Hei. En yleensä kirjoittele keskustelu palstoille, mutta nyt en tiedä mistä muualta kysyä apua. Olen 35vuotias äiti. Minulla on jo vuosia ollut lieviä mielenterveysongelmia. Eli olen pystynyt elämään ihan normaalia elämää, joskin työkyvyttömänä jo vuosia, mutta muista syistä. Nyt olen kaksi kertaa viimeisen kuukauden aikana mennyt yhtäkkiä tilaan jossa makaan vain sängyssä ja itken. En puhu mitään kellekään. Tuijotan vain yhteen kohtaan. En syö koska ei tule nälkä. En käy vessassa koska ei tule tarvetta. Pää on aivan täynnä pelkkää surua ja vihaa. Nukun, itken,nukun jne.. Tila voi kestää muutamasta tunnista - pariin vuorokauteen. Tunnistan kun se tulee, en voi sille yhtään mitään ja huomaan heti kun se on mennyt ohi. Lopetan itkemisen ja pystyn taas ajattelemaan ja toimimaan normaalisti. Läheiseni kärsivät. Eniten siinä alku vaiheessa kun pystyn vielä käyttämään puhelinta. Loukkaan kaikkia ja rikon ihmissuhteitani. Tilan jälkeen en muista mitään ja kun selviää mitä kaikkea olen tehnyt siinä tilan alkuvaiheessa, tunnen hirveää häpeää. Mikä mua vaivaa???
Mistä on kysymys?
3
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Masennus?
- Anonyymi
Joo se mulla on. Sen jo tiesin. Mietin ,että onko nuo kohtaukset jotain muuta,kuin pelkkää masennusta ...
Hei,
Hyvä, että kirjoitit tilanteestasi tänne! Joskus pelkkä kirjoittaminen helpottaa ja selkeyttää ajatuksia. Toisaalta myös ulkopuolinen tuki voisi olla hyvä voimavara. Asioista keskusteleminen voi auttaa jäsentämään omia ajatuksia ja helpottaa jaksamista. Et kertonut onko sinulla jonkinlainen hoitosuhde mainitsemiisi lieviin mielenterveysongelmiin liittyen. Jos on, niin kannattaa kertoa näistä uusista oireista myös siellä.
Tässä tiedoksesi muutama paikka, joihin voit halutessasi olle yhteydessä, jos haluat jutella tilanteestasi. Näihin voit olla yhtyedessä matalalla kynnyksellä ja anonyymisti:
- Tukinet -tukipisteesi netissä, https://tukinet.net/
Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.
- Valtakunnallinen kriisipuhelin
Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa 09 252 5010 arkisin klo 9-07 ja viikonloppuisin sekä juhlapyhinä klo 15-07.
- Kriisikeskukset
Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Niiden yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kasvokkain/kriisikeskusverkosto
Ystävällisin terveisin
SOS-kriisikeskus/Kata
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 934700
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?854009Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1583807Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1162648Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1352598- 432161
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282077Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2261850- 881729
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91717