Välinpitämättömyyden roolit parisuhteessa

Anonyymi

Olen elänyt melkein puolitoista vuotta parisuhteessa diagnosoidun kaksisuuntaisen keski-ikäisen kanssa. Heti suhteen alkuvaiheessa hän toi esille diagnooninsa ja sen, miten katastrofaalisia hänen aiemmat parisuhteensa ovat olleet. Lääkitys oli vaihtelevaa, terapiaa takana yli 20 vuotta.

Otin selvää kaksisuuntaisesta, päätin kuitenkin, etten ala siihen leikkiin, jossa joka hetki pohtii mistä missäkin toiminnassa on kysymys: sairaudesta vai persoonan piirteistä, temperamentista, identiteetistä.

Alku oli vauhdikasta ja ihanaa tutustumista puolin & toisin.

Sitten tuli alkuhuuman jälkeen järkeistämiskysymys ja epäily, onko hän kykenevä mihinkään parisuhteeseen, kun ne ovat ennenkin kaatuneet. Ja että niin voi käydä nytkin. Mielestäni ihan tervettä.

Kun luottamus kasvoi, alkoi myös hänen ehkä rohkeutensa ilmaista todella tiukkaan muuttuvien tunnelmien mukaan erilaisia asioita, joissa järjenjuoksu ja ajatuksen rymistäminen oli aika erikoislaatuista, hämmentävää ja jopa absurdia minun ymmärrykselleni.

Raivoamisen alkaessa ehdotin, että jompikumpi menee puoleksi tunniksi ulos ja hieman rauhoittuu. Varsinkin toimiva ratkaisu. Mutta usein myös mahdottoman kuluttavaa, kun ei asiaa saanut ratkottua samantien, mikä oli toiselle hyvin tärkeää. Se ei olisi koskaan mahdollista, koska riitely muuttui samojen asioiden jankuttamiseksi, ei erittelyksi, tunteiluksi ja sekavuudeksi.

No niin, näihin tuli tietty sykli ja siihen hieman tottui, antoi asioiden mennä sekaisin, sitten antoi tilaa ja kun toinen oli rauhallisempi, lähti ratkomaan asiaa antamalla toiselle tilaa hengittää ja olla kokematta häpeää ja syyllistymistä. Koska hän todellakin helposti ajautuu katumistilaan, kun muuttuu julmistelevaksi ja sadattelevaksi, epäileväksi ja vihaiseksi.

Ongelmaksi minulle on muuttunut välinpitämättömyys. Ymmärrän, että asioiden ollessa kaaoksessa, myös suhde minuun on kaaottinen. Jolloin hän antaa minullle irti parisuhteesta rooleja: kumppani, kämppäkaveri, ystävä. Ok, funktionaalisia rooleja. Mutta niissä loukkaa eniten, kun hän sanoo: "En koe, että meillä on romanttista suhdetta." Minä koen, vaikka olo ei olisi romanttinen. Ja jos haluan hangoitella vastaan, siitä seuraa odottamattoman voimakas reaktio, jossa on merkkejä mahdolliseen fyysiseen väkivaltaan. Tähän asti niin ei ole käynyt kuin esineiden heittelyn muodossa minua kohti, mutta tarkoituksella ohi heittäen.

Jotenkin tässä kriisin pisteessä pinnani palaa, vetäydyn ja mietin miten mieluusti pakenisin. Ja juuri sitä toinen ei halua minun tekevän, vaan tuntuu, että hän viestittää: ole silti siinä, ymmärrä minua, vaikka käyttäydyn huonosti. Älä lähde. Olet tärkeä elämässäni. Tämä loukkaa minua, en ymmärrä, miten en saa tätä sydämessäni kääntymään ymmärrykseksi, vaikka aivoissani sen ymmärtäisin.

Yritän löytää erilaisia konsteja asian järjestämiseen, mutta itse tilanteessa ajaudun tyhjään tilaan, jossa kaikki muuttuu jotenkin järjettömäksi ja merkityksettömäksi - juuri sellaiseksi kuin hän pahimmillaan kuvaa toisinaan kokevansa maailman ja itsensä. Varmaan se onkin niin. Ja osa pelon kaltaista outoa oloa onkin hänen sisäistä pahoinvointiaan.

Onko tämä muille tuttua?

Onko joku löytänyt näihin välinpitämättömyyden hetkiin, rooleihin jotakin apua, rauhoitetta?

Olen hyvin rauhallinen kuitenkin rakkautemme suhteen. Olemme kokeneet paljon syviä ja toisiimme sitovia kokemuksia. En ole erityisen huolissani, lähinnä vain uupunut.

0

76

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
        Maailman menoa
        253
        4567
      2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
        Maailman menoa
        130
        2985
      3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
        Ikävä
        41
        2752
      4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
        Heinola
        74
        1730
      5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
        Ikävä
        106
        1574
      6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
        Maailman menoa
        22
        1468
      7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
        Ikävä
        55
        1324
      8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
        Ikävä
        93
        1235
      9. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
        Maailman menoa
        205
        1098
      10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
        Ikävä
        47
        1085
      Aihe