Emmerdale opettaa

Anonyymi

Elinkeinoministeri Katri Kulmuni perusteli, miksi osaa englantia hyvin mm. seuraavasti;
"Kielistä on aina hyötyä! Kaikissa tehtävissä. Opiskelkaa niitä! Myönnettäköön, lapsena tuli katsottua aika usein Emmerdalea."

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ilahtuneena panin saman lausahduksen merkille. Hyvä Kulmuni !

      • Anonyymi

        Olihan tämä hyvää mainosta Emmerdalelle. Tuskin Katri Kulmuni on silti Emmeä vähään aikaan tullut seuranneeksi, Emmerdale-ohjelma on varmaankin niistä ajoista muuttunut kun Katri sitä on ehtinyt seurata, eikä todellakaan parenpaan suuntaan.


    • Anonyymi

      Kaikista ulkomaisista sarjoista oppii kieliä tai voi parantaa kielitaitoaan. Emmerdale helpoimmasta päästä, voi katsella ilman tekstitystä.
      Pohjoismaiset sarjat, varsinkin tanskalaiset ja norjalaiset ovat haastavampia ja loogisesti Ruotsia opiskelleille ymmärrettävissä ilman tekstitystäkin.

      • Anonyymi

        Puhuttu tanska on hankalaa myös hyvin ruotsia osaavalle, koska ääntäminen poikkeaa niin paljon kirjoitetusta. Kun mies katselee Tanskalaista maajussia toisessa huoneessa, ymmärrän pelkän äänen perusteella, onko kyse perunoista vai hanhista, mutta sen tarkempaa selkoa en saa, vaikka olen osallistunut aikoinanin muutaman kuukauden tanskan kurssillekin. Norja - varsinkin bokmål - on helpompaa, koska se on lähempänä ruotsia.

        Minä opettelin teininä englannin ääntämistä tv-sarjoista. Onnistuin siinä niin hyvin, että yksi britti kysyi minulta kerran, olenko joskus asunut Britanniassa. Vastasin, etten ole, mutta olen katsonut paljon tv:tä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhuttu tanska on hankalaa myös hyvin ruotsia osaavalle, koska ääntäminen poikkeaa niin paljon kirjoitetusta. Kun mies katselee Tanskalaista maajussia toisessa huoneessa, ymmärrän pelkän äänen perusteella, onko kyse perunoista vai hanhista, mutta sen tarkempaa selkoa en saa, vaikka olen osallistunut aikoinanin muutaman kuukauden tanskan kurssillekin. Norja - varsinkin bokmål - on helpompaa, koska se on lähempänä ruotsia.

        Minä opettelin teininä englannin ääntämistä tv-sarjoista. Onnistuin siinä niin hyvin, että yksi britti kysyi minulta kerran, olenko joskus asunut Britanniassa. Vastasin, etten ole, mutta olen katsonut paljon tv:tä.

        Onneksi Suomessa ei dubata ulkomaisia sarjoja vaan tekstitetään. Siksi suomalaisilla onkin suhteellisen hyvä kielitaito.


      • Anonyymi

        Omasta mielestäni Emmerdale ei ole ollenkaan helpoimmasta päästä ymmärtää, mitä tulee englanninkielisiin sarjoihin. Johtuen siitä, että osa hahmoista puhuu välillä sen verran murtaen. Jotkut toiset brittisarjatkin voivat olla helpompia, ja olen huomannut, että jos on mahdollisuus katsoa ohjelmaa englanninkielisillä tekstityksilläkin, niin heti on helpompi ymmärtää, kuin jos kuuntelee vain puhetta. Sen sijaan Kauniissa ja rohkeissa puhutaan mielestäni helposti ymmärrettävää englantia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi Suomessa ei dubata ulkomaisia sarjoja vaan tekstitetään. Siksi suomalaisilla onkin suhteellisen hyvä kielitaito.

        Totta, alkuperäinen ääni on ehdottoman tärkeä, myös tunnelman vuoksi. Muistan, kun 90-luvulla katsottiin Wienissä Miani Vicea tv:stä, olimme tikahtua nauruun, kun Crockett ja Tubbs (?) väänsivät itävallansaksaa. Tuntuu aika uskomattomalta, että monessa maassa vieläkin on varaa dubata elokuvat ja tv-sarjat, tuleehan se paljon kalliimmaksi kuin tekstitys. Ja minkälainen mielikuva tulee vaikkapa sarjojen hahmoista, jos ne kaikki kuulostavat Vesa Vierikolta (tms.)

        Jos ymmärtää alkuperäiskieltä, saa ohjelmasta paljon enemmän irti, koska tekstityshän on tiivistys. Tekstityksissä on myös usein virheitä - jos ne on tehty pelkän ääniraidan perusteella, ei näe asiayhteyttä tilanteessa, jossa sanalla on monta merkitystä. Sanaleikkejä on myös vaikea kääntää, muistan kuinka hauskaa oli, kun ensimmäisen kerran ymmärsin jonkin sanaleikin, jota ei oltu käännetty.


    • Anonyymi

      Heh. Hauska kommentti ministeriltä. Mutta täysin totta. Tekstitys ja alkuperäinen ääni auttavat yllättävänkin paljon vieraan kielen opiskelussa ja ennenkaikkea aikoinaan opitun taidon ylläpitämistä.

      Välillä selvästi kiireellä tehtyjen käännösten pienet virheet harmittavat, mutta mieluummin ne kuin päälletehdyt hölmöt duppaukset.

      • Anonyymi

        Minua huvitti joskus 7o - luvun lopulla kun katottiin veljen kanssa Benny Hill showta niin tää kuulisa hahmo esitteli rannekelloaan, ymärsin hänen puheesta että oli kyseessä Mikki Hiiri kello ja jotain selitti , pikkuviisarista ja isovisarista , kyseistä selitystä ei oltu suomennettu mutta veljen kanssa nauru maitto. oltiin 11- 13 vuotisia kosseja.


    • Anonyymi

      Suomen EU/Bryssel eduston virallinen twitter tili julkaisi videopätkän jossa Kulmuni puhuu englantia ja toden totta aika mahtava brittiaksentti. En ole koskaan suomalaisen poliitikon puhuvan yhtä hyvää ja miellyttävästi äännettyä englantia kuin Kulmuni (Sorry, Stubb kuvittelet että puhut täydellistä enkkua, mutta jäät kyllä selvästi kakkoseksi Katrille). Emmerdalen katselu selvästi kannattaa!

      https://twitter.com/FinPermRepEU/status/1219546906717716480/video/1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1265
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      91
      1170
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1092
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      980
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      877
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      761
    Aihe