Onko kokemuksia tai kommentteja seuraavista ultra-laajakulmaobjektiiveista Sony E kiinnityksellä?
-Zeiss Touit 12mm f/2,8
-Sony 10-18mm f/4
-Samyang 12mm f/2
Samyang edullisin mutta elektroniikka puuttuu täysin eli täysin manuaalisäädettävä. Sony ja Zeiss automaattitarkennuksella/aukolla, Zeiss vähän valovoimaisempi mutta Sonyssa kuvanvakaaja.
Zeiss maksaa 900e ja Sony 800e, onkohan nämä hintansa arvoisia esim 350e Samyangiin verrattuna? Käsittääkseni Samyang on optisesti erittäin laadukas, halpa hinta tulee elektroniikan puutteesta. Onko hankalaa aloittelijalle oppia tarkentamaan ja säätämään aukon manuaalisesti?
Jos taas vertaa Sonya ja Zeissia, oman kokemuksen perusteella esim pidemmän polttovälin objektiiveilla Zeiss terävämpi varsinkin reunoista ja kontrasti voi olla vähän parempi haastavissa kuvausoloissa. Sony olisi toki monipuolisempi zoomilla ja vakaajalla mutta nämä ei ehkä niin tärkeitä ultra-laajakulmassa.
Ultra-laajakulmat Sony APS-C kameroihin
7
996
Vastaukset
- Anonyymi
Kaksi ensimmäistä erittäin terävä keskeltä, huono reunoilta.
Sonyssä hirveä vinjetointi ja suuri värihajonta.
Zeiss, runsas vinjetointi, mutta siedettävä värihajonta.
Samyangista en tiedä. Canonissa nekin on teräviä keskeltä ja reunapiirto parempi kuin Zeississä ja Sonyssa. Vääristymä kuitenkin edellisiä suurempi, mutta vinjetointi ja värihajonta väisempi, kuin Z ja S. - Anonyymi
> Onko hankalaa aloittelijalle oppia tarkentamaan ja säätämään aukon manuaalisesti?
ööö... ja superlaajakulmista puhe?
Tällaisella laajakulmalla ei oikein terävyysalueen hallinnasta voi puhua, joten aukkoa ei juurikaan säädellä. Siis edetakaisin. Kuvathan otetaan aina aukon esivalinnalla, vaikka käytössä olisikin AF objektiivi.
Vähän kun himmentää (miksi ei, kun laajiksen kanssa pärjää hitaillakin suljinajoilla), niin ollaan äkkiä hyperfokaalisella alueella = kaikki parin metrin etäisyydeltä eteenpän on terävää. Automaattitarkennuksen puute ei ole merkittävä haitta. Peilirungoisssa vähän enemän, vaikka tarkennusta pystyykin arvioimaan tähyslasilta kamera voi myös osoittaa, milloin AF tarkennuspisteet ovat sen mielestä kohdillaan. Pelittömissä kamera pystyy korostamaan terävyysalueella olevien kohteiden ääriviivat = tarkennus on parhaimmillaan naurettavan helppoa.
Samyangin laseista on hyviä kokemuksia; 8 mm kalansilmä APS-C koossa (A-bojonetilla) FE kalansilmä ja 24 35 mm kiinteät. Tosin en odotakaan, että laajiksen piirto olisi ihan huippua ihan äärimmäisiä nurkkiakin myöten.... Hintansa väärtejä pelejä ja kun parilla satasella saa näin hyviä laseja, on todellakin syytä miettiä, onko mielekästä maksaa merkkilaseista 3x hinta.
Tosin on Samyang nyt ruvennut AF lasejakin tekemään...
En oikein näe arvoa edes isolla valovoimalla, kun puhutaan superlaajiksista. Tele/muotokuvauslaseissa kyllä, mutta what's the point laajiksessa? Terävyysaluetta ei kuitenkaan juuri säädellä eikä käsivarakuvauskaan tuota ihmeemmin ongelmaa. Huom. pidemmät polttovälit sitten AIVAN eri asia.
Zoomikin on superlaajiksessa aika turha. Kokemusta on Sigman10-20 lasista (APS-C). Ei oikein vaivan arvoista tuollainen polttovälialue. Zoomin idea kun on, ettei tarvitsisi koko ajan olla lasia vaihtamssa, mutta tuollainen polttovälialue ei ole juuri kiinteää kummempi.- Anonyymi
Vinjetointi on superlaajakulmilla luonnonlaki. Ns. kosinisääntö aiheuttaa sen, että kuvan laidalta tulevat valonsäteet leviävät paljon suuremmalle pinta-alalle kuin keskeltä tulevat. Tätä ei voi välttää vaikka optiikka olisi optisesti täydellinen. Ilmiö on helppo todentaa kynällä, viivottimella ja ruutupaperilla ilman optiikkaakin.
Tilannetta vielä huonontaa kaikkia optiikoita vaivaava vika, eli näennäisen valoaukon muodon muutos ympyrästä ellipsin suuntaan, kun valo tulee vinosta suunnasta. Tätä ei pysty myöskään juuri millään välttämään, ainakaan jos optiikasta halutaan siedettävän kokoinen ja hintainen. Tämäkin ilmiö on laajakulmilla erityisen suuri.
Aikoinaan joihinkin superlaajakulmiin (Zeiss) sai korjaussuodattimia, jotka tummensivat kuvan keskikohtaa. Nyt digiaikana vinjetointia saa korjattua jossain määrin editissä eikä moista vippaskonstia juuri tarvita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vinjetointi on superlaajakulmilla luonnonlaki. Ns. kosinisääntö aiheuttaa sen, että kuvan laidalta tulevat valonsäteet leviävät paljon suuremmalle pinta-alalle kuin keskeltä tulevat. Tätä ei voi välttää vaikka optiikka olisi optisesti täydellinen. Ilmiö on helppo todentaa kynällä, viivottimella ja ruutupaperilla ilman optiikkaakin.
Tilannetta vielä huonontaa kaikkia optiikoita vaivaava vika, eli näennäisen valoaukon muodon muutos ympyrästä ellipsin suuntaan, kun valo tulee vinosta suunnasta. Tätä ei pysty myöskään juuri millään välttämään, ainakaan jos optiikasta halutaan siedettävän kokoinen ja hintainen. Tämäkin ilmiö on laajakulmilla erityisen suuri.
Aikoinaan joihinkin superlaajakulmiin (Zeiss) sai korjaussuodattimia, jotka tummensivat kuvan keskikohtaa. Nyt digiaikana vinjetointia saa korjattua jossain määrin editissä eikä moista vippaskonstia juuri tarvita.Suositellaanko Sonyn objektiivia Sony-runkoon, jotta kamera hoitaisi vinjetoinnin korjauksen automaattisesti sitten? Muun merkkisilläkö objektiiveilla ei toimi tämä automatiikka?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vinjetointi on superlaajakulmilla luonnonlaki. Ns. kosinisääntö aiheuttaa sen, että kuvan laidalta tulevat valonsäteet leviävät paljon suuremmalle pinta-alalle kuin keskeltä tulevat. Tätä ei voi välttää vaikka optiikka olisi optisesti täydellinen. Ilmiö on helppo todentaa kynällä, viivottimella ja ruutupaperilla ilman optiikkaakin.
Tilannetta vielä huonontaa kaikkia optiikoita vaivaava vika, eli näennäisen valoaukon muodon muutos ympyrästä ellipsin suuntaan, kun valo tulee vinosta suunnasta. Tätä ei pysty myöskään juuri millään välttämään, ainakaan jos optiikasta halutaan siedettävän kokoinen ja hintainen. Tämäkin ilmiö on laajakulmilla erityisen suuri.
Aikoinaan joihinkin superlaajakulmiin (Zeiss) sai korjaussuodattimia, jotka tummensivat kuvan keskikohtaa. Nyt digiaikana vinjetointia saa korjattua jossain määrin editissä eikä moista vippaskonstia juuri tarvita.Nykyaikana kamerat saattavat jo itsessään tehdä vinjetoinnin korjausta. Järkkäritkin, ainakin merkkilasien kanssa. Digikompakteissa tällaista on harrastattu ainakin vuodesta 2001 lähtien. Enkä nyt muutoinkaan pidä pientä vinjetointia suurena haittana, kuten en nurkkien epäterävyyttäkään. Superlaajiksen kanssa ei muutoinkaan ole mielekästä sijoittaa pääkohteita ihan kuvan nurkkiin, mittasuhteet vääristyvät liikaa. Enemmän potuttaa epälineaariset, aaltomaiset vääristymät (pistää pahemmin silmään kuin tynnyrivääristymä), kuvan pehmeys keskialueellakin tai roimat värivääristymät (CA). Niin ja vastavalosuojan tai suodattimien aineuttamat varjostukset, jotka voivat olla suht terävärajaisia = silmiinpistäviä. Niinkin nerokkaasti suunniteltuja objektiiveja on nähty, että niissä jo vakiovarusteinen vastavalosuoja vinjetoi. Tai mikä tahansa suodatin...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suositellaanko Sonyn objektiivia Sony-runkoon, jotta kamera hoitaisi vinjetoinnin korjauksen automaattisesti sitten? Muun merkkisilläkö objektiiveilla ei toimi tämä automatiikka?
Sisäänrakennettu vinjetoinnin korjaus ei voi toimia millään muulla kuin merkkivalmistajan objektiiveilla. Vaan eipä tämä aina ole sen tason ongelma että korjausta välttämättä tarvittaisiin lainkaan ja jos tarvitaankin, niin homman voi hoitaa jälkikäsittelyssä. Jotkin ohjemat jopa automaattisesti, kunhan sekä runko että objektiivi löytyvät tietokannasta. Ei siis kannta tällä perusteella objektiivivaihtoehtoja raakata.
- Anonyymi
Tuo Samyang on muuten hyvä mutta kamera ei tosiaan osaa korjata vääristymiä kuvassa joten raakana ne voivat jäädä aika rumiksi. Itse korjaan Lightroomilla missä löytyy profiili kyseiselle linssille.
Esim Zeissin linssit a6000 kamera kyllä tunnistaa ja osaa automaattisesti korjata vääristymät.
Muuten voin kyllä suositella Samyang 12mm linssiä, kunhan löytyy kuvankäsittelyohjelma jossa profiili linssille. Tarkennus ei ole ollenkaan vaikeaa, Sonyn kameroissa hyvät aputoiminnot kuten tarkennus-zoom ja focus peaking jos haluaa läheltä kuvata. Tuo linssi antaa melko kermaisen ja miellyttävän taustasumennuksen ja tarkentaa lähelle.
f/2 valovoimakin tuo hienoja kuvia ilman että tarvii valotusaikoja tai ISO arvoja suurentaa.
Nyt kun jonkun aikaa käyttänyt Samyangia, ei tulisi mieleen maksaa Zeiss tai Sonyn laajiksista 800-900e.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä627739Voi luoja miten haluaisin
jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai474416Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.264115- 1061956
- 1201810
Haluan sinua mies, aivan stanasti.
Ehkä enemmän kuin ketään koskaan ikinä, joten kysymys kuuluukin miten hlvetissä SÄ kestät tän näkemättömyyden. Toivottav721137NATO kaapelirikon takana, NORD STREAM putkirikon tapaan, yritys häiritä merenkulkua Itämerellä ?
Yhä enemmän on viitteitä siitä että Suomi , Viro ja NATO on viimeisemmän kaapelirikon takana. Estlink 2 kaapeli on nyt2941133IS Viikonloppu 28.12.-29.12.2024
Ei ole tainnut tästä vielä olla omaa keskustelua? Nyt on. Vihjeitä ja ratkaisuja vaan peliin.941116On hyvä nainen
Että olet pian käynyt läpi kaikki tunteet ja vaiheet mitä ihastuminen/rakastuminen saattaa käsittää. Tunnemyrsky on maht80962Ymmärtääkö miehet
Miten hormonit vaikuttaa naiseen kuukautisten aikana ja ennen sitä? On se mielenkiintoista, kun miehet on kestäneet soti115853