En uskalla hakea apua

Anonyymi

Oon Kärsinyt jo muutaman vuodeb ahdistuksesta ja masennuksesta, traumat on muuttanut käyttäytymistäni tietyissä tilanteissa, en osaa käyttää rahaa oikein ja olen velkaantunut koska koen tarvetta uhkapelata tai ostaa kaikkea kun ahdistaa. Juon paljon alkoholia vaikka en edes pidä humalassa olemisesta, egoni ei anna periksi avun hakemiseen koska en halua hullunleimaa koska käyn kuitenkin töissä ja maksan vuokran muut tärkeät laskut aina ajallaan.

Ikää on itsellä 19v

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sehän antaa järkevän kuvan sinusta, että haet apua.
      Hae toki, tarvitset sitä ja se auttaa sinua.

    • Anonyymi

      Fiksu nuori ihminen. Apua kannattaa hakea mutta kritiikki on aina paikallaan. En osaa heti neuvoa mikä olisi oikea taho, koska olet mielestäni epäilyissäsi aika oikeassa. Virallisessa mt-järjestelmässä voi käydä huonostikin. Mutta katso vaikka ensin nämä Disson sivut, jossa on tietoa traumatisoitumisesta.

      https://www.disso.fi/

    • Anonyymi

      Juomiseen ainakin voi hakea apua A-klinikalta, siellä eivät leimaa heti hulluksi.
      Jos sinne pääsee keskustelemaan niin voi samalla ottaa puheeksi ahdistuksen ja masennuksen. Varmaankin ainakin osittain käytät alkoholia noiden oireiden "lääkitsemiseksi".
      Voi toki olla että A-klinikalta ohjataan mt-puolelle mutta itse lähtisin ensin kokeilemaan A-klinikkaa.
      Sinne on varmaan vähän matalampi kynnys mennä alkuun kuin mielenterveyspuolelle.
      Ja jos haluaa ja pystyy niin voi ottaa jonkun kaverin mukaan henkiseksi tueksi.

    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tilanteestasi tänne! Joskus pelkkä kirjoittaminen helpottaa ja selkeyttää ajatuksia. Toisaalta myös ulkopuolinen tuki voisi olla hyvä voimavara. Asioista keskusteleminen voi auttaa jäsentämään omia ajatuksia ja helpottaa jaksamista. Kannustan sinua hakemaan apua tilanteeseesi, vaikka se tuntuukin hankalata. Edelliseltä kirjoittajalta saitkin jo hyvän vinkin hakeutua A-klinikalle.

      Tässä lisäksi tiedoksesi muutama paikka, joihin voit halutessasi olle yhteydessä, jos haluat jutella tilanteestasi. Näihin voit olla yhtyedessä matalalla kynnyksellä ja anonyymisti:

      - Tukinet -tukipisteesi netissä, https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa 09 252 5010 arkisin klo 9-07 ja viikonloppuisin sekä juhlapyhinä klo 15-07.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Niiden yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kasvokkain/kriisikeskusverkosto

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      77
      2325
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1801
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      170
      1689
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1412
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1408
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1281
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1158
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1094
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe