Pyörätien jatke on ihan oma asia ja eri kuin suojatie

Anonyymi

Pyörätien jatke osoittaa pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle (ja mopoilijalle) ajoradan ylityspaikan. Merkintää voidaan käyttää myös muissa em. käyttäjäryhmille tarkoitetuissa ajoradan ylityspaikoissa. Ylityspaikka voi olla suojatien yhteydessä tai sen ulkopuolella.

Pyörätien jatke tai sillä ajoradalle merkitty muu ylityspaikka ei anna pyöräilijälle erityisoikeuksia. Normaalit tieliikennelain mukaiset väistämissäännöt ovat voimassa, jos liikennemerkein ei ole muuta osoitettu.

Suojatie taas on jalankulkijoille käytettäväksi tarkoitettu. Se on ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettu, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettu tien osa.

92

1526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin ja suojatiellä ei saa ajaa pyörällä, eivät edes alle 12v. Taluttaa sitä pitkin tietysti voi, koska silloin on jalankulkija.
      Hyvin harvoin olen yhdenkään pyöräilijän nähnyt tätä noudattavan, kuten en mitään muutakaan tieliikennelain määräystä. Ja koskee myös sähköpotkulautailijoita.

      • Anonyymi

        Pyöräillessäni havaitsen valtaosan pyöräilijöistä noudattavan tieliikennelakia. Millä tavoin havaitsemasi pyöräilijät rikkovat kyseistä lakia, ja miten olet havaintosi tehnyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräillessäni havaitsen valtaosan pyöräilijöistä noudattavan tieliikennelakia. Millä tavoin havaitsemasi pyöräilijät rikkovat kyseistä lakia, ja miten olet havaintosi tehnyt?

        Pääkaupunkiseudulla harva pyöräilijä noudattaa tieliikennelakia.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin moottorilla kulkevia ajoneuvoja.

        Polkupyörällä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä, mutta ei koskaan saa ajaa jalkakäytävällä. Vain alle 12-vuotias saa ajaa jalkakäytävällä. Harva pyöräilijä ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä.

        Polkupyörässä tulee olla valot hämärän ja pimeän aikana. Harvalla on on.

        Erittäin monet pyöräilijät ajaa yksisuuntaista katua väärään suuntaan.

        Pyörätiellä tai yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä erittäin monet pyöräilijät ajavat vasemmalla vaikka Suomessa on ajoneuvoilla oikean puoleinen liikenne.

        Pyöräilijöitä ajaa myös ajoradalla vasemmalla puolella, jos nyt joku on siellä ajamassa eikä viereisellä jalkakäytävällä.

        Pyöräkaistoilla ajetaan väärään suuntaan. Suunta on aina sama kuin siinä vieressä olevalla ajoradalla autoilla.

        Erittäin monet pyöräilijät ajavat suojatietä pitkin tien yli. Pyörätien jatke on jo muutaman vuoden pitänyt olla merkittynä erikseen suojatien yhteydessä. Eli suomeksi: suojatien viivat ovat yhtenäisiä, mutta jos siinä on myös pyörätien jatke niin viivat ovat katkonaisia.

        Pyöräilijä tulee väistää suojatietä ylittää jalankulkijaa, jota ei kyllä tapahdu

        Pyöräilijä tulee väistää bussista tai raitiovaunusta poistuvia vai sinne nousevia. Sitä ei tapahdu kuin harvoin.

        Harva pyöräilijä noudattaa liikennevaloja.

        Tässä pääosin mitä näen täällä Suuressa maailmassa liikkuessani!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääkaupunkiseudulla harva pyöräilijä noudattaa tieliikennelakia.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin moottorilla kulkevia ajoneuvoja.

        Polkupyörällä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä, mutta ei koskaan saa ajaa jalkakäytävällä. Vain alle 12-vuotias saa ajaa jalkakäytävällä. Harva pyöräilijä ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä.

        Polkupyörässä tulee olla valot hämärän ja pimeän aikana. Harvalla on on.

        Erittäin monet pyöräilijät ajaa yksisuuntaista katua väärään suuntaan.

        Pyörätiellä tai yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä erittäin monet pyöräilijät ajavat vasemmalla vaikka Suomessa on ajoneuvoilla oikean puoleinen liikenne.

        Pyöräilijöitä ajaa myös ajoradalla vasemmalla puolella, jos nyt joku on siellä ajamassa eikä viereisellä jalkakäytävällä.

        Pyöräkaistoilla ajetaan väärään suuntaan. Suunta on aina sama kuin siinä vieressä olevalla ajoradalla autoilla.

        Erittäin monet pyöräilijät ajavat suojatietä pitkin tien yli. Pyörätien jatke on jo muutaman vuoden pitänyt olla merkittynä erikseen suojatien yhteydessä. Eli suomeksi: suojatien viivat ovat yhtenäisiä, mutta jos siinä on myös pyörätien jatke niin viivat ovat katkonaisia.

        Pyöräilijä tulee väistää suojatietä ylittää jalankulkijaa, jota ei kyllä tapahdu

        Pyöräilijä tulee väistää bussista tai raitiovaunusta poistuvia vai sinne nousevia. Sitä ei tapahdu kuin harvoin.

        Harva pyöräilijä noudattaa liikennevaloja.

        Tässä pääosin mitä näen täällä Suuressa maailmassa liikkuessani!

        Erittäin monta väitettä, ei yhtä ainutta todistetta.

        Viestisi arvo on nolla, ellei se sitten antanut jonkinlaista kanavaa selittämättömästä syystä johtuvan sietämättömän olon hetkittäiseen paranemiseen. Tulisi ilmeisesti tarpeeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääkaupunkiseudulla harva pyöräilijä noudattaa tieliikennelakia.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin moottorilla kulkevia ajoneuvoja.

        Polkupyörällä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä, mutta ei koskaan saa ajaa jalkakäytävällä. Vain alle 12-vuotias saa ajaa jalkakäytävällä. Harva pyöräilijä ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä.

        Polkupyörässä tulee olla valot hämärän ja pimeän aikana. Harvalla on on.

        Erittäin monet pyöräilijät ajaa yksisuuntaista katua väärään suuntaan.

        Pyörätiellä tai yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä erittäin monet pyöräilijät ajavat vasemmalla vaikka Suomessa on ajoneuvoilla oikean puoleinen liikenne.

        Pyöräilijöitä ajaa myös ajoradalla vasemmalla puolella, jos nyt joku on siellä ajamassa eikä viereisellä jalkakäytävällä.

        Pyöräkaistoilla ajetaan väärään suuntaan. Suunta on aina sama kuin siinä vieressä olevalla ajoradalla autoilla.

        Erittäin monet pyöräilijät ajavat suojatietä pitkin tien yli. Pyörätien jatke on jo muutaman vuoden pitänyt olla merkittynä erikseen suojatien yhteydessä. Eli suomeksi: suojatien viivat ovat yhtenäisiä, mutta jos siinä on myös pyörätien jatke niin viivat ovat katkonaisia.

        Pyöräilijä tulee väistää suojatietä ylittää jalankulkijaa, jota ei kyllä tapahdu

        Pyöräilijä tulee väistää bussista tai raitiovaunusta poistuvia vai sinne nousevia. Sitä ei tapahdu kuin harvoin.

        Harva pyöräilijä noudattaa liikennevaloja.

        Tässä pääosin mitä näen täällä Suuressa maailmassa liikkuessani!

        Anonyymi
        11.8.2019 9:15

        Kaikki kertomasi pitää paikkansa pääkaupunkiseudulla, etenkin Helsingissä.

        - 5372 -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erittäin monta väitettä, ei yhtä ainutta todistetta.

        Viestisi arvo on nolla, ellei se sitten antanut jonkinlaista kanavaa selittämättömästä syystä johtuvan sietämättömän olon hetkittäiseen paranemiseen. Tulisi ilmeisesti tarpeeseen.

        Miten niin "ei mitään todistetta"? Kirjoittaja sanoo itse nähneensä. Etkö ole kuullut henkilötodistajista?
        Useimpia noista ilmiöistä olen nähnyt minäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin "ei mitään todistetta"? Kirjoittaja sanoo itse nähneensä. Etkö ole kuullut henkilötodistajista?
        Useimpia noista ilmiöistä olen nähnyt minäkin.

        Minä olen nähnyt, ettei mitään noista ole tapahtunut.

        Tasapeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen nähnyt, ettei mitään noista ole tapahtunut.

        Tasapeli.

        Ei ole. Se, että sinä et ole nähnyt sellaista tapahtuvan, ei todista, ettei ole missään tapahtunut. Se, että joku on nähnyt, todistaa, että on tapahtunut.

        (Tasapeli näiden väitteiden välillä edellyttäisi, että voit osoittaa näkeväsi koko ajan kaikki pyöräilijät edes Helsingin alueella.)

        Jos tuomioistuimen pitäisi päättää näiden kahden lausunnon perusteella, onko väitettyjä sääntörikkomuksia tapahtunut, olisi tuomio väistämättä langettava: on tapahtunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Se, että sinä et ole nähnyt sellaista tapahtuvan, ei todista, ettei ole missään tapahtunut. Se, että joku on nähnyt, todistaa, että on tapahtunut.

        (Tasapeli näiden väitteiden välillä edellyttäisi, että voit osoittaa näkeväsi koko ajan kaikki pyöräilijät edes Helsingin alueella.)

        Jos tuomioistuimen pitäisi päättää näiden kahden lausunnon perusteella, onko väitettyjä sääntörikkomuksia tapahtunut, olisi tuomio väistämättä langettava: on tapahtunut.

        Tuomioistuin ei päätä mistään mitään sen perusteella, mitä joku väittää netissä nähneensä.

        Tasapeli edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuomioistuin ei päätä mistään mitään sen perusteella, mitä joku väittää netissä nähneensä.

        Tasapeli edelleen.

        Ei ole "edelleen" eikä ole missään vaiheessa ollutkaan.

        Jos A väittää nähneensä tapahtuman X ja B väittää, ettei ole nähnyt, niin nämä väitteet eivät ole millään lailla samanarvoisia, ellei niitä voida ajallisesti ja paikallisesti sitoa yhteen.

        Siis: jos A ja B ovat olleet vaikkapa samassa huoneessa ja väitteet koskevat tiettyä siinä huoneessa sinä aikana mahdollisesti tapahtunutta asiaa, niin oltaisiin lähellä tasapeliä. Ei tosin ihan, koska "minä näin" ja "minä en nähnyt" eivät tarkasti ottaen ole toisensa kumoavia; vain ensimmäinen noista sisältää suoran väitteen tapahtuman todellisuudesta.

        Mutta siis tiivistäen: sinun väitteesi, ettet ole milloinkaan nähnyt noita liikennerikkomuksia, ei yksinkertaisesti kelpaa edes mukaan "kisaan" vastaväitteeksi sille, että joku muu sanoo niitä nähneensä. Sen avulla ei voi lainkaan arvioida alkuperäisen väitteen todenperäisyyttä. Sinä ehkä teet sen perusteella johtopäätöksiä mutta sinä oletkin vajakki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääkaupunkiseudulla harva pyöräilijä noudattaa tieliikennelakia.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin moottorilla kulkevia ajoneuvoja.

        Polkupyörällä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä, mutta ei koskaan saa ajaa jalkakäytävällä. Vain alle 12-vuotias saa ajaa jalkakäytävällä. Harva pyöräilijä ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä.

        Polkupyörässä tulee olla valot hämärän ja pimeän aikana. Harvalla on on.

        Erittäin monet pyöräilijät ajaa yksisuuntaista katua väärään suuntaan.

        Pyörätiellä tai yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä erittäin monet pyöräilijät ajavat vasemmalla vaikka Suomessa on ajoneuvoilla oikean puoleinen liikenne.

        Pyöräilijöitä ajaa myös ajoradalla vasemmalla puolella, jos nyt joku on siellä ajamassa eikä viereisellä jalkakäytävällä.

        Pyöräkaistoilla ajetaan väärään suuntaan. Suunta on aina sama kuin siinä vieressä olevalla ajoradalla autoilla.

        Erittäin monet pyöräilijät ajavat suojatietä pitkin tien yli. Pyörätien jatke on jo muutaman vuoden pitänyt olla merkittynä erikseen suojatien yhteydessä. Eli suomeksi: suojatien viivat ovat yhtenäisiä, mutta jos siinä on myös pyörätien jatke niin viivat ovat katkonaisia.

        Pyöräilijä tulee väistää suojatietä ylittää jalankulkijaa, jota ei kyllä tapahdu

        Pyöräilijä tulee väistää bussista tai raitiovaunusta poistuvia vai sinne nousevia. Sitä ei tapahdu kuin harvoin.

        Harva pyöräilijä noudattaa liikennevaloja.

        Tässä pääosin mitä näen täällä Suuressa maailmassa liikkuessani!

        Väärin, pyörätienjatke on se osa mitä ei ole maalattu, ja siinä ei saa jalankulkija kävellä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin, pyörätienjatke on se osa mitä ei ole maalattu, ja siinä ei saa jalankulkija kävellä

        Pyörätien jatkeen merkintätapa ei vaikuta siihen, mistä kohtaa ylitys tapahtuu. Se on vain merkitsemistapa. On kuvitelmaa, että pitäisi pyöräillä siinä kohtaa missä ei ole maalausta ja kävellä maalauksen päältä. Jos väylä on jaettu, niin usein maalaus on toki sillä tavalla, että maalamaton kohta on sillä puolella missä pyöräillään.

        Yhdistetyllä väylällä maalaamaton kohta on usein keskellä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pyöräilijöiden pitäisi jatkeen kohdalla siirtyä väylän keskelle pyöräilemään yli.

        Syytä on tässä kohtaa huomioida, että tieliikennelaki muuttui 1.6.2020 ja nyt saa pyöräillä suojatien yli. Suojatie on kuitenkin edelleen ”suojatie” vain jalankulkijoille eikä annan samoja oikeuksia pyöräilijöille kuin jalankulkijoille. Pyöräilijöiden pitää osata väistämissäännöt tilanteessa.


      • Anonyymi

        HUOMIO! Laki on muuttunut 1.6.2020. Saa ylittää suojatie pyöräilemällä. Ei ole velvollisuutta taluttaa. Saa jos haluaa ja silloin lasketaan jalankulkijaksi. Väistämissäännöt pitää pyöräilijöiden osata. Suojatie kun on suojatie vain jalankulkijoille.


    • Anonyymi

      Aikoinaan liikenneratkaisuja suunniteltaesa, nykyisen kaltaisesta pyöräilyn suosiota ei osattu huomioida. Helsingissä onkin suuria suunnitelmia pyöräilyn sujuvoittamiseksi.

      Nykysuuntaus on että pyöräilyn halutaan vieläkin lisääntyvän ja siihen investoidaan. Pyöräily onkin erinomainen tapa liikkua kaunpingin sisäisiä lyhyitä matkoja. Muutaman kilometrin matkat sujuvat näppärästi ja sen lisäksi sillä on lukuisia hyötyjä terveyden ja ilmaston kannalta.

      "20 prosentin lisäys toisi noin neljän miljardin euron edestä terveyshyötyjä, ohjelman yhteydessä on laskettu. Liikenteen päästöjä voidaan ohjelman toimenpiteillä vähentää 0,3 miljoonaa tonnia.

      Hallitusohjelmassa esitetään toimenpiteitä ja rahoitusta pyöräliikenteen lisäämiseksi. Näin hallitusohjelmaan on kirjattu pyöräilyn edistämisestä:

      Pyöräilyn infratarpeet otetaan huomioon väyläverkon kehittämishankkeiden yhteydessä 10 miljoonan euron osuudella kokonaisrahoituksesta.

      Toteutetaan pyöräilyn edistämisohjelma. Suunnitteluun ja hankkeiden edistämiseen varataan 41 miljoonaa euroa 2020–2022.

      Laaditaan yhtenäistä laatunormistoa pyöräilyväylille.

      Edistetään työsuhdepyöräilyä.

      Liikenne- ja viestintäministeriössä myönnetään, että kasvutavoite vaatii monenlaisia toimia. Potentiaalia olisi varsinkin lyhyillä matkoilla, katsoo ministeriön erityisasiantuntija Eleonoora Eilittä.

      – Viime vuonna valmistui pyöräilyn edistämisohjelma. Sen avulla pyritään luomaan pyöräilystä houkuttelevampaa, ja hallitusohjelma kohdentaa tähän merkittäviä investointeja, sanoo Eilittä."

      Odotettavissa siis on että pyöräily tulavaisuudessa yhä sujuvampaa ja pyöräilijöiden määrä tulee entisestäänkin lisääntymään.

      • Anonyymi

        Miksi ihmeessä sitä pyöräilyä pitäisi jotenkin eristää muusta liikenteestä? Meillä on jo olemassa väylät erilaiselle liikenteelle ja sekaan mahtuu myös pyöräilijät ja muut hilavitkuttimien käyttäjät, kunhan säännöt ovat kaikille yhteneväiset. Turha rakentaa jokaiselle muotioikulle omat väylänsä. Polkupyörällä on aina mahtunut liikenteen sekaan, eikä nykyiset liikennemäärät tee siihen mitään poikkeusta. Kysymyshän on vihervasemmiston ääntenkalastelusta, jossa valeuutisten avulla yritetään kalastella ilmastonmuutoksesta ahdistuneiden, aivopestyjen ääniä. Äly hoi älä jätä!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä sitä pyöräilyä pitäisi jotenkin eristää muusta liikenteestä? Meillä on jo olemassa väylät erilaiselle liikenteelle ja sekaan mahtuu myös pyöräilijät ja muut hilavitkuttimien käyttäjät, kunhan säännöt ovat kaikille yhteneväiset. Turha rakentaa jokaiselle muotioikulle omat väylänsä. Polkupyörällä on aina mahtunut liikenteen sekaan, eikä nykyiset liikennemäärät tee siihen mitään poikkeusta. Kysymyshän on vihervasemmiston ääntenkalastelusta, jossa valeuutisten avulla yritetään kalastella ilmastonmuutoksesta ahdistuneiden, aivopestyjen ääniä. Äly hoi älä jätä!!

        Monet autoilijat ovat sitä mieltä, että ajoradalla fillaroiva on heidän sujuvuuden esteenä. Osoittavat mieltä ja ajavat todella läheltä. Joo, tiedän että jos vieressä kulkee käyttökelpoinen kevyenliikenteen väylä, niin sille tulee pyöräillä. Kyse onkin siitä, kun näin ei ole ja joutuu pyöräilemään ajoradalla. Fillaristeille halutaan esim. omat pyöräkaistat sujuvoittamaan liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet autoilijat ovat sitä mieltä, että ajoradalla fillaroiva on heidän sujuvuuden esteenä. Osoittavat mieltä ja ajavat todella läheltä. Joo, tiedän että jos vieressä kulkee käyttökelpoinen kevyenliikenteen väylä, niin sille tulee pyöräillä. Kyse onkin siitä, kun näin ei ole ja joutuu pyöräilemään ajoradalla. Fillaristeille halutaan esim. omat pyöräkaistat sujuvoittamaan liikennettä.

        Tällä menolla halutaan kohta luistelijoille omat luistelukaistat "sujuvoittamaan" liikennettä!!! Ahneudella ei ole mitään rajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä menolla halutaan kohta luistelijoille omat luistelukaistat "sujuvoittamaan" liikennettä!!! Ahneudella ei ole mitään rajaa.

        Tuohon kiteytyy ihan mukavasti se hölmöys, jolla parempia pyöräilyväyliä vastustetaan.


      • Anonyymi

        Pyöräilyä voidaan sujuvoittaa esim. talvikunnossapitoa lisäämällä, pyöräparkkien lisäämisellä ja niiden turvallisuutta parantamalla.
        Pyöräilijät ovat tutkitusti hyvätuloisia joten kalliin pyörän jättäminen ostosten ajaksi arveluttaa. Juna ja linja-autoasemilla puuttuu usein hyvät ja turvalliset pysäköintitilat pyörille.

        Kaikki nämä sujuvoittaisivat ja lisäisivät pyöränkäyttöä eivätkä vaatisi pyöräilyväylien lisärakentamista.

        Niitäkin tarvitaan lisää, pyöräily lisää yhä suosiotaan ja liikennejärjestelyjä suunniteltaessa tulee toki tämä ottaa huomioon.


    • Anonyymi

      Monesti kuulee että Helsingissä on ongelmia pyöräilyn suhteen. Onneksi en asu siellä. Täällä vähän pienemmässä kaupungissa homma toimii suht moitteettomasti.

    • Anonyymi

      Eilen säästin yhden punaisia päin suojatietä ilman valoja pyöräilevän tenukepin hengen Itäkeskuksessa jarruttamalla ajoissa.

      • Anonyymi

        OOOH ! Sakari joko olet mitalin saanut ?


    • Anonyymi

      Miten pyörätien jatke kadunylityskohdassa ilmenee talvella, kun ajoratamaalaukset ovat lumen peitossa?

      • Anonyymi

        Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Sen mukaan pyörätien jatke on olemassa ja merkitään jatkeen tiemerkinnöin vain, jos ajoradalla on väistämisvelvollisuus ennen jatketta. Tietää siis, että lumen alla on pyörätien jatke, jos ajoradan liikenteellä on jokin väistämiseen velvoittava liikennemerkki ennen jatketta (jokin liikennemerkeistä B5, B6 tai B7). Muuten siinä tiemaalauksena lumen alla on täyspitkä suojatieraidoitus.


    • Anonyymi

      Helsinkin on ahdas kylä eikä sitä saa jälkikäteen levennettyä mitenkään. Muuten on ihan asiallista rakentaa lisää väyliä pyöräilylle koska sen suosio vain kasvaa kasvamistaan.

    • Anonyymi

      Sitä ihmettelen, että miksi pyörätien jatketta ei ole nykyisessä, eikä uudessa 1.6.2020 voimaan tulevassa laissa mitenkään määritelty. Suojatie sen sijaan on 2 § määritelty.

      Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:/Tässä laissa tarkoitetaan:

      Nykyinen laki: 5) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa;

      Tuleva laki: 8) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa;

      Joku vastaava määritelmä olisi mielestäni syytä olla myös pyörätien jatkeelle.

      • Anonyymi

        Tietoa löytyy tieliikenneasetuksesta:

        36 a §
        Pyöräkaistan ja muun ajokaistan välissä käytetään normaalia leveämpää ajokaistaviivaa tai sulkuviivaa. Ajokaistaviivan ja välin suhde on 1:1.

        Pyöräkaista merkitään 45 §:n mukaisella polkupyöräliikenteelle tarkoitettua tien osaa osoittavalla tiemerkinnällä. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat pyöräkaistaa käyttää kaikki ajoneuvot. Pyöräkaistaa saa käyttää myös kiinteistölle, pysäköintipaikalle ja linja-auton pysäkille ajoa varten.

        Liikennevaloin ohjatussa risteyksessä pyöräkaistan yhteyteen voidaan merkitä polkupyöräilijöiden ja mopoilijoiden odotustila. Odotustilassa käytetään 45 §:n mukaista polkupyöräliikenteelle tarkoitettua tien osaa osoittavaa tiemerkintää.

        37 §
        Suojatie voidaan osoittaa valkoisella ajoradan suuntaisella juovituksella.

        Pyörätien jatke merkitään kahdella valkoisella katkoviivalla. Merkinnällä osoitetaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka. Merkintää voidaan käyttää myös muissa polkupyöräilijälle ja mopoilijalle tarkoitetuissa ajoradan ylityspaikoissa.

        Jos pyörätien jatke merkitään suojatiemerkinnän rinnalle tai keskelle, suojatien puoleista katkoviivaa ei merkitä.


      • Anonyymi

        Onhan se laissa määritelty:
        Pyörätien jatke osoitetaan kahdella valkoisella katkoviivalla. Merkintää käytetään osoittamaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka.
        ...
        Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7.
        Tästä taas seurannee, että suurin osa pyörätien jatkeista maalattaneen ”maaseutukaupungeissa” pois.

        Jotta liikkuminen pyörällä ei vaikeutuisi liikaa, annnetaan uudessa laissa pyörälijöille lupa ylittää ajorata suojatietä pitkin ajaen, 18§:
        Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietoa löytyy tieliikenneasetuksesta:

        36 a §
        Pyöräkaistan ja muun ajokaistan välissä käytetään normaalia leveämpää ajokaistaviivaa tai sulkuviivaa. Ajokaistaviivan ja välin suhde on 1:1.

        Pyöräkaista merkitään 45 §:n mukaisella polkupyöräliikenteelle tarkoitettua tien osaa osoittavalla tiemerkinnällä. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat pyöräkaistaa käyttää kaikki ajoneuvot. Pyöräkaistaa saa käyttää myös kiinteistölle, pysäköintipaikalle ja linja-auton pysäkille ajoa varten.

        Liikennevaloin ohjatussa risteyksessä pyöräkaistan yhteyteen voidaan merkitä polkupyöräilijöiden ja mopoilijoiden odotustila. Odotustilassa käytetään 45 §:n mukaista polkupyöräliikenteelle tarkoitettua tien osaa osoittavaa tiemerkintää.

        37 §
        Suojatie voidaan osoittaa valkoisella ajoradan suuntaisella juovituksella.

        Pyörätien jatke merkitään kahdella valkoisella katkoviivalla. Merkinnällä osoitetaan pyörätieltä tulevalle polkupyöräilijälle ja mopoilijalle ajoradan ylityspaikka. Merkintää voidaan käyttää myös muissa polkupyöräilijälle ja mopoilijalle tarkoitetuissa ajoradan ylityspaikoissa.

        Jos pyörätien jatke merkitään suojatiemerkinnän rinnalle tai keskelle, suojatien puoleista katkoviivaa ei merkitä.

        Löytyy tieliikenneasetuksesta ja uuden lain säädösliitteestä joo, mutta miksi sitä ei ole lain määritelmät pykälässä mukana, kuten suojatie on?

        Asiaa suojatien tiemerkinnästä löytyy asetuksesta ja säädösliitteestä samoilta kohdin kuin pyörätien jatkeen tiemerkinnästä, mutta lisäksi suojatie on tosiaan määritelty itse tieliikennelain määritelmät pykälässä, jossa pyörätien jatketta ei jostain syystä ole.

        Voisi kuvitella, että pyörätien jatke on se verran tärkeä asia, että siitä olisi vähän enemmän asiaa kuin pelkästään sen tiemerkinnästä.


    • Anonyymi

      Olen pyöräilijä, joka tietää milloin kuuluu pyörätien jatkeella väistää ajoradalla ajavia ajoneuvoja, ja myös väistän.

      Aina silloin tällöin käy niin, että ajoradalla ajava ajoneuvo päästää minut yli.

      Eilen taasen toimin liikennesääntöjen mukaan ja pysähdyin keskikorokkeelle odottamaan ajoradan vapautumista tien ylitystäni varten eli ajamalla tien yli.

      Sieltä tuli gomopolla vanha mies, joka kiitti minua eli nosti käden, kun jäin odottamaan hänen menoa enkä ajanut hänen eteen!

      Tämä tarina on tosi!

      • Anonyymi

        Pahasti ristiriitainen kirjoitus


    • Anonyymi

      pyörätien jatketta saa ajaa jos pyörätie jatkuu suorana, tietysti väistäen mikäli kolmio on

      • Anonyymi

        Pyöräilijä väistää suoraan ajavia autoilijoita, vaikka kolmiota ei olisikaan.


      • Anonyymi

        Pyörätien jatkeella saa aina pyöräillä. Suojatiellä taas ei koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätien jatkeella saa aina pyöräillä. Suojatiellä taas ei koskaan.

        Tien saa pyörällä ylittää muualtakin kuin pyörätien jatkeen kohdalta. Suojatiellä sen sijaan ei saa pyöräillä. Pyörätienjatke on suojatie, jolla saa pyöräillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tien saa pyörällä ylittää muualtakin kuin pyörätien jatkeen kohdalta. Suojatiellä sen sijaan ei saa pyöräillä. Pyörätienjatke on suojatie, jolla saa pyöräillä.

        Pyörätien jatke on pyörätien jatke ja suojatie on suojatie. Ne eivät ole kumpikaan toisiaan.

        Pyörätien jatke voi olla olemassa ilman suojatietä ja suojatie voi olla olemassa ilman pyörätien jatketta. Täysin itsenäisiä asioita ne ovat. Jos et usko, niin katso tieliikenneasetuksesta >> https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L5P37


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tien saa pyörällä ylittää muualtakin kuin pyörätien jatkeen kohdalta. Suojatiellä sen sijaan ei saa pyöräillä. Pyörätienjatke on suojatie, jolla saa pyöräillä.

        1.6.2020 alkaen saa pyörälläkin ylittää ajoradan suojatietä pitkin, kunhan ei häiritse jalankulkijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1.6.2020 alkaen saa pyörälläkin ylittää ajoradan suojatietä pitkin, kunhan ei häiritse jalankulkijoita.

        Laki muuttuu siltä osin, että 1.6.2020 jälkeen nykyiset pyörätien jatkeet muutetaan ja niitä on kahdenlaisia, toinen entiseen tapaan tai uudella tapaa

        Risteysalue, jossa autoilla on liikennemerkillä (kolmio tai stop) merkitty väistämisvelvollisuus niin silloin pyörätien jatke merkitään nykyiseen tapaan eli katkoviivoilla.

        Risteysalue tai muualla olevat pyörätien jatkeeet, missä pyöräilijöillä on väistämisvelvollisuus merkitään 1.6.2020 alkaen nykyisen suojatiemerkinnän mukaisesti eli yhtenäisellä viivoituksella.

        Todennäköisesti pyöräilijät eivät näitäkään osaa tulevaisuudessa, koska nykyinen merkitsemistapa ja väistämisvelvollisuus on ollut voimassa jo 1.6.1997 alkaen eli yli 20 vuotta ja vieläkin suurimmalla osalla on ongelmia!

        Nykyiset merkitsemistavat ja -väistämisvelvollisuudet ovat olleet ihan helppo oppia eli ei siis mitään ongelmia ainakaan minulla täti-ihmisellä.
        Tiedän siis missä saan pyörällä ajaa yli tien ja missä en.
        Tiedän siis missä väistän muita ajoneuvoja tai milloin ne väistävät minua.

        Jos luetun ymmärtämisessä on vaikeuksissa niin löytyy myös kuvia kuka väistää milloinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki muuttuu siltä osin, että 1.6.2020 jälkeen nykyiset pyörätien jatkeet muutetaan ja niitä on kahdenlaisia, toinen entiseen tapaan tai uudella tapaa

        Risteysalue, jossa autoilla on liikennemerkillä (kolmio tai stop) merkitty väistämisvelvollisuus niin silloin pyörätien jatke merkitään nykyiseen tapaan eli katkoviivoilla.

        Risteysalue tai muualla olevat pyörätien jatkeeet, missä pyöräilijöillä on väistämisvelvollisuus merkitään 1.6.2020 alkaen nykyisen suojatiemerkinnän mukaisesti eli yhtenäisellä viivoituksella.

        Todennäköisesti pyöräilijät eivät näitäkään osaa tulevaisuudessa, koska nykyinen merkitsemistapa ja väistämisvelvollisuus on ollut voimassa jo 1.6.1997 alkaen eli yli 20 vuotta ja vieläkin suurimmalla osalla on ongelmia!

        Nykyiset merkitsemistavat ja -väistämisvelvollisuudet ovat olleet ihan helppo oppia eli ei siis mitään ongelmia ainakaan minulla täti-ihmisellä.
        Tiedän siis missä saan pyörällä ajaa yli tien ja missä en.
        Tiedän siis missä väistän muita ajoneuvoja tai milloin ne väistävät minua.

        Jos luetun ymmärtämisessä on vaikeuksissa niin löytyy myös kuvia kuka väistää milloinkin.

        Kahdella tapaa merkitseminen on ihan OK muutos. Se taas on huono muutos, että toisen tavan kohdalla ei tiedä onko siinä suojatien lisäksi myös pyörätien jatke vai ei, koska merkitään pelkästään suojatiemaalauksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki muuttuu siltä osin, että 1.6.2020 jälkeen nykyiset pyörätien jatkeet muutetaan ja niitä on kahdenlaisia, toinen entiseen tapaan tai uudella tapaa

        Risteysalue, jossa autoilla on liikennemerkillä (kolmio tai stop) merkitty väistämisvelvollisuus niin silloin pyörätien jatke merkitään nykyiseen tapaan eli katkoviivoilla.

        Risteysalue tai muualla olevat pyörätien jatkeeet, missä pyöräilijöillä on väistämisvelvollisuus merkitään 1.6.2020 alkaen nykyisen suojatiemerkinnän mukaisesti eli yhtenäisellä viivoituksella.

        Todennäköisesti pyöräilijät eivät näitäkään osaa tulevaisuudessa, koska nykyinen merkitsemistapa ja väistämisvelvollisuus on ollut voimassa jo 1.6.1997 alkaen eli yli 20 vuotta ja vieläkin suurimmalla osalla on ongelmia!

        Nykyiset merkitsemistavat ja -väistämisvelvollisuudet ovat olleet ihan helppo oppia eli ei siis mitään ongelmia ainakaan minulla täti-ihmisellä.
        Tiedän siis missä saan pyörällä ajaa yli tien ja missä en.
        Tiedän siis missä väistän muita ajoneuvoja tai milloin ne väistävät minua.

        Jos luetun ymmärtämisessä on vaikeuksissa niin löytyy myös kuvia kuka väistää milloinkin.

        Enemmän ihmetyttää se, että autoilijatkaan ei noita osaa, vaikka ovat läpäisseet sekä ajokokeen että kirjallisen kokeen. Ehkä se tieto on hävinnyt heiltä jonnekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätien jatkeella saa aina pyöräillä. Suojatiellä taas ei koskaan.

        Pitää paikkansa. Korkeimman oikeuden ratkaisu. "Tieliikennelain 2 §:n 5 kohdan mukaan suojatie on tarkoitettu jalankulkijoiden käytettäväksi. Hovioikeuden toteamasta syystä C ei olisi saanut ajaa polkupyörällä suojatiellä, vaikka hän oli alle 12-vuotias."

        Päätöslauselma

        Hovioikeuden päätöksen lopputulosta ei muuteta.

        Lähde: https://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1986/19860113t


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää paikkansa. Korkeimman oikeuden ratkaisu. "Tieliikennelain 2 §:n 5 kohdan mukaan suojatie on tarkoitettu jalankulkijoiden käytettäväksi. Hovioikeuden toteamasta syystä C ei olisi saanut ajaa polkupyörällä suojatiellä, vaikka hän oli alle 12-vuotias."

        Päätöslauselma

        Hovioikeuden päätöksen lopputulosta ei muuteta.

        Lähde: https://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1986/19860113t

        !.6.2020 jälkeen suojatiellä saa pyöräillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki muuttuu siltä osin, että 1.6.2020 jälkeen nykyiset pyörätien jatkeet muutetaan ja niitä on kahdenlaisia, toinen entiseen tapaan tai uudella tapaa

        Risteysalue, jossa autoilla on liikennemerkillä (kolmio tai stop) merkitty väistämisvelvollisuus niin silloin pyörätien jatke merkitään nykyiseen tapaan eli katkoviivoilla.

        Risteysalue tai muualla olevat pyörätien jatkeeet, missä pyöräilijöillä on väistämisvelvollisuus merkitään 1.6.2020 alkaen nykyisen suojatiemerkinnän mukaisesti eli yhtenäisellä viivoituksella.

        Todennäköisesti pyöräilijät eivät näitäkään osaa tulevaisuudessa, koska nykyinen merkitsemistapa ja väistämisvelvollisuus on ollut voimassa jo 1.6.1997 alkaen eli yli 20 vuotta ja vieläkin suurimmalla osalla on ongelmia!

        Nykyiset merkitsemistavat ja -väistämisvelvollisuudet ovat olleet ihan helppo oppia eli ei siis mitään ongelmia ainakaan minulla täti-ihmisellä.
        Tiedän siis missä saan pyörällä ajaa yli tien ja missä en.
        Tiedän siis missä väistän muita ajoneuvoja tai milloin ne väistävät minua.

        Jos luetun ymmärtämisessä on vaikeuksissa niin löytyy myös kuvia kuka väistää milloinkin.

        Pyörätien jatkeen merkitseminen taitaa olla aika turha juttu uuden lain tultua voimaan, sillä 18 § lukee näin:

        "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."

        Uuden lain tultua voimaan voi millä tahansa ajoneuvolla, milloin tahansa ylittää ajorata suojatietä pitkin, kunhan ei vain haittaa jalankulkijoita. Jatke on siis tuon valossa jatkossa ihan turha asia.

        / kooysi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki muuttuu siltä osin, että 1.6.2020 jälkeen nykyiset pyörätien jatkeet muutetaan ja niitä on kahdenlaisia, toinen entiseen tapaan tai uudella tapaa

        Risteysalue, jossa autoilla on liikennemerkillä (kolmio tai stop) merkitty väistämisvelvollisuus niin silloin pyörätien jatke merkitään nykyiseen tapaan eli katkoviivoilla.

        Risteysalue tai muualla olevat pyörätien jatkeeet, missä pyöräilijöillä on väistämisvelvollisuus merkitään 1.6.2020 alkaen nykyisen suojatiemerkinnän mukaisesti eli yhtenäisellä viivoituksella.

        Todennäköisesti pyöräilijät eivät näitäkään osaa tulevaisuudessa, koska nykyinen merkitsemistapa ja väistämisvelvollisuus on ollut voimassa jo 1.6.1997 alkaen eli yli 20 vuotta ja vieläkin suurimmalla osalla on ongelmia!

        Nykyiset merkitsemistavat ja -väistämisvelvollisuudet ovat olleet ihan helppo oppia eli ei siis mitään ongelmia ainakaan minulla täti-ihmisellä.
        Tiedän siis missä saan pyörällä ajaa yli tien ja missä en.
        Tiedän siis missä väistän muita ajoneuvoja tai milloin ne väistävät minua.

        Jos luetun ymmärtämisessä on vaikeuksissa niin löytyy myös kuvia kuka väistää milloinkin.

        Uudessa tieliikennelaissa on ihan sama sääntö kuin vanhassakin: pyörätieltä ajoradalle tuleva ajoneuvo (polkupyörä tms.) väistää. On ihan sama onko tämä pyörätieltä ajoradalle siirtyminen sallittua tai kiellettyä, väistämisvelvollisuus siihen kuitenkin liittyy.

        Toinen tärkeä asia: 2. luku 4. pykälä:

        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

        Tämä uusi mieletön ennakointipykälä sotkee koko tieliikennelain täydellisesti. Vihreällä valolla on väistettävä punaista päin ajajia. Jalankulkijan pitää väistää autoja suojatiellä, päätiellä ajajan pitää väistää STOP-merkin takaa tulijaa. Pyöräilijän pitää väistää kääntyvää autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudessa tieliikennelaissa on ihan sama sääntö kuin vanhassakin: pyörätieltä ajoradalle tuleva ajoneuvo (polkupyörä tms.) väistää. On ihan sama onko tämä pyörätieltä ajoradalle siirtyminen sallittua tai kiellettyä, väistämisvelvollisuus siihen kuitenkin liittyy.

        Toinen tärkeä asia: 2. luku 4. pykälä:

        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

        Tämä uusi mieletön ennakointipykälä sotkee koko tieliikennelain täydellisesti. Vihreällä valolla on väistettävä punaista päin ajajia. Jalankulkijan pitää väistää autoja suojatiellä, päätiellä ajajan pitää väistää STOP-merkin takaa tulijaa. Pyöräilijän pitää väistää kääntyvää autoa.

        Mieti tuota ennakointipykälää myös siltä kannalta, että se pyöräilijä ja sähköpotkulautailija ajavat jalkakäytävillä! Pitääkö jalankulkijoiden silloin siirtyä heidän edestään pois? Eli pitääkö jalankulkijoiden luovuttaa jalkakäytävät heidän käyttöön?Tosin ne ovat jo ainakin täällä pääkaupunkiseudulla!

        Samaten yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä jalankulkijan kulkiessa reunassa niin pitääkö heidän siirtyä pyöräilijän tai sähköpotkulautailijan edestä pois pyöräilijän ja sähköpotkulautailijan kulkiessa joko oikealla tai vasemmalla?

        Uudessa laissa on pyöräilijän varovaisuusvelvollisuus jalankulkijaa kohtaan, mutta miten edellä mainituissa tapauksissa? Uskon silti, että edellä mainituissa tapauksissa onnettomuuden sattuessa pyöräilijä ja sähköpotkulautailija katsotaan syylliseksi. Paitsi, että yleensä he lähtevät karkuun!

        Nykyisen lain voimassa ollessa on katsottu pyöräilijä syylliseksi tapauksessa, jossa jalankulkija kulki yhdistetyllä pyörätiellä ja jalankäytävällä vasemmalla. Siinä pyöräilijä jäi paikalle. Poliisi totesi, että on ihan selvää kumpi on syyllinen. Oli oma tapaus, jossa olin jalankulkija.

        Olen todistanut asiassa, jossa pyöräilijä ajoi jalankulkijan päälle jalkakäytävällä. Pyöräilijä jäi ihme kyllä paikalle syyttäen jalankulkijaa, mutta paikalle tulleet poliisit olivat eri mieltä.


    • Anonyymi

      Alla teille pyöräilijöille tietoa uudesta tieliikennelaista, joka tulee voimaan 1.6.2020.

      Jatkossa nykyisenlaisia pyörätien jatkeita (katkonaiset valkoiset viivat) on vain silloin kadun ylityksissä, kun kadulla(=ajoradalla) on kolmio tai stop-merkki.

      Kaikki muut pyörätien jatkeet merkitään nykyisten suojateiden kaltaisiksi (yhtenäiset valkoiset viivat) ja te pyöräilijät ylittäessänne sitä pitkin katua, teidän on varottava meitä jalankulkijoita, jotka kuljemme suojatietä pitkin. Merkitsee sitä, että teidän vauhtinne hiljenee paljon ellette halua ajaa jalankulkijoiden päälle! Turha soittaa kelloa tai huutaa alta pois eli kuljette vain kiltisti meidän jalankulkijoiden vauhtia!

      Tässä:
      Pyöräilijöitä koskevia muita muutoksia
      Ilmaistaan selvästi, että polkupyörällä (ja muullakin ajoneuvolla) saa ylittää
      ajoradan myös suojatien kohdalla mutta varoen jalankulkijaa [18 §]. Sillä
      ’laillistetaan’ esim. ns. rännikaduilta tai kävelykaduilta suojatien kohdalle
      pakotetut kadun ylitykset. Sillä myös kumotaan hyvin yleinen käsitys siitä,
      että ”suojatietä pitkin ei saa pyöräillä” – vrt esim. KKO:1996:125.

      Autoilijalla on edelleen varovaisuusvelvollisuus pyöräilijää ja jalankulkijaa
      kohtaan, mutta nyt täsmennetään, että myös pyöräilijällä on
      varovaisuusvelvollisuus jalankulkijaa kohtaan. [29 §]

      ----------

      Hyvä, että lakiin on erikseen merkitty tuo, että myös pyöräilijällä on varovaisuusvelvollisuus jalankulkijaa kohtaa. Tietysti onhan se tässä nykyisessäkin vaikka puhutaan ajoneuvoista, sillä polkupyörähän on ajoneuvo! Tosin harva pyöräilijä sitä noudattaa!!!!

    • Anonyymi

      "Pyörätien jatke tai sillä ajoradalle merkitty muu ylityspaikka ei anna pyöräilijälle erityisoikeuksia. Normaalit tieliikennelain mukaiset väistämissäännöt ovat voimassa, jos liikennemerkein ei ole muuta osoitettu."

      Tampereen Kangasalantiellä on ainakin kaksi ylityspaikkaa jyrsitty pois varmaan juuri sen takia kun niillä ei noudatettu sääntöjä. Siellä näki ylikohteliasta autoilijaaa ja raivokkaasti etenevää spandexia, jotka kummatkin aiheuttavat hämmennystä sääntöjä noudattavissa.

    • Anonyymi

      Laki muuttuu.

      ”Toinen keskeinen uudistus on pyörätien jatkeen merkitseminen katuun vain, jos risteäville suunnille on osoitettu väistämisvelvollisuus pyöräilijöitä kohtaan. Tällä hetkellä pyörätien jatke on useimmiten merkitty ”aukkona” suojatien raidoituksessa.

      Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtosen mielestä tämä on uudessa laissa tärkein pyöräilijöiden turvallisuutta parantava uudistus.

      ”Uudistuksen jälkeen pyöräilijän ei enää tarvitse arpoa risteyksessä, onko hän väistämisvelvollinen autoihin nähden vai ei. Nykyisin pyöräilijä joutuu kuikuilemaan ja tulkitsemaan risteyksessä autoille merkittyjä kolmioita. Tulevaisuudessa pyöräilijä näkee heti pyörätien jatkeen merkintätavasta, onko hän väistämisvelvollinen vai ei. Jos ylityskohdassa on pelkkä suojatie eikä pyörätien jatketta, silloin pyöräilijä tietää, että hän on väistämisvelvollinen. Uudistus selkeyttää nykyistä tilannetta huomattavasti – tosin vasta kahden vuoden siirtymäajan jälkeen”, Valtonen sanoo."

      Lähde: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006318267.html

      • Anonyymi

        Talvella on vaikeampi nähdä ne tiemerkinnät.


    • Anonyymi

      Ehdoton etuajo-oikeus. Meilläpä Kuopiossa on muutamalle suojatielle laitettu keltaiset vilkkuvalot. Polkupyöräilijä kun painaa nappia, josta saa valot vilkkumaaan, tämä antaa oikuden olla väistämättä risteävää liikenettä.
      Käyttävät kyllä loistavalla tyylillä noita valoja. Suoraan eteen ajavat.

      • Anonyymi

        Tuollaiset valot eivät muuta liikennesääntöjä millään tavalla.


    • Anonyymi

      Pyöräily lisää hono setsuaalisuuta köyhän kansan keskuudessa.

    • Anonyymi

      Tieliikennelaki muuttui 1.6.2020. Pyöräilijä saa ylittää ajoradan käyttämällä suojatietä mutta se ei anna pyöräilijälle mitään oikeuksia. Väistämissäännöt pitää osata. Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille, vaikka saa nyt pyöräillä sen yli.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Tieliikennelain muutos jätti kahden vuoden siirtymäajan pyörätienjatkeen merkintöjen ajan tasalle saattamiselle. Siirtymäaika päättyy tämän kuun viimeisenä päivänä.

        Oleellista tässä on, että tästedes pyörätienjatke merkitään tiemerkinnöillä vain, kun muulle liikenteelle on osoitettu väistämisvelvollisuus pyöräilijöitä kohtaan ko. risteyksessä. Kesäkuun alusta pitäisi siis pystyä luottamaan siihen, että pyörätienjatkeella olen fillarilla etuajo-oikeutettu. Kunpa autoilijatkin sisäistäisivät tämän aika pian, heillähän kuitenkin pitää olla ajokortti...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelain muutos jätti kahden vuoden siirtymäajan pyörätienjatkeen merkintöjen ajan tasalle saattamiselle. Siirtymäaika päättyy tämän kuun viimeisenä päivänä.

        Oleellista tässä on, että tästedes pyörätienjatke merkitään tiemerkinnöillä vain, kun muulle liikenteelle on osoitettu väistämisvelvollisuus pyöräilijöitä kohtaan ko. risteyksessä. Kesäkuun alusta pitäisi siis pystyä luottamaan siihen, että pyörätienjatkeella olen fillarilla etuajo-oikeutettu. Kunpa autoilijatkin sisäistäisivät tämän aika pian, heillähän kuitenkin pitää olla ajokortti...

        En koskaan luottaisi tiemerkintöihin. Väistämissäännöt on tunnettava ja ne ovat paljon varmempi tapa todeta se, että kenellä se väistämisvelvollisuus oikeasti on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelain muutos jätti kahden vuoden siirtymäajan pyörätienjatkeen merkintöjen ajan tasalle saattamiselle. Siirtymäaika päättyy tämän kuun viimeisenä päivänä.

        Oleellista tässä on, että tästedes pyörätienjatke merkitään tiemerkinnöillä vain, kun muulle liikenteelle on osoitettu väistämisvelvollisuus pyöräilijöitä kohtaan ko. risteyksessä. Kesäkuun alusta pitäisi siis pystyä luottamaan siihen, että pyörätienjatkeella olen fillarilla etuajo-oikeutettu. Kunpa autoilijatkin sisäistäisivät tämän aika pian, heillähän kuitenkin pitää olla ajokortti...

        "Oleellista tässä on, että tästedes pyörätienjatke merkitään tiemerkinnöillä vain, kun muulle liikenteelle on osoitettu väistämisvelvollisuus pyöräilijöitä kohtaan ko. risteyksessä. Kesäkuun alusta pitäisi siis pystyä luottamaan siihen, että pyörätienjatkeella olen fillarilla etuajo-oikeutettu. Kunpa autoilijatkin sisäistäisivät tämän aika pian, heillähän kuitenkin pitää olla ajokortti..."

        Toivottavasti myös pyöräilijät tajuavat sen, että kun pyörätien jatke on maalattu suojatieksi, ei siinä ole pyöräilijällä mitään etuajo-oikeutta.
        Tuossa naapurikaupungissa on paikkoja, joissa yksisuuntaisen kadun vasemmalla puolella on pyörätie ja kadusta erkanee vasemmalle yksisuuntainen katu, jonka oikealla puolella on pyörätie. Aiemmin sai pyörällä ajaa sen poikkikadun pyörätielle, nyt pitää pyörä taluttaa kadun yli, jos ei halua väistää autoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oleellista tässä on, että tästedes pyörätienjatke merkitään tiemerkinnöillä vain, kun muulle liikenteelle on osoitettu väistämisvelvollisuus pyöräilijöitä kohtaan ko. risteyksessä. Kesäkuun alusta pitäisi siis pystyä luottamaan siihen, että pyörätienjatkeella olen fillarilla etuajo-oikeutettu. Kunpa autoilijatkin sisäistäisivät tämän aika pian, heillähän kuitenkin pitää olla ajokortti..."

        Toivottavasti myös pyöräilijät tajuavat sen, että kun pyörätien jatke on maalattu suojatieksi, ei siinä ole pyöräilijällä mitään etuajo-oikeutta.
        Tuossa naapurikaupungissa on paikkoja, joissa yksisuuntaisen kadun vasemmalla puolella on pyörätie ja kadusta erkanee vasemmalle yksisuuntainen katu, jonka oikealla puolella on pyörätie. Aiemmin sai pyörällä ajaa sen poikkikadun pyörätielle, nyt pitää pyörä taluttaa kadun yli, jos ei halua väistää autoja.

        Silti voi olla paikkoja, jotka on unohdettu maalata oikeanlaisiksi. Väistämissäännöt pitää tietää, vaikka tiemaalaus puuttuisi kokonaan. Esim. talvella tiemaalaukset ovat lumen peitossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oleellista tässä on, että tästedes pyörätienjatke merkitään tiemerkinnöillä vain, kun muulle liikenteelle on osoitettu väistämisvelvollisuus pyöräilijöitä kohtaan ko. risteyksessä. Kesäkuun alusta pitäisi siis pystyä luottamaan siihen, että pyörätienjatkeella olen fillarilla etuajo-oikeutettu. Kunpa autoilijatkin sisäistäisivät tämän aika pian, heillähän kuitenkin pitää olla ajokortti..."

        Toivottavasti myös pyöräilijät tajuavat sen, että kun pyörätien jatke on maalattu suojatieksi, ei siinä ole pyöräilijällä mitään etuajo-oikeutta.
        Tuossa naapurikaupungissa on paikkoja, joissa yksisuuntaisen kadun vasemmalla puolella on pyörätie ja kadusta erkanee vasemmalle yksisuuntainen katu, jonka oikealla puolella on pyörätie. Aiemmin sai pyörällä ajaa sen poikkikadun pyörätielle, nyt pitää pyörä taluttaa kadun yli, jos ei halua väistää autoja.

        En välttämättä ymmärrä oikein selostustasi noista kaduista, mutta ymmärrän siten, että yksisuuntaisesta kadusta alkaa toinen yksisuuntainen katu vasemmalle, ja siinä risteyksessä kadun vasemmassa reunassa oleva pyörätie ylittää erkanevan kadun ja jatkuu sen oikeassa reunassa. Eikö silloin tuolle alkavalle kadulle menevät autot ole tilanteessa kääntyviä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En välttämättä ymmärrä oikein selostustasi noista kaduista, mutta ymmärrän siten, että yksisuuntaisesta kadusta alkaa toinen yksisuuntainen katu vasemmalle, ja siinä risteyksessä kadun vasemmassa reunassa oleva pyörätie ylittää erkanevan kadun ja jatkuu sen oikeassa reunassa. Eikö silloin tuolle alkavalle kadulle menevät autot ole tilanteessa kääntyviä?

        Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7.

        Tiedän. Minkä katujen risteyksestä on puhe? Google Mapsin katunäkymä auttaisi hahmottamaan paikan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oleellista tässä on, että tästedes pyörätienjatke merkitään tiemerkinnöillä vain, kun muulle liikenteelle on osoitettu väistämisvelvollisuus pyöräilijöitä kohtaan ko. risteyksessä. Kesäkuun alusta pitäisi siis pystyä luottamaan siihen, että pyörätienjatkeella olen fillarilla etuajo-oikeutettu. Kunpa autoilijatkin sisäistäisivät tämän aika pian, heillähän kuitenkin pitää olla ajokortti..."

        Toivottavasti myös pyöräilijät tajuavat sen, että kun pyörätien jatke on maalattu suojatieksi, ei siinä ole pyöräilijällä mitään etuajo-oikeutta.
        Tuossa naapurikaupungissa on paikkoja, joissa yksisuuntaisen kadun vasemmalla puolella on pyörätie ja kadusta erkanee vasemmalle yksisuuntainen katu, jonka oikealla puolella on pyörätie. Aiemmin sai pyörällä ajaa sen poikkikadun pyörätielle, nyt pitää pyörä taluttaa kadun yli, jos ei halua väistää autoja.

        Miten niin pitää taluttaa? Mitään sellaista velvoitetta ei pyöräilijöillä ole.

        Pyöräilijä saa nykyään ylittää ajorata pyöräilemällä suojatien yli, mutta suojatie ei anna pyöräilijälle mitään oikeuksia. Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille, vaikka saa nyt pyöräilemällä ylittää se. Väistämissäännöt pitää osata eri tilanteissa.

        Pyörätien jatke sen sijaan siirtää väistämisvelvollisuuden ajoradan liikenteelle. Pitää siis ymmärtää mikä on suojatien ja pyörätien jatkeen ero ja miten väistämissäännöt menevät näiden osalta.


      • Anonyymi

        ^ Lisätään vielä se tähän liittyen, että ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin pitää taluttaa? Mitään sellaista velvoitetta ei pyöräilijöillä ole.

        Pyöräilijä saa nykyään ylittää ajorata pyöräilemällä suojatien yli, mutta suojatie ei anna pyöräilijälle mitään oikeuksia. Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille, vaikka saa nyt pyöräilemällä ylittää se. Väistämissäännöt pitää osata eri tilanteissa.

        Pyörätien jatke sen sijaan siirtää väistämisvelvollisuuden ajoradan liikenteelle. Pitää siis ymmärtää mikä on suojatien ja pyörätien jatkeen ero ja miten väistämissäännöt menevät näiden osalta.

        Kenties saivartelua, mutta liikennemerkit B5, B6 tai B7 ovat ne, jotka pyörätien jatkeen kohdalla siirtävät väistämisvelvollisuuden ajoradan liikenteelle, eli autoilijoille, ei suoranaisesti jatke ja sen tiemerkintä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelain muutos jätti kahden vuoden siirtymäajan pyörätienjatkeen merkintöjen ajan tasalle saattamiselle. Siirtymäaika päättyy tämän kuun viimeisenä päivänä.

        Oleellista tässä on, että tästedes pyörätienjatke merkitään tiemerkinnöillä vain, kun muulle liikenteelle on osoitettu väistämisvelvollisuus pyöräilijöitä kohtaan ko. risteyksessä. Kesäkuun alusta pitäisi siis pystyä luottamaan siihen, että pyörätienjatkeella olen fillarilla etuajo-oikeutettu. Kunpa autoilijatkin sisäistäisivät tämän aika pian, heillähän kuitenkin pitää olla ajokortti...

        Ei ajokortti takaa, että osaa liikennesäännöt! Onhan tuhansilla ja tuhansilla pyöräilijöilläkin ajokortti ja miten he liikkuvat siellä liikenteessä?

        Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin pitää taluttaa? Mitään sellaista velvoitetta ei pyöräilijöillä ole.

        Pyöräilijä saa nykyään ylittää ajorata pyöräilemällä suojatien yli, mutta suojatie ei anna pyöräilijälle mitään oikeuksia. Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille, vaikka saa nyt pyöräilemällä ylittää se. Väistämissäännöt pitää osata eri tilanteissa.

        Pyörätien jatke sen sijaan siirtää väistämisvelvollisuuden ajoradan liikenteelle. Pitää siis ymmärtää mikä on suojatien ja pyörätien jatkeen ero ja miten väistämissäännöt menevät näiden osalta.

        Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille, mutta ajoradan saa pyörällä/sähköpotkulaudalla ajaen ylittää, mutta väistämissäännöt ajoradalla ajaviin nähden tulee osata.

        Pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden tulee huomioida se, että he eivät saa aiheuttaa haittaa jalankulkijoille suojatiellä. Eli jalankulkijat eivät joudu väistämään pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita, jotka ajavat suojatiellä.

        Tässä vajaa kahden vuoden aikana on tullut esille myös se, että jos on entinen pyörätien jatke ja suojatie maalattu kokonaan suojatieksi, niin siinä ajoradan keskikorokkeella, jossa pyörätien jatke oli ajoradan tasalla ja suojatie korokkeella, nyt monet pyöräilijät väittävät, että se puoli mikä keskikorokkeesta on ajoradan tasalla on pyörätien jatkeen puoli!

        Maalaukset ovat suojatien maalaus, joten jalankulkija saa kulkea missä haluaa ja pyöräilijä väistää!

        On myös niitä keskikorokkeita, joissa pyörätien jatke ja suojatie olivat ajoradan tasalla ja silti se on nyt maalauksen mukaan kokonaan suojatietä.

        Se miten keskikoroke on rakennettu, onko kulku ajoradan tasalla vai ei, ei ratkaise sitä, että siinä olisi pyörätien jatke vaan pyörätien jatke tulee olla maalattu katuun!

        Pyöräilijät tunnetusti keksivät omia liikennesääntöjä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille, mutta ajoradan saa pyörällä/sähköpotkulaudalla ajaen ylittää, mutta väistämissäännöt ajoradalla ajaviin nähden tulee osata.

        Pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden tulee huomioida se, että he eivät saa aiheuttaa haittaa jalankulkijoille suojatiellä. Eli jalankulkijat eivät joudu väistämään pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita, jotka ajavat suojatiellä.

        Tässä vajaa kahden vuoden aikana on tullut esille myös se, että jos on entinen pyörätien jatke ja suojatie maalattu kokonaan suojatieksi, niin siinä ajoradan keskikorokkeella, jossa pyörätien jatke oli ajoradan tasalla ja suojatie korokkeella, nyt monet pyöräilijät väittävät, että se puoli mikä keskikorokkeesta on ajoradan tasalla on pyörätien jatkeen puoli!

        Maalaukset ovat suojatien maalaus, joten jalankulkija saa kulkea missä haluaa ja pyöräilijä väistää!

        On myös niitä keskikorokkeita, joissa pyörätien jatke ja suojatie olivat ajoradan tasalla ja silti se on nyt maalauksen mukaan kokonaan suojatietä.

        Se miten keskikoroke on rakennettu, onko kulku ajoradan tasalla vai ei, ei ratkaise sitä, että siinä olisi pyörätien jatke vaan pyörätien jatke tulee olla maalattu katuun!

        Pyöräilijät tunnetusti keksivät omia liikennesääntöjä!

        Tosin kukaan muu kuin sinä ei ole tuollaisista näkemyksistä kuullutkaan, mutta toisaalta kukaan muu ei ole lyönyt päätään kymmeniä kertoja katuun kun on jäänyt tahallaan päälle ajavan pyöräilijän alle.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Laki on muuttunut sen osalta, että tieliikennelain 18 § sallitaan ylittää suojatie ajoneuvolla. Polkupyörä on ajoneuvo. Myös kaikilla muilla ajoneuvoilla saa ylittää suojatie (esim. hiekoitus, huoltoajo tms.). 18 § viimeinen lause kuuluu näin: "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."

      Pyörätien jatke on olemassa ja käytetään jatkeen tiemerkintää, kun ajoradan liikenteelle on osoitettu jollakin näillä liikennemerkeillä "B5, B6 tai B7" väistämisvelvollisuus ennen pyörätien jatketta. Muussa tapauksissa tiemerkintänä käytetään täyspitkää suojatieraidoitusta ja suojatienhän saa, kuten todettiin, ylittää pyöräilemällä yli. Suojatie on kuitenkin edelleen suojatie vain jalankulkijoille eikä anna samoja oikeuksia pyöräilijöille.

      Väistämissäännöt on siis joka tapauksessa osattava, sillä pyöräilijän kannalta tiemerkintä voi olla puutteellinen tai kulunut ja talvella sitä ei näe muutenkaan.

      • Anonyymi

        Tuossa pitää huomioida myös se, että vaikka siirtymäaika on pitkä, niin läheskään kaikki kunnat eivät laita merkintöjä kuntoon määräajassa. Kevyt liikenne on todella helppo kohde ohittaa päätöksenteossa. Merkintä puuttuu siis kokonaan, koska kunta ei pidä sitä minkään arvoisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa pitää huomioida myös se, että vaikka siirtymäaika on pitkä, niin läheskään kaikki kunnat eivät laita merkintöjä kuntoon määräajassa. Kevyt liikenne on todella helppo kohde ohittaa päätöksenteossa. Merkintä puuttuu siis kokonaan, koska kunta ei pidä sitä minkään arvoisena.

        Juu, ja siksi tuossa lukeekin viimeisenä että: "Väistämissäännöt on siis joka tapauksessa osattava, sillä pyöräilijän kannalta tiemerkintä voi olla puutteellinen tai kulunut ja talvella sitä ei näe muutenkaan."

        Väistämissääntöjä seuraamalla ja niitä noudattamalla toimii myös "kevytliikenne" sääntöjen muukaan oikealla tavalla, oli merkintä sitten väärä tai puutteellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ja siksi tuossa lukeekin viimeisenä että: "Väistämissäännöt on siis joka tapauksessa osattava, sillä pyöräilijän kannalta tiemerkintä voi olla puutteellinen tai kulunut ja talvella sitä ei näe muutenkaan."

        Väistämissääntöjä seuraamalla ja niitä noudattamalla toimii myös "kevytliikenne" sääntöjen muukaan oikealla tavalla, oli merkintä sitten väärä tai puutteellinen.

        Puutteellinen merkintä on siksi iso ongelma, että myös ne, jotka haluavat toimia oikein eivät välttämättä toimi oikein, koska eivät saa sitä tietoa, joka heidän kuuluisi saada. Moni siis toimii väärin, mutta ei siksi, ettei haluaisi toimia oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puutteellinen merkintä on siksi iso ongelma, että myös ne, jotka haluavat toimia oikein eivät välttämättä toimi oikein, koska eivät saa sitä tietoa, joka heidän kuuluisi saada. Moni siis toimii väärin, mutta ei siksi, ettei haluaisi toimia oikein.

        Pystyy toimimaan oikein väistämissääntöjen perusteella ja niitä noudattamalla, vaikka tiehen ei olisi maalattu yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pystyy toimimaan oikein väistämissääntöjen perusteella ja niitä noudattamalla, vaikka tiehen ei olisi maalattu yhtään mitään.

        Eli onko ne tiemerkinnät turhia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli onko ne tiemerkinnät turhia?

        Oikeastaan ne ovat turhia, koska samat väistämissäännöt ovat voimassa sielläkin, missä ei ole tiemerkintöjä, esimerkiksi sorateillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeastaan ne ovat turhia, koska samat väistämissäännöt ovat voimassa sielläkin, missä ei ole tiemerkintöjä, esimerkiksi sorateillä.

        Teoriassa noin juuri on. Harvoin toki sorateiden yhteydessä on pyöräteitä, jalkakäytäviä tai muita vastaavia väyliä, joita taajamissa on.

        Pyörätien jatkeen tai suojatien tiemerkintä toki edesauttaa huomioimaan tilanteen, mutta en koskaan itse luota siihen, että paikassa käytetään oikeanlaista tiemerkintää, vaan toimin väistämissääntöjen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeastaan ne ovat turhia, koska samat väistämissäännöt ovat voimassa sielläkin, missä ei ole tiemerkintöjä, esimerkiksi sorateillä.

        Miksi niitä sitten maalataan ainakin jonnekin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi niitä sitten maalataan ainakin jonnekin?

        Tämän pykälän lukemalla asia varmasti selviää.

        "86 §
        Poikkisuuntaiset merkinnät

        Tien poikkisuuntaisilla merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta sekä osoittaa suojatie tai tienkohta, jossa tulee noudattaa erityistä tarkkaavaisuutta ja kiinnittää huomiota ajonopeuteen.

        Poikittaissuuntaisten merkintöjen kuvat sekä niiden tarkoitus ja sijoittaminen esitetään tämän lain liitteessä 4.2."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teoriassa noin juuri on. Harvoin toki sorateiden yhteydessä on pyöräteitä, jalkakäytäviä tai muita vastaavia väyliä, joita taajamissa on.

        Pyörätien jatkeen tai suojatien tiemerkintä toki edesauttaa huomioimaan tilanteen, mutta en koskaan itse luota siihen, että paikassa käytetään oikeanlaista tiemerkintää, vaan toimin väistämissääntöjen mukaan.

        Mutta lumen peittämiä tiemerkintöjä on Suomessa joka talvi. Voit kuvitella lumikerroksen vaikkapa soraksi.


      • Anonyymi

        Tiemaalaukset asiaan liittyen.

        https://img.aijaa.com/b/00740/15000407.jpg

        Ylhäältä alas:
        1. Suojatie
        2. Pyörätien jatke (pelkkä pyörätien jatke)
        3. Molemmat samassa kohtaa, kun jatke erikseen merkitään (jatke keskellä).
        4. Molemmat samassa kohtaa, kun jatke erikseen merkitään (jatke rinnalla).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän pykälän lukemalla asia varmasti selviää.

        "86 §
        Poikkisuuntaiset merkinnät

        Tien poikkisuuntaisilla merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta sekä osoittaa suojatie tai tienkohta, jossa tulee noudattaa erityistä tarkkaavaisuutta ja kiinnittää huomiota ajonopeuteen.

        Poikittaissuuntaisten merkintöjen kuvat sekä niiden tarkoitus ja sijoittaminen esitetään tämän lain liitteessä 4.2."

        Tunnen kyllä lain, mutta ihmettelen sitä, että miksi sellaisia merkintöjä pitää maalata, joilla ei ole mitään merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnen kyllä lain, mutta ihmettelen sitä, että miksi sellaisia merkintöjä pitää maalata, joilla ei ole mitään merkitystä.

        Pykälässähän lukee selvästi, että merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta. Ne ovat lisä sille, että asioita huomioidaan paremmin. Kyllä autoilija varmasti huomaa suojatien paremmin, jos siinä on myös suojatiemaalaus, eikä pelkästään suojatien liikennemerkit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pykälässähän lukee selvästi, että merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta. Ne ovat lisä sille, että asioita huomioidaan paremmin. Kyllä autoilija varmasti huomaa suojatien paremmin, jos siinä on myös suojatiemaalaus, eikä pelkästään suojatien liikennemerkit.

        "Pykälässähän lukee selvästi, että merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta. Ne ovat lisä sille, että asioita huomioidaan paremmin."

        Suojatien osoittamiseen riittää pelkkä ajoratamerkintä ilman liikennemerkkiä, eli aina ei ole kyseessä tehostaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pykälässähän lukee selvästi, että merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta. Ne ovat lisä sille, että asioita huomioidaan paremmin. Kyllä autoilija varmasti huomaa suojatien paremmin, jos siinä on myös suojatiemaalaus, eikä pelkästään suojatien liikennemerkit.

        Ok, tuo pitää paikkansa joten lopetan ihmettelyn. Kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pykälässähän lukee selvästi, että merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta. Ne ovat lisä sille, että asioita huomioidaan paremmin."

        Suojatien osoittamiseen riittää pelkkä ajoratamerkintä ilman liikennemerkkiä, eli aina ei ole kyseessä tehostaminen.

        En usko että riittää pelkkä tiemerkintä. Liikennemerkit ovat se määräävä tekijä. Tiemerkinnöillä voidaan tehostaa asiaa, kuten 86 § selviää. Väitän että se on juurikin toisin päin, eli pelkät liikennemerkit voivat olla mutta ei pelkkä tiemerkintä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pykälässähän lukee selvästi, että merkinnöillä voidaan tehostaa muulla liikenteenohjauslaitteella osoitettua väistämisvelvollisuutta. Ne ovat lisä sille, että asioita huomioidaan paremmin."

        Suojatien osoittamiseen riittää pelkkä ajoratamerkintä ilman liikennemerkkiä, eli aina ei ole kyseessä tehostaminen.

        Uuden 1.6.2020 voimaan tullen lain mukaan suojatie tulee merkitä niin liikennemerkillä kuin katuun maalatulla suojatiellä eli ajoratamerkinnällä.

        Siirtymäaikaa en nyt muista onko 2 vuotta vai pidempi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uuden 1.6.2020 voimaan tullen lain mukaan suojatie tulee merkitä niin liikennemerkillä kuin katuun maalatulla suojatiellä eli ajoratamerkinnällä.

        Siirtymäaikaa en nyt muista onko 2 vuotta vai pidempi?

        Eikö tuota lakia voi lukea, eikä vain uskoa tai luulla.

        8) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tuota lakia voi lukea, eikä vain uskoa tai luulla.

        8) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.

        Mikä oli pointtisi? Ajoradan saa esim. nykyään ylittää suojatietä käyttämällä polkupyörällä pyöräilemällä yli, vaikka määritelmä alussa sanoo noin. Tämä on käsitelty tässäkin keskustelussa ja siihen liittyy 18§.

        Lisäksi se huomio, että tiemerkinnät ovat selkeyttämässä, havainnollistamassa ja tehostamassa tilannetta. Liikennemerkit ja liikennesäännöt ovat kuitenkin ne, jotka määräävät miten toimitaan ja kuka väistää ketäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tuota lakia voi lukea, eikä vain uskoa tai luulla.

        8) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.

        Nyt tajusin. "...liikennemerkillä TAI tiemerkinnällä osoitettua tien osaa;"

        Parepi myöhään kun ei milloinkaan.


    • Anonyymi

      Väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeen kohdalla perustuu johonkin näistä liikennemerkeistä (B5, B6 tai B7) ennen sitä pyörätien jatketta.

      B5 = Väistämisvelvollisuus risteyksessä
      https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b5-vaistamisvelvollisuus-risteyksessa

      B6 = Pakollinen pysäyttäminen
      https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b6-pakollinen-pysayttaminen

      B7 = Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa
      https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/etuajo-oikeus-ja-vaistamismerkit/b7-vaistamisvelvollisuus-pyorailijan-tienylityspaikassa

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe