Tankkauslaituriin pysäköinti

Anonyymi

Mikä on kun ei tajuta siirtää venettä pois tankkauspaikalta tankkauksen jälkeen? Viikonloppuna iso matkavene seisoi puoli tankkauslaiturissa kun kippari vaimoineen oli nauttimassa evästä rantaravintolassa. Herra tuli juosten paikalle kun alettiin toisen veneilijän kanssa siirtämään venettä sivuun ja kovin ihmetteli mikä oli ongelma. Tilaa tankkauslaiturin vieressä oli ylin kyllin.

Ihme touhua nykyajan veneilijät.

70

543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ehdottomasti samaa mieltä. Inkoon ABC on ehkä kaikkein tuskaisin paikka koska kaljottelijat jättävät oman avoveneensä niin, ettei siihen jää tilaa edes normaalikokoiselle matkaveneelle. Isoja siihen puronlle ei edes mahdun.

    • Joo näitä idiootteja riittää myöskin parkkeeraamaan septipumpulle.

      • Anonyymi

        Niinhän se vain on, ettei toisille elinikä riitä hyvän maun kehittymiseen.


      • Anonyymi

        Olen aina ajanut oman rautaveneeni tämän toisen kylkikiinnitykseen ja hoitanut tankkauksen tai septin tyhjennyksen sitten tämän toisen veneen kautta. Fendareita olen sentään käyttänyt, mutta toisen veneen kantta en ole ikinä pessyt vaikka septiletkusta jotain vuotaisi.


      • Anonyymi

        Juuri näin, en ymmäärrä mikä ihmeen ongelma näillä on. Asioihin löytyy aina ratkaisu ja tuskin siinä kukaan mieltänsä pahoittaa jos rinnakkain on kaksi kylkikiinnityksessä.


      • Anonyymi

        Viime kesänä 20 minuuttia odotin tankkauslaituriin kun siinä seisoi matkavene ilman omistajaa/matkustajia. Lopulta ajoin kyljelle ja köydet kiinni. Omistaja tuli paikalle kun olin tankkaamassa. Hirveä huutoa mitä xittua teet. Sanoin että tankkaan tankkauslaiturissa joka ei ole tarkoitettu pysäköintiin. Suu vahdoten tyyppi raivosi. Tankkasin tankin täyteen ja kun vedin letkun takaisin automaattiin, taisi muutama pisara bensaa vahingossa roiskahtaa pistoolista daycruiserin takapenkille. Oikein harmitti. ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime kesänä 20 minuuttia odotin tankkauslaituriin kun siinä seisoi matkavene ilman omistajaa/matkustajia. Lopulta ajoin kyljelle ja köydet kiinni. Omistaja tuli paikalle kun olin tankkaamassa. Hirveä huutoa mitä xittua teet. Sanoin että tankkaan tankkauslaiturissa joka ei ole tarkoitettu pysäköintiin. Suu vahdoten tyyppi raivosi. Tankkasin tankin täyteen ja kun vedin letkun takaisin automaattiin, taisi muutama pisara bensaa vahingossa roiskahtaa pistoolista daycruiserin takapenkille. Oikein harmitti. ;)

        "Suu vahdoten tyyppi raivosi. "

        Mitä se niinku raivosi? Taisit sepittää koko jutun...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suu vahdoten tyyppi raivosi. "

        Mitä se niinku raivosi? Taisit sepittää koko jutun...

        Miksi asia ei voisi olla noin kun se kerrottiin? Noin tulee toimia aina, jos vene on jätetty tankkauslaituriin ilman valvontaa, eikä siihen tehdä asiaan kuuluvia tehtäviä, siis tankkausta.

        Terv. Laiturin valtaajat kuriin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi asia ei voisi olla noin kun se kerrottiin? Noin tulee toimia aina, jos vene on jätetty tankkauslaituriin ilman valvontaa, eikä siihen tehdä asiaan kuuluvia tehtäviä, siis tankkausta.

        Terv. Laiturin valtaajat kuriin

        Niin, haluaisin tietää mitä se raivosi??? Kun kerran oli jättäny veneen siihen!?! Mikä kysymyksessä on vikana?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi asia ei voisi olla noin kun se kerrottiin? Noin tulee toimia aina, jos vene on jätetty tankkauslaituriin ilman valvontaa, eikä siihen tehdä asiaan kuuluvia tehtäviä, siis tankkausta.

        Terv. Laiturin valtaajat kuriin

        Siinä nyt vain on sellainen juttu, että noin toimiessaan (siis ilman sen toisen aluksen päällikön lupaa kyljelle kiinnittyessään ja kannen yli kulkiessaan) syyllistyy rikokseen nimeltä kotirauhan häirintä. Tämä on viranomaisilta varmistettu asia.

        Tankkaus- tai septilaiturin tukkiminen on tökeröä mutta ei rikos. Omankädenoikeus sen sijaan on aina rikos.


      • Anonyymi

        Höpöhöpö kylkikylkeen kinnitys on aivan yleinen kansaivälinen tapa veneilypiireissä. Rauhaa ei ole häiritty kun kulku on keulakannen kautta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö kylkikylkeen kinnitys on aivan yleinen kansaivälinen tapa veneilypiireissä. Rauhaa ei ole häiritty kun kulku on keulakannen kautta.

        "Kansainvälinen tapa" ei merkitse mitään, kun ollaan Suomen vesialueilla. Täällä noudatetaan Suomen lakia. Keulakantta ei ole millään tavoin rajattu pois kotirauhan piiristä. Asia on varmistettu viranomaisilta.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        "Kansainvälinen tapa" ei merkitse mitään, kun ollaan Suomen vesialueilla. Täällä noudatetaan Suomen lakia. Keulakantta ei ole millään tavoin rajattu pois kotirauhan piiristä. Asia on varmistettu viranomaisilta.

        Tällä kertaa olen samaa mieltä 10-14 kanssa. Valitettavasti. Asia selviää netistä löytyvistä oikeuden päätöksistä ja niitä referoivista lakivastauksista.


      • Anonyymi

        Ruuhkaisessa satamassa voi mielestäni tulla kylkeen ja hyvä on tottakai kysyä lupa.

        Mitä tulee tankkauslaiturissa seisomisesta, valitettavan paljon veneilijöitä joiden mielestä on ok seisotuttaa muita tankkaajia sen aikaa kun käy kaupassa tai rantaravintolassa. Mielestäni tälläiseen tulisi puuttua ihan niin että jos veneessä on porukkaa, käydään sanomassa voitteko siirtyä kun ette enää tankkaa. Tai jos vene seisoo yksin, köydet irti ja siirto pois tieltä. Toki jos vene on iso ja vielä tulee vähänkään enemmän, siirtoa ei kannata tehdä jotta vene ei karkaa. Tällöin kylkeen kiinni ja tankkaamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ruuhkaisessa satamassa voi mielestäni tulla kylkeen ja hyvä on tottakai kysyä lupa.

        Mitä tulee tankkauslaiturissa seisomisesta, valitettavan paljon veneilijöitä joiden mielestä on ok seisotuttaa muita tankkaajia sen aikaa kun käy kaupassa tai rantaravintolassa. Mielestäni tälläiseen tulisi puuttua ihan niin että jos veneessä on porukkaa, käydään sanomassa voitteko siirtyä kun ette enää tankkaa. Tai jos vene seisoo yksin, köydet irti ja siirto pois tieltä. Toki jos vene on iso ja vielä tulee vähänkään enemmän, siirtoa ei kannata tehdä jotta vene ei karkaa. Tällöin kylkeen kiinni ja tankkaamaan.

        Edelleenkin: yksityisellä kansalaisella ei ole mitään oikeutta tuollaiseen toimintaan. Voi pyytää siirtämään, mutta itse ei toisen omaisuuteen saa kajota.

        Eikä se luvan kysyminen ole mikään pelkkä "tottakai on hyvä" -asia vaan pakko, ilman lupaa ei ole viereen meneminen.

        Mielipiteillä asian hyväksyttävyydestä tai "yleisestä tavasta" ei ole merkitystä, koska LAKI on se, jota pitää noudattaa.

        Tankkauslaiturin blokkaaja ei riko mitään lakia. Vasta, jos hän kieltäytyy siirtämästä venettä satamaisännän tai bensiksen henkilökunnan kehotuksesta, hän menee yli laillisten oikeuksiensa rajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä kertaa olen samaa mieltä 10-14 kanssa. Valitettavasti. Asia selviää netistä löytyvistä oikeuden päätöksistä ja niitä referoivista lakivastauksista.

        Höpöhöpö mitään ennakotapauksia tälläisesta pikkuasiasta oikeudessa ole, laitappa linkkiä esiin. Sanoimattakin selvää on että jos vene on unohdettu epäasiallisesti tankkauslaituriin nin kylkeen voi kiinnittyä ja kulkea hienovaraisesti keulakannen kautta. Ei kai tuota oikeasti kukaan hetkeäkään mieti taikka tuollaiseen viranomainen puutu. Jos johonkinn viranomainen puuttuu niin siirtää unohtuneen veneen sopivampaan paikkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö mitään ennakotapauksia tälläisesta pikkuasiasta oikeudessa ole, laitappa linkkiä esiin. Sanoimattakin selvää on että jos vene on unohdettu epäasiallisesti tankkauslaituriin nin kylkeen voi kiinnittyä ja kulkea hienovaraisesti keulakannen kautta. Ei kai tuota oikeasti kukaan hetkeäkään mieti taikka tuollaiseen viranomainen puutu. Jos johonkinn viranomainen puuttuu niin siirtää unohtuneen veneen sopivampaan paikkaan.

        Viranomaisellakaan ei ole valtuuksia moiseen, ellei sitä pyydä laiturin laillinen haltija (esim. satamaisännän tai bensiksen henkilökunnan muodossa).

        Koettakaa nyt uskoa, että LAKI määrää Suomessa sen, mitä saa tehdä ja kuka, ei mikään laituriparlamentti, keskustelupalsta tai "veneilypiirien käytäntö".

        Tuo "sanomattakin on selvää" tekstisi on siis silkkaa hevonpaskaa.


      • Anonyymi

        Ne linkit ennakkotapauksiin unohtui.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Edelleenkin: yksityisellä kansalaisella ei ole mitään oikeutta tuollaiseen toimintaan. Voi pyytää siirtämään, mutta itse ei toisen omaisuuteen saa kajota.

        Eikä se luvan kysyminen ole mikään pelkkä "tottakai on hyvä" -asia vaan pakko, ilman lupaa ei ole viereen meneminen.

        Mielipiteillä asian hyväksyttävyydestä tai "yleisestä tavasta" ei ole merkitystä, koska LAKI on se, jota pitää noudattaa.

        Tankkauslaiturin blokkaaja ei riko mitään lakia. Vasta, jos hän kieltäytyy siirtämästä venettä satamaisännän tai bensiksen henkilökunnan kehotuksesta, hän menee yli laillisten oikeuksiensa rajan.

        Sä olet siis tankkauslaiturissa heiluttamassa kylttiä että en riko mitään lakia kun olen tässä parkissa ja jos tuutte kyljelle, syyllistytte kotirauhan rikkomiseen. Viet varmaan oikeuteen jutun kun vedän veneesi kannen yli paskaset polttoaine letkut veneeseeni?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sä olet siis tankkauslaiturissa heiluttamassa kylttiä että en riko mitään lakia kun olen tässä parkissa ja jos tuutte kyljelle, syyllistytte kotirauhan rikkomiseen. Viet varmaan oikeuteen jutun kun vedän veneesi kannen yli paskaset polttoaine letkut veneeseeni?

        Veisin, jos tuo tilanne syntyisi. Siitä ei ole mitään epäselvyyttä. Ihan siksi, että sinun toimintasi olisi SEKÄ kusipäisyyttä ETTÄ rikollista, minun (laituria blokatessa) ainoastaan kusipäisyyttä. Ja minä en vihaa juuri mitään niin kuin sinunkaltaisiasi omankädenoikeuden harjoittajia, jotka eivät ymmärrä, että laki määrää, miten tulee toimia, ei mikään rahvaanneuvosto.
        Mutta koska minun tapani ei ole blokata tankkauslaituria, ei tilanne minun kohdallani realisoidu.


      • Anonyymi

        Ei kyseessä ole mikään omankäden oikeus vaan aivan normaalit käytännöt.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Veisin, jos tuo tilanne syntyisi. Siitä ei ole mitään epäselvyyttä. Ihan siksi, että sinun toimintasi olisi SEKÄ kusipäisyyttä ETTÄ rikollista, minun (laituria blokatessa) ainoastaan kusipäisyyttä. Ja minä en vihaa juuri mitään niin kuin sinunkaltaisiasi omankädenoikeuden harjoittajia, jotka eivät ymmärrä, että laki määrää, miten tulee toimia, ei mikään rahvaanneuvosto.
        Mutta koska minun tapani ei ole blokata tankkauslaituria, ei tilanne minun kohdallani realisoidu.

        Hui kauheeta, olen siis syyllistynyt rikokseen kun olen kiinnitynyt toisen veneen kylkeen ilman lupaa. Vedin kotona verhot ikkunoiden eteen, pelkään poliisien tulevan hakemaan kuulusteluihin. Eilen kävin veneen upottamassa mereen jotta sitä ei löydetä helposti. Pitää nettikin unohtaa, CSI taatusti stalkkaa tietoliikennettä. Apua mitä olen tehnyt!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hui kauheeta, olen siis syyllistynyt rikokseen kun olen kiinnitynyt toisen veneen kylkeen ilman lupaa. Vedin kotona verhot ikkunoiden eteen, pelkään poliisien tulevan hakemaan kuulusteluihin. Eilen kävin veneen upottamassa mereen jotta sitä ei löydetä helposti. Pitää nettikin unohtaa, CSI taatusti stalkkaa tietoliikennettä. Apua mitä olen tehnyt!

        Surkeasta viisasteluyrityksestäsi huolimatta: olet syyllistynyt rikokseen, se on fakta.

        Mikä s-na siinä on, etteivät jotkut juntit tajua, että toisen omaisuuteen ei kosketa eikä toisen kotiin mennä luvatta? Venekin on koti, jos se on asuttava.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Surkeasta viisasteluyrityksestäsi huolimatta: olet syyllistynyt rikokseen, se on fakta.

        Mikä s-na siinä on, etteivät jotkut juntit tajua, että toisen omaisuuteen ei kosketa eikä toisen kotiin mennä luvatta? Venekin on koti, jos se on asuttava.

        Poliisilla naurussa pitelemistä kun lukevat rikosilmoituksesta tapahtuneen. ”Veneeni oli parkissa tankkauslaiturissa. Viereen tuli toinen vene tankkaamaan joka ei päässyt laituriin veneeni takia (olin itse kaljalla terassilla) vaan kiinnittyi veneeni kylkeen ja veti letkun(bensa) veneeni kannen yli ja poistui tankkauksen jälkeen (kuten tankkauslaiturissa tulee tehdä). Rikos KOTIRAUHAN rikkominen”


      • Anonyymi kirjoitti:

        Poliisilla naurussa pitelemistä kun lukevat rikosilmoituksesta tapahtuneen. ”Veneeni oli parkissa tankkauslaiturissa. Viereen tuli toinen vene tankkaamaan joka ei päässyt laituriin veneeni takia (olin itse kaljalla terassilla) vaan kiinnittyi veneeni kylkeen ja veti letkun(bensa) veneeni kannen yli ja poistui tankkauksen jälkeen (kuten tankkauslaiturissa tulee tehdä). Rikos KOTIRAUHAN rikkominen”

        Siinä rikosilmoituksessa lukee: "henkilö nousi ilman ennaltapyydettyä lupaa alukseeni, joka on perustuslain suojaaman kotirauhan piirissä . . Rikos: kotirauhan rikkominen"

        Valtaosa sinun tekstistäsi on epärelevanttia eikä vaikuta tutkintaan syyteharkintaan tai tuomioon:
        -veneen sijainti: merkityksetön
        -omistaja terassilla: merkityksetön
        -poistuminen tankkauksen jälkeen: merkityksetön.

        Sinä kyllä epäilemättä nuo epärelevantit asiat kuulustelussa kertoisit, mutta mikään niistä ei ole sellainen, että se olisi oikeuttanut sinut rikokseen.

        Tankkauslaiturissa toimiminen ei perustu lakiin. Kotirauha perustuu. Ja kotirauha on suurempi ja painavampi oikeushyvä kuin sinun halusi päästä tankkaamaan.

        Sinä saisit 100% varmuudella sakkotuomion, jos rikosilmoitus tehtäisiin. Voi olla, että poliisit ihmettelisivät, ei siinä porukassa lakia muutenkaan aina tunneta niin hyvin kuin virka vaatisi, mutta ei se asiaa muuta.

        Sopeudu siihen, että laki ei aina salli sinun saada tahtoasi läpi, vaikka toinen osapuoli sinänsä toimisikin typerästi.


      • Anonyymi

        Ketään kiinnosta sinun nillityksesi kotirauhasta. Totta kai jos vene on jätetty tarkoituksellisesti estämään tankkauksen laituriin voi sen yli tankata. Sepityksesi kotirauhasta on naurettavia ja yhtään ennekkotapausta eteikö esteeksi jätetyn vennen yli saisi tankata ei ole. Tässä on nyt vain kyse sinun mielipiteestäsi ja tulkinnastasi. Tekaistuja ongelmia, maalaisjärkikin sanoo että yli voi tankata.


      • Anonyymi

        Juu ja jos mulkero tulee urputtamaan niin voi vaikka kääntyä sen tankkauspistoolin kanssa hänen valaskannellensa 'ai, mitä sä sanoit'-tyyliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, en ymmäärrä mikä ihmeen ongelma näillä on. Asioihin löytyy aina ratkaisu ja tuskin siinä kukaan mieltänsä pahoittaa jos rinnakkain on kaksi kylkikiinnityksessä.

        Aivan.
        Tosin, kun omaan tankkaukseen menee se puoli tuntia, välissä voi tulla ikävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi asia ei voisi olla noin kun se kerrottiin? Noin tulee toimia aina, jos vene on jätetty tankkauslaituriin ilman valvontaa, eikä siihen tehdä asiaan kuuluvia tehtäviä, siis tankkausta.

        Terv. Laiturin valtaajat kuriin

        Voi olla.
        Voi olla, että otti aseen esille tai riisui itsensä alastomaksi.
        Miten kukaan voi todistaa, ettei sitäkin tapahtunut.


    • Anonyymi

      Samat luupäät ajavat vauhdilla pienvenesatamaan, sataman edessä vene pois liu’usta ja valtavat aallot lyövät läpi koko sataman. Ja laiturilla kippari ihmettelee miksi hänelle tullaan huutamaan kurkku suorana ajotyylistä.

      Onko niin että nämä eivät oikeasti ymmärrä millaista vahinkoa isot aallot voivat tehdä?

      • Anonyymi

        Ei purjevene mene liu'ussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei purjevene mene liu'ussa.

        Erinomainen kommentti. Tuli kuin tilauksesta tähän keskusteluun.
        Noin vain tiedoksi, että plaanaaviakin purjeveneitä on olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei purjevene mene liu'ussa.

        Miten tähän purjeveneet liittyy...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erinomainen kommentti. Tuli kuin tilauksesta tähän keskusteluun.
        Noin vain tiedoksi, että plaanaaviakin purjeveneitä on olemassa.

        49 ei tankkaa eikä siinä ole vessaa. Kaljalla voivat tietenkin käydä.


    • Anonyymi

      Purjeveneissä ne pahimmat kitisijät ovat. Valittavat aivan kaikesta kuten vastaantulevia ja ohittavien moottoriveneiden aalloista. Onhan se ikävää kun olet ruuhkaisella väylällä nauttimassa keittolounasta sitloodassa perheesi kanssa ja väylän aallokko heilauttaa venettä sen verran että sopat lentää pitkin sit loodaa. Mutta, vika siis moottoriveneissä.

      • Anonyymi

        Sinähän tässä nariset ja taidatpa olla pärinäpete.


    • Anonyymi

      Minä minällä ajatus hämärtyy kun ulapalla ei näy aluksia jotka vois vaikka tarvita polttoainetta ja sit yhtäkkiä se muskelivene onkin siinä.
      ..

    • Anonyymi

      Yleinen sääntö on, että jos jättää veneen siten, että se estää tankkauksen tai pilssin tyhjennyksen, niin köydet irti ja siirto odotusalueelle. Mieluiten vielä vähän huonosti kiinni, saapahan kaljantankkaaja uida veneelleen.

    • Anonyymi

      Onhan näitä nähty, yhdelle sankarille sanoin asiasta että tuolla laiturissa olis tilaa vaikka kuinka niin juuri tähän parkkeerasit(Vääksyssä septin/tankkauksen kohdalle). Äijän selitys oli, että kun oltiin vaan niin vähän aikaa....no ehkä vartin odottelu on hänestä ihan ok, että saavat syödä jätskit rauhassa samaan aikaan kun 5 venettä odottaa tankille pääsyä.

      • Anonyymi

        On hyvä että tästä asiasta keskustellaan. Toivottavast jotkut törpöt vaikka sattuisivat lukemaan näitä kommentteja.
        Tosin pessimistinä en usko että viesti menee perille D .


    • Anonyymi

      Köysien irrottaminen ja veneen siirto sille tarkoitetulle paikalle ei ole kotirauhan rikkomista. Siinä ei tarvitse astua, edes kannelle, emännästä puhumatta.

      • Anonyymi

        Emännän astuminen tapahtuu emännän luvalla, eli sekin on sallittua, joskaan ei emännän puolison mielestä välttämättä suotavaa.


      • Anonyymi

        harvoin ovat emännät olleet vastaan kun ehdottanut astumista


      • Oman käden oikeutta sekin on. Vain viranomaisilla on oikeus sellaisiin toimenpiteisiin. Enkä olisi varma siitä kotirauhan rikkomattomuudestakaan edes tuossa tilanteessa.

        Rivikansalaisella ei lähtökohtaisesti ole mitään oikeutta puuttua muiden tekemisiin. Tähän periaatteeseen on olemassa rajallisia poikkeuksia, mutta silloin aina punnitaan keskenään eri osapuolten oikeudet, perusideana on se, että oikeutta voi loukata vain isomman oikeudenloukkauksen estämiseksi (esimerkiksi itsepuolustus tai vastaava hätävarjelutilanne).
        Tankkaus-tai septilaituriin pääsy ei ole mikään oikeus => sen estyminen ei anna oikeutta mihinkään toimenpiteisiin sen taholta, joka ei pääse ko. laituriin.

        Ns. järjestäytyneessä oikeusvaltiossa asiat menevät näin. Anarkiassa tietysti asiat ovat toisin, mutta siellä et sitten voi myöskään valittaa, jos se, jonka kiinnitysköysiin kosket, päättääkin ampua sinut.

        Edelleenkin: Suomen laki on se, jonka mukaan Suomessa toimitaan. Ei mikään "veneilytapa" tai vaikkapa Malaysian laki. Ja Suomen laissa ei ole missään kohdassa määräystä, joka kieltäisi veneen jättämisen tankkauslaituriin vaikka vuodeksi, jos tankkauslaiturin omistaja/haltija ei asiaan puutu. Hän kun on ainoa, jonka oikeutta siinä mahdollisesti loukataan.

        Suosittelen jokaiselle, joka haluaa missään asiassa esittää väitteitä siitä, mitä saa ja mitä ei saa tehdä, ensin tarkistamaan vaikkapa Finlexista, sanooko laki asiasta jotain. Jos ei sano, on väite heikoissa kantimissa.


      • Anonyymi

        Niin mutta jos emäntä siihen suostuu niin ei kai se ole rikios.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Oman käden oikeutta sekin on. Vain viranomaisilla on oikeus sellaisiin toimenpiteisiin. Enkä olisi varma siitä kotirauhan rikkomattomuudestakaan edes tuossa tilanteessa.

        Rivikansalaisella ei lähtökohtaisesti ole mitään oikeutta puuttua muiden tekemisiin. Tähän periaatteeseen on olemassa rajallisia poikkeuksia, mutta silloin aina punnitaan keskenään eri osapuolten oikeudet, perusideana on se, että oikeutta voi loukata vain isomman oikeudenloukkauksen estämiseksi (esimerkiksi itsepuolustus tai vastaava hätävarjelutilanne).
        Tankkaus-tai septilaituriin pääsy ei ole mikään oikeus => sen estyminen ei anna oikeutta mihinkään toimenpiteisiin sen taholta, joka ei pääse ko. laituriin.

        Ns. järjestäytyneessä oikeusvaltiossa asiat menevät näin. Anarkiassa tietysti asiat ovat toisin, mutta siellä et sitten voi myöskään valittaa, jos se, jonka kiinnitysköysiin kosket, päättääkin ampua sinut.

        Edelleenkin: Suomen laki on se, jonka mukaan Suomessa toimitaan. Ei mikään "veneilytapa" tai vaikkapa Malaysian laki. Ja Suomen laissa ei ole missään kohdassa määräystä, joka kieltäisi veneen jättämisen tankkauslaituriin vaikka vuodeksi, jos tankkauslaiturin omistaja/haltija ei asiaan puutu. Hän kun on ainoa, jonka oikeutta siinä mahdollisesti loukataan.

        Suosittelen jokaiselle, joka haluaa missään asiassa esittää väitteitä siitä, mitä saa ja mitä ei saa tehdä, ensin tarkistamaan vaikkapa Finlexista, sanooko laki asiasta jotain. Jos ei sano, on väite heikoissa kantimissa.

        Suositelen, että itse perehdyt aiheeseen ennen kuin alat esiintymään tietäjänä.

        Toisen veneen siirtäminen voi olla hallinan loukkaus.

        "Joka luvattomasti ... siirtää .... toisen hallinnassa olevaa irtainta omaisuutta,

        Pykälässä kuitenkin todetaan, että "Hallinnan loukkauksena ei kuitenkaan pidetä tekoa, josta on aiheutunut ainoastaan vähäinen haitta."

        Jos siirtää toisen veneen vahinkoa aiheuttamatta sellaiseen paikkaa, josta halitija sen löytää ja josta hänen on se helppo ottaa käyttöönsä, kyseessä tuskin on hallinnan loukkaus. Jos olisi, siirretyn veneen haltijan pitäisi pystyä osoittamaan vähäistä suurempi haitta.

        Minun on vaikea nähdä mitä merkitävää haitaa syntyy siitä, jos haltijan tarvitsee vain siirtää vene takaisin samaan paikkaan siiten, kun toinen on tankkinsa tyhjentänyt tai täyttänyt. Tai vaihtoehtoisesti jatkaa matkaa uudesta sijainnista, jolloin ylipäänsä on vaikea näyttää mitään haittaa syntyneen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suositelen, että itse perehdyt aiheeseen ennen kuin alat esiintymään tietäjänä.

        Toisen veneen siirtäminen voi olla hallinan loukkaus.

        "Joka luvattomasti ... siirtää .... toisen hallinnassa olevaa irtainta omaisuutta,

        Pykälässä kuitenkin todetaan, että "Hallinnan loukkauksena ei kuitenkaan pidetä tekoa, josta on aiheutunut ainoastaan vähäinen haitta."

        Jos siirtää toisen veneen vahinkoa aiheuttamatta sellaiseen paikkaa, josta halitija sen löytää ja josta hänen on se helppo ottaa käyttöönsä, kyseessä tuskin on hallinnan loukkaus. Jos olisi, siirretyn veneen haltijan pitäisi pystyä osoittamaan vähäistä suurempi haitta.

        Minun on vaikea nähdä mitä merkitävää haitaa syntyy siitä, jos haltijan tarvitsee vain siirtää vene takaisin samaan paikkaan siiten, kun toinen on tankkinsa tyhjentänyt tai täyttänyt. Tai vaihtoehtoisesti jatkaa matkaa uudesta sijainnista, jolloin ylipäänsä on vaikea näyttää mitään haittaa syntyneen.

        Olet väärässä. Rikosnimike on omankädenoikeus (RL 1. luku 9§).

        Halinnanloukkaukseen voisi syyllistyä se, joka jättää veneensä tankkauslaituriin, mutta se edellyttää, että, että henkilökunta on ensin kehottanut siirtämään veneen. Potentiaalisten asiakkaiden kehotuksilla ei ole merkitystä, koska heillä ei ole hallintaoikeutta.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Olet väärässä. Rikosnimike on omankädenoikeus (RL 1. luku 9§).

        Halinnanloukkaukseen voisi syyllistyä se, joka jättää veneensä tankkauslaituriin, mutta se edellyttää, että, että henkilökunta on ensin kehottanut siirtämään veneen. Potentiaalisten asiakkaiden kehotuksilla ei ole merkitystä, koska heillä ei ole hallintaoikeutta.

        Ei ole.
        Kyseessä ei ole oman oikeuden puolustaminen tai toteuttaminen joten kyseessä ei ole omankädenoikeus.

        Veneen jättäminen toisen laituriin voi olla myös hallintaoikeuden loukkaus siinä missä sen siirtäminenkin. Siihen ei vaadita siirtokäskyä.

        Et sitten vain osaa olla edes suoraselkäisesti väärässä ;D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole.
        Kyseessä ei ole oman oikeuden puolustaminen tai toteuttaminen joten kyseessä ei ole omankädenoikeus.

        Veneen jättäminen toisen laituriin voi olla myös hallintaoikeuden loukkaus siinä missä sen siirtäminenkin. Siihen ei vaadita siirtokäskyä.

        Et sitten vain osaa olla edes suoraselkäisesti väärässä ;D

        Yrität ns. pikkunäppärää kyläjuristin temppua eli vedota siihen, että koska se tankkaus- tai septilaituriin pääsy ei ole oikeus, ei se toisen veneen siirto sinne pääsemiseksi myöskään ole omankädenoikeutta. Ei mene oikeudessa läpi yrityksesi, jos tuomari on vähänkään ammattitaitoinen.

        Bensiksen tai septityhjennysaseman laituri ei ole kotirauhan piirissä, joten veneen kiinnittäminen sellaiseen ei ole kiellettyä, ellei ole erikseen jotain kieltomerkkiä tms. Silloin hallinnanloukkaus ei täyty ennen kuin asiaan oikeutettu henkilö on antanut siirtokehotuksen. Taaskaan muiden asiakkaaksi pyrkivien toiveilla ei ole asiassa mitään merkitystä eikä heillä ole sananvaltaa.

        Ydinasia tässä on se, että vaikka joku toimisikin väärin lain tai toisen yksilön tai molempien mielestä, niin rivikansalaisella ei ole oikeutta siihen puuttua muuten kuin hätävarjelutilanteissa.


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Yrität ns. pikkunäppärää kyläjuristin temppua eli vedota siihen, että koska se tankkaus- tai septilaituriin pääsy ei ole oikeus, ei se toisen veneen siirto sinne pääsemiseksi myöskään ole omankädenoikeutta. Ei mene oikeudessa läpi yrityksesi, jos tuomari on vähänkään ammattitaitoinen.

        Bensiksen tai septityhjennysaseman laituri ei ole kotirauhan piirissä, joten veneen kiinnittäminen sellaiseen ei ole kiellettyä, ellei ole erikseen jotain kieltomerkkiä tms. Silloin hallinnanloukkaus ei täyty ennen kuin asiaan oikeutettu henkilö on antanut siirtokehotuksen. Taaskaan muiden asiakkaaksi pyrkivien toiveilla ei ole asiassa mitään merkitystä eikä heillä ole sananvaltaa.

        Ydinasia tässä on se, että vaikka joku toimisikin väärin lain tai toisen yksilön tai molempien mielestä, niin rivikansalaisella ei ole oikeutta siihen puuttua muuten kuin hätävarjelutilanteissa.

        Höpöhöpö.
        Kirjoitin, että laituriin veneen jättäminen voi olla hallinanloukaus. Se ei sitä aina välttämättä ole. Tosin, jos laituriin on merkitty esimerkiksi, ett kiinnittyminen on sallittu vain septin tyhjennyksen ajaksi, niin siloin ollaan jo lähellä laissa olevaa luvatonta maan tai rakennuksen tai sen osan luvatonta hallintaan ottamista.

        Toisen veneen siirtämiseen pätee hallinnan loukkauksen ensimmäinen kohta, jossa "luvatta siirrtetään toisen hallinnassa olevaa omaisuutta".

        Molemmissa tapauksissa punnittavaksi tulee kuitenki ensisijaisesti se, onko syntynyt vähäistä suurempaa haittaa. Vähäinen haitta ei nimittäin ole edellenkään hallinnan loukkaamista.


    • Anonyymi

      Tankkauspaikan ylläpitäjä ei ole tehtäviensä tasalla, jos sallii veneiden pysäköimisen tankkauslaituriin. Satamakapteenin tai vastaavan pitää huolehtia siitä, että laituri vapautuu heti tankkauksen jälkeen.

      • Anonyymi

        Kuka sitten valvoo tätä nykyisillä kylmäasemilla? Eikä niiden idea ole juuri se, ettei niissä ole henkilökuntaa ja maksu hoituu automaatilla. Ja kukaan ei valvo septin tyhjennyspaikkoja niitäkään.


    • Anonyymi

      "kiinnittämällä veneesi tähän suostut seuraaviin jatkotomenpiteisiin ja luovut näistä oikeuksistasi ...". Yksityisparkkipaikanpitäjät osaavat varmaankin konsultoida paremmin

      • Anonyymi

        Riittää, että laiturin käyttö on sallittu vain septin tai tankkauksen ajaksi ja kielletty muuhun tarkoitukseen.

        Meillä on paljon rajoituksia ja kieltoja, joita pitää noudattaa ja joita noudatetaan, vaikkei niiden vieressä seiso joku vahtimassa. Eihän naapurin taloonkaan saa murtauua, vaikka siellä ei ole ketään vahtimassa eikä murtautumista voi pitää talon omistajan syynä tai huolimattomuutena, kun ei ole valvomassa sitä.

        Tuntuu siltä, että tänne kirjoitaa joukko ammati- ja taparikollisia, joilla ei todellakaan ole mitään käsitystä yhteiskunnan normeista :D
        Toisaalta, senkun kirjoittaa. Vankilassa käy varmaan aika pitkäksi.


    • Anonyymi

      Pitäisi olla tarroja "Kapteeni laskee kusta päästä asti".

      Niitä voisi sitten odotellessa liimailla septiaseman luo pysäköineeseen veneeseen reunalistan alapuolelle kylkeen. Sehän ei näkyisi laiturilta eikä veneen kannelta, että ainakin jonkin aikaa saa kanssaveneilijät valistusta.

    • Anonyymi

      10-14 puhuu kyllä asiaa. Toisaalta kylkikiinnitys, likaiset letkut veneen yli ja läikyt takapenkille opettaa. Yritetään tasapainoilla.

      • Anonyymi

        Menee saman hallintaoikeuden loukkauksen piikkiin. Haitta taitaa olla pienempi kuin siirtämisessä riippuen siitä huuhteleeko imuletkun toisen kannelle vai kaukaloon.


    • Anonyymi

      Tankkauslaituriin avoveneensä hylkäävä hyväksyy, etä hänen veneestään tulee yleinen urinaari. Voi sinne rojauttaa myös sen isommankin lastin, siinähän vain kaksi paskaa kohtaavat toisensa.

    • Anonyymi

      HSK:n sataman ST1 aseman viereisessä septilaiturissa on sama purjevene parkissa koko ajan. Jollain on tullut iso kakka kun niin kauan kestää tyhjennys. Olen siihen muutaman kerran nimittäin jonottanut ja aina se vaan on siinä.

      • Anonyymi

        Kas kun sen purkkarin köydet eivät ole auenneet pitkässä seisonnassa. Sehän voi olla, että turhaan seisottajan solmu ei pidä seisoi tankilla tai septillä. Septissä saattaa olla pysäköinti tms kielto, en ole tarkastanut. Nimim. Huonomuistinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun sen purkkarin köydet eivät ole auenneet pitkässä seisonnassa. Sehän voi olla, että turhaan seisottajan solmu ei pidä seisoi tankilla tai septillä. Septissä saattaa olla pysäköinti tms kielto, en ole tarkastanut. Nimim. Huonomuistinen

        Avotilaan voi aina ruikkaista ohimennessään


    • Anonyymi

      Sama koskee kaupassa asiointiin tarkoitettuja laitureita. Juuri nyt Kasnäsissä kaupan laiturissa seisovalle moottoriveneelle tulee kohta 8 tuntia täyteen.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Nyt on Inkoossa jo sota päällä, kävin jätskit hakemassa tankkauksen jälkeen, niin jo pamautti peltifaasteri kylkeen, kunnolla törmäten. Näkyi sitten itse jättävän veneensä siihen, kai nuo naruköydet saa sitten irrottaa ja tönäistä paatin joen vietäväksi.

      • Anonyymi

        Mites laituripaikkabisekset? Hyvällä mallilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites laituripaikkabisekset? Hyvällä mallilla?

        Rahat on käytetty velkojen maksuun. Kohta kerätään omistajilta toinen kierros rahaa.
        Asian on katsos niin, että ostamalla osakkeen, laituriyhtiön ongelmat tulivat osakkaan ongelmiksi.

        Siinä sitten olet, ei laituria eikä kukaan osta sitä pois. Maksut pitää kuitenkin maksaa aivan kuten taloyhtiössäkin. Yhtiökokous vois laitaa konkurssiin, mutta silloin menee kaikki rahat.

        Ei vaan, näin kuitenkin voi käydä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rahat on käytetty velkojen maksuun. Kohta kerätään omistajilta toinen kierros rahaa.
        Asian on katsos niin, että ostamalla osakkeen, laituriyhtiön ongelmat tulivat osakkaan ongelmiksi.

        Siinä sitten olet, ei laituria eikä kukaan osta sitä pois. Maksut pitää kuitenkin maksaa aivan kuten taloyhtiössäkin. Yhtiökokous vois laitaa konkurssiin, mutta silloin menee kaikki rahat.

        Ei vaan, näin kuitenkin voi käydä.

        Riskin suurutta voi arvioida sillä, kuinka paljon osakkeita entinen omistaja piti itsellään. Jos möi kaikki omansa pois ja pesi kätensä asiasta, niin alkaisi uutena omistajana hiukan kylmätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riskin suurutta voi arvioida sillä, kuinka paljon osakkeita entinen omistaja piti itsellään. Jos möi kaikki omansa pois ja pesi kätensä asiasta, niin alkaisi uutena omistajana hiukan kylmätä.

        entinen omistaja on myös nykyinen omistaja, siis kunta,

        eikä nuo "osakkeet" johda varsinaisesti mihinkään kiinteän omaisuuden omistukseen, täysiä turhakkeita, joilla rahastetaan kansalaisia


    • Anonyymi

      Kunnat pitää velvoittaa valvomaan myös veneiden pysäköintiä

      eli Parkki-Pate

      käy sakottamassa veneet jatkossa. Rekisterinumero löytyy kyljestä, jos sitä ei ole, köydet irti, ei lain mukainen vene, vaan maalla säilytettävä kanootti.

    • Anonyymi

      Uusfasistisessa OrpoSuomessa kova laki voimaan, kaljaääliön veneesta tankkauspaikalla KÖYDET POIKKI !

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe