Viini viisasten juoma

KaidePuu

Suomessa on alkoholipolitiikka vapauitunut viime aikoina. Nuorena 17 v. tutkin laajasti erikoistyössäni, tutkielmassani "Alkoholin väärinkäytön syitä".
Ehken käsitykseni ovat hieman liberalisoituneet.
Keskustelimme pian pari vuotta sitten silloisella 65 palstalla hieman viineistä.
Huomasin jopa Alkon neuvonnan ja myymälähenkilöiden tietämättömyyden tuotteistaan.
Voisimmeko keskustella viineistä ja niihin liittyvistä asioista.
Tuon alustukseni tueksi erään juuri saamani viestin.
http://webmail.saunalahti.fi/wm2/msg;jsessionid=ac8dc5lGsPs8?d=1110195518929&k=1iiqjs6&id=1038&f=INBOX

39

2020

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Baccus

Viinikerhosta oli tarkoitukseni informoida - toivon ettei tätä koeta mainonnaksi.
      Siellä keskustellaan viineihin liittyvistä asioista enkä missään tapauksessa anna mitään ostosuosituksia.
      Jos tämä koetaan poistaa niin ymmärrän asian.
      http://viinikauppa.com/catalog/default.php

• Sondi

vielä kanissa tuolla Viinikappa.kommuunin, vaiko tullin terminaalissa, että kuinkass sitä jo uusia yritetään höynäyttää?

• Ajomies
        Sondi kirjoitti:

vielä kanissa tuolla Viinikappa.kommuunin, vaiko tullin terminaalissa, että kuinkass sitä jo uusia yritetään höynäyttää?

Paistinkääntäjilläkin on oma kerhonsa niin miksei
        viininmaistajillakin? Tämä sattui tietylle sivustolle, mutta asiaa olen itsae ainakin huomannut kerhon sivustoilla. Se on vieläpä sellaista, että maallikkokin ymmärtää.

• vähän enemepi

Hyvän viinin erottaa asiantuntija, mausta, hajusta ja väristä.
      Minä, onko siinä korkinmuruja vai ei;)))

• Milla

Mitä teette, jos viinissänne on kärpänen? Katselin kerran eri kansalaisuuksista koostuvaa pöytäseuruetta ravintolassa. Kun he saivat viinilasinsa, niissä oli kärpänen.

Ruotsalainen vaati uutta viiniä samaan lasiin, enlantilainen samoin, mutta uuteen lasiin. Suomalainen otti kärpäsen ja joi viinin. Venäläinen joi viinin kärpäsineen. Kiinalainen söi kärpäsen ja jätti viinin juomatta. Juutalainen pyydysti kärpäsen ja myi sen kiinalaiselle. Romani joi kaksi kolmasosaa viinistä ja vaati sen jälkeen uutta viiniä. Norjalainen otti kärpäsen ja lähti perhostamaan turskaa. Irlantilainen jauhoi kärpäsen viinin sekaan ja lahjotti juomansa englantilaiselle. Skotti tarttui kärpästä kurkusta ja karjui: Nyt oksennat kaiken, minkä joitkin! Amerikkalainen haastoi ravintolan oikeuteen ja vaati 65 miljoonaa dollaria henkisistä kärsimyksistä.

• Taidetta

Minä olen tehnyt viinin valmistuksesta oikeastaan taidetta.
      Teen sen itse ja kuinka ollakkaan eipä tulisi enää mieleeni lähteä sitä alkosta ostamaan, koska sieltä en ole koskaan niin hyvää saanut kuin ovat itse valmistamani.

• Ajomies

"Kaikki rakkaudella tehty on kaunista vajavaisenakin"., sanoin toisaalla.
        Näin muuten viinienkin kanssa.
        Kukkia ihaileva juttelee kukilleen mukavia ja ne kukoistavat saadessaan
        - hiilidioksiidia.

Näin monissa asioissa emme aina tiedä, mikä on se
        taikasana....

• Hyvä KaidePuu,
      linkkisi vei ainakin minut Saunalahden postilokeron avaussivulle ja jätti siihen.
      Jäi näkemättä alustuksesi tästä kiinnostavasta aiheesta. Auta ;)

• sini

minulle kävi.?? tais olla huijausta

• Pirre*
        sini kirjoitti:

minulle kävi.?? tais olla huijausta

oliko ovela vihje..:)

• Ajopuu

• mies 50+

linkki jää etusivulle.

• Kaartinruusu

Viina ON viisasten juoma ja siksi älymysytön edustajia harvoin selvänä tapaa.

• plunger

Se on niin laaja alue tämä "viinit" että hulina
      syntyy jos keskustelua alkaa. Kukaan ei tunne kuin murto-osan tarjonnasta, uusia tuotteita tulee markkinoille koko ajan ja ulkomailla matkustava saa eteensä sellaisia viinejä joita ei koskaan Suomesta tai laivamatkoilta löydä.

Lähden pian Pariisiin, tutustun taas tarjontaan, joka on ylenpalttinen ja tuon lastin. En ole juomari, 15 pulloa vuodessa on max. En ole asiantuntija, ja monia erilaisia hankin, että sopivat eri ruokiin ja tunnelmiin. Maku ja väri ja tuoksu, tärkeysjärjestys persoonallinen.

• Ajomies

Muistan joskus erään vanhemman miehen kertoman:
        - Kun menet Alkoon niin mene aina jonoon, jossa on miehiä lakkireuhka päässä niin pääset nopeimmin hoitamaan asiasi. He sanovat kassalla: "Yks kossu" !
        - Kun menet jonoon, jossa on hienoja rouvia niin menee helposti puoli tuntia ennenkuin rouva on päättänyt mitä viiniä ottaisi, juoksuttaa myyjää varastoon katsomaan onko siellä sitä tiettyä vuosikertaa...

• plunger
        Ajomies kirjoitti:

Muistan joskus erään vanhemman miehen kertoman:
        - Kun menet Alkoon niin mene aina jonoon, jossa on miehiä lakkireuhka päässä niin pääset nopeimmin hoitamaan asiasi. He sanovat kassalla: "Yks kossu" !
        - Kun menet jonoon, jossa on hienoja rouvia niin menee helposti puoli tuntia ennenkuin rouva on päättänyt mitä viiniä ottaisi, juoksuttaa myyjää varastoon katsomaan onko siellä sitä tiettyä vuosikertaa...

Niin, Suomen Alko ja Ruotsin Systembolaget ovat aivan eri maata kuin Ranskan kaupat. Sieltä saa viiniä melkein mistä vain, niin saa myös kautta Euroopan (no, Britanniassa pitää olla tarkkana).

Viinin valitseminen on tärkeä toimitus, aikaa siinä menee. Olen kaupunkikierroksen lopuksi aina tavannut käydä viiniostoksen, ajan kanssa. Hienojen rouvien esimerkki voi tuottaa hyvän valinnan, heidän jonossa kannattaa olla.

Kossu on Suomen Alkoissa kassan vieressä, enää ei tarvitse sanoa mitään, poimii vain lastin. Viinit ovat kauempana, missä on tila katsella. Voi kun saisi myös maistella. Viiniarvostelut lehdissä eivät aina ole luotettavat.

• Ajomies
        plunger kirjoitti:

Niin, Suomen Alko ja Ruotsin Systembolaget ovat aivan eri maata kuin Ranskan kaupat. Sieltä saa viiniä melkein mistä vain, niin saa myös kautta Euroopan (no, Britanniassa pitää olla tarkkana).

Viinin valitseminen on tärkeä toimitus, aikaa siinä menee. Olen kaupunkikierroksen lopuksi aina tavannut käydä viiniostoksen, ajan kanssa. Hienojen rouvien esimerkki voi tuottaa hyvän valinnan, heidän jonossa kannattaa olla.

Kossu on Suomen Alkoissa kassan vieressä, enää ei tarvitse sanoa mitään, poimii vain lastin. Viinit ovat kauempana, missä on tila katsella. Voi kun saisi myös maistella. Viiniarvostelut lehdissä eivät aina ole luotettavat.

Kulttuuristamme ennen halusin kertoa. Alkokin on nykyään valintamyymälä, jossa jokainen voi valikoida ketään häiritsemättä. Viinivalistusta olen kokenut hieman itsekin viedä "ukkoporukoihinkin", joissa tuhahdeltiin usein
        - sehän on vain viiniä !
        - eihän siinä ole prosenttejakaan

Kun perinteisen kossun sijaan "isäntänä" avaankin viinipullon niin vähän luimisteluamme alamme maistella ja alkaa keskustella makuvivahteista, aromeista, täyteläisyydestä....
        Yllättäenkin saan vastavierailulla maistettavakseni uusia ennenkokemattomia viinejä.
        Vähänkään juhlavammilla päivällisillä alkaa olla pöydässä viiniä, jonka emäntä on käynyt hankkimassa kysyen myyjältä:
        - Mitä viiniä suosittelisitte kun olen ajatellut laittaa juhla-aterian ja tarjoilla....

• plunger
        Ajomies kirjoitti:

Kulttuuristamme ennen halusin kertoa. Alkokin on nykyään valintamyymälä, jossa jokainen voi valikoida ketään häiritsemättä. Viinivalistusta olen kokenut hieman itsekin viedä "ukkoporukoihinkin", joissa tuhahdeltiin usein
        - sehän on vain viiniä !

Kun perinteisen kossun sijaan "isäntänä" avaankin viinipullon niin vähän luimisteluamme alamme maistella ja alkaa keskustella makuvivahteista, aromeista, täyteläisyydestä....
        Yllättäenkin saan vastavierailulla maistettavakseni uusia ennenkokemattomia viinejä.
        Vähänkään juhlavammilla päivällisillä alkaa olla pöydässä viiniä, jonka emäntä on käynyt hankkimassa kysyen myyjältä:
        - Mitä viiniä suosittelisitte kun olen ajatellut laittaa juhla-aterian ja tarjoilla....

Onko se niin, että EMÄNTÄ hankkii viinit? Minä olen uskonut että se on isännän asia. Niinkuin paistin kääntäminen ja grillaus.

Minä en ole ollut kotipäivällis-tilaisuudessa Suomessa koskaan. En myös tiedä onko enää kossupullo päivällisten ohjelmassa, se tuntuu oudolta jos on, snaps ehkä mutta ei enempää.

• Ajomies
        plunger kirjoitti:

Onko se niin, että EMÄNTÄ hankkii viinit? Minä olen uskonut että se on isännän asia. Niinkuin paistin kääntäminen ja grillaus.

Minä en ole ollut kotipäivällis-tilaisuudessa Suomessa koskaan. En myös tiedä onko enää kossupullo päivällisten ohjelmassa, se tuntuu oudolta jos on, snaps ehkä mutta ei enempää.

Hyvät hyssykät sentään:
        - maito, piimä, vesi ja kotikalja ovat kuuluneen ateriapöytään - ei koskaan kossupullo !
        - vierailulle ja päivälliselle menen usein isännättömään kotiin, jolloin olen usein ainoa mies pöydässä...
        - voisinko olla yhtaikaa sekä vieras, että isäntä ?

Nyt saattaisi olla jo aika sinunkin tuo aukko paikata. Kukahan rouvista ennättää esittää ensinnä kutsun "koti-päivällisilleen...?"
        Oma kokemukseni on, että kohdalleni on sattunut verrattomia emäntiä (rouvia, neitejä) elämäni
        varrella - isäntänä kotonani tietysti laitan itsekin aterian ja silloin hankin myös viinit
        - tottakai !

• plunger
        Ajomies kirjoitti:

Hyvät hyssykät sentään:
        - maito, piimä, vesi ja kotikalja ovat kuuluneen ateriapöytään - ei koskaan kossupullo !
        - vierailulle ja päivälliselle menen usein isännättömään kotiin, jolloin olen usein ainoa mies pöydässä...
        - voisinko olla yhtaikaa sekä vieras, että isäntä ?

Nyt saattaisi olla jo aika sinunkin tuo aukko paikata. Kukahan rouvista ennättää esittää ensinnä kutsun "koti-päivällisilleen...?"
        Oma kokemukseni on, että kohdalleni on sattunut verrattomia emäntiä (rouvia, neitejä) elämäni
        varrella - isäntänä kotonani tietysti laitan itsekin aterian ja silloin hankin myös viinit
        - tottakai !

Ensin tarkennus: olen ollut koti-päivällisellä Yhdysvalloissa ja Britanniassa, yksi mies monen joukossa. Isäntä on aina hoitanut viinin ja sen sellaiset juomat, isännättä olleessa talossa en ole ruokaillut näin.

Sinun kohdalle on sattunut mukavasti, minä ensin jo ehdin nauttia siitä, että olen aina vapaa ja valmis lähtemään - se elämäni kovin muutti - vasta myöhemmin on tajunnut että huipulle on tie poikki jos ei ole perhettä, koska silloin ei ole niitä kutsuja myös. Vaan, muuta se toiseksi nyt! Aiheuta joku kutsumaan päivälliselle, Suomessa!
        Lehti-ilmoitus?

• Ajomies
        plunger kirjoitti:

Ensin tarkennus: olen ollut koti-päivällisellä Yhdysvalloissa ja Britanniassa, yksi mies monen joukossa. Isäntä on aina hoitanut viinin ja sen sellaiset juomat, isännättä olleessa talossa en ole ruokaillut näin.

Sinun kohdalle on sattunut mukavasti, minä ensin jo ehdin nauttia siitä, että olen aina vapaa ja valmis lähtemään - se elämäni kovin muutti - vasta myöhemmin on tajunnut että huipulle on tie poikki jos ei ole perhettä, koska silloin ei ole niitä kutsuja myös. Vaan, muuta se toiseksi nyt! Aiheuta joku kutsumaan päivälliselle, Suomessa!
        Lehti-ilmoitus?

Täällä Suomessa on ikääntyvillä miehillä "kissanpäivät".
        Ei siinä tarvitse lehti- eikä netti-ilmoituksiakaan.
        Ajattelepa nyt, että pääkaupunkiseudulla on jo pian satatuhatta yksinäistä (yksinasuvaa) naista ja yli viisikymppisissä suhde on yhtä vapaata miestä kohti on ainakin viisi vapaata naista....

"Sukuvika kun suksi ei luista"
        - tee vaikka joku viehättävä leskirouva onnelliseksi.

• japanitar
        Ajomies kirjoitti:

Täällä Suomessa on ikääntyvillä miehillä "kissanpäivät".
        Ei siinä tarvitse lehti- eikä netti-ilmoituksiakaan.
        Ajattelepa nyt, että pääkaupunkiseudulla on jo pian satatuhatta yksinäistä (yksinasuvaa) naista ja yli viisikymppisissä suhde on yhtä vapaata miestä kohti on ainakin viisi vapaata naista....

"Sukuvika kun suksi ei luista"
        - tee vaikka joku viehättävä leskirouva onnelliseksi.

lukuja, arki muuta:) On monelle vaikea löytää sitä ystävää monien joukosta..ehkä se vaatii rohkeuttakin:) Ja nythän ne vasta kunon kelit alkavatkin..ettei voi syyttää luistoa:))

• japanitar
        Ajomies kirjoitti:

- sehän on vain viiniä !

viinan enkä viinien vastustaja, mutta suhteeni alkoholiin on muuttunut elämäni myötä..viina on viisasten juoma, se on tosi..suomalainen mies on tehnyt itse itsestään kuitenkin hölmön tuon pullon kanssa..ehkä nainenkin nykyään..ehkä alkoholiakaan ei osata ottaa Suomessa, koska täällä on juomakulttuurikin niin erilainen...sopisiko viini siksi ruokajuomaksikaan täällä...minulle piimä ja kylmä maito ovat ainoat:))

• Ajomies
        japanitar kirjoitti:

lukuja, arki muuta:) On monelle vaikea löytää sitä ystävää monien joukosta..ehkä se vaatii rohkeuttakin:) Ja nythän ne vasta kunon kelit alkavatkin..ettei voi syyttää luistoa:))

Kun "japanitar" tuli palstalle niin seurailin hieman kuin miettien, että ihan aitoko lienee...?
        Täällä on joskus "pastoria", "lääkäriä" ties mitä "terapeuttia", joilla ei ole mitään yhteyttä asiaan.
        Kirjopittelusi on ollut ainakin mielenkiintoista enkä itse ala jaottelemaan ketään "suvun ja syntyperän" perusteella.
        Japanilaisesta kulttuurista olen lukenut, kuullut ja tavannut paljon aitoja japanilaisia.

Josku hämmästelen, että Sibelius ja hänen musiikkinsa on japanilaisille tutumpaa kuin konsanaan meille suomalaisille (tavallisille taapertajille).
        Kotikaupunkini kamariorkesterin kapellimestari kertoi äskettäinkin, että maailamnkiertueellaan mieluisin konserttiyleisö on heille ollut juuri Japanissa.

• Ajomies
        japanitar kirjoitti:

viinan enkä viinien vastustaja, mutta suhteeni alkoholiin on muuttunut elämäni myötä..viina on viisasten juoma, se on tosi..suomalainen mies on tehnyt itse itsestään kuitenkin hölmön tuon pullon kanssa..ehkä nainenkin nykyään..ehkä alkoholiakaan ei osata ottaa Suomessa, koska täällä on juomakulttuurikin niin erilainen...sopisiko viini siksi ruokajuomaksikaan täällä...minulle piimä ja kylmä maito ovat ainoat:))

Japanilaisista juomista sake ja erikoisesti teen
        nauttiminen ovat erityisiä asioita.
        Poikkeen hieman aiheesta kun kerron sattumat, jotka ovat vaikuttaneet tutustumiseeni japanilaiseen kulttuuriin.
        Se on vähän sama kuin viineihinkin kiinnostus - sattumaa !

Olin nuorena eräässä tilaisuudessa, jossa oli tietokilpailu. Sain voittopalkinnokseni Japanilaisen
        haiku- ja tankarunoteoksen ja sitä lukiessani kiinnostus heräsi laajemminkin. Useita ystäviäni on toiminut Japanissa lähetystyössä.

Mietin vain usein, että onko meidän maailmankatsomuksemme oikeampi kuin jonkun toisen.
        Minusta on mielenkiintoista tutustua erilaisen kulttuuritaustan omaaviin ihmisiin

- näin myös näistä nautintoaineista keskustellessamme.

• plunger
        Ajomies kirjoitti:

Kun "japanitar" tuli palstalle niin seurailin hieman kuin miettien, että ihan aitoko lienee...?
        Täällä on joskus "pastoria", "lääkäriä" ties mitä "terapeuttia", joilla ei ole mitään yhteyttä asiaan.
        Kirjopittelusi on ollut ainakin mielenkiintoista enkä itse ala jaottelemaan ketään "suvun ja syntyperän" perusteella.
        Japanilaisesta kulttuurista olen lukenut, kuullut ja tavannut paljon aitoja japanilaisia.

Josku hämmästelen, että Sibelius ja hänen musiikkinsa on japanilaisille tutumpaa kuin konsanaan meille suomalaisille (tavallisille taapertajille).
        Kotikaupunkini kamariorkesterin kapellimestari kertoi äskettäinkin, että maailamnkiertueellaan mieluisin konserttiyleisö on heille ollut juuri Japanissa.

Kun näin nimen "japanitar" ajattelin, että hän on aivan suomalainen mutta pienikokoinen, söpö ja mustatukkainen, siis japanilaisen näkönen. Ainakin hän "fiksu" ja ajatteleva ihminen.

• Ajomies
        plunger kirjoitti:

Kun näin nimen "japanitar" ajattelin, että hän on aivan suomalainen mutta pienikokoinen, söpö ja mustatukkainen, siis japanilaisen näkönen. Ainakin hän "fiksu" ja ajatteleva ihminen.

Merkillistä, että "nimi on enne" täällä keskustelupalstoillakin. Me muodostamme usein mielikuvia juuri nikin perusteella.
        Olen eräs kirjoittaja, joka koen vaihdella nikkiäni - se on tapa tutkiskella miten puheenvuoron käyttäjään suhtaudutaan kun nikki muuttuu nimenomaan tuntemattomaksi.
        Yleensä pyrin jotenkin paljastamaan alkuperäni - lyömäaseena en käytä milloinkaan vaan kriittiset puheenvuorot tunnetulla ellei rekatulla.
        Aiemmin "tutkiskelija", jota vieläkin saatan tutkiskelevissa puheenvuoroissa käyttää. Ketjun aloitan yleensä rekatulla nikillä - täällä pari Ajomies-juttua tuli aloitettua kun tuli arkaillen mukaan kirjallisuusaiheella.Toisena ikääntyvien seksuaalisuus.

Kerroit mukavasti tuosta, miten nikki vaikutti sinuun. Nimien vaikutusta on myös tutkittu ja taisi olla vuodenvaihteen tienoilla kun muutaman puheenvuoron aiheesta käytin - tieteellistä
        oli tutkimus, johon perustui.
        Huomaamme, että kaikissa yleisissä kielisssä
        äiti ja isä ovat hyvin samankaltaisia lyhyitä ja muutenkin .... mietitäänpä ?
        Lapsi oppii ne ensimmäisainä sanoinaan....

• Pirre*
        Ajomies kirjoitti:

Merkillistä, että "nimi on enne" täällä keskustelupalstoillakin. Me muodostamme usein mielikuvia juuri nikin perusteella.
        Olen eräs kirjoittaja, joka koen vaihdella nikkiäni - se on tapa tutkiskella miten puheenvuoron käyttäjään suhtaudutaan kun nikki muuttuu nimenomaan tuntemattomaksi.
        Yleensä pyrin jotenkin paljastamaan alkuperäni - lyömäaseena en käytä milloinkaan vaan kriittiset puheenvuorot tunnetulla ellei rekatulla.
        Aiemmin "tutkiskelija", jota vieläkin saatan tutkiskelevissa puheenvuoroissa käyttää. Ketjun aloitan yleensä rekatulla nikillä - täällä pari Ajomies-juttua tuli aloitettua kun tuli arkaillen mukaan kirjallisuusaiheella.Toisena ikääntyvien seksuaalisuus.

Kerroit mukavasti tuosta, miten nikki vaikutti sinuun. Nimien vaikutusta on myös tutkittu ja taisi olla vuodenvaihteen tienoilla kun muutaman puheenvuoron aiheesta käytin - tieteellistä
        oli tutkimus, johon perustui.
        Huomaamme, että kaikissa yleisissä kielisssä
        äiti ja isä ovat hyvin samankaltaisia lyhyitä ja muutenkin .... mietitäänpä ?
        Lapsi oppii ne ensimmäisainä sanoinaan....

sinulle yhen assiin; korvasi jää aina näkyviin:)),
        mutta ei siinä mittään, vaihtelu varmaan virkistää:))

• japanitar
        plunger kirjoitti:

nähdäkin tekstin läpi..:)) Joka tapauksessa kiitos sydämestäni.

• Ajomies
        Pirre* kirjoitti:

sinulle yhen assiin; korvasi jää aina näkyviin:)),
        mutta ei siinä mittään, vaihtelu varmaan virkistää:))

Usein viiniä maistellessamme puhumme vallan muusta kuin viinistä.
        Tutkaillessani asiaa niin huomasin mainion turkulaisen puutarhurin Aarno Kasvin, meteorologi Pekka Poudan.
        Eräässä Valittujen Palojen/1999 artikkelissa kerrottiin näistä mielenkiintoisia asioita.
        Finnairin lentoemoissa on kuulemma tavallista runsaammin seuraavanlaisia nimiä:

"Lentoemäntiä ovat muun muassa Haukka, Kiuru, Korppi, Kotka, Kuikka, Käki, Leivo ja Rastas. Lentäjistä siivekkäitä ovat herrat Kuikka, Sorsa, Tiainen ja Tikka. Haakana ja Pyy ovat lentäneet jo eläkkeelle. "

Lehti on mielilukemistoani ollut aivan lapsuudesta lähtien. "Nauru pidentää ikää" ja aforismit ovat kiireessäkin mainiaoita luettaviksi.

Muistan Seere Salmisen "Serp" "Tuttu Paristo" yhdessä Elsa Soinin kanssa mm. Suomisen Perhe tuli kaikissa kodeissa aikanaan hyvin kuunnelluksi ja myöhemmin katsotuksikin.
        - "Oi niitä aikoja..."
        ja tietysti ajastaan VP:n päätoimittajana.
        Mahtavia kuunnelmia ja
        "Lehti" on muuten merkittävä nimi lehtimaailmassa !

• japanitar
        Ajomies kirjoitti:

Usein viiniä maistellessamme puhumme vallan muusta kuin viinistä.
        Tutkaillessani asiaa niin huomasin mainion turkulaisen puutarhurin Aarno Kasvin, meteorologi Pekka Poudan.
        Eräässä Valittujen Palojen/1999 artikkelissa kerrottiin näistä mielenkiintoisia asioita.
        Finnairin lentoemoissa on kuulemma tavallista runsaammin seuraavanlaisia nimiä:

"Lentoemäntiä ovat muun muassa Haukka, Kiuru, Korppi, Kotka, Kuikka, Käki, Leivo ja Rastas. Lentäjistä siivekkäitä ovat herrat Kuikka, Sorsa, Tiainen ja Tikka. Haakana ja Pyy ovat lentäneet jo eläkkeelle. "

Lehti on mielilukemistoani ollut aivan lapsuudesta lähtien. "Nauru pidentää ikää" ja aforismit ovat kiireessäkin mainiaoita luettaviksi.

Muistan Seere Salmisen "Serp" "Tuttu Paristo" yhdessä Elsa Soinin kanssa mm. Suomisen Perhe tuli kaikissa kodeissa aikanaan hyvin kuunnelluksi ja myöhemmin katsotuksikin.
        - "Oi niitä aikoja..."
        ja tietysti ajastaan VP:n päätoimittajana.
        Mahtavia kuunnelmia ja
        "Lehti" on muuten merkittävä nimi lehtimaailmassa !

tuo nauru tahtoo vain jäädä arjen ympyröitten "jalkoihin"..Tässä viimeksi nauroin tänään kippurassa 17-vuotiaalle tyttärelleni ja hänen näkemyksilleen ns. vanhastatanssimusiikista..ja se teki todella hyvää! Tuon "Nauru pidentää ikää"-kirjasen lukemisen voisikin ottaa jokapäiväiseksi "rituaaliksi" ..:)

• japanitar
        Ajomies kirjoitti:

Enhän toki, eikä tämän nikin alla ole ollut helppoakaan..se viittaa todella ulkonaisiin piirteisiini, mutta ihmiset osaavat olla ilkeitäkin näillä palstoilla..ei miehet mutta naiset...Minulla on monta todella läheistä ystävää Japanissa, ja naisena ihailen japanilaista käsityötä, puutarhojaan, väriskaalaansa ja naisellisuuttaan, mutta mustan kahvin juoja olen ilman sokeria, ja pysyn:))

• Ajomies
        japanitar kirjoitti:

Enhän toki, eikä tämän nikin alla ole ollut helppoakaan..se viittaa todella ulkonaisiin piirteisiini, mutta ihmiset osaavat olla ilkeitäkin näillä palstoilla..ei miehet mutta naiset...Minulla on monta todella läheistä ystävää Japanissa, ja naisena ihailen japanilaista käsityötä, puutarhojaan, väriskaalaansa ja naisellisuuttaan, mutta mustan kahvin juoja olen ilman sokeria, ja pysyn:))

Tiedän muutamien rouvien tuneneen itseään loukatun kun kerroin, että he voisivat mennä vaikkapa geishakouluun. Taisin tuolloin kertoa pitkäänkin tästä perineestä, jota Suomessakin ollaan tuomassa kouluttaen tunnetuksi.
        Monet ovat tutustuttuaan tähän myöntäneen varsinkin parisuhteen muutoksen olleen hyvin positiivinen.
        Tuohon ilkeyteen olen kyllästynyt, mutta me saamme asiain tilan parantumaan vain kun täytämme ensiksi oman lasimme etikan sijasta hyvällä viinillä
        ja tarjoamme myös toisillemme parasta mitä talosta löytyy.

• japanitar
        Ajomies kirjoitti:

Tiedän muutamien rouvien tuneneen itseään loukatun kun kerroin, että he voisivat mennä vaikkapa geishakouluun. Taisin tuolloin kertoa pitkäänkin tästä perineestä, jota Suomessakin ollaan tuomassa kouluttaen tunnetuksi.
        Monet ovat tutustuttuaan tähän myöntäneen varsinkin parisuhteen muutoksen olleen hyvin positiivinen.
        Tuohon ilkeyteen olen kyllästynyt, mutta me saamme asiain tilan parantumaan vain kun täytämme ensiksi oman lasimme etikan sijasta hyvällä viinillä
        ja tarjoamme myös toisillemme parasta mitä talosta löytyy.

Ajomies:)

• Ajomies
        japanitar kirjoitti:

Ajomies:)

Uskon Sinun tuntevan buton ?

Se on Japanistä lähtöisin oleva tanssi, jossa liikkeet syntyvät kehoa ja tunteit kuunnellen. Näin kertoo kotikaupunkini lehti tänään.
        Tanssi on jokaisen sisällä
        - sen on vain annettava tulla esiin

Läsnäolo ja pysähtyminen on tärkeämpää kuin liike.

Ehkä me suomalaisetkin voimme vähitellen oppia erilaisista vanhoista kulttuureista.
        Vanhassa japanilaisessa kulttuurissa meillä olisi paljon opittavaa.....me vain elämme usein omissa ennakkoluuloissamme ja asenteissamme.

• japanitar
        Ajomies kirjoitti:

Uskon Sinun tuntevan buton ?

Se on Japanistä lähtöisin oleva tanssi, jossa liikkeet syntyvät kehoa ja tunteit kuunnellen. Näin kertoo kotikaupunkini lehti tänään.
        Tanssi on jokaisen sisällä
        - sen on vain annettava tulla esiin

Läsnäolo ja pysähtyminen on tärkeämpää kuin liike.

Ehkä me suomalaisetkin voimme vähitellen oppia erilaisista vanhoista kulttuureista.
        Vanhassa japanilaisessa kulttuurissa meillä olisi paljon opittavaa.....me vain elämme usein omissa ennakkoluuloissamme ja asenteissamme.

meissä kaikissa, sinussakin on kätkettyjä tunteita ja luovuuta sisälläsi niin, että sen saa tuon tanssin avulla sieltä ulos..kun tanssii, ja eläytyy siihen voi kohdata aivan uusia ulottuvuuksia..senkin vuoksi ihailen siellä naisia, kun osaavat tulkita tunteitaan niin mahtavalla tavalla..suomalainen tuntuu jäykältä ja varautuneelta tällaiseen ...hömpötykseen..:))

• Ajomies
        japanitar kirjoitti:

meissä kaikissa, sinussakin on kätkettyjä tunteita ja luovuuta sisälläsi niin, että sen saa tuon tanssin avulla sieltä ulos..kun tanssii, ja eläytyy siihen voi kohdata aivan uusia ulottuvuuksia..senkin vuoksi ihailen siellä naisia, kun osaavat tulkita tunteitaan niin mahtavalla tavalla..suomalainen tuntuu jäykältä ja varautuneelta tällaiseen ...hömpötykseen..:))

Tiedätkö Japanitar ?
        Olen liikuntarajoitteinen mies, mutta nautin tanssista. Syksyllä olin kuntoutuksessa niin monet tuhisivat, että miksi sinä olet täällä kun
        tanssit illasta aamuun ?

Edelliskerralla minulle annettiin määräys:
        - Tanssia kaksi kertaa viikossa, kolme tuntia kerralla
        - kuuri loppuun.

Tapasin erään kolmesta allekirjoittajasta ja aioin kysyä häneltä:
        - kuinka pitkä se kuuri on ?

Nautin todella tanssista.
        Laitoin tuohon otsikoksi
        "Tanssii susien kanssa", joka on eräs mieluisa elokuva. Minusta me ihmiset voisimme tutustua luontoonkin avoimemmin silmin. Suotta kaikkea erilaista, vierasta, suttakin vihataan.

• japanitar
        Ajomies kirjoitti:

Tiedätkö Japanitar ?
        Olen liikuntarajoitteinen mies, mutta nautin tanssista. Syksyllä olin kuntoutuksessa niin monet tuhisivat, että miksi sinä olet täällä kun
        tanssit illasta aamuun ?

Edelliskerralla minulle annettiin määräys:
        - Tanssia kaksi kertaa viikossa, kolme tuntia kerralla
        - kuuri loppuun.

Tapasin erään kolmesta allekirjoittajasta ja aioin kysyä häneltä:
        - kuinka pitkä se kuuri on ?

Nautin todella tanssista.
        Laitoin tuohon otsikoksi
        "Tanssii susien kanssa", joka on eräs mieluisa elokuva. Minusta me ihmiset voisimme tutustua luontoonkin avoimemmin silmin. Suotta kaikkea erilaista, vierasta, suttakin vihataan.

ja tanssi kuuluvat oleellisesti ihmisen hyvinvointiin...ennen kaikkea psyykkisesti. Suomi on hiukan "jäljessä" monessa, mutta kun pitää itse huolta hyvinvoinnistaan, ja on kiinnostunut "kehittymään" oppii ja löytää aina uutta. Jopa lapsia opettaessani huomaan heidän valtavan kiinnostuksensa esim. luontoon ja siihen, mitä kaikkea se voikin pitää sisällään..Ja näkeehän sen jo tanssinkin suosiosta, että sitä harrastetaan viikollakin:) Eikä se katso ikää..

• Suomessa Alkon myymälähenkilökunta on ottamassa opikseen neuvontapolitiikassaan. Joka liikkeessä on oltava vähintään yksi - yleensä esimies, joka osaa neuvoa edes perusteet. Itse viininystävänä olenkin hakeutunut sellaisiin myymälöihin, joissa näihin on keskitetty juomapainoitteisesti eri lajit eri määrin. Mitä kaupunkeihin tulee, resurssit vaihtelevat. Helsingissä Stockmann'in Alko pitää tuotteissaan enemmän ns. arvoviinejä ja tusinapakkauksissakin, mutta hinta-laatu-suhde on usein liian hintapainoitteinen. Kantelettarentien (Prisma) Alko pitää myös kohtalaisen hyvää valikoimaa, mutta hyvät menevät heti (tuttavakauppaa?).Myös oluen ystävät löytävät täältä hyviä tuttavuuksia. Onneksi sieltä löytyy myös mukavia yllätyksiä, kun etsii. Espoon Leppävaaran Alko on myös kelpo paikka etsiä uusia tuttavuuksia.
      Harvempaan asutuilla seuduilla kannattaa tukeutua Alko nettisivuihin, joista nykyään löytyy tietoa kohtalaisen mukavasti. Näin voi valita etukäteen, mitä hakee ja mistä, ettei tule hukkareissua.

Mitä nautintoon tulee, viinien kanssa nautin paremmin ystäväseurasta liikoja humaltumatta ja aamu aukeaa (omalta osaltani) kirkkain silmin ;).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      129
      14300
    2. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      29
      5934
    3. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      154
      5495
    4. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      301
      4349
    5. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      39
      4097
    6. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      100
      3654
    7. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      6
      3582
    8. Vanhat miehet eivät muista

Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan
      Maailman menoa
      22
      3548
    9. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      63
      2635
    10. Huomenta naiselle

Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      93
      1428
    Aihe