Isovanhempien nimitykset

Anonyymi

Miten lastenlapsesi sinua kutsuvat ? Oletko mummo tai ukki ? Eri puolilla maata on eri nimityksiä, me ollaan pohjalaisittain mumma ja paappa. Vai oletteko niin "nuorekkaita", että pitää kutsua etunimellä ?

28

677

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eikös pohjanmaalla (jossain) käytetä myös tummua, tuharia ja tutaa?

Minä olen mummu.

• Anonyymi

Minua kutsutaan mummoksi. Oli oma toiveeni. Niin kutsuttiin äitiäni ja isoäitejänikin. Lapsuuden maisemissani kutsuttiin myös naapureiden isoäitejä mummoiksi. Kuten tuolla toisessa ketjussa mainittiin, siihen liitettiin eteen sukunimi esim. "Tiihosen mummo".

• Anonyymi

Minulta kysyttiin mikä haluan olla ja vastasin, että päättäkää itse.

Mummuksi minut sitten "kastettiin".

Onnellinen Mummu

• Anonyymi

Me ollaan täällä Savossa lapsenlapsillemme mummo ja ukki. Tytär on Saksalaisen miehen kanssa naimisissa ja he ovat Oma ja Opa. Mummoja täällä yleensä ollaan, mutta on ukkoja ja vaarejakin tuttavapiirissä.

• Hollannissa käytetään myös opa ja oma nimitystä isovanhemmista.
        Nykyään moni lapsi käyttää vain etunimeä isovanhemmistaan tai lisäävät nimen jälkeen mummi/ukki.

Minä kutsuin jo lapsena isovanhempiani Reetaksi ja Jaakoksi. Lisäsin joskus myös Reeta-mummo ja Jaakko-ukki.

• Anonyymi
        korppis kirjoitti:

Hollannissa käytetään myös opa ja oma nimitystä isovanhemmista.
        Nykyään moni lapsi käyttää vain etunimeä isovanhemmistaan tai lisäävät nimen jälkeen mummi/ukki.

Minä kutsuin jo lapsena isovanhempiani Reetaksi ja Jaakoksi. Lisäsin joskus myös Reeta-mummo ja Jaakko-ukki.

Oletko sinä siis lapsenlapsillesi oma ?

• Anonyymi kirjoitti:

Oletko sinä siis lapsenlapsillesi oma ?

En ole hollantilainen, olen suomalainen.

• Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

En ole hollantilainen, olen suomalainen.

Vai niin. Entä miksi sinua isoäitinä kutsutaan ?

• Anonyymi kirjoitti:

Vai niin. Entä miksi sinua isoäitinä kutsutaan ?

Miksi sinua kutsutaan?

• Anonyymi

Kiitos kysymästä. Lastenlapset kutsuvat meitä mummoksi ja vaariksi ? Miten sinua ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos kysymästä. Lastenlapset kutsuvat meitä mummoksi ja vaariksi ? Miten sinua ?

Korppis utelee muilta muttei itse vastaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Korppis utelee muilta muttei itse vastaa.

No kun sillä ei ole yhtään lapsenlasta.

• Anonyymi kirjoitti:

No kun sillä ei ole yhtään lapsenlasta.

Lohdutin juuri miniääni, joka lentää ensimmäistä kertaa yksin Taiwaniin. Esikoinen seuraa viikon päästä perässä. He kohtaavat toisensa Japanissa jossa jatkavat kesälomaansa Japania kierrellen. Itse tein esikoisen 36-vuotiaana, vielä ei kiirettä vaipparumpaan. Jos kuvittelet vahingoittavasi minua piikeilläsi voin lohduttaa, että minullakaan ei ole kiire mummoksi.

Todennäköisesti minua tullaan kutsumaan etunimellä kuten poikanikin kutsuvat

• "Mormor" olen lapsenlapsille ja ne puhuu mulle niin nopeesti että mun aina pakko välillä muistuttaa että mormor on suomalainen ja siltä menee aina vähän aikaa ennen kuin kaikki ruotsin sanat on asettuneet paikoilleen.
      Meillä kotona lapsena sanottiin äidinäitiä mammaksi ja isänäitiä mummoksi. Isän isä oli äijä. Äidin isä oli jo kuollut, joten sitä sanottiin vain Alex-vainajaksi.

• Omat isovanhempani olivat isän puolelta mummo ja pappa, äidin puolelta mummo ja ukki. Oma isäni oli lapsenlapsilleen pappa ja äitini mummi. Mieheni vanhemmat olivat mummu ja vaari, joten luontevasti olemme mummi ja vaari omille lastenlapsillemme.

Suloisen pehmeitä nimityksiä eri maissa isovanhemmilla, kuten Italian nonna ja nonno, Espanjan mummo on abuela, Venäjällä babuska. Suomessa on vanhastaan ollut suomalaisperäisiä isovanhempien nimityksiä, äijä- ja ämmä -tyyppisiä, joita tapaa Lapissa vieläkin. Ketjussa kerrotaan tummusta ja tuharista, jotka ovat ruotsalaisperäisiä ( stormor, storfar), kuten esim. mummu (mormor) . Siskoni mies on siirtokarjalaisia, ja hänen isänsä oli perinteisesti ukko lastenlapsilleen. Tämä siskon mies on kuitenkin ukki, samoin kaksi veljeäni. Siskoni ovat kaikki mummeja , kaipa mummi kuulostaa herttaiselta ja yleissuomalaiselta.

Etunimiä voidaan käyttää , kun isovanhemmat pitää erottaa toisistaan, minä olen M-mummi ja toinen A-mummi. Hiukan liikuttavaakin, kun omat lapseni käyttävät vieläkin, vanhin 45, isästään nimitystä isi, minä olen aina heille ollut äiti. Näin kutsuin omia vanhempianikin.

• Anonyymi

Muistan, kun 70-luvun alussa pyörin yhden kesän Kouvolassa ja siellä isää kutsuttiin "iskäksi". Nyt tämä "iskä" on ihan yleinen täällä pääkaupunkiseudulla.

ps. mulla alkaa aina tanssivarvas kutiaan, kun näen sinun nikkisi. :)

M

• Anonyymi kirjoitti:

Muistan, kun 70-luvun alussa pyörin yhden kesän Kouvolassa ja siellä isää kutsuttiin "iskäksi". Nyt tämä "iskä" on ihan yleinen täällä pääkaupunkiseudulla.

ps. mulla alkaa aina tanssivarvas kutiaan, kun näen sinun nikkisi. :)

M

Mikäs siinä, perhepiirissä vähän hassummatkin nimitykset ja lempinimet ovat hellyydellä keksittyjä ja sanottuja. Onhan mummelia ja mummeliinia, äityliiniä ja isukkia. Serkkuni Juvalla kutsuivat vanhempiaan äitikkä (lausutaan äetikkä) ja isukka, etunimiinkin tuo diminutiivinen liite joskus lisättiin varsinkin tytöille : Liisukka ja Arjukka . Sopisiko iskän pariksi äiskä, äippäkin on jossain käytössä.

Lemppariharrastustani tanssia ajattelinkin nikkiäni miettiessä : hidas valssi Ramona, ja tulihan sittemmin Unelmien tangotyttönen, Ramona. :)

• "Mamita" eli pikkuäiti, on hellyttävä murresana jolla Calin lapset, jopa nuoretkin, kutsuvat isoäitiään, vaikka tietenkin abuela-sana on kirjakieltä. Minulta meni hetkinen ennen kuin pystuin mieltämään eron mamá ja mamita sanojen välillä, että ne tarkoittavat eri henkilöjä.
      Olin ymmärtänyt että "mamma" on vanha kannaksen karjalainen perinne kutsua äidinäitiä ja se näkyy periytyvän sukupolvelta toiselle: nuorimman siskoni lapsenlapset kutsuvat häntä "mammaksi", vaikka se kuulostaa oidolta minun korvissani. Muistan vielä mamman ja kun hän kuoli meillä olohuoneeseen viritetyssä sängyssä kesällä heinänkorjuun ja mustikankeruun aikaan, niin olin ensimmäinen joka näki hänet tuonen maille siirtyneenä ja se rauha hänen kasvoillaan poisti kuolemanpelkoni ikuisiksi ajoiksi. Olin noin 7-vuotias.

• Anonyymi

Mummu olen ja kun meitä kaksi, perheen isän ja äidinäiti, niitä mummun etuliitteenä on nimemme. ö-mummu ja ä-mummu. Käytin tarkoituksella noita ääkkösiä, koska a-mummu kyllä kuullostaa hyvältä mutta b-mummu toisarvoiselta, eikä me kumpikaan sitä olla.

• Anonyymi

Käntty

• Minusta on mukavaa, kun minua mummittelee niin vävy kuin lastenlasten kumppanitkin. Samoin kävi anopilleni, jota koko suku nimitti mummiksi. Yhden kerran hän vain protestoi, kun oma isänsä yritti käyttää tätä puhuttelua. Siinä tuli anopillekin stoppi.

• Anonyymi

Olen mumi. Itselläni olivat ukki ja mummo.

• Anonyymi

Sinä mumi, minä muumi.

• Anonyymi

Erikoinen tuo Paloman kertoma "äijä" nimi.
      Olen ymmärtänyt nimeä käytetyn aivan vanhan rajan karjalaispitäjissä.
      Mistä pitäjästä vanhempasi Paloma olivat Kannakselta?

• Isä ja Äijä ja Mummo Valkjärveltä, Luovutetusta Karjalasta.
        Äiti Nuijamaalta, mutta heidän perheessä ei tuota "äijä" sanaa ainakaan käytetty.

• Anonyymi

Jasso , Vuoksen takana Valkjärvi, sieltä oli lyhyt matka vanhalle rajalle.
        Olen kymmenkunta vuotta sitten kulkenut Äyräpään harjulta tullessa Valkjärven kautta Kiviniemeen , ja edelleen Käkisalmeen , Kurkijoelle ja Sortavalaan.
        Mielenkiintoinen ja tunteikas matka .
        Isäni on syntyisin Kurkijoelta.
        Oletko sinä käynyt Valkjärvellä?
        Suomessa on useita matkanjärjestäjiä, jotka tekevät ns pitäjämatkoja sekä sotahistoriallisia matkoja kuten VL-matkat .

• Anonyymi

Mummo ja Vaari.

• Anonyymi

Fafa varmaan , kunhan ensin lokakuussa syntyy :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      223
      1397
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      62
      985
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe