Eräs vauva.fi -sivustolla kirjoitti näin: "Elokuvassahan esiintyy saamelaiseen miehen kansallispukuun sonnustautunut shamaani eli tietäjä, joka loukkaavasti kutsutaan noidaksi ja vieläpä kuvataan irvokkaasti kurittomaksi keppostelijaksi. Lisäksi jo elokuvan nimessa lapintietäjien käyttämää Suomen alkuperäisväestön lyömäsoitinta kutsutaan elokuvassa noitarummuksi ja sille annetaan elokuvassa keskeinen asema mikä täyttää kulttuurisen riiston appropriaation merkit sillä tietääkseni sen enempää tarinan kirjottanut lastenkirjailija Mauri Kunnas kuin elokuvan ohjannut Pekka Lehtosaari eivät tietääkseni ole sen enempää saamelaisia eikä elokuvan tekemiseen tai siinä käytettyihin elementteihin ole annettu saamelaisyhteisön suostumusta. Elokuva on siis aikoinaan tehty luvatta ja sillä rahastetaan röyhkeästi alkuperäiskansan kulrtuurisella omaisuudella. Vielä törkeämpää on että tätä elokuvaa esitetään joka vuosi uskollisesti Ylen kanavalla vaikka koko Joulupukin ympärillä pyörivä turistibisnes on ollut vuosia haitaksi Lapin saamelaisväestölle."
Onko Joulupukki ja noita rasistinen elokuva?
1
1804
Vastaukset
- Anonyymi
Saamelaisten oma nimitys noidilleen oli noaidi, joten suomen sukulaissana "noita" ei ole mitenkään loukkaava tai ulkopuolinen. Saamelaiskielet ovat suomelle sukua, ja suomen noita-sana perustuu samaan muinaiseen kantasanaan kuin saamen noaidille.
Koska noita-sana ei ole loukkaava, ei noitarumpukaan ole loukkaava. Oikea nimitys rummulle olisi saamesta lainattu "kannus" (guovddas). "Noitarumpu" on epäaito, tutkijoiden keksimä nimitys, mutta se ei ole loukkaava. Rumpu-sana kun on moderni skandinaavinen lainasana, jota ei muinoin tunnettu.
Älkää unohtako, että suomalaiset ovat sukulaiskansa, eivät täysin vierasta ryhmää. Suomalaiset ja saamelaiset esivanhempineen ovat alun perin olleet samaa kansaa ja asuneet toistensa lähettyvillä vuosituhannet, sekoittuneet keskenään, käyneet kauppaa, kiistelleet keskenään, olleet sovussa ja tunteneet toisiaan. Suomalaiset eivät katso saamelaisuutta täysin ulkoa. Ne jotka katsovat, eivät tunne itseään ja omia juuriaan. Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä enemmän suomalaisilla on saamelaista sukutaustaa, saamelaisperäisiä lainasanoja, saamelaisperäisiä tapoja ja perinteitä, ja niin edelleen. Etelän saamelaiset ovat menettäneet saamelaisuutensa ja siten "kadonneet" saamelaisten sisäpiiristä, mutta sukuina ja sukulinjoina he eivät ole kadonneet mihinkään, vaan elävät suomalaisina, osa edes tietämättä taustaansa.
Elokuvan noita ei välttämättä edes ole saamelainen. Hän on vain jokseenkin saamelaisvaikutteinen ylei-euraasialainen shamaani. Hänen kuvaamisessaan on jopa voitu välttää liian selvää saamelaisuuteen rinnastumista. Hän on myös höperö ja hauska, ja paljastuu oikeamieliseksi ja hyväsydämiseksi. Hän ei ole demoninen paholaisen apuri, kuten noidat kristinuskossa leimattiin. Hän ei ole "kade" tai porovaras, eikä ammu noidannuolia viattomiin, kuten saamelaiset noidat joskus suomalaisissa saduissa. Minusta on hienoa, että saamelaista muistuttava hahmo tulee tällä tavalla myönteisesti esille lasten piirretyssä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannan kirja USA:n bestseller!
"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä17811618- 298164
Metsäalan rikolliset
Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.586086Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"
Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..1685037- 304803
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai404411Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1074313- 1073717
- 803300
- 481801