Alituskorkeus

Anonyymi

Kun merikartassa lukee sillan alituskorkeus (esim 11.5) niin mikä on silloin todellinen alituskorkeus? Tarkoitan että onko alituskorkeusmerkinnässä minkäänlaista turvarajaa?

10

3125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Korkeimman veden aikaankin alituskorkeuden pitää olla ilmoitetun mukainen, joten on niissä muulloin sen verran turvarajaa.

    • Anonyymi

      Vaihtelee siitä riippuen, onko väylä sisävesillä vai merellä, siis se, mikä on referenssivedenkorkeus. Systeemi on selitetty esimerkiksi kirjassa Veneilijän merenkulkuoppi I.

      Jostain Traficonin syövereistä löytynee myös ohje.

      • Anonyymi

        Ja löytyikin.

        Alikulkukorkeus on se, joka lukee sillassa olevassa liikennemerkissä. Siihen päälle lasketaan turvaväli, joka määritetään alla olevan ohjeen mukaisesti.

        Huomattakoon, että merialueilla turvaväli lasketaan keskiveden korkeudesta, sisävesillä purjehduskauden ylimmästä korkeudesta. Käytännössä siis merialueilla marginaalia voi olla siis varsin vähän, koska merivesi nyt tapaa olla aika ajoin huomattavasti korkeammalla kuin keskivesi. Sisävesillä taas purjehduskauden laskennallista korkeinta lukemaa ylitetään äärimmäisen harvoin.

        Lähde:
        https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lo_2017-42_ohjeet_vesiston_web.pdf

        Turvaväli

        Sillan vapaan korkeuden ja alikulkukorkeuden erotus. Aaltoilun ja aluksen keinumisen johdosta tarvittava turvallisuus- ja varmuusvara. Sisältää myös erilaisista mittausten epätarkkuuksista aiheutuvat epävarmuustekijät. Sisävesillä normaalisti 0,5 m, meri- alueilla 0,5–1,0 m. Alle 5 m korkuisilla silloilla turvavälin minimiarvo on 10% vapaasta korkeudesta, kuitenkin vähintään 0,2 m.

        Alikulkukorkeuden vertaustaso (määräävä vedenkorkeustaso)

        Vedenkorkeuden vertaustaso, jonka suhteen alikulkukorkeus ilmoitetaan. Määräävänä vedenkorkeustasona on (2016):
        • merialueilla keskivedentaso (MW)
        • järvialueilla purjehduskauden ylin vedenkorkeustaso (HWNAV)
        • järvi- ja jokialueilla, joilla purjehduskauden ylävertaustasoa ei ole määritelty, voidaan käyttää määräävänä vedenkorkeustasona keskiylivettä (MHW).


    • Anonyymi

      Omat kokemukseni ovat pääsiassa Saimaalta, sillä merenpuolella hieman alle 12m mastolla ei ole ollut ongelmia.
      Saimaan pääaltaalla veden korkeus voi vaihdella vuosittain helposti puoli metriä. Suurimmillaan sitä voi olla melkein metrin verran.
      Käytännössä olen päässyt aina sillan ali, jonka taulussa seisoi 12m, purjeveneelläni VHF antennin kanssa jonka pää on n. 12,5 metrissä.
      Olen aina katsonut kesän alussa mikä on sen kesän aloitus korkeus ja siitä päätellyt tuleeko ongelmia.
      Netistä löytyy Saimaan vedenkorkeus tosiaikaisena. Merellä löytyy määräävä vedenkorkeus samalla tavalla. Meren puolella muutokset ovat normaalisti melko pieniä, ellei vikkokausien pohjois- tai etelä tuuli ole ajanut tai tuonut vettä.
      Noissa erikoistapauksissa täytyykin olla jo tarkkana, sillä silloin tulee muutakin ongelmaa kun rannat paljastuvat ja kivet tulevat esiin.

      Ureinwohner

      • Anonyymi

        Sisävesillä voit ajella käytännössä kylttien mukaan turvallisesti veden korkeudesta riippumatta, merialueilla et.

        Sisävesillä alituskorkeus on käytännössä aina enemmän, kuin mitä kyltissä luvataan, merialueilla se on aina silloin tällöin vähemmän.

        Kuten ohjeessa sanotaan: Käytetyistä vertaustasoista seuraa, että sisävesillä käytettävissä oleva alikulkukorkeus on käytännössä koko purjehduskauden ajan suurempi kuin määritelty alikulkukorkeus. Vastaavasti merialueilla käytettävissä oleva alikulkukorkeus on merkittä vän osan ajasta pienempi kuin määritetty alikulkukorkeus. Vedenkorkeuden ollessa plussalla alikulkukorkeutta tulee madaltaa plusveden määrällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisävesillä voit ajella käytännössä kylttien mukaan turvallisesti veden korkeudesta riippumatta, merialueilla et.

        Sisävesillä alituskorkeus on käytännössä aina enemmän, kuin mitä kyltissä luvataan, merialueilla se on aina silloin tällöin vähemmän.

        Kuten ohjeessa sanotaan: Käytetyistä vertaustasoista seuraa, että sisävesillä käytettävissä oleva alikulkukorkeus on käytännössä koko purjehduskauden ajan suurempi kuin määritelty alikulkukorkeus. Vastaavasti merialueilla käytettävissä oleva alikulkukorkeus on merkittä vän osan ajasta pienempi kuin määritetty alikulkukorkeus. Vedenkorkeuden ollessa plussalla alikulkukorkeutta tulee madaltaa plusveden määrällä.

        Aivan totta, sillä Saimaan altaalla he ovat tehneet ne kyltit sen korkeimman vedentason mukaan.
        Viime vuosikymmeninä en ole niitä korkeimpia lukemia nähnyt, mutta muistan kun 60- luvulla eräänä kesänä vesi nousi mummolan liiteriin.
        Moottorikopin (venevaja) seinä oli puoliksi veden sisässä Rantasaunan kivjalka oli osittain vedessä.
        Laivalaiturillekin piti laittaa lankkuja, jotta pääsi kuivin jaloin laivaan.
        Liekö ne korkeimmat veden tasot nykyisin kielletty kun niitä ei ole pitkään aikaan näkynyt.
        Muistan kun Imatran voimalaitoksen piti kerran juoksuttaa tulvan takia enemmän vettä läpi, niin heidän täytyi neuvotella Neuvostoliiton kanssa niistä Vuoksen virtaamista.
        Tänä kesänä näyttää korkeus olevan hieman normaalia alempana, joten nyt ei ole alitusongelmia.

        Ureinwohner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisävesillä voit ajella käytännössä kylttien mukaan turvallisesti veden korkeudesta riippumatta, merialueilla et.

        Sisävesillä alituskorkeus on käytännössä aina enemmän, kuin mitä kyltissä luvataan, merialueilla se on aina silloin tällöin vähemmän.

        Kuten ohjeessa sanotaan: Käytetyistä vertaustasoista seuraa, että sisävesillä käytettävissä oleva alikulkukorkeus on käytännössä koko purjehduskauden ajan suurempi kuin määritelty alikulkukorkeus. Vastaavasti merialueilla käytettävissä oleva alikulkukorkeus on merkittä vän osan ajasta pienempi kuin määritetty alikulkukorkeus. Vedenkorkeuden ollessa plussalla alikulkukorkeutta tulee madaltaa plusveden määrällä.

        Onko joku oikeasti havainnut merellä olevan sillan alla olevan kylttiä vähemmän tilaa korkealla vedellä? Ainakin korkeammissa silloissa on yli metri ilmoitusta suurempi korkeus normaalivedellä. Vaikkapa Emäsalon sillan alituskorkeus on 17 m. Siitä on menty oli selvästi yli 17 m korkeilla mastoilla, joiden jatkeena on metrin VHF-antenni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko joku oikeasti havainnut merellä olevan sillan alla olevan kylttiä vähemmän tilaa korkealla vedellä? Ainakin korkeammissa silloissa on yli metri ilmoitusta suurempi korkeus normaalivedellä. Vaikkapa Emäsalon sillan alituskorkeus on 17 m. Siitä on menty oli selvästi yli 17 m korkeilla mastoilla, joiden jatkeena on metrin VHF-antenni.

        Juu, en ole vimpeliä menettänyt, mutta kai sekin mahdollista olisi. Meriveden korkeus näyttää vaikkapa Kemissä käyvän muutamia kertoja vuodessa 1,2 metriä plussalla, lahtien keskivaiheilla sama frekvenssi voi hyvin puolen metrin paikkeilla. Siinä puolen metrin marginaali paukkuu komeasti, metrin marginaali harvemmin, mutta kai aaltojen vaikutuskin on syytä huomioida.

        (Sitähän tuossa ohjeessa ei sanottu, että tosiasiallinen korkeus olisi vähemmän kuin merkissä, vaan että alikulkukorkeus on korkealla vedelllä alempi kuin kyltissä.)

        Ei sitä varmuusmarginaalia ole tarkoitettu ulosmitattavaksi, mutta varoen se on mahdollista hyvissä olosuhteissa.


      • Anonyymi

        Eikö vene ollut yhtään kallellaan 17 metrin mastolla metrin antennilla Emäsalon sillan ali mennessään?


    • Anonyymi

      Melkoisen epämääräistä tuollainen "aina on mahtunut".

      Onneksi yksi on osannut. Opiskelkaa, niin ei tarvise jännittää eikä katkoa mastoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      237
      45139
    2. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

      Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      120
      25951
    3. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      321
      15629
    4. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      161
      10772
    5. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      122
      9697
    6. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9121
    7. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      82
      8451
    8. 238
      6808
    9. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      219
      6463
    10. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      6463
    Aihe