Buddhuus, ja äärimmäinen myötätunto ja epäitsekkyys?

Anonyymi

Buddhat ovat kuuluisia siitä, että uhraavat jopa itsensä, jos se hyödyttää muita. Kuten yksi syötti itsensä, oliko se nyt sitten nälkiintyneelle tiikerille?

Toisaalta sanotaan myös, että buddhuus hyödyttää kaikkia olevaa.

Jos buddha kuitenkin uhraa itsensä yhden vuoksi, eikö se ole pois kaikilta muilta? Vai, ovatko buddhat sellaisia, että voivat heti syntyä takaisin auttamaan kaikkea olevaa?

3

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarina nälkiintyneestä tiikeristä ja Buddhasta liittyy ns. Jataka-kertomuksiin, jotka käsittelevät Buddhan jälleensyntymiä. Kyseisessä tarinassa Buddha ei uhrannut itseään pelkästään tiikerin vaan myös sen pienten pentujen puolesta. Jatakat käsitetään usein vertauskuvallisiksi tarinoiksi, joten niistä johtopäätösten vetäminen ei ole ehkä kauhean hyödyllistä.

      Tähän ei ole oikeaa vastausta, eikä pidäkään olla.

      Jos jollain teolla on altruistinen (ei itsekäs, omaa etua tavoitteleva) motiivi ja ihminen on tehnyt päätöksen punniten kaikkia mahdollisuuksia parhaalla mahdollisella saatavissa olevalla tiedolla, niin buddhalainen etiikka ei suoranaisesti kiellä sen tekemistä. Tähän sisältyy myös ajatus itsensä uhraamisesta muiden puolesta.

      Silloin oletetaan, että ihminen teki tekonsa, koska hän vilpittömästi halusi auttaa muita ja uskoi teon olevan siinä tilanteessa paras ratkaisu. Sitä ei tuomita, edes karman kannalta. Se, että sitä ei tuomita, ei kuitenkaan tarkoita, että siihen varsinaisesti kehotetaan. Eikä se suinkaan tarkoita vielä sitä, että se oli todella paras ratkaisu.

      Me voimme kunnioittaa vaikkapa Buddhan uhrausta, mutta sen ei pidä, eikä oikeastaan saakaan lopettaa sitä, että meidän tulee miettiä asiaa itse. Meidän pitää kyseenalaistaa Buddhan ratkaisu, pohtia sitä ja soveltaa löytämäämme omassa elämässämme. Me emme voi koskaan tietää täydellisesti toisen ihmisen motivaatiota tehdä jotain. Siksi emme voi tietää, oliko Buddhan ratkaisu paras mahdollinen vai ei.

      Buddhalaisuus on hyvin pitkälle oikeiden kysymysten löytämistä, ei välttämättä oikeiden vastauksien. Kysymykset kyseenalaistavat oman ajattelumme perusteet, ne ennakko-oletukset varsinkin, mitä emme itse tiedosta. Kun ennakko-oletus lakkaa, olemme askeleen pidemmällä löytämään vastauksia. Mieli on vapaa näkemään toisella tavalla. Tai mahdollisesti tajuamme, että polttava tarve vastaukselle johtuukin väärästä kysymyksestä. Ja jos kysymys oli väärin, niin onko enää tarvetta löytää sille vastausta? Kysymys ei kenties ole enää tärkeä lainkaan.

      • Anonyymi

        Upeaa! Arvostan, että jaksoit kirjoittaa pitkän, selkeän vastauksen. Antaisin peukun ylös, jos olisin rekisteröitynyt.

        Tekstisi toi ajatuksia, ja pari kysymystäkin, mutta en nyt niitä ilmaise, ainakaan vielä. Liian ennenaikaista. Kunhan kiitän vaivannäöstäsi!


      • Anonyymi

        Dhammalla on aivan oma makunsa. Jos sitä maistaa mielessään ja kokee vapautumista, siihen ei kyllästy. Kuin hopeasuonen löytäjä himoitsee kerätä hopeaa, myös dhammaa himoitsee etsijä, koska tietää sen johtavan vapautukseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2063
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1876
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1659
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      64
      1524
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1192
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      82
      1148
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1132
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1093
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1066
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1013
    Aihe