä Isolinnakatua kahteen suuntaan näkemättä mitään ajosuunnan osoittavaa merkkiä.
        https://goo.gl/maps/YqmUgimnMJJkvee99

        Se auto on sinne parkkipaikalle jotenkin ajettu ja todennäköisesti sitä yksisuuntaista pitkin. Joskus voi tulla jotakin toista reittiä pitkin ja siksi kirjoitin että jos mahdollisuus ajaa eri kautta tilanteeseen (tässä tapauksessa parkkipaikalle), niin sitten on varmasti liikennemerkki kertomassa mihin suuntaan siitä parkkipaikalta tulee lähteä.

        Jos ei muista yksisuuntaisen kulkusuuntaa myöhemmin jos sitä pitkin on parkkipaikalle tullut, niin onko tällainen henkilö edes sovelias auton ratin taakse?

        Tässä taas näkyy autoille ja muille ajorataa pitkin tuleville, että mikä on yksisuuntaisen kulkusuunta.
        https://goo.gl/maps/UAuNuphBfwTrNBwi7


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Jos taas on mahdollisuus tulla eri kautta tilanteeseen, niin silloin löytyy varmasti liikennemerkki joka ilmoittaa yksisuuntaisen suunnan.

        Kaupunkikeskustoissa on paljon paikkoja, joista voi autolla poistua vain yhtä tietä mutta jalankulkija voi tulla hyvin monesta suunnasta. Eli kyllä se on sinänsä ihan realistinen joskaan ei varmaankaan usein toteutuva skenaario, että porttikongista ulosajava ei ole ikinä kulkenut sitä katua, jolle tulee, eikä tiedä sitä yksisuuntaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se auto on sinne parkkipaikalle jotenkin ajettu ja todennäköisesti sitä yksisuuntaista pitkin. Joskus voi tulla jotakin toista reittiä pitkin ja siksi kirjoitin että jos mahdollisuus ajaa eri kautta tilanteeseen (tässä tapauksessa parkkipaikalle), niin sitten on varmasti liikennemerkki kertomassa mihin suuntaan siitä parkkipaikalta tulee lähteä.

        Jos ei muista yksisuuntaisen kulkusuuntaa myöhemmin jos sitä pitkin on parkkipaikalle tullut, niin onko tällainen henkilö edes sovelias auton ratin taakse?

        Tässä taas näkyy autoille ja muille ajorataa pitkin tuleville, että mikä on yksisuuntaisen kulkusuunta.
        https://goo.gl/maps/UAuNuphBfwTrNBwi7

        Unohdit tilanteen, jossa auton hakee pois joku muu kuin se, joka ajoi sen sinne. Eikä se ole varsinaisesti harvinainen tilanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohdit tilanteen, jossa auton hakee pois joku muu kuin se, joka ajoi sen sinne. Eikä se ole varsinaisesti harvinainen tilanne.

        Autojen osata on yleensä hyvin merkitty yksisuuntaiset tiet ja lisäksi jos lähtee parkkipaikalta tms. niin yksisuuntaisen suunta on merkitty kyltillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autojen osata on yleensä hyvin merkitty yksisuuntaiset tiet ja lisäksi jos lähtee parkkipaikalta tms. niin yksisuuntaisen suunta on merkitty kyltillä.

        "Autojen osata on yleensä hyvin merkitty yksisuuntaiset tiet ja lisäksi jos lähtee parkkipaikalta tms. niin yksisuuntaisen suunta on merkitty kyltillä."

        Siinä puhuu täysin tietämätön pyöräilijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Autojen osata on yleensä hyvin merkitty yksisuuntaiset tiet ja lisäksi jos lähtee parkkipaikalta tms. niin yksisuuntaisen suunta on merkitty kyltillä."

        Siinä puhuu täysin tietämätön pyöräilijä.

        Kaikissa tilanteissa jotka itselleni ovat tulleeet vastaan, on löytynyt kyltti joka ilmoittaa suunnan john pitää ajaa.
        https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yksisuuntainen_tie_liikennemerkki_20170524.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autojen osata on yleensä hyvin merkitty yksisuuntaiset tiet ja lisäksi jos lähtee parkkipaikalta tms. niin yksisuuntaisen suunta on merkitty kyltillä.

        Otan nyt vain yhden esimerkin: Helsingin Uudenmaankatu. Yksisuuntainen, kadun varressa on paljon porttikonkeja, joista pääsee autolla sisäpihoille. Teknisesti on täysin mahdollinen tilanne, että henkilö tulee kävellen pihaan muuta kautta, siis Uudenmaankadulla käymättä, ottaa sieltä vaikkapa vuokratun tai jonkun lainaaman auton ja lähtee liikkeelle tietämättä, että katu onkin yksisuuntainen. Jos hän on matkalla länteen, voi hän hyvinkin päätyä mielenkiintoiseen tilanteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otan nyt vain yhden esimerkin: Helsingin Uudenmaankatu. Yksisuuntainen, kadun varressa on paljon porttikonkeja, joista pääsee autolla sisäpihoille. Teknisesti on täysin mahdollinen tilanne, että henkilö tulee kävellen pihaan muuta kautta, siis Uudenmaankadulla käymättä, ottaa sieltä vaikkapa vuokratun tai jonkun lainaaman auton ja lähtee liikkeelle tietämättä, että katu onkin yksisuuntainen. Jos hän on matkalla länteen, voi hän hyvinkin päätyä mielenkiintoiseen tilanteeseen.

        Tässä on kuva paikasta. https://goo.gl/maps/cwpZeEBLc2MrkgU77

        Parkissa olevien autojen nokka paljastaa useimmille kulkusuunnan. Toki nykyään saa uuden tieliikennelain mukaan pysäköidä vastakarvaan, mutta nämä ovat yleensä yksittäistapauksia.

        Ajosuoritukseen tarvitaan älyä. Jos joku lähtee tuossa kohtaa väärään suuntaan, niin ei ole penaalin terävin kynä kyseessä.


    • Anonyymi

      Että voi pyöräilijän elämä olla vaikeaa. Miksi yleensäkään pyöträilet, jos kaikki on niin hankalaa ja epämukavaa? Siirry toiseen liikkumismuotoon, ennen kuin menetät hermosi lopullisesti.

      • Anonyymi

        Etkö osaa asiallista keskustelua. Muut tässä ketjussa ovat osanneet. Onko sinulla jokin rakentava ehdotus aiheeseen?

        Ihmisellä on oikeus liikkua haluamallaan tavalla minkä kokee itselleen mielekkääksi vaikka se tapa ei olisikaan sinulle mieleinen, sinulta kun ei sitä kysytä.
        Se tässä nykyisessä liikenteessä on vikana, kaikki mikä on itselle vierasta tai tarpeetonta halutaan kieltää muilta. Se omaan napaan tuijottaminen ja minä minä-asenne.


    • Anonyymi

      Sinänsä arvioit väärin, että olen itsekin pyöräilijä. Pyöräily ei kuitenkaan ole ihmisoikeus, vaan vaati myös tiettyjä taitoja ja etenkin asennetta.
      Minua hävettää sellaiset pyöräilijät, jotka itkevät joka asiasta. Ei ole liikennemerkkejä, tiellä on hiekanmuruja ja kaiken lisäksi pitäisi noudattaa vielä jotain ihmeen tieliikennelakia, josta ei olla kuultukaan, saati että ei voisi vähempää kiinnostaa.

      • Anonyymi

        Mitä aloittaja on muka arvioinut? Kysyy että pitääkö väite paikkansa.


    • Anonyymi

      Tuossa puhutaan pyörätiestä. Pelkkä "Pyörätie" tyyppinen väylä on eri väylä kuin "Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä". Koskeeko muutos siis pelkästään pyörätietä kuten asian ymmärtää, kun artikkelin lukee?

      Tällä suunnalla ei tule edes mieleen yhtään pelkkää pyörätietä. Lähes kaikki ovat Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tyyppisiä väyliä.

      • Anonyymi

        En jaksa uskoa, että voisi koskea yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä -tyylistä väylää, jossa on monenlaista liikkujaa. Pakotetaanko muka jalankulkijatkin yksisuuntaiseen kulkusuuntaan? Ei voi toimia tuollaisella yhteiskäyttöisellä väylällä, että toisella ryhmällä väylä on yksisuuntainen ja toisella ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En jaksa uskoa, että voisi koskea yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä -tyylistä väylää, jossa on monenlaista liikkujaa. Pakotetaanko muka jalankulkijatkin yksisuuntaiseen kulkusuuntaan? Ei voi toimia tuollaisella yhteiskäyttöisellä väylällä, että toisella ryhmällä väylä on yksisuuntainen ja toisella ei.

        Kyllä voi toimia. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tyyppinen väylä on jalankulkijan kannalta katsottuna jalkakäytävä ja pyöräilijän kannalta katsottuna pyörätie. Molemmat ryhmät pitää toki huomioida toisensa kun sellaisella väylällä liikkuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä voi toimia. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tyyppinen väylä on jalankulkijan kannalta katsottuna jalkakäytävä ja pyöräilijän kannalta katsottuna pyörätie. Molemmat ryhmät pitää toki huomioida toisensa kun sellaisella väylällä liikkuvat.

        Käyty keskustelu on käytännön kannalta vailla mieltä.
        Pyöräilijät ajavat merkeistä piittaamatta jalkakäytävällä kahteen suuntaan, yksisuuntaisella pyörätiellä kahteen suuntaan ja kaksisuuntaisella pyörätiellä kahteen suuntaan.
        Virkavalta on pyöräilijöiden suhteen ollut välinpitämätön vuosikymmenet, eikä syntyneeseen maan tapaan enää ole mahdollista puuttua.
        Ehkä fataalin onnettomuuden sattuessa tapaus pyritään selvittämään vakuutusyhtiöitä varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyty keskustelu on käytännön kannalta vailla mieltä.
        Pyöräilijät ajavat merkeistä piittaamatta jalkakäytävällä kahteen suuntaan, yksisuuntaisella pyörätiellä kahteen suuntaan ja kaksisuuntaisella pyörätiellä kahteen suuntaan.
        Virkavalta on pyöräilijöiden suhteen ollut välinpitämätön vuosikymmenet, eikä syntyneeseen maan tapaan enää ole mahdollista puuttua.
        Ehkä fataalin onnettomuuden sattuessa tapaus pyritään selvittämään vakuutusyhtiöitä varten.

        Tässä on syytä huomauttaa, että "maan tapaan" ei voi vedota nyt, kun Tieliikennelaki on juuri uusittu. Mutta tietysti, jos poliisi edelleen katsoo todistettavasti sormien välistä nämä, niin aikaa myöten siitä voi katsoa syntyvän "maan tavan". On silti syytä muistaa, että nykyisessä oikeuskäytännössä ei ole juuri enää hyväksytty "maan tapaa" puolustuksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En jaksa uskoa, että voisi koskea yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä -tyylistä väylää, jossa on monenlaista liikkujaa. Pakotetaanko muka jalankulkijatkin yksisuuntaiseen kulkusuuntaan? Ei voi toimia tuollaisella yhteiskäyttöisellä väylällä, että toisella ryhmällä väylä on yksisuuntainen ja toisella ei.

        "Ei voi toimia tuollaisella yhteiskäyttöisellä väylällä, että toisella ryhmällä väylä on yksisuuntainen ja toisella ei."

        Heh-heh....
        Mikä on ongelmasi, jos ihminen kävelee toiseen suuntaan kuin sinä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei voi toimia tuollaisella yhteiskäyttöisellä väylällä, että toisella ryhmällä väylä on yksisuuntainen ja toisella ei."

        Heh-heh....
        Mikä on ongelmasi, jos ihminen kävelee toiseen suuntaan kuin sinä?

        Haaste on se että eri säännöt eri ryhmille. Pyöräilijät saavat vain ajaa yhteen suuntaan mutta jalankulkijat saavat kävellä molempiin suuntiin. Kun sääntöjä heikosti tuntevat pyöräilijät katsovat sitten että tuossa kävellään myös tuohonkin suuntaan, niin takuuvarmasti pyöräilevät myös siihen suuntaan, vaikka ei saisi.


    • Anonyymi

      Yksisuuntaisuudesta puhutaan tällä videolla (5:59 min kohdalta eteenpäin).

      Uusi tieliikennelaki ja pyöräily - usein kysytyt kysymykset
      https://youtu.be/SttGw1D5pr8

      • Anonyymi

        Ei nyt taida tänne kuulua, mutta laitetaan nyt.
        Ajelin aamusella Honkajoen markkinoilla, ja siellä näin kummajaisen. Jalkakäytävän liikennemerkki, ja sen alapuolella oli lisäkilpi H23.2.
        Paikka oli tuossa: https://goo.gl/maps/SWusyrf6Dmkiv87k6


    • Anonyymi

      Kaksisuuntainen pyörätie tulee osoittaa liitteen 3.2 kohdassa B5 ja liitteen 3.4 kohdassa D5 säädetyllä tavalla seitsemän vuoden kuluessa tämän lain voimaantulosta.

      Laki tuli voimaan 1.6.2020. Vasta 1.6.2027 jälkeen voi olla enemmän varma asiasta.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe