Alituskorkeus

Anonyymi

Kun merikartassa lukee sillan alituskorkeus (esim 11.5) niin mikä on silloin todellinen alituskorkeus? Tarkoitan että onko alituskorkeusmerkinnässä minkäänlaista turvarajaa?

10

2888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Korkeimman veden aikaankin alituskorkeuden pitää olla ilmoitetun mukainen, joten on niissä muulloin sen verran turvarajaa.

    • Anonyymi

      Vaihtelee siitä riippuen, onko väylä sisävesillä vai merellä, siis se, mikä on referenssivedenkorkeus. Systeemi on selitetty esimerkiksi kirjassa Veneilijän merenkulkuoppi I.

      Jostain Traficonin syövereistä löytynee myös ohje.

      • Anonyymi

        Ja löytyikin.

        Alikulkukorkeus on se, joka lukee sillassa olevassa liikennemerkissä. Siihen päälle lasketaan turvaväli, joka määritetään alla olevan ohjeen mukaisesti.

        Huomattakoon, että merialueilla turvaväli lasketaan keskiveden korkeudesta, sisävesillä purjehduskauden ylimmästä korkeudesta. Käytännössä siis merialueilla marginaalia voi olla siis varsin vähän, koska merivesi nyt tapaa olla aika ajoin huomattavasti korkeammalla kuin keskivesi. Sisävesillä taas purjehduskauden laskennallista korkeinta lukemaa ylitetään äärimmäisen harvoin.

        Lähde:
        https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lo_2017-42_ohjeet_vesiston_web.pdf

        Turvaväli

        Sillan vapaan korkeuden ja alikulkukorkeuden erotus. Aaltoilun ja aluksen keinumisen johdosta tarvittava turvallisuus- ja varmuusvara. Sisältää myös erilaisista mittausten epätarkkuuksista aiheutuvat epävarmuustekijät. Sisävesillä normaalisti 0,5 m, meri- alueilla 0,5–1,0 m. Alle 5 m korkuisilla silloilla turvavälin minimiarvo on 10% vapaasta korkeudesta, kuitenkin vähintään 0,2 m.

        Alikulkukorkeuden vertaustaso (määräävä vedenkorkeustaso)

        Vedenkorkeuden vertaustaso, jonka suhteen alikulkukorkeus ilmoitetaan. Määräävänä vedenkorkeustasona on (2016):
        • merialueilla keskivedentaso (MW)
        • järvialueilla purjehduskauden ylin vedenkorkeustaso (HWNAV)
        • järvi- ja jokialueilla, joilla purjehduskauden ylävertaustasoa ei ole määritelty, voidaan käyttää määräävänä vedenkorkeustasona keskiylivettä (MHW).


    • Anonyymi

      Omat kokemukseni ovat pääsiassa Saimaalta, sillä merenpuolella hieman alle 12m mastolla ei ole ollut ongelmia.
      Saimaan pääaltaalla veden korkeus voi vaihdella vuosittain helposti puoli metriä. Suurimmillaan sitä voi olla melkein metrin verran.
      Käytännössä olen päässyt aina sillan ali, jonka taulussa seisoi 12m, purjeveneelläni VHF antennin kanssa jonka pää on n. 12,5 metrissä.
      Olen aina katsonut kesän alussa mikä on sen kesän aloitus korkeus ja siitä päätellyt tuleeko ongelmia.
      Netistä löytyy Saimaan vedenkorkeus tosiaikaisena. Merellä löytyy määräävä vedenkorkeus samalla tavalla. Meren puolella muutokset ovat normaalisti melko pieniä, ellei vikkokausien pohjois- tai etelä tuuli ole ajanut tai tuonut vettä.
      Noissa erikoistapauksissa täytyykin olla jo tarkkana, sillä silloin tulee muutakin ongelmaa kun rannat paljastuvat ja kivet tulevat esiin.

      Ureinwohner

      • Anonyymi

        Sisävesillä voit ajella käytännössä kylttien mukaan turvallisesti veden korkeudesta riippumatta, merialueilla et.

        Sisävesillä alituskorkeus on käytännössä aina enemmän, kuin mitä kyltissä luvataan, merialueilla se on aina silloin tällöin vähemmän.

        Kuten ohjeessa sanotaan: Käytetyistä vertaustasoista seuraa, että sisävesillä käytettävissä oleva alikulkukorkeus on käytännössä koko purjehduskauden ajan suurempi kuin määritelty alikulkukorkeus. Vastaavasti merialueilla käytettävissä oleva alikulkukorkeus on merkittä vän osan ajasta pienempi kuin määritetty alikulkukorkeus. Vedenkorkeuden ollessa plussalla alikulkukorkeutta tulee madaltaa plusveden määrällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisävesillä voit ajella käytännössä kylttien mukaan turvallisesti veden korkeudesta riippumatta, merialueilla et.

        Sisävesillä alituskorkeus on käytännössä aina enemmän, kuin mitä kyltissä luvataan, merialueilla se on aina silloin tällöin vähemmän.

        Kuten ohjeessa sanotaan: Käytetyistä vertaustasoista seuraa, että sisävesillä käytettävissä oleva alikulkukorkeus on käytännössä koko purjehduskauden ajan suurempi kuin määritelty alikulkukorkeus. Vastaavasti merialueilla käytettävissä oleva alikulkukorkeus on merkittä vän osan ajasta pienempi kuin määritetty alikulkukorkeus. Vedenkorkeuden ollessa plussalla alikulkukorkeutta tulee madaltaa plusveden määrällä.

        Aivan totta, sillä Saimaan altaalla he ovat tehneet ne kyltit sen korkeimman vedentason mukaan.
        Viime vuosikymmeninä en ole niitä korkeimpia lukemia nähnyt, mutta muistan kun 60- luvulla eräänä kesänä vesi nousi mummolan liiteriin.
        Moottorikopin (venevaja) seinä oli puoliksi veden sisässä Rantasaunan kivjalka oli osittain vedessä.
        Laivalaiturillekin piti laittaa lankkuja, jotta pääsi kuivin jaloin laivaan.
        Liekö ne korkeimmat veden tasot nykyisin kielletty kun niitä ei ole pitkään aikaan näkynyt.
        Muistan kun Imatran voimalaitoksen piti kerran juoksuttaa tulvan takia enemmän vettä läpi, niin heidän täytyi neuvotella Neuvostoliiton kanssa niistä Vuoksen virtaamista.
        Tänä kesänä näyttää korkeus olevan hieman normaalia alempana, joten nyt ei ole alitusongelmia.

        Ureinwohner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisävesillä voit ajella käytännössä kylttien mukaan turvallisesti veden korkeudesta riippumatta, merialueilla et.

        Sisävesillä alituskorkeus on käytännössä aina enemmän, kuin mitä kyltissä luvataan, merialueilla se on aina silloin tällöin vähemmän.

        Kuten ohjeessa sanotaan: Käytetyistä vertaustasoista seuraa, että sisävesillä käytettävissä oleva alikulkukorkeus on käytännössä koko purjehduskauden ajan suurempi kuin määritelty alikulkukorkeus. Vastaavasti merialueilla käytettävissä oleva alikulkukorkeus on merkittä vän osan ajasta pienempi kuin määritetty alikulkukorkeus. Vedenkorkeuden ollessa plussalla alikulkukorkeutta tulee madaltaa plusveden määrällä.

        Onko joku oikeasti havainnut merellä olevan sillan alla olevan kylttiä vähemmän tilaa korkealla vedellä? Ainakin korkeammissa silloissa on yli metri ilmoitusta suurempi korkeus normaalivedellä. Vaikkapa Emäsalon sillan alituskorkeus on 17 m. Siitä on menty oli selvästi yli 17 m korkeilla mastoilla, joiden jatkeena on metrin VHF-antenni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko joku oikeasti havainnut merellä olevan sillan alla olevan kylttiä vähemmän tilaa korkealla vedellä? Ainakin korkeammissa silloissa on yli metri ilmoitusta suurempi korkeus normaalivedellä. Vaikkapa Emäsalon sillan alituskorkeus on 17 m. Siitä on menty oli selvästi yli 17 m korkeilla mastoilla, joiden jatkeena on metrin VHF-antenni.

        Juu, en ole vimpeliä menettänyt, mutta kai sekin mahdollista olisi. Meriveden korkeus näyttää vaikkapa Kemissä käyvän muutamia kertoja vuodessa 1,2 metriä plussalla, lahtien keskivaiheilla sama frekvenssi voi hyvin puolen metrin paikkeilla. Siinä puolen metrin marginaali paukkuu komeasti, metrin marginaali harvemmin, mutta kai aaltojen vaikutuskin on syytä huomioida.

        (Sitähän tuossa ohjeessa ei sanottu, että tosiasiallinen korkeus olisi vähemmän kuin merkissä, vaan että alikulkukorkeus on korkealla vedelllä alempi kuin kyltissä.)

        Ei sitä varmuusmarginaalia ole tarkoitettu ulosmitattavaksi, mutta varoen se on mahdollista hyvissä olosuhteissa.


      • Anonyymi

        Eikö vene ollut yhtään kallellaan 17 metrin mastolla metrin antennilla Emäsalon sillan ali mennessään?


    • Anonyymi

      Melkoisen epämääräistä tuollainen "aina on mahtunut".

      Onneksi yksi on osannut. Opiskelkaa, niin ei tarvise jännittää eikä katkoa mastoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7840
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2019
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1950
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1040
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe