Alituskorkeus

Anonyymi

Kun merikartassa lukee sillan alituskorkeus (esim 11.5) niin mikä on silloin todellinen alituskorkeus? Tarkoitan että onko alituskorkeusmerkinnässä minkäänlaista turvarajaa?

10

2990

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Korkeimman veden aikaankin alituskorkeuden pitää olla ilmoitetun mukainen, joten on niissä muulloin sen verran turvarajaa.

    • Anonyymi

      Vaihtelee siitä riippuen, onko väylä sisävesillä vai merellä, siis se, mikä on referenssivedenkorkeus. Systeemi on selitetty esimerkiksi kirjassa Veneilijän merenkulkuoppi I.

      Jostain Traficonin syövereistä löytynee myös ohje.

      • Anonyymi

        Ja löytyikin.

        Alikulkukorkeus on se, joka lukee sillassa olevassa liikennemerkissä. Siihen päälle lasketaan turvaväli, joka määritetään alla olevan ohjeen mukaisesti.

        Huomattakoon, että merialueilla turvaväli lasketaan keskiveden korkeudesta, sisävesillä purjehduskauden ylimmästä korkeudesta. Käytännössä siis merialueilla marginaalia voi olla siis varsin vähän, koska merivesi nyt tapaa olla aika ajoin huomattavasti korkeammalla kuin keskivesi. Sisävesillä taas purjehduskauden laskennallista korkeinta lukemaa ylitetään äärimmäisen harvoin.

        Lähde:
        https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lo_2017-42_ohjeet_vesiston_web.pdf

        Turvaväli

        Sillan vapaan korkeuden ja alikulkukorkeuden erotus. Aaltoilun ja aluksen keinumisen johdosta tarvittava turvallisuus- ja varmuusvara. Sisältää myös erilaisista mittausten epätarkkuuksista aiheutuvat epävarmuustekijät. Sisävesillä normaalisti 0,5 m, meri- alueilla 0,5–1,0 m. Alle 5 m korkuisilla silloilla turvavälin minimiarvo on 10% vapaasta korkeudesta, kuitenkin vähintään 0,2 m.

        Alikulkukorkeuden vertaustaso (määräävä vedenkorkeustaso)

        Vedenkorkeuden vertaustaso, jonka suhteen alikulkukorkeus ilmoitetaan. Määräävänä vedenkorkeustasona on (2016):
        • merialueilla keskivedentaso (MW)
        • järvialueilla purjehduskauden ylin vedenkorkeustaso (HWNAV)
        • järvi- ja jokialueilla, joilla purjehduskauden ylävertaustasoa ei ole määritelty, voidaan käyttää määräävänä vedenkorkeustasona keskiylivettä (MHW).


    • Anonyymi

      Omat kokemukseni ovat pääsiassa Saimaalta, sillä merenpuolella hieman alle 12m mastolla ei ole ollut ongelmia.
      Saimaan pääaltaalla veden korkeus voi vaihdella vuosittain helposti puoli metriä. Suurimmillaan sitä voi olla melkein metrin verran.
      Käytännössä olen päässyt aina sillan ali, jonka taulussa seisoi 12m, purjeveneelläni VHF antennin kanssa jonka pää on n. 12,5 metrissä.
      Olen aina katsonut kesän alussa mikä on sen kesän aloitus korkeus ja siitä päätellyt tuleeko ongelmia.
      Netistä löytyy Saimaan vedenkorkeus tosiaikaisena. Merellä löytyy määräävä vedenkorkeus samalla tavalla. Meren puolella muutokset ovat normaalisti melko pieniä, ellei vikkokausien pohjois- tai etelä tuuli ole ajanut tai tuonut vettä.
      Noissa erikoistapauksissa täytyykin olla jo tarkkana, sillä silloin tulee muutakin ongelmaa kun rannat paljastuvat ja kivet tulevat esiin.

      Ureinwohner

      • Anonyymi

        Sisävesillä voit ajella käytännössä kylttien mukaan turvallisesti veden korkeudesta riippumatta, merialueilla et.

        Sisävesillä alituskorkeus on käytännössä aina enemmän, kuin mitä kyltissä luvataan, merialueilla se on aina silloin tällöin vähemmän.

        Kuten ohjeessa sanotaan: Käytetyistä vertaustasoista seuraa, että sisävesillä käytettävissä oleva alikulkukorkeus on käytännössä koko purjehduskauden ajan suurempi kuin määritelty alikulkukorkeus. Vastaavasti merialueilla käytettävissä oleva alikulkukorkeus on merkittä vän osan ajasta pienempi kuin määritetty alikulkukorkeus. Vedenkorkeuden ollessa plussalla alikulkukorkeutta tulee madaltaa plusveden määrällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisävesillä voit ajella käytännössä kylttien mukaan turvallisesti veden korkeudesta riippumatta, merialueilla et.

        Sisävesillä alituskorkeus on käytännössä aina enemmän, kuin mitä kyltissä luvataan, merialueilla se on aina silloin tällöin vähemmän.

        Kuten ohjeessa sanotaan: Käytetyistä vertaustasoista seuraa, että sisävesillä käytettävissä oleva alikulkukorkeus on käytännössä koko purjehduskauden ajan suurempi kuin määritelty alikulkukorkeus. Vastaavasti merialueilla käytettävissä oleva alikulkukorkeus on merkittä vän osan ajasta pienempi kuin määritetty alikulkukorkeus. Vedenkorkeuden ollessa plussalla alikulkukorkeutta tulee madaltaa plusveden määrällä.

        Aivan totta, sillä Saimaan altaalla he ovat tehneet ne kyltit sen korkeimman vedentason mukaan.
        Viime vuosikymmeninä en ole niitä korkeimpia lukemia nähnyt, mutta muistan kun 60- luvulla eräänä kesänä vesi nousi mummolan liiteriin.
        Moottorikopin (venevaja) seinä oli puoliksi veden sisässä Rantasaunan kivjalka oli osittain vedessä.
        Laivalaiturillekin piti laittaa lankkuja, jotta pääsi kuivin jaloin laivaan.
        Liekö ne korkeimmat veden tasot nykyisin kielletty kun niitä ei ole pitkään aikaan näkynyt.
        Muistan kun Imatran voimalaitoksen piti kerran juoksuttaa tulvan takia enemmän vettä läpi, niin heidän täytyi neuvotella Neuvostoliiton kanssa niistä Vuoksen virtaamista.
        Tänä kesänä näyttää korkeus olevan hieman normaalia alempana, joten nyt ei ole alitusongelmia.

        Ureinwohner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisävesillä voit ajella käytännössä kylttien mukaan turvallisesti veden korkeudesta riippumatta, merialueilla et.

        Sisävesillä alituskorkeus on käytännössä aina enemmän, kuin mitä kyltissä luvataan, merialueilla se on aina silloin tällöin vähemmän.

        Kuten ohjeessa sanotaan: Käytetyistä vertaustasoista seuraa, että sisävesillä käytettävissä oleva alikulkukorkeus on käytännössä koko purjehduskauden ajan suurempi kuin määritelty alikulkukorkeus. Vastaavasti merialueilla käytettävissä oleva alikulkukorkeus on merkittä vän osan ajasta pienempi kuin määritetty alikulkukorkeus. Vedenkorkeuden ollessa plussalla alikulkukorkeutta tulee madaltaa plusveden määrällä.

        Onko joku oikeasti havainnut merellä olevan sillan alla olevan kylttiä vähemmän tilaa korkealla vedellä? Ainakin korkeammissa silloissa on yli metri ilmoitusta suurempi korkeus normaalivedellä. Vaikkapa Emäsalon sillan alituskorkeus on 17 m. Siitä on menty oli selvästi yli 17 m korkeilla mastoilla, joiden jatkeena on metrin VHF-antenni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko joku oikeasti havainnut merellä olevan sillan alla olevan kylttiä vähemmän tilaa korkealla vedellä? Ainakin korkeammissa silloissa on yli metri ilmoitusta suurempi korkeus normaalivedellä. Vaikkapa Emäsalon sillan alituskorkeus on 17 m. Siitä on menty oli selvästi yli 17 m korkeilla mastoilla, joiden jatkeena on metrin VHF-antenni.

        Juu, en ole vimpeliä menettänyt, mutta kai sekin mahdollista olisi. Meriveden korkeus näyttää vaikkapa Kemissä käyvän muutamia kertoja vuodessa 1,2 metriä plussalla, lahtien keskivaiheilla sama frekvenssi voi hyvin puolen metrin paikkeilla. Siinä puolen metrin marginaali paukkuu komeasti, metrin marginaali harvemmin, mutta kai aaltojen vaikutuskin on syytä huomioida.

        (Sitähän tuossa ohjeessa ei sanottu, että tosiasiallinen korkeus olisi vähemmän kuin merkissä, vaan että alikulkukorkeus on korkealla vedelllä alempi kuin kyltissä.)

        Ei sitä varmuusmarginaalia ole tarkoitettu ulosmitattavaksi, mutta varoen se on mahdollista hyvissä olosuhteissa.


      • Anonyymi

        Eikö vene ollut yhtään kallellaan 17 metrin mastolla metrin antennilla Emäsalon sillan ali mennessään?


    • Anonyymi

      Melkoisen epämääräistä tuollainen "aina on mahtunut".

      Onneksi yksi on osannut. Opiskelkaa, niin ei tarvise jännittää eikä katkoa mastoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      45
      1369
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1285
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      933
    4. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      185
      820
    5. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      10
      802
    6. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      781
    7. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      771
    8. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      65
      769
    9. Kaipaan seuraasi niin

      monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      700
    10. Mitä ajattelet yleensä

      Kun näet kaivattusi?
      Ikävä
      50
      695
    Aihe