Airiston veneturman selvitys

Anonyymi

Minua ihmetyttää mitä tietoa plotteriini jää ajon jälkeen viranomaisten tai jonkun muun tutkittavaksi???
Jos jälkipiirto on päällä jälki jää, mutta ainakin Raymarinen plotterissa jälki pitää tallentaa ennen plotterin sulkemista, muuten se häviää.
Jos taas plotterissa on ollut reitti, niin se kertoo vain aiottua matkaa, jota on suunniteltu ajettavan, ei todellista ajettua matkaa.
VTS järjestelmän tutkat syväväylän varrella kertovat veneiden todellisen suunnan ja nopeuden.

16 kommenttia

Äänestä

Vastaukset

  • Kyllä se sinne Reiskaan pääsääntöisesti jää talteen. Kaikkiin omiin GPS:iin (vuodesta 1997) ja plottereihin on reitti jäänyt talteen. Nykyisin jää vain jopa usean vuoden reitit, aiemmin parin kuukauden.

  • Jäljet voivat tallentua niin, että uusin pyyhkii yli vanhimman. Sitä voi käyttää hyväksi, jos haluaa tehdä ajetusta matkasta reitin muistiin.
    Ominaisuuden saa pois ainakin minun plotteristani.

  • Mullakin jää reitti vanhaan garminiin talteen, muisti kyllä loppuu kai kesken että monen vuoden takaisia ajeluita ei näköjään enää näy.. vaikka ei tuollainen data nyt paljoa tilaa vie, uusissa laitteissa luulisi mahtuvan data talteen paljon paremmin..

    Olisipa googlemaps tapainen tapa tallentaa liikkumiset talteen tapletilla tai kännyllä..
    Autolla ajaessa meinaan tai millä tahansa (näkyy se veneenkin reitti merellä suorana viivana) kun liikkuu puhelin mukana ja googlen sijannin tallennus on päällä.

    Ei viitsi veneeseen sijoittaa rahaa kalliisiin laitteisiin mun ajotarpeisiin, toki jos ei olisi rahasta kiinni..

    • "Olisipa googlemaps tapainen tapa tallentaa liikkumiset talteen tapletilla tai kännyll"

      Kokeile erillaisia urheilusovelluksia kuten Sporttracker. Niillä onnistuu.

      Nykyplottereihin tosiaan jää vähintään parin kauden ajot muistiin ja sen lisäksi niitä voi tallentaa vielä erikseen. Vanhaan (20 vuotta vanha) Garminin GPS-128 laitteeseen jää parin päivän ajot.

  • Lowranceen ainakin jää jälki muistiin , se pitää erikseen poistaa. Kyseessä 10 v vanha laite.

  • Kaikissa on GPS:ssä ja plottereissa on saanut jäljen automaattisesti tallentumaan. Monissa sen on myös voinut estää. Pistevälin voi myös yleensä jotenkin säätää. Tuskin jäljestä näkyy itse onnettomuus ja se tehtiinkö viime hetken kurssi- tai nopeusmuutoksia riittävällä tarkkuudella, mutta onnettomuutta edeltänyt suunta ja nopeus varmasti.

  • Plottereiden asetuksissasäädetään mitä tallentuu muistiin. Voi olla, että viranomaiset voivat saada esim. nopeuden ja jäljen selville maahantuojan / valmistajan avulla vaikka niitä ei ole asetettu tallentumaan. Asiat selviävät varmaan viimeistään oikeuskäsittelyn aikana. Onnettomuuden syy on puutteellinen tähystys molemmissa veneissä, joka on jo monissa jutuissa selvinnyt. Jos molemmissa veneissä on ohjauspiste oikealla, on isommasta veneestä periaatteessa helpompi nähdä myös oikealle takaviistoon. Pienemmästä veneestä näkymä vasemmalle takaviistoon on huomattavasti hankalampaa. Lisäsi veneiden nopeuksien suuri ero hankaloittaa arviointia. Pahin virhe mielestäni on keskittyä ajon aikana seurustelemaan matkustajien kanssa. Tarkkaavaisuus herpaantuu ja riskit kasvavat. Minulla on siitä aivan omakohtainen kokemus, kun lapsenlapset kyselivät sitä ja tätä ajon aikana. Satoi kovasti ja oikealta edestä vinottain puhaltanut navakka tuuli käänsi keulan suuntaa huomaamatta lähes 90 astetta. Onneksi huomasin kun vene alkoi keinua sivuttain, vaikka piti mennä lähes vastatuuleen ja päästiin säikähdyksellä.

    • Onnettomuuden syy on epäilemättä takaa päälle ajaneen veneen puutteellisessa tähystyksessä: se on johtanut päälleajoon. Edellä ajanut on ollut ns. istuva sorsa tähystyksestään riippumatta.

      Ohjauspiste pinnaveneessä on keskellä. Pinnassa tavataan istua silloin jommalla kummalla puolella. Itse tapaan koneajossa istua paapuurin puolella, koska sieltä näkee parhaiten sinne, missä väistettävää todennäköisimmin on. Päätä on tapana silti käännellä, myös taaksepäin tulee silloin tällöin vilkaistua. En kuitenkaan ryhdy manöövereihin takaa kohti tulevien moottoriveneiden väistämiseksi, koska tähänkin mennessä ne ovat sataprosenttisella varmuudella väistäneet, usein toki viime tingassa ja liian läheltä. Ohitettavan aluksen suunnanmuutokset aiheuttaisivat todennäköisemmin vaaratilanteita.

      Mitä tulee plottereitten lokitiedostoihin, niin arvatenkin poliisi ne sieltä osaa kaivaa, oli reittiä tallettu tai ei.

    • Anonyymi kirjoitti:

      Onnettomuuden syy on epäilemättä takaa päälle ajaneen veneen puutteellisessa tähystyksessä: se on johtanut päälleajoon. Edellä ajanut on ollut ns. istuva sorsa tähystyksestään riippumatta.

      Ohjauspiste pinnaveneessä on keskellä. Pinnassa tavataan istua silloin jommalla kummalla puolella. Itse tapaan koneajossa istua paapuurin puolella, koska sieltä näkee parhaiten sinne, missä väistettävää todennäköisimmin on. Päätä on tapana silti käännellä, myös taaksepäin tulee silloin tällöin vilkaistua. En kuitenkaan ryhdy manöövereihin takaa kohti tulevien moottoriveneiden väistämiseksi, koska tähänkin mennessä ne ovat sataprosenttisella varmuudella väistäneet, usein toki viime tingassa ja liian läheltä. Ohitettavan aluksen suunnanmuutokset aiheuttaisivat todennäköisemmin vaaratilanteita.

      Mitä tulee plottereitten lokitiedostoihin, niin arvatenkin poliisi ne sieltä osaa kaivaa, oli reittiä tallettu tai ei.

      Tuossa moottoripurressa oli rattiohjaus. Jos tallennus ei ole päällä, ei plotterista saa mitään tietoa onnettomuutta edeltävästä tilanteesta.

    • Anonyymi kirjoitti:

      Onnettomuuden syy on epäilemättä takaa päälle ajaneen veneen puutteellisessa tähystyksessä: se on johtanut päälleajoon. Edellä ajanut on ollut ns. istuva sorsa tähystyksestään riippumatta.

      Ohjauspiste pinnaveneessä on keskellä. Pinnassa tavataan istua silloin jommalla kummalla puolella. Itse tapaan koneajossa istua paapuurin puolella, koska sieltä näkee parhaiten sinne, missä väistettävää todennäköisimmin on. Päätä on tapana silti käännellä, myös taaksepäin tulee silloin tällöin vilkaistua. En kuitenkaan ryhdy manöövereihin takaa kohti tulevien moottoriveneiden väistämiseksi, koska tähänkin mennessä ne ovat sataprosenttisella varmuudella väistäneet, usein toki viime tingassa ja liian läheltä. Ohitettavan aluksen suunnanmuutokset aiheuttaisivat todennäköisemmin vaaratilanteita.

      Mitä tulee plottereitten lokitiedostoihin, niin arvatenkin poliisi ne sieltä osaa kaivaa, oli reittiä tallettu tai ei.

      Osaa varmasti kaivaa plotterin itse tallentaman datan. Tosin se ei ole kovin tarkkaa koska tietoa ei välttämättä talente kovin taajaan eli aivan viime hetken tekemiset eivät siinä välttämättä näy.

      Törmäyskulmasta voi toki päätellä sen vastaako se niitä kursseja, joilla veneet on sitä ennen noudattaneet. Viime hetken käännös olis kuitenkin hyvin jyrkkä, jos sitä on.

      Airistoa valvotaan aika hyvin tutkilla joten eiköhän niiden tallenteista saada paljon tarkempaa dataa.

    • Anonyymi kirjoitti:

      Tuossa moottoripurressa oli rattiohjaus. Jos tallennus ei ole päällä, ei plotterista saa mitään tietoa onnettomuutta edeltävästä tilanteesta.

      Purkkareissa ratti-ohjaus tapaa sekin olla keskellä (ellei kyse ole modernimpien ja isompien pursien kaksirattisista ratkaisuista.

  • Sattuuko joku tietämään, mistä Raymarine a78:n tallentamia reittijälkiä pääsee tarkastelemaan ja muutenkin ohjaamaan niiden tallennusta?

  • Ei tarvita plottereita tutkinnassa, iso nopea vene laiminlöi tähystyksen ja törmäsi toiseen veneeseen.

    • Hienoa!
      Kauan sulla kestikin ton lauseen sorvaamiseen :D

    • Nopea ? 23 ehkä jopa 25 solmua ! (IS klikkiotsikko...)

    • Anonyymi kirjoitti:

      Nopea ? 23 ehkä jopa 25 solmua ! (IS klikkiotsikko...)

      Joillekin mopon nopeuskin on liikaa.

      Glaukooma ja kaihi heikentävät kykyä havaita liikettä varsinkin reuna-alueilla. Moni ei edes tiedä sairastavansa, mutta jos oma tai muiden vauhti alkaa tuntua peottavalta ja tilanteet tulevat eteen ikään kuin puskista, on hyvä käydä tarkastuttamassa näkö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.