Takavedolla talvella?

Arnie

Hieman kyllä hämmästyin lukiessani juttua uudesta 4x4 Magazine Finlandista. Olen kuvitellut, että niissä maastureissa joissa on kytkettävä neliveto, sitä käytettäisiin talvella jatkuvasti. Näin kuitenkin kirjoittaa lehti:

"Neliveto kytkettynä maasturin hallittavuus huononee entisestään erityisesti liukkaalla. Nelivedon ollessa kytkettynä pyörien mukana pyörivä massa on suurempi verrattuna henkilöpeliin, koska renkaan lisäksi mukana pyörivät etuvedon voimansiirron osat. Tämä lisäpaino vaikeuttaa (hidastaa) auton ohjautuvuutta, erityisesti väistöön käännettäessä, mutta myös palattaessa omalle kaistalle. Eroa tulee muun muassa siksi, että jarrun vapautuksen jälkeen kuluu kauemmin aikaa ennen kuin rengas pyörii ja ohjaa.

Ongelma on sama on autossa ABS jarrut tai ei, joskin ABS jarruilla on selvästi helpompaa kuin ilman niitä.

...

Lisäksi renkaiden, polttoaineen, ja voimansiirron (vaihteisto,etu/takaperien) kuluminen on suurempaa ajettaessa neliveto päällä.

Useimmissa maastureissa ohjeet nelivedolla ajamisesta neuvovat aika yksioikoisesti käyttämään nelivetoa vain kun on tarvetta: ei asfalttiteillä, ei hiekkatiellä, eikä edes lumisella pinnalla, jos ei oikeasti ole tarvetta.

Maasturilla, jonka neliveto voidaan kytkeä pois, ei tulisi koskaan muulloin ajaa neliveto päällä, kuin silloin, kun sitä todella tarvitaan. Sellaisia tilanteita voivat olla esim. peräkärryn veto liukkaalla, toisen auton hinaaminen, kun ajat liukkaalla tai jos joudut ottamaan useita niin sanottuja mäkilähtöjä.

Sellainen tilanne, jossa on ajettava useita kilometrejä suoraa osittain liukasta tietä, ei välttämättä vaadi nelivedon kytkemistä."

Kommentteja? Onko tämä maasturimiehille itsestään selvää asiaa, vai hämmästyttääkö lehden näkemys jotakuta muutakin? Maasturilla ajo alkaa jo kuulostaa monimutkaiselta, jos pitää alkaa erikseen kyttäämään liukkaita kohtia tiestä. Ja monissa maastureissa nelikkoa ei taida pystyä edes kytkemään vauhdista.

46

10490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaska

      oikealla maasturilla ajetaan tiellä AINA takavedolla

      4L on metsää varten

    • l-200

      No niin.

      Takapotkulla, 4-vetoa vain kun keli sitä vaatii(es. yli 30 cm lunta ja auraamaton tie alla).

      Kyllä siinä lehdessä oli sen sortin kaverit ajelemassa maastureilla että kokemusta löytyy, eräs testaajahan oli Test World:in työntekijä, 2 muuta työssä liikkuvassa poliisissa, ja toinen niistä poliiseista ihan täysin hurahtanut maastureihin, siis positiivisessa mielessä :).

      4x4-lehden lehtijutussa oli ihan käytänön sanelemat perusteet miksi kytkettävälä 4-vedolla olevia autoja kannattaa ajaa takavetoisena, tai ainakin kannattaisi opetella ajamaan takavetoisena. Eri juttu tietyti jos auto on varustettu jatkuvalla 4-vedolla kuten HDJ-cruiserit, englantilaiset kulkineet yms, ainakin mitsulla ja suzukilla on 4-veto järjestelmä jonka voi kytkeä päälle alle 100km/h nopeuksissa.
      Oppihan se minunkin kauniimpi puolisko painavan takavetoisen ajeluttamisen talvisissa olosuhteissa(kyse on siis naishenkilöstä jos ei nyt jollekkin selvinnyt).
      Oma mielipiteeni on että jatkuva 4-vedon käyttö tuo valheellisen turvallisuuden tunteen ja tätä kautta onnettomuusriski kasvaa, pito on hyvä kaasua painettaessa, mutta autosta tulee pirun painava rattikelkka kun jarrua polkaisee.

      Eräs hyvä pointti tuossa 4x4-lehden jutussa oli maininta Mud- ja All-terrain renkaista, kuvio on karkea ja urasyvyyttä löytyy. Oma kokemus Mud-Terrain renkaista talvirenkaina on että ei kyllä ole talvirengas ominaisuuksia kuin paperilla, ei mitään pitoa jarrutuksissa, ohjaustuntumakin aika heikko, sivuttaispito olemattoman ja naurettavan rajamailla. Nämä siis omia tuntemuksia, mutta minäpä en oikein osaakan ajaa autolla, en ainakaan elätä harhaluuloista kuvitelmaa että olisin keskitasoa parempi kuski.

      Ei maasturilla ajaminen ole sen vaikeampaa kuin mitä tavallisella autolla, niksinsä siinäkin ja tiestä kannattaa aina kytätä liukkaita kohtia, tietääpähän höllätä kaasua ajoissa.
      Niin, itsellä on good year:in nastarenkaat talvipyörinä.

      Sama lehtijuttu kirvoitti keskustelua myös offipalstalla, tässä maasturimiesten omia kokemuksia erimerkkisistä ja mallisista talvirenkaista.
      http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?TOPIC_ID=13568

      Terveisin.
      L-200.

      • Tenho

        Ja kyllä tuolla pajerolla pärjeekin ihan hyvin takapotkuna normaalissa tie ajussa talvella.Toisin oli tuolla edellisellä autolla isutsulla jiätiköllä kyllä siinä sae koko ajan varuillaan olla ilman nelivetoo kun minä vielä niitä napalukkoja pein aina päällä.Niin se etupää jarrutti ja siihen lisättynä takana se automaattinen kitkalukko.Oishan ne napalukot voinnu päältä ottaa vaan kai se laiskuutta oli etten kehannu sinne aina lähtee kyyrimään ja sitten se minun ajotapa että saatto sitä nelivetoo tarvita millon vain.Että kyllä ne setät ovat asiaa lehessä puhuneet.


    • toyota

      Sen jälkeen kun laitoin nastarenkaat talvirenkaiksi,en ole tarvinnut nelivetoa talviajossa.Ainoastaan auraamattomalla tiellä on ohjattavuus parempi neliveto päällä.

    • Arnie

      Harkitsin tuossa taannoin Suzuki Grand Vitaran ostoa, silloin sain sekä tältä palstalta että automyyjältä sen käsityksen, että nelikkoa kannattaisi käyttää aina talvikeleillä. Ihmetyttää, miten tämä ilmeisen väärä käsitys oli minulla näin pitkään.

      Päädyin kuitenkin etuvetopainotteiseen citymaasturiin, jossa takaveto kytkeytyy mukaan tarvittaessa. Helppo ratkaisu maantiellä, ei tarvitse nelikon käytöllä päätään vaivata.

      Ajatus lyhytakselivälisen maasturin ajamisesta takavetoisena talvikeleillä ei varsinaisesti kuulosta turvallisuuden tunnetta herättävältä. Mutta kokemusta ei siis ole, joten se siitä.

    • maasturi

      Rinnastaisin tämän manuaalikytkentäisen nelivedon manuaaliseen ilmastointiin. Molempia täytyy kokoajan räknätä tarviiko nyt vai onko turhaan päällä ;) Onhan niitä kelejä (ääriolosuhteet) jolloin on itsestään selvyys että näitä lisävarusteita käytetään, mutta varmaan 98% ajosta on muuta ajoa.

      Kyllä se on naurettavaa pelleilyä ettei 4wd maasturit pääse liikennevaloista liikkeelle. Itseäni oikein hävetti kun alla oli 4wd KingCabbi ja Trooperi joilla ei päässyt kohtuullisesti edes hyvillä renkailla liikkumaan kuin nelivedolla ja sitä ei aina raaskinut pitää päällä. Nykyisessä GLS Pajerossa on tuo SuperSelect neliveto ja se tulee kyllä liukkaalla kaupungissa ja sivuteillä pidettyä päällä. Päätiet on yleensä paremmassa kunnossa, mutta lumituiskulla hevostraileri perässä viskoneliveto pidetään turvallisuuden takia päällä. Kitkarenkaat myös vaihtuivat nastallisiin turvallisuussyistä.

      Eli suosittelen näitä Pajeron GLS malleja jos ei halua napalukkojen yms. kanssa pelleillä vaan haluaa maasturin edut esiin ympäri vuoden. Citymaastureissahan neliveto on yleensä automatisoitu ja niin sen pitää ollakin. Kuski voi keskittyä ajamiseen eikä tarvitse miettiä koska kytkeä koska ei.

      Sitten varoitus:
      Autoliikkeet mainostavat lähes kaikkia Pajeroita missä on astinlaudat ja karjapuskuri GLS malleiksi. Jos olet tällaista ostamassa niin varmista että auto on oikea GLS jolloin siitä puuttuu mm. napalukot etupyöristä ja neliveto kepissä on yksi valinta enemmän.

      • juj.

        Ei se täysi automatisointikaan ole mielestäni hyvä. Koska, kompromissi kaikesta, yltää vain keskinkertaiseen suorituskykyyn.

        Pajeron GLS mallien tyyli on paljon parempi. Siinähän on peräti neljä vaihtoehtoa. Takaveto, nelikko keskilukko auki, kiinni ja sitten lukko kiinni ja hidas. Eli tilanteen mukaan, mutta kuitenkin niin, että on noita joka paikan vetotapoja. Talvella voi ajaa koko ajan nelivedolla keskilukko auki jne.


    • Mika

      Ne omat rajoitetut kokemukset mitä nelivetoisesta on, niin varmaan yli 95% kilometreistä tulee pelkällä takavedolle. Miksi?

      Takaveto varoittaa liukkaudesta, kun taas neliveto pitää, pitää ja pitää, kunnes pito loppuu aivan täysin ja sitten mennään ihan minne auto (ei kuski) haluaa.

      Neliveto vikuroi liukkaalla ajettaessa ja auto rauhoittuu huomattavasti kun vain takapää pukkaa. Nelivetoa kuvailisin vähän kuin pukittava poni, samanlainen tunne on kokoajan persuuksissa. Ei oikein tiedä että kumpi pää ohjaa autoa (etupää vai takapaa, vai kuskin pää)?

      Syvässä lumessa ja maastossa se neliveto vikuroi edelleen, mutta se on kuitenkin pienempi paha kuin kiinni jääminen. Neliveto on tärkeää silloin kun keulan renkaat pitää saada nousemaan "pehmeän päälle" - muuten ne eivät nouse jos vain takaa työnnetään.

      Ylipäätänsä nelivedolla ja vaihtelevalla pinnalla on meno aika rauhatonta. Kaksivetoinen on rauhallisempi.

      Rengastus merkkaa paljon nelivetoisessakin. Talvella pitää olla hyvä nastoitettu talvirengas, ei kitkarengas, ei "maastorengas".

      Toki nämä ovat täysin mielipidekysymyksiä, eli mielipiteitä löytyy varmaan puolesta ja vastaan. Kuitenkin varmaan maailman huonoimmilla kitkarenkailla ajaneena (Auorora) pääsin eteenpäin, mutta varsinkin maastossa oli pelko persuksissa että rengas tekee ne viimeiset tepposet jossakin pahassa paikassa.

      Varmaa on se, että kitkarenkaallakin pärjää, mutta ainakin minua otti niin päähän. En ostanut nastarenkaita siksi että voisin ajaa kovempaa, vaan että se jatkuva pieni lipsuminen ja liukastelu loppuisi.

      • Arnie

        ...nämä jatkuvat nelivetosysteemit (keskitasauspyörästö) tai "on demand" -citymaasturiviritykset? Pidätkö näitä samalla tavalla petollisina sikäli, että pito lähtee varoittamatta, jos on lähteäkseen?


      • markustaja
        Arnie kirjoitti:

        ...nämä jatkuvat nelivetosysteemit (keskitasauspyörästö) tai "on demand" -citymaasturiviritykset? Pidätkö näitä samalla tavalla petollisina sikäli, että pito lähtee varoittamatta, jos on lähteäkseen?

        kaikki wrc autotkin on varmaan takavetosii jos 4wd on niin huono liukkaalla että lähtee "varottamatta mihin sattuu"
        hyvä hyvä


      • <<<
        markustaja kirjoitti:

        kaikki wrc autotkin on varmaan takavetosii jos 4wd on niin huono liukkaalla että lähtee "varottamatta mihin sattuu"
        hyvä hyvä

        Oletko huomannut, että wrc autoilla ajetaan lähes koko ajan luistossa? Sen lisäksi niiden aktiivilukoilla pystytään ilmeisesti vaikuttamaan aika paljon auton käytökseen. Ainakin kuljettajat usein selittävät huonoa tulosta lukkojen toimimattomuudella.

        Kyllä tuo edellä ollut kuvaus kytkettävän nelivedon toiminnasta piti täysin paikkansa. Liukkaalla tiellä auto tuntuu takavedolla kääntyvän mutkiin paljon sulavammin kuin nelivedolla. Nelivedolla se jotenkin haraa vastaan ja ohjaustuntuma on paljon heikompi. Ajosta tulee kulmikkaampaa.

        Ja sehän on varmaan kaikille nelivetoisella ajaneille tuttua, että suoralla meno on hyvinkin vakaata huonollakin kelillä. Sivuttaispitoa neliveto ei sen sijaan tuo ollenkaan lisää. Tällaiselle tavalliselle autoilijalle tuollaisen kekitasauspyörästöttömän nelivedon hallinta on aika vaikeaa kun se lopulta lähtee luistoon. Paljon vaikeampaa kuin etu- tai takavetoisen. Voit sitten itse päätellä mitä tapahtuu kaarteessa kun kuljettaja ei ole tajunnut tien liukkautta.


      • Tenho
        <<< kirjoitti:

        Oletko huomannut, että wrc autoilla ajetaan lähes koko ajan luistossa? Sen lisäksi niiden aktiivilukoilla pystytään ilmeisesti vaikuttamaan aika paljon auton käytökseen. Ainakin kuljettajat usein selittävät huonoa tulosta lukkojen toimimattomuudella.

        Kyllä tuo edellä ollut kuvaus kytkettävän nelivedon toiminnasta piti täysin paikkansa. Liukkaalla tiellä auto tuntuu takavedolla kääntyvän mutkiin paljon sulavammin kuin nelivedolla. Nelivedolla se jotenkin haraa vastaan ja ohjaustuntuma on paljon heikompi. Ajosta tulee kulmikkaampaa.

        Ja sehän on varmaan kaikille nelivetoisella ajaneille tuttua, että suoralla meno on hyvinkin vakaata huonollakin kelillä. Sivuttaispitoa neliveto ei sen sijaan tuo ollenkaan lisää. Tällaiselle tavalliselle autoilijalle tuollaisen kekitasauspyörästöttömän nelivedon hallinta on aika vaikeaa kun se lopulta lähtee luistoon. Paljon vaikeampaa kuin etu- tai takavetoisen. Voit sitten itse päätellä mitä tapahtuu kaarteessa kun kuljettaja ei ole tajunnut tien liukkautta.

        Se automaattinen kitkalukko ei kyllä oo talvella oikein hyvä eikä millonkaan.No on se sillon kun halua auton pyöräyttää pienellä alalla ja kun pitää saaha auto parkkiin toisten väliin. Raktori se vasta mukava vehe on jos sattuu lähtemään luisuun vähän kovemmassa vauhhissa. Siinä paljoo muuta konstia oo kun laittaa ylös hiljanen avunpyyntö.


      • Mika
        Arnie kirjoitti:

        ...nämä jatkuvat nelivetosysteemit (keskitasauspyörästö) tai "on demand" -citymaasturiviritykset? Pidätkö näitä samalla tavalla petollisina sikäli, että pito lähtee varoittamatta, jos on lähteäkseen?

        Vaarallisia, kuten kaikki autot jos ajaa omien taitojen ja kelin rajoitusten ylitse.

        En valitettavasti tunne noita citymaastureita yhtään, koska en ole koskaan ajanut sellaista. Oma autoni on Pajero joka on suoraan sanottuna melkoinen traktori. Todennäköisesti Pajeron kohdalla ei todellakaan voida puhua sellaisesta ajotuntumasta ja herkkyydestä kuin citymaastureissa tehostimineen ja hiljaisine moottoreineen/alustoineen.

        Toisaalta autoliikkeessä suoritettu koeajo ei varmaan kerro ajoneuvon todellisesta käyttäytymisestä juuri mitään, koska harvemmin sitä koeajolla ”mettään” tohtii mennä. En toki tarkoita sitä että metsässä ajo kertoisi kaiken ajoneuvon käyttäytymisestä. Ajetaanhan sekä noilla citymaastureilla että maastureilla valtaosin kadulla.

        Ilmeisesti tällainen tavallinen tallaaja ajaa lähes kaiken ajonsa sellaisissa paikoissa että kaksivetoisellakin olisi pärjännyt. Minulla on kaveri jolla oli mahtava, iso ja selvästikin pätevä maasturi, hän ei tosin koskaan käynyt sillä asvaltoidun tien ulkopuolella :-)

        Eli syvällistä kuvausta eri maastureiden ominaisuuksista en pysty antamaan, kun oma maasturinkin on ollut käytössä vain vähän aikaa. Kuitenkin kun vertaan maasturia kaksi- tai nelivetoisena sekä vertaan aikaisempiin autoihin etu- ja takavetoinen – niin minusta tuntuu että kaksivetoisena on mukavampi ajaa. Oli miten oli, mutta on ”mukavampi ajaa”.

        Jos lähden maasturilla liikkeelle ja en ole katsonut jakovaihdetta ollenkaan, niin heti arvaa että onko 2- vai 4-veto päällä. Ero on ainakin Pajerossa niin huomattava, sekä positiivisessa että negatiivisessa mielessä.

        Käsittääkseni citymaasturi liikkuu pääosin kaksivetoisena, kun alkaa tulla liukasta -> auto varoittaa lipsumisella kuljettajaa ja kytkee sitten tuon nelivedon päälle automaattisesti. Näin ollen kuvittelisin ensivaroituksen tulevan jo kaksiveto moodissa vähän kuin ”persuksen” kautta ja tällöin kytkeytyy neliveto kitkalukolla päälle. Saatan olla toki väärässäkin…

        Ei neliveto petollisuutta tee, mutta se kyllä minun kokemusten mukaan muuttaa ajoneuvon käyttäytymistä. Kaikki liikkuminen tulee ”raskaammaksi ja hitaammaksi” vaikka tosin voimaa ja etenemiskykyä tulee toki samalla hurjasti lisää. Ne aikaisemmat kokemukset (kokeilut) nelivetoisesta ovat opettaneet että pitää ja pitää kunnes pito loppuu totaalisesti – ja sitten mennään…

        Kaksivetoinen on aina ensin varoittanut vaikka sitä ei ole sillä hetkellä huomannutkaan kun vasta lumipenkassa syntyjä syviä tutkiessaan…


      • Mika
        markustaja kirjoitti:

        kaikki wrc autotkin on varmaan takavetosii jos 4wd on niin huono liukkaalla että lähtee "varottamatta mihin sattuu"
        hyvä hyvä

        No ehkäpä tällainen maallikko voi sanoa että lähtee ”minne sattuu”, koska tällaisia kokemuksia on (onneksi pienestä nopeudesta ja ei muuta liikennettä, eikä peltivaurioita vain itsetunto kärsii :-). Kuitenkin voisin sanoa, että saa olla keskivertoa pätevämpi kuski puikoissa, joka hallitsee täydellisen nelipyöräluiston. Epäilemättä tällaisiakin kuskeja on, niin ammattilaisissa kun kadullakin.

        Kaksivetoisessa kun luisto on pääsääntöisesti aina kaksipyöräluisto, useimmiten kaksi pyöristä pitää ja ohjaa jollakin tapaa. Jos nelivetoisessa on neliveto päällä ja luisto tapahtuu, on se poikkeuksetta aina nelipyöräluisto. Tällöin nelipyöräluistossa kaikkien pyörien pito on heikkoa ja saattaa vaihtua ajallisesti niin, että eri pyörät pitävät eri hetkinä eri tavalla. Mielestäni tällöin tilanne on ratkaisevasti huonompi kuin kaksivetoisessa.

        Lukoista vaan sen verran että minulla on lukko taka-akselilla ja sen toivoisi aina toisinaan olevan todellakin poissa päältä. Toisinaan lukot saattavat sotkea koko ajamisen täydellisesti. Jos akselilla on lukko päällä ja se ei etene, niin silmänräpäyksessä se alkaa etsimään muuta kulkusuuntaa. Tällöin tulee käyttöön se fakta, että usein sivuttaispito on selvästi huonompi kuin etenemispito…

        Eiköhän WRC autoa ajavan kaverin pidä osatakkin jotain (ison) palkkansa eteen :-)


      • Mika
        Tenho kirjoitti:

        Se automaattinen kitkalukko ei kyllä oo talvella oikein hyvä eikä millonkaan.No on se sillon kun halua auton pyöräyttää pienellä alalla ja kun pitää saaha auto parkkiin toisten väliin. Raktori se vasta mukava vehe on jos sattuu lähtemään luisuun vähän kovemmassa vauhhissa. Siinä paljoo muuta konstia oo kun laittaa ylös hiljanen avunpyyntö.

        Lukot ovat vaikeaan paikkaan, lähinnä estämään mm. ristiriipuntaa. Jos autossa on automaattinen akselilukko, niin onhan sillä kiva "leikkiä", pikaisilla pyörähdyksillä, mutta ongelmiakin ne tuovat mukanaan normaalissa ajossa.

        Mutta... kyllä jos paha paikka on edessä, lukot lämmittävät kummasti kuljettajan mieltä. Tavallinen kadulla ajava maastoautoiilija tuskin koskaan tarvitsee (akseli)lukkoja.


      • Arnie
        Mika kirjoitti:

        Vaarallisia, kuten kaikki autot jos ajaa omien taitojen ja kelin rajoitusten ylitse.

        En valitettavasti tunne noita citymaastureita yhtään, koska en ole koskaan ajanut sellaista. Oma autoni on Pajero joka on suoraan sanottuna melkoinen traktori. Todennäköisesti Pajeron kohdalla ei todellakaan voida puhua sellaisesta ajotuntumasta ja herkkyydestä kuin citymaastureissa tehostimineen ja hiljaisine moottoreineen/alustoineen.

        Toisaalta autoliikkeessä suoritettu koeajo ei varmaan kerro ajoneuvon todellisesta käyttäytymisestä juuri mitään, koska harvemmin sitä koeajolla ”mettään” tohtii mennä. En toki tarkoita sitä että metsässä ajo kertoisi kaiken ajoneuvon käyttäytymisestä. Ajetaanhan sekä noilla citymaastureilla että maastureilla valtaosin kadulla.

        Ilmeisesti tällainen tavallinen tallaaja ajaa lähes kaiken ajonsa sellaisissa paikoissa että kaksivetoisellakin olisi pärjännyt. Minulla on kaveri jolla oli mahtava, iso ja selvästikin pätevä maasturi, hän ei tosin koskaan käynyt sillä asvaltoidun tien ulkopuolella :-)

        Eli syvällistä kuvausta eri maastureiden ominaisuuksista en pysty antamaan, kun oma maasturinkin on ollut käytössä vain vähän aikaa. Kuitenkin kun vertaan maasturia kaksi- tai nelivetoisena sekä vertaan aikaisempiin autoihin etu- ja takavetoinen – niin minusta tuntuu että kaksivetoisena on mukavampi ajaa. Oli miten oli, mutta on ”mukavampi ajaa”.

        Jos lähden maasturilla liikkeelle ja en ole katsonut jakovaihdetta ollenkaan, niin heti arvaa että onko 2- vai 4-veto päällä. Ero on ainakin Pajerossa niin huomattava, sekä positiivisessa että negatiivisessa mielessä.

        Käsittääkseni citymaasturi liikkuu pääosin kaksivetoisena, kun alkaa tulla liukasta -> auto varoittaa lipsumisella kuljettajaa ja kytkee sitten tuon nelivedon päälle automaattisesti. Näin ollen kuvittelisin ensivaroituksen tulevan jo kaksiveto moodissa vähän kuin ”persuksen” kautta ja tällöin kytkeytyy neliveto kitkalukolla päälle. Saatan olla toki väärässäkin…

        Ei neliveto petollisuutta tee, mutta se kyllä minun kokemusten mukaan muuttaa ajoneuvon käyttäytymistä. Kaikki liikkuminen tulee ”raskaammaksi ja hitaammaksi” vaikka tosin voimaa ja etenemiskykyä tulee toki samalla hurjasti lisää. Ne aikaisemmat kokemukset (kokeilut) nelivetoisesta ovat opettaneet että pitää ja pitää kunnes pito loppuu totaalisesti – ja sitten mennään…

        Kaksivetoinen on aina ensin varoittanut vaikka sitä ei ole sillä hetkellä huomannutkaan kun vasta lumipenkassa syntyjä syviä tutkiessaan…

        "Käsittääkseni citymaasturi liikkuu pääosin kaksivetoisena, kun alkaa tulla liukasta -> auto varoittaa lipsumisella kuljettajaa ja kytkee sitten tuon nelivedon päälle automaattisesti."

        Näin tuo useimmissa ratkaisuissa on. Tosin on myös jatkuvalla nelivedolla (keskitasauspyörästö) varustettuja malleja.

        "Näin ollen kuvittelisin ensivaroituksen tulevan jo kaksiveto moodissa vähän kuin ”persuksen” kautta ja tällöin kytkeytyy neliveto kitkalukolla päälle. Saatan olla toki väärässäkin… "

        Neliveto voi kytkeytyä viskokytkimellä, sähköisesti ohjattuna ABS-antureilla havaittuun luistoon perustuen tai sitten hydraulipumpuilla, jotka kytkeytyvät akseleiden välisen pyörimisnopeuseron johdosta päälle (mekaaninen järjestelmä, kuten viskokin). Mutta kaikissa näissä on tosiaan enemmän tai vähemmän viivettä, eli se nelivedon kytkeytyminen pitäisi sikäli olla havaittavissa. Tätä kautta pidon heikkenemisestä pitäisi tosiaan tulla ennakkovaroitus toisella tavalla kuin kiinteässä nelivedossa. Mutta keskitasaspyörästöllä varustetussa nelivedossahan ei tällaista ilmiötä ole.

        "Ei neliveto petollisuutta tee, mutta se kyllä minun kokemusten mukaan muuttaa ajoneuvon käyttäytymistä. Kaikki liikkuminen tulee ”raskaammaksi ja hitaammaksi” "

        Tämä koskee ymmärtääkseni vain keskeltä jäykkää, siis kytkettävää nelivetoa. Tai sitten sellaista sähköisesti ohjattua cityviritystä, jonka saa "lukittua" keskeltä pienissä nopeuksissa. Keskitasauspyörästöhän muuttaa tilannetta.


      • ihmettelijä

        Aika erikoisia noi sun vikurointi jutut. Kyllä meikäläisen nelikot on aina rauhallisesti ja vakaasti edennyt neliveto päällä jopa niin että auto kulkee sulavasti jääpolanteiden yli eikä mulju tien epätasaisuuksista. Ettei sulta vaan olis mennyt kepin asennot väärin päin.

        Sangen erikoisia ovat sinun kokemuksesi. Kyllä nelikko on erittäin looginen aliohjautuva ajettava ja eteneminen tasaista.

        Kaikenlaisia ajatuksia.


      • Tenho
        Mika kirjoitti:

        Lukot ovat vaikeaan paikkaan, lähinnä estämään mm. ristiriipuntaa. Jos autossa on automaattinen akselilukko, niin onhan sillä kiva "leikkiä", pikaisilla pyörähdyksillä, mutta ongelmiakin ne tuovat mukanaan normaalissa ajossa.

        Mutta... kyllä jos paha paikka on edessä, lukot lämmittävät kummasti kuljettajan mieltä. Tavallinen kadulla ajava maastoautoiilija tuskin koskaan tarvitsee (akseli)lukkoja.

        Ihan puhut totta,siinä paha puoli tässä lukossa ettei sitä saa päältä pois.Ja tosi tilanteessa ei sitten piä vaan pyörii se ilimassa oleva ratas.Sama seon raktorissakin siinä riiputuksessa.


      • Jukka
        <<< kirjoitti:

        Oletko huomannut, että wrc autoilla ajetaan lähes koko ajan luistossa? Sen lisäksi niiden aktiivilukoilla pystytään ilmeisesti vaikuttamaan aika paljon auton käytökseen. Ainakin kuljettajat usein selittävät huonoa tulosta lukkojen toimimattomuudella.

        Kyllä tuo edellä ollut kuvaus kytkettävän nelivedon toiminnasta piti täysin paikkansa. Liukkaalla tiellä auto tuntuu takavedolla kääntyvän mutkiin paljon sulavammin kuin nelivedolla. Nelivedolla se jotenkin haraa vastaan ja ohjaustuntuma on paljon heikompi. Ajosta tulee kulmikkaampaa.

        Ja sehän on varmaan kaikille nelivetoisella ajaneille tuttua, että suoralla meno on hyvinkin vakaata huonollakin kelillä. Sivuttaispitoa neliveto ei sen sijaan tuo ollenkaan lisää. Tällaiselle tavalliselle autoilijalle tuollaisen kekitasauspyörästöttömän nelivedon hallinta on aika vaikeaa kun se lopulta lähtee luistoon. Paljon vaikeampaa kuin etu- tai takavetoisen. Voit sitten itse päätellä mitä tapahtuu kaarteessa kun kuljettaja ei ole tajunnut tien liukkautta.

        "Sivuttaispitoa neliveto ei sen sijaan tuo ollenkaan lisää. Tällaiselle tavalliselle autoilijalle tuollaisen kekitasauspyörästöttömän nelivedon hallinta on aika vaikeaa kun se lopulta lähtee luistoon. Paljon vaikeampaa kuin etu- tai takavetoisen."

        Jos esim. ajetaan ympyränmuotoista jäärataa, niin kyllähän maasturi nelivetoisena ottaa pian kierroksella kiinni takavedolla luistelijan. Että niin vaikeaa se nelivedon hallinta on...


    • Kuutioita

      Viis vuotta ajoin pitkällä Patrolilla. Talvella aina nelivedolla, sillä pelkällä takavedolla ei tullut mitään: ei lähtenyt liukkaalla liikkeelle, mutkissa luisteli pitkään ja hartaasti. Nelivedolal meni kuin juna.
      Minkä virheen minä tein? Takavetoajelut lienee friikkien juttuja.

      • Mika

        Olikohan autossa vikaa, huonot renkaat tai ajotyylissä vikaa?

        Itselläni oli tuossa puoli kuukautta sitten vielä maailman surkeimmat loppuun kuluneet kitkarenkaat (Aurora) alla ja lähtöjen suhteen ei ollut mitään (suurempia) ongelmia.

        Toki kyllähän sillä sai takapyörät luistamaan niin kaksi tai nelivetoisenakin jos oikeaa jalkaa "kouristi", mutta ihan normaalisti muun liikennevirran mukana pärjäsi hyvin kaksivetoisenakin surkeilla renkailla.

        En pidä itseäni neliveto friikkinä, kunhan vain ajelen sellaisella vetotavalla joka on rauhallinen ja looginen käytökseltään. Toki käytän nelivetoakin, mutta vain sellaisessa paikassa missä 2-vetoisena jäisi selvästi kiinni...


      • Kuutioita
        Mika kirjoitti:

        Olikohan autossa vikaa, huonot renkaat tai ajotyylissä vikaa?

        Itselläni oli tuossa puoli kuukautta sitten vielä maailman surkeimmat loppuun kuluneet kitkarenkaat (Aurora) alla ja lähtöjen suhteen ei ollut mitään (suurempia) ongelmia.

        Toki kyllähän sillä sai takapyörät luistamaan niin kaksi tai nelivetoisenakin jos oikeaa jalkaa "kouristi", mutta ihan normaalisti muun liikennevirran mukana pärjäsi hyvin kaksivetoisenakin surkeilla renkailla.

        En pidä itseäni neliveto friikkinä, kunhan vain ajelen sellaisella vetotavalla joka on rauhallinen ja looginen käytökseltään. Toki käytän nelivetoakin, mutta vain sellaisessa paikassa missä 2-vetoisena jäisi selvästi kiinni...

        Auton tekniikassa ei ollut mitään vikaa. Renkaat oli nastarenkaat, muttei huippulaatua.
        Kysymys oli ominaisuuksista. Pitkä akseliväli ja kevyt perä, pitäisi se tajuta!
        Minun neuvoni on edelleen: talvella aina neliveto ja silti pitää ajelle olosuhteiden mukaan. Patrol toimi nelivedolla rauhallisesti ja vakaasti.
        Ottaisin vieläkin vastaavan auton jos dieselvero ei olisi noin sietämätön. Tosin en enää tarvitse 7-hengen autoa. Nyt ajan citymaasturilla. Sen ainoa puute on ettei neliveto ole aina päällä, mutta kyllä sillä toimeen tulee.


      • Hanski

        Mitä vi**n pelleilyä on ajaa lumessa ja liukkailla takaveto päällä?? Omituista porukkaa. Minä ostin nelivedon sen takia että sillä pääsee tehokkaasti etenemään enkä todellakaan aja takavedolla muuta kuin kuivalla asfaltilla. Neliveto on erittäin looginen ja helppo ajaa liukkaalla, pystyn ajaan kaarteet vaikka kahva edellä koko ajan, ei karkaa käsistä. Mutta takavetoisena luistelee pitkään ja hartaasti lähes koko ajan kun on paljon tehoa. Nelivetoisena menee maantielläkin kuin juna eikä noteeraa mitään sohjovallejakaan ohituksissa. Takavetoajelijat, ostakaa saat**a Sierra!!!


      • Mie

        Eikös nuo lukotkin vaikuta hiukan? Vanhemmissa voi olla keskustasauspyörästön lukko kiinteä tai kytkettävä. Kiinteä ei varmaan pitävällä alustalla tykkää nelivedosta?


      • Tenho
        Hanski kirjoitti:

        Mitä vi**n pelleilyä on ajaa lumessa ja liukkailla takaveto päällä?? Omituista porukkaa. Minä ostin nelivedon sen takia että sillä pääsee tehokkaasti etenemään enkä todellakaan aja takavedolla muuta kuin kuivalla asfaltilla. Neliveto on erittäin looginen ja helppo ajaa liukkaalla, pystyn ajaan kaarteet vaikka kahva edellä koko ajan, ei karkaa käsistä. Mutta takavetoisena luistelee pitkään ja hartaasti lähes koko ajan kun on paljon tehoa. Nelivetoisena menee maantielläkin kuin juna eikä noteeraa mitään sohjovallejakaan ohituksissa. Takavetoajelijat, ostakaa saat**a Sierra!!!

        Mitä vuosmallia se sinun Sierra on, taitaa olla nelveto kuume kun tuollai meuhkaat. Mukavahan seon jo etukätteen kuvitella miten minä sitten.


      • Japi
        Hanski kirjoitti:

        Mitä vi**n pelleilyä on ajaa lumessa ja liukkailla takaveto päällä?? Omituista porukkaa. Minä ostin nelivedon sen takia että sillä pääsee tehokkaasti etenemään enkä todellakaan aja takavedolla muuta kuin kuivalla asfaltilla. Neliveto on erittäin looginen ja helppo ajaa liukkaalla, pystyn ajaan kaarteet vaikka kahva edellä koko ajan, ei karkaa käsistä. Mutta takavetoisena luistelee pitkään ja hartaasti lähes koko ajan kun on paljon tehoa. Nelivetoisena menee maantielläkin kuin juna eikä noteeraa mitään sohjovallejakaan ohituksissa. Takavetoajelijat, ostakaa saat**a Sierra!!!

        Pitäisköhän sun Hande vähän lukee noita juttuja joihin kommentoit? Minä ainakin ymmärsin kirjoittelusta että varsinkin lumessa, liukkaalla ja pahoissa paikoissa ajetaan nelivetoisena. Jos sitten jyystää etelän kuivia teitä niin eipä paljon kannata. Jos sattuu pärjäämään kaksivetoisenakin, niin ei kannata olla kateellinen jos on niin huono ajaja että tarvitsee nelivetoa jatkuvasti. Oletkohan koskaan mahtanut ajaa todelliseen sohjovalliin jos et ole huomannut mitään eroa?


      • Tenho
        Japi kirjoitti:

        Pitäisköhän sun Hande vähän lukee noita juttuja joihin kommentoit? Minä ainakin ymmärsin kirjoittelusta että varsinkin lumessa, liukkaalla ja pahoissa paikoissa ajetaan nelivetoisena. Jos sitten jyystää etelän kuivia teitä niin eipä paljon kannata. Jos sattuu pärjäämään kaksivetoisenakin, niin ei kannata olla kateellinen jos on niin huono ajaja että tarvitsee nelivetoa jatkuvasti. Oletkohan koskaan mahtanut ajaa todelliseen sohjovalliin jos et ole huomannut mitään eroa?

        Elähän suutu moisesta suurinpiirtein oon samaa mieltä.Asun täällä Itä-suomessa ja lähin huoltoasemakin on 30 km,n päässä.Oon toistakymmentä vuotta ajanu nelivedoilla ja kaikenlaista keliä on ollu. Ja sitä nelivetoo on joskus joutunu pitämään tielläkin päällä edellisillä autoilla oli melkein jatkuvaan talvella just sen perän pyörähtämisen takia.


      • mika,
        Tenho kirjoitti:

        Mitä vuosmallia se sinun Sierra on, taitaa olla nelveto kuume kun tuollai meuhkaat. Mukavahan seon jo etukätteen kuvitella miten minä sitten.

        se sierrakin olla neliveto


      • Fuckd up
        Mie kirjoitti:

        Eikös nuo lukotkin vaikuta hiukan? Vanhemmissa voi olla keskustasauspyörästön lukko kiinteä tai kytkettävä. Kiinteä ei varmaan pitävällä alustalla tykkää nelivedosta?

        Ite ajan takaveto päällä aina. Paitsi jos jään kiinni johokin ni on mukava laittaa 4x4 pääle jatkaa matkaan. Sekä katsella etuvetoisilla autoilla ajavia ihmisiä naureksien.


      • Still Fuckd up
        Fuckd up kirjoitti:

        Ite ajan takaveto päällä aina. Paitsi jos jään kiinni johokin ni on mukava laittaa 4x4 pääle jatkaa matkaan. Sekä katsella etuvetoisilla autoilla ajavia ihmisiä naureksien.

        Oho kirjutus vire


    • jessen frendi

      No pajeron ohjekirjassa neuvotaan käyttämään nelivetoa. Takavedolla vain kun on pitävä alusta ja kevyt kuorma. Vaihteistoa kuluttaa nimenomaan takavedolla vedättäminen.
      En tiijä, miten uusimmissa, mutta -00lantikassa oli jatkuva neliveto, eikä pelkkää takavetoa laisinkaan.

      • Juh.

        Mikä Pajero kyseessä?

        Jos on SuperSelect laatikollinen, niin silloinhan ohjekirja neuvoo täysin oikein. SS-laatikollisessa on avattava keskitasauspyörästö, eli sillä voi ajaa maantiellä ja keskilukko auki asento on nimenomaan tarkoitettu maantieajoon ja kaupunkiin. Lukko laitetaan vasta metsässä lukkoon.

        Land Rovereissa sama juttu.

        Aloittajan puhe koski kiinteänelivetoisia autoja, joissa ei ole keskellä tasauspyörästöä ollenkaan. Näihin kuuluu esimerkiksi ykköskoppainen pajero 80-luvulta, eli se laatikkokoppa. Samoin tojotan vanhat maasturit. jne.


    • Tietäjä-

      Kiinteässä nelivedossa, etu ja taka-akseli pyörivät saman matkan. Hitaissa nopeuksissa se on ok.

      Mutta nopeasti ajaessa se voi olla jopa vaarallista. Auto meinaan voi lähteä aika hallitsemattomaan luisuun, kun keskiosa ei jousta yhtään, jotta pyörät saisivat pitonsa takaisin.

      Jotkut maasturimiehet kerovat, että tällöin on parasta pistää pyörät luiston suuntaan ja kaasu pohjaan ja toivoa että oikenee.

      Kiinteää nelivetoa ei ole alunperinkään suunniteltu ollenkaan maantiekäyttöön. Ei varsinkaan kesällä, koska silloin se rikkoo paikat, talvella se voi vain olla ikävä ajaa.

      Sitä varten maastureissa on nykyään keskellä keskitasauspyörästö ja yleensä joku rajoitin, joka estää ettei kaikki pito lipsahda toiselle akselille, esim. VCU tai Torsen.

      • rallia ajellut

        Ajan Suzuki Jimnyä tosi liukkaalla nelivedolla. Auto kun on lyhyt niin takavedolla luistot ovat todella nopeita, mutta jos nelivedolla saa luiston aikaiseksi niin se on helposti hallittavissa ja todella looginen lievä luisto.

        Autohan lähtee sivukluisuun yleensä vedätyksen eikä vauhdin takia.


    • jooh.

      "Maasturilla, jonka neliveto voidaan kytkeä pois, ei tulisi koskaan muulloin ajaa neliveto päällä, kuin silloin, kun sitä todella tarvitaan. Sellaisia tilanteita voivat olla esim. peräkärryn veto liukkaalla, toisen auton hinaaminen, kun ajat liukkaalla tai jos joudut ottamaan useita niin sanottuja mäkilähtöjä."

      Tässä 4x4 Magazine menee pahasti mönkään. Eli, on autoja joista nelivedon voi kytkeä pois päältä, ja silti niissä on keskitasauspyörästö, eli maantieajoon tarkoitettu vetotapa olemassa.

      Eli lukekaa autojenne ohjekirjoista. Tärkeä pointti on, se että onko neliveto aina KIINTEÄ vai ei.

      • 4x pois

        Omasta muutaman vuoden vanhasta Jeep GC:stä ei saa nelivetoa poiskytkettyä, siitä huolimatta auto ei puske liikaa kaasutettaessa yhtään sen enempää kuin normi etuvetonen, jos ei ole ensimmäistä kertaa nelarin ratissa, niin osaa kyllä ajaa mutkaan samalla lailla kuin takavetosella, jolloin auto käyttäytyy takavetoisen lailla ja lähtee kaasulla pienee sivuluisuun, jolloin etusilla vielä säilyy pito/veto, joka vastaa etuvedon käytöstä mutkassa, eli kummankin vetotavan ominaisuudet samassa alustassa, vaikea pukea tunnetta sanoiksi, kannattaa käydä koeajamassa, se ei maksa mitään. Nelivedosta en enään luovu jos ei ole pakko.


      • jeps.
        4x pois kirjoitti:

        Omasta muutaman vuoden vanhasta Jeep GC:stä ei saa nelivetoa poiskytkettyä, siitä huolimatta auto ei puske liikaa kaasutettaessa yhtään sen enempää kuin normi etuvetonen, jos ei ole ensimmäistä kertaa nelarin ratissa, niin osaa kyllä ajaa mutkaan samalla lailla kuin takavetosella, jolloin auto käyttäytyy takavetoisen lailla ja lähtee kaasulla pienee sivuluisuun, jolloin etusilla vielä säilyy pito/veto, joka vastaa etuvedon käytöstä mutkassa, eli kummankin vetotavan ominaisuudet samassa alustassa, vaikea pukea tunnetta sanoiksi, kannattaa käydä koeajamassa, se ei maksa mitään. Nelivedosta en enään luovu jos ei ole pakko.

        Kiinteä vai ei. Ja muutaman vuoden vanhassa Jeepissäsihän on aivan varmasti keskitasauspyörästö, eli koko ketju ei oikeastaan koske sitä ollenkaan, kuten ei uudempia parejoitakaan (Super Select laatikollisia).

        Tämä koskee siis ensisijaisesti vanhempia maastureita, joissa on vain yksinkertainen jakolaatikko, ilman keskitasauspyörästöä. Ja näissä autoissa neliveto on aina mahdollista kytkeä pois. Koska yksinkertaisesti kiinteä jakolaatikko rikkoisi paikat kesällä asflatilla.

        Sekä myös uudempia pickuppeja, ainoastaan Mitsulla on tarjolla neliveto(SS-laatikolliset) jossa on keskitasuri pickupissa. Korjausta: nyt VW:lläkin on vähän sellaista tarjolla, mutta siinä taas mentiin toiseen ääirlaitaan, eli ei oikein fiksua mielestäni sekään.


      • 11+19=?
        jeps. kirjoitti:

        Kiinteä vai ei. Ja muutaman vuoden vanhassa Jeepissäsihän on aivan varmasti keskitasauspyörästö, eli koko ketju ei oikeastaan koske sitä ollenkaan, kuten ei uudempia parejoitakaan (Super Select laatikollisia).

        Tämä koskee siis ensisijaisesti vanhempia maastureita, joissa on vain yksinkertainen jakolaatikko, ilman keskitasauspyörästöä. Ja näissä autoissa neliveto on aina mahdollista kytkeä pois. Koska yksinkertaisesti kiinteä jakolaatikko rikkoisi paikat kesällä asflatilla.

        Sekä myös uudempia pickuppeja, ainoastaan Mitsulla on tarjolla neliveto(SS-laatikolliset) jossa on keskitasuri pickupissa. Korjausta: nyt VW:lläkin on vähän sellaista tarjolla, mutta siinä taas mentiin toiseen ääirlaitaan, eli ei oikein fiksua mielestäni sekään.

        Ihme vauhkoamista vanhanaikaisten ratkaisujen puolesta. Astetta vanhemmallakaan Grand Cherokeella ei tarvitse olla takavedon varassa. Jakolaatikko kytkee automaattisesti vaikka 100% vedosta etuakselille, jos pito meinaa takarenkailta karata. Takaperän tapaan etuperäkin pystyy tarpeen mukaan siirtämään sen 100% vedosta toiselle renkaalle. Voimansiirto tapahtuu "jatkuvassa" nelivedossa kytkinpakalla ja lukkonelivedossa ketjuvälitteisenä.

        Uudemman GC:n jakolaatikossa toimii tasauspyörästön rinnalla samaan tapaan kytkinpakka, joka siirtää tarvittaessa kaiken vedon toiselle akselille. Elektroniikka tarkkailee pitoa ja huolehtii voiman jaosta niin, ettei rengas ehdi teoriassa sutaistakaan. Unohda ne japanin ihmeet.


      • joooop.
        11+19=? kirjoitti:

        Ihme vauhkoamista vanhanaikaisten ratkaisujen puolesta. Astetta vanhemmallakaan Grand Cherokeella ei tarvitse olla takavedon varassa. Jakolaatikko kytkee automaattisesti vaikka 100% vedosta etuakselille, jos pito meinaa takarenkailta karata. Takaperän tapaan etuperäkin pystyy tarpeen mukaan siirtämään sen 100% vedosta toiselle renkaalle. Voimansiirto tapahtuu "jatkuvassa" nelivedossa kytkinpakalla ja lukkonelivedossa ketjuvälitteisenä.

        Uudemman GC:n jakolaatikossa toimii tasauspyörästön rinnalla samaan tapaan kytkinpakka, joka siirtää tarvittaessa kaiken vedon toiselle akselille. Elektroniikka tarkkailee pitoa ja huolehtii voiman jaosta niin, ettei rengas ehdi teoriassa sutaistakaan. Unohda ne japanin ihmeet.

        Eikai tässä vauhkota, muut kuin sinä?

        Ja tosiaan riippuu täysin autosta, kuten sanoin jo useasti, lukekaa autonne ohjekirjaa, onko siinä keskitasauspyörästö vai eikö ole.

        Millään muulla ei oikeastaan ole väliä.


    • Nivaman

      Riippuu ja roikkuu autosta ja ympäristöstä. Takavetoisessa autossa nähdään talvella persaus heittää -ilmiö. Lada Nivassani on jatkuva neliveto ja lyhyt akseliväli, joten se pysyy hallinnassa.

    • 4wdhi

      "Lada Nivassani on jatkuva neliveto ja lyhyt akseliväli, joten se pysyy hallinnassa."

      Kirjoitit ikäänkuin lyhyt akseliväli jotenkin auttaisi hallinnassa pysymistä. Näinhän ei ole, päinvastoin lyhyt akseliväli tekee autosta epävakaamman maantiellä. Jatkuva neliveto sen sijaan varmasti auttaa verrrattuna siihen, että Nivasi olisi takavetoinen kuten esim. Suzuki Jimny on silloin, jos sen nelivetoa ei ole kytketty päälle.

    • Nivaman

      Jatkuva neliveto on paras. Harvoin tarvii alennusvaihdetta tahi tasauspyörästön lukkoa.

    • Jeepillä jäljille

      Pakko kommentoida, omalla Jeep Cherokeella aina lumella nelikko päällä. Lumipinnalla ei mitään ongelmia, sitten selvälle lumettomalle asfaltille tullessa takavedolle. Viime talvena esim. oli monta kuukautta päällä putkeen kun ei maantieajoa tullut ja lunta oli "riittämiin" joka paikassa. Bensankulutukseen lisävastus etuvedon osista tuntuu vaikuttavan pahimmillaan litran verran/100 km.

      En tosiaan ymmärrä, miksi kukaan ostaisi nelivetoa eikä nauttisi siitä lumella. Kytkettävissä vehkeissä toki pitää muistaa sitten parkkihalleissa ja asfaltilla kytkeä pois, senkin kyllä huomaa kun ohjaus sen heti kertoo. Ja Jeepissäni ainakin voi vauhdissa kytkeä päälle ja pois.

      • 13+19

        Eikö Cherokeessa ollut myös nopea neliveto ilman luokkoa, vai muistanko väärin? Eikä sitä voi käyttää jatkuvasti vaikka ympäri vuoden? Vai jarruttaako kolme avointa perää todella niin paljon, ettei voi pitävällä pinnalla käyttää?


    • pup

      Mulla 94 grand cherokee, ja mietin että missä asennossa se "vipu"pitää olla normaaliajossa, mukana tuli saksankielinen ohjekirja josta ei juuri ole hyötyä! Ja tarkoitan siis sitä vipua josta valitaan all-time ym.

    • jeeppipalsta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      23
      1131
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe