Ultra-laajakulmat Sony APS-C kameroihin

Anonyymi

Onko kokemuksia tai kommentteja seuraavista ultra-laajakulmaobjektiiveista Sony E kiinnityksellä?

-Zeiss Touit 12mm f/2,8
-Sony 10-18mm f/4
-Samyang 12mm f/2

Samyang edullisin mutta elektroniikka puuttuu täysin eli täysin manuaalisäädettävä. Sony ja Zeiss automaattitarkennuksella/aukolla, Zeiss vähän valovoimaisempi mutta Sonyssa kuvanvakaaja.

Zeiss maksaa 900e ja Sony 800e, onkohan nämä hintansa arvoisia esim 350e Samyangiin verrattuna? Käsittääkseni Samyang on optisesti erittäin laadukas, halpa hinta tulee elektroniikan puutteesta. Onko hankalaa aloittelijalle oppia tarkentamaan ja säätämään aukon manuaalisesti?

Jos taas vertaa Sonya ja Zeissia, oman kokemuksen perusteella esim pidemmän polttovälin objektiiveilla Zeiss terävämpi varsinkin reunoista ja kontrasti voi olla vähän parempi haastavissa kuvausoloissa. Sony olisi toki monipuolisempi zoomilla ja vakaajalla mutta nämä ei ehkä niin tärkeitä ultra-laajakulmassa.

7

1063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaksi ensimmäistä erittäin terävä keskeltä, huono reunoilta.
      Sonyssä hirveä vinjetointi ja suuri värihajonta.
      Zeiss, runsas vinjetointi, mutta siedettävä värihajonta.
      Samyangista en tiedä. Canonissa nekin on teräviä keskeltä ja reunapiirto parempi kuin Zeississä ja Sonyssa. Vääristymä kuitenkin edellisiä suurempi, mutta vinjetointi ja värihajonta väisempi, kuin Z ja S.

    • Anonyymi

      > Onko hankalaa aloittelijalle oppia tarkentamaan ja säätämään aukon manuaalisesti?

      ööö... ja superlaajakulmista puhe?

      Tällaisella laajakulmalla ei oikein terävyysalueen hallinnasta voi puhua, joten aukkoa ei juurikaan säädellä. Siis edetakaisin. Kuvathan otetaan aina aukon esivalinnalla, vaikka käytössä olisikin AF objektiivi.

      Vähän kun himmentää (miksi ei, kun laajiksen kanssa pärjää hitaillakin suljinajoilla), niin ollaan äkkiä hyperfokaalisella alueella = kaikki parin metrin etäisyydeltä eteenpän on terävää. Automaattitarkennuksen puute ei ole merkittävä haitta. Peilirungoisssa vähän enemän, vaikka tarkennusta pystyykin arvioimaan tähyslasilta kamera voi myös osoittaa, milloin AF tarkennuspisteet ovat sen mielestä kohdillaan. Pelittömissä kamera pystyy korostamaan terävyysalueella olevien kohteiden ääriviivat = tarkennus on parhaimmillaan naurettavan helppoa.

      Samyangin laseista on hyviä kokemuksia; 8 mm kalansilmä APS-C koossa (A-bojonetilla) FE kalansilmä ja 24 35 mm kiinteät. Tosin en odotakaan, että laajiksen piirto olisi ihan huippua ihan äärimmäisiä nurkkiakin myöten.... Hintansa väärtejä pelejä ja kun parilla satasella saa näin hyviä laseja, on todellakin syytä miettiä, onko mielekästä maksaa merkkilaseista 3x hinta.

      Tosin on Samyang nyt ruvennut AF lasejakin tekemään...

      En oikein näe arvoa edes isolla valovoimalla, kun puhutaan superlaajiksista. Tele/muotokuvauslaseissa kyllä, mutta what's the point laajiksessa? Terävyysaluetta ei kuitenkaan juuri säädellä eikä käsivarakuvauskaan tuota ihmeemmin ongelmaa. Huom. pidemmät polttovälit sitten AIVAN eri asia.

      Zoomikin on superlaajiksessa aika turha. Kokemusta on Sigman10-20 lasista (APS-C). Ei oikein vaivan arvoista tuollainen polttovälialue. Zoomin idea kun on, ettei tarvitsisi koko ajan olla lasia vaihtamssa, mutta tuollainen polttovälialue ei ole juuri kiinteää kummempi.

      • Anonyymi

        Vinjetointi on superlaajakulmilla luonnonlaki. Ns. kosinisääntö aiheuttaa sen, että kuvan laidalta tulevat valonsäteet leviävät paljon suuremmalle pinta-alalle kuin keskeltä tulevat. Tätä ei voi välttää vaikka optiikka olisi optisesti täydellinen. Ilmiö on helppo todentaa kynällä, viivottimella ja ruutupaperilla ilman optiikkaakin.

        Tilannetta vielä huonontaa kaikkia optiikoita vaivaava vika, eli näennäisen valoaukon muodon muutos ympyrästä ellipsin suuntaan, kun valo tulee vinosta suunnasta. Tätä ei pysty myöskään juuri millään välttämään, ainakaan jos optiikasta halutaan siedettävän kokoinen ja hintainen. Tämäkin ilmiö on laajakulmilla erityisen suuri.

        Aikoinaan joihinkin superlaajakulmiin (Zeiss) sai korjaussuodattimia, jotka tummensivat kuvan keskikohtaa. Nyt digiaikana vinjetointia saa korjattua jossain määrin editissä eikä moista vippaskonstia juuri tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vinjetointi on superlaajakulmilla luonnonlaki. Ns. kosinisääntö aiheuttaa sen, että kuvan laidalta tulevat valonsäteet leviävät paljon suuremmalle pinta-alalle kuin keskeltä tulevat. Tätä ei voi välttää vaikka optiikka olisi optisesti täydellinen. Ilmiö on helppo todentaa kynällä, viivottimella ja ruutupaperilla ilman optiikkaakin.

        Tilannetta vielä huonontaa kaikkia optiikoita vaivaava vika, eli näennäisen valoaukon muodon muutos ympyrästä ellipsin suuntaan, kun valo tulee vinosta suunnasta. Tätä ei pysty myöskään juuri millään välttämään, ainakaan jos optiikasta halutaan siedettävän kokoinen ja hintainen. Tämäkin ilmiö on laajakulmilla erityisen suuri.

        Aikoinaan joihinkin superlaajakulmiin (Zeiss) sai korjaussuodattimia, jotka tummensivat kuvan keskikohtaa. Nyt digiaikana vinjetointia saa korjattua jossain määrin editissä eikä moista vippaskonstia juuri tarvita.

        Suositellaanko Sonyn objektiivia Sony-runkoon, jotta kamera hoitaisi vinjetoinnin korjauksen automaattisesti sitten? Muun merkkisilläkö objektiiveilla ei toimi tämä automatiikka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vinjetointi on superlaajakulmilla luonnonlaki. Ns. kosinisääntö aiheuttaa sen, että kuvan laidalta tulevat valonsäteet leviävät paljon suuremmalle pinta-alalle kuin keskeltä tulevat. Tätä ei voi välttää vaikka optiikka olisi optisesti täydellinen. Ilmiö on helppo todentaa kynällä, viivottimella ja ruutupaperilla ilman optiikkaakin.

        Tilannetta vielä huonontaa kaikkia optiikoita vaivaava vika, eli näennäisen valoaukon muodon muutos ympyrästä ellipsin suuntaan, kun valo tulee vinosta suunnasta. Tätä ei pysty myöskään juuri millään välttämään, ainakaan jos optiikasta halutaan siedettävän kokoinen ja hintainen. Tämäkin ilmiö on laajakulmilla erityisen suuri.

        Aikoinaan joihinkin superlaajakulmiin (Zeiss) sai korjaussuodattimia, jotka tummensivat kuvan keskikohtaa. Nyt digiaikana vinjetointia saa korjattua jossain määrin editissä eikä moista vippaskonstia juuri tarvita.

        Nykyaikana kamerat saattavat jo itsessään tehdä vinjetoinnin korjausta. Järkkäritkin, ainakin merkkilasien kanssa. Digikompakteissa tällaista on harrastattu ainakin vuodesta 2001 lähtien. Enkä nyt muutoinkaan pidä pientä vinjetointia suurena haittana, kuten en nurkkien epäterävyyttäkään. Superlaajiksen kanssa ei muutoinkaan ole mielekästä sijoittaa pääkohteita ihan kuvan nurkkiin, mittasuhteet vääristyvät liikaa. Enemmän potuttaa epälineaariset, aaltomaiset vääristymät (pistää pahemmin silmään kuin tynnyrivääristymä), kuvan pehmeys keskialueellakin tai roimat värivääristymät (CA). Niin ja vastavalosuojan tai suodattimien aineuttamat varjostukset, jotka voivat olla suht terävärajaisia = silmiinpistäviä. Niinkin nerokkaasti suunniteltuja objektiiveja on nähty, että niissä jo vakiovarusteinen vastavalosuoja vinjetoi. Tai mikä tahansa suodatin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suositellaanko Sonyn objektiivia Sony-runkoon, jotta kamera hoitaisi vinjetoinnin korjauksen automaattisesti sitten? Muun merkkisilläkö objektiiveilla ei toimi tämä automatiikka?

        Sisäänrakennettu vinjetoinnin korjaus ei voi toimia millään muulla kuin merkkivalmistajan objektiiveilla. Vaan eipä tämä aina ole sen tason ongelma että korjausta välttämättä tarvittaisiin lainkaan ja jos tarvitaankin, niin homman voi hoitaa jälkikäsittelyssä. Jotkin ohjemat jopa automaattisesti, kunhan sekä runko että objektiivi löytyvät tietokannasta. Ei siis kannta tällä perusteella objektiivivaihtoehtoja raakata.


    • Anonyymi

      Tuo Samyang on muuten hyvä mutta kamera ei tosiaan osaa korjata vääristymiä kuvassa joten raakana ne voivat jäädä aika rumiksi. Itse korjaan Lightroomilla missä löytyy profiili kyseiselle linssille.

      Esim Zeissin linssit a6000 kamera kyllä tunnistaa ja osaa automaattisesti korjata vääristymät.

      Muuten voin kyllä suositella Samyang 12mm linssiä, kunhan löytyy kuvankäsittelyohjelma jossa profiili linssille. Tarkennus ei ole ollenkaan vaikeaa, Sonyn kameroissa hyvät aputoiminnot kuten tarkennus-zoom ja focus peaking jos haluaa läheltä kuvata. Tuo linssi antaa melko kermaisen ja miellyttävän taustasumennuksen ja tarkentaa lähelle.

      f/2 valovoimakin tuo hienoja kuvia ilman että tarvii valotusaikoja tai ISO arvoja suurentaa.

      Nyt kun jonkun aikaa käyttänyt Samyangia, ei tulisi mieleen maksaa Zeiss tai Sonyn laajiksista 800-900e.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3762
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      45
      3144
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      97
      2749
    4. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2430
    5. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      134
      2397
    6. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2388
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2367
    8. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2284
    9. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2276
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2070
    Aihe